Aihe: Liian halpa kitara?
1
Faabio
03.12.2007 22:14:39
Olen ostamassa nuorelle miehelle kitaraa. Hän ei tietääkseni osaa soittaa lainkaan, mutta opettelee.. Katsoin huuto.netistä käytettyä,mutta milloin kitara on liian halpa? En ymmärrä niistä mitään, voisiko joku esim katsoa sieltä mikä olisi sopiva??Kiitos
-Cale
03.12.2007 23:55:13 (muokattu 03.12.2007 23:56:52)
Onko väliä ostatko nailon- vai teräskielisen?

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=202725
http://www.thomann.de/fi/yamaha_f310_na.htm

Tuossa kumpaankin tapaukseen varmasti ihan kelpo pelit! Yamahan F310 en löytänyt käytettynä mutta on näitä edullisimpia teräskielisiä akkareita, joilla jo tekeekin jotain, ja sen takia itsellenikin ostin. Hyvä soitin hintaansa nähden! Käytettynä saa varmasti hyvinkin edullisesti.

Edit: Vähän tarkentaisin että mikä on maksimi budjetti?
weelie
04.12.2007 10:21:16 (muokattu 04.12.2007 12:21:32)
Alle huntin ei yleensä saa kelvollista. Poikkeuksia tietysti voi olla! Ja jos tietää miten säätää... tai jos tietää tarpeeksi ostaessaan käytetyn... jne.

Yamaha C40 on standardi aloittelija nailonkielinen. Eli "klassinen kitara".
Teräskielisistä standardia on vaikeampi löytää mutta esim. joku Yamaha tai Ibanez lienee ihan kelpo.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Faabio
04.12.2007 21:07:47
En oikein noista kielistä ymmärrä, kumpi se olisi aloittelijalle parempi? Ja hinnaksi olin ajatellut max 100 € onko liian vähän? Eikö mikään huuto.netin kitara tule kuuloonkaan? Ne houkutteli koska mukana tuli laukkua tai telinettä, mutta kun en tosiaan niiden päälle ymmärrä mitään..
elvis_
04.12.2007 22:31:10
Itse ostin jostain halpamarketista 39€ akustisen ja on aivan huippu. Kohta soittanut jotain 6vuotta tuolla, soi hyvin ja pysyy vireessä. Sopivan säröblues äänet, eli tunnelmaa!
-Cale
04.12.2007 22:53:06
En oikein noista kielistä ymmärrä, kumpi se olisi aloittelijalle parempi? Ja hinnaksi olin ajatellut max 100 € onko liian vähän? Eikö mikään huuto.netin kitara tule kuuloonkaan? Ne houkutteli koska mukana tuli laukkua tai telinettä, mutta kun en tosiaan niiden päälle ymmärrä mitään..

Jotkut sanovat että nailonkielinen olisi aloittelijan sormille parempi, mutta omasta mielestäni sormet tottuvat teräskieliinkin varsin nopeasti. Mutta ihan kummasta itse pitää, ei kai sen niin väliä ole. Tietty olisi hyvä tietää mitä poika on aikeissa soittaa, jos poika on innokas klassisen-/flamencomusiikin ystävä niin ehkä naikkari olisi parempi, jos taas blues/rock -puoli kiinnostaa niin teräskielinen, minusta. Ei näille mitään standardeja ole olemassa.

100 eurolla pitäisi kyllä saada jo ihan asiallisen akkarin aloittelijalle.

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=67165774
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=67249068

Pikaisella selauksella en löytänyt oikein muita potentiaalisia vaihtoehtoja huuto.netistä. Olihan siellä niitä "markettikitaroita" joita pääsäänöisesti kannattaa välttää, tosin voi niissäkin kohtuuhyviä yksilöitä olla, noin niinkuin hinta/laatusuhteeltaan.

