Aihe: Kulmat
1 2 3
ile.pop
13.01.2009 10:46:51
Ei kai nyt kukaan tosissaan pidä H3000:sta ja LS9:iä vaihtoehtoina?
On guuluu...
miffe
14.01.2009 19:32:13
Ei kai nyt kukaan tosissaan pidä H3000:sta ja LS9:iä vaihtoehtoina?

No kummatkin LS9-32 ja M7CL olivat hyväksyttyinä ja USB-tikulla valmiit presetit mukana kumpaankin. Ja olisko toi nyt kolmas kerta tänä vuonna kyseisen bändin kanssa, kun joko itse olin puuhastelemassa tai lähetin kamat matkaan.
turkulainen
miffe
14.01.2009 19:59:20
Jos haluat sellasen kulmamonitorin mitä ei tarvii selitellä ni osta d&b. Mun mielestä halvin kulma mitä OIKEESTI voi suositella IHAN MIHIN VAAN on d&b M4 passiivina ajettuna D6 vaffarilla.

Niin, jos budjetti kestää - kaikilla ei.

Muita merkkejä joilla on designeissään todella hyvä onnistumisprosentti on L'acoustics

Aika paljon standardikomponentteja ihan peruslootissa. Prossupuolella sielläkin on jumpattu erittäin paljon, mutta nykyisin LA4 ja LA8 hoitavat senkin ongelman pois päiväjärjestyksestä, kun ei tartte ajella kolmannen osapuolen prossuihin presettejä.

Mutta silti, hyvin suunniteltuja perusämyrejä, joissa ei komponentti- ja design-puolella ole mitään ihmeellistä. Ne harvat passiivijaolla olevat vehkeet eivät ole mitenkään erityisiä millään tietyllä osa-alueella.

Mutta siis, korjailu tapahtuu jo tehtaan sedän päättämien asetusten voimin. Ja kuten ko. valmistajan webbisivuilta on luettavissa, kesti Kudon asetusten säätäminen kolme vuotta, kunnes siitä saatiin yleisesti hyväksytty työkalu.

Se että kaiuttimen saa kyljeleen lattialle ei tee siitä kulmamonitoria. Tämä on aihe josta vois keskustella paljon, mutta siihen ei nyt riitä aika.

Joo, samaa mieltä. Suurimmat ongelmat liittyvät tuohon äänen paikallistumiseen kahteen eri paikkaan.

Tässäkin keskustelussa on mainittu sellasia harrastesarjalaitteita joita pitäis käyttää vain ja ainoastaan verkonpainoina.

Taas se budjetti ja asiakkaan tarpeet. Toisaalta monet noista edullisemmista ovat kertaluokkaa parempia kuin tietyt iankaikkiset reliikit, joita vieläkin ridereista löytyy.

Suomessa ei ole toistaiseksi valmistettu yhtään kulmamonitoria mitä voisi suositella edes verkonpainoksi.

Johtuneeko tuo osittain syistä, joita jo aiemmin mainitsin vai oletko kuitenkin jättänyt joitain malleja kokeilematta. Härmän perukoilla, kun on kopioitu myös ridereistä löytynyttä kamaa vuosien takaa. Kopiot olivat tasan yksi yhteen rakenteensa ja komponenttien osalta (standardikamaa, ei custom-elementtejä). Olivatko ne paskoja jo silloin, vaikka sokkotestissä ei takuulla olisi alkuperäisestä erottanut?

Toinen kysymys onkin sitten se, että voiko enää jotain ämyriä mainostaa jonain tiettynä, jos syystä tai toisesta on komponentteja vaihdettu toisiin varaosien saantivaikeuksien tai esim. uudelleenkalvotusten hankaluuden takia? Todisteita tästä(kin) toiminnasta on. Mun mielestä se ei ole enää se sama kailotin vaan ulkonäöltä apinoitu vekotin. Mut silti menee läpi kuin väärä raha.

Monet ihmetteli vuosia sitten kun Peltonen osti Moving Lightille 14kpl d&b M2:sia. "Onpa kallista" sanoi moni.

Itse ajattelin enemmänkin niiden pääteräkkien selän tuhoavaa vaikutusta. Mut, jos joku toinen on aina kuskaamas ne kamat, niin miksei...

Onko se sitten kallista jos ostaa jonkun työkalun joka toimii 16 vuotta ja kelpaa KAIKILLE, AINA?

Tosta voi olla montaa mieltä. En näet itse ottaisi mistään hinnasta jonkun pikkuklubin lauteille noita, vaikka ovatkin kompakteja verrattuna moniin muihin saman konstruktion vekottimiin. Sinällään se suuntaavuus ei haitaksi ole, mutta en mä haluis kärpästä mannertenvälisellä ohjuksella metsästää.
turkulainen
miffe
14.01.2009 20:05:25
Tuohon keskusteluun Meyerin MJF-212:n designista, niin kyllä ne molemmat 12" haukkaavat samaa kauraa. Ihan tehtaan puolesta näin ilmoittavat.

Onko tuohon olemassa joku konkreettinen todiste, kun mikään datalehti, eikä vastaava dokumentti, sitä vahvista. Jos tieto ei perustu mihinkään mustaa valkoisella olevaan dokumenttiin, niin kuka tehtaan puolesta asian on ilmoittanut.
turkulainen
Vallu
14.01.2009 22:33:19
Juu, enpä löytänyt minäkään tietoa datalehdiltä. Sen verran alkoi häiritsemään, että kysäisin tehtaalta.

Se oli Mr Michael Maxson, kun kirjoitti muun muassa nuin:

"Both 12 receive the same signal. This monitor is very powerful and is becoming very popular with many Touring Companies and Artists directly.

No tricks just a very powerful stage monitor that is self powered. We did a very good job in the overall phase response and the working relationship between all 3 drivers in the box to limit any destructive interference."
"Ei toi setti hyvin soi, se vaan kuulostaa siltä."
villekauhanen
15.01.2009 02:25:21
Tosta voi olla montaa mieltä. En näet itse ottaisi mistään hinnasta jonkun pikkuklubin lauteille noita, vaikka ovatkin kompakteja verrattuna moniin muihin saman konstruktion vekottimiin. Sinällään se suuntaavuus ei haitaksi ole, mutta en mä haluis kärpästä mannertenvälisellä ohjuksella metsästää.

Okei, myönnän heti kärkeen että tein virheen kun osallistuin tähän keskusteluun. Lupaan itselleni että en kirjoita ainakaan kuukauteen tänne turistiosastolle.

Se että joku kelpaa KAIKILLE AINA tarkoittaa mun kielellä sitä että esim. Michael ja Randy Brecker, Ronnie James Dio tai Tom Araya tykkää niistä kulmista ja kokee että se toimii heidän esityksessään. En tarkottanu sitä että Miffe hymyilee kantaessaan jollekin paikalliselle humppabändille johonkin baariin 14kpl jotain isoja kulmia. Eli M2 on todella hyvän kuuloinen kulma mikä on yleensä tyypillistä pienille kulmille mutta samalla pystyy ulostuloon mille ei ole kulmamonitorimaailmassa mitään vertailukohtaa.

Muutenkin tänne pitäis ehkä avaa sellanen "datarunkkaus" keskustelualue missä sä voisit Miffe selittää näitä sun paperifaktoja ja ne joita kiinnostaa niin vois käydä niitä aina lueskelemassa. Sun input nyt esim. tässä kulmakeskustelussa on ollut täysin turhaa. Sanotaanko esimierkiksi niin että jos kaikki sun kommentit tästä ketjusta voitais poistaa niin tän keskustelun informaatioarvo esim. tälle alkuperäisen kysymyksen esittäjälle ei vähenis oikeastaan yhtään.
miffe
15.01.2009 12:22:48
No tricks just a very powerful stage monitor that is self powered. We did a very good job in the overall phase response and the working relationship between all 3 drivers in the box to limit any destructive interference."

Joo, tossa ovat onnistuneet erittäin hyvin, ja siitä syystä nimenomaan epäilykset heräsivät, koska tolla rakenteella ei tuollaisia polaareja edes tulisi odottaa tietäen käytetyn akustisen jakotaajuuden.

Erään toisen valmistajan kailottimessa tuo suuntakuvion kapeneminen kompensoitiin sillä, että myös yläpään ränni puhalteli päällekkäin lähes oktaavin alueelta. Ei toiminut, koska aiheutti enemmän ongelmia toiseen suuntaan.
turkulainen
Sami_T
19.01.2009 05:31:43 (muokattu 19.01.2009 05:57:07)

Ja ainakin mua kiinnostaa kaiken tän keskustelun jälkeen että mitkä kulmat sä valitset ja mitkä on sitten loppujen lopuksi ne sun kriteerit. Tai lähinnä että mitkä on ne ratkaisevat pointit. Monestihan se on hinta, mutta sä avasit keskustelun nyt vähän silleen että se hinta ei olis ainakaan tärkein kriteeri.

