Muusikoiden.net
06.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liittoasiaa
1
Hulkko
20.02.2007 12:55:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitähän tässä herra Googlen kanssa olen koittanut etsiskellä, että mites freelancer miksaaja, äänittäjä, valomies, ynnä muut keikkoja tekevät ihmiset kuuluvat ammattiliittoon? Onko sellaista, ja jollei, onko jotain sinnepäin olevaa? Kokemuksiakin saapi kirjoitella, noin niinkuin mielenkiinnosta. Tekeekö liittoon kuuluminen asioista helpompaa vai onko siitä suorastaan taivas seuraavana?

iso j
20.02.2007 14:43:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitähän tässä herra Googlen kanssa olen koittanut etsiskellä, että mites freelancer miksaaja, äänittäjä, valomies, ynnä muut keikkoja tekevät ihmiset kuuluvat ammattiliittoon? Onko sellaista, ja jollei, onko jotain sinnepäin olevaa? Kokemuksiakin saapi kirjoitella, noin niinkuin mielenkiinnosta. Tekeekö liittoon kuuluminen asioista helpompaa vai onko siitä suorastaan taivas seuraavana?

Aikoinani kun keikkoja oli enemmän kuuluin jonkunaikaa muusikoiden liittoon mut en kyl muista että Miksaajille,valomiehille yms. olis sielä ollut mitään tarjolla.?
Jotenkin kävisi mielessä että teatteripuolella voisi ollakin jotain tietoa??Kokeile.

"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
LHU
20.02.2007 14:49:39

Teatteri- ja tv-puolella on Teme ( http://www.teme.fi/ ), liveäänen ja valon puolelle oli muistaakseni joskus pari vuotta sitten perusteilla oma ammattiyhdistys minkä piti kuulua Ertoon ( http://www.erto.fi/ ). Viltsu saattais muistaa / tietää, kuulopuheiden mukaan Eastwayn ukkoja oli liittymässä tuohon enemmänkin.

djlanza
20.02.2007 15:41:40

Asiasta voi kysyä myös PAM:sta ( http://www.pam.fi ). Tekeri eli teknisten erikoisalojen liitto liittyi aikoinaa PAM:iin. Tekeriin kuuluivat ainakain kansallisteatterin ja oopperan teknikot, sekä sinne kuuluivat myös tiskijukat. Ja jos en ihan väärin muista niin tekerin listoilla oli myös freelancer valo- ja äänimiehiä.

stnprkl
20.02.2007 23:53:25

Teatteri- ja tv-puolella on Teme ( http://www.teme.fi/ ), liveäänen ja valon puolelle oli muistaakseni joskus pari vuotta sitten perusteilla oma ammattiyhdistys minkä piti kuulua Ertoon ( http://www.erto.fi/ ). Viltsu saattais muistaa / tietää, kuulopuheiden mukaan Eastwayn ukkoja oli liittymässä tuohon enemmänkin.

Juu ERTO on edelleen se eli ERikoisten ja Teknisten alojen liittO, koko ajan pinnan alla kuplii eli yritetään saada jotain tolkkua tähän hommaan. Samassa liitossa on muuten seksipuhelimet. Laittakaa mulle viestiä jos kiinnostaa aihe.

Viltsu audiokantaja
eetuss
08.05.2007 22:41:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ERTO on edelleen se eli ERikoisten ja Teknisten alojen liittO, koko ajan pinnan alla kuplii eli yritetään saada jotain tolkkua tähän hommaan. Samassa liitossa on muuten seksipuhelimet. Laittakaa mulle viestiä jos kiinnostaa aihe.

Temen alta löytyi tämä: http://www.sval.net/

sammakko54
28.03.2011 11:41:45

Tarvisi taas päivitystä tähän asiaan muutaman vuoden jälkeen. Eli mitä liittoja on tällä hetkellä tarjolla ääni-ja valomiehille? Mihin kannattaisi liittyä? Opiskelen tällä hetkellä musiikkiteknologiaa toisella asteella. Olisi mahdollisesti tulossa enemmänkin keikkatyötä kesäksi ja haluaisin jo alkaa kerryttämään työssäoloehtoa.

sammakko54
14.08.2013 13:07:39

Arvon ääni-ja valomiehet + naiset, kertokaas tämän päivän tilanne liittojen osalta? Kannattaako kuulua ja mihin? Auttaako liitto esim. maksamattomien palkkojen perinnässä? Voiko ansiosidonnaisesta edes haaveilla tällä freelancerpohjaisella alalla?

Hippien kaveri.
Katti
14.08.2013 13:52:48 (muokattu 14.08.2013 13:53:06)

sammakko54: Arvon ääni-ja valomiehet + naiset, kertokaas tämän päivän tilanne liittojen osalta? Kannattaako kuulua ja mihin? Auttaako liitto esim. maksamattomien palkkojen perinnässä? Voiko ansiosidonnaisesta edes haaveilla tällä freelancerpohjaisella alalla?

Itse olen freelancer-yrittäjä, eli laskutan siis noita firmoja tekemisistäni, joten minun kohdallani liitosta ei olisi mitään hyötyä tuossa mielessä...

Mutta jos sinulla on olemassa edes jonkinlainen työsopimus olemassa (riittänee siis ihan se, että asiasta on keskusteltu ja sovittu sähköpostitse), niin saamattomia palkkoja (ja siis nimenomaan palkkoja, ei laskutuksia) on mahdollisuus saada palkkaturvasta.

