Aihe: Ylä ja alapäät
1 2 3
Chade Fallstar
15.01.2009 18:26:43
Kun tehoa saa vahvistimiin sopuhintaan ja tarvittaessa useammankin päätteen, ei kaiuttimien tarvi olla kooltaan ihan yhtä suuria kuin ennen

??

Seuraavalle keikalle kannan 30 kw tamppia ja matkaradion.

??
You are everything a man should be: you're young, stupid, and... mean!
Marzi
15.01.2009 18:52:02 (muokattu 15.01.2009 18:52:54)

Putkivahvistimien ajoista PA-laitteet ...

Ja tämä liittyi nyt niinkun mihin?
Noi RCF:t on varmasti ihan hyviä, mutta miten se liittyi alkuperäiseen kysymykseen?

Jotakin sarjaa noista uudemmista RCF:istä oon kuullutkin ja mekkalaa niistä tulee tarpeeksi. Soundi+paino myös ihan jees. Mutta sou what?
Liikaa on tarpeeksi.
musamies
15.01.2009 19:02:42 (muokattu 15.01.2009 19:25:43)
Ennen oli bändillä varaa ostaa ehkä yksi lauluvahvistin vaikka 4 x EL34 putkilla. Sellaisellakin rokkaa kohtuudella kun on tarpeeksi elementtipinta-alaa ja riittävän isot kotelot.

Nyt saa noita kevyitä ja tehokkaita päätteitä siten, että voi aktiivijakarilla säädellä kullekin päätteelle menevää ääntä. Näin siis myös kotelutilavuudeltaan pienemmillä alapään kaapeilla saadaan enemmän jytinää mitä aikaisemmin.

En tiedä pitääkö esimerkiksi ottamani hakkurivirtalähteellä olevan TAMPIN speksit paikkaansa. Jos ne pitävät, nyt saa lähes matkaradion painolla aikamoisen määrän tehoa. Ennen se ei meinannut onnistua ja tarvittiin isompia ja herkempiä kaiuttimia.

Palatakseni noihin aktiivikajareihin:
http://www.noretron.fi/index.php?si … 4&group_id=268&prod_id=2932

Esimerkiksi tässä kunnassa missä minä asun ei ole tietääkseni mitään sellaisia pippaloita, jossa vaikkapa kaksi tollaista ei riittäisi Marzille tai Musamiehelle riittävän bassotoiston saavuttamiseksi.

Täällä ei ole Woodstock:ia ja jäähallissakaan ei tunnu juuri musaohjelmaa olevan.

------

mutta siis jossai kuppilassa. siellä varmaa riittää ihan että pelkkä laulu tulee PA:n kautta?

Tuolla menetelmällä pärjää pitkälle! Pelkillä laulukaapeilla ilman alapäitä pärjää pitkälle. Toisaalta voi karsia roinaa ja ehkä mökää lavalta jos on eriliset alapäät.
pwc
15.01.2009 19:51:47
Esimerkiksi tässä kunnassa missä minä asun ei ole tietääkseni mitään sellaisia pippaloita, jossa vaikkapa kaksi tollaista ei riittäisi Marzille tai Musamiehelle riittävän bassotoiston saavuttamiseksi.

Tori-ilmoituksen perusteella olet Lahdesta, ja voin kyllä kertoa, että olet hyvin väärässä.

t. lahtelainen
musamies
15.01.2009 19:55:40 (muokattu 15.01.2009 20:03:01)
Tori-ilmoituksen perusteella olet Lahdesta, ja voin kyllä kertoa, että olet hyvin väärässä.

Täällä puisien rattaiden ihmemaassa ollaan, jossa isoimmat keikkapaikat ovat Tallukka, Jenkkapirtti, Toivo Kärki lava, muita mahdollisia joskin harvinaisia esiintymisareenoita liikuntakäytössä olevat liikuntahalli, jäähalli, urheilukenttä, lentokenttä, Kalmarinranta...

Ehkä urheilukenttä ollut tähän mennessä isoin, jossa minun vanhoja kamoja ollut käytössä ja samalla tuli oltua mukana tutustumassa tekniseen toteutukseen. Kokemukseni on, että vielä urheilukentästäkin selvitään kohtuullisella watti ja kaiutinmäärällä. Yksin tuli rakenneltua ja suunniteltua äänentoisto liikkuntahalliin.

http://www.asikkala.fi/images/Vaaksynurheilukentta1.jpg
Marzi
15.01.2009 21:31:12 (muokattu 15.01.2009 21:35:18)

Eipä varmaa, mutta eipä oo pahemmin Asikkalassa tullut käytyä.
Mutta joo, tollaset puolelleen ja matchaavat yläpäät, niin mikä jottei. Isommissa paikoissa sitten tuplat.

Mut nyt sä puhut jo ihan eriluokan vehkeistä kuin ennemmin. Noi on jo ihan muuta kuin putkiradiolämmitteiset verkonpainot, mistä oli ennemmin puhe.

Ehkä urheilukenttä ollut tähän mennessä isoin, jossa minun vanhoja kamoja ollut käytössä ja samalla tuli oltua mukana tutustumassa tekniseen toteutukseen. Yksin tuli rakenneltua ja suunniteltua äänentoisto liikkuntahalliin.

Nyt tarttis kyllä kuvaa jo.
Liikaa on tarpeeksi.
musamies
15.01.2009 21:53:58 (muokattu 15.01.2009 22:04:06)
Vähän isommat tilat on saatu ratkastuu tähän mennessä yhdistämällä vaikka kahdet kamat. Tehot ja kapasiteetti on ollut kovilla vain aivan kevyimmillä muovikaapeilla tapauksessa, että soittajat nauttineet voimajuomaa.

Yleisin pullonkaula vähän isomman alueen kattavan järjestelmän rakentamisessa on ollut, ettei ole ollut ulottuvilla tarpeeksi hyviä kaiutinnnostimia yläpäiden nostamiseen. Siinä vaiheessa jos kunnon nostohärvelit olisi, saattas ruveta kiinnostaa vaikka kaksi per puoli suuntaavia mid/hi kaappeja.

Alapäänkaappien kohdalla ollut roudattavuus enemmän haasteena kuin äänenpaine.

Mut nyt sä puhut jo ihan eriluokan vehkeistä kuin ennemmin.

Vehkeet kehittyy :D ainakin muilla kuin mulla... Itellä on tällä hetkellä kaks 18 tuumasta alapäätä jonkun omatekemissä isoissa vanerisissa refleksikotelossa.

Mutta joo, tollaset puolelleen ja matchaavat yläpäät, niin mikä jottei.

Sellaseen olen kyllä törmännyt, että mieluummin vetäis neljällä yläpäällä kahden sijasta koska ne pystyy suuntaamaan paremmin ja tarvittaessa saa näillä kaapeilla hoidettua myös äänen kuulumisen bändille.

----

Täl hetkellä ottasin jos vois toivoo kuin joulupukilta yläpäiksi 4 kpl aktiivisia RCF:n TT08 pikkuisia kaappeja ja kaksi aktiivista alapäätä, joihin nuo voi kiinnittää putkella. En ole äänentoistoyrittäjä, joten nuo tulisi musaharrastukseen. Pikkukaappeja voisi käyttää myös erikseen muissa yhteyksissä vaikka digitaalipianon kaiuttimina tai monitoreina.
Marzi
16.01.2009 02:53:45

No nyt nää sun höpinät alkaa kuulostaa jo järkeviltä.
Liikaa on tarpeeksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)