Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Livebändin valaisu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Marzi
14.09.2006 03:45:07 (muokattu 11.10.2006 18:16:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi etukäteen, tätä ei voi sanoa lyhyesti.
 
Hmm. Täällä on ollut pitkään vireillä ajatus, jossa valotettaisiin tätä valohommaa ylipäätään. Mm. Kivi aikoinaan mainitsi, että olis tarvetta ketjulle, jossa valotettaisiin(heh) eri kokoisten settien logiikkaa, juuresta, alkaen pikkukippolasetistä, ehkä tavastian kautta jäähalliin ja areenalle. Monille homma on niin utopiaa, mutta kiinnostaa. Olisi siis kiva tajuta siitä jotain.

Mut ongelmaksi täällä muodostuu se, että tietäjiä ja tekijöitä on paljon. Moni toimii eri osaamisen tasolla ja eri lähtökohdista. Esim. minä teen hommaa leipätyökseni ja joku toinen miettii, että miten valaista lava coverkeikalla ravintola minissä vithulanjänkhällä.

Miten siis saada aikaan ketju, jossa olisi sekä valopuolen vasta-alkajalle jotain järkeä ja hyötyä, että vähän pidemmälle ehtineelle vastauksia? ja otsikon mukaisesti: LIVEBÄNDIN VALAISU. Jos teatterityyppinen valaisu kiinnostaa, tehdään sille oma ketju. Samoin olis nasta saada tiskikohtaiset quick startit suomeksi, mutta se lienee valopöydän filosofiaa-tyyppinen komennus. Mut jos nyt esim. Hogin(II, III:sta näkee aika vähän), Jandshogin, Vistan, JB:n mikäsenytoli, Zeron, Avoliten ja Chamsysin peruspatch, ohjelmointi ja ajosysteemi olisi jossain selvillä, niin maailma olisi parempi paikka elää. Jonkinlainen valomiehen niksinurkka vois olla kanssa hauska juttu. Previsualisoinnista vois tehdä omansa. Argh. Tässä on niin pirusti kaikkea. Missä välissä ehtii edes ryypätä?

Tähän tarvitaan mun mielestä nyt enemmän "näin tämä on meidän mielestä" kuin "tätä mieltä minä tästä olen" -tyyppistä tekstiä. Eli kylmää joukkuefaktaa. Mut se pitäis myös jäsentää ymmärrettäväksi tekstiksi.

Tuli mieleen tästä valosanasto-ketjusta, että jos tekis ketjun samaan tyyliin. Et ekassa viestissä olisi silleen alekkain tietoa pikkusetistä isoon. Jäsennetään se porukalla hyväksi. Eli valitse juttu, kirjoita se ja minä lisäänsen sitten kun se on pureskeltu ja editoitu tähän ekaan viestiin.

Käytetään vaikka noita esimerkkejä, mitä laitoin, tai vastaavia jutun tekemisessä, jolloin niiden hahmottaminen tätä hommaa luodessa helpottuu. En siis tarkoita, että kaivetaan noista plotit ja kerrotaan niistä, vaan, että meille, jotka jutun kirjoitamme olisi helpompi mieltää nuo hommat.

Yritin aikanaan luoda jotain tämän tyyppistä, mutta valitsin väärän lähestymistavan, eli yritin ympätä kaikkea mahdollista yhteen semisuureen settiin ja tehdä siitä esimerkin. Wrong. + juttu jäi ihan nysäksi.

HYPIN POMPIN..

Toimisko niin, että joku tekee aina jonkun jutun ja lisätään se keskustelun ja editoinnin jälkeen niin faktana ja viilattuna kuin pystytään sitten tuohon Setiksi1-x Eikä haittaa vaikka kaksi kirjoittaisi samasta, editoidaan niistä yksi pätevä juttu. Tähän tarvitaan nyt KAIKKIA VALOISTA TIETÄVIÄ jakamaan tietoa niille, jotka eivät vielä tiedä. Katsotaan onko meistä, jotka alalla pyörivät, oikeasti jakamaan omaa osaamistamme. Heitän siis haasteen Teille kaikille valohönökollegoilleni! sormunen, einarin mopo, JuhaPK, DSM, hjunnila, simiha, LHU? Tiedän, että täällä osataan!

Tavoite olis listan loppuunmennessä selvittää ainakin se, että vaikka pienestä lähdetään, niin asioilla on suuretessaan ainoastaan mittakaavaero. Joka juttuun vois myös lisätä suurinpiirtein setin ostohinnan ja päivävuokrahinnan. Isommissa seteissä vaikka vaan kauhistelua ja huumoria varten.

Loppuun lisätään kaikki jutuissa käytetty erikoissanasto!
 
Huomaatte varmaan, että asiaa tässä valohommassa on todellakin ihan pirusti. Siksi tämä onkin ollut niin vaikeata synnyttää. Jos kun tämä lähtee toimimaan, editoin koko tämän alkuhöpinän pois, että jäljelle jää lyhyt briiffaus ja noi setit.
 
Mutta asiaan:

EHDOTUS RUNGOKSI: Tähän kaipaan myös parannusehdotuksia! Päätetään ensin tuo runko silleen, että siinäon sopiva kaari ja JÄRKEÄ, ennen kuin aletaan naputtaa ranteita kipeäksi.
 
Kaikkiin asiaa kasaus-sähköntarve-suuntaus-mitävaan -akselilta. Mutuillaan ensin, viilataan sitten ja julkaistaan lopuksi.
---------------------------------------------------------
Nämä siis tästä viestiketjusta ja muualtakin poimittuja/editoituja juttuja:
---------------------------------------------------------
SETTI 0:
 
Jos nyt lähdettäis siitä, että se pienin setti on naamavalo suorassa sähkössä ja taustavalo samalla tavalla, mitä valoa(laite/tyyppi), millä filsulla ja miksi. Mitä johtoja tarvitaan ja miksi. Perusvalo ilman ohjausta.
 
4 x 150W työmaahalogeeni: 20e/kpl, 4x20e = 80e
4 x 50cm/kantti vaneria: ~30e satsi?
4 x pultti, mutteri ja aluslevy 1e.
n x sähköä: ~40e.

Tällä saadaan ns. valoa kansalle, joka pimeässä vaeltaa. And that's all folks. Ei ohjausta, ei himmennystä, vain lavan valaistus, että yleisö tajuaa katsoa oikeaan suuntaan. Halogeenit pultataan vanereihin kiinni (pieni syvennys pultin kannalle, ettei jää kenolleen) tökätään sähköihin ja annetaan palaa. E: Hyvä puoli on se, että settiä laajentaessa nää halogeenit ei jää ikinä turhiksi. Ne voi jättää tekemään etupesua vaikka lavan takana olis miljoona muuta lamppua.

Yhteensä ~150e.
 
---------------------------------------------------------
SETTI 1 TYÖN ALLA
 
Sellainen, jossa on himmennin ja pikkutiski (esim. se 6 liukua+master -tyyppinen) ja vaikka naamavalo, taustavalo ja pari eri pesua bändiin. Miten kytketään, mitä johtoja(minkälaista sukoa, dmx:ää, miksi). Miten homma toimii. miten asetan dmx-osoitteen. vasta-alkajan par-setti
 
8 x PAR56: 8x25e = 200e
8 x PAR56 polttimo: 8x15e = 120e
2 x teline: 2x62e = 124e
2 x tolppahimmennin: 2x95e = 190e
1 x ohjain: GLP LO24 = 159e
4 x DMX-kaapeli: 4x20e = 80e
8 x värifilttereitä, 5e per metri, 40e.
n kpl schukojatkoja tolppiin, ~60e.
1 x DMX-terminaattori 5e (oikeesti MONTA, nää menee hukkaan)

Yhteensä: 977e.
 
Kytkentä: Tää on siitä näppärä systeemi, että kaikki vehkeet ohjainta lukuunottamatta ripustetaan tolppiin. Toisaalta, mitään miljoonan kilowatin shöytä näiltä on turha odotella. Eli, ihan ensin päätetään tolppien sijainti. Seuraavaksi pujotetaan puomi tolppahimmentimien kolosta sisään ja tämän jälkeen heittimet ruuvataan puomeihin sopivilla pulteilla kiinni (yleensä pultit tulee mukana, varmista asia).
 
Sitten tökitään heittimien virtajohdot himmentimen töpseleihin kiinni ja samalla vedetään pitkä kaapeli sähkökaapilta tms. himmentimille (molemmille omansa). Päätetään valomiehen paikka ja asemoidaan valo-ohjain siihen, annetaan ohjaimellekin vähän sähköä ja tökätään DMX-kaapelin toinen pää ohjaimen DMX Out-liittimeen kiinni. Viedään johto jompaan kumpaan himmentimeen ja tökätään siihen DMX In-liittimeen. Otetaan toinen DMX-kaapeli, laitetaan sen toinen pää saman himmentimen DMX Out-liittimeen ja viedään jäljelläoleva pää toiselle himmentimelle jälleen DMX In-liittimeen. Laitetaan vielä DMX-terminaattori tämän jälkimmäisen himmentimen DMX Out-liittimeen ja ketju on valmis.

Sitten pitäisi miettiä himmentimille jotkin järkevät DMX-osoitteet. Homma on yllättävän yksinkertaista: meillä on tässä esimerkkisetissä 2kpl 4-kanavaisia himmentimiä, joten kokonaiskanavamäärä on 2x4=8. Asetetaan ekan himmentimen osoitteeksi 1, jolloin se vie osoitteesta 1 lähtien 4 seuraavaakin osoitetta/kanavaa: 1, 2, 3 ja 4. Toiselle himmentimelle asetetaan sitten seuraava mahdollinen vapaa osoite, joka on luonnollisesti 5: kanavat 5, 6, 7 ja 8. Voilá. Tässä esimerkissä olevasta tiskistä ei voi asettaa osoitteita, joten se ohjaa aina kanavia 1-24.

Suuntaillaan valot, valikoidaan joku kiva värimaailma kalvoista, nostetaan tolpat ylös ja pistetään virrat päälle. Tiskistä vielä blackout pois päältä, vispataan mastereita sekä kanavaliukuja 1-8 eestaas ja toivotaan, että jotain tapahtuu

---------------------------------------------------------

Setti2 TYÖN ALLA
edelleen vaikka se 6ch tiski, himmennin, parreja, jokin efekti (strobo tms.) savukone. parrikattaus mikrotiskillä, jotain efektiikkaa.

---------------------------------------------------------
 
Setti3 TYÖN ALLA
12/24-kannutiski, chasen teko, subin ohjelmointi, himmennin, naamavalo, parreja, savukone, efekti, DMX-splitteri Parrikattaus pikkutiskillä.

---------------------------------------------------------
 
Setti4 TYÖN ALLA
12/24 tiski, himmennin, naamavalo, muutama värinvaihtaja. (esim. robocolor, ledpar tms.) tai vastaavasti muutaman kanavan syövä scanneri tms, jota voi ohjata liu-uilla. Chase->liike-efekti. savukone. Coverbändisetti HTP/LTP? MA lightcommander-tyyppinen tiski
 
Jaa että tämmöstä. Voisinpa aloittaa vaikka pureutumalla tuohon nelossettiin.

Voisin nähdä tuohon kategoriaan sopivaksi setiksi 12kpl Par 64:ia, pari etuvaloa, esim par 56, 2-4 x Martin Robocolor pro 400 / Martin Cx-4. Höysteeksi sitten jokin höyrykone. Mallia savu tahi usva. Jos dmx-ohjausta halutaan, niin Jem tai Martin magnum savupuolelta tai sitten usvapuolelta unique hazer. Analogiohjauksella löytyy sitten jos jonkinnäköistä puhaltajaa.

Jos ajatellaan, että nuo 64:et ovat ihan oikeita 1000W parreja ja ovat vielä mahdollisesti 6 lampun puomeissa, minimimäärä himmenninkanavia näille on 6ch. Nämä on helpointa nostaa vielä ständillä korkeuksiin, esimerkistä käyköön Euroliten manfrottokopio (http://www.thomann.de/thoiw3_euroli ... _stw370s_kurbelstativ_prodinfo.html). Puomin ja tolpan väliin käy mukavasti doughtyn half coupler, olettaen että puomi on ~50mm putkea. (http://www.thomann.de/thoiw3_doughty_t57225_prodinfo.html).

Puomeille tarvitaan myös sähköä. Lähtökohtana olkoon socapex, jolloin siis puomeissa on suoraan socapex urosliitin joka on jaettu lampuille, sekä mahdollinen ketjutusliitin. Nyt jos budjetti ei ole kaikkein tiukin, olemme hankkineet suoraan socapexiä syöttävän himmentimen. Tämä toki ei ole mikään välttämättömyys, suko->socapex spiderin tekeminen ei ole temppu eikä mikään, jos juotin pysyy kädessä. Tällöin pystymme käyttämään sukohimmennintä.

Helpointa kaapelointi on, jos meillä on puomeissamme on suoraan liitin puomien linkitykseen, mutta usein törmää myös socapex y-haaroihin. Molemmat toimivat. Ensinmainitulla tavalla vedämme ensin kaapelin toiseen puomiin ja tästä puomista eteenpäin seuraavalle. Tavalla kaksi vedämme ensin kaapelin socapexhaaralle ja siitä eteenpäin molemmille puomeille erikseen. Toki, jos himmennin on lähellä puomeja (=lavalla, ehkä jopa toisen puomiständin juuressa) voi y-palkin pökätä suoraan himmentimen taa, tällöin säästytään yhdeltä ylimääräiseltä kaapelilta. Joissain himmentimissä taas on kaksi socalähtöä rinnan samoille kanaville. Tällöin y-pala on turha.

Nämä värinvaihtajat voi sitten sijoittaa oman maun mukaan joko lattialätkillä (vastaavilla kuin nollasetissä) tai esimerkiksi puomiständin putkeen koukuilla.

Etuvaloina laiska pääsee helpolla ja sijoittaa pari par 56:ta esimerkiksi PA:n päälle tai kahvoihin. Parempi vaihtoehto on käyttää vastaavaa ständiä kuin puomeille ja nostaa niillä molemmin puolin pari pientä fresua tai parria. Valotehon ei tarvitse olla hirvittävä. Jos käytössämme on vain 6ch himmennin, täytyy etuvaloille keksiä jotain muuta. Esimerkiksi tällainen http://www.thomann.de/thoiw3_botex_mpx405v_prodinfo.html ajaa asian. Ellei sitten halua kytkeä etuvaloja suoraan sähköön.

Värinvaihtajat haluavat sähkön lisäksi dmx:ää. Ja toisinkuin parrit, jotka ovat halogeneja, nämä esimerkkivärinvaihtajamme pitävät sisällään purkauspolttimon, joka ei ole samalla tavoin himmennettävissä. Ne kytketään suoraan sähköön ja himmennys tapahtuu mekaanisen sulkijan avulla, toisissa lampuissa paremmin, toisissa huonommin. :) Toisin kuin Marzi, itse jättäisin vielä tässä kohtaa dmx-splitterin kotiin/kaupan hyllylle. Kuitenkin sen verran hankalaa alkaa tällaisen setin ajaminen lavan vierestä olla, että etupäästä mennään. Eli dmxketju kutakuinkin seuraavanlainen: (selvennykseksi: c5=5-napaisilla xlr-liittimillä varustettu dmx-kaapeli, c3 3-napaisilla xlr-liittimillä vastaava) Valotiskiltä lavalle dmx c5 20-30m, himmentimeltä savukoneen kautta (jos se on dmx totteleva) värinvaihtajille. Tähän väliin tarvitaan c5->c3 adapteri, koska värinvaihtajamme syö vain kolmenapaista. Kaikkein helpoin nämä on tehdä itse, 5-napaisen kytkentä menee samoin kuin kolmenapaisen, pinnit 4 ja 5 jäävät tyhjiksi.

Asiassa piilee toinenkin miina. Nimittäin vanhat martinin dmx-laitteet (esimerkiksi juuri robocolor ja rs-485-splitteri) ovat kytketty päinvastoin tämänpäiväistä dmx-standardia. Siis noin tehtaalta tullessaan. Eli kun 'normaalisti' dmx:ssä kulkee 1: maa/shield, 2: kylmä (-) ja 3: kuuma (+), niin näissä marttineissa 2 ja 3 ovat ympäri. Ei toimi ei. Eli jos laitteita ei modifioida, tarvitaan väliin "dmx-vaiheenkääntö". Värinvaihtajien jälkeen mennään sitten vielä sille etuvalohimmentimelle, jos sellainen on mukana ja jollei sen luona ole jo käyty. Ja mielellään taas napaisuus oikein. :)

Sähköistys:

Minimissään himmentimessämme pitää olla 8A:n kanavasulakkeet, mieluusti kympit. Vaikka 8A x 230V onkin vain 1840W, niin välttämättä ongelmaa ei synny. Tosin tällöin on syytä tietää mitä tekee ja miten laskee. Lähtökohtana on kuitenkin, että sama kanava ei montaa minuuttia kauempaa ole päällä ja missään vaiheessa kaikki lamput eivät pala samanaikaisesti. Teoreettisenä ongelmana meillä on näiden kanavasulakkeiden välillä tarvittava syöttöjohto. Periaatteessa 6x10A vaatii 5x6mm2, eli 3x32A syötön ja 6x8A:lle riittää 5x2,5mm2 ja 3x16A. Tosin, onpa nuita kymppisiä näkynyt 16A-töpölläkin...

Värinvaihtajat ja savukone pärjäävät yhden 16A sukon kanssa, sen voi vetää hätätilassa vaikka siitä töpselistä suoraan lavalta, koska näiden aiheuttama kuorma on koko ajan suht vakio, eli vinokuorma on se mikä on, mutta muuttumista ei tapahdu. Lisäksi tämä etuvalohimmentimemmä haluaa sukon, kuormasta riippuen 10A:kin riittää.

Eli periaatteessa setille riittää yksi 3x16A voima ja kaksi sukoa. Mieluiten tällaisen sähköistykseen käyttäisin kuitenkin 3x32A syötön josta alakeskuksen kautta himmentimille ja muille värkeillä. Ja kuormat tietysti mahdollisimman tasan vaiheiden kesken.

---------------------------------------------------------
 
Setti5 TYÖN ALLA
Älykkäämpi tiski (päätetään tässä jokin tyyli millä toimitaan), himmennin, älykkäämpiä heittimiä(vaikka sitten macceja :P) AJURIT! miksi enemmän kanavia, pos/col/beam/effects, värinvaihtajaa, vaikka unique hazer, atomic3000, trussi. piuhoituksen mutkat. Listabändin kiertuesetti.

---------------------------------------------------------
 
Setti6 TYÖN ALLA
Älykkäämpi tiski, isompi himmenninläjä, useampia liikkuvia(spot/wash) enemmän parreja, Enemmän kuin yksi universe kamaa. Vaikka savu+haze. Ripustus. Tavastia.

---------------------------------------------------------
 
Setti7 TYÖN ALLA
Festivaali. Televisioinnin vaikutus. Miksi kaksi-useampi valotiskiä. Seurikset. (Com-systeemi) Ylexpop-tyyppinen tapahtuma, Ruisrock.

---------------------------------------------------------
 
Setti8 TYÖN ALLA
Jäähalli/ Siirrytään isompaan kokoluokkaan. Metallica ja riggauksen ihanuus.

---------------------------------------------------------
 
Setti9 TYÖN ALLA
Areena. Miksi 400 ampeeria ei vaan riitä. Rammstein.

---------------------------------------------------------
 
Setti 10 Maksimum Perversium. TYÖN ALLA
Stadion. Robbie Williams. :D Mitäs niitä nyt olikaan: 96 VL:llää kääntyvissä takapystytrusseissa, joiden toisella puolella screenit. Kaikki liikuteltavissa vaakasuuntaan ym. ym. :D Mut puidaan tähän joku. Myös linkit, esim kyseisen artistin tai vastaavan artikkeleihin netissä käy.
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
Tympee Huttunen
14.09.2006 06:53:53 (muokattu 14.09.2006 06:55:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi keikalla pitää jotain valoja olla? Musiikkia sinne ollaan tultu kuuntelemaan ja ihmisillä on hämäränäkö. :)
 
Ei vaan, hyvää tekstiä ja ehdotus Marzilta jälleen. +
 
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää syksyä:(
aimotuska
14.09.2006 10:20:38 (muokattu 18.09.2006 14:57:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otetaanpa nyt ihan alusta. Mulla lähti historiamylly tosiaan pyörimään vähän liian lujilla kierroksilla.
 
Mä keskityn tässä nyt pelkästään tommosen perusperussetin hommaamiseen vuokraamalla tai ostamalla.
 
VUOKRAAMINEN
----------------
 
Tähän alkuun vois heittää tommosen perus-vuokrasetin, jollaisia vuokrafirmat tyrkyttää aika lailla joka tilanteeseen. Näitä näkee useammin kuin mummuja bingossa.
 
8 x PAR56 (300W)
8 x kalvot ja freimit (=kalvonpidikkeet)
2 x puomi plus teline
1 x 6-8ch himmennin
1 x perusliukuohjain
2 x kaapelit himmentimeltä valotolppiin
1 x ohjainkaapeli (DMX/analogi) ohjaimelta himmentimelle
n x virtakaapeli syöttöä varten
 
Vuokrahinta noin 80-100e nykyrahassa per ilta, eli ei mitään mahdottomia satunnaiselle käytölle, mutta vähänkään aktiivisempaan käyttöön kannattaa jo harkita omaa settiä.
 
Yleensä ton kokoiseen settiin riittää 300W lamput ja niissä on se etu, että niitä voi tökkiä huoletta vielä 12kpl yhteen 16A schukolähtöön ilman, että nallit kärähtää sähkötaulusta.
 
Muistellaan vähän yläasteen fysiikantunteja ja palautellaan mieleen PUIMURI; P=U*I, eli 3680W = 230V * 16A, ja samalla kaavalla lasketaan paljonko tuo ylläoleva 8 valon setti vie ampeereja: (300W * 8) / 230V = 10.5A. Joten pudottamalla yksi tai kaksi lamppua tosta setistä, saadaan sama systeemi toimimaan myös 10A lähdöllä (joita löytyy valitettavan usein).
 
OSTAMINEN
-------------
 
Saman setin ostaminen onkin sitten astetta kalliimpaa. Pistän tähän suurinpiirtein Saksan hintoja, jokainen ostakoon settinsä sieltä kuin parhaaksi näkee.
 
PAR56 runko kaapelilla ja pistokkeella 25e/kpl
Kaikkiin runkoihin ei tule välttämättä kalvopidikettä, kaapelia ja liittimiä, varmista asia.
 
300W PAR56 polttimo 15e/kpl
Vaihtoehtoja polttimoille on:
WFL = Wide Flood (leveä yleispesu)
MFL = Medium Flood (vähän kapeampi, suuntaavampi, yleensä joko tämä...)
NSP = Narrow Spot (...tai tämä on semmonen perus-varma valinta)
VNSP = Very Narrow Spot (tosi kapea keila, mutta ei vielä lähelläkään pinspottia)
 
Polttoikä noissa on yleensä 300h ja 2000h välillä. Mitä suurempi värilämpötila, sitä lyhyempi on yleensä polttoikä.
 
Himmentimiä:
Botex DPX620 299e/kpl (vaatii paljon kaapelia ja kytkemistä)
Botex DDP-405 95e/kpl (voi ripustaa suoraan telineeseen, vaivaton pikkuvehje)
Strand SD6 777e/kpl (valmiit schukokytkennät)
Zero 88 Rack6 598e/kpl (valmiit hartingit)
 
Räkkihimmareissa on se etu, että ne kestää mallista riippuen suurempia kuortmia per kanava, kun taas nuo tolppadimmerit kestää yleensä sen yhden lampun per kanava.
 
Ohjaimia:
Stairville DDC6 44e/kpl (ei mitään automatiikkaa, 6 liukua ja that's it, ei flasheja)
GLP Light Operator 24 159e/kpl (ihan OK peruskäyttöön, helppo ohjelmoida)
Behringer LC2412 222e/kpl (samat jutut)
MA LC 12/2 1333e/kpl (yo. behringerin esikuva, vielä helppo ohjelmoida)
 
Telineitä:
Millenium (Adam Hall) LST-310 62e/kpl (mukana myös valopuomi, vähän rimpula)
 
Tuo milleniumi riittää varmasti melko monelle perushommaan, mut mä en oikein osaa sanoa muista telineistä, kun siirryin noista suoraan trussiin.
 
Kaapeleista:
Kolmivaihekaapelia löytyy semmosista halpakaupoista ihan järkihintaan, yleensä jotain 50e-70e/20m.
 
Hartingilla varustettuja kaapeleita irtoaa suurinpiirtein samanlaiseen hintaan 50e-80e/10m 4-6 ulostulolle.
 
DMX-kaapelina voi käyttää vaikka mikkikaapelia, jotain hyvälaatuista, esim. Cordialia, 20e/10m liittimineen.
 
LASKUTOIMITUKSIA
----------------------
 
SETTI 0:
4 x 150W työmaahalogeeni: 20e/kpl, 4x20e = 80e
4 x 50cm/kantti vaneria: ~30e satsi?
4 x pultti, mutteri ja aluslevy 1e.
n x sähköä: ~40e.
 
Tällä saadaan ns. valoa kansalle, joka pimeässä vaeltaa. And that's all folks. Ei ohjausta, ei himmennystä, vain lavan valaistus, että yleisö tajuaa katsoa oikeaan suuntaan. Halogeenit pultataan vanereihin kiinni (pieni syvennys pultin kannalle, ettei jää kenolleen) tökätään sähköihin ja annetaan palaa. E: Hyvä puoli on se, että settiä laajentaessa nää halogeenit ei jää ikinä turhiksi. Ne voi jättää tekemään etupesua vaikka lavan takana olis miljoona muuta lamppua.
 
Yhteensä ~150e.
 
SETTI 1:
 
8 x PAR56: 8x25e = 200e
8 x PAR56 polttimo: 8x15e = 120e
2 x teline: 2x62e = 124e
2 x tolppahimmennin: 2x95e = 190e
1 x ohjain: GLP LO24 = 159e
4 x DMX-kaapeli: 4x20e = 80e
8 x värifilttereitä, 5e per metri, 40e.
n kpl schukojatkoja tolppiin, ~60e.
1 x DMX-terminaattori 5e (oikeesti MONTA, nää menee hukkaan)
 
Yhteensä: 977e.
 
Kytkentä: Tää on siitä näppärä systeemi, että kaikki vehkeet ohjainta lukuunottamatta ripustetaan tolppiin. Toisaalta, mitään miljoonan kilowatin shöytä näiltä on turha odotella. Eli, ihan ensin päätetään tolppien sijainti. Seuraavaksi pujotetaan puomi tolppahimmentimien kolosta sisään ja tämän jälkeen heittimet ruuvataan puomeihin sopivilla pulteilla kiinni (yleensä pultit tulee mukana, varmista asia). Sitten tökitään heittimien virtajohdot himmentimen töpseleihin kiinni ja samalla vedetään pitkä kaapeli sähkökaapilta tms. himmentimille (molemmille omansa). Päätetään valomiehen paikka ja asemoidaan valo-ohjain siihen, annetaan ohjaimellekin vähän sähköä ja tökätään DMX-kaapelin toinen pää ohjaimen DMX Out-liittimeen kiinni. Viedään johto jompaan kumpaan himmentimeen ja tökätään siihen DMX In-liittimeen. Otetaan toinen DMX-kaapeli, laitetaan sen toinen pää saman himmentimen DMX Out-liittimeen ja viedään jäljelläoleva pää toiselle himmentimelle jälleen DMX In-liittimeen. Laitetaan vielä DMX-terminaattori tämän jälkimmäisen himmentimen DMX Out-liittimeen ja ketju on valmis.
 
Sitten pitäisi miettiä himmentimille jotkin järkevät DMX-osoitteet. Homma on yllättävän yksinkertaista: meillä on tässä esimerkkisetissä 2kpl 4-kanavaisia himmentimiä, joten kokonaiskanavamäärä on 2x4=8. Asetetaan ekan himmentimen osoitteeksi 1, jolloin se vie osoitteesta 1 lähtien 4 seuraavaakin osoitetta/kanavaa: 1, 2, 3 ja 4. Toiselle himmentimelle asetetaan sitten seuraava mahdollinen vapaa osoite, joka on luonnollisesti 5: kanavat 5, 6, 7 ja 8. Voilá. Tässä esimerkissä olevasta tiskistä ei voi asettaa osoitteita, joten se ohjaa aina kanavia 1-24.
 
Suuntaillaan valot, valikoidaan joku kiva värimaailma kalvoista, nostetaan tolpat ylös ja pistetään virrat päälle. Tiskistä vielä blackout pois päältä, vispataan mastereita sekä kanavaliukuja 1-8 eestaas ja toivotaan, että jotain tapahtuu.
 
SETTI 2plus:
Sama kuin edellä, mutta lisäksi pari DMX-stroboa vaikka lattialle tai marsupinon päälle räpsättämään.
 
+ parikyt metriä lisää DMX-kaapelia: 2x20e = 40e
+ 2 x Stairville Strobe 1500: 2x115e = 230e
+ sähköä ~20e
 
Martin Atomic olis tietty varma valinta tähän, mutta harvalla on järkeä satsata semmoseen jytkyyn, joten tyydytään stairvillen OEM-kamaan.
 
Yhteensä: ~300e
 
E: Hartingit pois, filsut tilalle ja typot kuriin.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
simiha
14.09.2006 12:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä Marzi!
Tällasen alotuksen kun lukee, niin välttämättä tulee mieleen, että kaverihan on Iisakin kirkon rakennuspäällikkö...! Yrittänyttä ei panna sanoo vanhat ja viisaat, pisteet siis jo tässä vaiheessa siitä.
 
hjunnilan kirjoitus ei välttämättä täysin istu tähän formaattiin mutta valotusta siinä on kovasti!
 
Heitän siis haasteen Teille kaikille valohönökollegoilleni!
 
Valoista en tiiä, mutta hönö olen varmuudella. En nyt ehdi enempää kuin heittämään ilmoille ajatuksen:
Noi setit on nyt oikeastaan jo speksattu valmiiksi, mikä tietty helpottaa hahmottamista. Mutta onko se niin kiveen hakattua, että tässä järjestyksessä ja näitä rojuja hommataan? Vai voisko olla jotain muita kekseliäitä/pervoja ratkaisuja? Eli voisko Marzin tekemän kalustolistan lisäksi joka setillä (ainakin sarjassa 1-5) olla joku suuntaa-antava budjetti?
 
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Marzi
14.09.2006 13:36:53 (muokattu 14.09.2006 13:42:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HUOM ekassa viestissä oli vasta_ehdotus_ rungoksi. Vasta, kun tuo runko on järkevä, lähdetään tekemään siitä kattavampaa opasta! Ehdottakaa lisää settejä tai vaikka erilaista runkoa, katsotaan mitä tulee.
 
Mutta onko se niin kiveen hakattua, että tässä järjestyksessä ja näitä rojuja hommataan? Vai voisko olla jotain muita kekseliäitä/pervoja ratkaisuja?
 
Se on mun makuun vähän oma juttunsa, toi ratkaisujen kyhääminen. Se on enemmänkin sitten valotaiteilijan harteilla, että millä haluaa homman hoitaa.
 
En hae tässä sitä, vaan sitä, kun vähän väliä kysellään kaikenlaisista seteistä. Ensin pitäs tietää, millä pelisäännöillä toimitaan, noin perustasolla. Jos tuohon saatais silleen, että olis joka setille kalusto, kytkentäohje ja käyttöohje. Voidaan liittää juttuun, esim ajoon liittyviä hommia, vaikka sitten esimerkein elävästä elämästä.
 
Ensimmäisissä esimerkeissä sähköasiaa ja dmx-perusasiaa, isompaan tiskiin siirryttäessä vaikka ohjelmoinnista sananen. Silleen, että jutun pohjalta osaisi hahmottaa, että mitä kaikkea minkäkin kokoisen setin kytkemiseen ja käyttämiseen tarvitsee. (äklkääkä lanatko tätä pätkää ja viisastelko, että ammattilainen :D)
 
Eli voisko Marzin tekemän kalustolistan lisäksi joka setillä (ainakin sarjassa 1-5) olla joku suuntaa-antava budjetti?
 
Ilman muuta voisi olla.
 
Toi mun kalustolista oli vaan ehdotus. Jos jollain on järkevämpi idea jakaa homma pikkuseteistä isoja kohti, niin kertokaa ihmeessä.
 
Ja noi isoimmat ei mun mielestä tarvi olla mitään yksityiskohtaisia selostuksia kaikesta, vaan, sanotaanko, että Tavastialuokan kattaus on se isoin, mikä puidaan huolella läpi. Silleen oikeasti, että miten se on kytketty(tai voisi olla) jaettu dmx-universeihin, himmentimet, heittimet...ym. Ei tuota ole mitenkään mahdoton selittää.
 
Noi megahommat olis vaan antamaan perspektiiviä ja ehkä ideoita näihin pienempiin. Hyväksihavaittuja juttuja, joita voi siirtää omiin juttuihin jos tahtoo.
 
Valotiskin ohjelmointi-ketju tms. vois käsittää noi yleisimpien tiskien hommat osastolla käynnistys-patch-palettien teko-cuen teko-cuen asetukset. Ei oo mahdottomuus selittää myöskään. Kyse ei ole salatieteestä vaikka siltä kuulostaakin. :D
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
Marzi
14.09.2006 13:51:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohtuiko jotain?
 
Noilla eväillä saatais tavallaan katettua jo setit 1, 2 ja 3, jos lisätään systeemiin vaikka strobo siihen kolmoseen. Samoin voitas jakaa mikrotiskiesimerkit kahteen ekaan ja noi vähän isommat seuraavaan. Lisätään laite-esimerkkejä jos tarvetta ilmenee. Se on vaan yksinkertaisempi sisäistää sillä tavalla, osiin jaettuna kokonaisuuksina, kuin yhtenä isona settinä. Vai? Hei me keskustellaan! :D
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
simiha
14.09.2006 14:27:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi mun kalustolista oli vaan ehdotus. Jos jollain on järkevämpi idea jakaa homma pikkuseteistä isoja kohti, niin kertokaa ihmeessä.
 
Ja se oli hyvä ehdotus! Oon samaa mieltä siitä, että hommaa on helpompi hahmottaa kun se on purettu noihin erikokoisiin setteihin. Mutta eikö määräävä tekijä oo kuitenkin lopulta valitettavasti raha ja noi sun laitelistat onkin jo oikeastaan ehdotuksia sen setin sisällöstä?
 
Eli jotain tyyliin:
 
Setti2 - n. 500 e
Esim: Sellainen, jossa on himmennin ja pikkutiski (esim. se 6 liukua+master -tyyppinen) ja vaikka naamavalo, taustavalo ja pari eri pesua bändiin. Miten kytketään, mitä johtoja(minkälaista sukoa, dmx:ää, miksi). Miten homma toimii. miten asetan dmx-osoitteen. vasta-alkajan par-setti
 
Kalustolistan yhteyteen vois ehkä heittää jotain ajatusta siitä, miten noita lamppuja sitten käytetään / sijoitellaan? Vai meneekö se jo off-topiciksi?
 
hjunnila: kyllä sen historiikki ihan mielenkiintosta luettavaa oli, älä ny olis suotta sitä poistanu!
 
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
aimotuska
14.09.2006 16:28:04 (muokattu 14.09.2006 16:29:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HUOM ekassa viestissä oli vasta_ehdotus_ rungoksi. Vasta, kun tuo runko on järkevä, lähdetään tekemään siitä kattavampaa opasta! Ehdottakaa lisää settejä tai vaikka erilaista runkoa, katsotaan mitä tulee.
 
Tein tonne SETTI 0:n, joka vois olla semmonen ihan peruslähtökohta, kuulostaako järkevältä? SETTI 1 vois sitten sisältää esim. jotain tämmösiä:
http://www.thomann.de/thoiw3_stairville_hl40_dmx_compact_prodinfo.html
 
Toisaalta mä en itse endorseta oikeestaan yhtään tommosia systeemeitä, koska ne monesti jää sitten settiä laajentaessa turhaksi...
 
Mut oisko tuo SETTI 2 itseasiassa SETTI 1? Ja tehdään sitten SETTI 2:een jotain pari colorchangeria/floweria tjsp.?
 
E: Kaikkee... argh...
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Marzi
14.09.2006 17:16:11 (muokattu 14.09.2006 17:34:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalustolistan yhteyteen vois ehkä heittää jotain ajatusta siitä, miten noita lamppuja sitten käytetään / sijoitellaan? Vai meneekö se jo off-topiciksi?
 
Ei mun mielestä. Perusvinkkiä sijoitteluun, suuntaamiseen ja ajamiseen/setti.
 
Tein tonne SETTI 0:n
 
Just tämäntyyppistä hain! Tosta on hyvä lähtee viilaamaan lisää juttuja.
 
Mut oisko tuo SETTI 2 itseasiassa SETTI 1? Ja tehdään sitten SETTI 2:een jotain pari colorchangeria/floweria tjsp.?
 
Joo, vois olla näin. Kolmossetissä ehkä räkkihimmennin multsarilla(sokapex?) ja vaikka robocolorin tyylistä värinvaihtajaa. Noi linkittämäsi ei oo hirveen yleisiä. Roboja on kumminkin melkein joka firmassa vuokrakamana.
 
Oisko nelosessa sit ekat max6ch skannerit tai headit? Lisäksi tässäkohtaa voitas päivittää tiski esim MA lightcommanderiksi(noita näkyy paljon, esim. Tavastia, Lutakko), silleen kumminkin, että fadereilla ohjelmoidaan liikkuvien kanavat.
 
vitosessa yli kymmenen kanavan heitintä (mac/robe tms.) ja nykyaikainen tiski, jossa palettimeininki ja vaikka cuelist-tyyppinen ohjelmointi.
 
---
Taas tuli asiasta uus ketju mieleen: valosuunnittelu. Sitä ei tässä käsitellä ja se on kuitenkin koko homman a ja o. Mut mun mielestä tekniikasta voidaan silti puhua ihan tekniikkana tässä. Eli ei lähdetä ruotimaan sitä, mikä sopii mihinkin sen kummemmin, vaan kylmästi teknisen toteutuksen kantilta. Jos osaa käyttää/kasata erilaisia settejä, se on käyttäjästä kiinni, että miten sen kasaa millekin aktille. Ja mitä haluaa missäkin käyttää.
 
Ehkä turhan vaarallista lähteä erittelemään settejä "tanssibändisetiksi" tai "rokkibändisetiksi". Vaikka noista tuleekin joku mielikuva, niin silti.
 
offtopic: Näin muuten männä kuussa kolme eri tanssiorkesteria, joiden solisteja ei oltu valaistu mitenkään. Maailman tyhmimmän näköistä kun herkkä tulkitsija on pekkä musta silhuetti.
 
Setti 0 on mun mielestä niin selvää kamaa, että pökkään sen ekaksi tuohon päätekstiin. Editoidaan/lisätään siihen jotain jos tarvii.
 
Noissa lukee nyt kaikissa, että työn alla. Poistetaan se teksti sitten kun asiaan ei ole mitään järkevää lisättävää kyseisen setin osalta.
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
einarin mopo
14.09.2006 19:40:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jotain kiinnostaa, niin Lahden Messut järjestää it`s SHOWTIME -messut viikon
päästä. Vaikuttaa ohjelmansa puolesta ihan hyvältä. Foorumi sopii sekä alalle aikoville että alalle oleville valohöneille, äänisepille, muusikoille, alkaville tuottajille jne. Hesastakin pääsee nyt mukavasti uutta oikorataa pitkin.
 
Marzi
14.09.2006 19:54:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torstaina menossa... :D
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
Wescu
14.09.2006 20:56:37 (muokattu 14.09.2006 20:59:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa että tämmöstä. Voisinpa aloittaa vaikka pureutumalla tuohon nelossettiin.
 
Voisin nähdä tuohon kategoriaan sopivaksi setiksi 12kpl Par 64:ia, pari etuvaloa, esim par 56, 2-4 x Martin Robocolor pro 400 / Martin Cx-4. Höysteeksi sitten jokin höyrykone. Mallia savu tahi usva. Jos dmx-ohjausta halutaan, niin Jem tai Martin magnum savupuolelta tai sitten usvapuolelta unique hazer. Analogiohjauksella löytyy sitten jos jonkinnäköistä puhaltajaa.
 
Jos ajatellaan, että nuo 64:et ovat ihan oikeita 1000W parreja ja ovat vielä mahdollisesti 6 lampun puomeissa, minimimäärä himmenninkanavia näille on 6ch. Nämä on helpointa nostaa vielä ständillä korkeuksiin, esimerkistä käyköön Euroliten manfrottokopio (http://www.thomann.de/thoiw3_euroli … _stw370s_kurbelstativ_prodinfo.html). Puomin ja tolpan väliin käy mukavasti doughtyn half coupler, olettaen että puomi on ~50mm putkea. (http://www.thomann.de/thoiw3_doughty_t57225_prodinfo.html).
 
Puomeille tarvitaan myös sähköä. Lähtökohtana olkoon socapex, jolloin siis puomeissa on suoraan socapex urosliitin joka on jaettu lampuille, sekä mahdollinen ketjutusliitin. Nyt jos budjetti ei ole kaikkein tiukin, olemme hankkineet suoraan socapexiä syöttävän himmentimen. Tämä toki ei ole mikään välttämättömyys, suko->socapex spiderin tekeminen ei ole temppu eikä mikään, jos juotin pysyy kädessä. Tällöin pystymme käyttämään sukohimmennintä.
 
Helpointa kaapelointi on, jos meillä on puomeissamme on suoraan liitin puomien linkitykseen, mutta usein törmää myös socapex y-haaroihin. Molemmat toimivat. Ensinmainitulla tavalla vedämme ensin kaapelin toiseen puomiin ja tästä puomista eteenpäin seuraavalle. Tavalla kaksi vedämme ensin kaapelin socapexhaaralle ja siitä eteenpäin molemmille puomeille erikseen. Toki, jos himmennin on lähellä puomeja (=lavalla, ehkä jopa toisen puomiständin juuressa) voi y-palkin pökätä suoraan himmentimen taa, tällöin säästytään yhdeltä ylimääräiseltä kaapelilta. Joissain himmentimissä taas on kaksi socalähtöä rinnan samoille kanaville. Tällöin y-pala on turha.
 
Nämä värinvaihtajat voi sitten sijoittaa oman maun mukaan joko lattialätkillä (vastaavilla kuin nollasetissä) tai esimerkiksi puomiständin putkeen koukuilla.
 
Etuvaloina laiska pääsee helpolla ja sijoittaa pari par 56:ta esimerkiksi PA:n päälle tai kahvoihin. Parempi vaihtoehto on käyttää vastaavaa ständiä kuin puomeille ja nostaa niillä molemmin puolin pari pientä fresua tai parria. Valotehon ei tarvitse olla hirvittävä. Jos käytössämme on vain 6ch himmennin, täytyy etuvaloille keksiä jotain muuta. Esimerkiksi tällainen http://www.thomann.de/thoiw3_botex_mpx405v_prodinfo.html ajaa asian. Ellei sitten halua kytkeä etuvaloja suoraan sähköön.
 
Värinvaihtajat haluavat sähkön lisäksi dmx:ää. Ja toisinkuin parrit, jotka ovat halogeneja, nämä esimerkkivärinvaihtajamme pitävät sisällään purkauspolttimon, joka ei ole samalla tavoin himmennettävissä. Ne kytketään suoraan sähköön ja himmennys tapahtuu mekaanisen sulkijan avulla, toisissa lampuissa paremmin, toisissa huonommin. :) Toisin kuin Marzi, itse jättäisin vielä tässä kohtaa dmx-splitterin kotiin/kaupan hyllylle. Kuitenkin sen verran hankalaa alkaa tällaisen setin ajaminen lavan vierestä olla, että etupäästä mennään. Eli dmxketju kutakuinkin seuraavanlainen: (selvennykseksi: c5=5-napaisilla xlr-liittimillä varustettu dmx-kaapeli, c3 3-napaisilla xlr-liittimillä vastaava) Valotiskiltä lavalle dmx c5 20-30m, himmentimeltä savukoneen kautta (jos se on dmx totteleva) värinvaihtajille. Tähän väliin tarvitaan c5->c3 adapteri, koska värinvaihtajamme syö vain kolmenapaista. Kaikkein helpoin nämä on tehdä itse, 5-napaisen kytkentä menee samoin kuin kolmenapaisen, pinnit 4 ja 5 jäävät tyhjiksi.
 
Asiassa piilee toinenkin miina. Nimittäin vanhat martinin dmx-laitteet (esimerkiksi juuri robocolor ja rs-485-splitteri) ovat kytketty päinvastoin tämänpäiväistä dmx-standardia. Siis noin tehtaalta tullessaan. Eli kun 'normaalisti' dmx:ssä kulkee 1: maa/shield, 2: kylmä (-) ja 3: kuuma (+), niin näissä marttineissa 2 ja 3 ovat ympäri. Ei toimi ei. Eli jos laitteita ei modifioida, tarvitaan väliin "dmx-vaiheenkääntö". Värinvaihtajien jälkeen mennään sitten vielä sille etuvalohimmentimelle, jos sellainen on mukana ja jollei sen luona ole jo käyty. Ja mielellään taas napaisuus oikein. :)
 
Sähköistys:
 
Minimissään himmentimessämme pitää olla 8A:n kanavasulakkeet, mieluusti kympit. Vaikka 8A x 230V onkin vain 1840W, niin välttämättä ongelmaa ei synny. Tosin tällöin on syytä tietää mitä tekee ja miten laskee. Lähtökohtana on kuitenkin, että sama kanava ei montaa minuuttia kauempaa ole päällä ja missään vaiheessa kaikki lamput eivät pala samanaikaisesti. Teoreettisenä ongelmana meillä on näiden kanavasulakkeiden välillä tarvittava syöttöjohto. Periaatteessa 6x10A vaatii 5x6mm2, eli 3x32A syötön ja 6x8A:lle riittää 5x2,5mm2 ja 3x16A. Tosin, onpa nuita kymppisiä näkynyt 16A-töpölläkin...
 
Värinvaihtajat ja savukone pärjäävät yhden 16A sukon kanssa, sen voi vetää hätätilassa vaikka siitä töpselistä suoraan lavalta, koska näiden aiheuttama kuorma on koko ajan suht vakio, eli vinokuorma on se mikä on, mutta muuttumista ei tapahdu. Lisäksi tämä etuvalohimmentimemmä haluaa sukon, kuormasta riippuen 10A:kin riittää.
 
Eli periaatteessa setille riittää yksi 3x16A voima ja kaksi sukoa. Mieluiten tällaisen sähköistykseen käyttäisin kuitenkin 3x32A syötön josta alakeskuksen kautta himmentimille ja muille värkeillä. Ja kuormat tietysti mahdollisimman tasan vaiheiden kesken.
 

 
Tällaisen sain puristettua itsestäni ulos tähän aikaan viikosta. Saattoi jäädä sekavaksi, mutta parempaan ei tähän hätään pysty. :)
 
Nyt ei millään kykene jatkamaan, joku muu voi halutessaan jatkaa setin osoitteistuksen ja koodauksen jollakin esimerkkitiskillä. Muuten jatkan itse taas seuraavana sopivana hetkenä. :) Kysykää ja kommentoikaa, oiotaan sitten sitä mitä sanoin väärin tai epäselvästi.
 
Voin jatkossa antaa panokseni isompiinkin setteihin, tosin voin mieluusti jättää näiden aloittamisen muillekin.
 
-Kiitos ja anteeksi
 
"Kyllä se vielä eilen toimi!"
sormunen
14.09.2006 21:50:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


8 x PAR56 (300W)
8 x kalvot ja freimit (=kalvonpidikkeet)

 
Kolmisatawattisia par´eja on Suomessa toki paljon ja mikäettei, onhan ne valoja. Tosiasia kuitenkin on, että niiden kanssa ei voi käyttää filttereitä. Ehkä joku 156 tai jotkut amberit voivat toimia, mutta eivät nekään enää näytä siltä, mikä on tarkoitus. Sen sijaan blancoina ne voivat toimia oikein hyvinkin juuri saman ominaisuden takia, miksi niissä ei voi käyttää filsaa eli voi ikäänkuin pelata värilämpötilalla ja sillai sävyillä.
 
Sen sijaan kannattaa tutustua ETC:n Source Four Par - ja Parnell -heittimiin. Ne ovat 575 wattisia, erittäin kirkkaita myös himmennettäessä, joten värit näkyvät puhtaina. Lisäksi parnellissa on hiukan "optiikkaakin".
 
Jos tehdään valoja, niin unohdetaan nuo Stairvillet sun muut diskolelut.
 
Joku suositteli Euroliten Manfrotto -kopioita. Kuitenkin asia on niin, että standi on viimeinen, missä kannattaa säästää. Eli ei kopioita eikä rimpuloita vaan tarpeeksi jykeviä ja painavia standeja. Manfrotto tai Powerdrive ovat silloin oikeita merkkejä.
 
aimotuska
14.09.2006 23:04:15 (muokattu 14.09.2006 23:08:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolmisatawattisia par´eja on Suomessa toki paljon ja mikäettei, onhan ne valoja. Tosiasia kuitenkin on, että niiden kanssa ei voi käyttää filttereitä. Ehkä joku 156 tai jotkut amberit voivat toimia, mutta eivät nekään enää näytä siltä, mikä on tarkoitus. Sen sijaan blancoina ne voivat toimia oikein hyvinkin juuri saman ominaisuden takia, miksi niissä ei voi käyttää filsaa eli voi ikäänkuin pelata värilämpötilalla ja sillai sävyillä
 
Nyt meinaa taas mopo keulia vähän liikaa. Niellään pikkasen sitä ammattiylpeyttä, joka sinällään on kyllä hyvä asia, mutta ei auta nyt kun tehdään ketjua, joka tarjoaa jokaiselle jotain.
 
Nimittäin tommosilla 300W PAReilla mekin tehtiin hommia melko paljon ja niissä oli filtterit ja kaikki. Hyvin toimi, kun tosiaankaan kyse ei oo mistään isoista liitereistä. Juu-u, onhan se himmeämpää menoa kuin kilowatin pareilla tai MSD-polttimoilla, mutta se riittää erittäinkin hyvin.
 
Homma alkaa kusta aika pian kun jengi kantaa kilowattista PARia sisään laatikkokaupalla ja vaksi toteaa, että meillä on valolle vaan yks 16A schuko ja siitä samasta otetaan virta jo yhdelle pakastimelle, riittääks se?
 
Jos tehdään valoja, niin unohdetaan nuo Stairvillet sun muut diskolelut.
 
Jos tehdään pro-valoja niin sitten ne unohdetaan. Se on selvä. Mutta ihan oikeasti tuo mun ehdottama kuppanen lattialle aseteltava "värinvaihtaja" vois aivan hyvin sopia alkutaipaleelle. Mä en itse laittais semmosta mistään hinnasta, koska se on aivan liian rajoitettu. Mutta yhtenä halpana vaihtoehtona aivan varmasti käyttökelpoinen, jos ei tarvi sen kummempaa. Usko pois, tuolla maailmalla on vaikka minkänäköistä räpsytintä (ja räpsyttelijää) jotka nähdessään ammatti-ihminen kieriskelee tuskissaan. Yleisö tykkää silti, meininki on vähintäänkin jees ja lisää keikkaa pukkaa.
 
Sen sijaan kannattaa tutustua ETC:n Source Four Par - ja Parnell -heittimiin. Ne ovat 575 wattisia, erittäin kirkkaita myös himmennettäessä, joten värit näkyvät puhtaina. Lisäksi parnellissa on hiukan "optiikkaakin".
 
Joo. Siis näitähän lähdetään kattoon vasta setti numero 4 tai 5 eteenpäin. Nuo 0-3 systeemit on tarkoitettu nimenomaan siihen hommaan, mistä omilla/bändin rahoilla hommia pyörittelevät väistämättä lähtevät liikkeelle. Taustakoulutukseen ei kuulu minkään maailman valo- tai ääniopinnot ja valovehkeet on vain osa shöytä, jota pyöritetään enemmän tai vähemmän omilla voimilla. Jotain monen sadan kappalehintaan myytäviä fresuja on ihan turha alkaa kauppaamaan ekaa valosettiä hommaavalle.
 
Joku suositteli Euroliten Manfrotto -kopioita. Kuitenkin asia on niin, että standi on viimeinen, missä kannattaa säästää. Eli ei kopioita eikä rimpuloita vaan tarpeeksi jykeviä ja painavia standeja. Manfrotto tai Powerdrive ovat silloin oikeita merkkejä.
 
Hyvin toimii edelleen etupesun telineinä. Jos nyt saisin valita, niin en laittais niitä, koska ne on tosiaankin rimpuloita. Ronskimmalla otteella varustettu kaveri väänsi yhdestä telineestä kierteet paskaksi, mutta se pitää vaan tiedostaa noiden kanssa. Mietitään, miten paljon ollaan valmiita satsaamaan ja tarvitaanko vehkeiltä oikeasti parasta kestävyyttä, mitä maailmalla on tarjota, vai pystytäänkö tekeen hommia vähän vaatimattomammallakin setillä.
 
Kyse ei oo vastaavasta hommasta kuin äänipuolen behringer-juupas-eipäs- keskustelut, vaan siitä, mitä mä yritän toitottaa joka suuntaan: hommataan kamaa siitä välimaastosta. Ei halvinta mahdollista, eikä myöskään kalleinta mahdollista. Ei hommata ensimmäiseksi equksi Klarkkia, eikä myöskään jotain 2x15 behringeriä, vaan vaikka joku DBX. Älkääkä jaksako pistää nörttilaseja silmille ja alkaa narista, että joopajoo, mulla on joku fscking DBX:n viistoista-alueinen ja se on paska. Menkää kattoon vaikka Conania, se tulee ny.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
isojussi
15.09.2006 00:11:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....
Jos tehdään valoja, niin unohdetaan nuo Stairvillet sun muut diskolelut.
.....

 
No jopas!
 
Minkälaisten bändien valaistuksesta tässä nyt on sitten kyse?
 
Olisko nyt järkevää puhua kumminkin ihan yleisesti perusasioista, eikä ruveta "hifistelemään".
 
Vai onko tarkoitus hetikärkeen rajata ne pumput pois, joilla ei ole varaa panna yhden ihmisen vuosipalkka valoihin?.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Marzi
15.09.2006 00:26:21 (muokattu 15.09.2006 00:40:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolmisatawattisia par´eja on Suomessa toki paljon ja mikäettei, onhan ne valoja. Tosiasia kuitenkin on, että niiden kanssa ei voi käyttää filttereitä.
 
Tässä yhteydessä ovat ihan käypiä. Setit suurenee ja sitä mukaa panokset kovenee.
 
Nollasetti=raksalamppuja, setti1 par56300w (vois olla tonnisiakin. Noissa lienee kuitenkin järkevä pitää myös se sähkönkulutus kasvamassa settien mukana eikös.)+himppari+pikkutiski, setti2 sama efektein, setti3 sitten jo 1000w parrisetti mausteilla jne.
 
Ei voi juosta jos ei osaa ensin kävellä. :D
 
Sen sijaan kannattaa tutustua ETC:n Source Four Par - ja Parnell -heittimiin. Ne ovat 575 wattisia, erittäin kirkkaita myös himmennettäessä, joten värit näkyvät puhtaina. Lisäksi parnellissa on hiukan "optiikkaakin".
 
Nää vois olla setissä 4.
 
Jos tehdään valoja, niin unohdetaan nuo Stairvillet sun muut diskolelut.
 
Moni ostaa kumminkin parrinsa showteciltä, euroliteltä tai stairvilleltä (onko niillä? :D), joten ei niitä tässä voi hylätä. Tehdään joku kikka6-homma vaikka sitten erikseen jossain vaiheessa. Ei sillä, noissa discovehkeissä on helvetisti hyviä juttuja, joita voi kantaa mukaan efekteiksi jos haluaa. Silleen "kerran setin aikana siinä discokunigatarkohdassa" -tyyppisesti. Noi kestää sellaista käyttöä kyllä. Sitäpaitti, tuolla piireissä keräilevät vintage-discokamaa kuumeisesti. Onhan ne makeita. Tosin ne oli valmistettu alunperinkin pomminkestäväksi.
 
Mä en suosittelisi kiertuekäyttöön ihan mitä tahansa, mutta kiinteisiin asennuksiin melkein. Mulla ainakin suurin ongelma kaiken kanssa on aina ollut se, että vehkeistä irtoilee ruuvit kun niitä roudataan 2000 kilsaa viikossa. Jopa kalliimpien heittimien kanssa. Eikä johdu kovasta käsittelystä tai paskoista caseista, vaan yleisestä tärinästä.
 
Pitää muistaa, että valoala ei oo ihan sama kuin vaateala. Se ei aina ole pelkkä merkki mikä maksaa. Jos halvempi parri maksaa kolme kertaa vähemmän kuin kalliimpi, voi miettiä, että josko siinä olisi muutakin kuin nimi takana.
 
Eli ei kopioita eikä rimpuloita vaan tarpeeksi jykeviä ja painavia standeja.
 
Tässä mäoon samaa mieltä. Niitä rimpuloita saa olla ostamassa vähän väliä kun joku ruuvi pettää. Kun ostaa kerralla hyvät, niillä mennään vuosikausia.
 

Minkälaisten bändien valaistuksesta tässä nyt on sitten kyse?
 
Siinäpä se, ei minkään. Vaan yleisesti.

Olisko nyt järkevää puhua kumminkin ihan yleisesti perusasioista, eikä ruveta "hifistelemään".
 
Oon samaa mieltä. Pidetään tää teknisenä ja tekemiseen liittyvänä. Mutta Sormusellakin on pointtinsa ja ne ei ole huonoja. Köyhän ei kannata ostaa paskaa, koska sen joutuuu sitten ostamaan monta kertaa. Samaan hintaan sais yhden hyvän.

Vai onko tarkoitus hetikärkeen rajata ne pumput pois, joilla ei ole varaa panna yhden ihmisen vuosipalkka valoihin?.
 
Ei, siksi haluan myös ne vuokrahinnat kaikista seteistä näkyviin. Mut malttia, tää on vasta alkamassa koko homma. Ei olla valmista vielä lähimainkaan. Pikku hiljaa!
 
Totuus on, että valopuolelle uppoava rahamäärä on loputon. Kysymys o siitä, millä eväillä haluaa hommansa toteuttaa. Ei aina tarvita kalleinta mahdollista, mutta tietyissä asioissa sillekin on pointtinsa. Tärkeintä on turvallisuus, siksi komppaan noita oikeita standeja. Sen kerran kun rimpulastandi kaatuu jotain päähän, niin tietää ostaneensa halpaa. Halpa voi tulla kalliiksi.
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
isojussi
15.09.2006 09:45:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....
Ehkä turhan vaarallista lähteä erittelemään settejä "tanssibändisetiksi" tai "rokkibändisetiksi". Vaikka noista tuleekin joku mielikuva, niin silti....

 
Varsinkin jos tehdään privaattikeikkaa, niin pitää olla Tanssi-jazz-viihde-rock-bile-blues-jnejnejnejne - bändi
 
offtopic: Näin muuten männä kuussa kolme eri tanssiorkesteria, joiden solisteja ei oltu valaistu mitenkään. Maailman tyhmimmän näköistä kun herkkä tulkitsija on pekkä musta silhuetti.
 
Ei offtopic, vaan asiaa.
 
Onkos tässä nyt käsitelty tarpeeksi yleisesti, mistä suunnasta sen valon pitäisi tulla?
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Teemu Tee
20.09.2006 16:04:35 (muokattu 20.09.2006 16:07:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Onkos tässä nyt käsitelty tarpeeksi yleisesti, mistä suunnasta sen valon pitäisi tulla?

 
Riffi -lehdessä oli taannoin pähkinänkuoressa valoista. Peruskattaus on kaiketi se, että taustalle laitetaan sinistä, koska kasvon väreissä painottuu vastaväri = ihon luonnollinen väri. Valo ei saisi kasvoihin tulla liian ylhäältä eikä liian suoraan edestä, 45 asteen kulma on lähtökohtaisesti hyvä. Valo ei myöskään saisi tulla liian edestä eikä liian sivusta, tähän pätee sama 45 asteen sääntö. Oon testannut näillä säännöillä ja hyvin pelaa.
 
Itsellämme on käytössä onneton PAR -setti ilman dimmereitä, joten mikään monipuolinen ja kokenut valoguru en ole. Uskon kuitenkin, että suurin osa täällä kirjoittelevista tarttis juuri kevyttä kattausta. Ei oo valomiestä, ei oo rahaa paljoa, keikkapaikat on kooltaan pienet ja sähkösyötöt varsin rajalliset.
 
Tavoitteenani on jollain aikavälillä rakentaa seuraavanlainen kattaus:
 
- taustaksi 2-3 sinistä floodia, joilla takaseinän tai -kankaan saa värjätyksi
- lavan eteen molemmille puolille PAR-tangot, joista kummastakin yksi valo/ soittaja
- taustalle jääviin basistiin ja rumpaliin valot lisäkiinnikkeillä joko PA-ständiin, valoständiin, kattoon tms. kiinnitetyistä PAR-lampuista
- kaikki edelliset ohjattuna yksinkertaisella valopöydällä siten, että tausta on oma kanavansa ja soittajiin suunnatut valot kukin omansa
- mahdollisina lisäjuttuina vois olla stroboja, taustavalaistuksessa useampia värejä, sooloja soittaville kirkkaampia lisäspotteja jne.
 
Kyseinen kattaus toimisi nippanappa hätätilanteessa 16A sulakkeen edessä, toki tavoite olis 3x16A tarjonta.
 
Tällainen juttu olis jo humppapiireissä melko näyttävä. Tosiasia on kuitenkin se, että kyseisen setin hankkiminen maksaa, kokoaminen vie aikaa, vaatii kuljetuskapasiteettia ja jää monessa keikkapaikassa kokoamatta tilanpuutteen vuoksi. En yhtään ihmettele, että monet bändit ovat tyytyneet compact -setteihin, jotka antavat pientä värivalaistusta ilman suurta taloudellista satsausta tai muita vaatimuksia. Tällä hetkellä bändiämme valaisee neljä PAR 56:sta ja nekin auttavat luomaan jo pientä lisätunnelmaa keikkapaikan katon loisteputkiin verrattuna. Tokihan ottaisin kovin mielelläni äänimiehen ja valomiehen varustettuna huippuvehkeillä, mutta köyhä kun oon ja halvat on liksat...
 
EDIT: Kirjoitusvirheitä ja pikkulisäyksiä
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
shostikk
21.09.2006 16:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Mihin settiin mielestänne istuu tämmöinen T-kaupan
LED-valo? Minusta näyttää erittäin hyvältä vaihtoehdolta
värinvaihtajalle?
 
http://www.thomann.de/artikel-188397.html?iwid=3
 
aimotuska
21.09.2006 16:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mihin settiin mielestänne istuu tämmöinen T-kaupan LED-valo? Minusta näyttää erittäin hyvältä vaihtoehdolta värinvaihtajalle?
 
Mihin settiin vaan. Kyse on enempikin siitä, mihin tarkoitukseen kannua yritetään käyttää ja miten suurissa erissä. Luepa lisää tuolta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=113283
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti