![]() 19.10.2012 15:20:06 | |
---|---|
himppe: ...joten kuluttajan ei enää tarvitse murehtia kotelon mitoituksesta pätkän vertaa... Kyl tarttee. Muuten joutuu murehtimaan auton/kärryn mitoituksen alamittaisuutta. Hymiö perään. ;-) One kind of music only - the good kind | |
![]() 19.10.2012 15:35:51 (muokattu 19.10.2012 15:37:16) | |
On täällä kyllä ihme insinöörejä aina brassailemassa. Mitä hemmetin transvestiittitoistoja ja renessanssitaajuuksia... Kysyjä kysyi suosituksia/kokemuksia olemassaolevista subbaimista ja kertoi suht selkeästi millaiseen käyttöön ja millä budjetilla. Taisi kysyjä jo päätyä johonkin ratkaisuun, mutta kyllähän nuo dB:n Sub15D:t olisi olleet tuohon budjettiin ja tarpeeseen ihan loistava ratkaisu, siis parin olisi saanut niitä. Itsellä on vain 1kpl moisia ja silläkin täyttää erittäin tömäkällä disconjytkeellä melkoisen salin. Ja myös rokkibändiä on ajeltu ko. setin läpi hyvällä menestyksellä. Siis 1kpl Sub15D ja yläpäinä saman firman 410D:tä pari. iRock | |
![]() 19.10.2012 16:15:44 (muokattu 19.10.2012 16:16:20) | |
youzzie: Itsellä on vain 1kpl moisia ja silläkin täyttää erittäin tömäkällä disconjytkeellä melkoisen salin. Ja myös rokkibändiä on ajeltu ko. setin läpi hyvällä menestyksellä. Siis 1kpl Sub15D ja yläpäinä saman firman 410D:tä pari. Mulla taas meinas jäädä saman firman 2kpl 1x18" aktiivirefleksisubit pizzerian nurkassa akkarikeikalla jalkoihin? Toisesta sainkin päätteen protectille sound checkissä, ihan siis kaks akkaria ja kolme laulua tyyppisellä setillä mentiin. Subien mallia en muista. Yläkertoina RCF:n 15" aktiivibemböölet, ei artit kun siitä se seuraava? | |
![]() 19.10.2012 18:21:24 | |
RautiSa: Mulla taas meinas jäädä saman firman 2kpl 1x18" aktiivirefleksisubit pizzerian nurkassa akkarikeikalla jalkoihin? Toisesta sainkin päätteen protectille sound checkissä, ihan siis kaks akkaria ja kolme laulua tyyppisellä setillä mentiin. Subien mallia en muista. Yläkertoina RCF:n 15" aktiivibemböölet, ei artit kun siitä se seuraava? No siellä on ollut syvyyttä laulussa:D Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin... | |
![]() 19.10.2012 19:47:05 | |
RautiSa: Mulla taas meinas jäädä saman firman 2kpl 1x18" aktiivirefleksisubit pizzerian nurkassa akkarikeikalla jalkoihin? Toisesta sainkin päätteen protectille sound checkissä, ihan siis kaks akkaria ja kolme laulua tyyppisellä setillä mentiin. Subien mallia en muista. Yläkertoina RCF:n 15" aktiivibemböölet, ei artit kun siitä se seuraava? Sun on täytyny tehdä jotain todella väärin. no is any good musics maked anymore... | |
![]() 19.10.2012 21:12:37 | |
Jeps kamat ostettu on juu,eli mitä nyt tässä välissä voisin yleistä sanoa noista t-boxin pro 218..painoa löytyy,mutta jos aletaan vertaileen,niin esimerkiski marsun rantis on huomattavattavasti pirullisempi kantaa. Kahvoja t-boxissa on oikein mukavasti päissä, yht. 12 kpl. Lisäksi jätimmä suosiolla renkaat hyllyyn ja ostimme kunnolliset nokkakärryt. Tulee yhden miehen voimin melkosen helposti isompienki kynnysten yli. Yleisilme vaikuttaa muutaman keikan jälkeen hyvältä. Ja yleisesti verrattuna laatu (ainakin tässä vaiheessa) on erittäin hyvä. Ehkä suurin "ylläri" miinus noissa on tuo pinnoite, eli pinotessa kamoja pinnat ovat erittäin liukkaat, joten erityistä huomioita saa kiinittää, kun kamoja kiinnittelee kärryyn. Kamat sai jo tuossa saariselän reissulla nielä "muutaman" litran vettä mennen tullen (kun kärry vuoti),mutta eipä olleet moksiskaan kun kuivattiin kamat ja iskettiin varovasti tulille. Yleisesti ottaen olemme erittäin tyytyväisiä, seuraavaksi hankinnassa on toden näköisesti suurempi päättäri, sillä nämä kaverit imee virtaa melkoisesti ja esim. db:n HPA3100 jäi jo kättelyssä pieneksi. Mutta näillä mennään. Ùp ò òwñ | |
![]() 19.10.2012 23:01:23 (muokattu 19.10.2012 23:02:23) | |
RautiSa: Mulla taas meinas jäädä saman firman 2kpl 1x18" aktiivirefleksisubit pizzerian nurkassa akkarikeikalla jalkoihin? Toisesta sainkin päätteen protectille sound checkissä, ihan siis kaks akkaria ja kolme laulua tyyppisellä setillä mentiin. Subien mallia en muista. Yläkertoina RCF:n 15" aktiivibemböölet, ei artit kun siitä se seuraava? Joo, meillä on ollut ihan sama. Pizzerian nurkassa ovat kokonsa puolesta meinanneet jäädä jalkoihin, kun bassojen jytke on saanut tanssijoiden lahkeet lepattamaan siihen malliin, että tanssilattia on jäänyt pieneksi :) E. Ja sub15 x2 siis kyseessä | |
![]() 20.10.2012 01:09:46 (muokattu 20.10.2012 01:12:57) | |
RautiSa: Mulla taas meinas jäädä saman firman 2kpl 1x18" aktiivirefleksisubit pizzerian nurkassa akkarikeikalla jalkoihin? Toisesta sainkin päätteen protectille sound checkissä, ihan siis kaks akkaria ja kolme laulua tyyppisellä setillä mentiin. Subien mallia en muista. Yläkertoina RCF:n 15" aktiivibemböölet, ei artit kun siitä se seuraava? Tää on asia mitä mä en oo ihan ymmärtänyt, kun kuuntelee joidenkin miksausta aiheesta mies ja akustinen kitara jossa subbarit tekee töitä ihan tosissaan. Ehkä en ite vaan sit osaa. Kai se on se, että plosiivien pitää tuntua rintalastassa, muutoin ei tunnu musalta? nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." | |
![]() 20.10.2012 15:44:04 | |
Varmaankin nämät, kun en edes tiennyt ko firman rakentavan aktiivisia refleksisubeja. Pikaisesti DB:n laskentatavan tietäen arvoisin tuon äänenpainetuotoksia 124 dB:tä ja päätteellä 300W tehoa. Suunnilleen saman tehoiset, kun yksi vanha ACS:n subi. Eipä noista kovin paljon lähde, jos tarvii tuupata ulos muutakin kuin humppabassoa. http://www.soundsliveshop.com/p/dB_ … ogies_Opera_Sub_61.18/DB-OPERA61.18 | |
![]() 20.10.2012 16:20:38 | |
Toums: Fs-taajuus eli taajuus jossa elementin kaikki liikkuvat osat värähtelee. No mitähän mun pitäs tällä tiedolla ny tehä? Täytyy vsarmaan seuraavalla keikalla pyrkiä hermostuu ja hajoo ;-) Pitk. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja | |
![]() 20.10.2012 21:05:49 | |
Toums: Fs-taajuus eli taajuus jossa elementin kaikki liikkuvat osat värähtelee. ...värähtelee silloin kun elementti on irti kaiutinkotelosta, vapaassa kentässä ja mieluiten kaiuttomassa huoneessa. Toistan sivistyssanoja: irrelevanttia informaatiota. Artificiality is normal to the medium. | |
![]() 21.10.2012 01:31:50 (muokattu 21.10.2012 02:03:01) | |
Ihmeen hyvin on tuollainenkin lähes halvin mahdollinen pikkusubuttaja ajanut asiansa bilebändikäytössä. Viimeksi se oli käytössä Vanajanlinnassa ja roudaus tapahtui kierreportaita pitkin. Se on subuttanut myös ulkona hyvällä menestyksellä. Hinta, roudattavuus ja ei mopolla mahottomia näkökulmat huomioiden olen tyytyväinen. Ei ole tullut tilannetta vastaan, jossa tämä ei riittäisi ja jos tulee, silloin muutkin kuviot on isommassa mittakaavassa. http://www.thomann.de/gb/behringer_b1500dpro.htm On täällä kyllä ihme insinöörejä aina brassailemassa. Mitä hemmetin transvestiittitoistoja ja renessanssitaajuuksia... Kysyjä kysyi suosituksia/kokemuksia olemassaolevista subbaimista ja kertoi suht selkeästi millaiseen käyttöön ja millä budjetilla. Ehkä näinki, mutta kuka vaan saa basson tulee kovaa, enempi vaatiikin miten sen saa tulee hyvän kuulosesti ja hallitusti... Mitä ryhmäviiveisiin tulee, muitakin merkitysellisiä viiveitä on, kuten ämyrin kulkeutumisen viive keikkapaikalle. Itsellä oli isompia ämyreitä ennen yhteistä pientä ämyriä ja nimenomaan tämä roudaus delay oli huomattavin. Jos refleksikoteloa vertaisi muihin... Rauhassa tehdyissä kotikokeiluissa on osoittautunut suljettu kotelo olevan varsin kilpailukykyinen saundin kiinteydessä, joskin siinä tulee helposti paljon roudattavaa jos ääntä tarvii paljon. Olen ollut siinä käsityksessä, että band pass kotelossa nimenomaan viivettä helposti tyrkkäisi. Torvikotelot tuntuu varteenotettavilta suuriin tiloihin. Olen jotenkin kuvitellut, että monet oikeatkin starat vuokraavat kaluston kiertueilleen joiltakin firmoilta. Olenko oikeassa? Toki varmaan on niitäkin, keillä kalusto on kokonaan omaa, mutta kuinka yleistä tämä on? Korostan, että en puhu nyt tanssibändiskenestä vaan rock-, pop ja bilehommista. En tee oikein mitään isoilla kamoilla koska silloin mun aika menee niiden hallinnointiin ja roudailuun, enkä niinkään pääse soittamaan mitään. Jos vähänkin enempi stara tulis oltua, niin todennäköisesti silloin käytännön äänityö jäisi vielä vähemmälle. Kyl tarttee. Muuten joutuu murehtimaan auton/kärryn mitoituksen alamittaisuutta. Hymiö perään. ;-) Ainaki kaveri joutu hankkii Sprintteriinsä vahvemmat jouset musakamojen takia. Myös renkaat tuntui kesällä kuumenevan jonkin verta kun kokeilin kädellä rengaslämpöä. Näin siis tapauksessa, jossa myös kamojen painoa huomioitu. Jos kuljetusväline onkin kevytperävaunu, todellakin pitää miettiä kamojen kokoluokkaa. Itsellä oli jarrullinen perävaunu osaksi musakäytössä ja tavanomaiset henkilöautot oli sen kanssa turhan kovilla. | |
![]() 23.10.2012 00:35:07 | |
Toums: niihä ne muuttuu sisäänsoiton aikana, se on tiedossa. nuissa subeissa mistä itellä on kokemusta nii niitä on ihan terveellistä ajella sisään jokusen kymmentä tuntia, koska riparit on sen verran jäykkiä uutena että jos sinne menee lyömään kunnolla tehoja sisään nii ne saattaa hajota/revetä. sisäänsoitto siis vaikuttaa fs-taajuuden lisäksi sitte tohon että paljoko elementti ottaa sitä liikerataa. koska eihän siinä oo mitään järkiä että yritetään väkisin saada elementti ottamaan liikerataa jos riparit ei anna vielä periksi. Fs taajuus taas on tarpeellinen info jos koteloa alkaa tekemään tuommoselle ämyrille. Jos nyt ei kuitenkaan. Ja elementin ominaisresonanssi on yksi parametri suunnittelijoille, ei loppukäyttäjälle. Kas kun sitä ominaisresonanssia ei oikein edes esiinny valmiissa kotelossa vaan siellä vaikuttaa esim. refleksi kotelossa kaksi ihan muuta resonanssia. Mut näistä lisää jossain toisaalla. Muuten kommentoidaan, että onhan se kiva jos 1x 15" kuminalaatikko potkii jyhkeästi jonkun tarpeisiin, mutta ei pidä olettaa että oman kokemuksen perusteella se riittäisi jonkun toisen käyttöön. Itse olen tottunut vähän jämäkämpään alakertaan, ja oikeasti lahkeita heiluttavaan sellaiseen. Nää kun on näitä makuasioita ja omien ostosten puolusteluita niin oikean informaation saaminen on vähän hankalaa. Mut hyvä kun kysyjä löysi mieleisensä. Köyhän ei ole vara ostaa halpaa, ja sen takia kannatta vähän panostaa kun kerrankin on jotain ostamassa. Paljolla pärjää aina. | |
![]() 23.10.2012 01:01:06 | |
Muuten kommentoidaan, että onhan se kiva jos 1x 15" kuminalaatikko potkii jyhkeästi jonkun tarpeisiin, mutta ei pidä olettaa että oman kokemuksen perusteella se riittäisi jonkun toisen käyttöön. Itse olen tottunut vähän jämäkämpään alakertaan, ja oikeasti lahkeita heiluttavaan sellaiseen. Älä ny, on vakavasti otettava tekninen peruste miksi 1x15" tai sitäkin pienempi voi potkia kilpailukykyisesti - johtuu nimittäin siitä, että jossain kohtaa menee raja, milloin ämyrit ei lähde enää mukaan vaan jäävät vaikkapa varastoon tai treenikselle. Toinen rajoittava tekijä tulee, että bändin omatoimisesti äänityön hoitaessa suuri osa keikkapaikoista on niitä, jossa ei jää tarpeeksi etäisyyttä lähimpiin ihmisiin jos ämyrit on kovin voimakkaita. Itse koen, että jo 1x15" refleksisubilla tulee sisätiloissa tämä raja vastaan, että rajumpi jytinä on jo epämiellyttävää tai epäterveellistä. Myös taloudellinen puoli tulee vastaan kun kukaan ei maksa siitä mitään vaikka bändi toisi lavan puolelta toiselle pinottuna torvisubbareita - sensijaan äänentoistofirman tilanne voi olla eri, että laitteet vaikuttaa siihen minkälaisia hommia firmalle tulee. Saattaa olla jopa niin päin kun näin muusikoiden.net:issä ollaan, mahdollisten asiakkaiden ja yleisön keskuudessa muusikko ei vaikuta ihan yhtä hohdokkaalta jos keikoilla roudailee liikaa laitteita, ikäänkuin joku positiivinen stara ulottuvuus vähenee - olisihan se aika hupaisaa jos Kalevi Kiviniemi roudailisi rekkalastillisen suuria urkupillejä keikalle mennessään. Tähän on kuitenkin ratkaisu olemassa - äänentoistofirmat roudailee isompia laitekokonaisuuksia ja heidän asiakkaat arvostaa sitä... | |
![]() 23.10.2012 03:48:30 | |
musamies:... ja heidän asiakkaat arvostaa sitä... Asiakkaat on aina ja joka tapauksessa loppupeleissä he, ketkä ostaa lipun. Jos Matti&Teppo ei Pyhäsalmen suurlavalla kunnolla kuulu, ni ne maksavat asiakkaat marssii ulos. Just olin kattomassa WASPin keikkaa Cirkuksessa. Siel on kalustoa hieman enemmän, ko mitä huttubändit Sprintterin perseessä roudaa. Ihan hyvin pärjäs ilman tulppia. Se, et kalustoa on, ei tarkoita sitä, et ne olis tehty korvien tuhoamiseen. Vastaavasti, ei tommoisia millään tolppanokkakamoilla hoideta. Ainii. En mä muuten olis tonne lähteny, mut ko kaverilla oli avec- kutsuvieraspiletti, ni sit päätettiin lähteä. Piletistä pitänee kiittää erästä palstalaista. One kind of music only - the good kind | |
![]() 23.10.2012 12:15:50 | |
RautiSa: Mulla taas meinas jäädä saman firman 2kpl 1x18" aktiivirefleksisubit pizzerian nurkassa akkarikeikalla jalkoihin? Toisesta sainkin päätteen protectille sound checkissä, ihan siis kaks akkaria ja kolme laulua tyyppisellä setillä mentiin. Subien mallia en muista. Yläkertoina RCF:n 15" aktiivibemböölet, ei artit kun siitä se seuraava? Riittikö virta? | |
![]() 23.10.2012 17:56:01 | |
rintapek: Asiakkaat on aina ja joka tapauksessa loppupeleissä he, ketkä ostaa lipun. Jos Matti&Teppo ei Pyhäsalmen suurlavalla kunnolla kuulu, ni ne maksavat asiakkaat marssii ulos. Juu jos kyseessä tapahtuma, johon myydään lippuja. Tuli viimekesänä tsekattua minkälaiset kamat Matille ja Tepolle pystytti tältä keskustelusivulta tuttu Miffe. Jytkeältä vaikutti, joskin tarkoituksenmukainen kokoluokka oli huomioitu. Itse ajattelen, että kaksin helpohkosti kannettavia kaiuttimia roudaan vielä harrastukseksi. Jos pitää roudata isompia omalla kalustolla, silloin ollaan jo maksullisuuden puolella. Näillä näkymin se ei kannata kun uusiksi pitäisi laittaa auto ja varastointitilat. Mieluummin siis suuntaudun päinvastaiseen suuntaan... | |
![]() 26.10.2012 14:27:16 | |
Näistä on vain pelkkiä hyviä kokemuksia, vaikka "vain" 15" elementillä: http://www.l-acoustics.com/products-sb15p-subwoofer-43.html Ja koko on myöskin subiksi todella kompakti. | |
![]() 27.10.2012 19:47:17 | |
Hehheh, tällä ei oo kertakaikkiaan mitään muuta tekemistä asian kanssa, paitsi botnet. Pelottaisko? http://www.meyersound.com/news/2012/mythbusters_1100-lfc/ Pitk. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja | |
![]() 28.10.2012 14:33:10 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)