![]() 03.09.2010 09:43:37 (muokattu 03.09.2010 09:47:34) | |
---|---|
Poimimpa tuossa vielä (keikalle keskustelusta) jotain pieniä vinkkejä pändile!! muutamia perusasioita keikallee lähdettäessä: Paikalle selvin päin. Mikä voisi olla tyhmempää, että bändi treenaa kaksi vuotta ja mokaa esiintymisensä olemalla kännissä? Monitoroinnista: Miksaaja / monitorimiksaaja ei ole ajatustenlukija. Yhtä huono toive monitoreihin on "vähän kaikkea", ellet käytä korvamonitoreja (jolloin on syytä olla oma monitoriukko tonteilla).Miettikää etukäteen, mikä on lavalla oleellista soiton kannalta ja pyytäkää sitä tarvittaessa monitoreihin. Presettinä: Rumpalille basaria, bassoa, ehkä vähän kitaroita ja koskettimia ja lead-laulu (omaa laulua tietysti, mikäli laulaa). Laulajalle oma laulu ja harmoonisia soittimia. Kitaristeille vähän toisiaan, omat laulut, kosketinsoittajalle itseään, mikäli linjakamaa. Stemmalaulajille ensisijaisesti omia lauluja, seuraavaksi leadia ja vähän toisiaan. Tämä siis TODELLA ylimalkaista. Jotkut rumpalit haluavat koko kioskiaan, toiset ainoastaaan laulua etc. Mikrofoni ei ole taikakalu, joka poimii ääntä mistä sattuu. Laulakaa suoraan mikrofoniin, ei sen ohi tai siten, että se roikkuu kellien alapuolella. Haavi kaappaa silloin väärää tavaraa! | |
![]() 03.09.2010 09:50:46 | |
![]() 03.09.2010 10:33:18 | |
Marzi: Kannattaa kuitenkin muistaa, että tätä foorumia seuraa joko suoraan tai välillisesti suunnilleen jokainen musiikin kanssa työkseen toimiva ja iso kattaus harrastelijoita. Mun mielestä tämmönen keskustelu on tässä yhteydessä asiatonta ja turhaa. Ihmisten pitäis osata ja antaa hoitaa asiat keskenään. Nimenomaan! Mahtava oppitunti siis. Ja kun ne ei osaa hoitaa asioita keskenään, niin tietty itsensä nolaaminen täällä on ihan hyvää viihdettä muille. | |
![]() 03.09.2010 15:25:32 | |
no joo! sipsejä en ala syömään vielä tässä vaiheessa iltapäivää ja ala seuraamaan tätä kyseistä ketjua,mutta asiaan. Olen harrastelia näihin äänimiehiin verrattuna jotka kyseistä iltaa hoitivat mutta molemmat hoitavat työnsä niin hyvin että aina olen heidät valmiit ottamaan äänentoiston hoitoon jos tarvetta on!! Samoin mr. ketolan äänentoistofirman!!!Ja jos näiden miesten kanssa ei tule toimeen niin peiliin saa katsoa. Jos jollakulla keikailevalla, oli sitten ensimmäinen keikka tai tuhannes niin yrittäkää selvitellä kasvotusten tai edes puhelimien välityksellä ongelmatilanteet ettei tule harhakuvia kummankaan osapuolen puolesta!Eikä myöskään asiaan kuulumattomat joudu tulilinjalle. Ja tämä ei koske ainoastaan tätä tapausta. Ja jossei ihan kasvotusten pysty olla niin olkaa edes lyöntietäisyyden ulkopuolellla niin taas säästyy paljolta. | |
![]() 03.09.2010 15:36:39 | |
RE: http://www.youtube.com/watch?v=GJtB2TQKZPo Häh paremminhan tuo laulaja veti kuin moni kotimaisen iskelmätaivaan tähti. No ehkä biisi oli noin 3 minuuttia liian pitkä puhumattakaan videon loppu"vitsailusta", mutta saahan sitä harrastuksia olla. Btw. miks nuo harrastelijabändien kosketinsoittajat näyttää lähes aina siltä etteivät pesis tukkaansa montaa kertaa vuodessa ja talvisin käyttäisivät talvilenkkareita... Vanhat kunnon Menokkaat ei kai siinä. we call it music - they call the cops | |
![]() 03.09.2010 18:03:30 (muokattu 03.09.2010 18:14:41) | |
http://www.youtube.com/watch?v=GJtB2TQKZPo Ei hassumpaa! Mäkin vetelen harrastepohjalta kaikennäköistä joskus myös äänentoistoa ja edellytän, että hommat on syytä toimia ihan asiallisesti ja tarjoilut myös :D Viime keikalla äänentoisto pelasi alkuhämminkin jälkeen yllättävänkin hyvin. Ainoa pelaamaton asia oli mihin ei oltu totuttu, että järjestäjän puolelta ei ollutkaan ilmaista alkoholitarjoilua. Onneksi ruoka oli kuitenkin hyvä. Mitäs tossa jos yksi keikka ei ihan täydellisesti onnistunut, otetaan opiksi ja seuraavalla kerralla osapuolet tekevät homman paremmin! | |
![]() 03.09.2010 18:34:23 | |
asiasta viisaantuneena alkoholi "ainakin ilmais tarjoilu ja muutenkin" pitäisi ennen ja keikan aikana lailla kieltää! Koke musta on sekä soittamisesta että foh hommista ja tätä olen mieltä. ps. tätä nykyä keikat ilman alkoholiiiii!! se on päivän sana!! | |
![]() 04.09.2010 16:18:08 | |
Sami_T: Tulee nyt tää Ketolan kertoma siihen sävyyn että ainakin mua rupes jurppimaan. Mun mielest tossa ei ollu kyl mitään syytä ottaa nokkiinsa. Ehkä sitä Pohojanmaa-ylistystä vähän vähemmäks niin hyvä. Tosin toi viimeinen lausahdus häpeämisen tarpeettomuudesta pehmensi. Se että jos tekee 53 tuntisen työpäivän niin se ei oo mikään uroteko vaan hölmöyttä ja merkki siitä että hommat ei oo näpeissä. Mä olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että siellä tilaaja-asiakas-myynti-akselilla on useammin sitä vikaa. Halvalla tarviis saada ja loppuun asti tingataan ja hölmö myy, koska muuten keikka menee toiselle, joka varmasti menee siitä mistä aita on matalin tai kaataa sen matkalla. Mun eka yhteinen työkeikka Markon kans oli sellanen, että aamulla noin kuuden aikaan soi 21 tunnin työpäivän päätteeks puhelin, josta kuului ääni "pääsetteks kasilta Tähtitorninmäelle". Siel oltiin sit jeesaamas. Perkeleen isot kisat ja työllistäjä oli myyny sin kaks miestä, vaikka neljäs pistees piti hoitaa ääntä samaan aikaan. Oli elokuu, kylmää, satoi räntää ja mullakin vain t-paita. Purku tehtiin mutavellis. Se että muualla Suomessa ei oo Si-sarjan Soundcrafteja niin siihen on varmasti syy mutta mä vähän luulen että se ei oo ihan se mitä sä annoit kirjoituksessasi ymmärtää. Mulla on oma henk. koht. voivoini noiden tiskien kans. Taitanee olla korjattu jo aikapäivät sit. Si1 tavallaan kiinnostaa kuten myös V1. Mut molemmis on se neljän sisäisen efektimoulinexin rajoite. Ja siin nähtävästi ekassa Suomeen tullees V1-laudas on valmiiks laho touchscreen. Eipä tosin ole ainut valmistaja, jonka tuotteista löytyy sanottavaa heti paketista revittynäkin. Toiset taas kestää lähes takuuajan loppuun asti (APB hyvä esimerkki). Toisaalta, mikäs minä olen muiden kamoja haukkumaan, kun neljännen 32-kanavaisen LS9:n menin hankkimaan. Liittyy aiempien seuraan huomenna. Tästäkin, kuten edellisen ostosta, voimme syyttää vain valmistajia sekä maahantuojia olemattomista varastoista sekä liian pitkistä toimitusajoista. turkulainen | |
![]() 04.09.2010 17:42:58 | |
miffe: Ja siin nähtävästi ekassa Suomeen tullees V1-laudas on valmiiks laho touchscreen. Äläs ny, ihan hyvin se lähti pelittämään, kun vähän kurkittiin konepellin alle ja räpläiltiin kaapeleita. Boottailtiin myös muutaman kerran, ja lopulta kun ruutuun saatiin eloa, päivitettiin softa. Sen jälkeen on toiminut moitteetta. :) Tiski on siis ensimmäistä kertaa suomessa keikkakäytössä. Mutta siinä on hauska softabugi. Jokaista nappulaa pitää painaa aluksi 2 kertaa, että lähtee toimimaan. Sen jälkeen menee normisti yhdellä painalluksella. Ja siis, tuo tosiaan koskee tiskin kaikkia nappeja. Jos tuo tiski olisi korvattu jollain analogilaudalla, niin nämä olisivat varsin retrokinkerit. Valomieskin vetää Whole Hog 2:lla. ;) Ja toki PA:na on epäseksikästä ei-linearrayta isohkossa nipussa. Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com | |
![]() 04.09.2010 20:43:31 | |
ragol: Mutta siinä on hauska softabugi. Jokaista nappulaa pitää painaa aluksi 2 kertaa, että lähtee toimimaan. Sen jälkeen menee normisti yhdellä painalluksella. Ja siis, tuo tosiaan koskee tiskin kaikkia nappeja. En siis ole luulotautinen! turkulainen | |
![]() 05.09.2010 01:00:32 | |
miffe: Oli elokuu, kylmää, satoi räntää ja mullakin vain t-paita. Purku tehtiin mutavellis. Minkä helvetin takia räntäsadeilmalla pitää pukeutua ainoastaan t-paitaan? Jäätävä mänkkinen. | |
![]() 05.09.2010 07:25:13 | |
Vilhelmus: Minkä helvetin takia räntäsadeilmalla pitää pukeutua ainoastaan t-paitaan? Niin... kyllä mä pukisin lisäks ainaski housut. | |
![]() 05.09.2010 17:42:46 | |
Vilhelmus: Minkä helvetin takia räntäsadeilmalla pitää pukeutua ainoastaan t-paitaan? Elokuu, edelliset päivät lämpimiä, eikä mitään mahkuja hakee lisää vaatetta päivän aikana. Bonuksena sekin, että mut oli kutsuttu hommiin "pariksi päiväksi". Tos kohtaa oli putkeen 8 kappaletta 20 tunnin päivää takana. Vielä oli neljä sen jälkeen ja puhtaita vaatteita parinsadan kilsan pääs. Eikä siin mitään olis kerenny käydä edes ostamas (+ rahat loppu). Seuraava päivä muuten oli lämmin ja aurinkoinen eikä illallakaan purun jälkeen enää potuttanut. turkulainen | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)