Aihe: sormiplekut?
1
weelie
01.12.2006 10:55:58
Löytyykö täältä käyttäjiä? Peukkuplekuttimilla soitan mielelläni mutta sormiversiot ei ole koskaan istuneet mun nakkeihin.

Mutta sain juuri Fingertoneja kolme kappaletta (L) postissa:
http://www.guptillmusic.com/propik/fingertone.html

Saas nährä onnistuu näilläkään. :D
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Hannu H.
01.12.2006 13:24:14

Peukkupleku toisinaan sormeen eksyy, mutta olen aika tumpelo sen käytössä.
Paremmin luonnistuu iha vaa sormin jos jotain fingerstylejä vetelee.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella
AH3
01.12.2006 15:31:14
Tällä hetkellä käytössä Dunlopin plekut, joihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Teräskielistä tulee joskus soiteltu peukalo-plekulla, mutta banjossa on sit käytössä myös etu- ja keskisormen plekut.
Niille jotka ensimmäistä kertaa kokeilee sormi-plekuja, niin vinkiksi:Tzekkaa jostain ensimmäiseksi mitenpäin ne kuuluu sormiin laittaa. Eli ne ei ole ikäänkuin kynsien jatke, vaan tulee sinne sormien alapuolle. Se avoin "kiristys" kohta siis yläpuolelle. Tämä koskee siis etu-, keski- ja mahdollisesti nimetöntä sormea.
Itse aikoinani yritin juuri päinvastoin ja ihmettelin mikä on, ku ei toimi. ;-)
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
Magic Bullet
01.12.2006 16:48:42 (muokattu 01.12.2006 16:49:14)
Peukkupleku on. Ja sormiplekut myös mutta tunsin oloni jotenkin ahdistuneeksi ne sormissa. Mutta edelleen usein käytän peukkuplekrtaa varsinkin slidellä soittaessa.

Lasketaanko peukkuplektra sormiplekuksi. Onhan se sormi... vaiko...

E: hoho... no onhan se.
unable
01.12.2006 18:04:55
Sormiplekut voi kasvattaa.
BenGlenton
01.12.2006 18:07:57
Peukkuplekuja on tullut hommattua nyt muutama, kun innostuin TE:n soitosta :)

Miten on, oletteko muovailleet/veistelleet peukkuplekujanne paremmin itsellenne sopiviksi vai menneet vaan sillä mallilla mikä se on?
www.supremecourtband.fi
unable
01.12.2006 18:09:14
Peukkuplekuja on tullut hommattua nyt muutama, kun innostuin TE:n soitosta :)

Miten on, oletteko muovailleet/veistelleet peukkuplekujanne paremmin itsellenne sopiviksi vai menneet vaan sillä mallilla mikä se on?

Kärkeä on pitänyt viilata REILUSTI lyhyemmäksi. Eihän normiplekulla soittaessakaan se kärki tule esiin kuin muutaman millin.
AH3
01.12.2006 18:23:42
Jep jep, peukalo plekuja olen trimmailut. Ainakin minun makuun ne plekut on hyvin usein liian pitkiä, eli hienolle viilalle ja hiomapapereille on ollut käyttöä.
Monet, varsinkin banjon soittajat trimmailee myös niitä etu- ja keskisormen plekuja.Mitä tulee tuohon "Plekujen kasvattamiseen", niin ei omalla kohdalla pidemmän päälle kyllä toimi. Soittaminen ja duuni pitää jo huolen siitä. Soittaminen kuluttaa kynnet ja viimeistään duuni ne halkaisee. Joskus lomalla on kieltämättä mukavaa nautiskella, kun omilla kynsillä naputtelee menemään.
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
rattledad
01.12.2006 20:34:28

Perus-dunlopit käytössä, muovinen peukalossa ja metalliset etu ja keskisormessa. Fred Kellyn peukkuplektroistakin olen pitänyt, mukava pitää ja yllättäen pysyy soittaessa paikallaan vaikkei uskoisi kun muuten kokeilee.
Juniper
01.12.2006 21:08:33
Mulla on perus dunlopin peukkupleku käytössä.
Pitkään kärkeenkin tottu hyvin ja ei se enään haittaa, pikemminkin päinvastoin.
Fred Kellyn plekut on myös aivan loistavia.
rattledad
01.12.2006 21:32:14

Fred Kellyn plekut on myös aivan loistavia.

