Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 515 16 17 18 1947 48 49 50 51
Katti
27.03.2012 17:58:49 (muokattu 27.03.2012 19:42:17)
Kallekorvola: Mulla on samat. Mä luulen, et se talonmies ei vaan osannu käyttää sitä lautaa...

Aika heikoilla kantimilla on kaveri ollu... Ei kovin kummoinen rasti nääs, mutta toki mahdollista :)

Kallekorvola: Mut samoin kun Viltsu ylempänä totes, mun on kans ollu alkuun vaikee ymmärtää sitä POP-ryhmää, ja paikkaa vaihtavia kanavia sun muita. Mä ratkasin homman tekemällä yhden POP-ryhmän rytmiosastosta, ja toisen lopuista instrumenteista. : ) Vähän niinkuin olisin homman säätäny jollekin muullekin 16input -liukuiselle tiskille. Laulut pysy B-arean liu'uilla koko ajan.

Tää on vähän makuasia miten nää tekee, ja mulla se vaihtuu vielä silleen, että mitä siellä lauteilla oikeesti on... Nyt olin tekemässä poikkeuksellisesti etupäätä parina kertana tolla Pro2C:llä ja mun systeemi oli jotakuinkin näin:
VCA1 = Rummut + Rumpu FX (Kick, SNtop, SNbot, T1, T2, T3, Ride, OH, HH)
VCA2 = Basso (DI ja Mic)
VCA3 = GTR L (akustinen ja sähkis samalla kaverilla biisistä riippuen)
VCA4 = GTR R (mandoliini, akustinen ja sähkis samalla kaverilla biisistä riippuen)
VCA5 = Keyboards (tässä siis 2 kiipparia, joiden kanavat oli sit linkissä)
VCA6 = Backing vox (3kpl)
VCA7 = Lead Voc
VCA8 = Vox FX (yleensä tuon samaan kuin laulut, mut tällä kertaa kokeilin näin ja hyvin futas)

POP1 = Kick, SNtop, KEYS1L, KEYS2L, BVOC1, BVOC2, BVOC3, LEAD VOC
POP2 = Kick, SNtop, Ac GTR L, AC GTR R, KEYS 1L, BVOC1, BVOC2, LEAD VOC
POP3 = Kick, SNtop, Mandoliini, KEYS1L, BVOC1, BVOC2, BVOC3, LEAD VOC

Tossa mulla oli ne kanavat joihin oikeesti tarvi jotain olla tekemässä enempi kuin pelkkää liu'un liikutusta, koko ajan näkyvissä biisikohtaisesti oikean POP-ryhmän valittuani. Toisaalta, jos esim. rumpusetin balanssi oli jotain mitä en halunnut, pääsin sinne suoraan VCA:n kautta...

Ja siis layout oli silleen, että mulla oli VCA:t siin keskellä koko ajan esillä, jolloin esim. basson ja kitaroiden balanssi muihin onnistui VCA-liuilla, samoin kuin laulukaikujen jne. ainoo milloin tuli tarvis hypätä oli kun piti säätää tosiaan rumpusetin sisäistä balanssia, jolloin sinne pääs VCA1:llä, tai jos esim. biisien välissä halus ylimääräiset kitarakanavat mutettaa... ...mut nekin oli mulla sit erillisessä muteryhmässä, samoin kuin kaikujen lähdöt...

Kallekorvola: Pinnan pienuus vähän ahdisti orkan kanssa. Tossa duunissa haluisin pintaan enemmän liukuja. SD8 ja M7 on olleet siinä suhteessa aivan OK...

Tää on totta, ja mulle edelleen on ensimmäinen valinta työkaluks SD8, mutta kyllä toi Pro-sarja on oikeasti myös ihan loistava työkalu.

Kallekorvola: Yamahalla enimmäkseen vetäneenä mun oli kuitenki helpompi hypätä DiGiCon logiikkaan, kun tohon Midakseen. Mun ajatukset tosta Midaasta on periaatteessa ihan positiiviset (kuitenki soundi on aika A-luokkaa), mut ehkä mä vaan tarviin enemmän tunteja sen kimpussa.

Tohon on vaikee sanoo, kun DiGiCo maailmaan tuli siirryttyä sen verta kauan sit... Peruslogiikkahan DiGiCossa ja Midaksessa on sama (ja Yamahasta poikkeava), että niissä luodaan se show-file ensin ja sit sen sisään snapshotteja (DiGiCo) tai scenejä (Midas), joilla sit noi automaatiot sun muut vaihdokset saa kivuttomasti futaamaan...

E: nyt oli jotenski aivot hitaalla, ja piti hieman paikkailla tekstiään noiden POP-ryhmien osalta
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
rintapek
27.03.2012 19:21:03

Kallekorvola:... Mun ajatukset tosta Midaasta on periaatteessa ihan positiiviset (kuitenki soundi on aika A-luokkaa), mut ehkä mä vaan tarviin enemmän tunteja sen kimpussa.

Anteeksi hirveesti offtopic. Mä en pro- digilaudoista tiedä senkään vertaa kuin sika pohjantähdestä. Mut toi ilmiö on mulle hirveen tuttu. Ei tartte itteään häpeillä, jos ei surkeasti suunniteltu käyttöliittymä ihan silmänräpäyksessä aukene.

Milloin insinööri suunnittelee tuotteita toiselle insinöörille, ni jälki yleensä on katastrofi. Pesukoneestakin saa hirveen vaikean käyttää, jos sen pesukoneensuunnittelija suunnittelee toiselle pesukoneensuunnittelijalle, joista kumpikaan ei koskaan o pessy ensimmäistäkään koneellista pyykkiä. Sit jos poikamiespyykkäri joutuu soittamaan digitukeen kysyäkseen, et pitääks ny painaa enteriä, storea vai acceptia, ni vehje on suunniteltu jo hieman liian hyvin.
One kind of music only - the good kind
Katti
27.03.2012 19:43:56
rintapek: Anteeksi hirveesti offtopic. Mä en pro- digilaudoista tiedä senkään vertaa kuin sika pohjantähdestä. Mut toi ilmiö on mulle hirveen tuttu. Ei tartte itteään häpeillä, jos ei surkeasti suunniteltu käyttöliittymä ihan silmänräpäyksessä aukene.

Milloin insinööri suunnittelee tuotteita toiselle insinöörille, ni jälki yleensä on katastrofi. Pesukoneestakin saa hirveen vaikean käyttää, jos sen pesukoneensuunnittelija suunnittelee toiselle pesukoneensuunnittelijalle, joista kumpikaan ei koskaan o pessy ensimmäistäkään koneellista pyykkiä. Sit jos poikamiespyykkäri joutuu soittamaan digitukeen kysyäkseen, et pitääks ny painaa enteriä, storea vai acceptia, ni vehje on suunniteltu jo hieman liian hyvin.

Sen verran pakko sanoa, että Midakset ja DiGiCot on kyllä selkeesti suunnitellu kaveri joka on miksannutkin, toisin kuin Yamahat... Noissa ensin mainituissa on oikeesti mietitty sitä mitä sen miksaajan tarvii tehdä ja millä tavalla niihin asioihin pitää pystyä vaikuttamaan...

...tää on ainakin mun subjektiivinen näkemys aiheesta...
stnprkl
27.03.2012 20:21:24
.....
Tää on vähän makuasia miten nää tekee, ja mulla se vaihtuu vielä silleen, että mitä siellä lauteilla oikeesti on... Nyt olin tekemässä poikkeuksellisesti etupäätä parina kertana tolla Pro2C:llä ja mun systeemi oli jotakuinkin näin:
VCA1 = Rummut + Rumpu FX (Kick, SNtop, SNbot, T1, T2, T3, Ride, OH, HH)
VCA2 = Basso (DI ja Mic)
VCA3 = GTR L (akustinen ja sähkis samalla kaverilla biisistä riippuen)
VCA4 = GTR R (mandoliini, akustinen ja sähkis samalla kaverilla biisistä riippuen)
VCA5 = Keyboards (tässä siis 2 kiipparia, joiden kanavat oli sit linkissä)
VCA6 = Backing vox (3kpl)
VCA7 = Lead Voc
VCA8 = Vox FX (yleensä tuon samaan kuin laulut, mut tällä kertaa kokeilin näin ja hyvin futas)

POP1 = Kick, SNtop, KEYS1L, KEYS2L, BVOC1, BVOC2, BVOC3, LEAD VOC
POP2 = Kick, SNtop, Ac GTR L, AC GTR R, KEYS 1L, BVOC1, BVOC2, LEAD VOC
POP3 = Kick, SNtop, Mandoliini, KEYS1L, BVOC1, BVOC2, BVOC3, LEAD VOC
....

Ja siis tosiaanhan noi kanavat menee itsestä poispäin siihen ekaan layeriin eli sun liidilaulu on näköjään joka ryhmäs ollu liuku numero ykkösessä. Tavallaan ymmärrän et itsestä poispäin mennään (koska sillon kanavat on aina itseä lähimpänä), mut sit en kuitenkaan, koska missään muussa maailman mikserissä asiat ei mene näin.
Ja ainakin tos 2C:ssä on yks hailee kuinka kaukana se liuku on kun koko lauta on sen vajaa metrin levee.
Viltsu audiokantaja
Katti
27.03.2012 21:16:06
stnprkl: Ja siis tosiaanhan noi kanavat menee itsestä poispäin siihen ekaan layeriin eli sun liidilaulu on näköjään joka ryhmäs ollu liuku numero ykkösessä. Tavallaan ymmärrän et itsestä poispäin mennään (koska sillon kanavat on aina itseä lähimpänä), mut sit en kuitenkaan, koska missään muussa maailman mikserissä asiat ei mene näin.
Ja ainakin tos 2C:ssä on yks hailee kuinka kaukana se liuku on kun koko lauta on sen vajaa metrin levee.

Tavallaan menevät poispäin, mut järjestyksessä. Jos sulla on esim. 5 kanavaa jonku POP ryhmän tai VCA:n takana, niin ne menee liu'uille 3-8 siten että "oikealta" kanavanumeroltaan suurin on "oikealla", eli siinä ihan laidassa liu'ulla 8, ja jos tavaraa on vähemmän kuin 8 liukua, tyhjät jää "vasemmalle".

Tolla mun systeemillä mulla pysy liidilaulu käytännössä koko ajan siinä liu'ulla #8... ...paitsi jos kävin jotain tekemässä koko rumpusetille tms, jolloin valitsin jorain muuta kuin POP-ryhmän. Laulu on kuitenkin on mulle se "rahakanava".
stnprkl
27.03.2012 21:29:54
Katti: Tavallaan menevät poispäin, mut järjestyksessä. Jos sulla on esim. 5 kanavaa jonku POP ryhmän tai VCA:n takana, niin ne menee liu'uille 3-8 siten että "oikealta" kanavanumeroltaan suurin on "oikealla", eli siinä ihan laidassa liu'ulla 8, ja jos tavaraa on vähemmän kuin 8 liukua, tyhjät jää "vasemmalle".....

Niinpäs olikin. My bad.
Viltsu audiokantaja
pitk
27.03.2012 23:55:43 (muokattu 27.03.2012 23:57:02)

Katti: Minä olen käyttänyt aika tanakastikin Pro2, Pro3 ja Pro2C malleja, eikä noissa nyt mitään kovin kummoista mun mielestä ole? Se tietysti jos on tulossa Yamahan maailmasta, niin sillon monet asiat saattavat tuntua piilotetuilta ja hankalilta, kun noiden koko käyttölogiikka on erilainen.

Eka asia: Midaksen digeissä ei ole kosketusnäyttöä.
Toka asia: se trackball toimii nihkeesti
Kolmas asia: En oo miksannu yhtäkään keikkaa moisella, joten arvostelu perustuu puhtaasti ensikosketukseen, jossa Soundcraft ja iLive hakkaa sata nolla. ILivellä oon raapinut aikas monta keikkaa VI-sarjalaisilla en, mutta käyttöliittymä on sellainen, ettei pelottaisi lähteä lennostakaan. Midaksella en haluis koittaa. Ei sen puoleen millään SD:lläkään, ellei joku ole konffannut pulsaa täydellisesti miun maun mukkaan.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
rintapek
28.03.2012 00:47:58

Katti:
...tää on ainakin mun subjektiivinen näkemys aiheesta...

No, toi pesukoneanalogiakin mulla pläjähti päihini ihan sillä, et noi kotitalousvehkeet oli hiton hankalia käyttää. Voiks tän laittaa samaan... mikä ohjelma pitää valita.
Mun oli itse asiassa helpompi vaihtaa masiinan moottoriin hiilet, kuin käyttää sitä masiinaa.
Nykyisen taloyhtiön pesulan pro- vehkeet taas on hiton helppokäyttöisiä.
stnprkl
28.03.2012 00:49:04
pitk: Eka asia: Midaksen digeissä ei ole kosketusnäyttöä.
Toka asia: se trackball toimii nihkeesti
Kolmas asia: En oo miksannu yhtäkään keikkaa moisella, joten arvostelu perustuu puhtaasti ensikosketukseen, jossa Soundcraft ja iLive hakkaa sata nolla. ILivellä oon raapinut aikas monta keikkaa VI-sarjalaisilla en, mutta käyttöliittymä on sellainen, ettei pelottaisi lähteä lennostakaan. Midaksella en haluis koittaa. Ei sen puoleen millään SD:lläkään, ellei joku ole konffannut pulsaa täydellisesti miun maun mukkaan.

Nää on makuasioita, mulle taas ei VI:t eikä iLivet sovi ollenkaan puhumattakaan Si-sarjasta, joka on todella karmee vehje (jos ovat uudessa softassa saanu nopeutettua asioiden toimintoja ni annan uuden mahdollisuuden). SD sarjalaisilla (siis isommilla eli 8, 10 ja 7) sit taas lähen tekee ihan mitä vaan ja koska vaan.
Viltsu audiokantaja
Terttu
28.03.2012 01:27:38

stnprkl: Nää on makuasioita, mulle taas ei VI:t eikä iLivet sovi ollenkaan puhumattakaan Si-sarjasta, joka on todella karmee vehje (jos ovat uudessa softassa saanu nopeutettua asioiden toimintoja ni annan uuden mahdollisuuden). SD sarjalaisilla (siis isommilla eli 8, 10 ja 7) sit taas lähen tekee ihan mitä vaan ja koska vaan.

Mä olen sun kanssasi täysin samaa mieltä.
Eli makuasioita.
Tähän toki vaikuttaa se, että mä olen saanut tehdä SD-sarjan tiskeillä varmaan 90% keikoista viimeisten vuosien aikana.

Voisin olla eri mieltä, jos en olisi niin ihastunut DiGiCon käyttöliittymään/soundiin ja olisin joutunut jonkun muun merkin pyörteisiin aikanaan.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
Calyamaha
28.03.2012 09:13:18
stnprkl: Yamaha laitto uutuuksia pihalle
http://www.yamahaproaudio.com/globa … /newsrelease/2012/nr20120321_cl.jsp
Näyttäs ominaisuuksiltaan (ainakin se isoin) asettuvan M7:n ja PM5D:n väliin tosin kanavia on enämpi.
Koskakohan saadaan ekat Suomeen.

Huhtikuussa yritetään saada ekat CL5:t :)
Pauli Lappalainen
28.03.2012 10:04:42
Pari keikkaa tuli tehtyä tuolla Si16 värkillä ja kyllähän se asiansa ajaa.
Mieluummin tolla kuin pikku jamahoilla.
stnprkl
28.03.2012 10:53:29
Pauli Lappalainen: Pari keikkaa tuli tehtyä tuolla Si16 värkillä ja kyllähän se asiansa ajaa.
Mieluummin tolla kuin pikku jamahoilla.

Si-sarjan kokemukset rajottuu mulla Si2:seen ja eniten siin häiritsi se viive laitteen toiminnassa eli kun vaihto esmes layeria ni piti oikeesti odottaa hetki ennen ku seuraavat kanavat lävähti tonttiin, sama päti eri miksauksesta toiseen siirryttäessä. Sit en myöskään löytäny mistään valikosta helpotusta seuraavaan ongelmaan eli kun siirryttiin miksauksesta toiseen niin ensin piti vaihtaa se miksaus selectillä toiseen ja sen jälkeen ottaa kuuntelu pois päältä edellisestä ja sen jälkeen laittaa kuuntelu päälle uuteen eli kolmen nappulan takana asiat mitkä, Digicolla, Avidilla, Yamahalla, Midaksella ja A&H:lla onnistuu yhdellä napuulan painalluksella. Ja talon seppä, joka sen tiskin mulle tarjoili ei myöskään löytäny ratkaisua.
Viltsu audiokantaja
Pauli Lappalainen
28.03.2012 11:08:56 (muokattu 28.03.2012 11:14:40)
stnprkl: Si-sarjan kokemukset rajottuu mulla Si2:seen ja eniten siin häiritsi se viive laitteen toiminnassa eli kun vaihto esmes layeria ni piti oikeesti odottaa hetki ennen ku seuraavat kanavat lävähti tonttiin, sama päti eri miksauksesta toiseen siirryttäessä. Sit en myöskään löytäny mistään valikosta helpotusta seuraavaan ongelmaan eli kun siirryttiin miksauksesta toiseen niin ensin piti vaihtaa se miksaus selectillä toiseen ja sen jälkeen ottaa kuuntelu pois päältä edellisestä ja sen jälkeen laittaa kuuntelu päälle uuteen eli kolmen nappulan takana asiat mitkä, Digicolla, Avidilla, Yamahalla, Midaksella ja A&H:lla onnistuu yhdellä napuulan painalluksella. Ja talon seppä, joka sen tiskin mulle tarjoili ei myöskään löytäny ratkaisua.

Tuo värkki on uusimmalla softaversiolla, eikä siinä ole ainakaan minua häiritsevää viivettä.

edit: olikin tullut uusi 2.1 versio näköjään, eli tuo vekotin oli 2.0 versiossa.

Muutenkin laitos toimi kohtuu loogisesti.

Ainoat häiritsevät jutut olivat efektien editointiin liittyviä.
Kun painaa "Lex" painiketta. niin joutuu aina valitsemaan muokattavan efektikoneen, menee aina ensimmäiseen eikä siihen mitä on viimeksi ropeloinut.
Sitten en löytänyt äkkiseltään mistään kohtaa jossa olisi voinut valita TAP-tempolle
"nuottimoden". Nyt joutuu naputtamaan vimmatulla vauhdilla nappulaa jos haluaa
lyhyitä delay-aikoja.
Esp
29.03.2012 16:44:26

Terttu: Mä olen sun kanssasi täysin samaa mieltä.
Eli makuasioita.
Tähän toki vaikuttaa se, että mä olen saanut tehdä SD-sarjan tiskeillä varmaan 90% keikoista viimeisten vuosien aikana.

Voisin olla eri mieltä, jos en olisi niin ihastunut DiGiCon käyttöliittymään/soundiin ja olisin joutunut jonkun muun merkin pyörteisiin aikanaan.

Makuasioita nimenomaan, mä olen viimeisen vuoden tehnyt pääasiassa iLivellä ja alkuhankaluuksien jälkeen oppinut pitämään laitteesta. Midaksen Pro3:sta räpläsin syksyllä AV-messuilla varmaan tunnin ja muistan, että pidin käyttöliittymästä, muuten ei hirveästi jäänyt mieleen ko. pulpetista.

Soundillisestihan noi "isojen poikien" laitteet ovat kaikki hyviä, vivahde-eroja toki löytyy, mutta eipä itseäni hirveästi harmita tehdä millään noista.
Täh?!?
rintapek
31.03.2012 23:13:50

Esp:

Soundillisestihan noi "isojen poikien" laitteet ovat kaikki hyviä, vivahde-eroja toki löytyy, mutta eipä itseäni hirveästi harmita tehdä millään noista.

Noinhan asian pitääkin olla.
Sä et oikeesti voi laittaa viisi- , kuusi-, tai x- numeroista hintalappua tuotteeseen joka ei toimi. Ellei ostajana ole valtion IT.
NeliX4
31.03.2012 23:21:29
Tiedänpä montakin firmaa jotka on pistänyt 9 numeroisia summia vehkeisiin, jotka ei toimi... Niiden ei tarvitse onneksi raportoida tekemisistään kansalle, vaan pelkkä firman hallitus tai TJ yleensä riittää.
Locrian
25.04.2012 19:05:48
Tänään tuil leikittyä Pro9:llä ja kuulosteltua ihan pelkästään saundia paikassa missä on tullu leikittyä aika monella pulpetilla. JA SAUNDAAHAN TOI NYT IHAN HELVETIN HYVÄLTÄ.

Ei mulla tässä kohtaa muuta. Palataan ens vuonna. ;)
Niinpä niin...
pitk
06.05.2012 16:24:53

Kuulin villin huhun Midaksen digistä, olisko ollunna Pro2. Jos menee seisomaan KAT5 johdon päälle, tiski sekoaa. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mutta eihän kukaan pizzeriassa seiso johdon päällä ;-)

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
stnprkl
06.05.2012 17:05:33 (muokattu 06.05.2012 17:07:52)
pitk: Kuulin villin huhun Midaksen digistä, olisko ollunna Pro2. Jos menee seisomaan KAT5 johdon päälle, tiski sekoaa. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mutta eihän kukaan pizzeriassa seiso johdon päällä ;-)

Pitk.

Ettei olis ollu paskana se CAT-piuha. Miten se tiski muuten vois tietää mitä sen kaapelin läheisyydessä puuhataan.
Eli en menis tiskiä tai sen softaa eka syyttämään.

Ei meillä ainakaan Circuksessa ysi sekoillu yhtään vaikka mitä tapahtu bulsan vieres tai piuhan päällä.
Viltsu audiokantaja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)