![]() 29.07.2010 12:50:59 (muokattu 29.07.2010 14:02:22) | |
---|---|
Sami_T: Mitä varten noiden nettisivuilla hyppää heti silmille B-laitteita ja kasa hippejä joraamassa jossain puskassa. No kuitenkin, noita Lab Subeja ja USB-purkkeja nyt voi rakennella kuka hyvänsä. Se B-laite on spare jakari. Prossuina meillä on pari kappaletta ihan perus ok BSS:n 336t prossuja. Älä anna hippien ja b-laitteen aiheuttaa ennakkoluuloja. Häkelly vaikka samassa kuvassa olevasta LA-Audion EQ:sta. Ainakin välillä luullaan, et tiietään, mitä tehään. Porukasta löytyy jopa yks viittä vaille akustiikan dippainssi. Mut sillai harrastuspohjalta tätä vedellään, rymytään hippien kaa metässä jne. Ihan kuka hyvänsä ei lyö kasaan ainuttakaan labsubia. Tai riippuu varmaan kanssa vähän siitä, mikä lasketaan onnistuneeks lopputulokseks. USB:t on aika paljon iisimpi homma. Labit on kyl aika kivoja. Ne ei oikeestaan kuulosta miltään... Mitä niihin laittaakin sisään, tulee sellasena ulos. Ei refleksipönttöjen riivaavia harmoonisia kerrannaisia tai bandpass kaappien hitautta. Tosin joskus aamun pikkutunneilla purun aikana tekis mieli salaa vähän itkeä, kun vastustajana on 130kg musta möykky, joka ei paljoo kauniisti pyytämällä liiku. Ja kyllähän ne kovaakin soi tarvittaessa; useemman kerran ollaan saatu aikaan pahennusta ja poliisit paikalle. Jos kiinnostaa, niin täältä voi katella rakennuskuvia sun muuta: http://www.facebook.com/group.php?gid=20721552256 Viimisin ylpeyden aihe on FOH-kiska, joka rakennettiin tulevan viikonlopun meininkeihin: http://www.facebook.com/photo.php?p … p;subj=20721552256&id=551873916 Lasse BL-Acoustics one foot in the rave | |
![]() 29.07.2010 18:31:37 | |
Vivo: Se B-laite on spare jakari. Prossuina meillä on pari kappaletta ihan perus ok BSS:n 336t prossuja. Älä anna hippien ja b-laitteen aiheuttaa ennakkoluuloja. Mulle voi muutes toimittaa B-laitteet, jotka muille ei ole tarpeeksi hienoja... | |
![]() 30.07.2010 10:56:35 | |
Vivo: Ihan kuka hyvänsä ei lyö kasaan ainuttakaan labsubia. Tai riippuu varmaan kanssa vähän siitä, mikä lasketaan onnistuneeks lopputulokseks. USB:t on aika paljon iisimpi homma. No ei tuo puukäsityö mitään salatiedettä ole. :) T: puuseppä. Jos kiinnostaa, niin täältä voi katella rakennuskuvia sun muuta: http://www.facebook.com/group.php?gid=20721552256 Viimisin ylpeyden aihe on FOH-kiska, joka rakennettiin tulevan viikonlopun meininkeihin: http://www.facebook.com/photo.php?p … p;subj=20721552256&id=551873916 Lasse BL-Acoustics Hienoja kuvia. | |
![]() 01.08.2010 21:01:07 | |
Pahoittelut pitkasta viiveesta, nayttaa silta etta pitaisi poiketa useamminkin taalla vastailemassa. Pitka postaus tulossa, koittakaa kestaa sikali jos edes kiinnostaa. Sami_T: Miltä foorumilta? Onko linkkiä? Mielellään lukisin että mitä muuta samassa threadissa on kirjoitettu. Onko mitään syytä olla kirjoittamatta sitä että miltä brittivalmistajalta? Kun tuskin tuo mikään salaisuus on. Mun nähdäkseni PS15 tai PS10 ei liity tähän bassokeskusteluun yhtään mitenkään. Ja jos unohdetaan se niin voisko kirjoittaa että missä sokkotestissä. Kun tossa sun kirjoituksessa nyt heitellään ilmaan vähän kaikenlaista mutta lähteet on hämärän peitossa. Ainoa asia B2:seen