Aihe: Yamaha C40 hyväkö?
1
Amron
08.02.2009 21:12:44
Tarkotus olis ostaa ensimmäistä kitaraa ja ku niitä on olemassa niin perkuleen monen laista enkä oikeen tiedä niistä mitään. Oon pyöriny vähä netissä ja ettiny sopivaa ja löyty toi Yamaha C40. Ajattelin kysyä ennenku meen hakeen sen, että onko se ollenkaan soitin vai olisko rahat paremmin siotettu jos ostais sylillisen saunaklapeja?
weelie
08.02.2009 22:57:53
hyvä perus nailonkielinen akustinen. Mulla oli moinen 9 vuotta. Nailonkielistä on mukava soittaa, mutta itse soittelen saundin takia teräskielistä nykyisin.
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
ville.p
09.02.2009 15:32:19
Mielestäni oma kappaleeni ainakin ollut hintaisekseen loistava.
Tonski
11.02.2009 09:53:08

Mulla on ollu toi jo kohta 7 vuotta ja tykkään vieläkin, suosittelen. Hintasekseen tosi hyvä nylonkielinen.
Keppis
12.02.2009 09:29:19
Hyvä vehje ja mukava soittaa vaikka teräsk. akkarikin löytyy.
Zeeboo
15.02.2009 08:39:43 (muokattu 15.02.2009 08:40:42)
Hinta-laatu suhde vähintäänkin kohdallaan. Itselläni oli vuosia C-40, jossa ei ollut minkäänlaisia vireongelmia,ja jonka soitettavuus oli erittäin hyvä. Tosin pientä tuunausta siihen tein esim.kielien korkeuden suhteen.

Viimeistelyltään omani ei ollut 10x kalliimpien luokkaa (aika ymmärrettävää), tuskin uudet ceenelikymppisetkään. Tämän kanssa voi varautua hiomaan nauhojen päät, kiillottamaan nauhat ja fiksaamaan satulaa, mutta nämä on aika pieniä hommia. Ja operaatioiden näiden soitin painii ihan eri sarjassa kuin kaupasta lähtiessä.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Gotnine
30.03.2009 22:27:17
Amron: Oon pyöriny vähä netissä ja ettiny sopivaa ja löyty toi Yamaha C40. Ajattelin kysyä ennenku meen hakeen sen, että onko se ollenkaan soitin vai olisko rahat paremmin siotettu jos ostais sylillisen saunaklapeja?

Olet siis ostamassa klassista kitaraa - alatko siis myös soittaa klassista? Jos klassista aoit, unohda se Yamaha, sillä vähänkin edistyessäsi sen kitaran rajat tulevat nopeasti vastaan. Dynaaminen asteikko on kapea eikä soittimesta saa ulos kovinkaan laajaa väripalettia. Säästät selvää rahaa, jos ostat kerralla kunnollisen kitaran. Jos nyt ostat sen Yamahan ja vakavissasi treenaat ja käyt ehkä soittotunneilla, on viimeistään parin vuoden kuluttua edessä uuden kitaran osto.

Jos taas olet nuotiokitaraa tai filiistelysoitinta ostamassa, on Yamahan C40 ihan hyvä valinta. Rakennuslaadultaanhan Yamahat ovat tasokkaita soittimia halvimmissakin hintaluokissa, joten rehelliseen rämpyttämiseen tai yksityiseen nypläämiseen C40 passaa paremmin kuin hyvin!;)

Myös nuoremmille jannuille (9-11 v.) C40 on ihan ookoo ensimmäinen klassinen kitara.
weelie
31.03.2009 11:11:08
Gotnine: Olet siis ostamassa klassista kitaraa - alatko siis myös soittaa klassista? Jos klassista aoit, unohda se Yamaha, sillä vähänkin edistyessäsi sen kitaran rajat tulevat nopeasti vastaan. Dynaaminen asteikko on kapea eikä soittimesta saa ulos kovinkaan laajaa väripalettia. Säästät selvää rahaa, jos ostat kerralla kunnollisen kitaran.

Mikä olisi sellainen kunnon kitara jonka ostaessa säästäisi selvää rahaa? Minä kun en klassisista mitään tiedä, niin kiinnostaisi tietää esim mitä merkkiä kannattaisi (ketjun aloittajan) harkita.
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
Gotnine
31.03.2009 13:36:01
weelie: Mikä olisi sellainen kunnon kitara jonka ostaessa säästäisi selvää rahaa? Minä kun en klassisista mitään tiedä, niin kiinnostaisi tietää esim mitä merkkiä kannattaisi (ketjun aloittajan) harkita.

Nykyään on aika paljon hyviä kohtuuhintaisia klasareita; Almansa, Juan Hernendez, Cuenca, Raimundo ja pakko mainita erikseen Kantaren I 500 S ja I 500 C mallit, jotka +/- 1000 euron hintaluokassa ovat enemmän kuin hyviä - jos ei hintaa tietäisi, voisi arvioida (ainakin hyvän yksilön) parinkin tonnin arvoiseksi. Mutta 700-1000 eurolla saa jo pidempäänkin tyydyttävän oppilas-/harrastussoittimen. Myös Yamahan hieman kalliimmat mallit ovat ihan hyviä, mutta esim. Grand Consert -sarjaa en suosittele, sillä ei ole hintansa arvoinen.

Kerran törmäsin seetrikantiseen Yammuun - tarjoushinta Fazulla oli joulun jälkeen jotain 550 egee, ja oli kyllä yllättävän hyvä. Oikea hinta lienee jossain 700 euron pinnassa - valitettavasti mallia en muista!

Jos ei klasareista ole aiempaa kokemusta, olisi tietysti ihanteellisinta saada joku asianharrastaja mukaan ostoksille. Sähkökitaroihin erikoistuneista kaupoista ei "ummikon" kannata klasaria hankkia, sillä asiantuntemus niissä liikkeissä on nollatasoa - puhun kokemuksesta. Yrittävät kirkkain naamoin myydä silkkaa skeidaa.

Seetrikantinen Juan Hernandez Estudio on kyllä yksi hintaluokkansa parhaimmista. Kyseessä lienee hieman makuasia, mutta itse lähtisin vaatimaan seetrikantista - oli kitara sitten minkä merkkinen tahansa.

Almansa-kitaroita voit käydä aluksi katsastamassa vaikkapa SMI-Musicin nettisivuilla.
Gotnine
02.04.2009 23:33:07
Tänään just yksi oppilas tuli tunnille uuden seetrikantisen Juan Hernandez Estudion kanssa - oli kyllä pirskatin hyvä yksilö. Kova haastaja Kantaren parhaimmille malleille, ja hinnaltaan hieman edullisempi; oli saanut F-Musiikista vanhaan hintaa, €860.
wedevirtanen
02.04.2009 23:54:45
Entäs Alhambrat? Uskaltaa esim. akustisen soinnin puolesta hankkia Alhambra parasta cutaway- mallia: 9P CW:tä? Joku kysyy miksi, vastaan siihen, että en viitsi soitella oikeassa klassisessa asennossa jalkatuen kera ja silloin monet klassiset kappaleet varsinkin yläasemissa ovat vaikeita soittaa. Entä muutoin tavalliset klassiset kitarat Alhambralta?

Juan Hernandezista Estudio-mallista on kyllä hyviä kokemuksia ja minä hölmö menin myymään selllaisen ja vielä alle torihintojen. Olin vielä alentanut tallaakin ja näin madaltanut kielten korkeutta etenkin yläasemissa. Tähän perustuukin kysymykseni: Kuinka paljon sointiin vaikuttaa alatallan madaltaminen, vai vaikuttaako mitään? Soitettavuus kyllä parani huomattavasti.
Peace and love brothers and sisters!
Gotnine
03.04.2009 09:41:13
wedevirtanen: Entäs Alhambrat? Uskaltaa esim. akustisen soinnin puolesta hankkia Alhambra parasta cutaway- mallia: 9P CW:tä? Joku kysyy miksi, vastaan siihen, että en viitsi soitella oikeassa klassisessa asennossa jalkatuen kera ja silloin monet klassiset kappaleet varsinkin yläasemissa ovat vaikeita soittaa. Entä muutoin tavalliset klassiset kitarat Alhambralta?

Juan Hernandezista Estudio-mallista on kyllä hyviä kokemuksia ja minä hölmö menin myymään selllaisen ja vielä alle torihintojen. Olin vielä alentanut tallaakin ja näin madaltanut kielten korkeutta etenkin yläasemissa. Tähän perustuukin kysymykseni: Kuinka paljon sointiin vaikuttaa alatallan madaltaminen, vai vaikuttaako mitään? Soitettavuus kyllä parani huomattavasti.

Täytyy tunnustaa, että Alhambroja ei ole eteeni tullut. Useimmat nykyiset (espanjalaiset - onko se espanjalainen?...) vähääkään paremmat ja nimekkäämmät valmistajat tekevät sinänsä ihan kohtuullisen laadukkaita soittimia, joten en epäile, etteikö Alhambrakin olisi verrannollinen hintaluokkansa muiden soittimien kanssa.

Mitä tulee tuohon cutaway-kysymykseen, niin halutessasi hyvää AKUSTISTA sointia, unohda se.

Mitä tulee soittoasentoon, niin soittavathan flamenco-kitaristitkin "ei-klassisessa" asennossa. Nykyään on myös muita asentovaihtoehtoja; esim. kitaraan kiinnitettävä hökötys, joka sitten asetetaan vasemmalle polvelle - mahdollistaa todella selkäystävällisen soittoasennon.
Gotnine
03.04.2009 09:49:11
wedevirtanen: Kuinka paljon sointiin vaikuttaa alatallan madaltaminen, vai vaikuttaako mitään? Soitettavuus kyllä parani huomattavasti.

Keskeinen kysymys on, soittaako klassista vakavissaan vai ei. Jos vastaus on kyllä, ei alatallaa voi madaltaa, sillä suurta ääntä ei tällöin voida tuottaa tarvittaessa, sillä silloin voimakkaammasta soitosta on seurauksena vai voimakas napsahdus. Jos taas klasarisoiton funktiona ei ole klasariesteettiset perusvaatimukset, voi alatallaa toki pitää matalana.

Kannattaa toki muistaa, että kieltenkin jäykkyyksissä on eroja, eli sekin vaikuttaa soittoraskauden/-keveyden tunteeseen - vaikkakaan ei loppujenlopuksi kovinkaan paljon.
iekku84
16.09.2009 20:47:35
on se hyvä kohta 10vuotta ollu (cg40) ja tuli minulle kaula poikki ja liimasin sen jollain pilipali liimalla. toimii edelleen ja pysyy vireessä!
Mie taas!
Gotnine
16.09.2009 22:22:06
iekku84: on se hyvä kohta 10vuotta ollu (cg40) ja tuli minulle kaula poikki ja liimasin sen jollain pilipali liimalla. toimii edelleen ja pysyy vireessä!

Täyttää siis kaikki laatu-/arvoinstrumentin tunnusmerkit; toimii ja pysyy vireessä!:D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)