![]() 18.03.2008 22:28:05 | |
---|---|
Ja muutenkaan en laskisi kyseistä merkkiä (aura) noiden eurooppalaisten kanssa samalle vertailuasteelle. Lasketaankos Teutonisuunnittelu eurooppalaiseksi? (the box) :) -röyh- | |
![]() 18.03.2008 23:11:26 | |
No eipä sen auran aukeamiskulma riittänyt millään kattamaan kyseistä salia. Kokeiltu on. Mulla oli siinä Juha Tapion keikalla yksi B25 pystyssä, jonka päällä A8-lootien case, rigirauta ja sen päällä 5kpl A8. Kulmina 5/2/1/1, ja sillä sai katettua koko mörskän ongelmitta lukuunottamatta eturivin keskeltä muutamaa paikkaa. Ripustettuna ei kyl kaks banaania riitä ilman etufillejä. Se on aivan liian leveä mökki, jotta kyseisen kaapin aukeamiskulma/sijoittelu toimisi siellä, ilman keskiklusteria. Sen verran leveälle joutuu groundstackin laittamaan, jotta jokaiselta istuimelta näkee lavalle. Olen minä nähnyt kuvia, kun siellä salissa on käytetty nimelliskulmiltaan 75 asteen banaania. Kuulemma oli sali täys eikä fillejä ollut. Oli kuulemma sivuilla ollut aika diskanttipuutteinen mutta muuten miellyttävä soundi. Ne Hilight ja F1 pinkat ovat muuten olleet noin 85 asteen levityksessä kumpikin enkä itse mitään pahoja kuolleita kohteita havainnut. Kuisman Timo ja Välimäen Pasi olivat tolla Hilightilla tekemäs Kuustosen Mikkoa '99. Näin on takuuvarmasti myös Geo-S:n kanssa. Ei muistikuvaa/tietoa oliko niissä ne 120 asteen insertit mukana, mutta ihan ok toisto oli kaikkialla missä kuljeskelin. Seisovia aaltoja löytyy ja varsinkin etupään sijoittelu mökin takariviin ei ole ihan paras mahdollinen siinä kohtaa kun asiaan pitäisi puuttua. Pakotettiinko teidät takariviin? Noin joka toisella kerralla (kun on etukäteen myyty loppuun) on pakko mennä sinne ylätasanteelle. Pienemmän kioskin kanssa pystyy menemään vaikka salin keskelle. Tosin kettumainen sinne on ittesä kikostella kamojen kans. Ja se roudaus... Voi luoja. No mut sehän on helppo siihen konserttisaliin nähden, joka kaatui valtuustossa yhdellä äänellä. Sinne ei oltu suunniteltu minkäänlaista roudausreittiä! Ja kai te saitte ne kaks ramppia käyttöönne (ne on siinä portaiden vieres seinällä)? Tosin niidenkin urat on niin syvät, ettei meinaa pyörät yltää pohjaan :) turkulainen | |
![]() 19.03.2008 00:00:46 | |
Kiertuekäytössä harvemmin Suomessa kulkee GeoS:n mukana niitä irtoposkia, joilla sen kaapin saa muutettua 120 astetta aukeavaksi. Kyllä niitä on, mutta harva niitä jaksaa mukana kantaa. Niiden vaihtaminen on myös kohtalaisen hidas operaatio, eli ikävän harvoin siihen olisi kiertueolosuhteissa aikaa. Ikävä kyllä tosielämässä realiteetit (lue: aika, raha, caseosaston mahtuminen autoon yms.) tulevat usein utopistisen täydellisen äänentoistoelämyksen toteuttamisen esteeksi. | |
![]() 19.03.2008 00:14:36 (muokattu 19.03.2008 00:15:26) | |
Mulla oli siinä Juha Tapion keikalla yksi B25 pystyssä, jonka päällä A8-lootien case, rigirauta ja sen päällä 5kpl A8. Kulmina 5/2/1/1, ja sillä sai katettua koko mörskän ongelmitta lukuunottamatta eturivin keskeltä muutamaa paikkaa. Ripustettuna ei kyl kaks banaania riitä ilman etufillejä. Tais olla sama meininki. Maastäkkinä subin (MTL2) ja bassojen (2xA8sub) päällä 5 vai 6 A8:a. Ei kattanut neljää ekaa riviä keskeltä, eikä takayläkulmia. Ei kivaa, kun oli tupa täynnä. Ei muistikuvaa/tietoa oliko niissä ne 120 asteen insertit mukana, mutta ihan ok toisto oli kaikkialla missä kuljeskelin. Mun mielestä ne Kiertuetekniikan Geo-S:t aukeaa sen 80 astetta. Voi olla et muistan väärin, mut Santtu varmaankin korjaa. Jos ne aukeaa sen 120, niin sit niillä saa aika nätisti katettua sen mestan. EDIT: Santtu ehtikin jo kertomaan tämän! Pakotettiinko teidät takariviin? Noin joka toisella