![]() 16.11.2014 05:16:29 | |
---|---|
miffe: - 2x d&b M4 -kaiutin, D12-vahvistin, K&M 213 -veivitolpat - Allen & Heath iDR-48 -lavaboksi, Macbook Pro ja iPad Mini ohjaukseen - Sennheiser 2000-sarjan langattomat 2-6 kanavaa - kaapelit, mikkijat, muut mahdolliset mikit Minähän tarkennin, että johtuu osittain hankkimastani kalustosta. Puhejuttuja on niin harvoin, ettei niitä varten kannata ostaa erillistä settiä. Suhteessa joutuu tekemään sen puhekeikan huonommalla katteella kuin halvemmilla tekevä, mutta siinähän tuottavat itseään takaisin, jos ei muutakaan keikkaa olisi juuri sillä hetkellä. Niin, mitäpä semmoista erikseen ostamaan tilaa viemään mille ei ole tarvetta eikä kysyntää. Eikä tommoisella setillä kukaan osaamaton tee mitään, jos mukana ei tule osaavaa käyttäjää. Toisekseen, jokseenkin jokainen auditorio tai luokkahuone missä mä olen luentoja pitänyt on kalustettu kiinteällä AV- tekniikalla. En näe tommoiselle yhden aktiiviämyrin vuokrapalveluille suuria markkinoita. AV- asennuspalveluille kylläkin. Enkä oikeen ymmärrä miten hemmetissä semmoinen liikeidea voi toimia, mis romuläjää vuokrataan niiden hankintahinnalla. Tää siis ei o sinulle Miffe vaan tähän ketjuun liittyen. Oikeesti ton "Annie150"- setin kahden tonnin vuokrahinnalla saa paikalle osaavan bändin, joka maksaa verot ja tuo paikalle paremmat kamat kuin mitä tossa ollaan "vuokraamassa". | |
![]() 16.11.2014 06:32:53 | |
miffe: Kerro mistä saa oikeasti pätevän jannun tekemään tohon hintaan. Mä itse lasken, että tuntipalkan täytyy osua ammattijätkällä sinne 15 euron nurkille Päivätanssit: Auton (ei oman) pakkaus 15min ajo keikka paikalle 30min lastin purku ja kamojen pusku toimintaan 3h saunditsekki 45min ruokatauko 45min tapahtuma 4h purku 2h ajo varastolle 30 min kamojen purku autosta 15min 12h x 15€ = 180€ 180€ / 3 = 60€ 250€ - 180€ = 70€ Sanotaan, että työnantaja kulut olisi noin 50% palkasta todellisuudessa ne eivät ihan niin paljon vaikka kolmas osa on taas hippasen liian vähän mutta ehkä lähempänä totuutta. Nämä asiat nyt riippuu monesta asiasta. En ole palkan maksaja mutta tuossa hieman asiaa muutama viikko sitten pyörittelin. Ajatellaan näin, jotta tekisit mulle duunia. Maksan 15€ tunti ja sulla on 12h keikka. saat päivästä bruttona 180€ silloin saisit 180€ köntän bruttona. Siihen päälle minä makselen siitä päivästä työnantajakuluja 60€. No sanotaan nyt 70€ jottei jää paha mieli kun päästiin n. 39% brutto palkastasi joka on suunilleen mun käsityksen mukaan aika pätevä prosentti tohon hommaan. Keikka paikka sijaitsi 14,8km päässä varastosta joten päivärahoja ei tarvinnut maksaa. Vastaus: Tuutko miffe duuniin ?? Hieman oli pelkistetty ja ehkä jopa pikkuisen yli ammuttu juttu mutta joo tiedän muutamia päteviä jannuja jotka lähtee tolla hintaa keikalle. Tekevät elantonsa keikkailemalla. ammatti jäbiä mutta ei välttämättä sitä samaa eliittiä kuin sä ;) PS. Tulehan taas käymään Tikkurilassa niin voin tarjota ne pullakahveet siitä pakun pikalainasta =) -My opinion can be change but not that fact I'm right- | |
![]() 16.11.2014 08:42:56 | |
Rallattelija: Ajatellaan näin, jotta tekisit mulle duunia. Maksan 15€ tunti ja sulla on 12h keikka. saat päivästä bruttona 180€ silloin saisit 180€ köntän bruttona. Siihen päälle minä makselen siitä päivästä työnantajakuluja 60€. No sanotaan nyt 70€ jottei jää paha mieli kun päästiin n. 39% brutto palkastasi joka on suunilleen mun käsityksen mukaan aika pätevä prosentti tohon hommaan. Keikka paikka sijaitsi 14,8km päässä varastosta joten päivärahoja ei tarvinnut maksaa. =) Jotenkin tuntuu, että tuo 15€/h olisi nettopalkka ja vähän alakanttiin sekin, jos kyseessä on ammattilainen jonka hoteisiin voi jättää huoletta firmakinkereiden hoitamisen kaikkineen pakkauksesta purkuun varastolle. | |
![]() 16.11.2014 12:35:26 (muokattu 16.11.2014 12:52:54) | |
Pauli Lappalainen: Jotenkin tuntuu, että tuo 15€/h olisi nettopalkka ja vähän alakanttiin sekin, jos kyseessä on ammattilainen jonka hoteisiin voi jättää huoletta firmakinkereiden hoitamisen kaikkineen pakkauksesta purkuun varastolle. Samaa mieltä... ...ja ymmärrän kyllä että tottakai firma maksaa mieluummin vähemmän palkkaa kuin paljon, mutta mun mielestä se on vaan yhteiseen altaaseen kusemista. Ne vähäiset keikat jotka tuotan ihan itse omalla firmalla, ja vuokrakalustolla, olen laskenut aina sillä perusteella että mun työntekijät laskuttaa mua (koska muutaman keikan / vuos takia ei kannata työnantajarekisteriin liittyä) ja silloin mä maksan sen 23-25e + alv / tunti työntekijöille. Ne jotka laskuttaa jonkun palkkiopalvelun kautta saa vähän vähemmän kuin ne jotka pystyy laskuttamaan suoraan... Mutta laskennallisesti mun mielestä pitää laskea työvoimakulut sillai että ne on ton 23-25e + alv / tunti. Muuten joko kusee siihen yhteiseen altaaseen maksamalla huonompaa palkkaa kuin mikä on mediaani, tai sit sahaa itseään nilkkaan omien katteiden kohdalla... Mun mielestä noi Miffen ja Rallattelijan hinnat on alakanttiin, ja tän kyseisen firman, jonka sivuista täällä puhutaan on reippaasti yläkanttiin... Mitään muuta asiaa mulla ei tähän ketjuun sitten olekaan... e: typoja e2: niin ja siis lähinnä otin kantaa palkkaan... ...tosin kyllä toi Rallattelijan kamahintakin on mun mielestä melko toivotaan-osastoa, jollei itse settiä omista täysin ja halua sille vain käyttötunteja... ...silloinkin miettisin, koska jos noita tulee paljon, tulee käyttötunteja huonolla katteella paljon -> huoltokulut nousee suhteessa turhan koviksi... ...mut toisaalta enhän mä näistä sillai tiedä, kun en kamaa itse omista... Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa... | |
![]() 16.11.2014 13:39:48 (muokattu 16.11.2014 13:40:56) | |
Rallattelija: Sanotaan, että työnantaja kulut olisi noin 50% palkasta todellisuudessa ne eivät ihan niin paljon vaikka kolmas osa on taas hippasen liian vähän mutta ehkä lähempänä totuutta. Jos nyt ihan lakipykälien mukaan mennään ja vielä niin että kirjanpidon ja palkanlaskennan hoitaa tilitoimisto niin 100e palkkaa maksaa käytännössä noin 150e työnantajalle. (ei se kirjanpitäjä/palkanlaskijakaan ilmainen ole) Juuri tuosta syystä hyvinki monet joilla töitä ei ole tarjota kuin satunnaisesti, teettävät työn toiminimen omaavilla työntekijöillä. Niin teetän minäki. Ennenkaikkea minä pärjään ja työntekijäkin pärjää koska voi useampaan suuntaan tehdä töitä ilman veivauksia verottajan kans. Sekin täytyy noissa hommissa muistaa että viranomaisen silmissä omalla toiminimellä laskuttava työntekijä jolla ei ole kuin yksi laskutettava asiakas, ei olekkaan enää yrittäjä vaan palkollinen ja siitä tulee omat murheensa... | |
