Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Treeniksellä vinkuu, mikä avuksi?
1
Rallattelija
22.11.2009 09:07:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liian monasti kysellään apuja tuohon jo niin legendaariseen ongelmaan. Ollaan treeniksellä eikä saada lauluja kuulumaan mutta sitä korvia vihlovaa vikinää komeroissa sen sijaan riittää lahjoitettavaksi asti. Millä siis päästä akustisesta kierrosta eroon? Tapoja on muutamia, joista osa vaatii rahan käyttöä enemmän ja vähemmän. Tässä maailmassa kun ei ole ilmaista lounasta niin sitä vaan ei ole.
 
Tapoja joilla tätä ikävää ilmiötä voi kompensoida
- Mikki tekniikka
- Mikkien ja kaiuttimien sijoittelu
- Akustointi
- Ekvalisointi
- Laitehankinnat ja vaihdot
 
MIKKI TEKNIIKKA + MIKKIEN JA KAAPPIEN SIJOITTELU
 
Tämä on oikeastaan aina se ensimmäinen lähtökohta. Ainakin tarkistaa että asiat on kunnossa. Laulajan tulisi olla mahdollisimman lähellä mikkiä ja pitää sen verran ääntä että mikrofoni sen kuulee kaiken muun metelin yli. Ei siis hissutella siihen mikkiin tai pidetä paria senttiä isompaa rakoa grillin ja suun välissä.
 
Seuraava askel on tutkia treeniksen asetelmaa ja tarpeen tullen korjata sitä. Pahimmillaan tilanne on silloin kun kaiutin "näkee" mikrofonin laulajan olan yli. Komero tulisikin asetella laulajan eteen mieluummin muutaman asteen sivulle kuin aivan suoraan mikrofonin taakse, sillä kaikki vocalisti mikit poimivat ääntä myös suoraan takaapäin. Mitä tiukempi suuntakuvio mikissä on sitä voimakkaammin se myös poimii mikin takaa tulevia ääniä.
Kaappia voi myös yrittää suunnata hieman poispäin mikrofonista jolloin saadaan äänen painetta nostettua taas hiukan ylöspäin. Laulajaa ei kuitenkaan pidä jättää täysin pois kaapin suuntaus säteeltä.
 
Myös kaiuttimen asennuskorkeus on syytä laittaa kuntoon. Kaiutin onkin syytä nostaa niin korkealle, että mikki mahtuu ständeineen sen alle. Jos tilan korkeus riittää niin kaappia kannattaa nostaa tästä vielä puolisen metriä ylöspäin.
 
AKUSTOINTI
 
Jos pelkät kamojen sijoittelut ja mikkitekniikan parantaminen ei auttanut on aika tehdä jokin muu toimen pide. Akustointi ei välttämättä ole se ensimmäinen tai oikea ratkaisu asiaan. Sitä pitää punnita sen mukaan millainen akustiikka treeniksellä on, jos akustointi on suht koht kunnossa niin kannattaa laittaa rahat uusiin laitteisiin josta on suuremmalla todennäköisyydellä parempi hyöty.
 
Kovat kivipinnat on pahinta mitä treeniksen akustiikassa voi olla pielessä. Ja mitä tasaisempi ja sileämpi pinta on niin sitä enemmän se asiaa pahentaa. Tässä tilanteessa kannattaa pitää pienet remonttitalkoot. Toki vuokranantajalta kannattaa ensin kysyä lupa jos meinaa porailla reikiä seiniin.
 
Aloitetaan nyt siitä siistimmästä vaihtoehdosta ja toki samalla kalleimmasta. Tähän tarvitaan hieman nikkarin vikaa, eriste villaa, puuta, kangasta ja muutamia työkaluja. Ensimmäinen työ on koolingin tekeminen. Koolingin syvyys tulisi olla aika tarkkaan yhtä syvä kuin villa on paksua. 50mm paksulle villalle kaytetään 2x2 tuumaista rimaa josta paksumpaa ei käytännössä kannata edes käyttää treeniksellä. Rautakaupasta saat lisätietoa erilaisista villoista. Leveyttä koolingilla saisi olla hieman villalevyn leveyttä vähemmän. Sen verran että villa istuu tiukasti koolinkien välissä mutta ei kuitenkaan jää pömpölleen. Kun koolaukset ovat valmiita, voi villat laittaa paikalleen. Villojen päälle tulee sitten kangas. Sen saa todella näppärästi asennettua niittipyssyllä. Viimeistelynä jalkalistat paikalleen ja tietysti katto listat kanssa. Meillä on sen lisäksi treeniksellä asennettuna kokolattiamatto. Hyvää mattoa saattaa saada käytettynä ihan ilmaiseksi esim. erilaisten messutapahtumien jäljiltä. Samaa mattoa voi käyttää seinässä villan päällä. Kaikkia seiniä ei välttämättä kannata peittää koska täysin kaiuton tila ei aina kuulosta hyvältä.
 
Villa tai muu pehmeä materiaali imee itseensä ääntä ja palauttaa kaikuvaa ääntä vähemmän kuin kova seinä. Puu ei kuitenkaan ole ollenkaan huono vaihtoehto akustointiin. Se ei ehkä ime ääntä samalla tavalla kuin pumpuli, mutta sillä voi hajoittaa ääntä ja materiaalina helposti käsiteltävä ja tyylikäs. Nyt puhumme siis diffuusoreista.
Diffuusoreita voi rakennella omaksi ilokseen. Idea perustuu pinnan epätasaisuuteen ja/tai pinassa oleviin koloihin. Niitä voi käyttää seinillä ja katossa. Diffuurorin koolla ei ole niin merkitystä. Se voi olla 1x1m tai koko seinän kokoinen. Pieniä diffuusoreja voi laittaa seinälle vieri viereen ja näin peittää lopulta koko seinän. Pienillä diffuusoreilla voi myös hallita akustiikkaa jättämällä osan seinästä paljaaksi. Ota esimerkkiä vaikka shakkilaudasta. Puu on varmasti yksi parhaista materiaaleista rakentaa diffuusori, mutta lähes mikä tahansa materiaali kelpaa kunhan se ei ole huokoista. Esimerkiksi tiivis styroksi on hyvä ja kevyt materiaali.
 
Jos tehoa haluaa lisää niin sitten rakentelemaan skyline diffuusoria, joka on rumpalin takana seinässä varmasti komea näky.
 
Linkkejä
http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/akustiikka/QRD/QRD.html
 
Diffuusoreja myy esim Thomann ja suomessa ainakin Soundata myy RPG diffuusioreita.
 
Lisää jos tahtoo tietä niin googlettamalla löytyy lisää kielellä kuin kielellä.
 
EKVALISOINTI
 
Equttaminen voi auttaa asiaa, mutta taas palaa rahaa ellei kämpän nurkassa satu lojumaan yhtä tarpeetonta 30 kaistaista ekvalisaattoria. Jos se tarvitsee hommata erikseen niin dBX on valmistanut hinta laatusuhteeltaan hyviä pelejä. Kun laite on lopulta kytketty mikserin laulukanavan inserttiin tai masterin jälkeiseksei laitteeksi, leikataan sillä herkimmin kietämään lähtevät taajuudet. Taajuudet on varmaan helpointa selvittää sweeppaavalla taajuuskorjaimella nostamalla volumet normi säädöissä kiertorajalle ja korostamalla keskialueita jonkin verran. Sitten voi etsiä kiertävät taajuudet frequency säätimellä.
 
Jos sweeppaus mahdollisuutta ei ole, taajuuksia voi etsiä myös muilla metodeilla. Ehkä itse asettaisin mikserin sinne kiertorajalle tukittuani ensin korvakäytävät ja tämän jälkeen korostaisin yhtä taajuutta kerrallaan muutaman dB:n. Herkimmin kiertämään lähteviä taajuuksia sitten leikkaisin varovasti 3-5dB. Tarvittaessa enemmän. Muista kuitenkin ettei taajuuksien etsintä vaiheessa kannata tehdä nopeita korostuksia vaan nosta taajuuden voimakkuutta hissukseen, jolloin kuulet ajoissa koska kierto alkaa ja pystyt hallitsemaan sitä. Näin säästät korviasi ja pidät kamat ehjänä.
 
LAITE HANKINNAT
 
Tämä on se asia josta olisi pitänyt aloittaa kirjoittaminen mutta jätin sen sitten viimeiseksi.
 
Meillä on sellaisia laitteita kuin THOMANN TUOTTEET, BEHRINGER, ALTO, KUSTOM, COMMUNITY, LD SYSTEMS, SAMSON, PHONIC, TAPCO tai VOCOPRO. Vain siis muutamia mainitakseni. Nyt sitten silmät auki treeniksellä ja tutkitaan löytyykö noita sanoja mistään laitteista. Jos niitä löytyy varsinkin siihen kaiuttimen ristikkoon liimattuna niin tervemenoa.
Vaikka kaikki muut tuotteet olisi kuinka laadukkaita ja kalliita niin niillä saa soundin vääristettyä todella mukavasti ja sitä korvia vihlovaa vikinää piisaa. Samat tekstit voi lukea monesta muustakin laitteesta ja ongelmat voivat olla lievempiä, jos edes kaapeissa lukee jotain muuta (lue: laatutuote). Tietysti halvalla on etunsa. Sehän on halpaa =) Mutta niinkuin joku joskus täällä tokaisikin niin markalla saa markan laitteen ja viidellä markalla viiden markan laitteen. Mikkiin ja kaiuttimiin kuitenkin kannattaa oikeasti panostaa se hieman kalliimpi hinta. Otetaan esimerkiksi meidän treenis.
 
mikki: Audix f50
kaapit: Samson RS12 HD (tai jotakuinkin vastaava vanhempi malli)
mikseri: Behringer PMH 2000 powered mixer
 
Meillä on akustiikka kohdallaan sekä laitteisto on sijoiteltu mahdollisimman hyvin. Silti lauluni jäi liian alas enkä kuullut itseäni kunnolla ja rumpali myös valitti laulujen kuulumattomuutta. Hommasimme sitten monitorit minulle sekä rumpalille. Kyljessä lukee T.Box. Monitorit auttoi asiaa jonkin verran mutta eivät poistaneet ongelmaa kokonaan. Näillä kuitenkin mennään ja ollaan tyytyväisiä. Kerran sattui olemaan autossa pari FBT Maxx 4 komeroa. Nostelin siinä treenejen alussa nuo italiaanot tolppien nokkiin ja Samsonit sai jäädä jäähylle treeniksen ulkopuolelle. Parin biisin jälkeen tuli kommenttia basistilta: "miten toi laulu oikee tulee noin kovaa." Rumpalikin sitä ihmetteli niinkuin kaikki muutkin. Piti sitten vääntää volaa alaspäin aika reilulla kädellä ja taas oltiin tyytyväisiä. Monitoria en tarvinnut ollenkaan eikä rumpalikaan sitä niissä treeneissä käyttänyt. Lisänä hyvälle kuuluvuudelle sain kuunnella myös huomattavasti miellyttävämpää laulusoundia joka helpotti sekin laulamista.
 
Väitänkin että suurin syy tuohon kiertoon on halvat ja paskat laitteet, varsinkin kaiuttimet ja mikit. Toki ongelmat voidaan saada kuriin ostamalla lisää laitteita kuten EQ tai monitori. Niillä saa varmasti parannettua tilannetta parempaan päin ja useasti jopa siedettävälle tasolle. Varsinkin jos ymmärtää säästää muutaman euron enemmän ja ostaa sen hieman laadukkaamman laitteen. Jos on rahaa millä mällätä, kannattaa mennä suoraan kauppaan ja ostaa sinne tolpan nokkaan uudet pöntöt. Vanhoilla voi lämmittää saunan ja kartioista saa kivat saunahatut rytmiryhmälle.
 
Taas niille bändeille joilla rahaa ei ole käytettävissä miljoonia ehdottaisin yhteistä säästöpossua. Aina treeneihin tullessa joka ukko laittaa vitosen possuun. Neljän hengen poppoolla saadaan vuodessa kasaan noin 1000€ jos treenit pidetään kerran viikossa. ja tolla rahalla saadaan jo täysin käyttökelpoiset ämyrit. Ja tingit vain yhdestä tai kahdesta tuopista per viikko.
 
Toivon, että tämä vähentää kyselyjä aiheesta ja antaa motivaatiota säästää kimpassa muutamia euroja enemmän bändin rahastoon, ennenkuin surffataan sinne sakemannien romuverkkokauppaan.
 
Joillakin ihmisillä on varmasti mielessään korjauksia, parannuksia ja lisäyksiä tekstiin. Antaa palaa jos siltä tuntuu.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!!
aimotuska
22.11.2009 09:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussalla täräytin. Hyvää tekstiä. Vaikka tää etusivu alkaakin olla jo täynnä fakkeja, niin pakko tää on niiden joukkoon saada.
 