kerralla (kun on etukäteen myyty loppuun) on pakko mennä sinne ylätasanteelle. Pienemmän kioskin kanssa pystyy menemään vaikka salin keskelle. Tosin kettumainen sinne on ittesä kikostella kamojen kans. Sinne piippuhyllylle sai mennä. Loppuunmyyty oli se keikka. Sieltä on mielenkiintoista arpoa, että miten sen auran kampasuodin osuu mihinkin... Efektihän se on tavallaan sekin. Miten haluttua se on, niin siitä voidaan olla eri mieltä. No mut sehän on helppo siihen konserttisaliin nähden, joka kaatui valtuustossa yhdellä äänellä. Sinne ei oltu suunniteltu minkäänlaista roudausreittiä! Ja kai te saitte ne kaks ramppia käyttöönne (ne on siinä portaiden vieres seinällä)? Tosin niidenkin urat on niin syvät, ettei meinaa pyörät yltää pohjaan :) Ne rampit on ihan moido. Painavimmat tuli sillä maailman nopeimmalla hissillä, ja pienemmät ihan lihasvoimalla. Kiitos Riku. "kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?" | |
![]() 19.03.2008 01:18:28 | |
Tais olla sama meininki. Maastäkkinä subin (MTL2) ja bassojen (2xA8sub) päällä 5 vai 6 A8:a. Ei kattanut neljää ekaa riviä keskeltä, eikä takayläkulmia. Ei kivaa, kun oli tupa täynnä. Ach so, olihan mullakin takakulmissa muutaman paikan katve. Mut veikkaisin, että mun stäkki oli lähempänä takaseinää. Siitä lastausoven puolelta ajateltuna siten, että olivat kokonaan sen oven kohdalta katsottuna takaseinän puolella ja kolmisen metriä sivuseinästä. Olipas hankalasti sanottu... Loppuunmyyty oli se keikka. Sieltä on mielenkiintoista arpoa, että miten sen auran kampasuodin osuu mihinkin... Efektihän se on tavallaan sekin. Miten haluttua se on, niin siitä voidaan olla eri mieltä. Olen tehnyt havainnon tuohon liittyen. Kahdella boksilla ei aina riitä headroom edes pienemmissä vedoissa, jos on metallia tarjolla, mutta toimii muuten; kolme on ihan ok; neljä ei toimi mitenkään; viisi taas futaa ihan kohtuudella; kuusi ja seitsemän ei sytytä; kahdeksan tai enemmän ja elämä hymyilee taas. Empiiristä tutkimusta eri kulmille vedettyjen settien kans eri komeromäärillä. Fibonaccin luku, anyone? Painavimmat tuli sillä maailman nopeimmalla hissillä, ja pienemmät ihan lihasvoimalla. Mulla oli sen verran kiire kumpaankin suuntaan, että kidutin itteäni porras/ramppi/vitutus menetelmällä. turkulainen | |
![]() 19.03.2008 09:11:18 | |
Kiertuekäytössä harvemmin Suomessa kulkee GeoS:n mukana niitä irtoposkia, joilla sen kaapin saa muutettua 120 astetta aukeavaksi. Kyllä niitä on, mutta harva niitä jaksaa mukana kantaa. Niiden vaihtaminen on myös kohtalaisen hidas operaatio, eli ikävän harvoin siihen olisi kiertueolosuhteissa aikaa. Ikävä kyllä tosielämässä realiteetit (lue: aika, raha, caseosaston mahtuminen autoon yms.) tulevat usein utopistisen täydellisen äänentoistoelämyksen toteuttamisen esteeksi. Hyvä huomio tuo. Eipä taas itselle tullut mieleenkään... Niinhän se tahtoo keikkakäytössä olla, että aika harvoin saa kalustoa laitettua/käytettyä täysin optimaalisesti. Kiinteät asennukset sitten taas ihan erikseen, ja itsellä tuosta Geo-S:stä kokemusta ainoastaan kiinteässä asennuksessa. Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com | |
![]() 19.03.2008 09:39:14 (muokattu 19.03.2008 18:05:14) | |
Etkä taida siellä usein niiitä poskia vaihdella...? ;-) | |
![]() 19.03.2008 11:22:27 | |
