Aihe: Olisko mielenkiintoa PA-testiin á la m.net?
1 2 3 4 5
musamies
09.08.2008 20:57:50
Vaikken miksaakkaan enää, eikä se mun miksaaminen koskaan kovin laajamittaista ollutkaan, kiinnostus saundiin on sitä luokkaa, että voisin hyvinkin jollekin porukalle tulla apukädeksi kantamaan.

Pitäsköhän lupautua ampeerikeskustelun rohkaisemana virittelee testipaikalle vähintään 125 A voimavirtastöpselit...
Teijo K.
09.08.2008 21:57:52

Pitäsköhän lupautua ampeerikeskustelun rohkaisemana virittelee testipaikalle vähintään 125 A voimavirtastöpselit...

Täytyykin pistää muistikirjaan merkintä, että pysyy kaukana niistä kekkereistä.
Pieni rumpalipoika
09.08.2008 23:30:55 (muokattu 09.08.2008 23:32:24)

Totta mooses. Jos sovitaan, et sä kytket ja mä kuvaan!

Hoho.

Ei mut oikeasti haluisin kyllä paikalle tollasia rähjäsiä vanhan liiton kamoja kuten myös nykypäivän perus-PA:ta. Toki ois nasta saa viimisimmät haiend-sterkat kuunteluun, mutta ne maksaa eikä kukaan moisia omista tavallaan.

Mua itse kiinnostaa se, millasen soundin saa aikaseks 5 tai 10 vuotta vanhoista hyvistä vehkeistä, joita on käytetty se 5 tai 10 vuotta. Toi nyt kuitenkin on sitä arkea melkein kaikille soittajille ja äänimiehille. Eturivin orkat on tietty erikseen, mutta nekin melkein vetää kohta taas noitta : )

Mua kiinnostaa myös täällä pyörivien kultakorvien kela siitä, et miten he pystyivät vetään sillä Allen&Heathilla vielä viis vuotta sit hymyn kera, kun nyt se saundi on sellanen et joutuu lähteen pois tilanteesta golfia pelaamaan. Rumputsekkiä: DIA tuku PAM.

Edit. Mä voin hoitaa n. 28000V ja 1200A. Mökkimajoituskin järjestyy testipaikan kulmilta, etelästä tai pohjosesta ja siltä väliltä.
Rummut nurin ja nussimaan!
LHU
10.08.2008 00:37:39
Mua kiinnostaa myös täällä pyörivien kultakorvien kela siitä, et miten he pystyivät vetään sillä Allen&Heathilla vielä viis vuotta sit hymyn kera, kun nyt se saundi on sellanen et joutuu lähteen pois tilanteesta golfia pelaamaan. Rumputsekkiä: DIA tuku PAM.

Vedätsä samoilla kalvoilla kuin viis vuotta sitten?

Edit. Mä voin hoitaa n. 28000V ja 1200A. Mökkimajoituskin järjestyy testipaikan kulmilta, etelästä tai pohjosesta ja siltä väliltä.

28000V on aika paljon, 230V riittää.
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
Pieni rumpalipoika
10.08.2008 12:17:32 (muokattu 10.08.2008 12:29:08)

Vedätsä samoilla kalvoilla kuin viis vuotta sitten?

Joo. Oon vaan vaihtanut välillä uusiin.

Edit. Rautalangasta, eli kiinnostaisi kuinka suuri ero nykypäivän kailottimilla on vaikka nyt sit vastaavan tason vanhempiin.
Rummut nurin ja nussimaan!
Terttu
10.08.2008 17:04:45

Joo. Oon vaan vaihtanut välillä uusiin.

Edit. Rautalangasta, eli kiinnostaisi kuinka suuri ero nykypäivän kailottimilla on vaikka nyt sit vastaavan tason vanhempiin.

Usko pois, eroa on kuin yöllä ja dingolla.
Pääsin muutama viikko sitten vetelemään vanhan liiton vehkeillä (joilla aloittelin hommia 15v sitten) ja olihan siinä taas pähkinää purtavaksi.

Vastaava taso on aika suhteellinen käsite. Ollaan menty aikamoinen harppaus eteenpäin.
Mutta kyllä mua kiinnostaa kuulla teidän mielipide-erot esim. Lacoustic's vs. Hi-Tec, joten testatkaa pois. Mä olen puoleni jo valinnut.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
aimotuska
10.08.2008 19:04:49 (muokattu 10.08.2008 19:12:02)
Usko pois, eroa on kuin yöllä ja dingolla.

Näinpä. Se on vaan jännää, että sillon 15 vuotta sitten ne vehkeet kuulosti uutena yhtä hyvältä, kuin uudet vehkeet kuulostaa nyt. E: Siis fiilis oli silloinkin, että WAU, vähänkö siistit zaundit!

OT-visiointia ja yleistä jaarittelua:
Mutta miltäs nää nykyvehkeet kuulostaa 15 vuoden kuluttua? Mihin suuntaan kajarien soundi kehittyy jos nyt saadaan käytännössä identtinen soundi pihalle, vähän vahvistettuna vaan? Saatiinko sillon 15 vuotta sitten myös identtinen soundi pihalle vai oliko meininki lähinnä sitä mitä nykyäänkin eli "mennään tällä, ei tää tän paremmaksi muutu"? Luultiinko silloin että tästä ei enää soundit parane ja luullaanko näin edelleen?

Hmm... tätäköhän Pieni Rumpalipoikakin haki... no joka tap.
Paenu sinä helevettihin siitä!
miffe
11.08.2008 13:18:09
musamies Pitäsköhän lupautua ampeerikeskustelun rohkaisemana virittelee testipaikalle vähintään 125 A voimavirtastöpselit...

Mitä ihmeen virittelemistä se tarvii? Lootasta piuha, hyllystä keskus ja ne töpseliin kiinni. Ainakin normaalisti on menny tollai.

rumpalinretku Edit. Mä voin hoitaa n. 28000V ja 1200A. Mökkimajoituskin järjestyy testipaikan kulmilta, etelästä tai pohjosesta ja siltä väliltä.

Eikä sit mitään cementtiä vaan kunnon ems-laverit.

Terttu Mutta kyllä mua kiinnostaa kuulla teidän mielipide-erot esim. Lacoustic's vs. Hi-Tec, joten testatkaa pois. Mä olen puoleni jo valinnut.

Mää kovasti toivon, että tolla jälkimmäisellä ei tarviis enää vetää, mutta esim. Kudo oli ihan jees...

Ehkä tosta jotain voi päätellä.

Ja sit kantsii muuten muistaa, että noi miksaajien suosimat Nexon Alphat ja d&b C-sarjat ovat molemmat yli 10 vuotta vanhoja designeja (tais C7 tulla markkinoille jo 1993). Eikä ne vielä paskoja ole millään mittapuulla, jos ei oteta huomioon sitä, että loppuunajettujakin yksilöitä on vastaan tullut.
turkulainen
musamies
11.08.2008 13:48:28
Mitä ihmeen virittelemistä se tarvii? Lootasta piuha, hyllystä keskus ja ne töpseliin kiinni. Ainakin normaalisti on menny tollai.

Mitäs jos on vanhan mallinen Strömberg töpseli sähkötolpassa pellon reunassa?
Teijo K.
11.08.2008 13:57:29

Sit järkätään ne pa-testit jossain muualla.
humppahanuristi
11.08.2008 14:06:48

Näinpä. Se on vaan jännää, että sillon 15 vuotta sitten ne vehkeet kuulosti uutena yhtä hyvältä, kuin uudet vehkeet kuulostaa nyt. E: Siis fiilis oli silloinkin, että WAU, vähänkö siistit zaundit!

OT-visiointia ja yleistä jaarittelua:
Mutta miltäs nää nykyvehkeet kuulostaa 15 vuoden kuluttua? Mihin suuntaan kajarien soundi kehittyy jos nyt saadaan käytännössä identtinen soundi pihalle, vähän vahvistettuna vaan? Saatiinko sillon 15 vuotta sitten myös identtinen soundi pihalle vai oliko meininki lähinnä sitä mitä nykyäänkin eli "mennään tällä, ei tää tän paremmaksi muutu"? Luultiinko silloin että tästä ei enää soundit parane ja luullaanko näin edelleen?

Hmm... tätäköhän Pieni Rumpalipoikakin haki... no joka tap.

Niin, tätä olen minäkin vähän miettinyt, milloin tulee vastaan se raja, josta ei voi pistää paremmaksi.
Jos tavoitteena (kuten kai äänentoistossa pitäisi) on vain toistaa 1:1 sävyt mutta vain voimakkaampana, niin siinähän se sitten on. Siitä on huono enää kehittää parempaa.
Humpasta rautalankaan...
miffe
11.08.2008 14:09:01

Ne on tarkoitettu tasan tarkkaan kolmivaihemoottorien ohjaamiseen, eikä mihinkää muuhun. Ja kun nää PA-kamat ei ole tollasia kapistuksia, niin sähköt vedetään jostain muualta.
turkulainen
duane
11.08.2008 14:19:59
Jos tavoitteena (kuten kai äänentoistossa pitäisi) on vain toistaa 1:1 sävyt mutta vain voimakkaampana, niin siinähän se sitten on. Siitä on huono enää kehittää parempaa.

Et taida hirveästi olla ajan hermolla siitä miltä nykypäivän musiikki kuullostaa levyllä/radiossa/livenä? Siinä saattaisi Turakaisen Tiina jo aika kovasti älähtää jos sen fanittamaa radiohittiorkesteria alettaisiin keikalla 1:1 vahvistamaan. Ei kuulosta oikealta, ei. Sinnepäinkään. Onneksi toki on vielä muutamia orkestereita, jotka menestyy myös ns "luomusoundilla", mutta valitettavassa vähemmistössä ne ovat nykyään.

Ja kyllä kaiuttimien kehitys tulee jatkumaan, aina voidaan löytää uusia painopisteitä. Esim koon, painon, suuntauksen ja kattavuuden suhteen kehitettävää on aina.

Mikäli se testi saadaan aikaiseksi, niin voin yhden linjasäteilijäjärjestelmän raahata näytille :)
katellaan...
miffe
11.08.2008 14:24:58
Et taida hirveästi olla ajan hermolla siitä miltä nykypäivän musiikki kuullostaa levyllä/radiossa/livenä? Siinä saattaisi Turakaisen Tiina jo aika kovasti älähtää jos sen fanittamaa radiohittiorkesteria alettaisiin keikalla 1:1 vahvistamaan. Ei kuulosta oikealta, ei. Sinnepäinkään.

What goes in, comes out. Tätä kai tossa haettiin. Nykyjärjestelmissä se systeemiukko on siellä sitä varten, että tuohon päästäisiin. Valitettavasti taas on joutunut tätä kuuluisaa festaribassoa vastaan tappelemaan. Toisin oli ruotsinpoikain Lakun kans...

Ja kyllä kaiuttimien kehitys tulee jatkumaan, aina voidaan löytää uusia painopisteitä. Esim koon, painon, suuntauksen ja kattavuuden suhteen kehitettävää on aina.

Ja tana sentäs, jos saatas se särö kans kuriin. Mitä sitä tekee mahtavilla äänenpainelukemilla, jos sitä koilotinta ei kestä kuunnella sillä voimakkuudella.
turkulainen
rintapek
11.08.2008 15:04:09

Niin, tätä olen minäkin vähän miettinyt, milloin tulee vastaan se raja, josta ei voi pistää paremmaksi...

Ei pelkoa. Tuo raja tulee kukkarossa vastaan huomattavasti aikaisemmin nyt ja aina.
Kolikon toinen puoli tossa paremmaksi pistämisessä on sit toi koko ja paino. Niin ja helppokäyttöisyys. Minun ja olettaisin myös sinun keikkakäytössä melkoisen oleellista on se, että vehkeet mahtuu kyytiin ilman kummempaa tetriksenpeluuta, ovat kevyet kantaa, nopeat kasata ja helpot käyttää. Noilla reunaehdoilla sitten vielä riittämiin mahdollisimman hyvänlaatuista äänenpainetta.

1:1:een äänenlaadusta en tiedä, mutta kuutioissa ja kiloissa on minust tapahtunut kehitystä.
One kind of music only - the good kind
humppahanuristi
11.08.2008 15:24:51

Ei pelkoa. Tuo raja tulee kukkarossa vastaan huomattavasti aikaisemmin nyt ja aina.
Kolikon toinen puoli tossa paremmaksi pistämisessä on sit toi koko ja paino. Niin ja helppokäyttöisyys. Minun ja olettaisin myös sinun keikkakäytössä melkoisen oleellista on se, että vehkeet mahtuu kyytiin ilman kummempaa tetriksenpeluuta, ovat kevyet kantaa, nopeat kasata ja helpot käyttää. Noilla reunaehdoilla sitten vielä riittämiin mahdollisimman hyvänlaatuista äänenpainetta.

1:1:een äänenlaadusta en tiedä, mutta kuutioissa ja kiloissa on minust tapahtunut kehitystä.

Kyllä ja ei se äänenlaatukaan ole huonontunut.

On nuo nykyiset EV:t luonnollisemman kuuloiset kuin edeltajänsä ja 5-6kg/kpl kevyemmät.

Tulipa vielä mieleen, oltiin entisen solistin häissä soittamassa jokunen viikko sitten ja hänellä oli varattu bändin jälkeiseen juhlintaan T.Box 202 kaapit, karaokekäyttöön. Piti sitten ihan siinä rintarinnan testata EV:n ja T.boxin välillä. Sama vahvistin ja sama äänilähde ja molemmat vierekkäin.
On niissä onneksi sen verran eroa, ettei hintaero harmita. Vaikka aikalailla samannäköisiä ne on. T-lootat on kyllä vielä kevyemmät mutta olkoot.
Humpasta rautalankaan...
miffe
11.08.2008 17:42:11
Minun ja olettaisin myös sinun keikkakäytössä melkoisen oleellista on se, että vehkeet mahtuu kyytiin ilman kummempaa tetriksenpeluuta

Siitähän lähdetään, ettei isompaan autoon vaihtaminen auta koskaan ton tetriksen kanssa, koska aina löytyy se "mutkun on aivan pakko ottaa mukaan" laite, joka sen viimeisen ilmaraon täyttää.

Kerran lähdettiin keikalle isolle kirkolle ja unohtu kokonaan 63A voimavirrat kyydistä - ei sen puoleen, ne olis enää konttiin mahtuneet. Siitä kuormasta on kuvakin, kun 48 kuution kontissa oli alle kuutio vapaata tilaa jaettuna korkeintaan maitopurkin kokoisiin palasiin. Jaa, no olishan sinne trussien sisään voinu jotain laittaa, mutta ei niin pieniä laatikoita ollu tarjolla eikä irtokaapelitkaan matkassa oikein napanneet.

Oli kyllä sellanen hazardi tossa pakkauksessa, kun oli trussia 88m (7,5kg/m) yhdessä biitissä (3 trussidollya alla) ja perälautanostimella mentiin, kun kunnon laitureista ei ollu tietoa kummassakaan päässä. Tommosta 2,46m korkeaa alumiinikasaa tuli sit kahdella miehellä työnneltyä
turkulainen
musamies
11.08.2008 23:12:14
Sit järkätään ne pa-testit jossain muualla.

Musapaikoissa taitaa olla jo uudempia malleja. Noita vanhempiakin on silti vielä käytössä.

AMK koulutuksen opetusmateriaalissa on noteerattu noi vanhan mallin pistokkeet.
http://media.ncp.fi/turva/jodot/piuha2.html
Marzi
12.08.2008 03:11:30

Musapaikoissa taitaa olla jo uudempia malleja. Noita vanhempiakin on silti vielä käytössä.

Ehkä seinässä on liitin, mutta ei se tarkoita että niitä pitäisi käyttää. Mikä pakkomielle tuo liitinmalli nyt sulle oikein on? Tuliko ostettua kaikki loput liittimet Suomesta vai mitä? :D

Ja juu, ilmoita ajoissa jos oot tulossa kytkemään sähköjä niin ei tartte tulla paikalle.
No yhyy.
Woodoo
19.08.2008 22:09:03 (muokattu 19.08.2008 22:11:04)
Voi voi ku hyvä idea meni iha pärssiilleen.
Jos tehään sillee et varaan joku sunnuntai mökin tampereen kupeesta. Pääsylipuksi aktiiviskobepari, nyyttikestit, sauna lämmin. Tuon cd soittimen ja pioneerin clubimikserin jos soundi kaikille kelpaa. Kuunnellaan musiikkia, kirjotetaan juttu riffille (minä en kirjoita siihen sanaakaan) juodaan olutta.

Jätetään ne auraaudiot ja muut liikaa virtaa tarviivat vehkeet kotio. Niitä voi käydä kuunteleen festareilla. Sen perusteella mitä kajareita saadaan paikalle kategorisoidaan ne.

Paikalle saa tuoda myös db-mittarin jos omistaa ja niin paljon tietämystä kun löytyy.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)