Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rakennetaanpas bändille valoshow.
1 2 3 4 5 6
Marzi
30.10.2003 10:58:05 (muokattu 30.10.2003 11:24:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipas mieleeni valottaa tätä paljon kyseltyä valojen suunnittelu/kasaus/ohjelmointi/ajo -asiaa. Yritän pitää nää aika yleisellä tasolla. Eli älkää hermostuko jos ei kaikkee oo mainittu. Aihe kun on aika laaja. :D

Esimerkkinä käytän tällästä aika perustavaa mallia olevaa valosettiä. Se sisältää seuraavaa:
-etuvalot
-4*4:n par -kannun puomi(3 väriä(red, green, blue) + valkoinen 202-filtterillä joka siis kääntää lampun ruskehtavan sävyn enemmän valkoiseksi.)
-4*lattiajalustallinen par-kannu(valkoinen, 202-filtterillä)
-4 liikkuvaa(moving head)
-savukone
-valotiski
-tarvittavat piuhat, telineet ja trussit

Suunnittelu on a ja o. Jos sä et tiedä mitä meet tekeen ja kuinka, niin hankalaa on. Ota aina selvää bändistä jota meet tekemään ja hoida itsellesi sen levy. Mainio tapa kalastaa ilmaisia cd-levyjä :) Kuuntele levyä ja mieti juttuja etukäteen: mitä tässä pitäisi tapahtua, mikä fiilis sulle tulee siitä. Kaiken pitää olla mietittyä tai ainakin siihen kannattaa pyrkiä.

Monta kertaa nää hommat on ihan fiilisjuttuja, mutta osa asioista on sellaisia yleispäteviä. Liika räpsyttely on mautonta, järki päähän valopöydän takana. Säästä aina joku hyvä juttu ihan setin loppuun. Alku pitää olla näyttävä ja loppu myös. Muu on sitten sellaista, joka ei välttämättä jää niin mieleen kenellekään, mutta se ei tarkoita sitä, että saa tehdä mitä sattuu. Älä koskaan näytä kaikkea ekassa biisissä. Muuten valoista tulee tylsät kun kaikki on jo nähty heti. Tee valot niin, että niissä on koko ajan pientä kasvua.

Ensi asetellaan etuvalot paikalleen. Tässä haetaan luonnollista valkoista valoa popparin kasvoille. Ihannetilanteessa valot ovat n. 120 asteen kulmassa sivuilla poppariin nähden, käytännössä lamput makaavat pa-pinojen päällä jalustoillaan, eli hiukan laajemmassa kulmassa. Liian laaja kulma saa aikaan varjoja keskelle naamaa. Ei hyvä. Kokeilemalla selviää. Padat pitäisi saada lankeamaan alaspäin noin 45 asteen kulmassa, ettei tule varjoja silmien alle. Jos etuvalo on kovin ylhäällä, on pesukarhulook aika nopeasti läsnä. Yläsuunta on kumminkin parempi kuin naaman korkeudella oleva lamppu. Kasvoissa on varjopaikkoja joiden pitää päästä vähän esiin(esim. poskipäiden alusta), muuten naamasta tulee ihan littana.

Sitten mennään par-osaston kimppuun. Ensin asetellaan kuudestatoista kannusta hyvä puolikaari lavalle. Kaksi puomia sijoittuu telineineen rumpalin molemmin puolin ja kaksi muuta seinustoille. 4 pataa jää valkoiseksi ja ne suunnataan suoraan lavan keulaan, ei kumminkaan niin, että yleisö häikäistyy. Näiden valkoisen kaverina toimii 4 lattiajalustallista valkoista pataa, jotka sijoitellaan samoihin kohtiin lattialle kuin missä nuo puomien valkoiset ovat.

Väreistä yksi suunnataan kokonaan taustaan ja rumpaliin ja yksi kokonaan lavan etuosaan. Mieluusti vielä jonkinasteiset vastavärit, jotta lavaan saadaan syvyyttä. Jäljelle jäävä väri on sitten vaihtoehto tuolle lavan keulaa värjäävälle värille.

Liikkuvat asetellaan par -ständien läheisyyteen laatikoiden päälle ja haetaan hiekan samaa puolikaariajattelua kuin par-kannujen kanssa.

Vielä savukone asemiin…

Nyt alkaa setti olla paikoillaan, ei muuta kuin piuhaa kiinni.

Valotiskistä lähtee dmx-letku dmx-splitiltä(eli siis aktiivinen dmx-"jakelija", varmistaa, että dmx-signaali pysyy terävänä jaettaessa sitä useammalle laitteelle), josta signaali jatkaa eteenpäin himmentimelle, savukoneelle ja liikkuville.

Himmentimessämme(32A voimavirta) on tällä kertaa multiliittimet, joilla vedetään virta par-kannuille. Par-kannupuomeissa on vastaavat moninapaliittimet, joten niiden kanssa ei tarvitse taistella kummemmin. Lattiakannut ja etuvalot otetaan sähköihin himmentimen perään kytkettävästä shukoviuhkasta, joka siis vain jakaa moninapaliittimen normaaleiksi pistokkeiksi.

Liikkuvien dmx lenkitetään järjestykseen 1-2-3-4 käyttäen laitteiden omia in-out -liittimiä(ensimmäisen liikkuvan syöttö dmx-splitistä). Sähkö laitteisiin haetaan kahdella shukolla ihan lavalta löytyvistä pistokkeista, samoin menetellään savukoneen kanssa. Savukoneen dmx-syöttö otetaan dmx-splitistä.

Kun kaikki on kytketty lähdetään valotiskin ääreen ohjelmoimaan.

Valotiskin perusperiaate on se, että tiskistä löytyy joka kanava erikseen ja voit yhdistellä niitä sitten haluamallesi tavalla laitteen muisteihin(sub, memory, palette, chase). Yksi himmenninkanava tarvitsee yhden numeron dmx-koodista (tästä aiheesta löytyy infoa sieltä sun täältä) eli kanava yksi on soitteeltaan 1, kakkonen on 2 jne. Näin himmennin tietää avata oikeaa kanavaa kun tiskistä availlaan liukua. Arvot missä liikutaan ovat siis 0-255, jossa 255 on maksimi.

Ensin etsitään siis par-kalusto. Par-kannut on valmiiksi ryhmitelty himmentimen päässä(hardpatch) siten, että rumpalin vieressä olevat kannut(1-4) on yhdessä ja seinustoilla olevat kannut(5-8). ovat yhdessä. Lattiakannut(9-10) on jaettu samoin ja etuvalo(11) löytyy vielä erikseen. Himmentimen kanavanumerot vehkeiden perässä. Eli meillä on nyt siis 11 kanavaa himmentimeltä käytössä. Savukoneen osoitteeksi valitaan 48, eli viimeinen kanavaliuku valotiskissämme. (joka on siis 48 himmenninkanavaa ja 12 liikkuvaa käsittelevä)Valopöytä on normaalissa kuosissa, eli kanavat ovat oikeassa järjestyksessä 1-48 -kanavien osalta. Jos eivät ole, niin manuaali auttaa kanavien muuttamisessa.(softpatch)

Seuraavaksi kimpataan värit valopöydän subbeihin, ryhmiin. Tämä on periaatteessa sama homma kuin jos audiopuolella pannaan rummut omaan ryhmäänsä, backline omaansa jne. Nyt pannaan vaan sininen, punainen ja vihreä omiin ryhmiinsä. Tässä on se hupi, että saat värin esiin yhdestä nappulasta vaikka se sisältäisi 100 kannua. Ei tarvi nostaa joka liukua erikseen.

Eri väriyhdistelmiä voi väsäillä muisteiksi, samoin kaikenlaisia muita tilanteita. Helppo tapa on erottaa etuvalo, värit ja valkoiset(iskuvalot, blinderit) erikseen, jota pääset helposti niihin käsiksi. lisäksi voit jakaa kannuja, jos sulla on vaikka useampi kannu/väri ja yhdistellä niitä sitten setin edetessä. Mä laitan yleensä etuvalon subiksi 1(Prosenteilla, mieluummin vähän alle kuin liikaa valoa, koska keikkapaikka luultavasti pimenee iltaa kohti vielä. Soundcheckissä pitää tarkastaa etuvalo poppareiden naamoilla. Silloin on vielä ihan sallittua kiipeillä suuntaamassa etuvaloja. Kesken keikan ei ole.), värit heti siihen perään ja sitten toiseen päähän ryhmäliukuja kaikki isku/valkoinen valo. Keskellä oleviin liukuihin jää mulla usein tilaa, ja niihin laitetaan sitten liikkuvien käyttöön tarvittavat jutut. Niistä seuraavaksi.

Liikkuvien ohjelmointi on sitten vähän kimurantimpaa. Ihan ensin pitää patchata liikkuvat valotiskiin siten, että tiski ja liikkuvat toimivat kimpassa. Manuaali käteen ja ihmettelemään. Tavoite on se, että liikkuvien käyttödata täsmää tiskin kanssa ja dmx-osoitteet ovat kohdallaan. Tiskissämme on ekat 48 kanavaa varattu kannuille, joten ekan liikkuvan dmx-numero on seuraava vapaa, eli 49. Mutta seuraava kone ei olekaan 50, koska liikkuva tarvitsee aina enemmän kuin yhden dmx-kanavan. Tämä sen vuoksi, että liikkuvissa on muutakin ohjattavaa kuin päälle/pois. Yleensä sieltä löytyy ainakin panorointi, tilttaus, väri, gobo ja jonkinlainen shutteri, aukonsulkija. Lisäksi voi olla gobonpyöritystä, prismaa, focusta ja vaikka mitä. Esimerkkimme koneet käyttävät 16 kanavaa dmx:sää. Eli ekan koneen osoite on siis 49, seuraavan 65, seuraavan 80 jne. Homma laskeentuu usein valotiskissä automaattisesti, mutta periaate on se, että eka numero on eka toiminto, toka numero toinen jne. ja kun toimintoja on 16 tarvitaan 16 numeroa väliin ennen seuraavaa numeroa. eli

1=49
2=50
3=51
4=52
5=53
6=54
7=55
8=56
9=57
10=58
11=59
12=60
13=61
14=62
15=63
16=64

ja seuraava vapaa on 65. Sitten 65 sijoitetaan kohtaan 1 ja lasketaan seuraava vapaa. Se on kolmannen liikkuvan numero. Helppoa, eikös. :) Keikallahan tämä menee ihan sormilla laskemiseksi aina.

Seuraava homma on sitten laittaa lavalla olevien heittimien luvut vastaamaan valotiskin lukuja. Muuten nämä eivät kommunikoi keskenään.

sitten aloitetaan ohjelmointi.

Ensin asetellaan liikkuvat positioihin. Eli haetaan niille suunnat. Tätä ennen laitan liikkuvien himmentimet kuosiin. Helppo tehdä suuntaukset kun lamput ovat päällä. :) Yhteen subiin laitan liikkuvien 1 ja 4 himmentimet, toiseen 2 ja 3. Jaan siis liikkuvat kahtia himmentimen osalta. Tämä siksi, niillä voi sitten rokkailla myöhemmin erikseenkin.

Monessa pöydässä pitää muuten muistaa aina nollata tilanne ennen kuin tekee asioita ja tallentaa niitä. muuten voi jäädä kaikenlaista roskaa muistiin. Mulla on tapana laittaa himmennin jo subiin, ja aina, kun positio on valmis, sammutan ensin himmentimen. Ei jää ainakaan lamppu päälle kun vaihtaa positiota.

Mutta suuntausta. Ensin haen joka heittimelle suunnan kohti laulajaa, sellainen nippu siihen lavan keulaan. Seuraavaksi vaikka suoraan alas, seuraava suoraan ylös ja lopuksi yleisöblider, eli kaikki päin näköä. Nämä kaikki tallentuvat pöydän paletteihin, positiopaleteiksi. (manuaali..)

Sitten laitetaan gobot omaksi paletikseen, samoin värit ja efektit(gobonpyöritys, prisma, erilaisia stroboja jne..)

Kahteen subbiin haen sitten efektikirjastosta liikkeet(vatkaus!), jonkinlainen circle ja tilt swing toimii aina. Liikkeen koko kannattaa pitää lavan mukaisena ja nopeus on sellainen asia, että usein tosi hidas liike toimii paljon paremmin kuin nopea sykkiminen. Ainakin jos valoilla meinaa ilmaista jotain

Keikka alkaa.

Savua lavalle alkunauhan pyöriessä, popparit asettuu paikalleen, eka biisi lähtee yy-kaa-koo ja PAM. Sun vuoro. Nyt pitää pitää sitten homma kasassa koko setin ajan. Älä sorru räpsyttelyyn. Maltti on valttia. ennemmin neljä vaihtoa per biisi kuin neljä sataa. Säästele tehokkaimpia juttuja, käytä niitä herkkuna. Tietty virvelifilli korostettuna pienellä blinder-strobo -väläyksellä on ihan sairaan tehokas kun se tulee ihan puskista. Valkoista valoa oikeille iskuille. Rullavaassa kertosäkeessä liikkuvat heilumaan.

Setti koostuu pienistä jutuista. keskity kuuntelemaan niitä pikkujuttuja. Älä vedä kaljaa koko ajan toisella kädellä, valojen ajokin on duunia! Kaljaa saat juoda sitten kun tiedät, missä kohtaa settiä on semmoiset pätkät, missä ehdit sitä tekemään. Yksi säkeistö hitaassa biisissä vastaa kusella käyntiä baaritiskin kautta. :D Seuraavassa ehtii sytyttää tupakan. Muista myös nauttia. Jos et saa itse mitään kicksejä valoista niin miksi kukaan muukaan saisi. Rokkailla saa, salissakin.

 

Lisäilkää ihmeessä, lisättävääkin on ihan hemmetisti. mulla vaan alkaa nakit puutua tähän kirjoittamiseen.. :)
 
Pidän ääntä, olen.
Juntunen
30.10.2003 11:08:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FAQFAQ.
sormunen
30.10.2003 13:39:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
ennenkuin tohon voi ottaa mitään kantaa tarttis tetää mille bändille, mihin mestaan ja millä kamoilla toi suunnitelma oli tehty.
 
Mestahan näytti pikaisesti vilkaisten olevan semmonen, missä voi luottaa siihen, ettei sähköissä ole ongelmia, esimerkiksi.
 
Marzi
30.10.2003 16:14:03 (muokattu 30.10.2003 16:29:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
ennenkuin tohon voi ottaa mitään kantaa tarttis tetää mille bändille, mihin mestaan ja millä kamoilla toi suunnitelma oli tehty.

 
No tossa oli just se ajatuksena, että se on vaan yleissetti, ei mikään varta vasten millekään bändille/paikalle tehty. Eikä tässä ollut tarkoitus alkaa arvostella setin hyvyyttä/huonoutta, vaan esitellä tuon koko keissin toimitaa ja kytkyä. Eli se sisältää liikkuvaa ja parreja. Ei väripesuja, stroboja, moleja, eikä mitään muutakaan "erikoisempaa".(Kotiteollisuuden 2-lamppuiset molet on aika jees. :D) Kyllähän sitä vois mennä koko setupin pelkillä dmx-koneilla, ilman himmentimiä, mutta se onkin jo toinen tarina.
 
Monessa tarjouksessa näkee 24 par-kannua ja 4 liikkuvaa.
 
Mutta jos haluu eritellä ajatuksen selventämiseksi, niin par-kannut vaikka par64 500w raylighteja, wielandit puomeissa, liikkuvat Movitec SL250:siä tai vaikka ja etuvalot fresnel- tai pci -linssisiä pannuja. Lattiakiulut niin ikään kuusneparaylighteja.
 
Tiskiksi vaikka Fat Frog tai Jands Hog.
 
Paikka noille pitää olla joku vähän isompi kippola. Pienen muutaman lampun setin pärvöttäminen ei ollut nyt vaan tässä ajatuksena, vaan tommosen keskikoon setin ajatus.
 
Mestahan näytti pikaisesti vilkaisten olevan semmonen, missä voi luottaa siihen, ettei sähköissä ole ongelmia, esimerkiksi.
 
No joo. 32A parreille, savukone shukolähdöstä, liikkuvat kahdesta. Ei toi paljon vaadi. Samantapasella setillä on tullut joskus tehtyä. Tilaa vaatii, kuten mainitsi, vähän pitseriaa enemmän. Vaikka oon mä vastaavaa änkenyt joskus niihinkin. Kaks rankaa parreja pois ja rok. :)
 
EDIT:
Niin joo, tuli mieleen, että jos nyt lähtis matkaan ja sais valita setin, niin ottaisin fresuetuvalot, 8 värinvaihtajaa ja neljä liikkuvaa ja lisäksi 12 seiskavitosta par-kannustroboa matkaan. Notta yks kanava himmentimiä. Vakkaribändille olis valmis plotti, mutta kun maksaa aika paljon tuo setti/päivä prkele.
 
Pidän ääntä, olen.
PL
30.10.2003 21:11:53 (muokattu 10.12.2003 09:42:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..................
 
JuhaPK
30.10.2003 22:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutamia omia havaintoja:
 
- Vältä liikaa liikettä (tässä meinaa itselläkin välillä lipsahtaa liaallisuuksiin)
 
- Yksinkertainen on kaunista
 
- Liikkuvien kaikkia ominaisuuksia ei ole pakko käyttää
 
- Yksi trussi linja lavan taka osassa, jossa kaikki valot on kiinni, on todella tylsä (nim. kokemusta löytyy...) Paremmalta näyttää kun osan liikkuvista esim. sijoittelee lavan reunoille casen päälle jne.
 
Tosin enemmän valot ovat vaarassa lavalla (tässä juuri hetki sitten joku tönäisi basso vahvistimen casen päältä alas, aivan scannerin vierestä, vahvistin ei ollut moksiskaan mutta miten olisikaan käynyt scannerille... Ja edessä oli pari isohkoa casea joten miten joku edes on voinut yltää, humalaiset ihmiset pystyvät uskomattomiin asioihin...)
 
sormunen
30.10.2003 23:16:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tossa oli just se ajatuksena, että se on vaan yleissetti, ei mikään varta vasten millekään bändille/paikalle tehty.
 
Tää juttu on näköjään nostettu FAQiksi. Eiköhän tämä ole kumminkin vain mielipidekirjoitus. Eikä toi setti myöskään ole mikään yleissetti, jos sitä ei semmoseksi määrätä, muilla kuin korkeintaan teidän firmalla, mikä se sitten lieneekään.
 
Heti ekaksi, että jos tämä on keskitason bändin setti, niin Suomeen on tullut hirmuinen määrä isoja keikkakuppiloita sitten viime reissun, josta tosin jo onkin aikaa. Ja liksat ovat nousseet.
 
Musikantit eivät tämmösiä settejä kytke vaan heille olisi juuri tärkeätä hiffata yksinkertaisia keinoja rakentaa lava. Kuten esmes 6x150W työmaaheittimet, millä valaistiin pieni sisätilafestivaali viime vuonna. Jos taas vuokraa tämmösen setin, palkkaa samalla ihmisen töihin.
 
Mutta ihan muutamiin hajajuttuihin voisin puuttua.
 
Ensinnäkin valon tehtävä on valaista kohde valolla, pimeydellä ja niiden dramaturgialla. Kaikki muu on turhaa ja keinot on valittava tarkoituksensa mukaan. Se on se perusperiaate.
 
Marzi luetteli tossa aikaisemmassa tämänhetkisen unelmasettinsä. Niin mihin tarkoitukseen? Mä ainakin lähtisin siitä, että
(1) kuuntelisin ja piirtelisin musaa
(2) juttelisin orkesterin kanssa
(3) ottaisin selvää keikkapaikoista
(4) utelisin budjetista
(5) piirtäisin suunnitelmat ja kuvakartat biiseihin
(6) katsoisin, mitä tartten
(7) raakaisin puolet pois
(8) kyselisin tarjouksia
jne jne
 
Sun setissä oli hirmuinen määrä kuoria mutta vähän tehoja.
Ja kumpaa sä siis tarkoitit, par 64:sia vai raylighteja? Jos sä tosiaan tarkoitat raylighteja lavan yleisvaloksi, niin sehän on sun oikeutesi, mutta itse kumminkin kallistuisin joko par 64 -
ja medium -kiilaistan umpioiden puoleen tai vähempivirtaisten ETC:n par-kannujen puoleen. Medium siksi, että lavojen koot vaihtelevat.
 
Miksi kantaa rokkikeikoille teatteriheittimiä mukaan? Miksei sitten myös blindereita ja acl:ia?
 
Mikä tämä väriskaala on? Tarkoitatko primary -värejä vai? Ja miksi rajata näihin? Eikös nääkin kannattaisi harkita bändin, sen asujen, taustafondin jne mukaan? Fondia varten tässä setissä ei floodeja näyttänyt olevan. Se on kumminkin helppo tapa rakentaa bordelliinkin "oma" tila.
 
Mikäs tämä korjausfiltteri yht´äkkiä oli seassa? Kai sen tiedät, että korjausfilttereillä korjataan värilämpötilaa ja en mä nyt ensihätään keksi, miksi osassa heittimiä pitäisi olla erilainen värilämpötila. Ja jos ajatus hyväksytään, niin miksi päivänvalo? Miksei lämpimämpi, mahdollisesti? Ja jos päivänvalo, niin miksi 202, miksei vaikka 200 tai 201?
 
Miksi ylipäätänsä hylätä skaalat, jotka on suunniteltu ihmisiholle sisäkäyttöön? Kuten esim. lavenderit.
 
Tiskeistä vielä. Setissä on sekä konventionaalista että liikkuvaa kalustoa. Kummalla katsoisit olevan päävastuun? Näytti kumminkin siltä, että puomeista valaistaan jotain ja liikkuvilla viipotetaan efektipankkien juttuja. Miksi siis Hog, jossa on aivan liian vähän suppasia konventionaalisten kuvarakennukseen? Sullahan ei tosin kuvia näyttänyt olevankaan vaan vain väripesuja.
 
Vielä sähköistä. Mun mielesäni on aika uskallettua ottaa mestojen seinistä virtaa, kun osaan setistä ottaa voimavirtaa. (1) siellä voi olla mitä tahansa takana (2) sitä ikäänkuin vapaaehtoisesti on rakentamassa hurinaolosuhteita.
 
Toi kirjoitus oli aika laaja ja polveileva, joten eipä sitä kannata enempää ruotia. Mielipidekirjoitus tämäkin on ja ihan vain kokemukseen perustuva.
 
Mun mielestäni olisi oleellista puhua käytännöllisistä ratkaisuista tapauksissa, joissa bändi hoitaa valot itse tai äänitapaukset joutuvat valovastuuseen. Jos syntyy taas keskustelua valohönöjen välillä, niin OK, mutta ei ne mitään yleispäteviä ohjeita voi olla.
 
PL
31.10.2003 09:01:38 (muokattu 10.12.2003 09:41:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..................
 
JuhaPK
31.10.2003 09:55:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni tuo oli kyllä aika raskas kattaus tavalliselle kiertävälle orkesterille, ennemminkin sopisi vaikkapa jollekkin konserttisalikiertueelle. Olisi hauska tietää pystytys-aika vaikkapa perintisellä tanssilavakeikalla.
 
Pari tuntia (nostimet, trussi, kuusi liikkuvaa, etuvalot), jos ohjelmat on valmiina
 
Tavalliselle rokkikeikalle baarinnurkassa riittää mielestäni hyvin 4 x 4 par64 puomia moninapakaapeleilla. Pystyssä ja suunnattu alle puolituntia ja purettu 10 min. Savukone lisäksi ja menoksi. Joihinkin paikkoihin tuokin on liikaa.
 
Tai sitten noin kuusi liikkuvaa + etuvalot. Antaa huomattavan määrän mahdollisuuksia (myös epäonnistua).
 
Toinen juttu mikä tuossa kiinnostaisi on ko. setin vuokrahinta valomiehen kanssa, jota ilman moisesta sopasta ei selviä. Ei todennäköisesti normaali rokkibandin maksettavissa.
 
Riippuu paljon mistä tavara sekä valohenkilö tulee... Mutta kyllä suhteellisen pienikin bändi saattaa valot saada. Hinnat tietenkin tulevat pitkälti sopimus kohtaisesti, esim. pitkä sopimus varmasti laskee hintaa. Uskoakseni liikutaan summissa jotka alkavat halvimmillaan kahdesta sadasta. Jos joku on tosissaan kiinostunut, niin allekirjoittanut kyllä voi asiasta keskustella tarkemminkin, ei julkisesti.
 
Baarikeikoilla ja paikoissa missä "yleisöllä" on mahdollisuus päästä käsiksi vekottimiin en kehottaisi laittamaan mitään laatikoiden tai esim. PA:n päälle juurikin tuon putoamis- ja kaatumisvaaran takia.
 
Laatikoiden päälle sijoittamisessa tietenkin kannattaa käyttää harkintaa. Esim. lavan sivuja usein suojaa seinä pienissä paikoissa, joten tavara on hyvin turvassa. Kyllähän tuollainen suht kevyt kannu telinekkin kaatu aika herkästi.
 
PA on luonollisesti liinoilla kasattu, ja jos sen päällä on esim. etuvalot niin nekin ovat samalla liinalla kiinni.
 
sormunen
31.10.2003 11:50:31 (muokattu 31.10.2003 11:51:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari tuntia (nostimet, trussi, kuusi liikkuvaa, etuvalot), jos ohjelmat on valmiina
 
Siis siitä kun bussin perse aukee? No jos "ohjelmat ovat valmiina" ja jättää suuntaamatta, niinkuin diskopainotteisilla firmoilla on tapana.
 
Mitenkä muuten "ohjelmat ovat valmiina", jos eilen oli keikka Joensuun Urheilutalolla ja tänään Nokian Iisopissa?
 
Joo, onhan sitä nähty, kun valojen pitäisi osua takaraivoon ja ne posottavat kantapäille. Pääasia, että räpsyy.
 
Kuinka monta raflaa noin suoralta kädeltä voisit mainita, joissa kannattaa/voi käyttää trussia?
 
Tai sitten noin kuusi liikkuvaa + etuvalot.
 
Mihin tarkoitukseen? Kaikki tavara pitää mennä suunniteltuun tarkoitukseen. Voin mäkin sanoa, että X-määrä moottorilamppuja ja hehkulamppu. Näinkin on tehty, muttei se mikään sääntö ole.
 
Laatikoiden päälle sijoittamisessa tietenkin kannattaa käyttää harkintaa. Esim. lavan sivuja usein suojaa seinä pienissä paikoissa, joten tavara on hyvin turvassa. Kyllähän tuollainen suht kevyt kannu telinekkin kaatu aika herkästi.
 
Miks mulla ei ole koskaan kaatunut standi eikä tippunut lamppu laatikon päältä? Siksi, että systeemit pitää rakentaa huolellisesti säästelemättä hikee ja aikaa. Mutta jos kahdessa tunnissa, niin sitten tietty. Ei sitä paitsi pidä käyttää kevyitä telineitä ainakaan käden ulottuvilla.
 
Valojen suunnittelu ja niiden ajo on luovaa, taiteellishenkistä toimintaa. Siis myös se paikan päällä tapahtuva pähkäily. Kaikki muu on raakaa käsityötä, jossa turvallisuus on ennen kaikkea.
 
Mutta tietysti ihan joitain yleispiirteisiä ohjeita voisikin antaa. Esmes, että kun kamat ovat sisällä, ripusta taustafondi saman tien, koska hetken päästä ääniukot ovat levittäneet keisiensä kannet pitkin seiniä ja rummut ovat levällään juuri siinä, missä pitäisi liikkua tikkailla.
 
Jos backlinen kasaus on jaettu crewn kesken, valitse rummut, koska silloin saat rauhassa ripustaa fondin ja sen jälkeen määritellä lavan muut sijoittelut pistämällä rummut kasaan.
 
Tälleen tänään.
 
Mikael
31.10.2003 11:58:17 (muokattu 31.10.2003 11:58:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musikantit eivät tämmösiä settejä kytke vaan heille olisi juuri tärkeätä hiffata yksinkertaisia keinoja rakentaa lava. Kuten esmes 6x150W työmaaheittimet, millä valaistiin pieni sisätilafestivaali viime vuonna..
 
heh! asiavääntöä : )
 
Näistä ilman valomiestä ja voimavirtaa tehtävistä "luovista" valaistusratkaisusta ja ideoista olis varmaankin paljon iloa monelle nollabudjetilla keikkailevalle harrastelijabändille...
 
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
JuhaPK
31.10.2003 14:49:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis siitä kun bussin perse aukee?
 
Siitä kun tavarat on kannettu lavan läheisyyteen. Tosin rakentamisen pääse usien aloittamaan jo aikaisemmin, kun telineet tulevat ensimmäisinä.
 
No jos "ohjelmat ovat valmiina" ja jättää suuntaamatta
 
Vakio bändin kanssa on ohjelmat. Mutten tietenkin tilanne on toinen. Suuntaaminen luonollisesti tehdään. Muutokset muutamiin positio presetteihin hoituu hetkessä, jonka jälkeen valot osuvat sooloissa ym. sinne minne pitää.
 
niinkuin diskopainotteisilla firmoilla on tapana
 
Voipi olla. En tiedä. Mutta minä ainakin aina suuntaan.
 
Mitenkä muuten "ohjelmat ovat valmiina", jos eilen oli keikka Joensuun Urheilutalolla ja tänään Nokian Iisopissa?
 
No jos samalla kalustolla mennään kokoajan. Olettaen että bandi ei siis vaihdu. Mikäli bändi vaihtuu välissä tarvitaankin aikaa jo melkein koko päivä...
 
Joo, onhan sitä nähty, kun valojen pitäisi osua takaraivoon ja ne posottavat kantapäille. Pääasia, että räpsyy.
 
Niin on. Siksipä itse aina valot koitan mahdollisuuksien mukaan suunnata.
 
Kuinka monta raflaa noin suoralta kädeltä voisit mainita, joissa kannattaa/voi käyttää trussia?
 
Eipä oikein tule mieleen muuta hyvää ratkaisua taka liikkuville. Joka paikassa jossa olen ollut on saanut pystyyn 4-6m trussin. Korkeus sitten 180cm-300cm. Jaa juu, yksi poikkeus tulee mieleen; Seinäjoki 6-0, pieni kulma lava, ei saa trussia ei, mutta sinne sitten kasattiin vain osa kalustoa.
 
Mihin tarkoitukseen? Kaikki tavara pitää mennä suunniteltuun tarkoitukseen.
 
Juurikin näin. Eli esim. lavan etu osaan pesuri sangat/ puoli, jolla suoritetaan väri pesut lavalle ja taakse jotain efekti heittimiä tai pesureita jolla poimitaan soolot ym. jutut sekä kertoihin ym. lisätään ehkä pientä liikettä.
 
Voin mäkin sanoa, että X-määrä moottorilamppuja ja hehkulamppu. Näinkin on tehty, muttei se mikään sääntö ole.
 
No juu. Mutta tuolla edellä mainitulla asettelulla saa rakennettua minun mieleen olevan kokonaisuuden. Kannuja kaipaisi lisäksi, mutta tilan puute niin kuljetuksessa kuin keikkapaikassakin sanelevat kaluston maksimi koon.
 
Miks mulla ei ole koskaan kaatunut standi eikä tippunut lamppu laatikon päältä?
 
Eipä minultakaan.
 
Siksi, että systeemit pitää rakentaa huolellisesti säästelemättä hikee ja aikaa.
 
Juuri niin.
 
Ei sitä paitsi pidä käyttää kevyitä telineitä ainakaan käden ulottuvilla.
 
Luonollisestikkaan ei.
 
Valojen suunnittelu ja niiden ajo on luovaa, taiteellishenkistä toimintaa.
 
Näinhän se on.
 
Suunittelun ja ohjelmoinnin voi onneksi nykyään tehdä kotona/varastolla ainakin osittain visualisointia käyttäen. Säästää aikaa keikkapaikalla itse rakentamiseen.
 
PL
31.10.2003 15:01:02 (muokattu 10.12.2003 09:41:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..................
 
sormunen
31.10.2003 18:05:49 (muokattu 31.10.2003 18:09:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin rakentamisen pääse usien aloittamaan jo aikaisemmin, kun telineet tulevat ensimmäisinä.
 
Siis sä et osallistu roudakseen? Kyllä mä olen aina ollut kahvassa vimoseen laatikkoon asti, jos nimittäin olen ollut bändissä hommissa.
 
Vakio bändin kanssa on ohjelmat.
 
Siis mesta vaihtuu, mestan olosuhteet, kosteus, valoisuus, pintamateriaalit, mittasuhteet, mutta sä vaan posottelet samoilla ohjelmilla. No ei siin mitn.
 
Juurikin näin. Eli esim. lavan etu osaan pesuri sangat/ puoli, jolla suoritetaan väri pesut lavalle ja taakse jotain efekti heittimiä tai pesureita jolla poimitaan soolot ym. jutut sekä kertoihin ym. lisätään ehkä pientä liikettä.
 
Mille bändille? Vai teetkö kaikille samalla tavalla? Se tarve, mitä mä tarkotin, sen sanelee draama eli se bändi ja sen musa. Mistä sä etukäteen voit tietää "poimitaanko soolot"? Ja että "lisätään ehkä pientä liikettä"? Sehän on ihan tapauskohtaista.
 
Kyllä mä myönnän, että nykyisin yhä enemmän näkee tommosta sisustussuunnittelua, missä bändistä riippumatta viipotetaan samoilla pankeilla. Mutta en mä sitä valosuunnitteluksi kutsuisi.
 
Noista trusseista en viitti jankata, mutta jos sä tuot trussin sisään ja heitin jää 1,8 m korkeudelle "takapesussa" niin onhan se hivenen surkuhupaista...
 
Mutta edelleenkin peräänkuuluttaisin, kun nyt kerran FAQ -meiningissä ollaan, käytännöllisiä ratkaisuja eikä tämmösiä kirjeitä kotiin-meininkejä. Millä tietysti sinänsä on hyvä viihdearvo.
 
sormunen
31.10.2003 18:13:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei taida 508:n konttiin montaa metriä trussia mennä.
 
En oikein jaksa uskoa että tuollaisella kalustolla liikkuminen Suomen kuppiloissa on kannattavaa ja antoisaa.

 
No oon mäkin ollut suht. isoilla kamoilla rundeilla ja se on antoisaa kun draama niin vaatii. Mutta eihän noi kattaukset todellakaan mitään tavallisen maatakiertävän pumpun juttuja todellakaan ole. Brassailultahan noi mun korviini kuulostaa.
 
Ja jos tommosiin on varaa, niin toivottavaa olisi, että silloin olisi varaa myös suunnitteluun.
 
PL
31.10.2003 18:36:25 (muokattu 10.12.2003 09:40:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..................
 
kivi
01.11.2003 23:29:55 (muokattu 02.11.2003 22:02:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, muualla suomessa tuollaista Marzin mainitsemaa settiä ei pienempi bändi saakaan, mutta täällä lakeuksien "Texasissa" oon saanut nähdä täyden kattauksen, 6,5K PA:n ja kolme äijää töissä jo yksityisissä alle sadan hengen yleisön synttäribileissäkin (eikä se kenenkään mielestä ollut liioittelua). Kivahan se itsellekin on soittaa, kun pienemmissäkin kekkereissä on monitorimiksaaja lavan laidassa ja valoa ja savua tarpeeksi.
 
Mutta joo, mielellään näkisin kun herrojen valomiesten huomio näemmä on herännyt, jokaiselta halvat ja simppelit ehdotukset yksinkiertävälle bändille, sellaiset joita autokuski tai kaveri osaa opetella käyttämään ilman sähkömiehen papereita.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Marzi
03.11.2003 09:29:51 (muokattu 03.11.2003 10:42:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä toi setti myöskään ole mikään yleissetti, jos sitä ei semmoseksi määrätä, muilla kuin korkeintaan teidän firmalla, mikä se sitten lieneekään.
 
Kyllä par-kalusto ja liikkuvat on aika peruskauraa, mun mielestä. Eikä tuo setti tarkoita nyt sitä, että ne pitää olla just noin settinä, vaan siinä oli siksi eri juttuja, että vois jutella niistä sitten vaikka erikseen. Mutta koko homma siksi, että jotenkin hahmottaisi sen prosessin.
 
Musikantit eivät tämmösiä settejä kytke vaan heille olisi juuri tärkeätä hiffata yksinkertaisia keinoja rakentaa lava.
 
No se ei ollut tossa mun jutussa päätarkoitus, kuten sanoinkin.
 
Voishan sitä lähteä ruotimaan asiaa kantilta "mitä kaikkea näillä kahdella floodilla voi oikeasti tehdä jos haluaa?" Ehkä semmoinen olis sitten ollut enemmän sun makuun, muutamalla padalla selviytyminen, yksinkertaisten asioiden käyttäminen monipuolisesti, halvalla hyvää. Aloita threadi vaikka siitä! Sellaista varmasti kaivataan ihan oikeasti.
 
Omalla bändillä (siis sllä jossa itse soitan) liikutaan sillai, että mukana on muutana filsutettu floodi, jolla pestään taustalakana. Muu tulee aina firmoista vuokralle, mutta meillä on tuo oma juttu, minkä ansiosta meidän lava näyttää aina samanlaiseltä. Se on meille riittävä oma juttu keikalla.
 
Marzi luetteli tossa aikaisemmassa tämänhetkisen unelmasettinsä. Niin mihin tarkoitukseen?
 
Kuten sanoin, vakkaribändille. 20 vetoa takana tänä syksynä ja ajatuksenjuoksulle ei mahda mitään. Aina sitä miettii, että "jos tossa olis vielä neljä rankaa ACL:llää ja tossa kuusi liikkuvaa lisää..." :) Eikä tuo ole mikään unelmasetti sinänsä, vaan kys. ryhmälle sillä sais tehtyä tiettyjä juttuja simppelisti + piuhoitus olis nopeeta. Niinkun se nyt aina pitää olla. (sähköt ja dmx-letkut kimpataan ym.) Ja on se ollut sitä nytkin, kohtuudella, mutta on menty vähän erilaisella kalustolla. Joutuu suuntaamaan enempi. Budjetti sanelee raamit.
 
Mä ainakin lähtisin siitä, että
(1) kuuntelisin ja piirtelisin musaa
(2) juttelisin orkesterin kanssa
(3) ottaisin selvää keikkapaikoista
(4) utelisin budjetista
(5) piirtäisin suunnitelmat ja kuvakartat biiseihin
(6) katsoisin, mitä tartten
(7) raakaisin puolet pois
(8) kyselisin tarjouksia
jne jne

 
Luletko, että oot ainoa joka tekee taustatyötä? Ei se, että on nuori tarkoita sitä, että tekee kaiken hutiloimalla ja fiilispohjalta. Kokemusta ei ehkä ole niin paljon kuin sulla, mutta milläs sitä saa jos ei tee asioita. On kuunneltu, piirrelty, juteltu, budjetit tsekattu, piirretty plotti, katsottu mitä tarvitaan ja raakattu puolet veks. Homma alkoi sillä, että tein talonmiehenä orkalle festarikeikan ja sen jälkeen mut pestatiin tekeen kiertue. Itsekin soittajana sitä osaa haistella biisejä ja iskuja vaikkei olisi biisejä koskaan kuullutkaan. Ennen rundin alkua hommasin yhtyeeltä keikkasetin biisit, jotka oli silloin vasta demoja, mutta lähellä live-versioita. Niitä kuunnellen sitten mietin värimaailman, iskut, liikkuvien positiot ja liikkeet, säästeltävän spesiaalimatskun ja taustvalaisut. Tein suunnitelmasta plotin, joka sitten suusanallisesti esiteltiin ja käytännössä todettiin rokkaavaksi. Setti taipuu tarvittaessa pikkulavalle siinä kuin isollekin. Liikkuvan setin pyrin änkemään aina, mutta muutamalla kannullakin tekee koko setin kun tuntee biisit. Pitää vaan soveltaa. Ja sitä saa pikkukippoloissa tehdä ihan koko ajan. Yhdessä mestassa mentiin kuulemma yleensä kahdella par-kannulla per puoli, ite raahasin sinne liikkuvat, etuvalot ja 4 iskuvaloa. Ei ollut edes ahdasta ja homma toimi.
 
Muutenin, jos tekee tuttua bändiä ja sille on valmis show, niin sen shown siirtää helposti settiin kuin settiin. Yhdellä viikon rundilla oli kesken rundia mesta, jossa oli valmiit kamat. (kuus 2kW fresua värinvaihtajilla, neljä VL:llää, lattiakamaa ja läjä par-kannuja katossa sijoiteltuna kolmeen linjaan lavan päällä. Etuvalot salissa profiileilla ja par-kannuilla toteutettuna. Floodeja, erilaisia filsuja katon parreihin ja par-kannuja lattialle sai pyynnöstä.) Siihen sitten piti vaan soveltaa ja pyytää kaikki matsku, mitä tarvii. Näytti mukavalta, keikka meni kivuttomasti. Talonväki oli hyvillään.
 
En mä mielelläni lähe roiskimaan stuntilla(paitsi elämässä), siitä ei tuu koskaan hyvää. Menee ihan selviytymiseksi. Kerran lähdin kaljapalkalla tekemään kaverin coverbändin valot. Paikan päällä oli setti valmiina. Tultiin varttia vaille keikkapaikalle, nopee suuntaus, pari filsua irti, että sai blinderit aikaan, todetaan, ettei pöydän ohjelmoinnista tule mitään ja menoksi. Tokan setin alkaessa kaikki oli suunnassa ja ohjelmoituna... :) Suunnittelun juhlaa. :) Vaihtoehtoina kundeilla oli se, että talon ukko avaa jonkunlaisen stillin lavalle. Noita ei silleen viitsi oikeesti tehdä kovin paljoa.
 
Toka setti meni sitten mainiosti. Ukot pääsi lavalla fiilikseen ja soitti hienosti.
 
Mä oon muutenkin tehnyt tosi eri kokoisia juttuja (kuten moni muukin, säkin varmaan.), konserttitalomeinigistä festareile ja sieltä rokkiklubin kautta pitseriannurkkaan. Pysyy nöyränä mielenkiinto säilyy tekemiseen. En mä todellakaan väitä olevani mikään messias valopuolella, mutta väitän olevani sellainen, joka selviää keikasta kuin keikasta millä tahansa kalustolla. Isoilla seteillä kun on aina host paikalla auttamassa. Siltä pitää vaan sitten osata tilata haluamansa asiat. Isokin setti on yleensä groupattu siten, että suuretkin muutokset onnistuu nopeasti ja vaivatta. (esim liikkuvien positiointi kun niitä on 50 ja kaikki titää saada johonkin) Tai ainakin niiden pitäs olla.
 
Itsekin pyrin hostina ollessani siihen, että setti taipuu käyttäjänsä mukaan nopeasti kuosiin, on se sitten iso tai pieni. Festareilla sen on pakko taipua, ei ole aikaa säätä koko päivää. Oma sivu vaan sille kun ajaa itse ja jos joku haluaa vetää mun säädöillä, niin sitten vetää. Jos ei halua, niin senkun napsauttaa uuden sivun esii ja siihen tehdään.
 
Sun setissä oli hirmuinen määrä kuoria mutta vähän tehoja.
 
Just sen sähkönsaannin vuoksi.

Ja kumpaa sä siis tarkoitit, par 64:sia vai raylighteja?
 
Raylighteja.
 
Miksi kantaa rokkikeikoille teatteriheittimiä mukaan? Miksei sitten myös blindereita ja acl:ia?
 
Etuvaloksi voi toki laittaa mitä parhaaksi näkee, mulla oli jälleen esimerkin vuoksi vaan noi siinä. Vaikkei toi toki mikään peruskannu siellä olekaan.
 
--->EDIT: on muuten tullut käytetyä viime aikoina tonnisia säädettäväkiilaisia sillä ei-fresulinssillä(olikos se joku pci?) kuormassa ne on samassa casessa kuin kaikki fapriikit mitä on mukana. Päällä lukee isosti, että SÄRKYVÄÄ. :D Ei hirveen käytännöllisiä, mutta pesee nätisti. Oranssi (tai itseasiasa dark amber, en muista numeroa) filsu hoitaa tastan ja harsojen sävyttämisen. Kontrastina sen kanssa sinistä(numero? :D), kiusaa silmää mukavasti. :D Numeroita ei oo muuten tullu opeteltua ulkoa, ne pitää aina tarkistaa jostain kun tilaa. Tiskissäkin ne on mulla suomi/englanniksi: p, s, o, w, v jne. Kunhan saa itse selvää.
 
EDIT: Tuhosin hienosti koko tekstin loppuosan tuota edellistä muokkausta tehdessäni, tässä siitä loppu:

Mikä tämä väriskaala on? Tarkoitatko primary -värejä vai? Ja miksi rajata näihin? Eikös nääkin kannattaisi harkita bändin, sen asujen, taustafondin jne mukaan?
 
Esimerkin vuoksi. Mutta tottakai sen mukaan mennään, mitä bändi on. Ja sen mukaan mitä bisit kaipaa.
 
Fondia varten tässä setissä ei floodeja näyttänyt olevan. Se on kumminkin helppo tapa rakentaa bordelliinkin "oma" tila.
 
Joo tikulla silmään. Sanoinkin, että asioita jäi pois varmasti. Ei ollut tossa setissä, oman bändin setissä on ja kaikissa mitkä teen jos sitä tarvitaan.
 
Mikäs tämä korjausfiltteri yht´äkkiä oli seassa? Kai sen tiedät, että korjausfilttereillä korjataan värilämpötilaa ja en mä nyt ensihätään keksi, miksi osassa heittimiä pitäisi olla erilainen värilämpötila. Ja jos ajatus hyväksytään, niin miksi päivänvalo? Miksei lämpimämpi, mahdollisesti? Ja jos päivänvalo, niin miksi 202, miksei vaikka 200 tai 201?
 
Jälleen esimerkin vuoksi. Valkoista valoakin voi ajaa jonain muuna kuin ilman filsua. Mulla oli siinä aluksi muitakin vaihtoehtoja, mutta ajattelin, että numerot ei kerro kummikaan muuta kuin asiaan perehtyneille jotain. Että pysyis jotenkin yleistasolla.
 
Sitäpaitsi ulkomaisilla foorumeilla käydään loputtomia keskusteluja eri sävyjen paremmuudesta. En mä jaksais inttää niistä. Toinen tykkää äiteestä ja...
 
Miksi ylipäätänsä hylätä skaalat, jotka on suunniteltu ihmisiholle sisäkäyttöön? Kuten esim. lavenderit.
 
Noi ei ollu ihmistä varten laitettuja noi valkoiset, vaan iskuvaloina. Rammsteinilläkin oli. :D
 
Tiskeistä vielä. Setissä on sekä konventionaalista että liikkuvaa kalustoa. Kummalla katsoisit olevan päävastuun? Näytti kumminkin siltä, että puomeista valaistaan jotain ja liikkuvilla viipotetaan efektipankkien juttuja. Miksi siis Hog, jossa on aivan liian vähän suppasia konventionaalisten kuvarakennukseen? Sullahan ei tosin kuvia näyttänyt olevankaan vaan vain väripesuja.
 
Subbien sivujakin SAA käyttää. Mut joo, huono esimerkki.
 
Vielä sähköistä. Mun mielesäni on aika uskallettua ottaa mestojen seinistä virtaa, kun osaan setistä ottaa voimavirtaa. (1) siellä voi olla mitä tahansa takana (2) sitä ikäänkuin vapaaehtoisesti on rakentamassa hurinaolosuhteita.
 
No sitten sä voit laittaa sinne keskuksen ja ottaa siitä himpparin ja ne yliääräiset. Pitää vaan tietää, mitä sulla on himmentimen vaiheilla kuormaa ja kuormittaa noilla ekstroilla tasaisesti, ettei lähde sulakkeita kesken keikan.
 
Toi kirjoitus oli aika laaja ja polveileva, joten eipä sitä kannata enempää ruotia. Mielipidekirjoitus tämäkin on ja ihan vain kokemukseen perustuva.
 
No mitäpä muuta se voi olla kuin rönsuilyä. En mä ajatellutkaan tehdä tosta mitään FAQia, vaan tekstin, jonka eri osia voi ruotia, juuri kuten nyt tehdään.
 
Mun mielestäni olisi oleellista puhua käytännöllisistä ratkaisuista tapauksissa, joissa bändi hoitaa valot itse tai äänitapaukset joutuvat valovastuuseen.
 
Niinpä, mutta nyt oli tarkoitus esitellä tuota koko prosessia. Yritin pitää sen silti kippolatasolla, enkä lähtenyt kartoittamaan esim. jotain festivaalisettiä.
 
Jos syntyy taas keskustelua valohönöjen välillä, niin OK, mutta ei ne mitään yleispäteviä ohjeita voi olla.
 
Osa voi, osa ei. Tuota settiä tuskin kukaan soveltaa suoraan, mutta kyllä esim. siellä liikkuvissa menee dmx-osoitteisto muutenkin noin, samalla tavalla se etsitään. Eri jaolla vaan. Monelle on muutenkin tuo dmx-puoli ihan hepreaa. Ja se voi tulla vastaan jo siinä vaiheessa kun ostetaan(tai vuokrataan) ensimmäinen kuuskanavainen himppari ja yritetään saada pelaamaan tiskin kanssa. (osoitteksi 1, seuraava mahdollinen laite lähtee numerosta 7) Kyse kun ei kumminkaan ole mistään salatieteestä.
 
Pidän ääntä, olen.
Marzi
03.11.2003 09:34:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikään ei syö miestä enempää kun se, että systeemiä ei saa pilkottua pienemmäksi kun ollaan pienessä paikassa.
 
Paras kiertuesetti onkin sellainen, joka tarvittaessa myös muuntuu pienemmäksi. Tai toimii vähemmälläkin sälämäärällä ja ilman pakkoa siihen pienentämiseen. Pitää vaan suunnitella jo settiä kootessa, että miten se toimii pienemmällä lavalla tai pienemmässä koossa. Sillon säästyy monelta.
 
Pidän ääntä, olen.
Marzi
03.11.2003 10:53:56 (muokattu 03.11.2003 10:55:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta tietysti ihan joitain yleispiirteisiä ohjeita voisikin antaa. Esmes, että kun kamat ovat sisällä, ripusta taustafondi saman tien, koska hetken päästä ääniukot ovat levittäneet keisiensä kannet pitkin seiniä ja rummut ovat levällään juuri siinä, missä pitäisi liikkua tikkailla.
 
Jos backlinen kasaus on jaettu crewn kesken, valitse rummut, koska silloin saat rauhassa ripustaa fondin ja sen jälkeen määritellä lavan muut sijoittelut pistämällä rummut kasaan.

 
Tälläisille yleisohjeille olis kyllä oikeesti käyttöä. Ja olis järkevää jakaa tipsejä jengille. Pitäs varmaan laittaa oikein oma threadi aiheesta.
 
Meillä menee vakiojengin kanssa silleen, että bändi tulee aina tekniikan jälkeen vasta mestoille, eli saadaan rauhassa koheltaa lava kuntoon ennen taiteilijoiden saapumista. Ja jos tulevat paikalle ajoissa(!), niille annetaan euro kullekin, että menkääs kahville vielä tunniksi. Poppari on monta kertaa enempi tiellä kuin avuksi. Ja ku on tuttu bändi, niin kamat saadaan kyllä tekniikan kesken asemiin ja tarvittaessa tehdään check samalla ryhmällä.
 
Niin joo, mun tekninen homma on tossa produktiossa on siis hoitaa rätit, valot ja savut asemiin, ajaa valot, merkata rasteilla iskupaikat pariin trikkiin, varmistaa helppo ja esteetön, kompastusvapaa, kulku lavalle ja sitten ennen keikkaa hoitaa kovalevyt ja styrkkarit päälle ja ukkojen kepit lavalle viritettynä. Sen psykologina, lastenhoitajana, jatkojen juoppokaverina ja autokuskina(ei samaan aikaan) olemisen lisäksi siis. Tämmöistä kokonaishoitoa siis. Palveluala saa ihan uuden merkityksen. Monitoriukko hoitaa, lavan ääniteknisen puolen, vedet, oluet ja pyyhkeet. Miksaaja paikalliset Ellit. :D
 
EDIT: ajatuskatkoja...
 
Pidän ääntä, olen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti