Muusikoiden.net
04.12.2016
The Bassbreaker™ Guitar Amplifier Series | Fender® 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: GATE/COMP. Lyhyt oppimäärä
1
Rallattelija
18.07.2013 02:00:07 (muokattu 22.07.2013 00:55:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti kaveria ohjeistaa kompuran käytössä näin niinkuin kirjallisesti joten päätin tehdä sen hieman syvemmin kuin oli tarkoitus ja heittää sen tänne. Jos vaikuttaa turhalta tai muuten vaan pandalta niin viskatkaa bittitaivaasen..
 
Ohjeet koskevat pääasiassa DBX 166 kompuraa mutta toimii suurimmaksi osaksi muillakin laitteilla.
 
Ensimmäiset kaksi potikkaa GATE ja loput KOMPURAA.
 
GATE
Kohinaportin eli Gaten tarkoitus on päästää läpi vain sellainen ääni joka halutaan kuulla ja mykistää kanavasta kaikki muu taustameteli silloin kun toivottua ääntä ei tule. Esimerkiksi bändin soittessa lavalla voidaan laitteella leikata kytketyn mikrofonin poimima tausta häly pois ja kun vaikkapa lyödään rumpuun kohinaportti avautuu ja signaali pääsee läpi kunnes signaalin voimakkuus taas laskee raja-arvojen alle jolloin portti sulkeutuu. Näin rummun iskuääni on päässyt läpi mutta muu tausta häly kuten kitara leikkautuvat pois jatkuvasta signaalista.
 
THRESHOLD
Tällä säädetään kuinka voimakas signaali sulkee kohinaportin jolloin signaali pääsee kiertämään laitteen läpi. Silloin kun signaali jää säädetyn tason alle, kohina portti pysyy sulkeutuneena eikä äänisignaali kulje laitteen läpi suodattaen lavamökää.
 
RELEASE
Tällä säätöruuvilla säädetään aika-arvoa kuinka kauan Gate pysyy avonaisena senkin jälkeen, kun signaalin taso on laskenut alle threshold tason. Löymäsoittimet eivät soi pitkään mutta niilläkin on jonkinlainen lyhkäinen jälkisointi josta ainakin osa saatetaan haluta toistaa kaiuttimissa. Tällä navikalla voidaan siis vaikuttaa hännän pituuteen. Joissakin laitteissa päästö on pehmeä joka vaimenee hiljalleen kuten DBX 166 toimii. Vaimentuminen kuulostaa jota kuinkin saman kaltaiselta kuin kääntäisi radiosta äänen pois volume säätimestä. Jotkin laitteet taas poikkasevat signaalin välittömästi kuin virtakytkin konsanaan.
 
COMPRESSORI
 
Kompressorin käytetään tasoittamaan äänessä esiintyviä dynaamisia piikkejä. Eli raja-arvon ylittävät voimakkuudet hillitään automaattisesti, jolloin lopputulos kuulostaa korvaan tasaisemmalta.
 
THRESHOLD
Tällä annetaan äänen voimakkuudelle raja-arvo. Kun signaali on arvoa voimakkaampi compressori kytkeytyy toimintaan.
 
RATIO
Tällä säädöllä annetaan compressorille ohjeistus kuinka paljon signaalia vaimennetaan. Jos ratio arvo on säädetty vaikkapa 2:1 vaimennetaan raja-arvon ylittävä äänen voimakkuus puoleen. Ylitys +10dB niin läpi päästetään vain +5dB. Ratio 5:1 niin +10dB ylityksellä päästetään läpi vain +2.5dB ylitys kun kuvitellaan threshold arvon olevan nolla. 10:1 arvo voidaan jo lukea limitoinniksi.
 
ATTACK
Attack arvolla säädetään aikaa kuinka nopeasti compressori reagoi raja-arvon ylitykseen. Voimme siis päästää instrumentista riippuen ensin pienen piikin kompressorin läpi johon emme halua laitteen kajoavan. Esimerkiksi rumpusoundissa halutaan päästää se iskun ensimmäinen ja kovin piikki läpi jonka jälkeen compressori vasta tasoittaa häntää.
 