Tässä on just sitä, mitä kyselijät oikeesti tarttee: samoista kuopista liikkeelle lähteneen, satasia hukkaan heittäneen porukan omakohtaista kokemusta. Miten hommaa yritettiin teipillä ja purkalla saada kasaan, kunnes otettiin (vahingossa :) neuvoista onkeen ja tehtiin asiat silleen, kuin ne oikeasti kuuluukin tehdä.
 
Muutamia yhdys sana vihreitä korjailisin tosin tuolta tekstistä. Eristevilla, mikkitekniikka, toimenpide, sweeppausmahdollisuutta...
 
http://picasaweb.google.com/hjunnila/Baah#5381179186100182066
Sami_T
22.11.2009 12:35:37 (muokattu 22.11.2009 12:40:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tälläsiä eväitä mä oon tarjonnu muutamalle tutulle bändille jotka on paininu samojen ongelmien kanssa.
 
Suurimmaksi osaksi samaa asiaa kuin edelliselläkin kirjoittajalla mutta vähän lyhyemmin.
 
1. Mene kauppaan ja osta:
- vähintään yksi vähintään 500 e / kpl maksava aktiivikaiutin (esim. RCF ART 310)
- kaiutinständi
- vähintään 100 e maksava mikrofoni jonka tuoteselosteesta löytyy sanat "vocal" ja "cardioid" (esim. Shure SM58)
- vähintään 200 e maksava mikseri (esim. Yamaha MG, Soundcraft EFX)
- tarvittavat johdot (kaupan setä neuvoo)
 
2. Jos et tiedä miten laitteet kytketään tai miten mikseri toimii pyydä kaupan setää neuvomaan
 
3. Mene treenikselle ja pistä kamat pystyyn
 
4. Laita kaiutin/kaiuttimet ständiin korvan korkeudelle ja sijoita se/ne vähintään muutaman metrin päähän laulajasta ihan mihin huvittaa mutta niin että mikrofoni osoittaa kaiuttimista pois päin
 
5. Asettele laulaja niin että sen nk. käkätin on mikrofonissa kiinni
 
6. Säädä äänenvoimakkuus haluamaksesi
 
7. Rokkenroll
 
Takaan että toimii.
 
Itse olette lihava.
Pieni rumpalipoika
22.11.2009 20:10:43 (muokattu 22.11.2009 20:11:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

6. Älä osta Millenium-ständejä
7. Älä osta Ssnake-johtoja
8. Vasta nyt rokkenroll ; )
 
Tämä siksi, että melko moni seurailee noita T-kaupan juttuja ja niissä bundle-sydeemeissä laadukkaidenkin tuotteiden sekaan on laitettu kylkiäiseksi noita paskoja.
 
Hintaerot riittävän laadukkaisiin (esim. K&M ständeissä ja Cordial/Neutritk kaapeleissa) tuotteisiin kun ovat kokonaiskustannukseltaan kymppejä, niin ei kannata haksahtaa.
 
Vaikka pro-miehet eivät aina tätä allekirjoitakaan, moni verrattain halpakin vermes on kelvollinen treenikämpällä ja vähän muuallakin, mutta em. T-kaupan Milleniumit ja varsinkin Ssnaket ovat Saatanasta. Painotan, että jos joku tässä maailmassa Saatanasta on, niin nuo varmasti.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
rintapek
22.11.2009 23:21:58 (muokattu 22.11.2009 23:28:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:
Suurimmaksi osaksi samaa asiaa kuin edelliselläkin kirjoittajalla mutta vähän lyhyemmin.

 
Toi on niin hyvin tiivistetty, että hävettää laajentaa. Mut jos et pahastu, ni laajennan.
 
1. Mene kauppaan ja osta:
- vähintään yksi vähintään 500 e / kpl maksava aktiivikaiutin (esim. RCF ART 310)

 
Hintaan en ota kantaa, mut kahdella tommoisella mun stressiklubi on tehny keikkaa vissiin jo neljättä vuotta. Salin pualella yleisöä maksimissaan noin kolmestaa. Kivasti on pärjätty, eikä kummemmin tartte edes luukuttaa.
 
Jos ton äänenlaatu tai volume ei riitä, ni sanoisin, et se budjetti kandee miettiä uusiksi. Vaik kyseessä olis äänekkäämpikin orkesteri ko mun stressiklupi.
 
- kaiutinständi
- vähintään 100 e maksava mikrofoni jonka tuoteselosteesta löytyy sanat "vocal" ja "cardioid" (esim. Shure SM58)

 
Toi on hankinta, jossa ei o mahdollista säästää ko kymppejä. MikäTahansaHalvempi, jatkossa MTH maksaa kumminkin parikymppiä. Mahdollinen säästö on olematon. Maksaa itte ittensä parissa vuodessa, ko ei aina tartte lähteä mikkikauppaan ostamaan uutta, milloin edellinen saa pienen kolhun kylkeensä.
 
Ittellä aina vaan mukana aktiivikäytössä kulkee mukana mikki, joka oli vanha jo vuonna -89, ko mut pyydettiin mukaan nykyisen bändini edeltäjään. Uuden hankintahinnasta en edes tiedä, mut nykyinen käyttötuntihinta on taatusti centin murto- osan desimaaleja. Halvempaa mikkiä saa hakea. Eikä häpeä viiskasia tippaakaan, pikemminkin päinvastoin.
 
- vähintään 200 e maksava mikseri (esim. Yamaha MG, Soundcraft EFX)
 
Ei toikaan siit hintalapusta ole kiinni. Jos ei tartte ko laulumikin, akustisen/kiipparin, ni satkulla pärjää. Jos tarttee 16 kanavaa, ni menee satku pari lisää. Jos ei aloitteleva/harrasteleva/pitempääkin harrastanut tommoisella pärjää, ni ei tule pärjäämään millään.
 
Vaik toi Jammun mg on niin halpa, et siinä ei mikään vastaava MTH kilpaile edes hinnalla. Mahdollinen maksimaalinen säästö on röökiaskin luokkaa.
Ei tuollakaan tietty kuuhun mennä, mut jos miksutin on tuommoinen ja kajarit yllämainitut, ni ainakin näin stressiklubiluokassa saundin paskuuteen saapi hakea ihan muita tekosyitä.
 
- tarvittavat johdot (kaupan setä neuvoo)
 
2. Jos et tiedä miten laitteet kytketään tai miten mikseri toimii pyydä kaupan setää neuvomaan
 
3. Mene treenikselle ja pistä kamat pystyyn
 
4. Laita kaiutin/kaiuttimet ständiin korvan korkeudelle ja sijoita se/ne vähintään muutaman metrin päähän laulajasta ihan mihin huvittaa mutta niin että mikrofoni osoittaa kaiuttimista pois päin
 
5. Asettele laulaja niin että sen nk. käkätin on mikrofonissa kiinni
 
6. Säädä äänenvoimakkuus haluamaksesi
 
7. Rokkenroll
 
Takaan että toimii.

 
Aina on se suuri mahdollisuus laittaa viissataa tai tonni kamoihin, jotka sit kumminkin on kättelyssä alamittaiset, saundiltaan paskat, painaa witusti, eikä mahdu mihinkään.
Ihan samaan rahaan tai pari satkua lisää laittamalla ko on mahdollista saada vehkeet, joilla on käyttö- & jälleenmyyntiarvoa, joita kantaa kiroilemati portaissa ja menee heittämällä pikkufiiatin takakonttiin.
 
Mut ko ei voi hankkia, ko maksaa satkun liikaa, eikä koskaan tiedä jos vaik bändi hajoaa?
 
Olen tämän ennenkin laittanu, mut pannaan uusiksi:
On täysin mahdollista hankkia ihan kelpo kamat jos miettii noi hankinnat etukäteen.
Bändissä ny kumminkin on yleensä vähintään kolme tai neljä pelimannia. Yks hankkii yhden aktiiviämyrin, toinen toisen. Kolmas hankkii mikserin ja neljäs vaik ne laulumikit joka jätkälle/mimmille. Vallan kelpo laulukalusto, jossa kenenkään ei tartte laittaa viittäsataa enempää. Jos se pändi hajoaa, ni jokaiselle jää tumppuun jotain sellaisenaan käyttö- tai jälleenmyyntiarvoista.
 
Ei pitäis olla mahdoton yhtälö.
 
One kind of music only - the good kind
markotetri
23.11.2009 03:34:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asia 1. Ssnake- kaapelit, joihin valitettavasti olen törmännyt, ovat todellakin Belsebuubin keksintö. Huonolaatuisinta tavaraa, mihin koskaan olen joutunut tutustumaan. Materiaali, osat ja työ - kamalaa kuraa. Ei tällaisia koskaan, ei kenellekään.
 
Asia 2. Rintapek perusteli hankintakustannuksissa tinkimistä vastaan lähinnä äänenvoimakkuuteen ja kestävyyteen vedoten. Se on tässä, kierto-ongelmia vastaan taistellessa, pikkuasia.
 
Halvan kaiuttimen/mikrofonin -jopa mikserin- taajuusvaste ei ole tasainen, ei lähellekään. Toisin sanoen, soundi on huono. Tämä aiheuttaa sen, että selkeys ja sitä kautta kuuluvuus puuttuu. Lisäksi, mainittujen vehkeiden toistossa on selkeitä piikkejä, jotka aiheuttavat kierto-ongelmia jo varsin maltillisilla voluumeilla. Yhdistetään nämä kaksi faktaa ja taas korvissa soi. Ja vielä vettä myllyyn: huonojen mikrofonien suuntakuvio on useimmiten epätasainen ja taajuusriippuvainen siten, että mikin suuntaaminen poispäin kaiuttimesta ei vaan auta.
 
Siihen kysymykseen, mistä rahat parempiin vermeisiin revitään, en osaa vastata...
 
Artificiality is normal to the medium.
Sami_T
23.11.2009 04:38:34 (muokattu 23.11.2009 06:53:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ssnake- kaapelit, joihin valitettavasti olen törmännyt, ovat todellakin Belsebuubin keksintö. Huonolaatuisinta tavaraa, mihin koskaan olen joutunut tutustumaan. Materiaali, osat ja työ - kamalaa kuraa. Ei tällaisia koskaan, ei kenellekään
 
Laitapas osoittees niin tilaan sulle (mä tarjoan) muutaman Omnitronic-merkkisen XLR-piuhan.
 
Samassa paketissa tulee saman valmistajan XLR-liittimiä. Nyt kun firman pikkujoulut lähestyy ja niissähän pitää olla aina sellaisia pikku kilpailuja niin osanottajat voi vetää tonttulakin päähän ja yrittää kolvata pikku hutikassa niistä toimivan johdon. Voin etukäteen paljastaa että haastetta riittää.
 
Niin vasta kun on Omnitronicit kourassa niin vasta sitten sä Marko oot Totuuden(tm) äärellä että mitä se on kun on oikeesti paskat vehkeet =)
 
Jotta olisi vähän asiaakin tässä postauksessa niin kun noista piuhoista nyt tuli juttua niin aika hyvään/kustannustehokkaaseen lopputulokseen pääsee jos hakee kaupasta Cordial CMK222-kaapelia ja Neutrikin XX-sarjan liittimet ja kolvaa itse (joo ja kyllä, pitää tietää mitä tekee).
 
Jos kolvaaminen ei syystä tai toisesta ole vaihtoehto niin kun tilaa kaupan sedältä seuraavia tuotteita niin ei voi mennä ihan metsään:
- perushommiin Cordialin valmisjohto Cordial Pro Line CPM -pituus- FM
- satunnaiseen käyttöön Cordialin valmisjohto Cordial Fair Line CCM -pituus FM
 
Eli siis esim. Cordial CPM 5 FM
 
Noita saa (ainakin tilaamalla) ihan mistä vaan eikä edes maksa mahdottomia.
 
edit: joissain verkkokaupoissa ei oo CPM:aa mutta löytyy CTM joka näyttäis olevan sama tuote
 
Itse olette lihava.
markotetri
23.11.2009 09:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Niin vasta kun on Omnitronicit kourassa niin vasta sitten sä Marko oot Totuuden(tm) äärellä että mitä se on kun on oikeesti paskat vehkeet =)
 
Ai saakeli, älä manaa... Jouduin tekemään (miksaamaan) kymmenkunta keikkaa setillä, jossa oli B-mikseri, A-monitorit ja MTH (kiitos määritelmästä rintapek!) -mikit. Sekä Omnitronic -piuhat. Siinä vaiheessa kun pääsin siitä hommasta irti, oli kaapeleista liki puolet jo hajalla. No, Ssnaken kanssa on ollut vähintään sama prosentti...
 
Kun em. setin sai toimivana pystyyn ("parin" rikkinäisen mikkilinjan korjaamisen jälkeen), alkoi kierto-ongelmien kanssa taisteleminen. Keikoilla kävi pelkästään ammattisoittajia, jotka ovat tottuneet vetämään hyvin huonoissakin olosuhteissa, mutta tuo oli kyllä täysi katastrofi. Laulujen kuuleminen, muutenkin soittajan kannalta vittumaisessa ympäristössä, oli todella hankalaa.
 
Nämä vaikeudet siis johtuivat suurimmaksi osaksi huonolaatuisista kaiuttimista ja mikrofoneista! Tuskaa hieman vielä lisäsi kehnohko akustiikka, sekä mikseri, jolla asioita ei todellakaan voinut korjata tai edes helpottaa.
 
Artificiality is normal to the medium.
Lennu
24.11.2009 20:32:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on yks Ssssnaken letku, 24/6 kaukokaapeli, tässä laatikossa. http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphoto … 724_765943724_1853356_1692531_n.jpg
Tällä hetkellä sen päällä on vaan julmettu määrä tyhjiä tölkkejä ja pulloja. Mutta kyllä se toimi vielä kun viimeks testasin, en edes muista koska.
 
[kokarek: En kehtaa tuhlata aikaani niiden kommentointiin kun et sinäkään ollut tuhlannut aikaa niiden säveltämiseen.]
fox
25.11.2009 20:41:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Meillä on yks Ssssnaken letku, 24/6 kaukokaapeli, tässä laatikossa..
 
Se saattaa olla jopa ihan Bespecon tekemä, T-kaupan setä noita joskus ko. brändin tekijöiltä tilasi. Mutta siitä on jo aikaa..taitavat nyky Ssssnaket ollla pienten kätösten tekemiä riisipalkalla.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ylläri
30.11.2009 21:30:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon mikkitekniikaan voisi vielä heittää, että Ameriikan gangstaräppärit ja beatboxaajat ei oo hyviä roolimalleja eli pidetään näpeillä kiinni siitä mikin varresta eikä grillistä. Muuten mikin suuntakuvio muuttuu palloksi ja Kiljusen herrasväki on taas irti.
 
"if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit" - George Carlin
UncleZ
08.01.2010 15:18:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan nuo mikit ja kaapelit samaa sarjaa mitä ostin kerran kiinalaisesta basaarista, SM58 + xlr>phono plugi yht. 1€. Kapseleiden kiinni liimauksen jälkeen mikit ovat toimineet, mut jokaisessa on hiukka eri ääni, kaapelit sirisee ja sokerina pohjalla alkuperäiset liittimet oli muovikuorisia. Mikit ovat kyllä enemmän rekvisiittaa kuin oikeata käyttöä varten. Varmaan ihan hyviä kiinalaisten karaoke laulantaan, koska ne vastaavat täysin äänilähteen laatua, jopa ehkä parantavatkin sitä joissain tapauksissa.
 
Treeniksen vinkumisesta puheenollen. Ongelma #1 on ollut et kovempaa soitettaessa kaikista tulee basisteja ja saundi puuroutuu. #2 rummut peittää kaikki muut alleen joten muitten pitää soittaa kovempaa > laulumikit alkaa kiertään. #3 vaikeus saada kunnon "soittaja miinus bändi" äänityksiä kotona tapahtuvaan harjoitteluun.
 
Solution: Otetaan vanha Digidesign 001/ ProTools rig (vanhassa PowerMac G4ssä), Presonus HP60 kuulokevahvistin, nippu mikkejä, piuhoja ja hyvin eristäviä 5Hz-25kHz kuulokkeita tai korvanappeja. Tarkoitus on saada kaikkien instrumenttien saundit miksattua kaapista tai pedaalista lähtien stereona niin, että jokainen soittaja kuulee mikä bändin balanssi on live tilanteessa. Me oikeastaan tarvittais enemmän kuin 8 kanavaa (13 ilman rumpuja), mutta yks stereo kanava saa hoitaa extra mikserin kautta tulevat satunnaiset soolo instrumentit.
 
Ei muuten mikit kierrä ja jokainen voi tarvittaessa säätää oman instrumentin monitorointia isommalle, häiritsemättä muita.
 
Roki
10.01.2010 21:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Niin vasta kun on Omnitronicit kourassa niin vasta sitten sä oot Totuuden(tm) äärellä että mitä se on kun on oikeesti paskat vehkeet =)
 
Niin Omnitronic, kuin legendaarisen laatuinen Sssnake taistelevat kovasti Aidon Oikean Huonouden(tm) kakkostilasta. Toivottavasti ei tule bannia kun edes mainitsen foorumilla sanat Sirus Audio.
 
Been there - done that - don't ask.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti