Aihe: Mikä olisi hyvä akustinen minulle? 1 | |
---|---|
![]() 01.09.2008 18:27:30 (muokattu 01.09.2008 20:12:10) | |
Olen saanut sähkökitaran viime jouluna ja nyt haluaisin akustisen. Mikä olisi paras akustinen siinä vähän yli sadan euron hintaluokassa? Olisi hyvä jos kitara pitäisi virettä. Kannataako ostaa nylonkielinen vai teräskielinen? Kumpi on helpompi soittaa nylo vai teräskielinen kitara? Kiitos vastauksista jo etukäteen! | |
![]() 01.09.2008 21:04:38 | |
Nailonkielinen taitaa olla sormiystävällisempi mutta sun tarpeesi on tärkein kriteeri kumpaa haluat. Riippuen millaisesta musiikista pidät ja mitä meinaat soittaa niin ostat kitaran sen mukaan. Noi Yamaha kitarat ovat suht edullisia ja laadukkaita sekä nylon- että teräskielisissä. Jos painopiste akustisessa tulee olemaan klassinen niin sitten ilman muuta nailonkielinen (toki teräskieliselläkin voi vedellä klassista ei siinä mitään). Jos taas painopiste muussa kuin klassisessa niin ehkä teräskielinen voisi olla sitten valintasi. Mieti tarkempaan sun oma tarve ja teet valinnan sen mukaan ja testaat musaliikkeessä sitten mikä näppeihin istuu hyvin ja mikä soundaa hyvältä niin otat sen. | |
![]() 02.09.2008 08:20:24 | |
Voiko vaihtaa nylonkieliseen kitaraan teräskielet?? Soittelen jotain Hurriganesia ja semmosta. | |
![]() 02.09.2008 09:54:00 (muokattu 02.09.2008 09:57:08) | |
Voiko vaihtaa nylonkieliseen kitaraan teräskielet?? Soittelen jotain Hurriganesia ja semmosta. Ei oikein ole hyvä nylonkieliseen laittaa teräskielistä, koska kielen jännitteet ja vedot ovat ihan erillaisia ja kaulalle ei ole hyvä. Nylonkielisessä ei soi teräskielet kauhean hyvin ja teräskielisessä taasen nylonit ei soi hyvin. | |
![]() 02.09.2008 14:23:21 (muokattu 02.09.2008 14:26:20) | |
Onko nuo ibanezin nylon kieliset hyviä? esim tämä. http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=e47a14 Ja onko virettä pitävä ku itellä ei oo kokemusta akustisista? Mutta onko asia niin että akustisissa on teräskielet ja klassisessa nylon kielet?? | |
![]() 02.09.2008 15:43:10 | |
Onko nuo ibanezin nylon kieliset hyviä? esim tämä. http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=e47a14 Ja onko virettä pitävä ku itellä ei oo kokemusta akustisista? Mutta onko asia niin että akustisissa on teräskielet ja klassisessa nylon kielet?? Kyllähän noilla Ibanezin nylonkielisillä soittelee, joku jossain aikaisemmissa sanoi että tuo Yamahan C40 (toivottavasti muistin tuon yamahan mallikoodin okein) olisi ihan ok soitin ja hinta luokka taitaa olla aikas lähellä tuota Ibanezia eli siinä satkun hujakoilla. Kitara kannattaa ehdottomasti itse testata ja jos istuu mukavasti käteen ja soi omaa korvaa miellyttäen niin valitsee sen. | |
![]() 02.09.2008 15:55:16 | |
Pitääköhän tuo Yamaha hyvin virettä ku seki on aika tärkee juttu kitaran soitossa nii ei tarvi koko ajan viritellä? | |
![]() 02.09.2008 17:51:53 | |
Pitääköhän tuo Yamaha hyvin virettä ku seki on aika tärkee juttu kitaran soitossa nii ei tarvi koko ajan viritellä? Harmi ettei itellä ole tuosta kyseisestä mallista kokemuksia mutta uskoisin että vireensä pitää kyll ja samaten taitaa tuo Ibanezikin vireensä pitää ihan kohtuudella. Nailonkielisissä ite en ole kokemuksen perusteella törmännyt vireenpitämis ongelmiin eli pitänevät vireensä paremmin kuin esim. monet sähkökitarat. Kielten vaihdon yhteydessä nailonkielet venyvät jonkun verran ja saa olla virittämässä muutamaan otteeseen ja jopa yön yli kielet vielä venyy pikkasen mutta sen jälkeen asettuvat, tämän jälkeen tietysti silloin tällöin joutuu hieman virittämään kitaran kieliä muttei mitenkään paljon, aika normaalia on että kitaraa välillä pitää virittää (eihän se ikuisesti virettään pidä). Olisi tietysti kiva jos joku muukin voisi kertoa kokemuksien perusteella nailonkielisien kitaroiden ominaisuuksista enempi kuin minä. Itellä on suht hinnakas nailonkielinen kitara ja soittelen sitä kyll aika useasti noiden 3:n muun kitaran ohella, joten kokemusta on kyllä siis jonkin verran nailonkielistenkin suhteen, mutta on täällä soittajia jotka hallitsevat tuon nailonkielisten akustisten kitaroiden jutut minua paremmin, olisi kiva kuulla heidän kommentteja asian tiimoilta. | |
![]() 02.09.2008 18:45:13 | |
Joo. Nailonit venyy aluksi kilometritolkulla, mutta sitten kyllä ainakin omani, jotka ovat varustettu hyvistä huippuihin virityskoneistoihin, pitävät vireen hyvin. Ainahan kitaralla soittamaan alkaessa tarkistetaan vire? Virittäminenhän ei vie kuin 10 sek jos kitara on suunnilleen vireessä valmiiksi. mittarin kanssa vähän kauemmin. Kun vaihdan kielet nylkyttimeen, niin yleensä teen niin etten enää aio samana päivänä sillä kitaralla soittaa. Vaihdan kielet. Viritan kohdalleen. venytän kutakin kieltä niin paljon kuin venyy. Viritän kitaran uudestaan ja venytän. sitten viritän vielä kerran ja noin sävelaskeleen ylävireeseen ja laitan laukkuun. Seuraavana päivänä kielet toimii jo kohtuullisesti. Kielissä on myös eroja. Yksi syy käyttää hyviä kieliä on tämä hallitumpi venymiskäyttäytyminen. Oman kokemuksen mukaan d'addariot tuntuu asettuvan nopeiten. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. | |
![]() 02.09.2008 19:02:35 | |
Jos Hurriganesia on tarkoitus soitella niin kannattanee hommata suosiolla teräskielinen. Nylonkielisellä ei järvismäinen venyttely oikein ota onnistuakseen. | |
![]() 02.09.2008 20:27:32 (muokattu 02.09.2008 20:30:31) | |
Ai miten se on sitten se ensimmäinen viritys? Pitääkö se kieli kiristää niin kireelle ku menee ja sit virittää ja taas venyyttää ja virittää? Ja onko tossa Yamahassa hyvät alkuperäis kielet vai menneekö heti vaihtoon? | |
![]() 02.09.2008 20:43:37 | |
Ai miten se on sitten se ensimmäinen viritys? Pitääkö se kieli kiristää niin kireelle ku menee ja sit virittää ja taas venyyttää ja virittää? ei. sen voi virittää esim sävelaskeleen ylös ja sitten vnyttää. Jos koittaa kiristää niin paljon kuin menee, on tuloksena kielen katkeaminen. Ja järkevää voimaa siinä venyttämisessä. Ja onko tossa Yamahassa hyvät alkuperäis kielet vai menneekö heti vaihtoon? Riippuu paljonko sillä on kaupassa soitettu. Yleensä kitaristit vaihtavat ensi töikseen kielet uuteen kitaraan. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. | |
