Aihe: Oikean käden sormiharjoituksia.
1
Shredder
02.12.2007 23:11:16
Tiedättekö hyviä klassisia sormiharjoituksia oikealle kädelle vastaavia kun: Mauro Giuliani`s 120 studies for guitar? Klassisia sen takia että siinä pystyisin harjotteleen samalla "klassista näppäilyä"..
Susiääni
03.12.2007 01:16:32
Tiedättekö hyviä klassisia sormiharjoituksia oikealle kädelle vastaavia kun: Mauro Giuliani`s 120 studies for guitar? Klassisia sen takia että siinä pystyisin harjotteleen samalla "klassista näppäilyä"..

Onhan tuolla toi ihan oma klassisen aluekin missä varmaan liikkuu porukkaa jotka tietää näistä jotain. Mä en tiedä, niin voin sitten aukoa päätäni ihan muuten vaan.

Miten "klassinen näppäily" eroaa tavallisesta akustisen näppäilystä? Voihan se olla että eroaa mutta kyllä niitä klassisen biisejä voi soittaa ihan ilman mitään erityisiä "klassisen näppäilyn" harjotuksia. Jos et nyt klassisenmusiikin ammattilaiseksi meinaa. Jos meinaat niin ota yhteyttä opettajaan.

Miten joku voi jaksaa jumpata jonkun näin ykstoikkosen asian kanssa mitä tää sun mainitsema juttu näytti olevan? Ei siinä mitään, hyvä jos jaksaa mutta ihmettelen vaan. Mun mielestä voit kylla ihan ite ottaa sen C ja G7 soinnun näpytellä niitä niinkun hyvältä tuntuu. Tarviiko joka nuotti aina lukea paperilla että käsiään ylipäätänsä voi liikuttaa?

Suosittelen kuitenkin että opettelisit ihan oikeita biisejä joissa on jotain järkeä. Klassista tai ei ihan miltä tuntuu. Pääasia että sille oikeelle kädelle riittää hommia niin kyllä se siitä kehittyy.

Nyt joku voi kertoa lisää niistä harjoituksista.
VAROITUS! Tämäkin viesti saattaa sisältää sarkasmia, ironiaa tai provosointia väittelyyn
Shredder
04.12.2007 23:33:21
"Miten joku voi jaksaa jumpata jonkun näin ykstoikkosen asian kanssa mitä tää sun mainitsema juttu näytti olevan?"
Koska haluan olla hyvä niissä yksitoikkoisissakin asioissa.

"Tarviiko joka nuotti aina lukea paperilla että käsiään ylipäätänsä voi liikuttaa?"
Ei tarvitse, mutta siinä harjoitus pätkässä mihin viittasin, niin siinäkin on paljon erilaisia tapoja näppäillä että ei tulis kaikki itelle mieleen. Ja sehän nimen omaan oli "Mauro Giuliani`s 120 studies" Eikä mun omat 120 harjoitusta niin onko se huono asia jos mua kiinnostaa miten kyseinen herra on soittanut ne kipaleet.

"Jos et nyt klassisenmusiikin ammattilaiseksi meinaa. Jos meinaat niin ota yhteyttä opettajaan."
Pyrin ainakin. Ja ikää on sen verran että kuulemma ei pääse enää lähellä oleviin opistoihin ja taito ei vielä riitä mihinkään isompaan kouluun, enkä todellakaan halua mennä niille kesäkurseille jossa joku tyyppi soittaa bluesia eikä oikein osaa opettaa sitäkään.
Susiääni
05.12.2007 23:30:14
Sitä varmaan yritin sanoa ettei tän tyyppisten harjotusten jankkaaminen välttämättä ole mielekkäin tapa parantaa näppäily tekniikkaa. Jos nyt kuitenkin olet erimieltä niin ihmettelen että jos olet jo opetellut näppyttelemään C:n ja G7:n 120:lla eri tavalla niin mitä vielä haluat. Toiset 120?
VAROITUS! Tämäkin viesti saattaa sisältää sarkasmia, ironiaa tai provosointia väittelyyn
Shredder
06.12.2007 01:18:20
En mä lähes kaikkia niitä muista ja miksei samalla lailla voisi soittaa niitä harjoituksia kun normi biisejä kuhan nyt kysyin josko joku tietäis kun en oo ite kirjastostakaan löytänyt ja kun nimenomaan pitäis saada se oikea käsi kuntoon vasuriin oon tyytyväinen joksikin aikaa... jos tiiät jotain muita oikeelle kädelle vaativia akustisia biisejä niin miksei niitäkin voisi sit soittaa...
Susiääni
06.12.2007 02:02:24
En mä lähes kaikkia niitä muista ja miksei samalla lailla voisi soittaa niitä harjoituksia kun normi biisejä kuhan nyt kysyin josko joku tietäis kun en oo ite kirjastostakaan löytänyt ja kun nimenomaan pitäis saada se oikea käsi kuntoon vasuriin oon tyytyväinen joksikin aikaa... jos tiiät jotain muita oikeelle kädelle vaativia akustisia biisejä niin miksei niitäkin voisi sit soittaa...

Niin no puhuinkin nyt mielekkyydestä. Tottakai harjoituksia voi soittaa jos mielenkiinto riittää ja se oikea käsi kehittyy niiden kautta varmasti. Ilmotin ihan muuten vaan mielipiteeni tämän tyypisistä jutuista. Ei se juurikaan asiaan liity ei se varmaan ketään kiinnostakkaan.

Mitä mä tätä esimerkki harjotusta vilkasin niin siinä on käytännössä kaikki tavat näpytellä ne 2 sointua. Jos jostain löydät jonkun vastaavan niin siinä on varmaan samat jutut vaan eri soinnuille. Eli tuskin saat kenekään toisen harjotuksista yhtään enempää irti. Soittele niitä juttuja läpi hitaasti ja nopeesti ja sitten kun alkaa tympimään niin vaihda välillä sointuja (vaikka Em ja Am).

Skaaloja kannattaa kanssa soitella. Itte oon joskus tehnyt sitä että lurittelen jotain perus skaaloja läpi eri sormituksilla.
Kapt. Bratislava
06.12.2007 11:07:53 (muokattu 06.12.2007 11:12:06)

Tarviitko ihan biisejä vai 1234-meiningillä? Carcassin 25 etydiä opus 60 tai Segovian Sor-etydit? Suosittelen klassismin ajan matskua (Giuliani/Sor/Carcassi tms.), se antaa todella paljon perustekniikalle.

Itse soittelen Villa-lobosin etydeitä nykyään lämmittelynä ihan oikean käden vetreänä pitämisen vuoksi. Tennantin Pumping Nylonissa on sitten ihan motorista näppäystreeniä. Tai Iznaolan Kitharologus. Molemmat todella hyviä kirjoja. Jos et halua "metodi"-kirjaa niin sitten valikoiden noilta klassismin tyypeiltä.

Tossa edellä tuli esille ettei muka olisi mitään väliä näppäystekniikalla. Pointti ei olekaan siinä että pitäisi näpätä tietyllä tavalla vain sen takia että se olisi itseisarvo, vaan siksi että kuulokuva ratkaisee. Voihan sitä näppäillä vaikka niskan takaa, mutta kun taso vähän vaikeutuu niin tulee kyllä aika tuskallisen kuuloista tulkintaa. Oikealla tekniikalla musiikillisten ainesten esilletuominen on sata kertaa helpompaa. Kyse on vain siitä että pyritään tekemään asiat mahdollisimman ergonomisesti ja helposti, kehon luonnollisen motoriikan, lihasten toiminnan yms. ehdoilla . Oikealla tavalla näppääminen on itseasiassa paljon helpompaa ja luonnollisempaa kuin sormet ihan helvetin juntturassa väärin nyppiessä, kiire tulee, äänenkuljetus tökkii ja arpeggioista katoaa yläkerta..
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen
Shredder
07.12.2007 03:08:10
Biisit olis vähän mielekkäämpiä koska vaikka on harjotuksista kyse niin se 1234 on niiin tylsän kuulosta, että mieluiten niitä biisejä Soria ja Carcassia oon soitellukkin ja sitten Tarregaa mutta en oo noita Giulianin väännöksiä hirveesti löytänyt... Onko muuten tietoa miten ihmeessä ne sormet on Joaquin Turinan - Fandanguillossa kun siinä tulee sitä perkussio juttua? Itellä on joku painos kappaleesta mutta se on espanjankielinen että se ei hirveesti kerro enkä saa selvää mistään videoista?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)