Aihe: Klassinen kitara vasurille?
1
jhasto
03.12.2008 22:08:59
Hei!

Olen aloittelemassa kitaransoittoa ja etsin vasenkätisten nailonkielistä kitaraa. Olen yrittänyt ottaa hieman selvää vaihtoehdoista ja olen huomannut, että sellaisen löytäminen ei olekaan kovin helppoa!

Vaikka en ole paljoakaan soitellut haluaisin nimenomaan vasenkätisten kitaran koska se tuntuu selvästi luontevammalta, vasenkätinen kun olen. Nailonkielinen sopisi musiikkimieltymyksiini paremmin.

Olen parissa musaliikkeessä käynyt kysymässä ja saanut käteen pelkää eioota. F-musicissa suosittelivat Yamahan c-40:stä jossa kielet laitettaisiin nurinpäin. Myyjän mukaan se käy aloittelijalle ja että ääni kärsii viidennen nauhan jälkeen (tai jotain vastaava, en ymmärrä kitaransoitostajuuri mitään :)) Olisiko tässä mitään järkeä?

Ottaisin mielelläni kokeneemmilta vasureilta ja muilta vastaan ehdotuksia mahdollisista vaihtoehdoista.

Hintahaarukka on siinä uuden Yamaha c-40 teinoilla eli noin 130 euroa +/- 20 e. Tiedän, että sillä ei ihmeitä saada, mutta aloittelijoitahan tässä ollaan.

Kiitos!
risto
04.12.2008 03:40:33 (muokattu 04.12.2008 03:42:06)

Varmasti suurin osa vasureista soittavat oikeakätisillä. Jos olet ihan alussa, kannattaa todella vakavissaan harkita aloittamista oikeakätisellä. Syy on se, että vasurina - varsinkin tässä maassa - tuskin koskaan löydät kunnon soittimia paitsi ISOLLA rahalla ja usein joudut ostamaan "sian säkissä" ellet pääse ulkomaille kokeilemaan. Omat soittimeni kitarat, maniska, banjot ovat kaikki vasureita, vaivalla hankittuja ja jos nyt aloittasin alusta näksisin sen vaivan, että aloittaisin oikeakätisten soittimilla.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
jhasto
04.12.2008 18:12:29
No joo, varmasti olisi syytä miettiä oikeakätisesti soittamista, tuntuu vain kovin luonnottomalta. Pelkään, etten voisi saavuttaa samaa tasoa "oikeakätisenä" kuin vasenkätisesti soittaessa. Lisäksi on vaarana, että kiinnostus lopahtaa jos soittaminen menee turhan vaikeaksi alussa.

Jos kuitenkin haluaisin soittaa vasekätisesti, onko kenelläkään kokemusta tuosta kielten järjestyksen muuttamisesta?
Zeeboo
04.12.2008 19:14:00 (muokattu 04.12.2008 19:29:01)
Jos kuitenkin haluaisin soittaa vasekätisesti, onko kenelläkään kokemusta tuosta kielten järjestyksen muuttamisesta?

Tallaluu voi tietysti aiheuttaa päänvaivaa, jos G-kielen paikkaa on fiksattu. Tallan kääntäminen tekee intonaation korjauksen vikasuuntaan! Tallaluun voi onneksi teettää & vaihdattaa soitinkorjaajalla, ihan mahdoton temppu se ei itse tehtynäkään ole.

E.

että ääni kärsii viidennen nauhan jälkeen

Olen itse oikeakätinen, joten vasuriongelmiin en ole just törmännyt, en siis tuohon lainauksessa olevaankaan. Tuota äänen kärsimistä en oikein ymmärrä. Onkohan kyseessä soundillinen ongelma, vai onkohan kyseessä just tuo intonaatio?
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
sub zero
05.12.2008 16:17:26
melkein veikkaisi, että väärällä kädellä soittaen kehittyisi jopa paremmaksi, koska luulisi, että tuo otelaudan käsi vaatii enemmän sorminäppäryyttä ja kontrollia kuin näppäilyyn käytettävä käsi... näin olen ainakin tuuminut
small print: osamaksuerien viivästyessä teille lankeaa 99 prosentin suuruinen viivästyskorko, joka on maksettava yhden vuorokauden kuluessa ulosmittauksen, vangitsemisen ja kuohitsemisen uhalla.
Jymi
09.12.2008 14:02:18 (muokattu 09.12.2008 14:09:10)
Jotenkin tuli mieleen tämä ketju:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=158636&o=0&#p7948086

Mutta tosiaan sanoit että vasenkäsinen kitara tuntuisi luontevammalta. Sitten varmaan kannattaa hankkia sellainen. Esim. täällä on hintaluokkaasi sopivia:

http://www.thomann.de/fi/vasenkatiset_klassiset_kitarat.html

Nailonkielisissä ei vasen- ja oikekätisten kitaroissa eroa ole kuin tallassa. Talla vähän vinossa niin että bassokielten vapaasti soiva pituus on hieman pidempi kuin treblekielissä. Tällä on juurikin säädetty intonaatiota eli hienovirettä.