Mutta kannattaa tosiaan miettiä sitä uutenakin ostoa, sillä muutaman kympin lisäsatsauksella saat jo musakaupasta tingittyä uuden akustisen, vaikkapa nyt juuri tuon Yamahan F310:n jos teräskielistä halajaa, tai sitten Yamaha C40. Sieltä saa vielä takuun, luultavasti säädötkin kuntoon ja ohjeistusta akkarin säilyttämiseen ym.
flattopguitar
05.12.2007 08:59:50 (muokattu 05.12.2007 09:01:01)
En suosittele aloittelijalle tilaamista huuto.netin kautta, eteenkin jos ei tunne soittimia yhtään. Siellä on liikkeellä paljon ihmisiä, jotka pyytävät roskasta suurempaa hintaa kuin siitä joutuisi liikkeessä maksamaan. Ongelmia voi tulla ja yleensä nuo kaupat tehdään takavalo takuulla, eli kun rahat ovat vaihtaneet omistaa, niin takuu on kadonnut. Jos ei tiedä mitä on ostamassa, niin kannattaa ostaa kitara musiikkiliikkeestä, koska sieltä saa kuitin ja ongelmatilanteissa heillä on lainkin mukaan velvollisuus auttaa ostajaa takuuasioiden kanssa. Vaikka hinnat ovat hieman kovemmat, niin pelkästään tästä syystä kannattaa ostaa kitara liikkeestä, koska mahdollisia vikoja ja puutteita on akustisissa lukuisia, joita aloittajan kaltaisen henkilön on mahdotonta huomata etukäteen. En myöskään suosittele näitä halpakaupoista ja -marketeista ostettavia kitaroita. Yleensä niiden laatu on niin huono, että pelkästään siitä syystä voi harrastusinto kadota, kun soitin on käyttökelvoton. Menet musiikkiliikkeeseen ja pyydät ensimmästä teräskielistä tai nailonkielistä akustista kitaraa aloittelijalle, mutta ei sitä aivan huonointa mahdollista.
weelie
05.12.2007 09:13:53
Alle huntilla on saanut tenson merkkisiä akustisia jotka mielestäni olleet ihan ok. Hesassa niitä kai hellas pianossa.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Vebu
05.12.2007 09:35:47
Luulisin, että teräskielinen saattaisi inspiroida poikaa kitaransoiton aloittamiseen paremmin kuin nylonkielinen. Kyllä mä jonkun parin sadan alvarezin voisin suositella, jos löytyy. Itse tein esim. banjon kanssa niin, että ostin ensin harley bentonin 155e banjon thomannilta testatakseni, jaksanko soitella. Totesin että jaksan, joten vaihdan sen mahd. pian parempaan.
Kapt. Bratislava
05.12.2007 13:46:36 (muokattu 05.12.2007 13:51:56)
Olen ostamassa nuorelle miehelle kitaraa. Hän ei tietääkseni osaa soittaa lainkaan, mutta opettelee.. Katsoin huuto.netistä käytettyä,mutta milloin kitara on liian halpa? En ymmärrä niistä mitään, voisiko joku esim katsoa sieltä mikä olisi sopiva??Kiitos

Riippuu mitä haluaa soittaa? Riippuu nuoren miehen iästä? Jos juniori on ihan vaahtosammutin-luokassa niin ehdottomasti pienempi naikkari ja lähdetään klassiselta pohjalta, osaavan opettajan johdolla. Jos kaveri on vähän isompi ja tietää tarkkaan mitä haluaa niin teräskielinenkin on kohdallaan (jos siis näin haluaa?). Opetteleeko nuorimies itse vai onko tarkoituksena käydä tunneilla? Itse ostaisin nailonkielisen ja iskisin pojan soittotunneille, mutta kun se riippuu juuri tuosta iästä, soittoinnostuksesta, mitä haluaa soittaa jne. jne. Sitten kun taitoa ja tietoa kertyy niin osaa seuraavia ostoksia tehdä jo itsekin.

Yamahan C40 on ihan ok aloittelijakitaraksi nailonkielisissä, jotain 130e uutena tms. Jotain Waldeneja samaan hintaan nähnyt, jopa parempia. Alle satasen ei taida kelvollista naikkaria saada. Kitarapussi siihen mukaan, kitaraviritin ja mahdolliset muut lisähärpäkkeet mukaan (soittokirja opiskeluun?) tms.. tiedän, saattaa tuntua kalliilta, mutta ei sitä hiihtämäänkään voi lähteä ilman suksia.

Halpismerkeistä sen verran; Thomannin Harley Benton-nailonkielinen (ja kaikki muutkin Harley Bentoniin liittyvät asiat) on ihan suolesta, en ikinä aio suositella moista. Vinkkinä kaupoille mennessä; ota osaava soittajatuttu mukaan? Tunnet varmaan kyliltä jonkun asiasta tietävän, ota yhteyttä häneen? Itse ainakin olen käynyt ostatuttamassa kitaroita.
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen
Faabio
05.12.2007 21:08:59
Onko tuo tenson oikeasti mistään kotoisin? Eli käviskös tämä paketti: http://www.musiikkiliike.fi/index.p … arget=products&product_id=30725

Kitara tulee 20 vuotiaalle, joka on erittäin erittäin kiinnostunut, ja mielestäni potentiaalinen soittaja. Siksi etsin nyt halpaa että näemme jatkuuko kiinnostus.. Mutta uutta kitaraa ei kuitenkaan heti osteta eli sellainen jolla pärjää alkuopettelun..
Vebu
07.12.2007 07:41:17
Siinä tapauksessa muutaman sadan alvarez. Niitä sai ennen musamaailmasta. Mites nykyään?
weelie
07.12.2007 17:12:29
Soundatassa ainakin jokunen alvarez toissapäivänä oli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)