Minun kohdallani on pakko kääntyä Lindorffin puoleen...

Ansiosidonnaisuus on melko metka homma, koska siinä on se työssäoloehto, joka aika harvan freelancerin kohdalla täyttyy...

e: typo

Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
sammakko54
14.08.2013 14:14:52

Katti: Itse olen freelancer-yrittäjä, eli laskutan siis noita firmoja tekemisistäni, joten minun kohdallani liitosta ei olisi mitään hyötyä tuossa mielessä...

Mutta jos sinulla on olemassa edes jonkinlainen työsopimus olemassa (riittänee siis ihan se, että asiasta on keskusteltu ja sovittu sähköpostitse), niin saamattomia palkkoja (ja siis nimenomaan palkkoja, ei laskutuksia) on mahdollisuus saada palkkaturvasta.

Minun kohdallani on pakko kääntyä Lindorffin puoleen...

Ansiosidonnaisuus on melko metka homma, koska siinä on se työssäoloehto, joka aika harvan freelancerin kohdalla täyttyy...

e: typo

Kiitos vastauksesta! Saako udella teetkö töitä laskulla vapaaehtoisesti vai olosuhteiden pakosta? Mitä hyötyjä tästä sinulle on? Palkkaturva on tiedossa, mutta siinäkin on se 3 kuukauden raja, minkä verran saa palkat myöhästyä. Mitäs tämän jälkeen sitten?

Hippien kaveri.
Katti
14.08.2013 15:29:50

sammakko54: Kiitos vastauksesta! Saako udella teetkö töitä laskulla vapaaehtoisesti vai olosuhteiden pakosta? Mitä hyötyjä tästä sinulle on? Palkkaturva on tiedossa, mutta siinäkin on se 3 kuukauden raja, minkä verran saa palkat myöhästyä. Mitäs tämän jälkeen sitten?

Laskulla teen ihan omasta vapaasta tahdostani... Siitä on minulle suurimmat hyödyt lähinnä verotuksen osalta, lisäksi se antaa aika kivasti vapautta...

Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
sokerihumala
18.08.2013 10:49:14

Liityin free-aikana Temeen (Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto) ja sen alaisuuteen kuuluvaan SVÄL:iin (Suomen valo- ja äänisuunnittelijoiden liitto). Liittyminen ainakin onnistui sillä, että valmistuin medianomiksi TAMK:n äänilinjalta (ent. TTVO), se kun pitää aina perustella että voi liittoon liityä (en tiedä kuinka tarkoja oikeasti ovat).

Paljonhan tuo on teatteriasiaa, sen 98%. Mutta Temen sivuilta löytyy jäsenille hyviä oppaita, työsopimuspohjia, palkka-, vero- ja lomaohjeita yms...
Mutta heillä on myös SUOSITUS Tapahtumatoiminnan palkoista, joka toki ei ole mitenkään ketään sitova. Siinä on mainittu 4 palkkaryhmää työn vastuullisuuden mukaan ja mm. ylityö- ja yötyötuntien ohjeistus.

Jos vaikka liitan tähän nuo suosituksen palkkaohjeet, jotka siis on tehty 1.1.2012. Ne saattavat jotakuta kiinnostaa ja toisia taas siten, että onko lähelläkään käytäntöä...

"Päiväpalkka 8-tunnin työpäivästä / Tuntipalkka
Palkkaryhmä1: 83,00e / 10,40e
Palkkaryhmä2: 106,00e / 13,25e
Palkkaryhmä3: 140,00e / 17,20e
Palkkaryhmä4: 188,00e / 24,00e

Mikäli työpäivän pituus on alle 8 tuntia, maksetaan em. palkka tehtyjen tuntien lukumäärän mukaan ja em. tuntipalkan mukaan. Palkka maksetaan kuitenkin vähintään 3 tunnilta.

Palkkaryhmät tapahtumatoiminnassa:

I ryhmä
assistentit/avustavat henkilöt
Täysin ohjauksen varassa olevat avustavat työntekijät. Ei ammattitutkintoa eikä merkittävää alan työkokemusta. Ammattilaisten avustajat, ei vastuuta työstä.

II ryhmä
ammattilaiset
Itsenäiseen työhön kykenevät ammatti-ihmiset, joilla vastuu omasta työstään. Alan peruskoulutus tai muuten hankittu ammattiosaaminen.
esim. autonkuljettaja, valomies (myös seuraajaheitin), äänimies (myös monitorimiksaaja), AV-teknikko, näyttämö/lavastemies, lavarakennusmies, messurakennusmies, järjestäjä, sähkömies

III ryhmä
vastuulliset ammattilaiset
Vastuullinen erikoisosaamista vaativa työ, johon yleensä liittyy työnjohtoa.
esim. valomestari, operaattori, äänimestari, monitorimiksaaja, näyttämömestari (myös lavarakennus), järjestelmäsuunnittelijat (esim. AV, sähkö jne), riggaaja

IV ryhmä
suunnittelijat ja työnjohtajat
Oman osa-alueensa vastuullinen pääsuunnittelija, esim. valosuunnittelija, äänisuunnittelija (myös päämiksaaja), lava- ja lavastesuunnittelija, pääriggaaja, tekninen päällikkö"

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti