Aihe: Kokemuksia lentomatkailusta? 1 | |
---|---|
![]() 25.06.2009 22:24:04 | |
Onkohan muilla kokemuksia lentämisestä akustisen kitaran kanssa? Pysyikö ehjänä vai halkesiko kansi? Olisi itselläni tarkoitus lentää arvokkaan akustisen kanssa ulkomaille. Tietysti vähän pelottaa kuinka mahtaa kitaralle käydä lentokentillä matkatavaroiden seassa. Matkustamoon kitaraa ei saa ellei osta sille toista lippua. Tätä logiikkaa en ymmärrä, koska ei kai ne sitä laukkuineen köytä siihen istuimelle..? Esim. Finnairilta sanottiin, että ruumaan omalla vastuulla. Muutaman kympin vakuutuksen joutuu kuitenkin ottamaan kaiken varalta, joka on pieni hinta siitä mitä sille voisi pahimmassa tapauksessa tapahtua. Ammattilaiselta kysyttyäni asiaa sain seuraavia neuvoja. Kielet kannattaa löysätä matkan ajaksi. Kielten väliin paperilappu, jossa yhteystiedot. Kitara laukkuun kupla- tai vaahtomuovin kanssa, ettei kitara pääse liikkumaan laukussa. Kitaran kannen ja laukun väliin kuplamuovia niin, että suljettuna sinne syntyy pieni paine. Kaulan ympärille kevyesti kuplamuovia, joka tukee kaulaa putoamisen sattuessa. Hihnanuppi kannattaa myös suojata tuolla samaisella materiaalilla. Jos ei jo ole omasta takaa, niin hae musiikkiliikkeestä tyhjä pahvinen kitarankuljetuslaatikko. Ne heittää sen kuitenkin pois tavaran saapuessa liikkeeseen. Kitara laukussa laatikkoon. Laatikon pohjalle kannattaa laittaa vaahtomuovin palasia pehmentämään iskuja, kuten joka puolelle kitaralaukkua niin, että kitara ei pääse liikkumaan laatikossa. Pakkausteipillä paketti umpeen ja toivomaan parasta. | |
![]() 25.06.2009 22:44:17 | |
Tästä on ollut aiemminkin puhetta, mutten haulla saanut näkyviin. Itse olen matkustanut kokopuukantisen Ibanezin kanssa lentokoneessa eikä tullut mitään ongelmia. Ruumassa meni. Tietenkin voit yrittää saada sitä matkustamoon ja tunkea sitä sinne kaappiin mihin bisnesmiesten takit menevät. | |
![]() 26.06.2009 18:03:50 | |
Missähän vaiheessa Finnair on muuttanut käytäntöään soittimien suhteen? Itse olen matkustanut Finnairin, Blue1:n, KLM:n, BA:n ja Unitedin koneissa soittimen kanssa, ja aina olen saanut sen mukaan matkustamoon kunhan olen selittänyt, että kyseessä on arvosoitin joka ei isommin välitä lämpötila-/ paine-/ kosteusvihteluista. Soitin on laitettu tuossa ylempänä mainittuun "komeroon", eikä mitään ylimääräistä ole koskaan velotettu. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." | |
![]() 26.06.2009 21:14:25 | |
Se páátetáán lentokohtaisesti lentokonehenkilökunnan puolesta, ettá saatko ottaa kitaran matkustamoon. Olen aika usein saanut ottaa ja aika usein se on mennyt ruumaan. Ei se ruuma nyt oloiltaan ole edes niin paha kuin vartpurkin takakontti talvipakkasella. Mutta matkatavaravakuutus kannattaa olla sillá lentoyhtit maksaa hajonneesta tavarasta kilohintaa ja se ei ole paljoa. Mulla on lentolaukkuna toi Hiscoxin lite-flite laukku ja se on kyllá pomminkestává laitos. Osoite ja perusvarotoimet lienee kai itsestáán selviá ihan jo junamatkallakin. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. | |
![]() 26.06.2009 22:04:24 | |
samueld: ...Ei se ruuma nyt oloiltaan ole edes niin paha kuin vartpurkin takakontti talvipakkasella... Totta, mutta monesti se Warren pakkaaja käsittelee tavaroita paremmin kuin Finavian väki... "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." | |
![]() 26.06.2009 22:51:08 | |
Zeeboo: Totta, mutta monesti se Warren pakkaaja käsittelee tavaroita paremmin kuin Finavian väki... Joo. Tietty kun on omat pennit kiinni, niin on kunnioitustakin. Mutta on ne kentillá kunnioittavasti kohdelleet mun skebalaukkua. Kyllá sitá on sen mukaan kuskattu ettá soitin on sisállá eiká lekaharkko. Tietysti en tiedá mitá nurkan takana tehdáán. Kuitenkin laukkuni pinnassa on muutama isompi kolhu ja kaikki ovat omia aikaansaannoksiani. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. | |
![]() 27.06.2009 13:11:45 | |
Varmasti montaa käytäntöä on olemassa, mutta eiköhän se omalla kohdallani selviä piakkoin. Tarkennuksena tähän, että tuo pakkausohje oli enemmänkin mitä tehdä kitaraa postitettaessa ulkomaille. Kaipa se pätee myös matkustettaessa kitaran kanssa jos haluaa ottaa varman päälle. | |
![]() 27.06.2009 14:44:56 | |
samueld: Joo. Tietty kun on omat pennit kiinni, niin on kunnioitustakin. Mutta on ne kentillá kunnioittavasti kohdelleet mun skebalaukkua. Kyllá sitá on sen mukaan kuskattu ettá soitin on sisállá eiká lekaharkko. Tietysti en tiedá mitá nurkan takana tehdáán. Kuitenkin laukkuni pinnassa on muutama isompi kolhu ja kaikki ovat omia aikaansaannoksiani. Kyllä ne niitä heittelee selkäsi takana. Todistin pari vuotta sitten asian, kun olimme hieman myöhässä koneesta. Lennonjohtajien lakon ansiosta pääsimme kuitenkin koneeseen. Sain kunnian viedä soittimet itse koneelle asti. Kun katselin ikkunasta pakkaajien toimintaa, niin sydäntä riisti. Oktaavimandoliini ja kitara saivat sellaista kyytiä, että huh huh. Onneksi molemmissa on kestävät kotelot. | |
![]() 27.06.2009 15:26:01 | |
mll: Kyllä ne niitä heittelee selkäsi takana. Todistin pari vuotta sitten asian, kun olimme hieman myöhässä koneesta. Lennonjohtajien lakon ansiosta pääsimme kuitenkin koneeseen. Sain kunnian viedä soittimet itse koneelle asti. Kun katselin ikkunasta pakkaajien toimintaa, niin sydäntä riisti. Oktaavimandoliini ja kitara saivat sellaista kyytiä, että huh huh. Onneksi molemmissa on kestävät kotelot. Varmaan osa heittelee ja etenkin kun huono páivá sattuu. Siksi kunnon flight case on asiaa kun paljon liikkuu. Sitá ei enáá pieni mies saa edes lentámáán kovin kauas. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. | |
![]() 06.07.2009 10:18:45 (muokattu 06.07.2009 10:19:03) | |
LeoFender: Tästä on ollut aiemminkin puhetta, mutten haulla saanut näkyviin. Itekin hain tuota ketjua ensin, mutta jostain syystä ei löytynyt. Nyt koitin ja löytyi: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=94738&o=0 | |
![]() 06.07.2009 15:56:41 | |
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl) | |
![]() 14.07.2009 11:23:40 | |
Tuosta kielien löysäämisen hyödyllisyydestä Jean Larrivee tuntuu muuten olevan tätä mieltä: "Do NOT take tension off the strings when shipping your guitar. This is a dangerous practice as the machine heads and headstock are the heaviest parts of the guitar, and the string tension from proper tuning serves to counteract the stresses these parts place on the instrument. Some people on the internet will tell you that loosening the strings is a good idea - If it was such a good idea, then every manufacturer would do it. Martin, Taylor, Gibson, Larrivee, Collings, etc all ship our guitars new from the factory at full tension - What makes your guitar any different?" Ihan hyvä kysymys mielestäni... | |
![]() 18.07.2009 02:53:22 | |
mll: Kyllä ne niitä heittelee selkäsi takana. Todistin pari vuotta sitten asian, kun olimme hieman myöhässä koneesta. Lennonjohtajien lakon ansiosta pääsimme kuitenkin koneeseen. Sain kunnian viedä soittimet itse koneelle asti. Kun katselin ikkunasta pakkaajien toimintaa, niin sydäntä riisti. Oktaavimandoliini ja kitara saivat sellaista kyytiä, että huh huh. Onneksi molemmissa on kestävät kotelot. Tästä mieltä ylentävää settiä kitaran lentokuljetuksesta xD http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo | |
![]() 20.07.2009 21:01:10 | |
Pari vuotta sitten ostin kitaran Australiasta reppumatkailun iloksi. Toin myös takaisin, ajattelin että jos menee paskaksi matkalla niin menköön. Ei ole kallis mutta oishan se kiva saada mukaan. Epiphonen akustinen kulki kaupan halvimmassa gigbagissa lennot Brisbane - Sydney - Hong Kong - Heathrow - Helsinki-Vantaa (joka lento ruumassa). Tossa oli siis jo lentotunteja yhteensä n. vuorokauden ajan, ja joka välissä vaihtui koneesta toiseen. Ainoa varotoimenpide oli kielten löysääminen, ja tuli muuten täysin ehjänä perille. | |
![]() 06.08.2009 18:25:21 | |
Olen muutamankin kerran reissanut akkarin kanssa sekä Euroopassa että muualla maailmassa. Aina on mennyt hyvin, onneksi. Käytän ihan tavallista akkarin kovaa laukkua, jonka 1) täytän ensin kitaralla ja sitten pehmeillä, joka tapauksessa mukaan tulevilla asioilla kuten sukilla; kannen päälle laitan yleensä pienen pyyhkeen. Näin ei tule ylimääräistä tavaraa pehmikkeen muodossa mukaan. Kun olen varmistunut siitä, että laukku on aivan täynnä eikä minkäänlaista heilumista tai hölskymistä voi tapahtua, suljen laukun ja 2) käärin taktisista kohdista laukun ympärille muutaman kierroksen jesaria. Erityisesti saranat ja lukot päällystän huolella, jotta mahdollinen kova kohtelu ei rikkoisi niitä. 3) Mikäli mahdollista, selvitän miten sanoa kohdemaan kielellä "rikkoutuvaa, varovasti" ja kirjoitan sen isolla paperiin tai pahviin; myös suomeksi ja englanniksi. Kiinnitän lapun vielä parilla jesarilla kitaralaukkuun. Näillä olen tähän mennessä selvinnyt. t. jude "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta | |
![]() 06.08.2009 18:29:31 | |
JudeJude: 3) Mikäli mahdollista, selvitän miten sanoa kohdemaan kielellä "rikkoutuvaa, varovasti" ja kirjoitan sen isolla paperiin tai pahviin; myös suomeksi ja englanniksi. Kiinnitän lapun vielä parilla jesarilla kitaralaukkuun. Näillä olen tähän mennessä selvinnyt. t. jude Mulla oli kanssa edellisessä halpislaukussa "FRAGILE HANDLE WITH CARE" -tekstit. Vähän kuitenkin tuli kulmaan kevyttä osumaa Brysselistä Helsinkiin matkustettaessa mutta täysin ehjänä kahden lennon verran kesti. | |
![]() 12.08.2009 16:39:55 | |
Noniin. Nyt on reissu tehty. Kitara säilyi ehjänä koko matkan ajan. Pakkasin sen isoon pahvilaatikkoon missä se tulikin aikoinaan mulle. Kuplamuovia ja sanomalehteä täytteeksi niin näytti toimivan. En ottanut mitään riskejä kitaran kanssa, kun on arvokas itselle jne. Finnairilla lensin mennen tullen ja erikoismatkatavarana se laitettiin ruumaan. Takaisin tullessa jopa check in-tyyppi alkoi kyselemään minkä merkkinen kitara on jne. Aika hassua. | |
![]() 16.08.2009 20:56:46 (muokattu 16.08.2009 20:59:14) | |
Jos lennät Amerikassa, niin älä ainakaan United Airlinesilla! http://www.youtube.com/watch?v=QiH2hJHPQvk&feature=fvst :D EDIT: Hups, biisi olikin jo postattu. Tossa kuitenkin vielä hassu TV-haastattelu. :) | |
![]() 18.08.2009 00:31:18 (muokattu 18.08.2009 00:45:24) | |
Kirjoitin tähän asiattoman kirjoituksen, jonka poistin itsekritiikkini paladuttua, joten minulla ei ole mitään lisättävää tähän keskusteluun, mutta sanotaan nyt vaikka, että ihan hauska video oli, josta kyllä tulikin mieleen muutama oma aatos, joka on tullut mieleen, että samalla tavallako noita kitaroita viskellään, kun ne matkaavat ympäri maailman myyjältä ostajalle. Peace and love brothers and sisters! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)