Aihe: Laulu ei kuulu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lennu
30.10.2006 14:12:51

Siitä on oieasti puhuttu jo ikuisuus, että esim. rumpuja ei voi kovin helposti hiljaa soitta ilman, että tatsi, saundi tai musa genre ei muutu ja esim. putkitekniikan ansiosta kitara vahvareita pitää sen verran isolla luukuttaa, että tulpat kantssii laittaa päähän. No miksi pitää lukuutta styrkkaria, no se saundi!!

No eihän siitä soundista voi olla mitään käsitystä, kun on nappulat korvissa. Ja korvamonitorit nyt on asia erikseen.

Sä oot hauska, kun otat niin hirveesti kipinää.

Perustetaan Tulpat Pois Tukka Lähtee RY.
" Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
kivi
30.10.2006 14:13:01 (muokattu 30.10.2006 14:24:12)
Siis mitä vittua!!!

Olettako te oikeasti näin mustavalkoisia. Väitätte ihan pokerilla, että kaikki bändit/muusikot, jotka käyttää korvatulppia A: eivät osaa soittaa B: eivät hallitse soitto tekniikkaa C: ovat muuten vaan idiootteja, ku luukuttavat kamoja yli sietorajojen

90% muusikoista todennäköisesti käyttää tulppia tai ainaki pitäis käyttää ja tämä 90% sisältää kaikki parhaista parhaimmatki muusikot joiden soitto tekniikat ja taidot on loppuun asti hiottuja. Menettekö te esim. Mike Portnoylle sanomaan, että äijällä on huono tekniikka, ku pitää tulppia pitää?

Oletteko te jotain vitun leipääntyneitä humppamuusikoita, ku pitää tuomita kaikki tulppia pitävät soittaja, jotka pääosin kuuluvat raskaamman musan piiriin?

Siitä on oieasti puhuttu jo ikuisuus, että esim. rumpuja ei voi kovin helposti hiljaa soitta ilman, että tatsi, saundi tai musa genre ei muutu ja esim. putkitekniikan ansiosta kitara vahvareita pitää sen verran isolla luukuttaa, että tulpat kantssii laittaa päähän. No miksi pitää lukuutta styrkkaria, no se saundi!!

Ei kun aikuisia. Ja aikuisten oikeesti, mä olen soittanut raskasta rokkia tuplastäkillä kolmattakymmenettä vuotta, enkä mä tarvitse tulppia. Kuulo toimii studiossakin ihan ok ja heinäsirkat kuuluu.

Älä vaahtoa. Mä olen lukenut sun kirjoituksiasi, sulla ei ole kyllin rahkeita oman totuutesi julistamiseen ainoana totuutena.

PS. Kumma juttu, että (Musamiestä ehkä lukuunottamatta) useimmat tulpatta soittamista suosittelevat ovat niitä jotka myös saavat leipänsä musiikista. Humppamuusikoita tai hanuripartioita ei taida olla yksikään, vaan kaikki ovat kyllä ihan täyden festarikattauksen soittajia tai ammattimiksaajia.

Ja ei, en mä tarvitse itse soittaessani tulppia. Jos lavalla on niin kova vola ettätulpat olis tarpeen, silloin on jotain mokattu. Muiden keikoilla kyllä käytän joskus tulppia ihan vain siksi, että tulppapäiset soittajat eivät ole vaivautuneet opettelemaan tekemään soundia pienemmällä volalla.

Eikä oo musiikin lajista kiinni. Esim Trio Niskalaukaus onnistui hyvin kuulostamaan raskaalta, vaikka äänenpaine olisi ollut 85dB rajoissa.

PPS. Siinä mielessä Pertsa on kyllä varmaan omalta osaltaan oikeassa, että aloittelijat ovat kuulolle vaarallisempia kuin ammattilaiset. En mä menisi hänen kanssaan samalle lavalle, jos hän tarvitsee tulpat, siinä olisi omakin kuuloni vaarassa.

Vaikka tietenkin suon tulppien käyttämisen muille. Ei se ole multa pois, kunhan osaa soittaa siinä missä ilman plugejakin. Ainahan se vähentää melurasitusta, rumpaleilla huomattavastikin. Mutta jos ei osaa soittaa ilman plugeja, sitten vois todella vaihtaa harrastusta tai asennetta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Perza
30.10.2006 15:12:27 (muokattu 30.10.2006 15:19:25)
No itse en käytä keikoilla tulppia, mutta siinä 5 neliön treeniksellä käytän. Toisaalta 30v metallia, enkä käytä tulppia, eikä tee heikkoa. Tarkoittaako tämä nyt sitä sitte, että olet oikeassa? Ehkä joku toinen samoilla volumeilla ilman tulppia olis jo menettäny kuulonsa aikaa sitte!! Ja veikkaan, että ku roudaat sen settis tuonne 5 neliön treenikselle, ni varmasti volat nouseen siihen pisteeseen, että tulppia kannattaa pitää.

Ainakin ne bändit joiden kanssa olen tehnyt töitä esim. Popeda, kirka, Sleepparit, Jani Wiikholm yms. soittaa niin saatana lujaa lavalla, että tulpat on ainaki minun korville turvallista olla päässä, mutta nämähän on näitä aloittelevia bändejä. Taas toisaalta stagen koosta riippuen!!

Sitte tämä saundin rakennus paska pikku volilla! Väitäkö oikeasti, että se on soittajan vika jos ei saa 100w putkinupista hyvää saundia pikku volilla. Tämän mukaan esim. SRW oli ihan perseetä, ku luukutti kamojansa ja varmasti volat nousi huikeisiin lukuihin, mutta taas aloittela bändi!

Twist Twist Erkinharju, paska jätkä ku soittaa liian lujaa! Aloittelija!
Turhaa
oiva tumpeloinen
30.10.2006 15:18:59
Hyvä vääntö vaihteeksi asiasta. =)

Minä en ammattilainen ole, mutta en mä silti tulppia tarvitse. Ei soi korvat, heinäsirkat kuuluu, eikä mua kukaan ole liian kevyestä möykästä syyttänyt.

Mä itseasiassa olisin niin idiootti, että tulppien kanssa mä varmasti pilaisin kuuloni. Tulpat päässä, kun ei meinaa sitten kuulla toisten puheesta tauoilla mitään, niin ne kovin helposti tulee otettua pois. Ja tietenkin jonkun pitää siihen päälle vetää se jämäkkä E5.

Mun mielestä tuo Lennun neuvo on ihan hyvä. Jos ei kämpillä (tai keikalla, missä vaan) satu korviin missään vaiheessa, niin eipä ne paljon myöhemminkään sitten vingu. Tämä on tietenkin täysin subjektiivinen mielipide, eikä perustu mihinkään faktaan. Ainoastaan omiin kokemuksiin.
Perza
30.10.2006 15:21:50
Hyvä vääntö vaihteeksi asiasta. =)

Minä en ammattilainen ole, mutta en mä silti tulppia tarvitse. Ei soi korvat, heinäsirkat kuuluu, eikä mua kukaan ole liian kevyestä möykästä syyttänyt.

Mä itseasiassa olisin niin idiootti, että tulppien kanssa mä varmasti pilaisin kuuloni. Tulpat päässä, kun ei meinaa sitten kuulla toisten puheesta tauoilla mitään, niin ne kovin helposti tulee otettua pois. Ja tietenkin jonkun pitää siihen päälle vetää se jämäkkä E5.

Mun mielestä tuo Lennun neuvo on ihan hyvä. Jos ei kämpillä (tai keikalla, missä vaan) satu korviin missään vaiheessa, niin eipä ne paljon myöhemminkään sitten vingu. Tämä on tietenkin täysin subjektiivinen mielipide, eikä perustu mihinkään faktaan. Ainoastaan omiin kokemuksiin.

Taas jällee, ei vingu, satu tai yms, mutta silti voi olla vaarallista ja toisaalta voihan tulpat päässäki opetella soittaan!
Turhaa
oiva tumpeloinen
30.10.2006 15:27:58
Taas jällee, ei vingu, satu tai yms, mutta silti voi olla vaarallista ja toisaalta voihan tulpat päässäki opetella soittaan!

Jos kaikesta ajattelisi, että se voi olla vaarallista, ei varmaankaan kannata omasta makuuhuoneestaan mihinkään lähteä. Toisaalta moni on kotiinsakin kuollut....

Mä henkilökohtaisesti koen sen vaarallisempana itselleni, että mä jossain vaiheessa kuitenkin rykäisen sen tulpan pois päästäni, ja jostain tulee järkyttävän kova möykkä siinä vaiheessa.
Perza
30.10.2006 15:30:19 (muokattu 30.10.2006 15:33:14)
Jos kaikesta ajattelisi, että se voi olla vaarallista, ei varmaankaan kannata omasta makuuhuoneestaan mihinkään lähteä. Toisaalta moni on kotiinsakin kuollut....

Mä henkilökohtaisesti koen sen vaarallisempana itselleni, että mä jossain vaiheessa kuitenkin rykäisen sen tulpan pois päästäni, ja jostain tulee järkyttävän kova möykkä siinä vaiheessa.

Ja se on sitte parempi olla siinä möykässä se 2-3h putkeen?

Siis oikeasti, eikö täällä ole kukaan sitä mieltä, että kuuloa kannattaa suojata esim bändi treeneissä?
Turhaa
aimotuska
30.10.2006 15:53:15
Siis oikeasti, eikö täällä ole kukaan sitä mieltä, että kuuloa kannattaa suojata esim bändi treeneissä?

Tottahan toki kannattaa suojata. Mut miksi se lähtökohta on aina siinä, että ensin pistetään se treenis täyteen sellaisia vehkeitä, joita ei voi soittaa hiljaa ja sitten itketään että on pakko pistää tulpat? Mikä pakko sinne on tunkea ne miljoonan watin styrkkarit, jotka ei soi ennen kuin nupit on vedetty yhteentoista? Kai niitä nyt on pienempiäkin vehkeitä.

Yksi miksauksen peruspilareistakin on että leikataan mieluummin sitä, mikä kuuluu liikaa, kuin että yritetään aina nostaa muuta matskua.
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Perza
30.10.2006 15:57:02
Tottahan toki kannattaa suojata. Mut miksi se lähtökohta on aina siinä, että ensin pistetään se treenis täyteen sellaisia vehkeitä, joita ei voi soittaa hiljaa ja sitten itketään että on pakko pistää tulpat? Mikä pakko sinne on tunkea ne miljoonan watin styrkkarit, jotka ei soi ennen kuin nupit on vedetty yhteentoista? Kai niitä nyt on pienempiäkin vehkeitä.

Yksi miksauksen peruspilareistakin on että leikataan mieluummin sitä, mikä kuuluu liikaa, kuin että yritetään aina nostaa muuta matskua.

No lähtökohtaisesti olen itsekkin sitä mieltä, että paras olis jos ei tarvis pitää tulppia, mutta aina olen pitänyt ja tulen pitämään, ei niinkään sen takia, että soitetaan liian lijaa vaan varmuuden vuoksi!!
Turhaa
musamies
30.10.2006 19:23:25 (muokattu 30.10.2006 19:42:28)
Samaa mieltä kuin ylempänä Hjunnila.

Sitte tämä saundin rakennus paska pikku volilla! Väitäkö oikeasti, että se on soittajan vika jos ei saa 100w putkinupista hyvää saundia pikku volilla.

Huonoo ammattitaitoo roudata liian iso nuppi paikalle. Mullakin on ollut käytössä eri teholuokan putkinuppeja.

Kun keskustelun otsikkokin koskee laulun kuulumista, niin laulajista mulle tulee mieleen monipuolinen taiteilija Vesku Loiri. Ajelin tuossa vähän aikaa sitten autolla vierasvenesataman kautta ja oikein mainiolta tuntui ankeeseen syysmeininkiin kun radiosta tuli Loirin laulama Ihmisen ikävä toisen luo. Siinä oli ainakin alussa lähinnä pienimuotoinen kitarasäestys ja laulu. Ei huutanut 100 w putkinuppi täysiä. Loirin ääni senkun paranee vanhetessa. Jopa meikäläisen harmooni olis voinu kuulua siinä ;-)

Kun olin heavy ja rock tyyppejen kanssa tekemisissä, oli kitaristi laittanut vahvistimeensa keinokuorman.

Liian kovaa vetäminen on vähän samanlaista hommaa kun nuorempana kortin saatua tuli itselleen ja muille esiteltyä kuviteltuja mahtavia ajotaitoja kaahamalla järettömiä nopeuksia viritetyllä jenkkifarmarilla. Nyt on ajo- ja soittotaitoa tullut lisää, vauhti ja mökä vähentynyt.
Perza
30.10.2006 19:55:04 (muokattu 30.10.2006 19:58:11)
Samaa mieltä kuin ylempänä Hjunnila.

Huonoo ammattitaitoo roudata liian iso nuppi paikalle. Mullakin on ollut käytössä eri teholuokan putkinuppeja.

Kun keskustelun otsikkokin koskee laulun kuulumista, niin laulajista mulle tulee mieleen monipuolinen taiteilija Vesku Loiri. Ajelin tuossa vähän aikaa sitten autolla vierasvenesataman kautta ja oikein mainiolta tuntui ankeeseen syysmeininkiin kun radiosta tuli Loirin laulama Ihmisen ikävä toisen luo. Siinä oli ainakin alussa lähinnä pienimuotoinen kitarasäestys ja laulu. Ei huutanut 100 w putkinuppi täysiä. Loirin ääni senkun paranee vanhetessa. Jopa meikäläisen harmooni olis voinu kuulua siinä ;-)

Kun olin heavy ja rock tyyppejen kanssa tekemisissä, oli kitaristi laittanut vahvistimeensa keinokuorman.

Liian kovaa vetäminen on vähän samanlaista hommaa kun nuorempana kortin saatua tuli itselleen ja muille esiteltyä kuviteltuja mahtavia ajotaitoja kaahamalla järettömiä nopeuksia viritetyllä jenkkifarmarilla. Nyt on ajo- ja soittotaitoa tullut lisää, vauhti ja mökä vähentynyt.

Meitsi ei kyllä tajua, että kaikki laittaa kovaa soittamisen aloittelijoiden piikkiin, ku suuri osa ammattilaisistaki tuota tekee ja varmaan isossa maailmassa vielä isompi osa, mutta olkaat te ammatti-ihmiset parempia, ku muut ja soittakaa ilman tulppi. Mutta veikkaa että kukaan teistä ei mene esim. sleeppareille tai per gyntille sanomaan, että aloittelijat soittaa noin lujaa!

Ja edelleen "lujaa" on suhteellinen käsitys!
Turhaa
musamies
30.10.2006 19:59:46 (muokattu 30.10.2006 20:00:35)
Mutta veikkaa että kukaan teistä ei mene esim. sleeppareille tai per gyntille sanomaan, että aloittelijat soittaa noin lujaa!

Kyllä tossa meidän kylän hotellissakin on kuulemma Popeda soinut älyttömän kovaa. Niissä yhteyksissä missä mä olen mukana, tapanani on huolehtia, ettei tule kohtuuttoman kovaa.

Siinä mielessä samaa mieltä, että möykkääjiä löytyy ammattilaisistakin.
Perza
30.10.2006 20:09:29 (muokattu 30.10.2006 20:14:21)
Kyllä tossa meidän kylän hotellissakin on kuulemma Popeda soinut älyttömän kovaa. Niissä yhteyksissä missä mä olen mukana, tapanani on huolehtia, ettei tule kohtuuttoman kovaa.

Siinä mielessä samaa mieltä, että möykkääjiä löytyy ammattilaisistakin.

Eikä oo ees ainoa tapaus!!!

Melkein veikkaan, että Tarotiti, Boodomit, Kotiteollisuudet, Diablot, Staminat, Mokomat jne. vetävät sellaisilla lavavolumilla, että tulpat olisivat tarpeen, mutta hei, hehän ovatkin aloittelijoita!!
Turhaa
musamies
30.10.2006 20:19:11 (muokattu 30.10.2006 20:20:37)
Eikä oo ees ainoa tapaus!!!

Valitettavasti oikeassa olet!

Siksi asiassa on vielä sarkaa tekemisellä, tietoisuuden parantamiselle, opille ja koulutukselle.

Yksi keino millä asiaan voi rakentavasti vaikuttaa, niin miettii vähän minkälaisia bändejä kannattaa erilaisiin esiintymistiloihin ottaa ja käy riittävät neuvottelut etukäteen, ettei kenenkään tarvi marista itse soittotilanteessa.

Olen törmännyt päinvastaiseenkin ilmiöön kun olin pitkin hampain järjestyksenvalvojana, että melusta saatetaan valittaa silloinkin, vaikkei ole kova melu kyseessä ja on melulupa ja määräaikoja on noudatettu.

Mä neuvoisin miettimään aika tarkkaan minkälaiset on sopivat puitteet noille mainitsemillesi bändeille. Mitään ihan pieniä paikkoja ne ei ole.
Perza
30.10.2006 20:26:06
Valitettavasti oikeassa olet!

Siksi asiassa on vielä sarkaa tekemisellä, tietoisuuden parantamiselle, opille ja koulutukselle.

Yksi keino millä asiaan voi rakentavasti vaikuttaa, niin miettii vähän minkälaisia bändejä kannattaa erilaisiin esiintymistiloihin ottaa ja käy riittävät neuvottelut etukäteen, ettei kenenkään tarvi marista itse soittotilanteessa.

Olen törmännyt päinvastaiseenkin ilmiöön kun olin pitkin hampain järjestyksenvalvojana, että melusta saatetaan valittaa silloinkin, vaikkei ole kova melu kyseessä ja on melulupa ja määräaikoja on noudatettu.

Mä neuvoisin miettimään aika tarkkaan minkälaiset on sopivat puitteet noille mainitsemillesi bändeille. Mitään ihan pieniä paikkoja ne ei ole.

Yritäppä siinä sitte selittää pikku Bodomeille, että älkää luukuttako täysillä, ku ne isot pojatki niin tekee. Ainoa mistä oikeasti on hyötyä on kertoa heille melusaasteen vaaroista ja ohjata heidät kuulon suojauksen saloihin. Näin ollen on aika vastuutonta missään yhteydessä sanoa, että tulppia ei pitäisi käyttää. Kyllä ne siinä vaiheessa, ku Line6 spideri lakkaa kuulumasta huomaa, että vois rumpali vähä rajoitta-
Turhaa
santtus
30.10.2006 20:28:10
Tosin Mokomakin nykyään korvamonitoreilla, joten se melu on kyllä laskenut. Eivät ehkä ole enää siis niin aloittelijatasolla... ;-)
musamies
30.10.2006 20:32:05
Yritäppä siinä sitte selittää pikku Bodomeille, että älkää luukuttako täysillä, ku ne isot pojatki niin tekee. Ainoa mistä oikeasti on hyötyä on kertoa heille melusaasteen vaaroista ja ohjata heidät kuulon suojauksen saloihin.

Mul on niin hyvä luontainen auktoriteetti, ettei mun tarvi selittää, vaan laitan vehkeet hiljemmalle jos tarvista sille on! Valvon myös ettei kukaan tuo älyttömiä vehkeitä paikalle tai käytä niitä väärin.
Perza
30.10.2006 20:34:37
Mul on niin hyvä luontainen auktoriteetti, ettei mun tarvi selittää, vaan laitan vehkeet hiljemmalle jos tarvista sille on! Valvon myös ettei kukaan tuo älyttömiä vehkeitä paikalle tai käytä niitä väärin.

Tarkoitin näin yleisissä keskusteluissa, ei vaan keikoilla. Kukapa sielä treeniksellä on niitä tasoja valvomassa ja siitähän tässä just oli kysymys!
Turhaa
Perza
30.10.2006 20:35:43 (muokattu 30.10.2006 20:42:09)
Tosin Mokomakin nykyään korvamonitoreilla, joten se melu on kyllä laskenut. Eivät ehkä ole enää siis niin aloittelijatasolla... ;-)

Mutta veikkaan, että rumpalilla on oma monitori/subbari josta tuuttaa aivan tarpeeksi.

Ruoskan raideri, en menis ilman eareita lavalle:

Monitorit:
Tarpeeksi suuret ja paljon äänenpainetta tuottavat. Vähintään 600 wattia kulma ja päätteenä 1000 w.
Pienet kuolevat kun Pate vaatii tarpeensa niihin.. Kulmat mielellään tuplana.
Turhaa
musamies
30.10.2006 20:37:00
Tarkoitin näin yleisissä keskusteluissa, ei vaan keikoilla. Kukapa sielä treeniksellä on niitä tasoja valvomassa ja siitähän tässä just oli kysymys!

On tullut kokemuksen ja itselle tulleiden meluhaittojen (tinnituksen) myötä ruvettua valvomaan asiaa myös niissä treeneissä, missä on mukana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)