![]() 03.09.2008 07:22:22 (muokattu 03.09.2008 07:24:44) | |
Jos teillä on kokemusta nylonkielistä niin sanokaa ihmeessä ku ei mulla oo kokemusta. Missä hintaluokissa noi nylonkielet ovat suurin piirtein? Ja miten on tuo kielien vaihto ku oon vaihtanu vaan sähkökitaraan niin onko se sit nylonkielisessä vaikeeta? | |
![]() 03.09.2008 11:17:29 | |
Jos teillä on kokemusta nylonkielistä niin sanokaa ihmeessä ku ei mulla oo kokemusta. Missä hintaluokissa noi nylonkielet ovat suurin piirtein? Ja miten on tuo kielien vaihto ku oon vaihtanu vaan sähkökitaraan niin onko se sit nylonkielisessä vaikeeta? Kieliä on suomesta saanut n. 5-30e. Esim hannabachin ja d'addarion kielet on n. kympin. Vaihto on ihan helppoa. Kieli pitää vaan solmia tallaan ja koneiston päässäkin pitää tehdä joku pikku varmistus. Hieman kauemmin se vie kuin sähkökitaralla. kato miten edelliset kilet on kiinni ja pistä samoin. tuossa näkyis esim olevan ohjeet. Ja sinätuubissakin näkyi olevan videoita. http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/changing_strings.htm I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. | |
![]() 03.09.2008 19:02:21 | |
Hankala kattoo ku ei oo vielä akustista mut eiköhän se semmonen hommata. Pitää kattoo miten siinä on alkuperäis kielet kiinni niin laittaa samanlailla. | |
![]() 04.09.2008 15:34:30 | |
Onko yamahalla muuten muita tuossa satkun hintaluokassa olevia nylonkielisiä? | |
![]() 04.09.2008 15:56:40 | |
Jos soittelet sähkökitaraa ja hurriganesia jne.. Niin ehdottomasti teräskielinen... Itse suosittelisin panostamaan tuohon akkariinkin hiukan enemmän.. Itse olin viime vuonna akkarin ostossa itsekin.. Menin kauppaan ja aloin testailla pelejä... Kriteereikseni sanoin kokopuukannen.. Se on löydyttävä... No kokeiltiin ibanezia, yamahaa ja sanoin, että ei nämä nyt ihan toimi hintaluokassa 300--> ja sitten myyjä antoi käteen Furch Durango D-40 ja siinä se oli.. Ei tarvinnut kuin yksi sointu ja sanoin, että tämän otan.. Hinta oli 500€... Sointi oli aivan muuta kuin noissa aikasemmin maininneissa, mutta hintakin kovempi. | |
![]() 05.09.2008 18:57:28 | |
Mut voiko akustisella oikein ees soittaa Hurriganesii? Ja kyl mä muutakin soitan. Käyn kitarakoulussa ja siellä ollaan opeteltu säveliä ja semmosii niin tulleepa niitäki soiteltua joskus. Ja ku on jo sähkökitara niin sillä mää sitä Hurriganesta yleensä soittelen. | |
![]() 05.09.2008 19:41:29 | |
Mut voiko akustisella oikein ees soittaa Hurriganesii? Ja kyl mä muutakin soitan. Käyn kitarakoulussa ja siellä ollaan opeteltu säveliä ja semmosii niin tulleepa niitäki soiteltua joskus. Ja ku on jo sähkökitara niin sillä mää sitä Hurriganesta yleensä soittelen. Voi. Ja kyllähän sitä voi naikkarillaki soittaa. Mut jos musamaku suuntautuu enemmän tuonne bluesin ja rockin suuntaan ni unohda se nailoni. Ja kun sulla on sähkis ni sormet on jo tottunu metallikieliin ettei sen puoleen tarvi pelätä. | |
![]() 12.09.2008 22:50:07 | |
Onko kellään kokemusta tästä kitarasta: http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=c70de2 Eli onko minkälainen kitara?? Antaako hyvän soundin?? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)