RELEASE
Release arvo taas kertoo kompressorille kuinka kauan compressointia jatkekaan, vaikka raja-arvo olisikin jo alittunut. Pääpiirteittäin release ajan tulisi olla pidempi kuin attack ajan. Toisinpäin äänessä mahdollisesti kuuluva pumppaava efekti on jokseenkin varma tapa pilata hyväkin miksaus.
 
OUTPUT GAIN
Säädetään ulos lähtevän jo käsitellyn signaalin voimakkuutta.
Kun bändi on lauteila ja kesken bändin soiton tarvitsee säätää gain arvoa mikseristä, niin tämä säätö voi olla hyvä vaihtoehto. mikserin gain säätö vaikuttaa ennen compressoria jolloin täyty suurella todennäköisyydellä säätää kuitenkin gate arvoja ja compressori arvoja uudestaan sen lisäksi, että joudut myös kajoamaan kanavasta mahdollisesti ajettaviin monitoriryhmiin. Output gain säätää jo käsiteltyä signaalia jolloin laitteen tekemät prosessoinnit eivät muutu signaaliin nähden mitenkään. Tämä ei sulje pois sitä todellisuutta, että monitoriryhmiin menevän signaalin voimakkuus muuttuu ja niitä joutuu silti korjaamaan.
 
LIMITTER
Jos nyt vielä kaiken säätämisen ja häsläämisen on mahdollista, että signaaliin tulee vielä suurempia piikkejä niin limitterillä voi vielä märitellä suurimman mahdollisen äänen voimakkuuden jonka laite saa päästää läpi. Tämä saattaa joissakin tilanteissa olla halvin vakuutus muulle laitteistolle niiden rikkoutumisen uhkaan.
 
KÄYTTÖ
 
Ennen dynamiikkaan kajoamista tulisi tehdä muita äänityön perusasioita kuten säätä GAIN taso järkeväksi. Tämä on dynamiikkaprosessorin kannalta ehdotonta. Muita säätöjä kuten EQ:n säätäminen tai vaiheen käännön asettaminen ei ole pakollista tehdä vaan niitä voi tehdä prosessoinnin ohessa. EQ säädöt olisi kuitenkin suotavaa asetella hieman sinnepäin. Tämä toimi antaa hieman parempaa kuvaa tulevasta lopputuloksesta jolloin compuran säätäminen nopeutuu ja helpottuu. Ja aina näitä asioita voi tehdä lomittain mutta GAIN LEVEL on tärkeä säätää mikseristä ensin.
Jos myöhemmin instrumentin äänenvoimakkuutta joudutaan säätämään lavalla vaikka lavabalanssin takia hiljemmalle, jolloin kyseiseen signaaliin kytketty dynamiikkaprosessori ei toimikaan enää halutulla tavalla, voidaan ilmennyt ongelma korjata vain säätämällä gain tasot uudestaan mikseristä.
 
GATE
Käännä threshold täysin vasemmalle ja release vaikka noin klo 12.
Ala kääntämään thresholdia myötäpäivään kunnes ääni katoaa kaiuttimista.
Peruuta sen verran että ääni taas kuuluu.
Säädä release aikaa niin että instrumentin äänestä kuuluu vain se osa joka halutaan toistaa. Nyt olet semisti valmis, mutta hieromalla näitä kahta säädintä muutaman hetken pitäsi päästä maaliin asti.
Muista ottaa huomioon sekin seikka, ettei se rumpali välttämättä jokaisella iskulla lyö yhtä kovaa. Jotkin iskut saattavat jäädä huonosti lähteneen lyönnin takia hieman vaimeiksi, jolloin todella tiukalle säädetty gate ei avaudukkaan, eikä isku koskaan pääse kaiuttimille asti. Eli pienen pelivaran voi jättää, muttei tehdä gatesta turhaakaan.
 
COMPRESSORI
Tässäkään hommassa ei ole yhtä tai kahta oikeaa tapaa, vaan on ihan ukkelista kiinni. Maaliin voisi päästä tällaisella systeemillä.
 
Käännä ratio nollille ja etsi thresholdilla taso jossa kompressori alkaa lyttäämään ja siitä hieman yli. Nyt säädä ration puristusta vaikkapa 3:1. Tämän jälkeen paneudutaan attack ja release aikoihin joita säädellään vuorotellen ja pyritään pitämään sitä release aikaa hieman pidempänä kuin attack aikaa. Kun päästään attack ajalla vaiheeseen jossa comressorille saadaan sopiva viive, niin säädetään puristuksen vapautusta kohdilleen. Nyt alkaa olla taas semisti valmista jonka jälkeen paneudutaan siihen lopulliseen puristus suhteeseen ja raja-arvoon. Jonka jälkeen taas attack ja release ajatkin saattavat tarvita pientä hienosäätöä.
 
Compressorissa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kun jotain muutat niin jokin muukin muuttuu, niin asiaa on vaikea puristaa pähkinän kuoreen.
 
PAINOKYTKIMET
 
SC ENABLE (sidechain)
- Laitteen takana on erillinen sisääntulo ohjaussignaalille. Jos nappi on painettu alas laite reagoi ainoastaan ohjaus signaaliin mutta käsittelee normaalia signaalia. Siinä vaiheessa kun tätä tarvisee käyttää niin et tarvitse enää näitä ohjeita.
 
CONTOUR
Napin ollessa pohjassa laite on vähemmän herkkä matalille taajuuksille.
 
OVEREASY
kova polvi vs pehmeä polvi. Napin ollessa ylhäällä compressori toimii hard knee tilassa ja alhaalla soft knee tilassa. Hard knee tilassa compressori aloittaa compressoinnin terävästi mutta soft knee asetuksella aloitus on pehmeä. Näitä voisi maallikolle selventää vaikka olohuoneen valoilla. Kun tavallisella kytkimellä painetaan valot päälle ne syttyvä samantien loistamaan kirkkaasti mutta himmennin kytkintä kiertäessä valot syttyvät pehmeästi. (huom!: ei toimi välttämättä energiasäästölampuilla)
 
AUTO
Nappi poistaa käytöstä attack ja release potentiometrit, jolloin kone hoitaa automaattisesti aikojen säädöt lukien signaalia ja suhteuttaen ne siihen niin hyvin kuin laite vain osaa. Nämä automaattiset ajat eivät välttämättä ole niitä, joita itse haet, mutta jos et tiedä mitä haet saattaapi tämä autaa sinua jonkin verran.
 
BYPASS
Napin painalluksella mitätöimme kaikki säädöt joita olemme tehneet laitteella, ja signaali vain kiertää laitteen kautta muttei ei käsittele signaalia millään tavalla. Napin kytkeminen pois päältä kytkee laitteen takaisin toimintaan sillähetkellä vallitsevilla säädöillä.
 
STEREO COUPLE
Laitteen molemmat kanavat tottelevat kanavan yksi asetuksia. Oikean puoleiset namiskat eivät siis vaikuta signaaliin millään tavalla kun tämä kytkin on pohjassa.
 
EDIT: Korjattu typoja, aivopieruja ja lisätty huumoria.
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
Haipuma
18.07.2013 08:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nice! Mukavasti pähkinän kuoressa gaten ja kompuran käyttö.
 
"Älkää soittako enää tätä paskaa, soittakaa jotain hyvää välillä."
Karhukoira74
18.07.2013 08:58:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa ja varoitus että pysyväksi tämänkin voisi nostaa. Hyvä kerrata että ai niin noinko se menikin. Selkeä ohje!
 
-So many assholes, so few bullets-
arig
18.07.2013 12:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CONTOUR nappi päällä laite on _epäherkempi_ matalille taajuuksille.
 
Timi
19.07.2013 19:03:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Piti kaveria ohjeistaa kompuran käytössä näin niinkuin kirjallisesti joten päätin tehdä sen hieman syvemmin kuin oli tarkoitus ja heittää sen tänne. Jos vaikuttaa turhalta tai muuten vaan pandalta niin viskatkaa bittitaivaasen..
 
Ohjeet koskevat pääasiassa DBX 166 kompuraa mutta toimii suurimmaksi osaksi muillakin laitteilla.
 
Ensimmäiset kaksi potikkaa GATE ja loput KOMPURAA.
 
GATE
Kohinaportin eli Gaten tarkoitus on päästää läpi vain sellainen ääni joka halutaan kuulla ja mykistää kanavasta kaikki muu taustameteli silloin kun toivottua ääntä ei tule. Esimerkiksi bändin soittessa lavalla voidaan laitteella leikata kytketyn mikrofonin poimima tausta häly pois ja kun vaikkapa lyödään rumpuun kohinaportin kytkin sulkeutuu ja signaali pääsee läpi kunnes signaalin voimakkuus taas laskee raja-arvojen alle joka taas avaa kytkennän. Näin rummun iskuääni on päässyt läpi mutta muu tausta häly kuten kitara leikkautuvat pois jatkuvasta signaalista.
 
THRESHOLD
Tällä säädetään kuinka voimakas signaali sulkee kohinaportin jolloin signaali pääsee kiertämään laitteen läpi. Silloin kun signaali jää säädetyn tason alle, kohina portti pysyy auki eikä äänisignaali kulje laitteen läpi.
 
Laitteen toiminnasta puhutaan usein hieman epäloogisesti. Sulkeutunut gate päästää äänen läpi mutta avautunut ei. Tämä logiikka selvetyy kun sitä vertaa sähköpiiriin. Kun sähköpiiri on suljettu, kulkee virta sen läpi. Avoimessa piirissä taas esimerkiksi virtakytkin katkaisee virran kulkemisen kun kytkin on auki.
 
RELEASE
Tällä säätöruuvilla säädetään aika-arvoa kuinka kauan Gate pysyy suljettuna senkin jälkeen, kun signaalin taso on laskenut alle threshold tason. Löymäsoittimet eivät soi pitkään mutta niilläkin on jonkinlainen lyhkäinen jälkisointi josta ainakin osa saatetaan haluta toistaa kaiuttimissa. Tällä navikalla voidaan siis vaikuttaa hännän pituuteen. Joissakin laitteissa päästö on pehmeä joka vaimenee hiljalleen kuten DBX 166 toimii. Vaimentuminen kuulostaa jota kuinkin saman kaltaiselta kuin kääntäisi radiosta äänen pois volume säätimestä. Jotkin laitteet taas poikkasevat signaalin välittömästi kuin virtakytkin konsanaan.
 
COMPRESSORI
 
Kompressorin käytetään tasoittamaan äänessä esiintyviä dynaamisia piikkejä. Eli raja-arvon ylittävät voimakkuudet hillitään automaattisesti, jolloin lopputulos kuulostaa korvaan tasaisemmalta.
 
THRESHOLD
Tällä annetaan äänen voimakkuudelle raja-arvo. Kun signaali on arvoa voimakkaampi compressori kytkeytyy toimintaan.
 
RATIO
Tällä säädöllä annetaan compressorille ohjeistus kuinka paljon signaalia vaimennetaan. Jos ratio arvo on säädetty vaikkapa 2:1 vaimennetaan raja-arvon ylittävä äänen voimakkuus puoleen. Ylitys +10dB niin läpi päästetään vain +5dB. Ratio 5:1 niin +10dB ylityksellä päästetään läpi vain +2.5dB ylitys kun kuvitellaan threshold arvon olevan nolla. 10:1 arvo voidaan jo lukea limitoinniksi.
 
ATTACK
Attack arvolla säädetään aikaa kuinka nopeasti compressori reagoi raja-arvon ylitykseen. Voimme siis päästää instrumentista riippuen ensin pienen piikin kompressorin läpi johon emme halua laitteen kajoavan. Esimerkiksi rumpusoundissa halutaan päästää se iskun ensimmäinen ja kovin piikki läpi jonka jälkeen compressori vasta tasoittaa häntää.
 
RELEASE
Release arvo taas kertoo kompressorille kuinka kauan compressointia jatkekaan, vaikka raja-arvo olisikin jo alittunut. Pääpiirteittäin release ajan tulisi olla pidempi kuin attack ajan. Toisinpäin äänessä mahdollisesti kuuluva pumppaava efekti on jokseenkin varma tapa pilata hyväkin miksaus.
 
OUTPUT GAIN
Säädetään ulos lähtevän jo käsitellyn signaalin voimakkuutta.
Kun bändi on lauteila ja kesken bändin soiton tarvitsee säätää gain arvoa mikseristä, niin tämä säätö voi olla hyvä vaihtoehto. mikserin gain säätö vaikuttaa ennen compressoria jolloin täyty suurella todennäköisyydellä säätää kuitenkin gate arvoja ja compressori arvoja uudestaan sen lisäksi, että joudut myös kajoamaan kanavasta mahdollisesti ajettaviin monitoriryhmiin. Output gain säätää jo käsiteltyä signaalia jolloin laitteen tekemät prosessoinnit eivät muutu signaaliin nähden mitenkään. Tämä ei sulje pois sitä todellisuutta, että monitoriryhmiin menevän signaalin voimakkuus muuttuu ja niitä joutuu silti korjaamaan.
 
LIMITTER
Jos nyt vielä kaiken säätämisen ja häsläämisen on mahdollista, että signaaliin tulee vielä suurempia piikkejä niin limitterillä voi vielä märitellä suurimman mahdollisen äänen voimakkuuden jonka laite saa päästää läpi. Tämä saattaa joissakin tilanteissa olla halvin vakuutus muulle laitteistolle niiden rikkoutumisen uhkaan.
 
KÄYTTÖ
 
Ennen dynamiikkaan kajoamista tulisi tehdä muita äänityön perusasioita kuten säätä GAIN taso järkeväksi. Tämä on dynamiikkaprosessorin kannalta ehdotonta. Muita säätöjä kuten EQ:n säätäminen tai vaiheen käännön asettaminen ei ole pakollista tehdä vaan niitä voi tehdä prosessoinnin ohessa. EQ säädöt olisi kuitenkin suotavaa asetella hieman sinnepäin. Tämä toimi antaa hieman parempaa kuvaa tulevasta lopputuloksesta jolloin compuran säätäminen nopeutuu ja helpottuu. Ja aina näitä asioita voi tehdä lomittain mutta GAIN LEVEL on tärkeä säätää mikseristä ensin.
Jos myöhemmin instrumentin äänenvoimakkuutta joudutaan säätämään lavalla vaikka lavabalanssin takia hiljemmalle, jolloin kyseiseen signaaliin kytketty dynamiikkaprosessori ei toimikaan enää halutulla tavalla, voidaan ilmennyt ongelma korjata vain säätämällä gain tasot uudestaan mikseristä.
 
GATE
Käännä threshold täysin vasemmalle ja release vaikka noin klo 12.
Ala kääntämään thresholdia myötäpäivään kunnes ääni katoaa kaiuttimista.
Peruuta sen verran että ääni taas kuuluu.
Säädä release aikaa niin että instrumentin äänestä kuuluu vain se osa joka halutaan toistaa. Nyt olet semisti valmis, mutta hieromalla näitä kahta säädintä muutaman hetken pitäsi päästä maaliin asti.
Muista ottaa huomioon sekin seikka, ettei se rumpali välttämättä jokaisella iskulla lyö yhtä kovaa. Jotkin iskut saattavat jäädä huonosti lähteneen lyönnin takia hieman vaimeiksi, jolloin todella tiukalle säädetty gate ei sulkeudukkaan, eikä isku koskaan pääse kaiuttimille asti. Eli pienen pelivaran voi jättää, muttei tehdä gatesta turhaakaan.
 
COMPRESSORI
Tässä hommassa ei ole yhtä tai kahta oikeaa tapaa vaan on ihan ukkelista kiinni. Maaliin voisi päästä tällaisella systeemillä.
 
Käännä ratio nollille ja etsi thresholdilla taso jossa kompressori alkaa lyttäämään ja siitä hieman yli. Nyt säädä ration puristusta vaikkapa 3:1. Tämän jälkeen paneudutaan attack ja release aikoihin joita säädellään vuorotellen ja pyritään pitämään sitä release aikaa hieman pidempänä kuin attack aikaa. Kun päästään attack ajalla vaiheeseen jossa comressorille saadaan sopiva viive, niin säädetään puristuksen vapautusta kohdilleen. Nyt alkaa olla taas semisti valmista jonka jälkeen paneudutaan siihen lopulliseen puristus suhteeseen ja raja-arvoon. Jonka jälkeen taas attack ja release ajatkin saattavat tarvita pientä hienosäätöä.
 
Compressorissa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kun jotain muutat niin jokin muukin muuttuu, niin asiaa on vaikea puristaa pähkinän kuoreen.
 
PAINOKYTKIMET
 
SC ENABLE (sidechain)
- Laitteen takana on erillinen sisääntulo ohjaussignaalille. Jos nappi on painettu alas laite reagoi ainoastaan ohjaus signaaliin mutta käsittelee normaalia signaalia. Siinä vaiheessa kun tätä tarvisee käyttää niin et tarvitse enää näitä ohjeita.
 
CONTOUR
Napin ollessa pohjassa laite on vähemmän herkkä matalille taajuuksille.
 
OVEREASY
kova polvi vs pehmeä polvi. Napin ollessa ylhäällä compressori toimii hard knee tilassa ja alhaalla soft knee tilassa. Hard knee tilassa compressori aloittaa compressoinnin terävästi mutta soft knee asetuksella aloitus on pehmeä. Näitä voisi maallikolle selventää vaikka olohuoneen valoilla. Kun tavallisella kytkimellä painetaan valot päälle ne syttyvä samantien loistamaan kirkkaasti mutta himmennin kytkintä kiertäessä valot syttyvät pehmeästi. (huom!: ei toimi välttämättä energiasäästölampuilla)
 
AUTO
Nappi poistaa käytöstä attack ja release potentiometrit, jolloin kone hoitaa automaattisesti aikojen säädöt lukien signaalia ja suhteuttaen ne siihen niin hyvin kuin laite vain osaa. Nämä automaattiset ajat eivät välttämättä ole niitä, joita itse haet, mutta jos et tiedä mitä haet saattaapi tämä autaa sinua jonkin verran.
 
BYPASS
Napin painalluksella mitätöimme kaikki säädöt joita olemme tehneet laitteella, ja signaali vain kiertää laitteen kautta muttei ei käsittele signaalia millään tavalla. Napin kytkeminen pois päältä kytkee laitteen takaisin toimintaan sillähetkellä vallitsevilla säädöillä.
 
STEREO COUPLE
Laitteen molemmat kanavat tottelevat kanavan yksi asetuksia. Oikean puoleiset namiskat eivät siis vaikuta signaaliin millään tavalla kun tämä kytkin on pohjassa.

 
Hieno selvitys!
Laitatko Mikserin painonappuloista samanlaisen selvityksen.Kiitos!
 
Vaikea.Mutta varma!
markotetri
21.07.2013 13:58:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjaa vielä GATE RELEASE -kohdan ensimmäisen lauseen ajatusvirhe. Vaihda sana "suljettuna" sanaan "auki"...
 
Hyvä opastus alkuun noin muuten.
 
Artificiality is normal to the medium.
Danko
21.07.2013 15:29:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Sulkeutunut gate päästää äänen läpi mutta avautunut ei.
 
joo eli just toisinpäin.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Rallattelija
21.07.2013 18:53:59 (muokattu 21.07.2013 19:01:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gatehän tavallaan sulkee virtapiirin kun thresholdi ylittyy ja avaa sen kun päästään thresholdin alle..
 
Eli kun haluat pimeään huoneeseen valoa niin sinun täytyy sulkea jokin virtapiiri saadaksesi sähkölampusta valoa. Taas poistuessasi huoneesta et tarvitse enää valaistusta niin avaan virtapiirin.
 
Eli onko tossa nyt tavallaan korjauksen paikkaa. Toki asiassa on pointtinsa koska kaikki eivät osaa ajatella gatea virtapiirinä niinkuin minä mutta myös muillekkin asia on jotenkin päivän selvä juuri noin päin.
 
Tämä ei ollut toivotonta ilmaisuni puolustelua vaikka siltä saattaa näyttää. Eli toimenpide on vahvasti harkinnassa. paitsi etten enään pääse muokkaamaan kirjoitusta. =(
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
hannuuki
21.07.2013 19:09:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Gatehän tavallaan sulkee virtapiirin kun thresholdi ylittyy ja avaa sen kun päästään thresholdin alle..
 
"Porttiteorian" mukaan kun GATE (eli portti) on auki, niin siitä pääse läpi (lampaita, autoja, musiikkia, festarikansaa, ihan-mitä-vain), ja kun portti on kiinni, niin läpimeno loppuu.
 
Danko
21.07.2013 19:46:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Porttiteorialle plussaa.
 
dbx:n tapauksessa voi hämätä, kun merkkivalot on nimetty kynnystason ala- ja yläpuoliksi, mutta jos lukee 'open' ja 'close' niin nimenomaan auki-asennossa signaali pääsee läpi. http://cl.ly/image/3G3O0H441k2Y
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Rallattelija
22.07.2013 00:56:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivotut korjaukset tehty..
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
Cza
17.03.2014 15:15:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

238 päivää vanha postaus, mutta tuumin, notta voisikohan tätä kiinnittää tuohon etusivulle, kun näistäkin aiheista jatkuvasti forumissa keskustellaan :)?
 
"Mun vasen jalka on ihan käsi"
tepe7
30.03.2014 11:56:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos ymmärrettävästä opastuksesta, voisi minustakin olla tuolla vakioissa :)
 
tepe7
30.03.2014 12:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutama jatkokysymys koskien kompressoreita, se kun taitaa olla yksi ensimmäisistä lisistä pa-järjestelmään päätteen, kaiuttimien ja mikserin jälkeen. korjatkaa missä menee väärin :)
 
suurin osa t-kaupan kompressoreista näyttää olevan kaksikanavaisia, eli niihin saa insertteihin kytkettynä vain kaksi mikserikanavaa (kaksi laulua, soitinta jne.) muiden jäädessä ilman. kompressorin saa varmaan kytkettyä myös mikserin mastertasolle, jolloin se tekee saman kaikille kanaville samalla lailla. tämä jälkimmäinen ei liene järkevää kompressorin käyttöä? mikä ylipäänsä olisi soitinten/laulujen järkevin tärkeysjärjestys kompressoinnille?
 
t-kaupan katalogista löytyy myös neljä- ja kahdeksankanavaiset kompressorit. saako niihin sitten neljä tai kahdeksan mikserikanavaa inserttien kautta? tällöin voisi ajaa kompressorin kautta esim. kolme laulua, rummut (vai kannattaako rummut laittaa mikserissä sub-ryhmäksi ja ajaa ryhmä sitten yhden kompressorikanavan kautta?). onko tässä järkeä?
 
oppini kytkennöistä perustuvat mm. tähän videoklippiin:
http://www.youtube.com/watch?v=fWXD7B8bqoM
 
miksaajasetä
30.03.2014 18:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepe7: suurin osa t-kaupan kompressoreista näyttää olevan kaksikanavaisia, eli niihin saa insertteihin kytkettynä vain kaksi mikserikanavaa (kaksi laulua, soitinta jne.) muiden jäädessä ilman.
 
Tuohon yleinen ratkaisu on laittaa riittävä määrä 2- tai 4 -kanavaisia kompressoreita FOH-räkkiin. Kanavia saa ihan niin monta kuin tarvitsee - tai rahat riittää.
 
Fiksummat varmaan tarttuvat tähän, mutta itse lähtisin ensiksi tarjoamaan kompuraa lead-laululle ja sitten rummuista basarille ja virvelille. Bassossa käytetään myös usein kompuraa, jopa ilman pa:ta. Innokkaita puhujia pitää myös välillä hieman hillitä.
 
Minusta yksi analogitiskin etu on se, että esimerkiksi kompuroiden käyttöä tulee ehkä harkittua tarkemmin kuin digitiskeissä, joista löytyy yleensä kompurat joka kanavalle.
 
Sami_T
30.03.2014 19:36:04 (muokattu 30.03.2014 19:38:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompurahan on laite millä supistetaan dynamiikkaa ja/tai muokataan soundia esim. lisätään "attackia" tai sitten jollain putkikompuralla tms. voi "värittää" soundia. Niin ja sitten on vielä monialuekompurat ja kasa erilaisia kompurointitekniikoita mitkä on vielä oma lukunsa.
 
Kompura on sellanen työkalu että ainakin mä käytän sitä vain silloin kun sille on jossain asiassa selkeä tilaus tai sitten haluan jossain musatyylissä tehdä tietynlaisia asioita.
 
Kanavatasolla selkeä tilaus on esimerkiksi se että jossain instrumentissa tai laulussa on liikaa ja ei-toivottua dynamiikkaa. Esim. laulaja laulaa vuorotellen hiljaa ja lujaa tai välillä innostuu karjahtelemaan jotain liian lähellä mikkiä. Tollanen voi olla hyvinkin ärsyttävän kuuloista jos se päästetään sellaisenaan PA:n läpi. Laitetaan siihen laulukanavaan kompura ja viedään sitä dynamiikkaa tarvittava määrä pois että rupeaa olemaan mukavamman kuuloista.
 