liittyen oli tuo, ja minun sita edeltava kysymys siita mika siina komootissa on niin erinomaista. No ei se mikaan salaisuus ole, en vain tieda paikan saantoja mainostuksen suhteen ja koska itse olen vahvasti firmassa mukana niin ajattelin aloitella varovasti. Toisekseen, on omalla tavallaan hauskempi keskustella kun merkki ei paase sotkemaan asiaa surullisen kuuluisten ennakkoasenteiden johdosta. Tuttu merkki se suurimmalle osalle taalla on, kukaan vaan ei ole kuullut viime aikojen tuotteita milla tasolla firma nykyaan on menossa. Nexot ei liity muuten, kuin pidettyna kontekstissa, eli kommenttina tuotteiden laadusta kilpailuun verrattuna tukemassa sanomistani tulevasta subbasesta. ( ja miksi ei muistakin tuotteista) Sokkotesti tehtiin taalla paikallisesti soittamalla komeroita verhon takaa ja antamalla jengin valita mista eniten tykkasivat. Tehdasasetuksilla kaikki. Sami_T: Jos puhutaan festariolosuhteista ja tavoitteena olisi tehdä "oikeaa" bassosoundia niin kyllä mun mielestä on rohkeaa syyttää PA:ta siitä että homma ei toimi. Bassosoundista kun keskustellaan niin pitäisi muistaa se että sieltä subbariosastolta tulee ainoastaan ne aivan alimmat taajuudet. Niin onhan se tietenkin mukavaa jos on sellainen järjestelmä millä ne saadaan toistettua mahdollisimman hyvin ja tasaisesti ympäriinsä. Mutta se basson ominaissoundi tulee jostain ihan muualta kuin subbareista. Kyllä mä nyt väittäisin että jos soittajalla on homma hallussa ja on joku mikä hyvänsä jotenkuten riittävä ja ehjä ja jonkinlaisessa vireessä oleva suomalainen festari-PA niin sieltä pystyy virpomaan ulos sellaista soundia mihin tämän ketjun aloittaja olisi jo jollain muotoa tyytyväinen. Siis tottakai poikkeuksiakin on (siis sellaisia järjestelmiä mistä ei vaan kertakaikkiaan lähde, mutta yleensä niistä ei sitten lähde bassosoundin lisäksi mitään muutakaan) Kuitenkin. Jos muusikko valittaa bassosoundia ja selityksenä ruvetaan osoittelemaan jotain lavan alla olevaa komoottia niin ollaan mun mielestä vähän hakoteillä. Ensiksi sanottakoon, kuten voin alkuperaisen viestin lukemalla todeta, etta toin subbasten merkityksen mukaan vain yhtena osa-alueena. Joka ei suinkaan ole niin vahainen. B2 oli esimerkki hitaasta, soimaan jaavasta yhden nuotin subbasesta josta ei tarkkuutta tule hakemallakaan. Ja mita kommenttiisi tulee subbasista ja alimmista taajuuksista niin totta kylla, mutta ei taysi totuus. Iso osa kaytossa olevista subbasista on kaikkea muuta kuin torvisubbasia. Refleksisubbanen tuottaa suuremmalla aanenpaineella huomattavan maaran harmoonisia kerrannaisia jopaa 300 hertsin alueelle saakka jotka puolestaan tukkii kummasti erottelevuutta sinne saakka. Millas taajuuksilla se basso pitkalti soikaan ja missa sen tarkkuus on? Tassa kohtaa on ihan turha syytella sita muusikon kamoja, jotka tosin nekin ollessaan refleksivehkeita aiheuttavat oman osansa ongelmaa. Hyvin pitkalti ainoa tapa minimoida ongelmaa refleksisubbasten kanssa on ajella niita hiljempaa, olla riittavan iso pinkka tuomassa tarpeeksi aanenpainetta ja olla tietysti mahdollisimman laadukas komero. Tuossa suhteessa torvisubbanen on ainoa joka ei oikein suunniteltuna tuota samoissa maarin harmoonisia kerrannaisia ja antaa tarkimman lopputuloksen. markotetri: Mä haluan sanoa äkkiä tähän aiheeseen pari juttua: 2. Pikkasen korpee kun nippelitietäjät kertovat, minkätyyppinen subikomootti on teoriassa parempi kuin toinen. Kyllä, niillä on käytännössäkin eroja, mutta useilla kommentoijilla ei tunnu olevan juurikaan käytännön kokemusta asiasta, ainakaan kovin laajalta alueelta. Käykääpä juipit ensin tekemässä muutamia kymmeniä keikkoja erilaisilla isoilla festariPA-ratkaisuilla ja menkääpä useita kertoja suunnittelemaan, rakentamaan, mittaamaan ja virittämään suuritehoinen äänentoistojärjestelmä niistä palikoista mitä satutte saamaan, ja tulkaa sitten kertomaan mikä olisi paras ratkaisu. Ei teoriassa, vaan käytännössä. Pahoittelen, mutta oli pakko tarttua tahan kliseiseen "tee ite parempi" ja "et voi tietaa jos et itse tee" argumentteihin. Marko hyva, miksaajana tiedat varmasti enemman siita miksaamisesta enemman kuin mina, en kiista asiaa. Mutta mina puolestaan tiedan todennakoisesti aika paljon enemman niista komeroista itsestaan, niiden suunnittelusta, asetuksista, ongelmista eri ratkaisujen suhteen yms. Mina katsos olen se tehtaanseta, joka sinun puolesta paattaa melko monta asiaa. Et toki viela ole minun suunnittelemilla vermeksilla tehnyt keikan keikkaa, etka Suomessa todennakoisesti tule koskaan tekemaankaan. Muualla sen sijaan saatat tormatakkin tuotoksiini. Ja jotta jannitys ratkeaa ja kaikki paasevat sanomaan "kuulematta paskaa" niin OHM:illa tyoskentelen. Testivaiheessa olevat tuotokseni ovat saaneet hyvan vastaanoton kaikkien niita kuulleiden kesken niin talla saarella, kuin edustajiemme kesken ympari maailman. Eras miksaaja kommentoi live2010 tapahtumassa subbasten olevan parempia kuin Meyerin HP700 ja sanoi koko jarjestelman olevan yksi helpoimmista seteista tyoskennella ja parjaavan D&B:n J-sarjalle. Suomessa naita tuskin kuullaan koskaan, maahantuontitilanteen ja muutaman muun syyn johdosta, joista pienimpana ei suinkaan ole "ai se on OHM, paskoja vehkeita" asenteet. Ne joilla on avoin mieli ja kiinnostus uutta kohtaan niin PLASA:ssa ollaan ja iltabileetkin on tarjolla missa tuotteita voi kuulla. Ei maksa mitaan eika velvoita mihinkaan. :) | |
![]() 01.08.2010 21:03:37 | |
Ja viela artikkeli bassosaundista yleensa, arvostelua niin miksaajia kuin laitteita kohtaan mutta totuuden sanoja: http://www.prosoundweb.com/article/ … ood_bass_in_sound_reinforcement/P1/ | |
![]() 01.08.2010 22:17:45 (muokattu 01.08.2010 22:20:47) | |
Eras miksaaja kommentoi live2010 tapahtumassa subbasten olevan parempia kuin Meyerin HP700 ja sanoi koko jarjestelman olevan yksi helpoimmista seteista tyoskennella ja parjaavan D&B:n J-sarjalle Tää nyt on ihan hohhoijaa-tasoa taas tää(kin) lausunto. Kaikki me ollaan kuultu kun miksaaja x sanoo jotain tuotteesta y. Ja oli se kuka hyvänsä niin enimmilläänkin se edustaa yhden ihmisen mielipidettä. Mun mielestä jos on töissä valmistajalla tai maahantuojalla niin silloin pitäis tälläisillä foorumeilla valita sanansa aika tarkasti. Kilpailijoiden tuotteiden morkkaaminen (etenkin itseensä esittelemättä) ei vaan ole korrektia. Sä onnistuit jo muutamassa postauksessa antamaan kyytiä sekä Nexolle että d&b:lle. Riippumatta siitä onko sun väitteille faktapohjaa vai ei niin toi ei mun mielestä vaan vetele. Mitä niihin ennakkoluuloihin tulee niin jos niitä on olemassa niin siihen on yleensä joku (yleensä yrityksen itsensä aiheuttama) syy. Ennakkoluulot katoaa sillä että rupeaa tulemaan hyviä tuotteita ja hommat hoidetaan asiallisesti. samitorvinen.blogspot.com | |
![]() 01.08.2010 23:25:43 (muokattu 01.08.2010 23:28:17) | |
_Pasi_: Pahoittelut pitkasta viiveesta, nayttaa silta etta pitaisi poiketa useamminkin taalla vastailemassa. Pitka postaus tulossa, koittakaa kestaa sikali jos edes kiinnostaa. Ainoa asia B2:seen liittyen oli tuo, ja minun sita edeltava kysymys siita mika siina komootissa on niin erinomaista. No ei se mikaan salaisuus ole, en vain tieda paikan saantoja mainostuksen suhteen ja koska itse olen vahvasti firmassa mukana niin ajattelin aloitella varovasti. Toisekseen, on omalla tavallaan hauskempi keskustella kun merkki ei paase sotkemaan asiaa surullisen kuuluisten ennakkoasenteiden johdosta. Tuttu merkki se suurimmalle osalle taalla on, kukaan vaan ei ole kuullut viime aikojen tuotteita milla tasolla firma nykyaan on menossa. Nexot ei liity muuten, kuin pidettyna kontekstissa, eli kommenttina tuotteiden laadusta kilpailuun verrattuna tukemassa sanomistani tulevasta subbasesta. ( ja miksi ei muistakin tuotteista) Sokkotesti tehtiin taalla paikallisesti soittamalla komeroita verhon takaa ja antamalla jengin valita mista eniten tykkasivat. Tehdasasetuksilla kaikki. Ensiksi sanottakoon, kuten voin alkuperaisen viestin lukemalla todeta, etta toin subbasten merkityksen mukaan vain yhtena osa-alueena. Joka ei suinkaan ole niin vahainen. B2 oli esimerkki hitaasta, soimaan jaavasta yhden nuotin subbasesta josta ei tarkkuutta tule hakemallakaan. Ja mita kommenttiisi tulee subbasista ja alimmista taajuuksista niin totta kylla, mutta ei taysi totuus. Iso osa kaytossa olevista subbasista on kaikkea muuta kuin torvisubbasia. Refleksisubbanen tuottaa suuremmalla aanenpaineella huomattavan maaran harmoonisia kerrannaisia jopaa 300 hertsin alueelle saakka jotka puolestaan tukkii kummasti erottelevuutta sinne saakka. Millas taajuuksilla se basso pitkalti soikaan ja missa sen tarkkuus on? Tassa kohtaa on ihan turha syytella sita muusikon kamoja, jotka tosin nekin ollessaan refleksivehkeita aiheuttavat oman osansa ongelmaa. Hyvin pitkalti ainoa tapa minimoida ongelmaa refleksisubbasten kanssa on ajella niita hiljempaa, olla riittavan iso pinkka tuomassa tarpeeksi aanenpainetta ja olla tietysti mahdollisimman laadukas komero. Tuossa suhteessa torvisubbanen on ainoa joka ei oikein suunniteltuna tuota samoissa maarin harmoonisia kerrannaisia ja antaa tarkimman lopputuloksen. Pahoittelen, mutta oli pakko tarttua tahan kliseiseen "tee ite parempi" ja "et voi tietaa jos et itse tee" argumentteihin. Marko hyva, miksaajana tiedat varmasti enemman siita miksaamisesta enemman kuin mina, en kiista asiaa. Mutta mina puolestaan tiedan todennakoisesti aika paljon enemman niista komeroista itsestaan, niiden suunnittelusta, asetuksista, ongelmista eri ratkaisujen suhteen yms. Mina katsos olen se tehtaanseta, joka sinun puolesta paattaa melko monta asiaa. Et toki viela ole minun suunnittelemilla vermeksilla tehnyt keikan keikkaa, etka Suomessa todennakoisesti tule koskaan tekemaankaan. Muualla sen sijaan saatat tormatakkin tuotoksiini. Ja jotta jannitys ratkeaa ja kaikki paasevat sanomaan "kuulematta paskaa" niin OHM:illa tyoskentelen. Testivaiheessa olevat tuotokseni ovat saaneet hyvan vastaanoton kaikkien niita kuulleiden kesken niin talla saarella, kuin edustajiemme kesken ympari maailman. Eras miksaaja kommentoi live2010 tapahtumassa subbasten olevan parempia kuin Meyerin HP700 ja sanoi koko jarjestelman olevan yksi helpoimmista seteista tyoskennella ja parjaavan D&B:n J-sarjalle. Suomessa naita tuskin kuullaan koskaan, maahantuontitilanteen ja muutaman muun syyn johdosta, joista pienimpana ei suinkaan ole "ai se on OHM, paskoja vehkeita" asenteet. Ne joilla on avoin mieli ja kiinnostus uutta kohtaan niin PLASA:ssa ollaan ja iltabileetkin on tarjolla missa tuotteita voi kuulla. Ei maksa mitaan eika velvoita mihinkaan. :) Iltabileet? Saaks siellä ilmaista bisseä? Voitaisiin vaikka kollegan kanssa tulla moikkaamaan kun kerta Plasaan ollaan matkaamassa. Aina mielenkiintoista kuulla uusia kaitsareita. OHM on sinänsä positiivisesti tuttua kamaa discoasennuksista edellisen työnantajan ajoilta ja nyttemmin parista pääkaupunkiseudun klubista joista jälkimmäisissä kummassakaan ei kauhean hyvää makua ole jäänyt. En mä silti koe erityistä tarvetta sitä alkaa dissaamaan koska kokemus kummastakin mestasta on kertaluontoinen ja kamojen mitoituksessa tilaan on selkeästi enemmän katsottu budjettia kuin tilan itsensä tarpeita. Sitäpaitsi onnistunut keikka vedettiin molemmissa. Hyvien bändien kanssa pärjää melkein missä ja millaisilla kamoilla vaan . Tohon B2 asiaan mun on vielä pakko tarttua parin lauseen verran. Noilla kun tulee töissä tehtyä itse sellainen 300 vetoa vuodessa ja sama määrä kuunneltua toisten tekemiä. Eli noiden suhteen mulla on aika vahva otanta siitä miten ne taipuu eri musiikkityyleihin ja erilaisiin iltoihin. Ja sekä itse, että vierailijat olemme olleet erittäin tyytyväisiä. Myös erottelevuuteen. Mä pystyn varmaan lonkalta luetteleen urani varrelta liki kymmenen bandpass-subbasta joissa on hitaampi impulssivaste ja suttuisempi soundi kun noissa. Sellaisia löytyy mm. Lacousticsin, Turbosoundin, Martin Audion ja JBL:n mallistosta. Osa toki jo lopetettuina malleina. Joten siinä mielessä B2 oli vähän huono esimerkki tohon etenkin kun se ei ymmärtääkseni edes ole ihan täysin tyylipuhdas bandpass-ratkaisu vaan kotelossa on havaittavissa myös dV-Sub / EV Manifold tyyppisen kompressiokaapin piirteitä. Korjatkaa toki jos menen ihan metsään. Mä olen kuitenkin vaan loppukäyttäjä, en suunnittelija enkä välttämättä osaa termejä oikein. Pitäis varmaan joskus opiskella kun olisi aikaa. Sikäli vaan pakko tarttua tähän kun näen jo sieluni silmin kuinka se tätä viestiketjua lukenut hervantalainen 17 v. metallibasisti tulee keltaiset earit korvissa ja radiopeltorit päässä vakavalla naamalla selittään mulle kuinka sen paska bassosoundi johtuu meidän paskoista subbareista... -Peve | |
![]() 01.08.2010 23:43:06 | |
Rouda-setä: Sikäli vaan pakko tarttua tähän kun näen jo sieluni silmin kuinka se tätä viestiketjua lukenut hervantalainen 17 v. metallibasisti tulee keltaiset earit korvissa ja radiopeltorit päässä vakavalla naamalla selittään mulle kuinka sen paska bassosoundi johtuu meidän paskoista subbareista... Ja kohta eräs vanhemman polven heppu kertomaan, miten ne peltorit on oikeastaan ihan hyvät miksatessa, kun voi samalla kuunnella ja suojata kuulonsa. :D Eivaan, mukava nähdä täällä ammattijätkien keskustelua, pitää yrittää soveltaa omiin touhuihin. Subien kasauksessa näkee usein vaikka minkälaista tapaa, tavallisen L/R lisäksi osunut silmiin ainakin LCR, d&b:n ratkaisulla jokin 4 eri pinoon, 3xQSUB/pino jaettu, ja oonpa nähnyt myös pelkästään keskelle laitetun läjän (yläpäät roikku toki molemmilla puolilla normaalisti). Sen verran ymmärrän, että levittämisen ja vaiheongelimen välillä tässä kai tasapainoillaan, mutta miksi valitaan milloinkin kyseinen vaihtoehto? Miten eri tilat (+ulkoilma) vaikuttaa tähän? Elkää huoliko, en mä noin isoja settejä suunnittelemaan pääse, kunhan kiinnostaa. :) | |
![]() 02.08.2010 00:45:54 | |
Sami_T: Tää nyt on ihan hohhoijaa-tasoa taas tää(kin) lausunto. Kaikki me ollaan kuultu kun miksaaja x sanoo jotain tuotteesta y. Ja oli se kuka hyvänsä niin enimmilläänkin se edustaa yhden ihmisen mielipidettä. Mun mielestä jos on töissä valmistajalla tai maahantuojalla niin silloin pitäis tälläisillä foorumeilla valita sanansa aika tarkasti. Kilpailijoiden tuotteiden morkkaaminen (etenkin itseensä esittelemättä) ei vaan ole korrektia. Sä onnistuit jo muutamassa postauksessa antamaan kyytiä sekä Nexolle että d&b:lle. Riippumatta siitä onko sun väitteille faktapohjaa vai ei niin toi ei mun mielestä vaan vetele. Mitä niihin ennakkoluuloihin tulee niin jos niitä on olemassa niin siihen on yleensä joku (yleensä yrityksen itsensä aiheuttama) syy. Ennakkoluulot katoaa sillä että rupeaa tulemaan hyviä tuotteita ja hommat hoidetaan asiallisesti. Joo, hohhoijaa vaan sullekkin. Vaitinko, etta se mielipide edustaa jotain muuta, kuin kyseisen kaverin omaa mielipidetta? Mun mielesta se vaan oli mukava saada hyvaa palautetta kaverilta, joka on just rundilla toisen valmistajan setin kanssa ja totesi meidan setin olevan samantasoinen ellei jopa parempi. Mut ei siita sen enempaa. Toki voit malliksi heittaa jotain fiksumpaa faktaakin, kuin pelkastaan minun sanomisien kommentointia. Asioista saa ja pitaa puhua oikeilla nimilla. Mutta faktat pitaa olla mukana. Jos mittausten ja kuuntelun perusteella tilanne on nain, etta nexot tai B2 ei parjaa niin sit ei parjaa, hinnasta puhumattakaan. Jos sinun mielesta asioista ei saa puhua niinkuin ne on, niin se on vain sinun mielipide. Se mita mina sanon on minun mielipide. Ei siina sen kummempia takana ole. Jos joku tulee ja sanoo, etta minun tekeleet eivat ole hyvia ja antaa perustelut ja pystyy toimittamaan vaikka kappyrat siihen lisaksi niin mitapa tuohon on sanomista? Silloin tutkin missa vika ja korjataan ongelmat, ei siina sen kummempaa. Voin mina tasapuolisuuden nimissa sinun mieliksi haukkua Ohminkin komeroita, on siella muutamia sellaisia mitka jattaa aika paljon toivomisen varaa ja niihin ollaan jo puututtu. | |
![]() 02.08.2010 00:53:18 | |
_Pasi_: Ne joilla on avoin mieli ja kiinnostus uutta kohtaan niin PLASA:ssa ollaan ja iltabileetkin on tarjolla missa tuotteita voi kuulla. Ei maksa mitaan eika velvoita mihinkaan. :) No missän muualla noita voisi kuunnella? En viiti tuon takia lähteä PLASAn tyrkkymarkkinoille kuuntelemaan, kunka hyviä meidän kaikkien wehkeet on ;-) Ja onko jottain yläkaappiakin tyrkyllä? Line-arrayt voi jättäää toistaiseksi muiden harteille; klubi-kokoiseen toimintaan ei sellaista. Pitk. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja | |
![]() 02.08.2010 00:58:51 | |
Rouda-setä: Iltabileet? Saaks siellä ilmaista bisseä? Voitaisiin vaikka kollegan kanssa tulla moikkaamaan kun kerta Plasaan ollaan matkaamassa. Aina mielenkiintoista kuulla uusia kaitsareita. OHM on sinänsä positiivisesti tuttua kamaa discoasennuksista edellisen työnantajan ajoilta ja nyttemmin parista pääkaupunkiseudun klubista joista jälkimmäisissä kummassakaan ei kauhean hyvää makua ole jäänyt. En mä silti koe erityistä tarvetta sitä alkaa dissaamaan koska kokemus kummastakin mestasta on kertaluontoinen ja kamojen mitoituksessa tilaan on selkeästi enemmän katsottu budjettia kuin tilan itsensä tarpeita. Sitäpaitsi onnistunut keikka vedettiin molemmissa. Hyvien bändien kanssa pärjää melkein missä ja millaisilla kamoilla vaan . Tohon B2 asiaan mun on vielä pakko tarttua parin lauseen verran. Noilla kun tulee töissä tehtyä itse sellainen 300 vetoa vuodessa ja sama määrä kuunneltua toisten tekemiä. Eli noiden suhteen mulla on aika vahva otanta siitä miten ne taipuu eri musiikkityyleihin ja erilaisiin iltoihin. Ja sekä itse, että vierailijat olemme olleet erittäin tyytyväisiä. Myös erottelevuuteen. Mä pystyn varmaan lonkalta luetteleen urani varrelta liki kymmenen bandpass-subbasta joissa on hitaampi impulssivaste ja suttuisempi soundi kun noissa. Sellaisia löytyy mm. Lacousticsin, Turbosoundin, Martin Audion ja JBL:n mallistosta. Osa toki jo lopetettuina malleina. Joten siinä mielessä B2 oli vähän huono esimerkki tohon etenkin kun se ei ymmärtääkseni edes ole ihan täysin tyylipuhdas bandpass-ratkaisu vaan kotelossa on havaittavissa myös dV-Sub / EV Manifold tyyppisen kompressiokaapin piirteitä. Korjatkaa toki jos menen ihan metsään. Mä olen kuitenkin vaan loppukäyttäjä, en suunnittelija enkä välttämättä osaa termejä oikein. Pitäis varmaan joskus opiskella kun olisi aikaa. -Peve Tokihan sita kaljat loytyy, todennakoisesti muutakin. Jos passaa niin voin lahempana ajankohtana laitella tietoa paikasta ja ajasta. Noi pari tsadin baaria on tuttuja juttuja, ja pitkaltihan niissa budjetti vaikutti asioihin. Tai kolmehan niita nykyaan on. Varmasti niita hitaampiakin on, niita vaan ei minulle ole tullut vastaan, ja jos kerran osan tuotanto on lopetettu niin tuskin tuleekaan. Mutta kaikkiin mahdollisiin pyrin tutustumaan ja paljoon olen jo ehtinyt tutustuakkin. B2 on varsin pitkalle 6 asteen bandpass. Toki sen etukammio ja "refleksiputki" muodostaa hieman poikkeuksellisen ratkaisun joten oikeilla jaljilla olet. Ja kuten sanoin aiemmin, pitaa myos huomioda etta kyeisella purkilla on jo ikaa ja se on suunniteltu aikakautena jolloin haettiin aarimmaista herkkyytta. Se puoli B2ssessa onkin hyvin hallussa ja pienellakin paatteella tulee painetta ihan kivasti, itse en vain ole tyytyvainen sen laatuun. Herkkyydesta johtuen se ei mene ihan alas asti, mutta moneen vetoon varmaan tarpeeksi alas. | |
![]() 02.08.2010 01:04:20 | |
pitk: No missän muualla noita voisi kuunnella? En viiti tuon takia lähteä PLASAn tyrkkymarkkinoille kuuntelemaan, kunka hyviä meidän kaikkien wehkeet on ;-) Ja onko jottain yläkaappiakin tyrkyllä? Line-arrayt voi jättäää toistaiseksi muiden harteille; klubi-kokoiseen toimintaan ei sellaista. Pitk. Jaa-a. Jotain vanhempia suunnitteluja on olemassa Helsingissa kolmessa baarissa, mutta ne on kuten totesin tehty enemman budjetin armoilla seka mahdollisimman yhtenevalla kalustolla. Kuten sanoin, Suomessa naita on vahan heikost tarjolla. Isompaa TRS-sarjaa on Varkaudessa eraassa ravintolassa, mutta sekaan ei ole ihan sita mita etsit. | |
![]() 02.08.2010 09:16:51 | |
Subien kasauksessa näkee usein vaikka minkälaista tapaa, tavallisen L/R lisäksi osunut silmiin ainakin LCR, d&b:n ratkaisulla jokin 4 eri pinoon, 3xQSUB/pino jaettu, ja oonpa nähnyt myös pelkästään keskelle laitetun läjän (yläpäät roikku toki molemmilla puolilla normaalisti). Sen verran ymmärrän, että levittämisen ja vaiheongelimen välillä tässä kai tasapainoillaan, mutta miksi valitaan milloinkin kyseinen vaihtoehto? Miten eri tilat (+ulkoilma) vaikuttaa tähän? Vähän offtopic mutta bongasin PSW:stä ihan asiallisen artikkelin käsitellen subien sijoitteluun ja vaihetoistoon liittyviä ongelmia. Oli ainakin tämmöselle "weekend warriorille" hyödyllistä tietoa. http://www.prosoundweb.com/article/ … _gun_subwoofer_arraying_techniques/ | |
![]() 02.08.2010 16:45:23 (muokattu 02.08.2010 17:18:42) | |
_Pasi_: Tokihan sita kaljat loytyy, todennakoisesti muutakin. Jos passaa niin voin lahempana ajankohtana laitella tietoa paikasta ja ajasta. Noi pari tsadin baaria on tuttuja juttuja, ja pitkaltihan niissa budjetti vaikutti asioihin. Tai kolmehan niita nykyaan on. Varmasti niita hitaampiakin on, niita vaan ei minulle ole tullut vastaan, ja jos kerran osan tuotanto on lopetettu niin tuskin tuleekaan. Mutta kaikkiin mahdollisiin pyrin tutustumaan ja paljoon olen jo ehtinyt tutustuakkin. B2 on varsin pitkalle 6 asteen bandpass. Toki sen etukammio ja "refleksiputki" muodostaa hieman poikkeuksellisen ratkaisun joten oikeilla jaljilla olet. Ja kuten sanoin aiemmin, pitaa myos huomioda etta kyeisella purkilla on jo ikaa ja se on suunniteltu aikakautena jolloin haettiin aarimmaista herkkyytta. Se puoli B2ssessa onkin hyvin hallussa ja pienellakin paatteella tulee painetta ihan kivasti, itse en vain ole tyytyvainen sen laatuun. Tosta pari hitaampaa alkuun :) http://www.turbosound.com/applicati … assets/kfm/files/datasheets/b18.pdf http://www.l-acoustics.com/products-sb118-subwoofer-45.html# Toi SB118 tosin toimii ihan ok yhdistettynä dV-Subin kanssa. Katselin tossa Ohmin sivuja ja erittäin mielenkiintoiselta näytti. Täytyy olla lähempänä Plasaa yhteydessä. Herkkyydesta johtuen se ei mene ihan alas asti, mutta moneen vetoon varmaan tarpeeksi alas. "It is always a compromise", kuten Janko Ramuscak d&B:ltä sanoi kaiutinsuunnittelusta. Tosiaan mielenkiinnolla odotan päästä kuulemaan mitä olette saaneet aikaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)