![]() 18.11.2014 21:09:45 | |
---|---|
Tuli varmaan jo selväksi että tässä tapauksessa nettikauppa on täysin hyödytön. Parempi tapa olisi tehdä sivuille laskuri useilla muuttujilla, josta asiakas näkee suoraan mahdollisimman tarkan arvion hintatasosta. kausalgia.bandcamp.com | |
![]() 18.11.2014 21:47:44 | |
Kovin harva AV-alan ammattilainen taitaa työtunteja päästä laskuttamaan, vaan päivähinnalla mennään. Ainakin niiden keikkojen osalta joissa mä oon työn ostajan asemassa ollut, on ammattimiesten laskutukset pyörineet luokassa 300-450e + alv + matkakulut. Eli siinämielessä hyvin on toi arvio hehtaarilla. Tämä siis Tampereella, seppiä jotka kykenevät omasta tontistaan suvereenisti huolehtimaan parintuhannen hengen yleisöille. Firmabileitä, festareita yms. | |
![]() 18.11.2014 22:01:34 (muokattu 18.11.2014 22:03:36) | |
Sytem: Kovin harva AV-alan ammattilainen taitaa työtunteja päästä laskuttamaan, vaan päivähinnalla mennään. Ainakin niiden keikkojen osalta joissa mä oon työn ostajan asemassa ollut, on ammattimiesten laskutukset pyörineet luokassa 300-450e + alv + matkakulut. Eli siinämielessä hyvin on toi arvio hehtaarilla. Tämä siis Tampereella, seppiä jotka kykenevät omasta tontistaan suvereenisti huolehtimaan parintuhannen hengen yleisöille. Firmabileitä, festareita yms. Tollasta summaa mä oon kuullu maksettavan myös. Siksi se tuntuikin oudolta että jos 500€ ei riitä kuin osaksi päivää. Tai siis että 500€:lla ei oikein meinaa saaa työntekijää kuin osaksi päiväksi.. Just a face in the crowd. | |
![]() 18.11.2014 22:06:29 (muokattu 18.11.2014 22:10:55) | |
Sytem: Kovin harva AV-alan ammattilainen taitaa työtunteja päästä laskuttamaan, vaan päivähinnalla mennään. Ainakin niiden keikkojen osalta joissa mä oon työn ostajan asemassa ollut, on ammattimiesten laskutukset pyörineet luokassa 300-450e + alv + matkakulut. Eli siinämielessä hyvin on toi arvio hehtaarilla. Tämä siis Tampereella, seppiä jotka kykenevät omasta tontistaan suvereenisti huolehtimaan parintuhannen hengen yleisöille. Firmabileitä, festareita yms. Nimenomaan, sen yhden miehen laskutus on tuota luokkaa. Yksi mies ei vaan hirveän isoa tapahtumaa yksin ala pykäämään vaan siihen tarvitaan muitakin miehiä ja nekin miehet maksaa jotain. Tää aihe ja idea alkaa olla melko loppuun kaluttu. Ketjun aloittajan (yrittäjän) ajatus "hyvistä" palkoista ja vähänkään isomman tapahtuman toteutus 400-500 eeron palkkakuluilla on melko mahdoton toteuttaa ammattiukoilla. Sillon joutuu palkkaan harrastelijoita. Lision: Tilaisuudet joita hoidamme ovat sellaisia, ettei epäonnistumisen mahdollisuutta ole (esim. isot kansainväliset yritystapahtumat). Sen takia mukana pitää kulkea aina reilusti varakalustoa. En raahaa keikoilla mukana harrastelijoita vaan käytän Suomen parhaimpia teknikoita joten työntekijäkustannukset ovat 400-500€ + alv per päivä. Puhutaan teknikoista ja työntekijäkustannuksista monikossa eli kokonaiskuluista. Se ei uponnu mulle. Yhden sillä saa, se loppu menee hampurilaispalkalla noilla kuluilla. | |
![]() 18.11.2014 22:17:03 | |
Mä oon tosiaan ollut siinä uskossa että ollaan koko ajan puhuttu yhden miehen laskutussummasta. Mutta joo, antaapa olla, ei tästä oo hyötyä enää kellekkää.. Just a face in the crowd. | |
![]() 18.11.2014 23:41:27 | |
ferodoz: Mä oon tosiaan ollut siinä uskossa että ollaan koko ajan puhuttu yhden miehen laskutussummasta. Mutta joo, antaapa olla, ei tästä oo hyötyä enää kellekkää.. Mulla on ollut yksi, myldexilla kolme. Tuo Sytemin mainitsema haarukka on tosiaan aika yleinen. Siksi minä Rallattelijalta kysyinkin, mistä niitä oikeita ammattilaisia saa niin halvalla. entinen turkulainen | |
![]() 19.11.2014 00:00:36 | |
Verkkokauppa on näemmä mennyt uusiksi. "Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!" | |
![]() 19.11.2014 07:12:07 | |
Sen verran vielä noista laskutuksista ja työn hinnoista, että jos tilaan pääkaupunkiseudulta huoltomiehen tai esim. AV-asentajan tänne Mikkeliin päiväksi töihin, niin en häntä kovinkaan helposti alle 800€ saa. Firmat laskuttavat kuitenkin kilometrit, päivärahat, majoitukset ja työtunnit katteillaan kuorrutettuna ja hyvinkin pian pyöritään siellä 1000€/päivä, joka lienee esim. asennusten tarjouslaskennassa yms. melko yleisesti käytetty summa jos välimatka on sen reilu 500km. Show-alan teknikot liikkuvat näin ollen melkoisen halvalla. | |
![]() 19.11.2014 09:09:05 | |
Pauli Lappalainen: Show-alan teknikot liikkuvat näin ollen melkoisen halvalla. Valitettavan halvalla, ja riippumatta päivästä tai kellonajasta | |
![]() 19.11.2014 10:16:42 (muokattu 19.11.2014 10:22:01) | |
Sytem: Valitettavan halvalla, ja riippumatta päivästä tai kellonajasta Tuo on juuri se syy miksi henk. koht. en ole enää aikoihin tekniikan parissa puuhaillu. Ei tarvi olla kummoinen ainstaini että on "siisti sisätyö" ihan duunarina, 8-16 työaika ja laskutus omasta työstä ihan jotain muuta kuin 25e/h. Iltaisin ja viikonloppuisin laskutushintaan räpsähtää päälle vielä roimat lisät, puhumattakaan kiire-keikoista. Mielummin olen ainaki itse illat ja viikonloput perheen ja omien harrastusten parissa kuin tienpäällä, vieläpä nimenomaan päiväkorvauksella (josta laskettu käteen jäävä ja todellinen tuntipalkka on sama tai huonompi kuin lentokonesiivojalla) "Show-alan" suunnan ja palkkakehityksen näki jo yhdeksänkymmentäluvun puolivälissä ja samassa tilassa tuo junnaa vieläki. Ja tulee myös junnaamaan niin kauan kun on niitä jotka ovat valmiita tekemään hommaa nykyhinnoilla. | |
![]() 24.11.2014 20:29:01 (muokattu 24.11.2014 20:31:22) | |
No hei! Jos tarviitte siellä etelässä halpatyövoimaa niin kannattaa ottaa yhteyttä! On nimittäin aika harvassa ne keikat valtakunnan rajojen tällä puolen josta meikäläiset saa yli 250€/pv laskutusliksaa. Ja tuonkin päivän pituus vaihtelee 8-24h ja saattaa sisältää 700km ajoja omaan piikkiin. Tämä ei ollut vitsi! Mulle riittäis vaikka 200€/pv liksaa + lennot helsinkiin ja takas. Ilmeisesti työvoimakustannukset pysyis silti alhaisina ja mun työmatka-aika putoais. Its a win-win! E: Ai niin! Ja täällä tosiaan asuinkustannukset on osastoa Etu-Töölö, ruoka ja löpö 1,5 x kalliimpaa, eikä julkista liikennettä! :D - Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you. | |
![]() 24.11.2014 20:51:49 (muokattu 24.11.2014 20:55:55) | |
eetuss: On nimittäin aika harvassa ne keikat valtakunnan rajojen tällä puolen josta meikäläiset saa yli 250€/pv laskutusliksaa. Ja tuonkin päivän pituus vaihtelee 8-24h ja saattaa sisältää 700km ajoja omaan piikkiin. Miksiköhän on harvassa ne keikat? Varmaan siksi että jotkut sitä tekee, ajelee omaan piikkin puoli Suomea. Loppujen lopuksi tekijt saavat syyttää vain itseään tilanteesta, ei tarvi maksaa niin kauan kun porukka on valmis tekeen hampparipalkalla (ja jos oikein hyvä jätkä on niin saa limunki lisäksi, ehkä jopa aterian mäkkärissä). Ala on oikeasti ollut ihan samaa paskaa ku mihin se alko ajautuun jo 15 vuotta sitten. Silloin jo nuoret jätkät norkoili kyseleen töitä ohjelmatoimistoista, valomiehenä, tiskijukkana tai vaikka ständiä pitään pystyssä... Se ku on hienoo että pääsee reissaan ja saa melkein kulut pois "palkkana", ei tarvi ite maksaa ku 50 viikonlopusta..ja oikein hyvällä tuurilla saattaa saada pesääki kerran kesässä keikalla..ristus että nousee verenpaine :D Ja joo, sohin ampiaspesää. Sarkasmia ja totta toinen puoli.. ;) | |
![]() 24.11.2014 21:26:06 | |
No ne on alhaalla siksi kun joka ikinen humppabändi, bilebändi, karaokeisäntä ja DJ on päättänyt että kuka tahansa voi olla teknikko. Globalisaation myötä saa markalla markan rojua ilman alvia ja asiakas ei osaa, eikä halua panostaa laatuun koska ei ole ikinä sitä nähnytkään. myldex: Miksiköhän on harvassa ne keikat? Varmaan siksi että jotkut sitä tekee, ajelee omaan piikkin puoli Suomea. Loppujen lopuksi tekijt saavat syyttää vain itseään tilanteesta, ei tarvi maksaa niin kauan kun porukka on valmis tekeen hampparipalkalla (ja jos oikein hyvä jätkä on niin saa limunki lisäksi, ehkä jopa aterian mäkkärissä). Ala on oikeasti ollut ihan samaa paskaa ku mihin se alko ajautuun jo 15 vuotta sitten. Silloin jo nuoret jätkät norkoili kyseleen töitä ohjelmatoimistoista, valomiehenä, tiskijukkana tai vaikka ständiä pitään pystyssä... Se ku on hienoo että pääsee reissaan ja saa melkein kulut pois "palkkana", ei tarvi ite maksaa ku 50 viikonlopusta..ja oikein hyvällä tuurilla saattaa saada pesääki kerran kesässä keikalla..ristus että nousee verenpaine :D Ja joo, sohin ampiaspesää. Sarkasmia ja totta toinen puoli.. ;) - Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you. | |
![]() 24.11.2014 22:30:46 | |
Äääähhh! Samaa virttä veisattiin joskus -80 luvulla, mutta osa sai palkkansa ja eli sillä, osa hävisi historian hämäriin. | |
![]() 25.11.2014 07:21:21 | |
Pauli Lappalainen: Äääähhh! Samaa virttä veisattiin joskus -80 luvulla, mutta osa sai palkkansa ja eli sillä, osa hävisi historian hämäriin. Näin se menee aina :) Meinasin jo lisätä että päteville jätkille maksetaan, niille on pakko maksaa jos ne halutaan hommiin ja huonoilla ukoilla homma ei pitkälle kanna. Hyvät TIETÄÄ arvonsa ja ne EI OMAAN piikkiinsä ajele tuolla pitkin Suomen maata hampurilaispalkalla, oli se kotipaikka sitten Utsjoella tai Helsingissä. Sorhitaan ny vähän lisää vielä ;) Mutta onhan se totta että tämän päivän laskutushinnoilla itse en todellakaan enää lähtis viikonlopuiksi tien päälle. Monessa muussa hommassa puhutaan ihan erilaisista todellisista tuntilaskutuksista. Ei se elanto kovin leveä ole, vaikka alalla leipänsä toki tekeeki ainaki osaavat tyypit ja on itseasiassa tehnyt sen 25 vuotta mitä minä oon touhua katellu ja silloin tällöin ollu tohinassa mukanaki. | |
![]() 25.11.2014 09:54:53 (muokattu 25.11.2014 09:56:58) | |
Sytem: Kovin harva AV-alan ammattilainen taitaa työtunteja päästä laskuttamaan, vaan päivähinnalla mennään. Ainakin niiden keikkojen osalta joissa mä oon työn ostajan asemassa ollut, on ammattimiesten laskutukset pyörineet luokassa 300-450e + alv + matkakulut. Eli siinämielessä hyvin on toi arvio hehtaarilla. Tämä siis Tampereella, seppiä jotka kykenevät omasta tontistaan suvereenisti huolehtimaan parintuhannen hengen yleisöille. Firmabileitä, festareita yms. PK-seudulla kahta firmaa lukuunottamatta itse laskutan nimenomaan tuntipalkkiona. Minimiveloitus 4h:n mukaan. Tässä on puolensa, ja puolensa. Joinain päivinä pääsee oikein kunnolla tilille, ja sitten väliin osuu sellaisia lyhyempiä päiviä, jolloin tulee vähemmän, mutta keskiarvo on kuitenkin ok, ja tää on molemmille puolille reilua... Noi kaks firmaa jotka on halunneet päiväpalkan, ovat sen saaneet ja silloin se on laskettu vastaamaan 14 tunnin tuntipalkkaa... Miten päädyin 14 tuntiin oli se, että katsoin 4 vuoden ajalta työtuntien määrän ja jaoin sen työpäivillä, jolloin keskiarvo oli luokkaa 12-13 tuntia. Mutta siis aika moni täällä päin laskuttaa myös ihan tuntiperusteisesti... ...toisaalta harvan olen kuullut saavan päivähintana esim. 400e+alv+matkakuluja, saati 450e... ...on niitäkin mutta sitä ei voi pitää mediaanina... e: niin, ja matkakulut tottakai maksetaan / laskutetaan silloin kun ne on aiheellisia... ...pk-seudulla tapahtuvista keikoista tämä tarkoittaa vain niitä aamuöisiä taksikuitteja kun julkiset ei liiku... Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa... | |
![]() 28.11.2014 19:36:01 | |
entinen turkulainen | |
![]() 28.11.2014 19:52:39 | |
miffe: Tästä sitten hintaesimerkkiä. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=945472 Ei tommosten kanssa kannata/voi kilpailla... Kaverilla on varmaan päivätyö ja tää on vaan harrastus, jolla pääsee pois kotoa... ...voihan peruna... Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa... | |
![]() 28.11.2014 21:16:15 (muokattu 28.11.2014 21:21:35) | |
miffe: Tästä sitten hintaesimerkkiä. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=945472 Voikiesus. Ja nuo on alvillisia hintoja. Ei toi kaveri kyllä itselleen tuosta palkkaa saa. Kamavuokranahan nuo hinnat on ihan järkeviä. "Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!" | |
![]() 28.11.2014 21:46:48 | |
miffe: Tästä sitten hintaesimerkkiä. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=945472 Jos ne matkakorvaukset ovat astronomisia... Istu ja pala! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)