Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 521 22 23 24 2547 48 49 50 51
Vallu
16.08.2012 12:24:07
Mites ihmeessä en tuossa etsiessäni löytänyt iLiveT:stä Tap Tempon nuotin määritystä? Kertokaas joku tietävämpi...
"Ei toi setti hyvin soi, se vaan kuulostaa siltä."
rintapek
17.08.2012 15:54:49

Toi Behkun x32 tuli näköjään hiljattain markkinoille. 2700,-
Onko kukaan ehtiny tyyppaamaan?
One kind of music only - the good kind
eetuss
17.08.2012 19:10:11

Jouduin viime viikonloppuna yllättäen "lapsenvahdiksi" ja etupäästä löytyi Allan Hagertin GLD-80. Olen paljon kokeneempi soundcraftimies, joten oli aika mielenkiintoista päästä vertailemaan Compactia ja tuota.

Ensimmäinen ja viimeinen mielikuva oli katumus, että tuli hankittua Compact SI. Etenkin hinta-laatusuhdetta ajatellen AH menee kyllä voitolle.

Etuasteet olivat oikein pirtsakat ja alkoivat purra välittömästi, toisin kuin SC:ssä. Potikoiden ja nappien tuntuma oli paljon jämäkämpi.

Kompura on aika saman tyylisiä kummassakin, mutta gate tuntuma ja yleinen dynamiikan selkeys menee SCn puolelle. Mutu-periaatteella sama pätee efekteihin.

Digitaalinen stageboksi toimi täysin häiriöttömästi. Jossain tilanteessa jouduin riskillä nykäsemään katin irti ja homma toimi välittömästi takaisinkytkennän jälkeen.

Valtavin ero oli käyttöliittymässä ja muissa ominaisuuksissa. Kosketusnäyttörajapinta, oli AHssa todella ripeä ja toimiva verrattuna SChen. Esimerkiksi Parametrisen EQ käyttö kosketusnäytöltä on yllättävän tarpeellinen. Lisäksi AH sisälsi moninkertaiset konffausmahdollisuudet. Käyttöliittymäpuolelta löytyvätki myös AHn puutteet. Bändin miksaaja pyysi saada puhtaan tiskin ja tästä seurasi pahoja ongelmia. N. 45min valikkoseikkailun jälkeen löysimme paikan, josta auxit ja masterit sai konffattua liukujen taakse. Siitä huolimatta että paikalla oli kaikki firman pomosta lähtien brainstormaamassa Kuvaavaa myös on se että keikan jälkeenkin kesti samat kolme varttia että löydin paikan josta tiskin saa sammutettua!
Ei se tästä..
rintapek
17.08.2012 19:54:07

eetuss: ...Kuvaavaa myös on se että keikan jälkeenkin kesti samat kolme varttia että löydin paikan josta tiskin saa sammutettua!

Mulla ton paikan hoksaamiseen yleensä ei me paria sekuntia kauempaa. Ravintoletku irti, niin vehje kuolee nälkään siinä silmänräpäyksessä.
Yleensä käytän tota metodia tietokoneen tapaisten kanssa. Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä. Äkkiä noi masiinat oppii, et ei kande purra ruokkivaa kättä.

Firman atk- tuki tosin lässyttää jotain ihmeellistä, et sinne tarttis soittaa tms...

Anteeks offtopic, en vaan mieltäni malttanut.
Einherjar
18.08.2012 01:41:16
rintapek: ...Ravintoletku irti, niin vehje kuolee nälkään siinä silmänräpäyksessä...

iLive kuulemma kannattaa sammuttaa sen verallisen alasajonapin kautta (utility-valikossa, btw). Muuten ei välttämättä tavarat tallennu patterille ja saattaapi seota.
Ei ole tullut testattua, mutta eihän tuollaisissa turhaan niitä sammutusnappeja ruukaile olla.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
eetuss
18.08.2012 09:39:38

Ei muuten ollut utility-valikossa, vaan valittu kanava piti "epävalita" sel-napilla, jolloin ruutuu ilmeistvi ikäänkuin home-tila. Kummatkin tiskit olis voinu matkia home-napin lysistä.

Einherjar: iLive kuulemma kannattaa sammuttaa sen verallisen alasajonapin kautta (utility-valikossa, btw). Muuten ei välttämättä tavarat tallennu patterille ja saattaapi seota.
Ei ole tullut testattua, mutta eihän tuollaisissa turhaan niitä sammutusnappeja ruukaile olla.
Ei se tästä..
Einherjar
18.08.2012 12:45:33
eetuss: Ei muuten ollut utility-valikossa, vaan valittu kanava piti "epävalita" sel-napilla, jolloin ruutuu ilmeistvi ikäänkuin home-tila. Kummatkin tiskit olis voinu matkia home-napin lysistä.

Juu. GLD:ssä voi olla siellä, mutta iLivessä on Utilityn takana.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
18.08.2012 13:12:12

Einherjar: ... kuulemma kannattaa sammuttaa ...

Epäilemättä. Mut mä olen niin vittumainen tyyppi, et mä en kenkkuilevaa konetta kovin kauaa katso. Se ravintoletku meinaan lähtee irti melko äkkiä, ei ny sentään kesken keikkaa.

Enkä tosiaankaan kolmea varttia ihmettele, et miten vekotin sammutetaan. Vaik olis kiinteä asennus, niin se muuten sammuu sulaketaululta, jos siihen on pääsy.
eetuss
18.08.2012 13:32:51

rintapek: Epäilemättä. Mut mä olen niin vittumainen tyyppi, et mä en kenkkuilevaa konetta kovin kauaa katso. Se ravintoletku meinaan lähtee irti melko äkkiä, ei ny sentään kesken keikkaa.

Enkä tosiaankaan kolmea varttia ihmettele, et miten vekotin sammutetaan. Vaik olis kiinteä asennus, niin se muuten sammuu sulaketaululta, jos siihen on pääsy.

Sitä ensimmäistä korruptoitunutta käyttistä odotellessa ;)
Ei se tästä..
Sami_T
18.08.2012 14:46:58 (muokattu 18.08.2012 15:02:53)

Joo mä oon nyt pari keikkaa käyny raapimassa tolla A&H GLD:lla niin se on kyllä ihan soiva peli. Käyttöliittymä on todella helppo, jos on yhtään käyttäny mitään digimiksereitä ja jaksaa nopeasti silmäillä läpi sen lyhyehkön lappusen mitä A&H:lla on tosta vehkeestä jaossa niin ei pitäis kenelläkään olla mitään ongelmia.

Käyttöpinnan, I/O:n tai itseasiassa kaiken pystyy konffamaan juuri sellaiseksi kun haluaa, saa ihan minkä tahansa nappulan taakse ihan mitä vaan. Kaikki on nopeeta, selkeetä ja heti käsillä.

Mä menin ton vehkeen kanssa ihan kylmiltään keikalle, aloin ihmetteleen tota vehjettä tunti ennen bändin tulemista paikalle ja vedin sitten 20 minuutin soundcheckilla 22 kanavaa ja kuus kulmalinjaa etupäästä plus oma miksaus etufilleihin ilmaan minkäänlaisia ongelmia.

Käyttöliittymässä on muutama pieni epäloogisuus mutta ei mitään minkä kanssa ei pystyisi elämään. Noi asiat on sellasia mitkä otaksuisin että taatusti korjataan tulevissa firmware-päivityksissä. Dynamiikkaosaston oletusasetukset on ihan puutaheinää mutta tossa nyt ei oo digimikserimaailmassa mitään uutta. Lisäksi tossa vehkeessä tulee tavara _todella_ kuumana sisään. Kääntelin gainit per mikki niihin "kellonasentoihin" mitä nyt yleensä tulee vaikka jollain M7:lla käänneltyä niin oli punaisena koko pulpetti. Joutu pudottamaan oikein niinku reilusti niin sitten oli hyvä.

Muutama asia tossa vehkeessä häiritsee. De-esseriä ei ainakaan nykyisessä firmwaressa ole. Jos eq:n alimmassa kaistassa on hyllyfilsu niin sen taajuus nousee korkeimmillaan vain 200 hertsiin. Lisäksi toi vehje ei riittävän selkeästi indikoi sitä että on miksaamassa jonnekin muualle kuin L/R-busiin. Laitoin noista palautetta A&H:lle että näille asioille vois kyllä tehdä jotain. Ipad-softa on luvattu mutta ei oo vielä näkyny.

Yks aivan ihana ominaisuus tossa vehkeessä on "reverse sends on fader". Eli kun normaali sends on fader menee niin että valitaan auxi ja sitten fadereilla käännellään että kuinka paljon sinne lähetetään mitäkin niin nyt voi myös halutessaan valita jonkun kanavan ja sitten fadereilla valita kuinka paljon sitä kanavaa lähetetään mihinkäkin auxiin.

Meille tuli ihan ensimmäisiä GLD-yksilöitä ja parin keikan jälkeen surfacesta lahosi vasen fader-pankki. Vehje lähti maahantuojalle pajalle, ei siinä ollut mitään muuta kuin joku lattakaapeli huonosti kiinni. Nähtävästi ne ei kuitenkaan laittanu sitä kunnolla kiinni koska mulla sitten viikon toisella GLD-keikalla tapahtu sama homma uudelleen, onneksi toi ilmeni heti kun pistin mikserin tulille. Pohdin siinä että ei nyt kyllä millään jaksaisi ruveta Leathermanin voimin aukomaan tätä pöytää tässä. Olihan siinä vielä kahdeksan toimivaa faderia jäljellä niin muutaman minuutin pähkäilyn ja konfaamisen jälkeen pärjäsin niilllä sen keikan (ne samat 22 kanavaa ja kuus kulmaryhmää) oikein hienosti. Valan sementtiin sen lattakaapelin niin oppii olemaan.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
cozmo
18.08.2012 14:53:43

rintapek: Mulla ton paikan hoksaamiseen yleensä ei me paria sekuntia kauempaa. Ravintoletku irti, niin vehje kuolee nälkään siinä silmänräpäyksessä.
Yleensä käytän tota metodia tietokoneen tapaisten kanssa. Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä. Äkkiä noi masiinat oppii, et ei kande purra ruokkivaa kättä.

Firman atk- tuki tosin lässyttää jotain ihmeellistä, et sinne tarttis soittaa tms...

Anteeks offtopic, en vaan mieltäni malttanut.

Ota plussa. Tämä piristi kummasti päivää!
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
eetuss
18.08.2012 15:06:25 (muokattu 18.08.2012 15:07:41)

Muutama asia tossa vehkeessä häiritsee. De-esseriä ei ainakaan nykyisessä firmwaressa ole. Jos eq:n alimmassa kaistassa on hyllyfilsu niin sen taajuus nousee korkeimmillaan vain 200 hertsiin. Lisäksi toi vehje ei riittävän selkeästi indikoi sitä että on miksaamassa jonnekin muualle kuin L/R-busiin. Laitoin noista palautetta A&H:lle että näille asioille vois kyllä tehdä jotain. Ipad-softa on luvattu mutta ei oo vielä näkyny.

Eikös sen kompuroissa ole sidechain hpf + lpf (tai millä nimellä nyt kulkivatkaan)? Sillähän pystynee hoitelemaan saman asian.

IPad-sovellus on taatusti parempi kuin SC:llä, koska sitä köyhempää ei oikein voi enää tehdä.

EDIT: -nee
Ei se tästä..
Sami_T
18.08.2012 17:43:31 (muokattu 18.08.2012 18:18:12)

eetuss: Eikös sen kompuroissa ole sidechain hpf + lpf (tai millä nimellä nyt kulkivatkaan)? Sillähän pystynee hoitelemaan saman asian.

Jos sulla on kompuran sidechainissa jotain niin se vaikuttaa ainoastaan siihen että mihin se kompura reagoi. Mutta edelleen sitten kun se kompura lyttää niin se lyttää koko kaistalta.

Monialuekompura tai dynaaminen eq on sellanen jonkinlainen ratkaisu mutta noitakaan ei tosta GLD:sta löydy. Ja ihan "oikea" de-esser on aina toimivampi ratkaisu.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
eetuss
18.08.2012 23:27:20

Sami_T: Jos sulla on kompuran sidechainissa jotain niin se vaikuttaa ainoastaan siihen että mihin se kompura reagoi. Mutta edelleen sitten kun se kompura lyttää niin se lyttää koko kaistalta.

Monialuekompura tai dynaaminen eq on sellanen jonkinlainen ratkaisu mutta noitakaan ei tosta GLD:sta löydy. Ja ihan "oikea" de-esser on aina toimivampi ratkaisu.

Joojoo. Mien sitä testannut missään vaiheessa mten päin tuo toimii.
Ei se tästä..
Rumpalisti
19.08.2012 10:05:24
Sami_T:
Jos eq:n alimmassa kaistassa on hyllyfilsu niin sen taajuus nousee korkeimmillaan vain 200 hertsiin. Lisäksi toi vehje ei riittävän selkeästi indikoi sitä että on miksaamassa jonnekin muualle kuin L/R-busiin. Laitoin noista palautetta A&H:lle että näille asioille vois kyllä tehdä jotain. Ipad-softa on luvattu mutta ei oo vielä näkyny.

Oletkos huomannut, että equn saa myös toimimaan niin että niitä kaistoja ei ole rajoitettu? Eli että esim. se alin kaista on vedettävissä aivan ylos asti jne. Tuon toiminnon saa päälle eq:n ikkunassa olevasta valikosta mikä löytyy alapalkista. Tämä oli yks ratkaiseva asia omalla kohdalla mikä vaikutti ostopäätökseen.

Meille tuli ihan ensimmäisiä GLD-yksilöitä ja parin keikan jälkeen surfacesta lahosi vasen fader-pankki. Vehje lähti maahantuojalle pajalle, ei siinä ollut mitään muuta kuin joku lattakaapeli huonosti kiinni. Nähtävästi ne ei kuitenkaan laittanu sitä kunnolla kiinni koska mulla sitten viikon toisella GLD-keikalla tapahtu sama homma uudelleen, onneksi toi ilmeni heti kun pistin mikserin tulille. Pohdin siinä että ei nyt kyllä millään jaksaisi ruveta Leathermanin voimin aukomaan tätä pöytää tässä. Olihan siinä vielä kahdeksan toimivaa faderia jäljellä niin muutaman minuutin pähkäilyn ja konfaamisen jälkeen pärjäsin niilllä sen keikan (ne samat 22 kanavaa ja kuus kulmaryhmää) oikein hienosti. Valan sementtiin sen lattakaapelin niin oppii olemaan.

Jaahas. Toivottavasti omassa yksilössä pysyy lattakaapelit kiinni. On tuota kyllä jo muutamilla keikoilla roudattu ja kotonakin kolisteltu. Ainakin vielä toimii moitteetta. :)
Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
dewil
19.08.2012 11:03:03

Taannoin A&H:lla vetäneenä, pidin kovin fiksusta käyttiksestä ja scifi fiiliksestä.
Jotain joutu pähkäilemään, mutta kokemuksen mukanahan tollaset selviää.
Kaiut oli paskat. Jopa paskemmat kuin ls9:ssä.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Esp
21.08.2012 21:21:15

dewil: Taannoin A&H:lla vetäneenä, pidin kovin fiksusta käyttiksestä ja scifi fiiliksestä.
Jotain joutu pähkäilemään, mutta kokemuksen mukanahan tollaset selviää.
Kaiut oli paskat. Jopa paskemmat kuin ls9:ssä.

GLD vai iLive? Itse nimittäin olen sitä mieltä, että tuossa isossa iLivessä on about parhaat kaiut mitä vastaan on tullut tiskeistä (ja on sitä jos jonkinlaista flipperiä tullut pelattua), mutta YMMV tosiaan.
Täh?!?
dewil
22.08.2012 12:05:10

Mitäs mää täällä höpisen? Edellinen kommentti koski siis Soundcraftin Vi:tä.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Nuuska
23.08.2012 21:49:05
BEHRINGER X32

Tervehdys

Kyseinen tiski saapui viime viikon keskiviikkona 15 08 2012

Seuraavana päivänä menin keikalle Vammalaan hotelli Ellivuoreen - kolmipäiväiset kekkerit ja yhteensä 14 orkesteria...

Hyvin meni - ulkomaaneläviltä tuli tällä viikolla s-postiin kiitosta - mistä lienevät osoitteen saaneet.

Käyttöohjetta ei ollut ei tullut ei ole olemassa...

Ainoa ongelma oli, että näin vanhana ukkona en keksinyt kuinka bändikohtaiset jutut tallennetaan - piti siis tehdä analogisesti = muistaa !
Nyt jo osaan tallentaakin...

Soundi kohdallaan - käyttöliittymä helppo - riittävästi kaikkea.

Suosittelen

Nuuska

p.s. iPad kauko-ohjaus on vielä alkuvaiheessa - vasta faderit ja mutet + mittarit toimii, mutta kuulemma tulossa on muutkin ominaisuudet.
NeliX4
24.08.2012 16:29:40
Oliko sulla tuo S16 digikäärme käytössä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)