Itse en suosittele tällaisessa tapauksessa kielten kääntämistä. Soitin soi kuitenkin silloin epävireisesti, eikä sävelkorva pääse kehittymään kunnolla. Eli joko vasenkätinen soitin tai oikeakätinen, johon teetättää soitinrakentajalla tallan muutoksen. Jos talla suorassa, niin uuden tallaluun teekeminen on korjaajalle aika pieni homma. Monessa mallissa on tallaluu hieman vinossa, jolloin korjaajan täytyy tehdä uusi talla, joka on vähän isompi työs joskaan ei mitenkään mahdoton.
jhasto
09.12.2008 23:14:54
Kiitos hyvistä vastauksista!

Mitä nyt olen yrittänyt ottaa asiasta selvää niin vaikuttaa todellakin siltä, että vasenkätisten kitaroiden tarjonta on aika surkeaa. Vasurina soittaminen on minulle luonnollisempaa, mutta taidan taipua ja lainaan kaverilta kitaraa ja kokeilen miten se kielten rämpyttäinen oikealla kädellä onnistuu. Voi hyvin olla, että parin tunnin soittamisen jälkeen tuntuukin oikein hyvältä.

Näin maallikkona tosiaan luulisi, että kaulalla olevan käden käyttäminen olisi haastavampaa ja vaatisi enemmän näppäryyttä kuin plektrakäden käyttö. Ehkä siitä voi jopa olla hyötyä :)
risto
14.12.2008 10:11:14 (muokattu 14.12.2008 10:17:05)

"Vasuriuden aste" myös vaihtelee meillä vasureilla ja kun eletään oikeakätisten maailmassa lähes kaikkihan me joka tapauksessa ollaan "molempikätisiä". Soittelen nykyään haitariakin ja kyllä se oikea käsi on alkanut pikkuhiljaa tottumaan diskanttinäppikseen, joka siis on oikealla puolella, eli treenamalla vaan.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Jymi
14.12.2008 16:50:43
"Vasuriuden aste" myös vaihtelee meillä vasureilla ja kun eletään oikeakätisten maailmassa lähes kaikkihan me joka tapauksessa ollaan "molempikätisiä". Soittelen nykyään haitariakin ja kyllä se oikea käsi on alkanut pikkuhiljaa tottumaan diskanttinäppikseen, joka siis on oikealla puolella, eli treenamalla vaan.

Minä ainakin lasken itseni molempikätiseksi. Aina olen kirjoittanut ja piirtänyt vasemmalla, mutta muuten elelen oikeakätisesti. Kaikki voimaa vaativa tehdään oikealla, mutta tuohon kynän pitoon vasen luonnistuu jostaa syystä paremmin.
jhasto
14.12.2008 20:24:23
Lasken itseni täysin vasenkätiseksi ja suhtauduin varsin skeptisesti oikeakätisesti soittamiseen. Kokeilin kuitenkin kaverin oikeakätistä kitaraa ja yllätyin positiivisesti miten hyvältä soittaminen tuntui. Nyt vaikuttaa aika selvältä, että hankin oikeakätisen kitaran. Tiedä sitten tuleeko seinä vastaan jos yrittää harjoitella jotain haastavampia espanjalaistyylisiä näppäilybiisejä.

Jos muut vasenkätiset painivat saman kysymyksen kanssa suosittelen tämän perusteella lämpimästi oikeakätisen kitaran kokeilemista.
Puavali
14.12.2008 20:56:32
Lasken itseni täysin vasenkätiseksi ja suhtauduin varsin skeptisesti oikeakätisesti soittamiseen. Kokeilin kuitenkin kaverin oikeakätistä kitaraa ja yllätyin positiivisesti miten hyvältä soittaminen tuntui. Nyt vaikuttaa aika selvältä, että hankin oikeakätisen kitaran. Tiedä sitten tuleeko seinä vastaan jos yrittää harjoitella jotain haastavampia espanjalaistyylisiä näppäilybiisejä...

Kyllä se alkaa helpottumaan aikaa myöten.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)