Aihe: Lavarakenteiden turvallisuus ja vastuukysymykset
1 2 3
KariS
08.03.2013 22:05:07

olex_tur: Täytyykö trussit(alumiinit) kuvata RT:llä että ne saadaan hyväksytyksi? Luetaankohan ne "rakennusteline" luokkaan tms.

Äkkiä luulis siihen sopisi esimerkiksi värjäyskoe tai ultraus. Pitäis huvikseen kysyä ku näen seuraavan kerran Inspectan tyypin.

Lisää OT, trusseja silloin harvoin kasaillessani oon, korkeapaine-hitsaajana, kiinnittäny huomion hitsausten laatuun niissä alumiini trusseissa. Monesti ne on aika hirvittävää paskaa, mutta näköjään kestää :D

Riittäiskös noissa metodin hyväksyntä, eli robo hitsaa, parametrit on hyväksytetty, satunnainen tarkastus tietylle määrälle tai erälle? Särötarkastuksesta värillä tai ultralla en osaa alumiinin kohdalla sanoa, kun ei oo kokemusta, mutta teräksille riittää väsymistarkasteluna.

Noille ei ole käsittääkseni aikaan perustuvaa tarkastusvelvollisuutta. Paitsi, että jos seurataan nostolaitteiden direktiiviä, jolloin määräaikaistarkastus kaikille yli 250 kilon nostimille ja rakenteille vaaditaan (näin muistelen...)

Tehtaalta nuo tulee tyyppihyväksyttyinä, mitä tyyppihyväksynnän omavalvontaan kuuluu, en tiedä.

Aika outo tilanne sinänsä, kaikki yli 250kg nostot teollisuudessa pitää olla hyväksytyilä ja tarkastetuilla laitteilla. Me nostellaan mitä sattuu ja miten sattuu, näin lainausmerkeissä...

Tieto tuskaa lisää, mutta silti mun mielestä näistä on hyvä keskustella.

/Kari
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
miffe
10.03.2013 09:42:42
KariS: Riittäiskös noissa metodin hyväksyntä, eli robo hitsaa, parametrit on hyväksytetty, satunnainen tarkastus tietylle määrälle tai erälle?

Näin mä olen ymmärtänyt asian.

Aika outo tilanne sinänsä, kaikki yli 250kg nostot teollisuudessa pitää olla hyväksytyilä ja tarkastetuilla laitteilla. Me nostellaan mitä sattuu ja miten sattuu, näin lainausmerkeissä...

Kyllä noita sähköketjunostimia tietyt firmat tarkastuttaa säännöllisesti. Eniten mua kuitenkin huolestuttaa se, että niiden huolto (mm. ketjujen säännöllinen rasvaus) ja ulkokeikkojen jälkeinen kuivatus on retuperällä. Kun ketju ei ole voideltu ja sen märkänä caseen lykkää varastonperälle, ei mee kauaa ruosteen kehittymiseen.
turkulainen
olex_tur
12.03.2013 23:32:47

On tosissaan aika epäilyttävältäkin näyttävää koiranoksennuksen näköistä hitsiä välillä niissä trussien välipuikoissa, että siihen lisäarvona mitä sattuu nostovälineet ja kuormat niin teoreettinen katastrofi ei vält. oo edes kaukana. Itte kiinnitän aina huomiota jos jotain tulee rakenneltua, aina pelaan vähä varman päälle. Sattuukohan näissä trussien pystytys hommis aktiiviaikana paljon haavereita? Mites ön ammattilaiset, kuuleeko niitä joka kesä tms?
There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
KariS
13.03.2013 08:27:47

olex_tur: On tosissaan aika epäilyttävältäkin näyttävää koiranoksennuksen näköistä hitsiä välillä niissä trussien välipuikoissa, että siihen lisäarvona mitä sattuu nostovälineet ja kuormat niin teoreettinen katastrofi ei vält. oo edes kaukana. Itte kiinnitän aina huomiota jos jotain tulee rakenneltua, aina pelaan vähä varman päälle. Sattuukohan näissä trussien pystytys hommis aktiiviaikana paljon haavereita? Mites ön ammattilaiset, kuuleeko niitä joka kesä tms?

Ihan uteliaisuudesta, minkä valmistaja trusseihin viittaat?

/Kari
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
olex_tur
13.03.2013 11:06:57 (muokattu 13.03.2013 11:10:37)

Enpä kyselly tai pistäny merkille silloin, joten en lähde arvuuttelemaan. Muuten vaikuttivat kummiskin ihan semi-pro/pro värkeiltä.

Muutenkin kertomani ovat näin asiasta juurikaan tietämättömän näkökulmasta tarkasteltuja.

EDIT: Lähinnä rakentelulla tarkoitan ihan ihan palapelilavan kokoamista ja pa pystytystä, tosin mistään array jutuista ei oo kokemusta oikeastaan mitään. Yleensä ku ammattilaiset raksaa oon siellä tyhmemmässä päässä kappaletta, koska yhdistys toiminnalla järjestetään tapahtumia/musiikki-iltoja eikä olla mitään ammattilaisia.
There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)