Juu siis mähän en ollu ostamassa itselleni vaan tarjoomassa asiakkaalle yhteen projektiin. APEXia tarjosin (edullisin) ja MAXia kakkosvaihtoehtona. Hommassa kokonaisuutena kävi vähän niinkuin arvelinkin, PA:n ja valojen jne. kanssa mun tarjouksen loppusumma oli n. 2,5 kertaa se mitä asiakas oli ajatellu homman maksavan ja juttu on toistaiseksi jäissä. Jos tosta pitää jotain positiivista hakea niin asiakkaalle meni jakeluun se että jos halutaan saavuttaa tietty tekninen taso niin se vaan yksinkertaisesti maksaa ton verran ja nyt sitten vaan pohditaan että investoidaanko vai ei. Sen sijaan että yritetään tehdä halvalla, mihin tälläset caset valitettavan usein menee.

Itselläni on MAXeja, FCS-966 eq:t ja päätteinä PLX3602:t ja tolla kokoonpanolla oon pärjänny ainakin vielä toistaiseksi ihan hyvin.

Sinänsä ollu ihan mielenkiintoinen ketju, tässä taas näkee kuinka montaa mieltä asioista voi olla ja toisekseen just esim. kulmissa että mitä tuotteita tai minkä hintaluokan tuotteita ihmiset pitää "riittävänä". Tonne maakuntaan kun menee niin siellä vedellään jollain RCF:n muovipöntöillä tai jopa EONeilla oikein iloisesti. Ja taas sitten toisaalla Nexo ei nyt oikein olis niinku hyvä.

M2/M4:sta pitää sanoa sen verran että jos joutuu omasta pussista maksamaan noi rojut niin kaiuttimien hinnat ehkä vielä onkin ok mutta sen (välttämättömän) D6/D12:n hinta kyllä pistää hiljaiseksi.

Tota en kans oikein tiedä että miten toi PS15-kritiikki pitäisi ottaa. Siis kritiikkihän on perusteltua, ei se PS15 mikään "oikea" kulma ole. Silti jotenkin ajattelisin että jos on ko. laitetta tarjolla niin sillä vedetään eikä edes kauheesti irvistellä. Oikaiskaa nyt ihmeessä jos ajattelen aivan pieleen.

LE1200:sta kysyisin vielä että ootteko ajellu passiivina vai biampina sitä ja jos biampina niin millä prosessoinnilla.
Itse olette lihava.
pitk
19.01.2009 12:07:37 (muokattu 19.01.2009 16:02:09)

LE1200:sta kysyisin vielä että ootteko ajellu passiivina vai biampina sitä ja jos biampina niin millä prosessoinnilla.

Omiani oon ajellu pääasiassa passiivina. Jos aktiivitarve on tullut, niin SoundWeb väliin. Passiivinakin painetta tulee melko sieluttomasti ja leikkaa hyvin kovemmankin rokkimöykän läpi.

Tein kuulema männäkesänä historiaa, kun Turo's Hevi Geen laulaja kolmannen biisin jälkeen tuli esittämään pyynnön, että "Paatko tota laulua pienemmälle, kun Kinnusen rummut ei kuulu." Tuplakulam edessä, päätteinä QSC:n PLX 2502, kanava / komero.

Ei kauheasti tarvitse korjata, kierrot tiukalla filsulla kuriin ja pots lojo. Kyseisestä syystä pidän mielelläni SoundWebin myös passiivimodessa kyydissä.

Muutenkin komootti on tämänhetkinen suosikki etenkin koko/paino/ulosantisuhteensa takia. Ja se on monitori, eikä mikään yleiskailotin. M2 on erinomainen monitori isommilla lavoilla. Nutserian pirkkaan turhan kookas. M4:sta en yllättäen ole päässyt ajelemaan, mutta uskon kyseessä olevan varsin pätevän tuotteen.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
stnprkl
19.01.2009 14:03:04
...
Tota en kans oikein tiedä että miten toi PS15-kritiikki pitäisi ottaa. Siis kritiikkihän on perusteltua, ei se PS15 mikään "oikea" kulma ole. Silti jotenkin ajattelisin että jos on ko. laitetta tarjolla niin sillä vedetään eikä edes kauheesti irvistellä. Oikaiskaa nyt ihmeessä jos ajattelen aivan pieleen...

Tarkotin sitä että jos ei oo käytössä eri kätisiä noita purkkeja niin niiden asettelu on vähän hankalaa kun se ääni ei tuu siitä komeron "keskeltä", koska pilli on aika laidassa, mistä siis tulee suurin osa ymmärtämisen kannalta oleellisesta informaatiosta. Eli toteutukseen tarvitaan kahta eri mallista purkkia. Niin ja sen päällä ei voi poppari kiipeillä ilman et tarvii pelätä kaatumista ;)

MUTTA. Jos mulle tollasia purkkeja tuodaan eteen niin en kitise vaan vedän shown hymyssä suin. Koska purkista kuitenkin tulee mun mielestä tarpeeks lujaa hyvällä soundilla ilman et on tarvinnu leikkiä taikuria.
Viltsu audiokantaja
Hotlicks
19.01.2009 14:37:32
Jooh, tosin en ole ihan varma, että johtuuko tämä suoraan EAW:sta. Enemmänkin veikkaisin syyksi emoyhtiötä Loud Companya. Tuntuu nimittäin vähän siltä, että jokainen Loudin "suojiin" päätynyt firma on ennen pitkään joutunut varsin pahasti tuuliajolle... Saas nähdä mikä on tilanne muutaman vuoden päästä. EAW kun kuitenkin tietyissä osissa maailmaa on (ollut) ihan kärkipäässä prokaiuttimien levinneisyydessä. Täällä päin mualimaa tilanne ei ole ollut ihan sama.

Pikku OT... Saas nähä kuinka käy nyt kun tuo Loud on haettu konkurssiin...
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
miffe
20.01.2009 10:05:34

Hah! Johtuneeko tuo sitten täydestä idiotismista, vai mistä, mutta tavallaan otan uutisen iloisena vastaan. Ko. emoyhtiö kuitenkin pilasi monta hyvää (ja kannattavaa) firmaa. Voitontavoittelun lomassa tuotteiden laatu meni pyllymäkeä alas.
turkulainen
aimotuska
20.01.2009 10:32:39 (muokattu 20.01.2009 10:32:59)
Vois behringer vaikka ohimennen ostaa mackien (osa loudin konsortiota) pois kuljeksimasta, niin ei tarttis enää tapella oikeudessa että kuka kopioi ja ketä.
Calyamaha
20.01.2009 10:38:58

Onko näin? Itse huomasin vain että firma vetäytyy NASDAC:ista, vedoten pörssiyhtiön tiedottamisvelvollisuuden raskauteen :)
Finlander
09.03.2009 23:54:12
Sami_T: Tarvisi erääseen asennukseen kulmia. Ei tarvitse hyödyntää vanhoja vahvistimia tms.

Annettu budjetti max 1000 e per kpl (vahvistimet tuohon päälle) tai aktiivisena 1500 e per kpl, alv 0%. Käytetyt kamat ei tule kyseeseen.

Jos mahdollista niin muotoilu saisi olla nimenomaan "oikea" kulma eikä nk. monikäyttökaiutin.

Bändit tulee olemaan kotimaan ykkösnimiä eli pitäis olla sellanen tuote mitä ei tarvis kauheesti selitellä. Ja siis rokkia vedetään.

Mitkäs olisi hyviä tuotteita tähän hommaan. Samoten kuulisin mielelläni mitkä vehkeet kannattaa kiertää kaukaa. Kävin aika monen valmistajan tuotteet/hinnat läpi niin ei siellä tuota valinnanvaraa kyllä hirveästi ole.

Vai pitäiskö yrittää neuvotella lisää rahaa.

Joku tossa kertoikin että olisi kuunneltava niitä eri kulmavaihtoehtoja - hyvä pointti liekö Kauhanen? En tarvitse matemaattisia vektorikulmien laskentoja vaan kysynkin melko perustavan kysmän; Eikö tolla 1500 Egellä saa vaikka mitkä kunnon kulmamonitorit ja toinen kysmä hyvät herrat kun itse olen pikkuisen teidän jäljessä tietämyksessäni - miten parhaiten käyttäisi sitä millisekuntien toivottua viivettä (en tarkoita alkon osuutta viiveeseen) ja millä välineillä että dynamiikasta mitä on käytettävissä saisi todella irti sen että itse kuulee laulajana mitä laulaa ja en nyt tarkoita karaokea ;) Nexiumia ottaisin ehkä, jos itse kaikki viritykset joutuisin pystyyn pistämään. Elikkä tietoa on mutta oleellisen tiedon saaminen usein ontuu täälläkin. Kirurgiakin on ihan helppoa kun osaa erotella eri kerrokset toisistaan ja edetä oikeaan suuntaan
Finlander
Marzi
10.03.2009 03:10:05 (muokattu 10.03.2009 03:10:48)

1500:lla eurolla ei vaan nyt saa mitä tahansa kulmia. Ei vaikka kuinka haluaisi. Ja niissä ON eroa. Enemmän kuin Dingolla, Popedalla ja Yöllä yhteensä.

Nexiumkaan ei auta, kokeiltu on.
Liikaa on tarpeeksi.
Finlander
10.03.2009 05:53:59
No joo kun tarkemmin ajattelee
Finlander
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)