Aihe: LED-kannut
1 2 3 4 515 16 17 18 19
aimotuska
12.06.2008 12:10:15
Aikaisemman keskustelun luettuani jäi vielä hieman epäselvää ledien värimaailma kun niitä olen hankkimassa. Suurin osa näyttää olevan RGB lamppuja. Saako näistä siis kaikki sateenkaaren värin irti ja jos niin miten?

Maallikolle annettava vastaus: kyllä. Ammattilaiselle annettava vastaus: ei. Niissä on siis punaisia (R), vihreitä (G) ja sinisiä (B) ledejä, joiden spektrin öö.. leveys on sen verta kapea, että väliin jää sävyjä, joita ei vaan kertakaikkiaan irtoa. Periaatehan noissa on sama kuin siinä monitorissa, mistä sä tätäkin tekstiä luet. Tökkää naama lähelle niin näet, kuinka jokainen pikseli koostuu kolmesta värikomponentista (RGB). Kyseessä on nk. additive colour mixing. Kalvoilla sama hoituu subtraktiivisesti, eli sieltä vähennetään kaikki muut sävyt paitsi se, minkä värinen ko. kalvo saattuu olemaan. Ja niin edelleen, mars hikipediaan lukemaan väriteoriasta ja muusta sen sellaisesta. :)

Sitten. Tarve olisi 8 spotin setille. Käyttö lavalta yhden soittajan toimesta. Eli nopsaan pitäisi pystyä kappaleen välissä saada vaihdettua ohjelma sopivaksi rockista slovariin, eli hitaalta nopealle tai vaikka vain polttamaan yhtä väriä. Yhdellä ohjelmalla mennään biisi läpi ja musa antaa ohjauksen vaihtoihin etenkin nopeassa.

Nimimerkki isojussi laittoi jotain tämmöstä taannoin. Löytyiskohän siltä lisää apuja? Mä en osaa noihin automaattisiin kikkuloihin sanoa mittee.
Paenu sinä helevettihin siitä!
Julppis
12.06.2008 12:35:06
Maallikolle annettava vastaus: kyllä. Ammattilaiselle annettava vastaus: ei. Niissä on siis punaisia (R), vihreitä (G) ja sinisiä (B) ledejä, joiden spektrin öö.. leveys on sen verta kapea, että väliin jää sävyjä, joita ei vaan kertakaikkiaan irtoa. Periaatehan noissa on sama kuin siinä monitorissa, mistä sä tätäkin tekstiä luet. Tökkää naama lähelle niin näet, kuinka jokainen pikseli koostuu kolmesta värikomponentista (RGB). Kyseessä on nk. additive colour mixing. Kalvoilla sama hoituu subtraktiivisesti, eli sieltä vähennetään kaikki muut sävyt paitsi se, minkä värinen ko. kalvo saattuu olemaan. Ja niin edelleen, mars hikipediaan lukemaan väriteoriasta ja muusta sen sellaisesta. :)

Nimimerkki isojussi laittoi jotain tämmöstä taannoin. Löytyiskohän siltä lisää apuja? Mä en osaa noihin automaattisiin kikkuloihin sanoa mittee.

Kiitosh. Olin siis ymmärtänyt oikein. Esim. dmx ohjain siis osaa tai voidaan ohjelmoida tuottamaan haluttua värisävyä. Yhdessä par kannussa oli myös keltaiset ledit eli RGB ja Y.

Koetan etsiskellä ja pitäisi päästä kokeilemaan jonnekin ennen hankintaa.
puusormi
12.06.2008 13:24:54 (muokattu 12.06.2008 13:26:24)

Itse tarjoan taas amatöörinäkökantaa.

Meillä on 4 noita 10mm ledeillä varustettuja par 64 lamppuja ja niillä olen väritellyt taustakangasta ja rumpuja. Naamavalot ovat olleet normaaleita halogeeni par-valoja kalvolla varustettuna himmentimen takana. Kuten tässä ketjussa monesti on sanottu, niin ledien valossa iho voi näyttää vähän erikoiselta, mutta tuommoisen yleisvärittelyyn ne toimivat oikein hyvin. Saapi kaikki sateenkaaren värit kyllä noin periaatteessa, mutta juuri sellaisin rajoituksin kuin hjunnila kertoi.

Baarin hämärässä valomäärä riittää noissa meidän neljässä ledissä ihan hyvästi, mutta isommilla lavoilla saattavat jäädä jalkoihin. Mutta eipä noistaa 300w halogen pareistakaan isolla lavalla ole paljoa iloa.

Ohjaimena on ollut semmoinen normi 24-kanavainen halpispöytä, johon laitoin linkin siihen halpoja valopöytiä koskeneeseen ketjuun. Tuolla valopöydällä saa tehtyä hyvin ne itse vaihdettavat valot siihen lavalle tai sitten jos jostain on tarttunut mukaan valoja joku käyttämään niin saa välkettä ihan järkevästi.
Saapiko lähettää terveisiä?
dust sucker
04.09.2008 21:45:52 (muokattu 04.09.2008 22:58:46)
Mulla on just tarkoituksena osta pari niitä Thomannin LED 56 lampuja ja siihen DDC-6 controlleri, jos sillä saa siis nuo värit kerran muutettua. Saako lampussa olevan mikrofonilla ohjatun ohjeman toimimaan vaikka kontrolleri olisi päällä? Kontrollerissa ei liene tuota music to sound toimintoa? Jos jollain on DD6:sen manuaali tai tietoa missä se olisi, olisin kiinnostunut ennen kuin tilaan.

Listalla siis
- 2 kpl led 56 kannua (nää olis niin kuin ryhmässä, molemmissa samat valot)
- 1 kpl perinteinen par, floormalli, leveäkiilaisella lampulla, naamavaloksi (tietty tää vois olla tuollainen LED par myös, jos sen saa pysymään valkoisena tuon ohjaimen kans kun kaksi muuta lediä veivais diskoa)
- DDC-6 controlleri

Pointti kontollerilla olisi se, että rauhallisissa biiseissä olisi vain yksi valo ja menobiiseissä joku sound to light efekti.

Mitkä piuhat tilaan että saan lamput tottelemaan ohjainta? Normaali DMX kaapeli taitaa riittää?
Niklodeus
06.09.2008 13:55:18

*Hihii* Luin otsikon kaksimielisesti *Hihii*
Löytyykö kiinostusta mnetin junnumiittiin? Lähetäppä huoneanomusta jäsen Hohhoijaa:lle http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=766
dust sucker
12.09.2008 22:47:23 (muokattu 12.09.2008 23:19:22)
Just toi paketti tuli.

Ilokseni huomasin että DDC-6 kontrollerilla on helppo säätää noita värejä ja laittaa se musiikkiohjattu ohjelma päälle noihin LED 56 parreihin. Se musiikkiohjelma valitaan lampusta päälle, kontrolleri ei disabloi sitä pois päältä. Noista liuista en ota oikein selvää. Parhaan automaattiohjelman saa kun laittaa liut 1 ja 5 täysille. Liuku 6 ei vaikuta mun mielestä mitenkään. Tai sitten olen käyttänyt sellaista toimintoa joka ei reagoi. Manuaalissa ei lukenut liukujen funktioita.

Led valot vaikuttaa mainioilta. Toinen vaan oli tietysti heti rikki. Mutta tuo Led valot tällaiselle vasta-alkajalle vaikuttaa mahtavilta helpon ohjattavuutensa takia. Mukana tuli tuo Par 56 perusvalo (Normaali PAR, ei LED) jota en ole vielä jaksanut edes koota. Toivottavasti riittää vain lamppu (siis se lamppu, bulb) jonka olen ostanut. En tiedä pitikö olla lisää liikkuvia osia.

Hazer Stairville SH-150 on tehokas, siitä saa tehokkaan tuprutuksen tai tyylikkään usvan.
aimotuska
13.09.2008 14:47:35
Liuku 6 ei vaikuta mun mielestä mitenkään. Tai sitten olen käyttänyt sellaista toimintoa joka ei reagoi. Manuaalissa ei lukenut liukujen funktioita.

Siis tuota... sitä tiskiähän ei kiinnosta, onko johdon toisessa päässä lediparri, himmennin, kakstoista tuhatta movaria, roope ankka vai vuoden 82 elokuun ratto. Se vaan säätää kanavien 1-6 DMX-arvoa ja riippuu aivan täysin siellä johdon päässä olevasta laitteesta, mitä milläkin kanavan arvolla tehdään, jos tehdään ollenkaan mitään. Todennäköisesti ne sun lediparrit ymmärtää vain viittä kanavaa, joten kutonen sulla jää tyhjäksi, ellet sitten hommaa vaikka jotain ykskanavaista himpparia tolle perus-viiskutoselle:

Mukana tuli tuo Par 56 perusvalo (Normaali PAR, ei LED) jota en ole vielä jaksanut edes koota. Toivottavasti riittää vain lamppu (siis se lamppu, bulb) jonka olen ostanut. En tiedä pitikö olla lisää liikkuvia osia.

Jos sulla ei oo himmennintä, niin joudut pistään sen suoraan sähköön paistamaan koko ajan täpöllä. Ehkä halusitkin näin, ehkä et...
dust sucker
14.09.2008 00:10:59 (muokattu 14.09.2008 00:12:48)
Siis tuota... sitä tiskiähän ei kiinnosta, onko johdon toisessa päässä vuoden 82 elokuun ratto.

No sitten se on todella neutraali elektoninen vehje.

Tosiaan, sehän on tosiaan kiinni siitä mitkä pinnit parreista laitan päälle. Mulla on ainoastaan pin nro:1 nostettuna. Ja koska mulla toimii vain yksi LED par, ei kaikista ohjelmista saa vielä selvää, koska osa ohjelmista on sellaisia jossa valot vaihtelevat peräkkäin. Jos jollakin on toi kontrolleri ja PIN 1 käytössä niin kertokaa please miten liut menee

Todennäköisesti ne sun lediparrit ymmärtää vain viittä kanavaa, joten kutonen sulla jää tyhjäksi, ellet sitten hommaa vaikka jotain ykskanavaista himpparia tolle perus-viiskutoselle:

Hetkonen, mites se on mahdollista että kutosliuku tulisi par 56:sen käyttöön, siis yksi DMX johto LED parrien jälkeen tuohon Par 56:seen niinkö? Siis ainakin master toimisi, niinkö?

Jos sulla ei oo himmennintä, niin joudut pistään sen suoraan sähköön paistamaan koko ajan täpöllä. Ehkä halusitkin näin, ehkä et...

Näin halusin. Tuollainen PAR on ollut lättyvalona käytössä täysillä, mutta PAR 56 ei ole täysillä ihan kauhean paha vielä. Tuli sopivasti hiki.
aimotuska
14.09.2008 08:58:27 (muokattu 14.09.2008 08:59:47)
No sitten se on todella neutraali elektoninen vehje.

Näin on näppylähanskat.

Tosiaan, sehän on tosiaan kiinni siitä mitkä pinnit parreista laitan päälle. Mulla on ainoastaan pin nro:1 nostettuna.

Eli kaikki parrit on sulla osoitteessa 1, vieden DMX:stä kanavat 1-5. Vielä on jäljellä 507 kanavaa, joihin vois laittaa vaikka ja mitä. Mutta sun ohjain ei ymmärrä kuin kanavia 1-6, joten se siitä ainakin tolla setupilla.

Hetkonen, mites se on mahdollista että kutosliuku tulisi par 56:sen käyttöön, siis yksi DMX johto LED parrien jälkeen tuohon Par 56:seen niinkö? Siis ainakin master toimisi, niinkö?

DMX:llä ei tekisi yhtään mitään, jos sillä voisi ohjata vain yhtä laitetta kerrallaan. Siksi siinä on 512 kanavaa per universe (eli yks piuha) ja samasta syystä jokaisessa laitteessa on IN & OUT liittimet. Kaikki vehkeet ketjuun, ketjun päähän terminaattori ja halutut osoitteet kullekin vehkeelle ja näin meillä on monta valovärkkiä, joita voidaan jokaista ohjata erikseen.

Tohon viiskutoseen et voi suoraan DMX:ää kytkeä, kun se ei ymmärrä tavallista sähköä kummempaa tavaraa. Hommaat sen ykskanavaisen himmentimen, asetat sen osoitteeksi 6 ja näin sä saat sen ohjaimen kutosliu'un alle.

Näin halusin. Tuollainen PAR on ollut lättyvalona käytössä täysillä, mutta PAR 56 ei ole täysillä ihan kauhean paha vielä. Tuli sopivasti hiki.

On se sekin minusta aika ikävä jos kovin läheltä ja suoraan silmiin posottaa. Mutta jokainen toki tekee silleen kuin tulee hyvä.
dust sucker
14.09.2008 11:10:38 (muokattu 14.09.2008 11:11:16)
Hommaat sen ykskanavaisen himmentimen, asetat sen osoitteeksi 6 ja näin sä saat sen ohjaimen kutosliu'un alle.

No mutta, onnistuisi kuitenkin. Pistetään harkintaan. Onhan se kuitenkin aika hienoa jos noi saisi liulla päälle eikä ne olis on/off tilassa koko ajan.

Kaikkein halvin yhden kanavan DMX-dimmeri taitaa olla tämä. Kun dimmerissä itsessään ei tarvita liukua ja pitää vaan päästä säätämään DMX kanava kuutoseksi.

http://www.thomann.de/fi/botex_up1.htm

Tuossa on in ja out paikka DMX piuhalle ja sähköpiuha. Mutta mihin tuota päällä olevaa läpällistä sähköjohdon paikkaa tarvitaan? Onko muita dimmeri-ehdotuksia?

On se sekin minusta aika ikävä jos kovin läheltä ja suoraan silmiin posottaa. Mutta jokainen toki tekee silleen kuin tulee hyvä.

Mun lamppu on 300 Wattinen, joten se ei ole niin paha. Mutta toki dimmeri tekisi kyllä hienostuneemman otteen.
pwc
14.09.2008 11:29:31
Kaikkein halvin yhden kanavan DMX-dimmeri taitaa olla tämä. Kun dimmerissä itsessään ei tarvita liukua ja pitää vaan päästä säätämään DMX kanava kuutoseksi.

http://www.thomann.de/fi/botex_up1.htm

Tuossa on in ja out paikka DMX piuhalle ja sähköpiuha. Mutta mihin tuota päällä olevaa läpällistä sähköjohdon paikkaa tarvitaan? Onko muita dimmeri-ehdotuksia?

Siihen tulee se lamppu kiinni. Tuo on hyvä vaihtoehto, olen itse nähnyt käytössä vastaavan nelikanavaisen version.

Mun lamppu on 300 Wattinen, joten se ei ole niin paha. Mutta toki dimmeri tekisi kyllä hienostuneemman otteen.

Nälkä kasvaa syödessä, kohta sulla on useampia niitä.. Ja himmennystä tulet kaipaamaan ennemmin tai myöhemmin.
dust sucker
14.09.2008 11:51:05 (muokattu 14.09.2008 11:55:41)
Nälkä kasvaa syödessä, kohta sulla on useampia niitä.. Ja himmennystä tulet kaipaamaan ennemmin tai myöhemmin.

No niinpä. Mites, mun kaverilla on 4 kpl noita tavallisia 300W 56 par-lamppuja. Mites jos ne laittaisi kanssa tuon DMX dimmerin kans, vai pitääkö niille olla omat dimmerit tai 4 kanavainen dimmeri, kannattaako ostaa yhtä par lamppua varten dimmeri, saako sen taakse useampaa tavallista parria vai pitäskö ostaa joku muu laite.

Edit: esim tämä http://www.thomann.de/fi/stairville_4kanal_dimmer_ds404.htm
tai ennemmin: http://www.thomann.de/fi/botex_ddp405_dimmerpack.htm

Keltainen valokalvo saattaa olla se helpoin dimmeri nyt alkuun :-)
pwc
14.09.2008 12:45:24
No niinpä. Mites, mun kaverilla on 4 kpl noita tavallisia 300W 56 par-lamppuja. Mites jos ne laittaisi kanssa tuon DMX dimmerin kans, vai pitääkö niille olla omat dimmerit tai 4 kanavainen dimmeri, kannattaako ostaa yhtä par lamppua varten dimmeri, saako sen taakse useampaa tavallista parria vai pitäskö ostaa joku muu laite.

Edit: esim tämä http://www.thomann.de/fi/stairville_4kanal_dimmer_ds404.htm
tai ennemmin: http://www.thomann.de/fi/botex_ddp405_dimmerpack.htm

Keltainen valokalvo saattaa olla se helpoin dimmeri nyt alkuun :-)

Sulla on kaks vaihtoehtoa:

1) Laitat kaikki neljä lamppua samaan kanavaan (ihan vaan jatkojohdolla). Tällöin se sama liuku toki himmentää kaikkia lamppuja samalla. On myös muistettava laskea, että sähköä riittää. Tuossa yksikanavaisessa maksimi on 6 A eli 1380 W. Neljä lamppua vie sähköä maksimissaan 1200 W, joten juuri sopivasti riittää.

2) Laitat ne lamput omiin kanaviinsa tai vaikkapa yhteen kanavaan kaksi ja toiseen kaksi. Tämän etuna on toki se, että pystyy laittamaan toisia lamppuja kirkkaammiksi kuin toisia. Joskus tälle on tarvetta, joskus ei. Huomaathan, että neljä himmenninkanavaa vaatii myös neljä kanavaa valopöydästä: Jos sinulla on kuusikanavainen ohjain, josta 5 kanavaa menee jo ledeille, ei siitä jää kuin yksi himmentimille.
dust sucker
15.09.2008 18:33:34 (muokattu 15.09.2008 19:47:41)
Luulenpa että semmoinen ykskanavainen dimmeri on ok.

Kyseinen LED 56 lamppu olikin tällä erää loppu. Eli kestää kuukauden ennen kuin saan tilalle toimivan. Paitsi että huomasin että lampusta on demoversio myynnissä kympin halvemmalla. Ottaisitteko sellaisen vai odottaisitteko sen kuukauden? Sama takuu pelaa kuitenkin. Olis keikkoja tulossa.
dust sucker
25.09.2008 08:13:59
Mitäpäs muuten sitten, jos mulla olisikin LED PAR-64 lamppu, pitäisikö sen ohjaamiseen olla isompi valo-ohjain kuin tuo kuuden kanavan Stairville, kun värit tulee eri pohjalta, niin 64 ei toimiskaan RGB pohjalta vaan vaatisi enemmän kanavia?
aimotuska
25.09.2008 09:10:02
Mitäpäs muuten sitten, jos mulla olisikin LED PAR-64 lamppu, pitäisikö sen ohjaamiseen olla isompi valo-ohjain kuin tuo kuuden kanavan Stairville, kun värit tulee eri pohjalta, niin 64 ei toimiskaan RGB pohjalta vaan vaatisi enemmän kanavia?

Samalla tavalla sekin todennäköisesti toimii, mutta ei voi tietää. Kysy myyjältä.

Sä tarvit isomman ohjaimen tasan sitten, kun sä haluat ohjata useampaa kuin kuutta kanavaa kerrallaan. Eli vaikka jo nyt, jos sulla on useampi 56 ja haluat kaikkiin eri värit.
Einherjar
15.10.2008 02:56:20
Kun täällä on ollut niistä ohjaimista puhetta, niin bongailimpa tuossa ohimennen ihan virallisen ledeille suunnitellun dmx-muljuttimen:
http://www.theledguys.com/ProductDe … ails.asp?ProductCode=ELALEDOPERATOR
http://www.thomann.de/fi/elation_led_operator.htm

Ihan mahdottoman hintainen ei näyttäisi olevan ja varmasti perus "valot päälle ja menoksi"-keikkailuun luulisi toimivan ihan ok. Tap-tempokin löytyy multimeediohirmuille.

Manuaalia ei tunnu vielä löytyvän, niin jää vähän arvailuksi sitten dmx-kanavien määrät ja siten mahdolliset lamppujen määrät. Vähän kämäiseltä kyllä tuntuisi, jos tuossa pelkästään kolme kanavaa on?
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
simiha
11.03.2009 22:32:13
Menköön nyt tänne vaikka tuolla on taidettu viimeksi jupista ledivehkeistä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=174891

Törmäsin sattumalta tuollaisiin ihan lupaaviin valoihin, lähinnä laatunsa ja kokonsa puolesta. Niin kuin tuossa toisessa ketjussa tuli jo ihmeteltyä, minkä takia ledilyhtyjen pitäisi olla yhtä pitkiä - siis syviä - kuin perinteisten parrien?

Tässä löydöt:

Multiform LS1009:
- 27 lediä, tehonkulutus n. 25 W
- keila 25, 40 tai 60 astetta (vaihdettava linssi, vakio 40 astetta)
- syvyys 55.5 mm
- hinta n. 300 e
http://www.multiform-lighting.com/?page_id=80

Multiform LS1310:
- 307 lediä, tehonkulutus n. 25 W
- keila 12 astetta (tämä on aika kapea ainakin oman käytön kannalta...)
- syvyys 37.5 mm
- hinta n. 200 e
http://www.multiform-lighting.com/?page_id=11

Tuolla näitä ainakin myytiin:
http://shop.dj-checkpoint.de/index. … id=7f5330ac9087f070f4dc9de156af2a03

Onhan näillä tietysti hintaa verrattuna noihin Euroliteihin ja vastaaviin mutta laatukin ainakin vaikuttaa vähän toiselta...

Kellään kokemuksia?
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Curvin
15.03.2009 18:31:25
simiha:
Multiform LS1310:

Onhan näillä tietysti hintaa verrattuna noihin Euroliteihin ja vastaaviin mutta laatukin ainakin vaikuttaa vähän toiselta...

Kellään kokemuksia?

Isabellalla noita on katossa valaisemassa tanssilattiaa. Asiallisia pelejä, rakenteensa ja valotehon puolesta. Huomattavasti parempi kuin yksikään näkemäni eurolite tms.

Suomessa noita kauppaa Studiotec. Epäilisin että ammattilaiselle ainakin onnistuu koekäyttö.
Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa...
simiha
16.03.2009 13:45:49
Huomattavasti parempi kuin yksikään näkemäni eurolite tms.

Kuulostaa hyvältä, kiitos tiedosta! Osaatko heittää jotain näppituntumaa keilasta, onko se tosiaan noin kapea?
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)