jrastas 26.04.2007 00:58:40 | |
---|
Miten kielet kannattaa putsata, jotta soundi säilyisi mahdollisimman pitkään hyvänä? |
Zealot 26.04.2007 01:13:33 (muokattu 26.04.2007 01:14:53) | |
---|
En tiedä miten niitä kannattaa putsata tai mikä on paras keino, mutta ylipäätään aina soiton jälkeen on hyvä rätillä tai vaikka wc-paperilla pyyhkiä hiet ja muut töhnät pois niistä. Itse koitan aina muistaissani (en kovin usein) reenaamisen jälkeen pyyhkäistä taitellulla talouspaperilla ensin päältä, sitten alta (otelaudan ja kielten välistä). Tai eihän tuolla järjestyksellä väliä, pointti on että muistaa kuivata/siivota kielet myös otelaudan puolelta. EDIT. Korjailua... Coma Song for the wounded. |
weelie 26.04.2007 09:58:46 | |
---|
vielä parempi olisi jos muistaisi pestä kädet aina ennen soittamista. :D Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
P2 26.04.2007 10:39:11 | |
---|
Itsellä on aina enemmän tai vähemmän puhtaat kädet soittaessa, kielet kuitenkin ruostuvat tosi nopeasti, koska käteni hikoavat helposti, ei auta fastfretitkään. En ole vielä mitään hyvää konstia ruostumisen estämiseksi keksinyt. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |
Jaz 27.04.2007 20:54:20 | |
---|
vielä parempi olisi jos muistaisi pestä kädet aina ennen soittamista. :D Ihan hyvä vinkki, vaikka ei tuo kielten likaantumista täysin estä. Wc-paperilla en lähtisi kieliäni putsaamaan. Joku nukkaamaton rätti avuksi ja hinkataan sillä kielet yksi kerrallaan. |
flattopguitar 28.04.2007 11:35:07 | |
---|
Pala puuvillalakanasta ainakin on itselläni käytössä. Mulla ei tosin kädet hioa kuin jos soittaa auringon valossa kesällä ulkona, joten kielet pysyvät hyvänä sen normaalin ajan. Muutenkin niitä kannattaa vaihtaa usein jos soittaa paljon. Pysyy intonaatio ja sointi parempana. |
ode_ 08.05.2007 12:34:03 | |
---|
Tärpätti on tuohon hommaan sopiva liuotin. |
PEKKURA 30.07.2007 20:35:40 | |
---|
Morjens ! Itse käytän rohkeasti Johnson Pledge naturalia. Sehän on huonekalujen kiillotus ja hoitoaine, mutta ei ole häiriöinyt kitarassakaan. Koppa, kaula ja kielet kaikki vaan samalla aineella. Samaan touhuun käytin aijemmin D`andrea lemon oil:ia, jota myydään musiikkikaupoissa, johnsonin litrahinta on vaan melko paljon halvempi. Tietty pehmeä, nukkaamaton rätti avuksi. |
Roberto 30.07.2007 22:21:59 | |
---|
ghs:n fast fret on ihan jees, Tolukin toimii hätätapauksessa. |
teljoj 02.08.2007 09:34:43 | |
---|
Vielä ehkä hölmö kysymys, mutta kun öljyätte otelautaa niin otatteko kaikki kielet pois ennen puhdistusta - joku ohje kielsi koskaan irroittamatta kaikia kieliä kerralla ja noviisi on vähän kummissaan... |
flattopguitar 02.08.2007 10:29:56 | |
---|
Vielä ehkä hölmö kysymys, mutta kun öljyätte otelautaa niin otatteko kaikki kielet pois ennen puhdistusta - joku ohje kielsi koskaan irroittamatta kaikia kieliä kerralla ja noviisi on vähän kummissaan... Kaikki kielet voi poistaa, mutta ei niin kuin Slash, että katkaisee ne jännityksestä sivuleikkureilla poikki, vaan yksitelleen vaan pois. Ja kyllä, öljyän ja puhdistan otelaudan ilman kieliä, niin se on helpompaa ja kätevämpää, eikä kielettömyys aiheuta kitaran kaulaan ongelmia. Jos kitara on pidempään ilman kielten jännitystä, niin kaulaan voi tulla vääntöä, mutta yleensä kielten takaisin laittaminen suoristaa kaulan takaisin ruotuun. |
Jaz 02.08.2007 15:18:08 | |
---|
Vielä ehkä hölmö kysymys, mutta kun öljyätte otelautaa niin otatteko kaikki kielet pois ennen puhdistusta - joku ohje kielsi koskaan irroittamatta kaikia kieliä kerralla ja noviisi on vähän kummissaan... Riippuu pitkälti tallasta. Kelluvatallaisesta en lähtisi kaikkia kieliä ottamaan pois. Kielet ja otelaudan pystyy puhdistamaan esim. kielten vaihdon yhteydessä, kun vaihdat kielet yksi kerrallaan. |
maukkavee 18.08.2007 10:37:42 (muokattu 18.08.2007 10:38:17) | |
---|
Vielä ehkä hölmö kysymys, mutta kun öljyätte otelautaa niin otatteko kaikki kielet pois ennen puhdistusta - joku ohje kielsi koskaan irroittamatta kaikia kieliä kerralla ja noviisi on vähän kummissaan... oon öljynnyt kielet kiinni ja irrallaan,dunlopin 65 lemon oililla muutamia kitaroita, en näe mitään eroa, oli ne sitten irti/kiinni.Tuo lemon oil jättää hyvän tuoksun otelautaan. Helpompihan se otelauta on öljytä jos kielet on irrotettu ,soveltuu kaikille,paitsi vaahterakauloille,joita ei öljytä. |
Riiski 18.08.2007 12:04:40 | |
---|
Morjens ! Itse käytän rohkeasti Johnson Pledge naturalia. Sehän on huonekalujen kiillotus ja hoitoaine, mutta ei ole häiriöinyt kitarassakaan. Koppa, kaula ja kielet kaikki vaan samalla aineella.
Eikö semmonen tökötti tee punotut kielet tukkoisiksi? Ite ainakin putsaan kielet vaan kangasrätillä. |
Cujo 18.08.2007 13:47:35 | |
---|
Martinin mukana tulleissa ohjeissa nimenomaan ei suositella sitruunaöljyn käyttöä. En kyllä kuolemaksenikaan muista että miksi :s You are what you are, and what you are is ok. |
samueld 18.08.2007 13:54:01 (muokattu 18.08.2007 13:55:05) | |
---|
Martinin mukana tulleissa ohjeissa nimenomaan ei suositella sitruunaöljyn käyttöä. En kyllä kuolemaksenikaan muista että miksi :s Samat on muistaakseni Liikasen ohjeet ja John Ray antoi minulle vastaavaa tietoa. PErustetta en ole huomannut kysyä. Niin ja kieliä tulee pyyhkäistyä sini-tuotteen mikrokuituliinalla. maksoi 5e ja on uudelleenpestävä. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
maukkavee 19.08.2007 21:10:51 | |
---|
Martinin mukana tulleissa ohjeissa nimenomaan ei suositella sitruunaöljyn käyttöä. En kyllä kuolemaksenikaan muista että miksi :s "Can I use lemon oil on the fingerboard of my Martin guitar? Martin does not recommend using lemon oil on their fingerboards. The acids in lemon oil break down the finish of Martin guitars. It may also aid the corrosion of the frets and lessen the life of the strings." ei ole itsellä kokemusta martineista...muita kyllä olen öljynnyt hyvin tuloksin! Kielet olet putsannut mr.musclella ja kankaalla... |
Mikaelo 23.08.2007 20:30:55 | |
---|
mutta ei niin kuin Slash, että katkaisee ne jännityksestä sivuleikkureilla poikki Voinpahan sanoa, että olen ainakin yhdellä lailla samantyylinen kuin Slash :) In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41 |
P2 25.08.2007 11:22:21 | |
---|
Voinpahan sanoa, että olen ainakin yhdellä lailla samantyylinen kuin Slash :) Noh, Slash kummasti oppi tuosta tavastaan pois, kun hajotti yhden kaulan sillä tavalla. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |