Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 5 6 747 48 49 50 51
Sami_T
04.10.2010 01:20:43 (muokattu 04.10.2010 01:23:15)

EO: Tällainen kokemus 01V 96 VCM -mikseristä viikonlopun keikoilta.
Kitaratsekkiä tehdessäni havaitsin kanvan menevän särölle vaikka mikään ei oikeasti klipannut.
Lisäksi ääneen tuli sellaista wahwah -maista mongerrusta ja tason tiputtelua epäsäännöllisesti. Käytössä oli pöydän II EQ.
Ongelma paikallistui siihen equun ja on olemassa kaikilla kanavilla.
Vaihdettin equ I -versioon ja ongelma poistui. Onko kokemuksia aiheesta? Mikähän voisi olla vikana?

Ei nyt kuulosta ihan normaalilta.

Mä lataisin 00-skenen ja kokeilisin uudelleen. Jos ei auta niin sitten täysresetti mikserille (tyhjentää koko vehkeen eli tärkeet asiat ensin Studio Managerilla talteen). Täysresetti tapahtuu niin että pitää STORE-näppäimen pohjassa samalla kun pistää virrat päälle. Näytölle tulee vielä ruutu mistä sitten valitaan "initialize".

Jos ei vieläkään toimi niin vehje pajalle.
samitorvinen.blogspot.com
Katti
04.10.2010 10:45:56
stnprkl: Monitorihommis en oo huomannu et vaikeuttas elämää, mut mä en tarviikkaan grouppeja erikseen. Eli juttu on siis seuraavanlainen. Kanavalla on tietty "vakiolatenssi" (sisältäen eq:n, gaten ja kompuran) ja sit jos sen kanavan routtaa vielä ryhmäänkin niin tää sama latenssi tulee toistamiseen. Ongelma on raivostuttava varsinkin jos ajaa sen saman signaalin suoraan kanavasta JA ryhmän kautta master-bussiin.

Tätä juurikin ajoin takaa, ja onneksi itsekin teen pääsääntöisesti monitoreja, jolloin tuolla ei oikeasti ole mitään väliä...

Mutta sen verran on pakko korjata, että mun käsitys on tuosta se, että mitä enemmän prossuja (ja muita työkaluja) on käytössä kanavakohtaisesti, sitä suuremmaksi toi latentti kasvaa... Voip olla että oon väärässä, mut näin mä sen oon ymmärtäny noilta Yammun sediltä saamien vastausten mukaan...

...etupäätä tehdessä taas sitä miksausta ei vaan tunnu saavan "lentoon" millään... ja juu, siis samaa pop-artikkelia olen siis tehnyt niin Lysillä, M7:lla ja melkosittain monella analogisella... tuo lentoon lähtö on nimenomaan takunnut noilla digitaalisilla, ja tolla Lysilläkin on kyllä tullu sen verta monta keikkaa tehtyä monitoripäässä(kin) että käyttäjän taidottomuuten tuon pöydän kanssa en oikein usko...

Jopa Mackien analogisilla oon saanu tuon miksin lentoon paremmin...

Sami_T: No tottakai siinä heti otettiin puheeksi se että jos ottaa basson DI:lla ja mikittää lisäksi. Niin väitettiin että siinä se aikaero on jo niin suuri että se ongelma ei oo läheskään yhtä paha.

Tosta tais Reiska joskus kirjoittaakin, ja ei se vissiin ihan noin mee... Miten itse tuon kanssa teen niin mä haen vaan sitä "kolinaa" tuolta mikilta enivei, niin sitten tulee leikattua tuo mikkisoundi 300Hz kohdilta HPF:llä poikki. Sen alatumun saa sit kantaa toi DI signaali... Ei tuu vaihehätiä tonne alakertaan ja mikillä saa lisättyä sit sitä "maustetta" siihen soundiin tarpeen vaatiessa...
EO
04.10.2010 13:27:56

Sami_T: Ei nyt kuulosta ihan normaalilta.

Mä lataisin 00-skenen ja kokeilisin uudelleen. Jos ei auta niin sitten täysresetti mikserille (tyhjentää koko vehkeen eli tärkeet asiat ensin Studio Managerilla talteen). Täysresetti tapahtuu niin että pitää STORE-näppäimen pohjassa samalla kun pistää virrat päälle. Näytölle tulee vielä ruutu mistä sitten valitaan "initialize".

Jos ei vieläkään toimi niin vehje pajalle.

Kiits! Pitää kokeilla näitä.
COVS Nro: 4
Sir Attila
04.10.2010 19:05:39
...etupäätä tehdessä taas sitä miksausta ei vaan tunnu saavan "lentoon" millään... ja juu, siis samaa pop-artikkelia olen siis tehnyt niin Lysillä, M7:lla ja melkosittain monella analogisella... tuo lentoon lähtö on nimenomaan takunnut noilla digitaalisilla, ja tolla Lysilläkin on kyllä tullu sen verta monta keikkaa tehtyä monitoripäässä(kin) että käyttäjän taidottomuuten tuon pöydän kanssa en oikein usko...

Jopa Mackien analogisilla oon saanu tuon miksin lentoon paremmin...

Tavallaan tuttu tunne, mutta se voi myös olla enemmän käyttöfiilis- kuin varsinainen soundi-asia. Itsellä ainakin pukkaa aina pientä lisäjännitystä aina digi-tiskien kanssa. Analogisen nappi-per-toiminto systeemin kanssa sitä tuntee paremmin olevansa "tilanteen herrana" (oli soundit mitä hyvänsä) kuin valikoissa seikkaillessa kanssa, vaikka sen digi-pulpetin tuntisi miten hyvin.

Joskus on käynyt niinkin että digillä vedellessä ollut koko illan tosi hutera olo (enkä puhu nyt bäkkärijuomista) mutta saman aktin kymmeniä kertoja kuullut valomies on suitsuttanut kaiken olevan jopa paremmin kuin analoogi-iltoina.
miffe
05.10.2010 05:15:33
stnprkl: Ymmärtääkseni Digidesign on ainoo, missä toi on ja siinäkin se pitää erikseen laittaa päälle jos haluaa käyttää.

Ettei vaan olis nykyisessä softaversiossa jo oletuksena päällä. Ja, miksi Venuessa toi ominaisuus on, johtuu täysin noista plugareista, joiden lisäily kanaviin aiheuttaa latenssia. Olit paikalla samassa tilaisuudessa, jossa tuota käytiin läpi ja aivan takuulla piti siinä esimerkkitapauksessa kuulla ero ilman kompensaatiota ja sen kanssa.

Ja kyllähän tota kompensaatiota löytyy muistakin laudoista, mutta se tapahtuu automaattisesti (mm. Digico SD7, saattaa muutkin). Ja sitten löytyy tiskejä, joissa kanaville aina kiinteet latenssit (aika pitkälti kaikki studiobulsat, koska latenssilla ei kovin suurta merkitystä).
turkulainen
Katti
05.10.2010 12:09:11
Sir Attila: Joskus on käynyt niinkin että digillä vedellessä ollut koko illan tosi hutera olo (enkä puhu nyt bäkkärijuomista) mutta saman aktin kymmeniä kertoja kuullut valomies on suitsuttanut kaiken olevan jopa paremmin kuin analoogi-iltoina.

Toi vaan on just se yks juttu lisää, että jopa valotytöt on huomanneet miksausesta puuttuneen "sitä jotain". Periaatteessa siis ihan hyvän kuuloinen, ja mikään ei ole vialla ja kaikilla on kivaa, mutta sitten kun tulee se analogilankku, niin valotytötkin tuumaa että "tänään sitten lähti taas vai?".

Mut joo... Kyllähän se tosiasia on, että ei se paskan kuuloinen ole noilla yammuillakaan, mutta jotenkin siinä vaan on vielä se "jokin" lisänä kun vetelee analogilla, tai jollain muulla digillä jossa on ne "paremmat" etuset...
banzai
05.10.2010 14:27:30
Katti: Mut joo... Kyllähän se tosiasia on, että ei se paskan kuuloinen ole noilla yammuillakaan, mutta jotenkin siinä vaan on vielä se "jokin" lisänä kun vetelee analogilla, tai jollain muulla digillä jossa on ne "paremmat" etuset...

Luepas uudestaan Attilan kirjoitus, oli vissiin just toisin päin...
Katti
06.10.2010 10:48:57
banzai: Luepas uudestaan Attilan kirjoitus, oli vissiin just toisin päin...

Niin oli, ja juuri sen takia mainitsinkin tuon, että mun kohdalla taas tilanne on ollut juuri päinvastainen...
banzai
06.10.2010 11:37:34
Katti: Niin oli, ja juuri sen takia mainitsinkin tuon, että mun kohdalla taas tilanne on ollut juuri päinvastainen...

Ai mainitsit? No okei. Epäolennaistahan tämä on...
harru
06.10.2010 11:43:47
Digipöydän käytössä tuntuu monella äänimiehellä olevan tiedostamaton ongelma...nollataso hukassa?
Analogipuolella on yleisesti pidetty +4dBu=0vu. Analogimikserin input geinin säätö
oli simppeliä, pfl-tilassa taso 0vu.
Digimikserissä tilanne on hankalampi +4dBu ei ole merkitty ja mittarin värikään ei kaikissa vaihdu. Nollataso hukassa?
Digimikserin nollataso on -18dB mittarissa. Tähän tasoon input geinit pitäisi asetella, mikäli geinit jäävät suuremmksi on pöydän sisäinen signaalitaso liian suuri ja masterbuss (summain) yliohjautuu varsinkin jos on paljon kanavia ja korostavia eequja.
Tämä yliohjautuminen ei näy pöydän normiasetuksilla mutta kuuluu suttuisena, ajoittain rupisena äänenä. Jotta ilmiötä voidaan tarkkailla on output-mittari siirrettävä masterliukujen etupuolelle jolloin saadaan tieto kanavien summatasosta, saliääni vedetään korvilla.
Näin menetellen pöytä toimii suunnitellulla tavalla.

...olen muuten sitä mieltä, että point source soi paremmin....
Sir Attila
06.10.2010 18:33:39
Tasot täytyy tosiaan ajatella vähän eri kantilta, kun digipulpetissa pohjakohina ei yleensä ole se suurin ongelma ongelma niin kannattaa jättää signaalitielle kunnolla headroomia. Joka väliistä kun ei millään kerkiä mittaroimaan. Mutta kun on joskus muinoin opetellut miksaamisen alkeita Soundcraftin 200:lla joka soundasi sitä paremmalta mitä enemmän punavalot vilkkui, niin kyllä se istuu tiukassa vieläkin.

Ootteko muuten koskaan vertaillut miten eri mikit käyttäytyy analogi vs digi-pulpeteissa? Mä oon viime keikoilla tuon parjatun Lysin kanssa alkanut pistää overheadeiksi dynaamistasta mikkiä perinteisten luottokonkkien sijaan. Kyllä sen kihinän saa kaivettua vaikka 57:sta, sen sijaan että sieppaisin konkkamikillä nopean transienttipiikin sisään potentiaalisella digi-säröllä höystettynä, ja sen jälkeen lyttäisin sen signaalin kompuralla kasaan.

Tuosta valolikkojen kommentoinnista vielä: mahtaakohan se "tänään lähti" -kommentti koskea ääntä vai hymyä miksaajan naamalla? Eli mun pointti on nimenomaan siinä että soundi ja miksaajan oma käyttöfiilis ei välttämättä ole ihan sama asia (vaikka tärkeitä molemmat).
Katti
06.10.2010 20:27:24 (muokattu 06.10.2010 20:28:46)
Sir Attila: Tuosta valolikkojen kommentoinnista vielä: mahtaakohan se "tänään lähti" -kommentti koskea ääntä vai hymyä miksaajan naamalla? Eli mun pointti on nimenomaan siinä että soundi ja miksaajan oma käyttöfiilis ei välttämättä ole ihan sama asia (vaikka tärkeitä molemmat).

Kyllä mulla on itellä se perusajatus että keikan "hyvyys" ei saa näkyä naamasta. Toki joskus kun tuntuu että "kengät sulaa alle", niin pakottaahan se hymyn suupieliin, mut siis noissa tilanteissa joihin itse viittailin on ollut semmoinen peruskeikka yleensä alla, ja siis toi valotyttö joka mulle on kommenttia sanonut on sanonut sen nimenomaan soundiin liittyen...

...mulle työn teon kannalta (valikot vs. ei-valikkoja jne.) on aivan sama tarjotaanko mulle digiä vai analogia... Digillä oon paras soundisen keikkani toistaiseksi tehnyt, mutta se oli eri poppoolle ja kyseessä ei siis ollut Yamahan tuote, vaan Digico...

Edit: niin ja oli siinä kuvassa silloin kyllä muutkin palaset hienosti paikoillaan, mutta siis epäilen suuresti samalla PA:lla myös Lysillä vetäneenä, että olisi Lysistä irronnut yhtä hyvä soundi yhtä helposti...
Terttu
06.10.2010 21:39:14

Sir Attila: Soundcraftin 200 joka soundasi sitä paremmalta mitä enemmän punavalot vilkkui.

Tarkoitihan sitä 200b-mallia?
Mut ai että se 400b!! Mikä soundi! Ja puureunukset!

i'll get my coat...
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
Pauli Lappalainen
06.10.2010 22:06:28
Terttu: Tarkoitihan sitä 200b-mallia?
Mut ai että se 400b!! Mikä soundi! Ja puureunukset!

i'll get my coat...

Meillä oli sentään molemmissa päissä 800b:t vuosia.
ÄM
07.10.2010 21:40:33

harru: Digipöydän käytössä tuntuu monella äänimiehellä olevan tiedostamaton ongelma...nollataso hukassa?
Analogipuolella on yleisesti pidetty +4dBu=0vu. Analogimikserin input geinin säätö
Digimikserissä tilanne on hankalampi +4dBu ei ole merkitty ja mittarin värikään ei kaikissa vaihdu. Nollataso hukassa?
Digimikserin nollataso on -18dB mittarissa. Tähän tasoon input geinit pitäisi asetella, mikäli geinit jäävät suuremmksi on pöydän sisäinen signaalitaso liian suuri ja masterbuss (summain) yliohjautuu varsinkin jos on paljon kanavia ja korostavia eequja.
Tämä yliohjautuminen ei näy pöydän normiasetuksilla mutta kuuluu suttuisena, ajoittain rupisena äänenä. Jotta ilmiötä voidaan tarkkailla on output-mittari siirrettävä masterliukujen etupuolelle jolloin saadaan tieto kanavien summatasosta, saliääni vedetään korvilla.
Näin menetellen pöytä toimii suunnitellulla tavalla.

...olen muuten sitä mieltä, että point source soi paremmin....

Eli pitääkö siis, ennen masterliukua, mittarin pomppia myös siellä -18db tienoilla?
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
arig
07.10.2010 22:07:15 (muokattu 07.10.2010 22:09:12)
ÄM: Eli pitääkö siis, ennen masterliukua, mittarin pomppia myös siellä -18db tienoilla?

No... jos vaikka sen digibulsan max lähtötaso on +22dBu, mikä vastaa sitä mikserin 0dBFS tasoa. +22dbu-18dB on sen +4dBu, joka vastaa nyt sitä anlogimikserin mittarin nollan tienoota.

EDIT: Ja se max lähtötaso ei sitten välttämättä ole se +22dBu, joten tuo +4dBu taso tiskin mittareissa pitää periaatteessa laskea/tarkistaa spekseistä.
-Turn Me Up!
Sami_T
08.10.2010 01:26:35 (muokattu 08.10.2010 02:40:10)

harru: Digipöydän käytössä tuntuu monella äänimiehellä olevan tiedostamaton ongelma...nollataso hukassa?

Tää on kyllä erittäin hyvä pointti. Mutta noiden analogimiksereiden suhteen en oo ihan samaa mieltä. Etenkin A&H:n miksereillä saa L/R-busin helposti tukkoon. Mulle tää on kävelly eteen kun oon käyny Rocksissa taiteilemassa sillä talon A&H:lla niin oon huomannu että ei kannata gainata kanavia lähellekään nollaa tai sitten kun koko bändi vetää niin on murhetta ja paljon. Siinä vehkeessä vielä (onneksi) on se L/R-busin mittarointi niin siitä näkee selkeesti kun homma lähtee näpeistä. MixWizardissa sama homma, siinä vaan ei oo sitä mittaria niin pitää vaan ymmärtää mennä sen vehkeen kanssa riittävän ujosti.

Näin menetellen pöytä toimii suunnitellulla tavalla

Yamahoissa (01V/LS9/M7) se master-mittari mittaa L/R-busia eikä ulosmenevää signaalia (saako tuon muuten jostain vaihdettua?) Se onkin sitten hyvä kysymys että missä lukemissa sen mittarin pitäis hyppiä niin että headroom riittää. Edellisissä kirjoituksissa jo todettiin se että esim. Transient Designerilla saa tehtyä sellaista kamaa mihin se jammun mittarointi ei kerkee ollenkaan mukaan.

Sä oot varmaan ihan oikeassa tässä asiassa, eli (jos ymmärsin oikein) osa digimiksereiden soundiongelmista johtuu siitä että sepät ajelee niitä vähän liian kuumana. Ja kun se mittarointi ei ihan kerkee mukaan niin tuijotellaan niitä mittareita että kaikki on ok vaikka oikeasti ei ole. (-> poistuu virkkaamaan prossujen input gainia pari db:ta isommalle)
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Pauli Lappalainen
08.10.2010 09:03:15
Hauskaa lukea näistä tasojutuista ja mittariskaalauksista nykyään digisukupolven aikana. Silloin kun noita digiprosessoreja rupesi tulemaan markkinoille oli käyttäjillä suuriakin ongelmia sisäistää esim. FS-mittarointi kun oli totuttu siihen, että kun mittari näytti 0:laa niin on vielä varaa joku 12-24dB:ä jäljellä.
Näyttää siltä, että tilanne ei ole juurikaan 15 vuodessa muuttunut. Vai??

Analogipöydissä oli muutamia sellaisia tuotteitä, joiden temput piti tietää tai muuten oli pissi housuissa. Crafteja sai kiusata kohtuu kuumilla signaaleilla eikä hätäpäivää ollut, auxit noissa varsinkin x00 sarjoissa tuooasivat kohisemaan reilusti jos aux-masterin käänsi yli n. 80%. Kun taas esim. TAC Scorpio (vai mikä se esim. Tavastialla oli vuosikaudet) ei kestänyt kanavissa juurikaan yli -9dbu tasoja.

No sitä tikulla ...... joka esihistoriallisia aikoja muistelee.
pitk
08.10.2010 09:57:44

Pauli Lappalainen:.. joka esihistoriallisia aikoja muistelee.

Esihistoriallisista voisi perustaa ihan oman ketjun. Taidankin ryhtyä tuumasta toimeen ;-)

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
ÄM
12.10.2010 08:39:20

arig: No... jos vaikka sen digibulsan max lähtötaso on +22dBu, mikä vastaa sitä mikserin 0dBFS tasoa. +22dbu-18dB on sen +4dBu, joka vastaa nyt sitä anlogimikserin mittarin nollan tienoota.

EDIT: Ja se max lähtötaso ei sitten välttämättä ole se +22dBu, joten tuo +4dBu taso tiskin mittareissa pitää periaatteessa laskea/tarkistaa spekseistä.

Aihe kiinnostaa ja aion tuonkin yhtälän itselleni avata, ajan kanssa, mutta voisko joku heittää, maanläheisemmin, missä tienoilla 01v96vII:n masterbussin mittarit on tapana pomppia, yllä olevan teorian huomioiden?
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)