Etkä taida siellä usein niiitä poskia vahdella...? ;-) Joo en. :) Mietittiin kyllä sitä leveämpää kulmaa (jää vähän etuparvi pimentoon), mutta todettiin sitten, että siitä olisi todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Joku myös ehdotti, että oltais laitettu leveämpi kulma vain niihin pariin ylimpään jotka tuonne parvelle kuuluu, mutta itse en kyllä ehkä lähtisi sille tielle. Voipi olla, että ei enää banaani toimisi ihan niin hyvin kun pari ylintä kaappia käyttäytyisivät eri tavalla kuin loput... Kommentteja? Kaikki on siis tällä hetkellä kapeammalla kulmalla. Mitenkäs muuten, meillä on 6:n nippu noita (alin on se leveämpi pystykulmaltaan) ja nippua ajetaan yhdellä päätekanavalla. On myös käyty keskusteluja, että jos esim. pari alinta olisi omassa kanavassaan, niin niiden tasoa voisi hieman tiputtaa ettei etupenkissä mene kuulo. Mutta mutta... Onko kenelläkään tällaisesta käytännön kokemuksia, että toimiiko se oikeasti? Joko juuri GeoS:llä tai sitten jollain vastaavalla läjällä. Itsellä ei ihan vielä riitä teoreettinen (eikä käytännön) tietämys sanomaan sen tarkemmin, että kuinka tuo banaani käyttäytyy sen jälkeen kun osaa kaapeista ajetaankin vähän hiljempaa. Jotenkin kuitenkin tuntuu siltä, että siitä saattaisi tulla yllättäviä ongelmia. Mutta olen ensimmäisenä valmis myöntämään erehtyneeni. :) Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com | |
![]() 19.03.2008 18:45:51 | |
Joku myös ehdotti, että oltais laitettu leveämpi kulma vain niihin pariin ylimpään jotka tuonne parvelle kuuluu, mutta itse en kyllä ehkä lähtisi sille tielle. Voipi olla, että ei enää banaani toimisi ihan niin hyvin kun pari ylintä kaappia käyttäytyisivät eri tavalla kuin loput... Kommentteja? Kaikki on siis tällä hetkellä kapeammalla kulmalla. Mitenkäs muuten, meillä on 6:n nippu noita (alin on se leveämpi pystykulmaltaan) ja nippua ajetaan yhdellä päätekanavalla. On myös käyty keskusteluja, että jos esim. pari alinta olisi omassa kanavassaan, niin niiden tasoa voisi hieman tiputtaa ettei etupenkissä mene kuulo. Mutta mutta... Onko kenelläkään tällaisesta käytännön kokemuksia, että toimiiko se oikeasti? Joko juuri GeoS:llä tai sitten jollain vastaavalla läjällä. Itsellä ei ihan vielä riitä teoreettinen (eikä käytännön) tietämys sanomaan sen tarkemmin, että kuinka tuo banaani käyttäytyy sen jälkeen kun osaa kaapeista ajetaankin vähän hiljempaa. Jotenkin kuitenkin tuntuu siltä, että siitä saattaisi tulla yllättäviä ongelmia. Mutta olen ensimmäisenä valmis myöntämään erehtyneeni. :) Yleisestiottaen GeoS8 systeemeissä voi huoletta käyttää klusterissa kahta eri horisontaaliaukeamiskulmaa. Teen monesti designit jo siltä pohjalta että kauemmas mennään kapeammalla, koska se kerkeää joka tap aukeamaan enemmän kun matkaa tulee lisää ja lähemmäs leveämmällä. Varsinkin alle 8 kaapin systeemeissä näin saa tasattua painetta helposti. GeoS8:ssa suurin muutos äänessä 80/110-variaatiossa on äänenpaine. Näitten painehommien optimointi on tosin naurettavan helppoa koska GeoSoft2:n antamat luvut ovat lähes identtisiä tosielämän kanssa. Omien kokemusteni mukaan kaikki Geo wave guidella varustetut linjasäteilijät kantsii aina ajaa mahdollisimman tasaisella päätejaolla. Jos teidän systeemi ei ole optimaalinen paineenjakautuman osalta niin suosittelen ajan (=rahan) käyttämistä GeoSoft2:n pyörittelyyn ennemmin kuin päätteiden ja kaapeloinnin ostamiseen. Parhaat ratkaisut äänenpaineen/jakautmisen optmimoimiseksi GeoS8:n kanssa on mulle aina löytynyt GeoSoftilla EI sähköisellä korjauksella. Yleisestiottaen linjasäteilijöiden ekvalisoinnissa ja "zoning"-ajattelussa on nykyään vallalla montaa näkemystä. Näissä säädöissä ja optmimoinnissa onnistumiseen vaikuttaa kaikken eniten se että systeemimies tuntee systeemin. Ei ole olemassa yhtään nyrkkisääntöä joka pätee 100% jokaiseen isoon ammattilinjasäteilijään oli sitten valmistaja Meyer, JBL, EAW, d&b, Nexo, L'acoustics tai Adamson. Kokemusta ei korvaa näitten systeemien kanssa mikään mallinnusohjelma. -v | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)