Aihe: Kokemuksianne 12-kielisistä 1 2 | |
---|---|
![]() 04.04.2009 13:24:44 | |
Tere! (Haulla en paljoa 12-kielisistä löytänyt joten..) Minulla on tarkoitus ostaa itselleni syntymäpäivälahjaksi 12-kielinen akustinen, ihan kotikäyttöön. Budjetti sijoituu välille 400-700 euroa. Saako tuohon hintaan kunnollista kokopuukantista? Haaveissa on pitkäaikainen kumppani. Sähköjä en välttämättä tarvitse, muttei ne haittaakaan. Kiinnostaisi lukea 12-kielisen akustisen omistajilta/omistaneilta kokemuksia ko soittimista. Mitä tulee huomioida ostopäätöstä tehdessä juuri 12-kielistä ostaessa? Vinkkejä hyvistä merkeistä/malleista? Miten soittimenne ovat kestäneet käytössä? Alkavatko virittimet "vuotaa" vuosien myötä. Perusjutut kitaranostosta on tiedossa. 1990-luvulta alkaen olen soittanut, sekä sähköisillä että akustisilla ja monenlaisia kitaroita kokeillut. 12-kielisistä ei kuitenkaan ole paljoa kokemuksia. | |
![]() 04.04.2009 13:47:28 | |
Gosuli: Tere! (Haulla en paljoa 12-kielisistä löytänyt joten..) Minulla on tarkoitus ostaa itselleni syntymäpäivälahjaksi 12-kielinen akustinen, ihan kotikäyttöön. Budjetti sijoituu välille 400-700 euroa. Saako tuohon hintaan kunnollista kokopuukantista? Haaveissa on pitkäaikainen kumppani. Sähköjä en välttämättä tarvitse, muttei ne haittaakaan. Kiinnostaisi lukea 12-kielisen akustisen omistajilta/omistaneilta kokemuksia ko soittimista. Mitä tulee huomioida ostopäätöstä tehdessä juuri 12-kielistä ostaessa? Vinkkejä hyvistä merkeistä/malleista? Miten soittimenne ovat kestäneet käytössä? Alkavatko virittimet "vuotaa" vuosien myötä. Perusjutut kitaranostosta on tiedossa. 1990-luvulta alkaen olen soittanut, sekä sähköisillä että akustisilla ja monenlaisia kitaroita kokeillut. 12-kielisistä ei kuitenkaan ole paljoa kokemuksia. Yamaha on varma peli, aina oon tykännyt soundista. Yhdessä omistamassani kaula vääntyi hieman ropeliksi vuosien myötä, mutta asia korjautui kevyellä nauhojen hionnalla, samalla soitettavuus parani. Virittimien kanssa ei tullut ongelmia koskaan. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 | |
![]() 04.04.2009 18:00:59 | |
Ekman: Yamaha on varma peli, aina oon tykännyt soundista. Yhdessä omistamassani kaula vääntyi hieman ropeliksi vuosien myötä, mutta asia korjautui kevyellä nauhojen hionnalla, samalla soitettavuus parani. Virittimien kanssa ei tullut ongelmia koskaan. Jep. Yamahat ovat kyllä aika luotettavia akustisia. Toisaalta tuntuu, että niissä voisi olla vähän lämpimämpi soundi. Ainakin minun makuuni. Yhden aika mieluisen Yamahan olen löytänyt, mutta hinta menee laukun kanssa yli 800 euron. Pikkuisen liikaa.. Onko sulla muuten 12-kielinen kokopuukannella? Millainen rakenne niissä on kannen alla? Luulisi kielistä tulevan melkoisen vedon verrattuna 6-kieliseen.. Olen testaillut myös muutamaa Takaminea, joissa soundi ollut aika hieno. Mutta niissä on viimeistely ollut hieman puutteellista. Toisaalta yksilöitä nuo (halvatkin) ovat. Vierekkäisistä laatikoista löytyvät samannäköiset kitarat voivat joskus olla hyvinkin erilaiset, vaikka eivät mitään käsintehtyjä olekaan. Kun osaisi ostaa sellaisen, johon olisi vielä useamman vuoden päästä tyytyväinen. | |
![]() 06.04.2009 09:57:15 | |
Itse ostin Ibanezin EW-sarjaa (Exotic wood) 12-kielisen, ja täytyy sanoa, että miellyttää enemmän kuin ajattelin. 460e sain sen tingattua, kovan laukun kanssa. Soi pehmeästi, ja tuntuma on hyvä. Sisäänrakennettu viritin ja esivahvistin. Kitaran lähdöt ovat XLR ja normaali piuhaplugi. Kitara näyttää hienolta ja tuntuu hyvältä soittaa. Hihnatapitkin löytyy, ja jotka ovat sopivasti tasapainossa. Alussa tuntuma voi olla hankala, jos on tottunut sähkökitaraan. Painattaessa täytyy käyttää enemmän voimaa, jotta saa molemmat kielet soimaan. ajan myötä tähän tottuu, mutta alussa voi olla hankaluuksia. Samoin plektralla soitto. Täytyy hieman harjoitella että osuu niiden kielien väliin. Sormilla näppäily on aika mahdottomuus, jotta saisit molemmat kielet soimaan. Kannattaa siis käydä Levytukussa tai niiden sivuilla katselemassa, http://www.levytukku.fi/www/tuotteet.html?serie_id=208 . Itsellä tosiaan tuo EW2012ASE NT. Toivottavasti tästä oli jotain apua :) Suck my unit! | |
![]() 06.04.2009 11:03:08 | |
12-kielisen rakentamisessa ei oikein voi kikkailla, koska kannen pitää olla sekä kestävä, että tarpeeksi herkkä, jotta ohut-e kielipari kuulostaa muultakin kuin vaimealta ping-ääneltä. Kannattaa testata juuri näitä ääniä erirekistereistä, josta selviää parhaiten kitaran todellinen laatu. Punotuissa kielipareissa pitää kuulua myös sen ohuemman kielen ääni ja h- ja e-kieliparit pitää soida ja kuulua. Säädöt saa laitettua kohdilleen jos kitarassa ei ole mitään rakenteellista vikaa, joten raskassoittoisuus ei kerro kitaran laadusta mitään, vain siitä, että säädöt ovat huonot. Kokopuiset sivut ja pohja eivät ole minusta 12-kielisessä oleellisiä, koska kitaran ääni on jokatapauksessa paksu johtuen ylimääräisistä kielipareista, mutta vaahtera, mahonki ja ruusupuu toimivat kaikki hyvin. Itse ostaisin koppamuodoltaan jonkun muun kuin D-mallisen, mielummin J-185 tyylisen minijumbon tai J-200 maksin. | |
![]() 06.04.2009 12:41:49 | |
MetallyGally: Itse ostin Ibanezin EW-sarjaa (Exotic wood) 12-kielisen, ja täytyy sanoa, että miellyttää enemmän kuin ajattelin. 460e sain sen tingattua, kovan laukun kanssa. Miten kauan sinulla on tuo jo ollut? Olen itsekin juuri tuollaista testannut muutamaan otteeseen. Aika helpposoittoinen ja soundikin aika kohdillaan, vaikka laminaattikansi taitaa ollakin. On käynyt mielessä, että ostaisin sen mustan sisarmallin. Saa nyt nähdä. Kyllä tuota muuten voi aika helposti soittaa näppäilemällä. Ainakin jos on pari milliä kynsiä. Se on vain tottumuskysymys. Olen soittanut oikeastaan viimeiset kaksi vuotta 6-kielisellä akustisellani aina ilman plektraa. Alkaa mennä sormet sinne minne pitääkin. | |
![]() 06.04.2009 16:18:40 | |
flattopguitar: Itse ostaisin koppamuodoltaan jonkun muun kuin D-mallisen, mielummin J-185 tyylisen minijumbon tai J-200 maksin. Mitä perusteita sinulla on ylläolevaan mielipiteeseen? Soundillisia asioita vai muita henk. koht. mieltymyksiä? Luin muuten sinun kirjoittaman akustisen kitaran osto-oppaan ja tuntuu, etten kohta uskalla ostaa kitaraa ollenkaan. On nuo asiat jossain aivojen sopukoissa olleet aiemminkin, mutta tuollaisena "listana" pelottaa jo melkein kitarakauppaan mennä. P.S. Tsekkasin profiilisi. Pirun hieno akustinen sulla!! | |
![]() 07.04.2009 09:09:19 | |
Kyllä tuota muuten voi aika helposti soittaa näppäilemällä. Ainakin jos on pari milliä kynsiä. Se on vain tottumuskysymys. Olen soittanut oikeastaan viimeiset kaksi vuotta 6-kielisellä akustisellani aina ilman plektraa. Alkaa mennä sormet sinne minne pitääkin. Itselläni ei noita kynsiä ole, niin näppäilen sormenpäillä sen mitä näppäilen :) Että siinä mielessä hankalaa. Kyllähän minullakin sormet osuu minne pitää 6-kielisellä ;) On tuo jo jonkun aikaa ollut. Oli kiinni jo valmiiksi kalliimman luokan kielet, perustelivat sillä että kun se siellä liikkeessä seisoo aina jonkun aikaa. Suck my unit! | |
![]() 07.04.2009 14:14:09 | |
MetallyGally: Itselläni ei noita kynsiä ole, niin näppäilen sormenpäillä sen mitä näppäilen :) Että siinä mielessä hankalaa. Kyllähän minullakin sormet osuu minne pitää 6-kielisellä ;) On varmasti hankala saada kielet kunnolla soimaan näppäilyssä 12-kielisen kanssa jos ei ole kynsiä tarpeeksi. Mutta itse yllätyin kuinka helposti onnistuu muutamankin millin kynsillä. 6-kielisellä toki onnistuu ihan sormenpäilläkin, kun tilaa on paljon. | |
![]() 09.04.2009 12:39:44 (muokattu 09.04.2009 12:48:52) | |
Mulla oli taannoin samanlainen projekti vähän pienemmällä budjetilla ja valitsin sitten empiiristen ja virtuaalisten tutkimusten jälkeen Fenderin CD140S-12:n ja olen todella tyytyväinen. Kitara soi (silkkisen) tasaisesti, joka on erittäin tärkeä pointti 12-kielisessä. Muutamissa kokeilemissani (mm. Yamaha FG720S) sointi oli epätasainen tai tyly. http://guitars.musiciansfriend.com/ … 12String-Acoustic-Guitar?sku=513910 Päättelin, että Fenkulla ei ole varaa päästää ihan sutta liikkeelle maineensa vuoksi ja omasta mielestäni kitara on erinomainen hintaansa nähden. Tässä pikku pätkä tehdaskielillä: http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=358316 Se minkä itse huomasin, niin 12-kielinen on kuitenkin ns. erikoiskitara ja kannattaa miettiä, kuinka paljon siihen on viisasta satsata, lähinnä tarkoitan sitä realistista käyttömäärää muuhun soittoon nähden. Sillä on kiva jammata, mutta esim. äänityksissä vaatii tilaa/ilmaa ympärilleen. Kannattaa muuten tilata DV247.com:sta. Toinen mitä kuolasin oli: http://guitars.musiciansfriend.com/ … o-Acoustic-Natural-wcase?sku=516883 http://www.youtube.com/watch?v=SWTDCrqQoWo Oli vaan yli oman budjetin. ...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon.... | |
![]() 09.04.2009 13:27:50 | |
Kiitokset Nitrodelay ääninäytteestä. Hyvältä kuulostaa sekä kitara että soitto. Yllättävän lämpimmin alapää tuon hintaluokan 12-kieliseksi. Ei paha hinta ollenkaan. Pitääpä pitää Fenderkin mielessä, kun 12-kielisiä kokeilen. Kyllä minulle kelpaa vaikka parinsadan euron kitarakin, kunhan soundi ja tuntuma ovat kohdallaan. Soololovi tosin olisi kiva olla, mutta sen myötä tulee usein sähköt, joita en välttämättä tarvitse. Hinta nousee satasella ja sillä saa viiden euron mikrofonin ja EQ:n... Joka tapauksessa 700e on mulla maksimi hinta ja sillä pitää saada myös kova laukku. Vielä kun sille laukulle löytäisi jonkun paikan kotoa. Sängyn alla lepää laukussa loistava, yli 6000 markkaa aikoinaan maksanut Fenderin Stratocaster, jolla en ole soittanut yli kolmeen kuukauteen. | |
![]() 09.04.2009 15:20:16 | |
Unohda nuo fenkut, ostat tästä Guildin: http://www.guitar.co.uk/guitars/aco … /1654-guild_gadf212_acoustic_guitar | |
![]() 09.04.2009 19:17:46 | |
flattopguitar: Unohda nuo fenkut, ostat tästä Guildin: http://www.guitar.co.uk/guitars/aco … /1654-guild_gadf212_acoustic_guitar Äläpä yllytä... Tosi nätti sivuilta ja takaa. Miksihän 12-kielisten kannet ovat aina noin värittömiä? Paitsi tietysti kalliimpien mallien. | |
![]() 12.04.2009 23:51:34 | |
Itse ostin muutama vuosi sitten tällaisen ihan heräteostoksena http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/ … 2-String-Natural/art-GIT0004510-000 Kuten arvata saattaa, vehje oli soittokelvoton kotiin tullessaan. Hintaa reilu 100€, niin se on täysin oletettavaa. Saundi oli kuitenkin loistokas (oikeasti), mutta kaula niin paskana ja kielet korkealla, ettei mitään mahdollisuuksia muuhun soitteluun, kun slide-hommiin ollut. Niinpä kiikutin vehkeen Ouluun Härösen Ranskille, joka sitten rassasi luutun kuntoon. Kaula suoraksi ja talla ohuemmaksi jne. Muutaman kympin otti, mutta lopputuloksessa taisin jäädä alle 200. euron. Viedessäni soittimen korjautukseen kommentti oli jotakuinkin "Voi jumalauta. Aivan kauheaa kuraa.. Noh, katsotaan.. En kyllä tiijä tulleeko tästä mittään" Takaisin tullessani lähinnä kehuja ja kommenttia tyyliin "joo, mää sitä testailin tuossa. Eipä moittimista" ja ei todellakaan enää ole. Muutaman vuoden olen nyt sitä soitellut eikä ongelmia lain.. Mutta niin, itse asiaan. En kellekkään tuota vehjettä suosittele sen kummemmin, ellei sitten kiinnosta halpa ja mahdollisesti remontin jälkeen soittokelpoinen peli. Täällä vielä voi kuunnella vähän että miten soi: http://www.myspace.com/ruoto (biisit Loppuunajetuista ja Vanha koira) Terve, ja kiitos kaloista!
..Delay, missä viivyt?! | |
![]() 14.04.2009 12:41:28 (muokattu 14.04.2009 12:42:09) | |
oo-p: Itse ostin muutama vuosi sitten tällaisen ihan heräteostoksena http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/ … 2-String-Natural/art-GIT0004510-000 Kuten arvata saattaa, vehje oli soittokelvoton kotiin tullessaan. Hintaa reilu 100€, niin se on täysin oletettavaa. Hyvä että sait lopulta soittokelpoisen kitarastasi. Olen itse ajatellut ostaa sellaisesta soitiniliikkeestä, jossa voin testata kitaraa kunnolla. On ainakin aluksi soitettavassa kunnossa.. Lähipäivinä käyn testailemassa paikallisten kauppojen tarjonnan. | |
![]() 14.04.2009 15:08:16 | |
Gosuli: Hyvä että sait lopulta soittokelpoisen kitarastasi. Olen itse ajatellut ostaa sellaisesta soitiniliikkeestä, jossa voin testata kitaraa kunnolla. On ainakin aluksi soitettavassa kunnossa.. Lähipäivinä käyn testailemassa paikallisten kauppojen tarjonnan. Joo. Ehdottomasti suosittelen kyllä itsekin testaamista ja konkreettista vertailua ennen ostoa. Etenkin jos on ihan tosissaan kumppania etsimässä. Terve, ja kiitos kaloista!
..Delay, missä viivyt?! | |
![]() 15.04.2009 09:55:00 (muokattu 15.04.2009 13:12:45) | |
Näissä 12-kielisissä on se ongelma, että niitä on varsin rajallisesti kokeiltavana. Aina ne samat Yamahat, Ibanezit ja Martinit pyörii. Varsinkin keskihintaisia malleja, joita on kehuttu ja rankattu netissä korkealle, ei juuri Suomessa tapaa. Esim. Fenderin ja Epiphonen akkareita ei täällä juuri näe, vaikka mallisto on varsin laaja. Parhaimmat musahankinnat olen tehnyt netistä sokkona vertailemalla mahdollisimman montaa eri lähdettä ja kokoamalla arviot yhteen. Sitten katsonut, mikä on saanut eniten määrällisesti kehuja ja vähiten haukkuja. Miljoona kärpästä ei voi jne... toimii hämmästyttävän hyvin. Asian voi käytännössä todeta vaikka Yamahan akkareilla, eli ne mallit, joita on netissä eniten kehuttu (esim. 730 malli), ovat musaliikkeessä kokeiltunakin parhaita. No, kukin ottakoon riskinsä, mutta jos budjetti on kohtuullinen, niin tuo on ihan toimiva tapa hankkia jotain sellaista, mitä ei ihan joka jäbällä ole. ...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon.... | |
![]() 15.04.2009 19:14:46 | |
Nitrodelay: Näissä 12-kielisissä on se ongelma, että niitä on varsin rajallisesti kokeiltavana. Aina ne samat Yamahat, Ibanezit ja Martinit pyörii. Varsinkin keskihintaisia malleja, joita on kehuttu ja rankattu netissä korkealle, ei juuri Suomessa tapaa. Esim. Fenderin ja Epiphonen akkareita ei täällä juuri näe, vaikka mallisto on varsin laaja. On totta, että 12-kieliset ovat aika marginaalisessa asemassa kauppojen hyllyillä. Tänään yksi kauppias sanoi, että heidän liikkeessään tuhatta myytyä kitaraa (sekä sähköiset että akustiset) kohti myydään noin kymmenen 12-kielistä. Niistäkin kahdeksan on hintaluokassa alle 200 euroa. Turhahan niitä on siellä pölyä keräämässä pitää. Toisaalta jotain parin tonnin 6-kielisiä Guildeja tuntuu olevan joka firman seinillä. Kaipa niitä sitten ostetaan koko ajan... | |
![]() 16.04.2009 13:09:32 | |
Itse olen kanssa miettinyt 12-kielisen hommaamista, ja Jyväskylän Musapörssissä oli (ainoana 12-kielisenä) Vintage V400-12. Soitettavuus ei ollut ollenkaan hullumpi, ja saundit miellyttivät pikaisen testauksen aikana korvaa. Tämäkin toki painii tuossa edullisessa hintaluokassa, mutta esim. kokopuukansi löytyy. Oma kokemus 12-kielisistä on rajallinen, mutta vaikutti oikein mielenkiintoiselta. 259 euroa oli hinta. Edullisemminkin löytyy: http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/2468 | |
![]() 16.04.2009 14:29:05 | |
Parin päivän aikana olen saanut käsiini useamman 12-kielisen. On ollut Takaminea, Ibanezia, Fenderiä ja Yamahaa. Takamine ja Ibanez eivät oikein innostaneet. Fender ja Yamaha sen sijaan herättivät mielenkiintoni. Halvin Fender oli tämäCD-140S-12 NA http://www.thomann.de/fi/fender_cd140s12_na.htm Soundi oli tasapainoinen ja soinnut kuulostivat koko kaulan matkalta hyviltä. Bendatujen nuottien soundit eivät toisaalta olleet ihan sillä tasolla, kuin olisin toivonut. Hinta-laatu suhde kunnossa. Sain käsiini myös edellisen isoveljen CD160 SE NT http://www.thomann.de/fi/fender_cd160_se_nt.htm Tässäkin ylä- ja alapään soundit hyvin balanssissa. Homma toimi koko kaulalta. Bendattujen nuottien soundi edellistä selvästi parempi. Aavistus lisää sellaista kuulautta korkeisiin ääniin saisi ehkä olla. Mukava soittaa, vaikka aika leveä kaula onkin. Fender GD-47S/12 menee jo vähän liian kalliiksi, kysyttiin 800 euroa. http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=36246e Kaiken kaikkiaan laadukkaan tuntuinen ja näköinen soitin. Oli ihan epävireessä seinältä ottaessani. Virityksen jälkeen soi todella mallikkaasti. Ylä-äänet olivat hunajaa korvilleni. Luulin jo kitarabudjettini kasvaneen, kunnes sormeni pääsivät bassopuolen kieliin. Ei syvyyttä eikä lämpöä alapäässä. Ihme juttu! Kyllä sitä bassoakin löytyi, kun kunnolla räimin menemään, mutta normaalilla näppäilyllä ei toimi. Yamahan APX700-12 NA http://www.thomann.de/fi/yamaha_apx70012_na.htm Todella pienikoppaisen Yamahan ylä-äänet lähentelivät kalleimman Fenderin soundeja. Mutta tästä ei löytynyt alaääniä senkään vertaa. Ilmeisesti koppa on jo liiankin pieni. Kaula oli Fendereihin verrattuna tosi kapea. Läheltä katsottuna halvan näköinen. Myyjä sanoi liikkeeseen tulevan Yamahalta vähän halvemman soololovettoman 12-kielisen. Pitää käydä testaamassa sitten. Jos ostaisin tänään, valitsisin varmaankin Fenderin 160. Haluan odottaa kuitenkin sen edullisemman Yamahan testaamisen. Ja mielelläni testaan tietysti muitakin kitaroita. Kallein Fenderkin kiinnostaisi, mutta taitaa se basson puute olla pysyvää.. Vai mitä te luulette?? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)