Aihe: Bose L1 kokemuksia.
1 2 3 4
_Paavo_
12.08.2011 23:32:27
Kyllähän Raksu 802 setillä Agentseja veteli. Niitä vaan oli yleensä usiampi päällekkäin ja se vaikuttaa asiaan kyseisen komeron kanssa aika paljon. Jopa tällaisen yks korvasen valomiehen mielestä...
pitk
13.08.2011 01:10:08

Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Sami_T
13.08.2011 01:42:13

"työkoneiden arvonta"

http://tinyurl.com/2vfrt6w
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Roadari
13.08.2011 13:32:28
802 on mahtava ulkokaiutin. Sinne voi sataa vaikka viis litraa vettä sisään, ja silti se kuulostaa ihan paskalta!

-r
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
ripa61
13.08.2011 16:35:43
Juu. Kokeiltu on. Muiden systeemien kanssa ääni (hyväkin?) loppuu jo litrassa.
varakone
12.11.2011 19:10:52 (muokattu 12.11.2011 20:03:43)
Ääni loppuu? Ei mökää tarpeeks?

Kävin testaamassa tänään. 20 metrin päästä ääni briljantti koko tilan leveydeltä. Akustinen soitanta plus laulu. Pidempää tilaa ei ollut. Soundi kirkas ja koko skaalan erottelukyky oli mielestäni jees. Nyt veedutti se kun ei ollut viereen mitään perinteistä hyvää settiä vertailuun, vaan pelkkä Bosen tolppa yhdellä subbarilla ja sitten sillä soundiboxilla. Setin hinta kolme tonttua. L1 model II.

Vkl:n yli mietin, ja katson josko haen pois? Tolla rahallahan siis saisi muutakin?

Puhukaa mut ympäri.

EDIT: Siis tämmönen laites.

http://www.musikantti.fi/product_details.php?p=1788
varakone
15.11.2011 23:21:07
Myöhäistä juosta kun on housussa. No comments - menin ja ostin. L1 Model II, kolme tonttua oli hinta. Shuren beta 58 mikiksi.

Testasin vieressä jbl aktiiveita ja Bose soundaa mun tarpeisiin 100x paremmin. Autenttinen toisto, pelittää mun mielestä etenkin laulussa ja akustisessa.

Aika näyttää, tällä on nyt pärjättävä.
Hannu Y.T
16.11.2011 23:01:29

varakone: Myöhäistä juosta kun on housussa. No comments - menin ja ostin. L1 Model II, kolme tonttua oli hinta. Shuren beta 58 mikiksi.

Testasin vieressä jbl aktiiveita ja Bose soundaa mun tarpeisiin 100x paremmin. Autenttinen toisto, pelittää mun mielestä etenkin laulussa ja akustisessa.

Aika näyttää, tällä on nyt pärjättävä.

Jos se kuulostaa sun korvaan hyvältä, ni sit se on hyvä! Kyl viime vuonna yhdellä lapinrundilla kävin anniskelupaikassa sivistäytymässä, ja siellä pumppu veteli kaksi bose-tolppaa per puoli+ jotku renkun subit. Hyvältä se mun korvaan kuulosti, erotteleva ja lämmin soundi jopa salin perällä. Botne oli aikast hanurista, mut se oli ehkä miksaajan (lavalta käsin) näkemys asiasta.
Louskis!!!
varakone
19.11.2011 14:31:03
Hannu Y.T: Kyl viime vuonna yhdellä lapinrundilla kävin anniskelupaikassa sivistäytymässä, ja siellä pumppu veteli kaksi bose-tolppaa per puoli+ jotku renkun subit. Hyvältä se mun korvaan kuulosti, erotteleva ja lämmin soundi jopa salin perällä. Botne oli aikast hanurista, mut se oli ehkä miksaajan (lavalta käsin) näkemys asiasta.

Bottne on aikas helppo ottaa tolpasta irti. Tuossa setissä siis se nelikanavainen konje, josta saa esiasetuksien (yllättävän kovat!)lisäksi ottaa säädöt niin että tuntuu.

Mutta jos soitanta oli hemmoilla suht voimallista, kuten epäilen, niin subbareita olis varmaan syytä olla enemmän kuin se yks tolppaa kohden. Esim neljällä tykittää sikana. Taisivat olla vajailla seteillä liikenteessä?
ovation1993
21.11.2011 23:58:19
Asian vierestä tai sitten ei - lukijan varaan jää päätös ; ))
Kaverilla on Bosen setti 2 x sub 2 x "tolppa" ja soundi on erinomainen. Hieman "lähellä kuunnellessa" yläpää ehkä "honottaa" läpi - hyvin makuasia ja EQ:lla homma hoituu kyllä. Itse porskutan truba- ja pientä duo-keikkaa ja meillä mennään Fishman Solo Ampin kanssa ja ei ole huono peli sekään. Uskon että tuon Bosen setin hinnalla 3 x Fishman ei olisi välttämättä huono ratkaisu.
Suosittelen lämpimästi tsekkaamaan ja vertailemaan. Duona kiipparisti tuo pikkumikserillä 3 kanavaa (2xkiippari, 1xlaulumikki haitarille/taustalaululle) auxin kautta sisään ja toimii ! Mitään kone-osastoa emme käytä; ihan "rehellistä soittoa"
pava
12.12.2011 01:04:54
rintapek: Muistanko mä ny ihan poskelleen, mut edesmennyt Kari Tapio, viiskasi ja Bose?
aivan oikein muistettu, käytti viimeisissä konserteissaan 4-6x 802 tolpassa+sub..ilmeisesti teistä harva käy konserteissa. saundi selkeä ja eroitteleva
souvarit,korsuorkesteri, finkut, agents käyttivä/käyttävät vieläkin..ja näähän on "amatöörejä" jotka ei välitä saundista ja heittävät keikkaa 2-9 kerttaa vuodessa.??vai olikohan se niin???
taas täällä sivuilla arvostelee super-ammattilaiset kulta ja platina levyineen ja heiittävät 150-200 keikkaa vuodessa..ovat niiiiiin besservaiserteita, että hävettää!
mä taas olen vain vanhanliitonlaulaja ja aloitin PUTKI-MONSTEREILLAX4kaapia ja oon laulanut lähes kaikiin kaapeihin mitä suomessa on myyty ja nyt taas on bose l1 x2 ja riittää mulle ja asiakkaille koska ne edelleen maksaa euroja mulle??
..mutta eihän mua voi verrata täälläoleviin super-ammattilaisiin joten nöyrä anteeksipyyntö ja poistun vasemmalle..täytyy hoitaa keikka pois kun olen tällainen "eläkeläinen"..hyvää tulevaa joulu kaikille!!!
duane
12.12.2011 03:09:24
pava: .ilmeisesti teistä harva käy konserteissa. saundi selkeä ja eroitteleva
souvarit,korsuorkesteri, finkut, agents käyttivä/käyttävät vieläkin..ja näähän on "amatöörejä" jotka ei välitä saundista ja heittävät keikkaa 2-9 kerttaa vuodessa.??vai olikohan se niin???
taas täällä sivuilla arvostelee super-ammattilaiset kulta ja platina levyineen ja heiittävät 150-200 keikkaa vuodessa..ovat niiiiiin besservaiserteita, että hävettää!

no jos noita päiviä lasketaan, nii vuodelle 2011 mulle kertyy noin 270 työpäivää ääniteknikkona (enimmäkseen vesillä, mutta tanssilava/ravintola/festivaali/ yms -keikkojakin mahtuu mukaan).. siltikään tai ehkä siitä huolimatta Bose ei kuulu niihin laitteisiin, jolla tahdon työskennellä. L1 hankintaa joskus jopa pohdittiin (laivan trubakäyttöön), mutta testauksen jälkeen siirryttiin järeämpään settiin (QSC aktiiveihin päädyttiin).
katellaan...
LHU
12.12.2011 10:46:59
pava: taas täällä sivuilla arvostelee super-ammattilaiset kulta ja platina levyineen ja heiittävät 150-200 keikkaa vuodessa..ovat niiiiiin besservaiserteita, että hävettää!

Meni vähän ohi, mistä lähtien oman mielipiteen esilletuomisesta on tullut automaattisesti viisastelua, kirjoitusvirheillä tai ilman?
Roadari
12.12.2011 11:05:47
LHU: Meni vähän ohi, mistä lähtien oman mielipiteen esilletuomisesta on tullut automaattisesti viisastelua, kirjoitusvirheillä tai ilman?

Mutku sää oot väärää mieltä!
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Pauli Lappalainen
12.12.2011 11:15:43
Miksi joku vielä käyttää noita esihistoriallisia 802:a?

Kait siksi, kun niitä on vielä olemassa, toimivat ja tekevät sen mihin ne on silloin
suunniteltu.

Jos olisivat tehneet jostain puupurumassasta tms. kopat, niin suurinpiirtein kaikki olisivat jo hapantuneet olemattomiin.
stnprkl
12.12.2011 14:29:54
pava: aivan oikein muistettu, käytti viimeisissä konserteissaan 4-6x 802 tolpassa+sub..ilmeisesti teistä harva käy konserteissa. saundi selkeä ja eroitteleva
mä taas olen vain vanhanliitonlaulaja ja aloitin PUTKI-MONSTEREILLAX4kaapia ja oon laulanut lähes kaikiin kaapeihin mitä suomessa on myyty ja nyt taas on bose l1 x2 ja riittää mulle ja asiakkaille koska ne edelleen maksaa euroja mulle??
..mutta eihän mua voi verrata täälläoleviin super-ammattilaisiin joten nöyrä anteeksipyyntö ja poistun vasemmalle..täytyy hoitaa keikka pois kun olen tällainen "eläkeläinen"..hyvää tulevaa joulu kaikille!!!

Niin no. Konserteissa on tänä vuonna tullut käytyä jo kolmatta sataa kertaa ja selkeästi suurin osa töiden merkeissä ja yhdessäkään mulla ei oo ollu Bosea kalustona. Mutta en sano etteikö sillä pärjäis, mutta mun kokemusten (joita on reilun kymmenen vuoden takaa lukemattomia) perusteella sen (802:sen) kyky toistaa ääntä yli 15 metrin päähän järkevästi on kovin rajallinen eli se ei sovellu esmes ulkotapahtumiin tai suuriin sisäpaikkoihin kovinkaan hyvin. Tosin meidän käsitykset suuresta voi erota paljonkin. Mun mielestä mesta on iso jos siellä on yli 1500-2000 asiakaspaikkaa, siihen asti puhutaan joko pienistä tai keskikokoisista keikkapaikoista.
Ja mitä tulee tohon Kari Tapioon niin koska oot ite yrittäny yli kolmea pönttöä tolpannokkaan :) ja aika useissa isommissa mestoissa Klabbi käytti noita omia Boseja vain omina monitoreinaan, koska ei olis potku riittäny yleisölle asti. Näistä nyt äkkisältään voin sanoa esmes Provinssirockin teltan ja Hullu Poro Areenan Levillä.
Ja tää koko mun kommentti koski vain 802:sta.
Viltsu audiokantaja
NeliX4
12.12.2011 14:51:42
Mä kävin kuuntelemassa Antti Tuiskua viime vuonna, eikä ollu yhtään 802:sta lavalla. Soundit oli kohdillaan! Sen jälkeen en ole kuunnellut musaa tai kertaakaan en ole ollut työn merkeissä keikalla. ...Ei kyl ollu RCF310A:ta tai dBtech SUB15:stakaan, joita tällä palstalla on hehkutettu.

Jos yrittämään lähetään, ni vähän nauratti D&B:n "line array" setti Musiikkitalon kahviossa. Järjellä en pysty perustelemaan miksi se on siellä, mutta ehkä oon vain yksinkertainen.
rintapek
12.12.2011 19:47:13

NeliX4: ...Ei kyl ollu RCF310A:ta tai dBtech SUB15:stakaan, joita tällä palstalla on hehkutettu...

Hmmm... Skaalataas ny noit mittasuhteita vähän oikeelle hehtaarille.
Tontyyppistä nippua "hehkuttaa" vaik meikäläisen kaltainen harrastelija, joka kumminki suhtautuu harrastukseensa jossain määrin vakavasti. Läjä ei maksa mitää, ei paina mitään, menee heittämällä kyytiin, äänenpaineet on piisannu jos ny maksimissaan kolmesataa päätä on pomppinu parketilla, eikä mun puurokorvani huomaa äänenlaadussa olevan mitään pahasti perseellään. Jos ton toteaminen on "hehkutusta", ni olkoon. Mut tontyyppinen nippu ny vaan tuntuu istuvan tämmöiselle keski- ikäisten kaljamahojen stressiklubille kuin nakki päähän.

Mut jos joku maan eturivin artisti yrittäis tommoisella kontata keikan läpi hiemankaan isommassa humppaliiterissä, niin kyl siin tulis äkkiä ikävä äitiä, äänentoistofirmaa ja oikeita kamoja.

En o noihin Bosen tai Fishmanin pilareihin päässy tutustumaan, joten en niist sano mitään, paitti et roudanäppäryys nois näyttäis olevan tosi kivasti kuosissa. Ei välttämättä o mitenkään vähämerkityksinen asia. Jos tuntuu siltä, et ne truballe tai duolle piisaa, ni varmaan täyttävät jotain markkinarakoa. Mut fysiikan lakeja ei mun tietääkseni ainakaan vielä ole kumottu, joten jossain kohtaa se raja tulee noillakin eteen, et millä äänenpaineilla ja kuinka suurta liiteriä noilla koitetaan täyttää.
One kind of music only - the good kind
Einherjar
12.12.2011 23:04:25
rintapek: Hmmm... Skaalataas ny noit mittasuhteita vähän ...

Eihän niissä laitteissa mitään varsinaista vikaa ole mökän lähtemisen suhteen, mutta monesti niiden hehkutukseen on 'syynä' kokemuksien puute paremmista kamoista.
Ollaan hommattu se ensimmäinen "ei-t.setti", joka on maksanut kertasuorituksena paljon, ja sitten ollaan tyytyväisiä soundiin. Kamoja hommatessa ei kuitenkaan olla kokeiltu vaikkapa jonkun pa-firman parempia pönttöjä ottaa vuokralle tai muuta parempaa settiä.
En minä sillä, että se RCF:n 310a siis mitenkään surkea kaappi olisi, mutta kyllä sitä kannattaa silti vaihtoehtoja kelata ja vaikka luukutella sitä ja TT08a:ta vierekkäin. Tietää sitten paremmin mitä on ostamassa, vaikkei kalleimpaan päätyisikään.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
12.12.2011 23:11:03 (muokattu 12.12.2011 23:18:50)

Einherjar: ... ja vaikka luukutella sitä ja TT08a:ta vierekkäin. Tietää sitten paremmin mitä on ostamassa, vaikkei kalleimpaan päätyisikään.

Tota... ainakin mä kävin ton tyyppaamassa oitis, milloin se lähikauppaan tuli. Kieltämättä himottaisi, mut toi ny oikeesti alkaapi olla melko kaukana budjettiämyristä.

Edit: Eikä ainakaan mulle tartte säästellä tai kaunistella sanojaan. En mä o muuta ko yks harvinaisen paska harrastehumppaaja.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)