![]() 16.11.2014 17:25:29 | |
Lainatakseni itseäni "Hieman oli pelkistetty ja ehkä jopa pikkuisen yli ammuttu juttu" olettamukseni oli tosta 15€/h nettona mutta koska palkkatoiveet "aika usein" kerrotaan bruttona eikä nettona niin piti hieman kiusallaan asia ilmaista kuten sen ilmaisisi. Jos ammatti jätkät pyytää sen 25€/h tunti niin pyytäkööt. Esim mä pystyn riittävän pätevän kaverin hoitamaan hommia tohon hintaan. Ehkä ei osaa jokaista maailmanhilavitkutinta käyttää mutta hoitaa homman ja asiakas tilaa seuraavanakin vuonna. Mutta ei tehdä tästä kiihko tappelua ja kinaa. Pointti on se jotta jokainen on omanhintansa orja =) -My opinion can be change but not that fact I'm right- | |
![]() 17.11.2014 23:04:08 | |
Täällä ihmiset ovat kovasti kyselleet laitteiden merkkejä ja malleja joten ajattelin hieman avata niitä. Tällä hetkellä kaikkea kalustoa ei ole vielä itselle ostettu, mutta puuttuvat laitteet joko vuokrataan tai hankintaan itselle myöhemmin. Lision Oy:n palvelua ei ole suunnattu laitevuokraajille vaan isoille yrityksille (kansainvälisille) jotka tarvitsevat kokonaisia ratkaisuja. Toisin sanoen asiakas ei ymmärrä mitä D&B tai L-acoustics tarkoittaa, siksi nettisivuilla lukee laadukas äänentoistojärjestelmä. Tilaisuudet joita hoidamme ovat sellaisia, ettei epäonnistumisen mahdollisuutta ole (esim. isot kansainväliset yritystapahtumat). Sen takia mukana pitää kulkea aina reilusti varakalustoa. En raahaa keikoilla mukana harrastelijoita vaan käytän Suomen parhaimpia teknikoita joten työntekijäkustannukset ovat 400-500€ + alv per päivä. Kuten joku sanoikin, puremme kaikki itseämme jalkaan jos alihinnoittelemme ammattilaisen palkkion. Uutena yrityksenä hyviä työntekijöitä on hankala sitouttaa joten siksi heille pitää myös maksaa kovempia palkkiota, koska vakituista työtä on mahdotonta tarjota tässä tilanteessa. Keikoilla äänentoistossa tullaan käyttämään joko D&B tai L-Acoustics merkkisiä kaiuttimia. Pienemmillä keikoilla mennään tolpannokka tyylisesti ja isommilla keikoilla käytetään line-array nippuja. Valaistuksessa käytämme pääasiassa Roben ja Martinin laadukkaita led-lamppuja sekä liikkuvia keikan tarpeista riippuen. Jos markkinoille pian tulee päteviä langattomia heittimiä, saatamme investoida niihin. Kuten äkkiä hoksaat, laitteille on tullut/tulee hintaa yhteensä n. 100 000- 500 000€ joten et varmaan itsekkään jaksa sellaisia laitteita vuokrata 500 eurolla. Muusikoiden.net pursuaa ihmisiä jotka rakastavat kantaa laitteita ilmaiseksi keikoille ja minun puolestani näin saa ollakkin. Itselläni ei enään tässä kohti kuitenkaan ole innostusta harrasteluun. Tsekkaa http://lision.fi | |
![]() 17.11.2014 23:24:14 | |
Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä. Tavoitteet on kohdallaan. Pauli | |
![]() 18.11.2014 00:03:30 | |
Pauli Lappalainen: Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä. Tavoitteet on kohdallaan. Pauli Kiitoksia. Homma on vasta alkamassa ja tietenki tässä on kaikenlaista harjottelua ja säätämistä vielä tulossa, mutta uskon et pitkällä aikavälillä maaliin päästään ja homma saadaan toimimaan. Tsekkaa http://lision.fi | |
![]() 18.11.2014 08:39:59 | |
En oikein malttanut olla vielä puuttumatta pariin epäloogisuuteen. lisionoy: Tilaisuudet joita hoidamme ovat sellaisia, ettei epäonnistumisen mahdollisuutta ole (esim. isot kansainväliset yritystapahtumat). Sen takia mukana pitää kulkea aina reilusti varakalustoa. En raahaa keikoilla mukana harrastelijoita vaan käytän Suomen parhaimpia teknikoita joten työntekijäkustannukset ovat 400-500€ + alv per päivä. Jos mennään isoon kansainväliseen yritystapahtumaan, ladataan kamaa mukaan niin että riittää ja vielä vähän varakamaa niin 400-500 palkkakustannukset on lievästi alakanttiin. Tuolla 400-500 eerolla ei ihan hirveää laumaa saa ammattilaisia mukaan, yhden ammattilaisen ja sitäkään ei kovin pitkäksi päiväksi. lisionoy: Kuten joku sanoikin, puremme kaikki itseämme jalkaan jos alihinnoittelemme ammattilaisen palkkion. Uutena yrityksenä hyviä työntekijöitä on hankala sitouttaa joten siksi heille pitää myös maksaa kovempia palkkiota. Juuri tuossa edellä alihinnoittelit ammattilaisen palkkion. lisionoy: Itselläni ei enään tässä kohti kuitenkaan ole innostusta harrasteluun. Kunnioitan sitä että on innostusta ja sitä pitääkin olla. Mutta olet myös astumassa alalle jossa oikeasti pitää tietää mitä tekee, miten toimia ja keiden kanssa toimitaan. Harjoittelemaan ei voi enää lähteä. Reaaliteetti on myös se että jokainen ISO kilpailija joka samalla alalla toimii on tehnyt töitä kymmeniä vuosia päästäkseen siihen pisteeseen missä ne nykyään on. Vaatii joko a) lottovoiton jonka hassaa, b) paljon takametsiä ja paksun lompakon, että on varaa kerralla rysäyttää kalustoa tarpeeksi ja silti pyörittää tappiolla putiikkia pari kolme vuotta että saa potkittua itselleen edes vähän jalansijaa alalla..tai sitten se c) paljon ja pitkäjänteistä työtä vuosia, että pääsee samaan pisteeseen kokemuksessa, kontakteissa ja kalustollisesti missä kilpailijat on. Velkarahalla, vuokralaitteilla ja pankkilainalla niiden toimijoiden rinnalla päätyy nopeasti Kauppalehteen ja silloin yrityksen tila alkaa K:lla. Näitä keskusteluja kun on seurannut on pistänyt silmään että paketti ei ole ihan kasassa vaikka päämäärä on selvä. Ja kun perusta on levällään kun jokisen eväät, en itse ainakaan kovin isoa tornia lähtis rakentamaan. Itse omalla kohdalla miettisin vielä omaa konseptia ja ennenkaikkea toimintaedellytyksiä uusiksi, varsinki siinä vaiheessa kun kysellään foorumilla mielipiteitä verkkokaupasta ja kalustokin mahtuu pieneen hiaseen. Se syö uskottavuutta, varsinki yritysasiakkaiden keskuudessa. Silti, onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä ja kättä nostan kun vastaan ajelet. | |
![]() 18.11.2014 09:01:30 | |
myldex: os mennään isoon kansainväliseen yritystapahtumaan, ladataan kamaa mukaan niin että riittää ja vielä vähän varakamaa niin 400-500 palkkakustannukset on lievästi alakanttiin. Tuolla 400-500 eerolla ei ihan hirveää laumaa saa ammattilaisia mukaan, yhden ammattilaisen ja sitäkään ei kovin pitkäksi päiväksi. En tee kansainvälisiä yritystapahtumia, mutta onko oikeesti näin että 500+alv ei riitä työntekijän palkaksi koko päivältä? Jos näin on niin kuulostaa vähä hassulta. Ei sillä että kyseenalaistaisin, mutta kunhan ihmettelin. :) Just a face in the crowd. | |
![]() 18.11.2014 09:06:53 (muokattu 18.11.2014 09:14:12) | |
ferodoz: En tee kansainvälisiä yritystapahtumia, mutta onko oikeesti näin että 500+alv ei riitä työntekijän palkaksi koko päivältä? Jos näin on niin kuulostaa vähä hassulta. Ei sillä että kyseenalaistaisin, mutta kunhan ihmettelin. :) Eipä tarvi kovinkaan "uber kovan luokan ammattilainen" olla että hinta jonka laskuttaa on luokkaa 35e + alv / tunti, varsinkin jos tekee työpanoksen ostavalle firmalle keikkaluontoisesti hommia. Siihen päälle matkakulut yms niin siitä voi laskea... | |
![]() 18.11.2014 09:18:56 (muokattu 18.11.2014 09:19:37) | |
ferodoz: En tee kansainvälisiä yritystapahtumia, mutta onko oikeesti näin että 500+alv ei riitä työntekijän palkaksi koko päivältä? Jos näin on niin kuulostaa vähä hassulta. Ei sillä että kyseenalaistaisin, mutta kunhan ihmettelin. :) Riippuu kait työpäivän oletetusta pituudesta ja työtehtävästä. Joku festarityyppinen keikka, jossa puuhastelet 20h päivässä niin tuntiliksaksi jää 25€+alv, saattaa olla ammatti järjestelmävastaavalle ainakin laskutushinnaksi pieni, lavakädelle ok. Sitten taas yrityskinkerit joissa kasaus alkaa aamusella ja vedetään päivä seminaareja puku päällä, iltajuhla ja purku päälle niin tunteja tulee toista vuorokautta putkeen. Tuossa ei kovinkaan kummoisille tuntiansioille pääse. Jos taa kyseessä on rokkikeikka 4h ajo,3h kasaus, 4h odottelu, 1.5h veto ja 2h purku, yht. 14.5h niin liksa lienee kohtuullinen normaali rokkiroudarille. Kait?? | |
![]() 18.11.2014 10:54:54 | |
Pauli Lappalainen: Jos taa kyseessä on rokkikeikka 4h ajo,3h kasaus, 4h odottelu, 1.5h veto ja 2h purku, yht. 14.5h niin liksa lienee kohtuullinen normaali rokkiroudarille. Kait?? Kotiinkin tarvii toisinaan palata. Siitä 4h + kahvitauot lisää. Auton pakkaus + purku, 20h kaikkineen, a' 15e brutto, kertaa sivukulut noin 70%, + päiväraha. Loppusumma onkin 550 + alv. 24% entinen turkulainen | |
![]() 18.11.2014 12:49:19 | |
Pauli Lappalainen: Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä. Tavoitteet on kohdallaan. Pauli Mä olen pitäny lukemattomia luentoja viidellekymmenelle ja vissiin kolmellesadallekin piirtoheitintä lukuunottamatta ilman mitään av- tekniikkaa. En totisesti vuokraa mitään mitään, jos tarpeen täyttävän saan ostettua puolet halvemmalla. Olen myös vissiin koko aikuisikäni soittanu bändissä, mut harvassa on ne bändit jotka pystyvät keikasta laskuttamaan enemmän kun ton "bändisetin" vuokran. Tavoite on kohdillaan, jos vaan olis markkinat. | |
![]() 18.11.2014 13:29:17 (muokattu 18.11.2014 13:30:47) | |
miffe: Loppusumma onkin 550 + alv. 24% Näinpä! Yritystoiminta ja varsinki siihen liittyvät kulut (varsinkin silloin kun toimintaa tehdään oikeasti ammattimaisesti eikä harrastelemalla ja mutuilemalla) ovat monesti hakusassa, joskus enemmän ja joskus vähemmän hukassa. Tuolla 400-500 euron palkkakustannuksella ei ihan järjettömän isoa yritystapahtumaa toteuteta, ainakaan ammattimiehillä, vaan hyvinki harrastajaporukalla. Se on vain raaka fakta. Ja sitä tapahtumaa ei myöskään ole nettikaupasta ostettu. Palvelun tarjoaminen ostettavaksi suoraan verkkokaupasta on kaunis ajatus mutta myöskin tuhoon tuomittu tuollaisenaan. Se ei vaan toimi. ____________________________ Oletetaan että myydään paketti jonka hinta on 1499e. Tapahtuman toteuttamiseen tarvitaan 3 miestä ja iso pakettiautollinen kalustoa. Yrityksen kotipaikka Jyväskylä jossa myös varasto sijaitsee. Tapahtuma toteutetaan miehillä joista jokainen laskuttaa toiminimellä 25e / h. Case A - Tapahtuma järjestetään Paviljongilla - Tapahtuman kesto on 5 tuntia. - Palkkakustannukset tapahtuman osalta 15h = 375e, alv 0% - Palkkakustannukset ajalta ennen ja jälkeen tapahtuman * matkat 1/2h / suunta * auton pakkaus 1h / henkilö * auton purku 1h / henkilö yhteensä 9h, 225e alv 0% Palkkakulut 600e alv 0% Case B - Tapahtuma järjestetään Tahkolla - Tapahtuman kesto sama 5 tuntia. - Palkkakustannukset tapahtuman osalta 15h = 375e, alv 0% - Palkkakustannukset ajalta ennen ja jälkeen tapahtuman, *matkat edestakaisin 6h / henkilö = 18h *auton pakkaus 1h / henkilö = 3h *auton purku 1h / henkilö = 3h Palkkakulut 975e alv 0% Jo tuo 375 euron erotus hinnoissa tekee yhteneväisen hinnoittelun mahdottomaksi tapahtumassa ja siten myös mahdoton myydä verkkokaupassa. Joko toinen menee tappiolla tai toinen on niin rankasti ylihinnoitettu että kukaan ei sitä maksa koska hinta on pakko olla korkea Case B:n vuoksi. Sitten kun aletaan huomoida polttoaineet ja mahdolliset majoitustarpeet kun onkin kaksi erillistä keikka peräkkäisinä päivinä (Jkl-Jkl) (Tahko-Tahko) niin mennään jo niin metsään hinnoissa että takaisin tielle löytämiseen tarvii kompassia. | |
![]() 18.11.2014 15:08:05 | |
En edelleenkään kyseenalaista, mutta en oo myöskään tavannut ihmistä joka saisi laskuttaa ns. "normipäivänämeininkinä" 975€ plus alvin 15 tunnin työpäivästä. :) Mutta kai niitä sitten on jos se on normikäytäntö. Ite kierrän käytännössä ainoastaan bändien mukana, eli toi maailma on vähä oudompaa. Just a face in the crowd. | |
![]() 18.11.2014 15:24:17 (muokattu 18.11.2014 15:50:15) | |
ferodoz: En edelleenkään kyseenalaista, mutta en oo myöskään tavannut ihmistä joka saisi laskuttaa ns. "normipäivänämeininkinä" 975€ plus alvin 15 tunnin työpäivästä. :) Mutta kai niitä sitten on jos se on normikäytäntö. Ite kierrän käytännössä ainoastaan bändien mukana, eli toi maailma on vähä oudompaa. Matematiikka? ;) 3 miestä ja iso pakettiautollinen kalustoa...tuon kun miettii ajatuksella, 975 eeroa tai what-ever on aika pieni päivälasku, ihan näin duunareidenki touhuissa noin pitkästä päivästä. Ja kyllä, omista duunarin töistäni laskutan jokaisesta tunnista huomattavasti enemmän kuin 25e / tunti + alv, ihan normi meininkinä ja ihan normi duunarin viikkotunnit;) Ja pointti ei ole eurot vaan yleensäki kulurakenne. Keikka voi maksaa xxx euroa ja toinen tuplat siitä vaikka tapahtuman kesto, kalusto ja miehistö ois sama. Monta muuttujaa jotka ampuu kiinteän hinnoittelun mahdollisuuden alas. Jos teet liian halvan kiinteän hinnan, teet osan keikoista tappiolla ja rankasti. Jos teet liian kalliin kiinteän hinnan kalleimman vaihtoehdon mukaan, kukaan ei ota keikalle lähiseuduille. Ja kuitenki verkkokauppa vaatii toimiakseen KIINTEÄN hinnoittelun. Muutoin idea ei vaan toimi, oli se kuinka "kaunis" tahansa. | |
![]() 18.11.2014 17:40:09 | |
myldex: Matematiikka? ;) 3 miestä ja iso pakettiautollinen kalustoa...tuon kun miettii ajatuksella, 975 eeroa tai what-ever on aika pieni päivälasku, ihan näin duunareidenki touhuissa noin pitkästä päivästä. Ja kyllä, omista duunarin töistäni laskutan jokaisesta tunnista huomattavasti enemmän kuin 25e / tunti + alv, ihan normi meininkinä ja ihan normi duunarin viikkotunnit;) Ja pointti ei ole eurot vaan yleensäki kulurakenne. Keikka voi maksaa xxx euroa ja toinen tuplat siitä vaikka tapahtuman kesto, kalusto ja miehistö ois sama. Monta muuttujaa jotka ampuu kiinteän hinnoittelun mahdollisuuden alas. Jos teet liian halvan kiinteän hinnan, teet osan keikoista tappiolla ja rankasti. Jos teet liian kalliin kiinteän hinnan kalleimman vaihtoehdon mukaan, kukaan ei ota keikalle lähiseuduille. Ja kuitenki verkkokauppa vaatii toimiakseen KIINTEÄN hinnoittelun. Muutoin idea ei vaan toimi, oli se kuinka "kaunis" tahansa. Siis joo, mä käsitin että toi vajaa tonni olis yhden miehen laskutettava summa (plus alvi). Mutta joo, luin alkuperäisen väärin. Ja siis ihmettelin ainoastaan noita summia mistä puhuitte, en kiinteää hinnoittelua tai muutakaan. Kaikkien alalla luulis tietävän sen että kiinteenä se ei onnistu. Just a face in the crowd. | |
![]() 18.11.2014 17:51:29 (muokattu 18.11.2014 17:52:54) | |
Muakin vähän ihmetyttää, miten tällasia palveluita voidaan myydä verkkokaupassa kiinteään hintaan. Luulisi muuttuvien kustannusten olevan aika iso osa hintaa. Matkakulut riippuu tapahtumapaikasta ja siitä, pitääkö ottaa iso kuorma-auto vai keskikokoinen paku kamojen kuljetukseen. Henkilöstön palkkakulut riippuu siitä, millaisiin aikoihin päästään roudaamana ja rakentamaan ja tekemään soundcheckejä. Jos soundcheck pitää tapahtumatilasta johtuen tehdä vaikkapa 6 tuntia ennen keikkaa ja keikka on jossian hevonkuusessa, mä luulen, että harva ammattimies roikkuu mestoilla tuntikausia ilmaiseksi. Yleensä näitä juttuja ei myydä kiinteään hintaan verkkokaupassa. Tekeehän se tietysti ostajan hommasta kivempaa (jos ei ostamiseen omia rahoja käytä), kun ei tarvitse tehdä tarjouspyyntöjä yms., mutta väkisinkin hinnan täytyy olla moniin helpompiin tapahtumiin korkeampi, jotta vaikeampien keikkojen takia ei tehdä tappiota. Mutta ei siinä mitään. Jos saa liikeidean toimimaan ja asiakkaat on tyytyväisiä niin go for it. "Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)