Aihe: Mistä ja mikä ilmankostutin?
1 2
MikeS
13.09.2008 13:19:42
Terveeks. Haku ei auttanut..

Ostin juuri ensimmäisen kunnollisen akustisen kitarani (Santa Cruz OM/PW) ja aloin jo skitsoilla ilmankosteudesta ym. haittatekijöistä.

Mistä päin Helsinkiä (tai netistä) löytyisi sopivaa ilmankostutinta laitettavaksi kitarakopan sisään? Mitä merkkejä/malleja suosittelisitte?

Entä mistä löytyisi halpa mittari, jolla mitata ilman kosteus?

Danke!

MIKKO
Veikko
13.09.2008 13:48:03

Entä mistä löytyisi halpa mittari, jolla mitata ilman kosteus?

Danke!

MIKKO

Noissa marketeisa myynnissä olevissa digitaalilämpömittareissa on usein mukana kosteusmittari. Meillä hoituu kosteuden säätely soittohuoneessa pyykkitelineella. Lapsiperheessä tulee sen verran pyykkiä että on onnistunut sillä tähän asti.
Rintaan pistää, sukat haisee, enkä pidä Mannerheimista
Susiääni
13.09.2008 13:57:57
Kosteusmato on varmaan yleisin käytetty luulisin. Yleensä kitaraliikkeet ovat niin avokätisiä että lahjoittavan tällaisen viimeistään pyydettäessä kaupanpäälle kun ostat kitaran
Roberto
13.09.2008 15:59:22

Kosteusmato on varmaan yleisin käytetty luulisin. Yleensä kitaraliikkeet ovat niin avokätisiä että lahjoittavan tällaisen viimeistään pyydettäessä kaupanpäälle kun ostat kitaran

Tai jos ei lahjoita niin Kitarapajassa Martinin mato maksaa kympin.
samueld
13.09.2008 19:40:47

Noissa marketeisa myynnissä olevissa digitaalilämpömittareissa on usein mukana kosteusmittari. Meillä hoituu kosteuden säätely soittohuoneessa pyykkitelineella. Lapsiperheessä tulee sen verran pyykkiä että on onnistunut sillä tähän asti.

Sama täällä. Mulla on kanssa Junttilasta haettu mittari. Sama mittari mittaa myös sisä- ja ulkolämpötilan. alle 15e pitäs irrota.

Mä en välitä niistä madoista. Nää planet wavesin tuotteet laukussa ovat toimineet hyvin. Levytukku tuo maahan. Ei ole espanjalaiset haljenneet.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
flattopguitar
13.09.2008 21:38:16
Pala kostettua pesusientä minigrippussissa, johon on tehty reikiä ajaa asiansa yhtä hyvin kuin kaupallinen kostutin, jos ei oteta huomioon näitä, jotka kosteuttavat koko huoneilman. Biltemalla on myynnissä halpoja ilmankosteuden mittareita, jollainen on itselläkin.
MikeS
15.09.2008 19:33:37
Kiitos vinkeistä. Kävin tänään parissa musakaupassa sekä Anttilassa ja Clas Olssonilla. Jälkimmäisessä kahdessa ei ollut mitään kitarakäyttöön sopivaa. Musakaupoissa tarjottiin Kyserin kaikuaukko-kostutinta sekä toisen valmistajan vastaavaa.

Nyt tuntuu siltä, että haluan kitaralaukkuun laitettavan kostuttimen, sillä kaikukoppaan laitettava vehje tuntuu turhan kömpelöltä (kun kitara on jatkuvasti soitossa).

Nettiä selaillessa tuli vastaan tollaisia, mitä mieltä olette:

Humicase-paketti kitaralaukkuun, jossa digimittari, kaksi kostutinta ym:
http://accessories.musiciansfriend. … mp;CJAID=10399771&CJPID=2160464

Planet Wavesin ilmankostutin laukkuun:
http://www.thomann.de/fi/planet_waves_pwgvh_luftbefeuchter.htm
wedevirtanen
15.09.2008 19:45:34
Minulla on pari Kyserin pyöreätä kitaran ääniaukkoon laitettavia malleja. Hyvyydestä en tiedä, mutta käsittääkseni kostutin toimii ilman, että kitaraa tarvitsisi laukkuun laittaa. Kitaran säilyttäminen laukussa ei itseäni miellytä, koska se täytyy sieltä aina erikseen ottaa esiin. Helpompaa ottaa se seinältä tai telineeltä.

Toivottavasti kostutin toimii em. tavalla. Täällä taisi olla aiheesta jutusteluakin, jota en tosin jaksanut kaivaa esiin.

Mikä kostutusmenetelmä tai kostutin on paras?
Peace and love brothers and sisters!
samueld
16.09.2008 00:38:07 (muokattu 16.09.2008 00:44:48)

Mikä kostutusmenetelmä tai kostutin on paras?

Paras kai lienee tuo huoneilman kostuttaminen kun talvella kosteus menee epäterveellisen alas.

Noi kielen välissä jöpöttävät planet wavesis on toimineet mulla todella hyvin. Minä tykkään ideasta, että kostutin ei koske kitaran puuosiin. Minä säilytän kitaraa laukussa, mutta se on aika perusteltua tämän tason soittimien kanssa joka tapauksessa.

tämä olisi kanssa kiinnostava: http://www.casabenelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151880

Tuo Flattopguitarin minigripkikka varmasti ajaa asian ihan yhtä hyvin. Minusta vaan on kiva räpeltää tällaisten lelujen keralla.

Aikanaa juttelin Kauko Liikasen kanssa tästä kosteuden mittaamisesta ja hän sanoi, että nämä anttilamittarit mittarit menettävät tarkkuutensa aika nopeasti ja niiden uudelleen kalibrointi on mahdotonta. Siksi vanha mekaaninen mittari olisi paras kosteuden mittaamiseen huoneilmasta. Myös mittarin asettelulla on paljon merkitystä tuloksiin. Ilma kun liikkuu eri kohdissa huonetta täysin eri tavoin.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
route31
16.09.2008 08:21:16
Milloinkas se kosteus on liian alhainen? Kotona on perinteinen viisarimittari ja kaksi kokopuukantista kepakkoa. Kaikki pysyneet ehjinä - toistaiseksi.
wedevirtanen
16.09.2008 13:11:02
Eikös se viimeistään ala oleen aikoja, jolloin kostuttimet on taas kaivettava esiin kostean kesän jälkeen?
Peace and love brothers and sisters!
Roberto
16.09.2008 13:14:29

Eikös se viimeistään ala oleen aikoja, jolloin kostuttimet on taas kaivettava esiin kostean kesän jälkeen?

Kai se aika pitkälti riippuu minkälaisessa kämpässä sitä on?
weelie
16.09.2008 13:52:58 (muokattu 16.09.2008 13:55:31)
Mun kämpillä se kriittinen aika on tammi-maaliskuu, tai ehkä joulu-huhtikuu. Ei tähän aikaan ole hätiä mitiä vielä, yli 40% on yhä.

Mulle on niitä planet waves pw-gh vehkeitä ollut (n. 14€). Kestää pari talvea ja sitten on jo homeessa. Dunlop Herco HE360 on toinen mitä mulla on. Maksaa alle 4€ saksan maalla.

Mutta kai maar ne madot on yleisimpiä.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Mase
16.09.2008 13:53:18
Kai se aika pitkälti riippuu minkälaisessa kämpässä sitä on?

Ilmankosteus kaiketi tippuu siinä vaiheessa, kun laitetaan kämppään lämpö päälle(?). Itse olen siis jo näin ollen pari viikkoa myöhässä...
Roberto
16.09.2008 14:46:41

Ilmankosteus kaiketi tippuu siinä vaiheessa, kun laitetaan kämppään lämpö päälle(?). Itse olen siis jo näin ollen pari viikkoa myöhässä...

Periaatteessa joo. Aina välillä tulee kelattua kosteushommaa, mutta en ole syystä tai toisesta tota Martinissa roikkuvaa matoa lukuunottamatta tehnyt asialle mitään. Kitarat lojuu telineissään pitkin vuotta eikä ikinä ole mitään probleemia ollut. Lieneekö keisissä säilyttäminen huonompaa? Meillä on puutalo vm. 1902 joten ei ole ihan tiiviimmästä päästä sekään.
MikeS
16.09.2008 14:57:29
Jos käyttää kosteusmatoa, pitääkö kitara säilyttää laukussa, vai voiko se olla telineessä?

Lueskeltuani foorumeita vaikuttaa siltä, että yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä: toiset sanoo, että joo joo kannattaa kosteuttaa kitaraa laukussa mahdollisimman hyvin, ja toiset sanoo ettei kannata kosteuttaa koska tällöin kitara altistuu tavallista suuremmille kosteuden vaihteluille kun kitara viedään pois kyseisestä kosteasta tilasta esim. keikalle. Äääh, miks tää on näin hankalaa?
flattopguitar
16.09.2008 15:56:56 (muokattu 16.09.2008 15:57:49)
Jos käyttää kosteusmatoa, pitääkö kitara säilyttää laukussa, vai voiko se olla telineessä? Lueskeltuani foorumeita vaikuttaa siltä, että yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä: toiset sanoo, että joo joo kannattaa kosteuttaa kitaraa laukussa mahdollisimman hyvin, ja toiset sanoo ettei kannata kosteuttaa koska tällöin kitara altistuu tavallista suuremmille kosteuden vaihteluille kun kitara viedään pois kyseisestä kosteasta tilasta esim. keikalle.

No, se nyt on ainakin kiistämätöntä, että jos käyttää kosteusmatoa ja pitää kitaraa ständissä kuivalla, niin siitä ei ole käytännössä mitään hyötyä, koska kosteus poistuu nopeasti kaikuaukon kautta ulos (ainakin valtaosa poistuu, vaikka pieni määrä sitä voisi jäädä kopan sisälle). Jos kitara reagoi nopeasti kosteustasapainon muutoksiin, niin silloin hyvin kostutettuna laukussa ja huoneilmassa esim. keikalle ero on tietenkin suuri ja voi vaikuttaa kitaraan siten että sitä saa olla virittämässä jatkuvasti. Erot kosteudessa saavat kuitenkin olla käytännössä hyvin suuret, että jotain todella pahaa tapahtuisi nopeassa ajassa. Yleensä kuivuudesta johtuvat vauriot ovat pitkän ajan altistuksesta johtuvia, vaikka se itse halkeaminen tapahtuisi yht'äkkiä. Yleensä silti muut ongelmat tulevat ennen tätä ja merkkejä on ilmassa kitaran kuivumisesta.

Itse ainakin pidän järkevimpänä sitä, että pyrkii hieman vaikuttamaan talvisin siihen, että kokopuinen kitara ei täysin kuivu pitkän kuivan kauden aikana esim. juuri säilyttämällä kitaraa laukussa jonkun kostuttimen kanssa. Ellei laukku ole täysin ilmatiivis (mitä se ei koskaan ole) niin kosteusprosentti ei nouse laukussa kovin ylös ja sitäkautta koko kitarassa, jos huoneilma on kuivaa. Tällöin se vaihteluväli ei ole kovin suuri, jos ja kun kitara otetaan laukusta ulos. Ei silti välttämättä ole huono vaihtoehto viedä kitaraa läpi yhdestä talvesta käyttämättä mitään ulkopuolista kostutusta ja korjata mahdolliset vahingot, koska tämän jälkeen kitaraan tuskimpa tulee mitään ongelmia. Moni ei vain halua altistaa kitaraa halkeamisille ja huonolle soitettavuudelle, mitä kevyesti rakennettuun akustiseen helposti tulee.
Roberto
16.09.2008 16:00:12

Hmm.. ehkä mulla on kielet aina niin korkeella etten huomaa mitään elämistä. Tai sit toi kostutus-bisnes pyörii tyystin ilmastoitujen kiinteistöjen piirissä.
MikeS
16.09.2008 17:40:16
Kiitokset Flattopin valaisevasta vastauksesta.

Jo aiemmin mainittu linkki oli hyvä (en nyt muista kenen idea tämä oli):

tämä olisi kanssa kiinnostava: http://www.casabenelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151880

Tuo on siis Oasis Humidifier. Olen päätymässä siihen. Lisäksi tilaan saman firman näpsäkän näköisen kitaralaukkuun laitettavan kosteuttimen (löytyy ylläolevasta linkistä alhaalta linkkinä).

Lisäksi pitäisi hommata se digitaalinen kosteusmittari. Joku yllä sanoi, että Anttilan tms. vehkeet on aika susia. Kannattaako sellaista edes ostaa esim. Clas Ohlsonilta 15,90e lämpömittari jossa kosteusmittari myös? Tuo Oasis valmistaa myös omaa kosteusmittariaan ja hintaa tulee noin 30e (ks. yllä oleva linkki). Se on pieni ja kätevä mutta luuletteko että se olisi sen parempi kuin perus-Anttila-mittarit?
flattopguitar
16.09.2008 19:03:17
Kannattaako sellaista edes ostaa esim. Clas Ohlsonilta 15,90e lämpömittari jossa kosteusmittari myös? Tuo Oasis valmistaa myös omaa kosteusmittariaan ja hintaa tulee noin 30e (ks. yllä oleva linkki). Se on pieni ja kätevä mutta luuletteko että se olisi sen parempi kuin perus-Anttila-mittarit?

En usko, että noissa hintaluokissa mittareissa on mitään suurta eroa. Näyttävät todennäköisesti erilukemia jos laitetaan vieretysten, mutta prosentilleen tarkka-arvo ei ole minusta oleellista. Itseasiassa mitään mittaria ei välttämättä tarvitse jos vain muuten kiinnittää huomiota siihen jos huoneilma tuntuu kuivalta tai sen voi päätellä siitä, että patterit hohkaavat punaisina ja ulkona on -20 astetta, niin huoneilma on taatusti alle 30%. Digitaalimittari kyllä näyttää arvon suurinpiirtein oikein, joten siitä voi katsoa onko tarvetta lisäkostutukselle. Yksi hyvä puoli on high/low arvot, jotka näkyvät omassa mittarissa. Ne kun nollaa ja tarkistaa vaikka viikon päästä, niin näkee missä rajoissa ilmankosteus on pyörinyt ja tietää alkaa käyttämään lisäkosteutusta. Ei silti kannata hirveästi stressata, edes kovimmilla pakkasilla, kunhan vähintään viikon, parin, välein lisää kostuttimeen vettä ja säilyttää kitaraa pääosin laukussa sen kanssa, niin kitaran pitäisi pysyä hyvässä kunnossa. Suurin vaara on alle parivuotta vanhalla uudella kitaralla, jossa elämistä voi tapahtua, mutta mitä vanhemmaksi kitara tulee, niin riski pienee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)