Voisin kuvitella noiden sopivan peukkupleku/sormet -hommaan. En saa omia kynsiäni kestämään että saisi toimivan balanssin noin.
Milkop
01.12.2006 23:51:27

Muutama Dunlopin peukkupleku löytyy, tosin olen aika tumpelo niiden käytössä. Jotain Topah-tyylistä komppailua olen joskus kokeillut. Paremmin tuntuu luonnistavan ihan kynsillä.
weelie
03.12.2006 12:37:16 (muokattu 03.12.2006 13:05:42)
Mä olen vakaasti sitä mieltä että peukkuplekuja ei tarvitse viilata. Kun treenaa tarpeeksi, soittaminen peruspeukkuplekuilla (Dunlop, Fender, DAndrea, etc) onnistuu ihan hienosti ilman mitään viilauksia. Ja ohuet thumbpickit, Hercot, speed pickit ja sun muut ihmevekottimet joutaa romukoppaan. IMHO.

Eltjo Haselhoff on samaa mieltä:
http://www.eltjohaselhoff.com/the_thumb_pick.htm

"When I started playing with a thumb pick, I went through all of this. I messed up many thumb picks with knifes, files and sandpaper. I made them shorter, for better control, and thinner, for reduced volume. I found that sanding them thinner actually does not reduce volume. It only adds a snappy sound to your attack. I got so frustrated that I decided to buy every single type of thumb pick I could find.

I tried to invent reasons why *I* would not need a thumb pick anyway. But every time I saw Tommy play I got mad. This was because I could see that the thumb pick actually added something to his way of playing that I could not reproduce. I could almost feel how great it was to play with a thumb pick, until I tried it myself. So... I decided to just act as if I were stupid and play with the thumb pick every day, completely ignoring how bad it sounded. And guess what? That did the trick! Just a few days later I played one of my favorite songs and enjoyed the steady beat and the great sound of my guitar. And all of a sudden I realized: Hey! I'm playing with a thumb pick!

The days that followed were a joy. Although I still used the shorter, thinner 'speed pick', I felt victorious. That is, until my thumb pick broke (which was the last one of the two 'good ones' I had). Thumb picks are hard to find where I live, so I had to order them in the States and it would be a week before I would get a new supply. So I decided to use one of the other picks I had in the mean time. Much to my surprise, it did not matter much anymore what pick I used. I could play quite well with all of them!
"

Täällä katsaus eri peukkuplekuihin:
http://www.littlebrotherblues.com/Gear/Thumbpicks/index.html
http://www.littlebrotherblues.com/Gear/TEPick/index.html

Aloitin Fenderin muovisella (musta/valkoinen) ohuella, ja yksi sellainen mulla yhä on. Niiden saundi on näpsy, ja menevät todella helposti poikki. Sittemmin olen soittanut eniten D'Andrea / nimetön "ruskea muovi" peukkuplekuilla (kuten National Brown plastic yllä olevassa linkissä). Mutta nyttemmin olen huomannut, että ne "väsyvät" ja eivät tahdo enää pysyä paikallaan sormessa. DUNLOP "SHELL" ovat hieman tiukemman oloisia, mutta tuntuvat kestävän kauemmin. Myös jokunen muu mulla on, FRED KELLY SLICK PICK, jotain "mother of pearl"-värisiä myöskin.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
rattledad
22.11.2007 23:50:41

Mutta sain juuri Fingertoneja kolme kappaletta (L) postissa:
http://www.guptillmusic.com/propik/fingertone.html

Saas nährä onnistuu näilläkään. :D

Kuinka kävi?

Entä onko kukaan kokeillut alaska Pik -plekuja? Vähän samaa näköä noissa.
http://www.alaskapik.com/

Huom! Olet kirjoittamassa yli 354 päivää vanhaan ketjuun!
weelie
23.11.2007 10:56:15 (muokattu 23.11.2007 10:57:30)
Kuinka kävi?

Entä onko kukaan kokeillut alaska Pik -plekuja? Vähän samaa näköä noissa.
http://www.alaskapik.com/

Hyvinhän siinä kävi. En tosin niitä kovin usein käytä. Mutta soitto niillä onnistuu toki. Huomasin vähän soitettuani että ei saa laittaa sormiin aivan suoraan, vaan pitää vähän kääntää, että tulisi kielelle soittaessa suorassa eikä rahisisi punottuja (E,A,D,G) kieliä soitettaessa. Koolla ei ilmeisesti ole väliä (M vs L), mulla on isompaa kokoa, vaikka sormet kaposet.

Martinsmusikkiste.de:stä tilasin nuo silloin. Mies hukkasin tilaukseni ja lähetti ne sitten ilmaiseksi. :D

En ole alaska pikkejä kokeillut. Siihen oli joku syy miksi en niitä valinnut. En muista mikä. Jotkut arviot netissä, kait. Se, että ovat muovisia, kyllä voisi vaikuttaa, sillä mielestäni muovi olisi parempi kuin metalli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)