Jossain musatyyleissä on tavoteltavaa että basari tömpsöttää koko ajan samalla voimakkuudella ja aika ärhäkällä soundilla. No kuvitellaan että rumpali ei tätä luonnostaan tee vaan polkee sitä basaria vähän miten sattuu. Laitetaan basariin kompura kovalla ratiolla ja pitkähköllä attack-ajalla niin saadaan se tömpsötys tasaisemmaksi ja samaan rahaan sitä soundia ärhäkämmäksi. Samanlaisella ajatusmaailmalla voi lähestyä vaikka virveliä tai bassoa.
 
Rummut voi ajaa ryhmään ja kompuroida sen ryhmän jos se on se juttu mitä haetaan. Itsellä tulee eniten käytetty ryhmäkompurointia hiphop-vokaaleissa tai jos lavalla on isompi määrä puhallinsoittajia. Kun lavalla soitetaan/räpätään jotain sillai normaalisti niin tilanne on ihan ok, sitten jos kaikki räppääjät tai puhaltajat rupeaa vetämään koko porukan voimin urku auki ja homma rupeaa hyppimään silmille niin siinä on tyypillinen ryhmäkompuran paikka.
 
Left-rightissa elikäs siis masterissa taas käytetään kompuraa joko lyttäämään aivan koko bändiä (jos se on se "soundi" mitä haetaan) tai poimimaan vain pahimmat piikit pois tai jotain siltä väliltä. Tai sitten on iso kasa erilaisia erikoisempia kompuroita mitkä ton em. asian lisäksi värittää sitä soundia jollain tavoin. Masterkompuran kanssa pitää todella tarkkaan tietää mitä tekee, ton kanssa saa helposti aikaiseksi enemmän huonoja kuin hyviä asioita.
 
Kompuraa lisäksi käytetään jossain musatyyleissä ihan tekemällä tekemään jotain tiettyä asiaa. Esim. jossain indie-hommissa välillä ihan tarkoituksella haetaan vaikkapa rumpuihin, kitaroihin tai lauluun lo-fi-meininkiä. Niin tollasissa hommissa voidaan tehdä vaikka niin että ensin tehdään tarkoituksella johonkin asiaan hyvin kyseenalaiset soundit ja sitten vielä kompuroidaan se koko hoito aivan länään ja ajetaan se vielä vähän särölle. Lopputulos on hyvin mielenkiintoinen mutta välillä se vaan on se "juttu".
 
Kun kysymys oli että mihin ekana laitetaan kompura niin mun vastaus on että sinne minne tarvitaan ja tämä riippuu sitten ihan täysin soittajista ja musatyylistä. Jos ei tarvita niin ei laiteta. Kuitenkin, laulu(t) ja akustinen kitara on mulla ollu bändistä riippumatta ne asiat mitkä lähes poikkeuksetta sitä kompuraa ensimmäisenä huutaa.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Sami_T
30.03.2014 20:47:38 (muokattu 30.03.2014 20:49:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepe7: Muutama jatkokysymys koskien kompressoreita, se kun taitaa olla yksi ensimmäisistä lisistä pa-järjestelmään päätteen, kaiuttimien ja mikserin jälkeen. korjatkaa missä menee väärin :)
 
Menee siinä kohtaa väärin että kyllä se on jo jonkin aikaa ollut meininki että ostetaan digipulpetti missä tulee dynamiikkahommien lisäksi efektiosasto, kunnolliset eq:t ja kaikenlaista muutakin vähän niinku samaan rahaan.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
LLLoyd
03.04.2014 17:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joissain digitiskeissä (en oo nähny rautaversioissa, ehkä kalliimmissa) kompuroissa on vielä RMS ja PEAK kytkin joka vaikuttaa siis siihen kompressoidaanko enemmän piikkejä vai äänenvoimakkuuden keskiarvoa.
 
periaatteessa kompressorista tulee pitkillä attack ja release ajoilla enemmän RMS tyyppinen vaikka tuommoista erillistä kytkintä ei olekaan..
 
hösösö !
Misiu
05.11.2016 11:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 946 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Tekniikka tuskin on muuttunut tämän vajaan tuhannen päivän aikana radikaalisti. Erinomainen kirjoitus, kenties FAQ-kamaa? Pistin plussan.
 
"Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti