![]() 12.08.2009 11:05:51 | |
---|---|
JoKo: Jep, tiedän tunteen, räppibileet ovat ihan oma lukunsa. Usein noin päin kuten kuvailit, mut joskus käy toisinkin... Kerran tuli nimittäin lauteilla vastaan tällanen suhtkoht ex tempore Suomeen asti kutsuttu porukka ameriikkalaisia räp-artisteja, olivat vielä jotain kohtalaisen tunnettuja. Olin alustavasti hieman kauhuissani että mitähän tästäkin tulee, mutta näähän olivatkin oikein joviaalia sakkia. Pahoittelivat kun ei kiireen takia ehtiny selvittää että millasta sähköä siellä jääkarhujen maassa on tarjolla ja olivat ihan monttu auki kun hain aarreaitasta ison 220->110V muuntajan. Vehkeet kiinni, mikit auki ja kas, kavereilla on niin hyvä mikkitekniikka ettei edes kompressoria tartte väliin pistää. Oli harvinaisen helppo ilta. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies | |
![]() 13.08.2009 20:52:37 | |
JoKo: Jep, tiedän tunteen, räppibileet ovat ihan oma lukunsa. Kesken soundcheckin räbäyttäjä tulee kysymään lisää kaiuttimia. Ihmettelen ja sanon että eiköhän noi (4 kulmaa lavan edessä+sidefillit) kata koko lavan etuosan ihan reippaasti, laitetaan niitä kovempaa jos ei kuulu. Toiseksi tän räbäyttäjän jälkeen esiintyy yli kymmenhenkinen bändi joten loput kajarit ois senkin takia hyvä pitää paikallaan... No kaveri ei millään usko ja kannanhan mä sille sitten loppujen lopuksi ne kaikki monitorit rekvisiitaksi ettei hänelle tulisi paha mieli. Toisissa bileissä tehtiin KOLME tuntia yhden ryhmän (yksi mikki ja levarit) soundcheckiä. En ole ikinä nähnyt sellaista vaiheilua ja tyyppi on kuitenkin ihan kansainvälisesti tunnettu artisti... Eli ei ole mun kokemus ainut kertainen... Jaksamista niille jotka tota paskaa joutuu töiden puolesta kestää. Ehkä tässä on se takana, kun noi ei joudu treeniksillä pelaamaan kamojen kanssa, niin sitten ovat vielä pahempia ummikkoja kuin rokkarit/popparit. | |
![]() 31.08.2009 12:49:07 | |
Vuosia sitten tapahtunut. Olimme keikalla Carina nimisessä baarissa jossa istuivat kaikki kylän "alanmiehet" juomassa oluitaan. Kesken keikan eräs partanaamainen pultsari astui lavalle ja tuli luokseni ojentaen minulle räkäpallon näköistä klönttiä ja kysyi, että tiedänkö mikä se on? Sanoin että ei mitään vitun hajua. Niinpä setä ystävällisesti kertoi sen olevan turnipsinsiemen ja että saan pitää sen. Kyllä siinä meinas synan soitto loppu kokonaan, kun jäin ihmettelemään helvetin hienoa siementä. :) | |
![]() 31.08.2009 13:47:20 | |
tämmösen kuulin viikonloppuna. " hei sori, mut mä en tie.... siis mul voi olla korvissa vikaa mut ettei toi päälaulaja olis ollu vähäsen kovemmalla ku noi taustalaulajat vai huutaako se vaan niin kovaa ? " WTF ? hösösö ! | |
![]() 01.09.2009 15:57:06 | |
LLLoyd: tämmösen kuulin viikonloppuna. " hei sori, mut mä en tie.... siis mul voi olla korvissa vikaa mut ettei toi päälaulaja olis ollu vähäsen kovemmalla ku noi taustalaulajat vai huutaako se vaan niin kovaa ? " WTF ? Kaveri tykkää taustalauluista? Niiden nimikin kyllä jo kertoo mitä niillä haetaan takaa, mutta ihmisten tyhmyyttä nyt ei koskaan voi aliarvioida:-) | |
![]() 01.09.2009 18:44:25 | |
Simo78: Kaveri tykkää taustalauluista? Niiden nimikin kyllä jo kertoo mitä niillä haetaan takaa, mutta ihmisten tyhmyyttä nyt ei koskaan voi aliarvioida:-) Ei ole itse kuultua mutta kaverilta kuulin kun roudasivat kitarakamoja baariin: "Ette kai te pojat käytä niitä tehostimia?" Ei se tästä.. | |
![]() 01.09.2009 21:30:58 | |
eetuss: Ei ole itse kuultua mutta kaverilta kuulin kun roudasivat kitarakamoja baariin: "Ette kai te pojat käytä niitä tehostimia?" Hä hää. Mistä näitä spedejä oikein tulee? | |
![]() 02.09.2009 08:28:53 (muokattu 02.09.2009 08:29:20) | |
joskus aikoja sitte jossain pizzerian kulmassa olin miksaamassa paikallista bändiä. Eräs lähemmäs 50 mies tuli juttelemaan ja neuvomaan miltä minkäkin hänen mielestään pitää kuulostaa. Nyökyttelin vaan ja olin tekevinäni kuten hän neuvoi. Kertoili itsestään, että on tehnyt itsekkin näitä hommia, kuten niin monet muutkin ovat sanoneet. Sitten hän kertoi mitä on tehnyt niin ollut tanssibändin kanssa laivalla pari kuukautta... meinasin revetä. En edes kysynyt mitä hän siellä teki mut kuitenkin. Sitten erehtyi kysymään multa että kauanko olen ollut äänentoiston kanssa tekemisissä. kun vastasin totuudenmukaisesti että noin 16 vuotta niin kaveri nyökytteli mulle ja kommentoi vielä jotain ja hävisi paikalta. "it's nice to be important, but it's more important to be nice..." | |
![]() 02.09.2009 09:17:44 | |
LLLoyd: tämmösen kuulin viikonloppuna. " hei sori, mut mä en tie.... siis mul voi olla korvissa vikaa mut ettei toi päälaulaja olis ollu vähäsen kovemmalla ku noi taustalaulajat vai huutaako se vaan niin kovaa ? " WTF ? Todennäköisesti se oli jonkun taustalaulajan poika/tyttökaveri... "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." | |
![]() 02.09.2009 14:48:51 | |
Roadari: Todennäköisesti se oli jonkun taustalaulajan poika/tyttökaveri... Tähän on kommentoitava, että jostain syystä aika monet miksaajat automaationa ajattelevat ns. taustalaulujen olevan toissijaisia. Vaikka näin ei välttämättä missään nimessä ole. Aikoinaan Kronik-orkesterin kanssa satsasimme kolmiääniseen stemmalaulantaan aika tavalla. Monissa kohdissa ei ollut edes tarkoitus niiden kahden muun äänen olla mitenkään taustalla, vaan tasaveroisena harmonioita luomassa. Oli todella surullista kun joka kerta talon sepän ollessa miksaajana sanoimme, että niiden stemmojen on sitten tarkoitus kuulua, itse kyllä lauletaan sitten hiljempaa kun pitää laulaa hiljempaa, niin lähes poikkeuksetta tuli palautetta ettei stemmat oikein kuuluneet. Toki, emme juuri päässeet tekemisiin tämän maan eturivin äänimiesten ja äänikalustojen kanssa, mutta kuitenkin. Aika paljon oli omakin miksaaja mukana ja se tietysti homman jujun ymmärsi kun se sille nyrkillä päähän taottiin : ) Sattuuko joku muuten muistamaan ketä oli Apulannan tekniikassa vuonna 1997 tai 1998? Rummut nurin ja nussimaan! | |
![]() 02.09.2009 19:02:56 | |
Pieni rumpalipoika: Tähän on kommentoitava, että jostain syystä aika monet miksaajat automaationa ajattelevat ns. taustalaulujen olevan toissijaisia. Vaikka näin ei välttämättä missään nimessä ole. Joo ja vaikka ne olisivatkin vaan taustoja, ei niiden tarvitse olla "hiljempaa" vaan sitä EQ:takin voi käyttää. Ei se tästä.. | |
![]() 03.09.2009 19:09:51 (muokattu 04.09.2009 09:36:54) | |
Meikäläisestä (alitajunnasta) on tehty jo videokin: http://www.youtube.com/watch?v=indBQGMPVMs Hääkeikalla kasausvaiheessa olin virittelemässä basariin mikkiä, niin tulee bändin jäsen sanomaan että ei tarvi mikittää, kun on pieni tila ja tulee muutenkin ihan liian lujaa. Ääntäkään ei oltu vielä soitettu. | |
![]() 09.09.2009 11:00:58 (muokattu 09.09.2009 11:02:53) | |
tässä yhdellä keikalla, eräs tyyppi tuli kertoo miten kitarat kuulostaa tunkkasilta mulle. Koitin sanoa että mennään ihan äärirajoilla siinä että saa laulut kuulumaan ja kuitenkaan ei ollut tarkoitus tehdä uusia desipeli ennätyksiä. Myönsin siis että kirkkaudessa olisi toivomisen varaa joskin illan aikana oli useita bändejä ja näin ollen aina ei lähtösounditkaan olleet kaksiset... Sitten kaveri tokaisi että käännä 300-400Hz ylöspäin niin tulee kirkkautta... no sillo repesin ja sain vielä selville että kaveri oli miksaaja, keskustelu päättyi siihen... "it's nice to be important, but it's more important to be nice..." | |
![]() 09.09.2009 22:57:01 | |
Tais jäädä kaverilta yx nolla pois...kaunis ajatus kuitenkin! | |
![]() 10.09.2009 02:11:06 | |
eetuss: Ei ole itse kuultua mutta kaverilta kuulin kun roudasivat kitarakamoja baariin: "Ette kai te pojat käytä niitä tehostimia?" Hehee. Kerran kävi roudatessa kamoja sisään niin että tapahtuman tilannut henkilö meinas, että "tää on niin pieni tila ettei kai sitä PA:ta tarvi ollenkaan" (me saatiin oma palkkio ja äänentoistokaverit sitten toisesta pussista rahaa). No eikai siihen voinu muuta sanoa kuin että "sitten jää laulu kuulumatta kokonaan" (kuitenkin rummut ja muu backline oli raahattu jo paikoilleen). Lopputulos: soitettiin PA:n kautta kuten etukäteen sovittu :-) Samainen henkilö sanoi myös että toisen setin on loputtava TASAN 22:00 että bussit tulee sitten ja pitää lähteä siirtymään. No kuinkas sitten kävi, keikan tilannut henkilö alkoi jorata messissä ja viimeisen biisin jälkeen (kun kello oli sen 22:00) hän tulikin lavalle ja pyysi että soittakaa lisää! No vedettiin vissiin 2 biisiä (ja enempikin ois voitu) eikä yhtään haitannu että aikataulu pissi sitten heillä (meillä tai muilla ei ollu mihinkään kiire - vain se heidän bussikuljetus keskustaan oli siellä pihalla odottamassa). Eli PA ei haitannu ja aikataulukin oli vain silmänlumetta ;-) Toinen on sitten jos soitetaan joko pikku-PA:lla (ei oo kitaratkaan välttämättä ees mikitetty, rummut ei todellakaan - laulu pitää toki saada ulos) ja sitten valitellaan että voisko soittaa hiljempaa. No kyllähän kaiken muun saa pienellä mutta rummut on edelleen varsin akustinen soitin (ja sähkörummuilla ei keikkoja soiteta) että niitä nyt ei voi tehokkaasti vaientaa. Kaikki teippailut tekee soundista paskan ja hevimpää rokkia ei prkl vispilöillä soiteta. Pleksitkään ei auta (eikä niitä edes olisi), kuitenkin se ääni jostain kimpoilee. Rokki = äänekästä, varautukaa korvatulppiin. Varsinkin kun soitetaan pienissä tiloissa eikä ulkolavafestareilla :-) Ei oo ikinä tarkoituksellisesti soitettu yhtään isommalla kuin mitä rummut soi (silloinkaan kun kaikki on mikitetty), se on tasan minimi miten saa kaiken kuulostamaan hyvältä ja balanssissa olevalle. Monesti silloinkin käy niin että kun yleisöä alkaa olla ja ne höpöttää keskenään niin se on yllättävän kova meteli. Miettikää baaria jossa DJ soittaa ja kun valomerkki tulee ja musa loppuu, niin jumalaton metelihän siellä on kun kaikki keskustelee... | |
![]() 10.09.2009 04:20:45 | |
Niin ja sä soitit em. bändissä mitä instrumenttia? Itse olette lihava. | |
![]() 10.09.2009 07:36:35 | |
ja sähkörummuilla ei keikkoja soiteta Se on ihan jokaisen oma häpeä. Akustiset rummut kuulostaa hyvin harvassa paikassa edes välttävältä ilman huomattavaa vahvistusta. Jos pohjamelu on jo ilman vahvistusta eläimellisissä mittakaavoissa, niin peli on valmiiksi hävitty. Sähkörummuilla on saatu meidän 20m kanttiinsa betonikuutio toimimaan aivan järjettömän hyvin ilman, että jengi ramppaa huutamassa miksaajalta rumpuja pienemmälle, vaikka ykskään kanava ei oo edes auki. Ja tosiaan, ettei mentäis ihan offariksi jälleen kerran, niin tuo OLI aika vakiokamaa, että porukka huutaa miksaajalle naama punasena, että YRITÄTTEKÖ TE TEHÄ MEISTÄ KUUROJA? PAA NY NOITA RUMPUJA PIENEMMÄLLE!!!11 Huutajat nöyrtyi yleensä silmissä, kun näytettiin niille, missä kohtaa mikseriä rumpukanavat sijaitsee ja kuinka paljon niitä voi vielä pienentää. "Sori, mut kun meillä ei ollu varaa ostaa tästä tiskistä sitä mallia, jossa on se äänenpienennyspotikka." Toinen vakiojuttu on just nää suoraan kajarin edessä pesivät tyypit, jotka tulee heti ekan tahdin jälkeen suu vaahdossa osoittamaan syytöksensä samaisesta hallituksen salaliitosta, jonka varjolla arvoisa miksaaja tekee ihmisistä tarkoituksellisesti kuuroja. | |
![]() 10.09.2009 10:19:01 | |
Toinen vakiojuttu on just nää suoraan kajarin edessä pesivät tyypit, jotka tulee heti ekan tahdin jälkeen suu vaahdossa osoittamaan syytöksensä samaisesta hallituksen salaliitosta, jonka varjolla arvoisa miksaaja tekee ihmisistä tarkoituksellisesti kuuroja. Listaan voi lisätä kilpailevan porukan, joka istuu perimmäisessä nurkkauksessa ja valittaa että tää on ihan hirveetä puuroa. Ei se tästä.. | |
![]() 12.09.2009 14:17:07 | |
Pitkä päivä ja 4 bändin ilta yökerhossa loppumaisillaan. DJ jää soittamaan loppuyöksi lavalta FOH:n kautta musaa, joten laitan kaiken muun mutelle, tasot sopivaksi ja tiskin kannen kiinni päästäkseni pienelle breikille. Vähän ajan päästä ilmenee että halutaan vetää vielä open mic/jamiosastoa, joten meen takaisin ja ei-yllättävästi ison tiskin kanteen nojailee jo muutama tyyppi tuoppeineen (on baarin luonteesta johtuen typerästi keskellä yleisön kulkureittiä). Hätistelen ystävällisesti tyypit pois, lähtevät, paitsi yksi kloppi joka rupeaa entistä tiukemmin tiskiin nojaten haastamaan vastaan: - Sori, oon tulossa miksaamaan tähän, voitteko poistua. - Mun käsittääkseni dj on tuol lavalla. - Nii, en oo dj, oon miksaaja, oon tulos tähän töihin, eli voitko nyt lähteä siitä et saan tän kannen auki? - (kaveri näsäviisaasti) Kuule, dj on tuol lavalla, jos haluut soittamaan ni oot vähän myöhässä! - Täh?!? En oo dj, oon... haluutko et pyydän järkkärin tähän? - (kaveri itsevarmasti) Joo pyydä vaan! Järkkäri tuli. Vähän teki tosin mieli pyytää poistamaan äijä koko baarista. consider silence. | |
![]() 13.09.2009 20:57:12 | |
Synttärikekkerit, mihin bändi on kutsunut vieraita about 250 hlöä.. Jossain vaiheessa yksi about 35v tulee sanomaan, että vetäkää hiljempaa, ei nää mitkään festarit ole.. eli se synttärivieraista.. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)