Aihe: Behringer X18, XR18 ja X AIR
1 2 3 4 513 14 15 16 17 18
PIM
08.06.2020 19:42:21
Kellään kokemuksia tälläisestä pistorasiaan tökättävästä purkista? Ei veis paljoa tilaa.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … P-LINK-RE200-Dual-band-WiFi-toistin
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Tami
08.06.2020 22:15:54

PIM: Eka keikka edessä MR-18 kanssa parin viikon päästä. Toimiko toi wlan oikeasti niin epäluotettavasti, että pitää olla ulkoinen tukiasema, kuten monista lähinnä ulkomaisista lähteistä olen lukenut?

Oma kokemus on, että sen sisäisen wlanin toimivuus on epäsäännöllistä ja vaikea ennustaa. Ei niinkään kekkereiden/paikan koosta riipu, vaan on ihan päivästä kiinni. Toisinaan ei mitään, mutta toisinaan etenkin ipadi tuntuu tippuvan koko ajan pois.

Lavalta itse miksaavana bändinä mä olen päätynyt ratkaisuun, jossa mulla on keikalla mukana behringerin xtouch-ohjain pädien lisäksi. Tuo xtouch on ihan verkkopiuhalla kiinni 5g-reitittimessä ja siten wlanien pätkiessä, on piuhallinen versio tarjolla.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Lennu
09.06.2020 12:19:17

Vessajono: Tukiaseman tarve taitaa riippua lähinnä siitä, minkä kokoiset kisat on kyseessä. Meillä on nyt yhdessä hääbändissä ollut pari kesää XR18 ja ihan hyvin on pärjätty ilman, porukkaa on parhaimmillaan ollut ehkä vähän toistasataa henkeä.

Siinä se raja suunnilleen meneekin, sit alkaa jo liukut lagaamaan ja yhteysongelmaa olemaan.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Lennu
09.06.2020 12:21:26

Tami: Oma kokemus on, että sen sisäisen wlanin toimivuus on epäsäännöllistä ja vaikea ennustaa. Ei niinkään kekkereiden/paikan koosta riipu, vaan on ihan päivästä kiinni. Toisinaan ei mitään, mutta toisinaan etenkin ipadi tuntuu tippuvan koko ajan pois.

Lavalta itse miksaavana bändinä mä olen päätynyt ratkaisuun, jossa mulla on keikalla mukana behringerin xtouch-ohjain pädien lisäksi. Tuo xtouch on ihan verkkopiuhalla kiinni 5g-reitittimessä ja siten wlanien pätkiessä, on piuhallinen versio tarjolla.

Okei, voi olla laiteyksilökohtaistakin. Mun kokemus on, että alle 200 ihmistä, ei koskaan mitään ongelmaa, kun tasen 201 ihmistä niin heti alkaa lagailu.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
sepisti
10.06.2020 00:20:00
PIM: Eka keikka edessä MR-18 kanssa parin viikon päästä. Toimiko toi wlan oikeasti niin epäluotettavasti, että pitää olla ulkoinen tukiasema, kuten monista lähinnä ulkomaisista lähteistä olen lukenut?

Tuo on ulkomailla huomattavasti käytetympi laite kuin Suomessa, että kannattaa uskoa mitä enemmistö sanoo. Omat kokemukset tukevat ehdottomasti ulkoisen reitittimen hankintaa. Aikanaan kun tuota yritettiin käyttää ilman, ongelmat eivät riippuneet edes yleisömäärästä. Välillä toimii, välillä ei.
Toki tuon kanssa voi tulla toimeen, jos on lavalta itseään miksaava bändi, ja tarvetta muuttaa säätöjä kesken keikan ei juurkaan ole. Mutta niitä ongelmia oli välillä ihan tyhjässäkin salissa tsekin aikana, joten aika nopeasti tuli hankittua Airport Express kaveriksi ja ongelmat loppui kuin seinään.
Henri Henri Olavi
10.06.2020 22:50:23
Mä en lähtisi minkään pöydän kanssa langattomasti kikkailemaan livenä ilman reititintä. AirPort Express ei ole täälläkään koskaan pettänyt.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
PIM
11.06.2020 15:41:59
PIM: Kellään kokemuksia tälläisestä pistorasiaan tökättävästä purkista? Ei veis paljoa tilaa.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … P-LINK-RE200-Dual-band-WiFi-toistin

Hyvin tuntui pelittävän tämä härpäke MR18:n kanssa toissailtana treeneissä. Kompakti koko, kohtuullinen hinta ja erillisen virtalähteen tarpeettomuus olivat ratkaisevia tekijöitä valinnassa tällä kertaa.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Skebaristi
16.06.2020 15:31:55

En ikinä lähtisi keikalle ilman ulkoista reititintä. Vaikka mikserin oman wifin yhteys ei katkeaisikaan (mitä tosin tekee ainakin minulla), on iPadilla miksaaminen huomattavasti mukavampaa kun välissä on apple airport extreme. Sisäisen wifin kanssa liu'ut liikkuu viiveellä ja signaalipalkit pätkii kun taas ulkoisen purkin kanssa homma toimii sulavasti eikä yhteys pätki.

Liekkö näissä jotain yksilökohtaisia eroja, mutta ainakin minulla on todella huonot kokemukset sisäisestä wifista. Kokemusta lähibaarin Behringerista ja omasta Midas MR18:sta.
www.facebook.com/mofojonesband www.instagram.com/mofojonesband
alli95
02.07.2020 12:56:44 (muokattu 02.07.2020 13:18:34)
piivei: Ok, XR:n asetuksissa on 3 vaihtoehtoa: static, dhcp ja dhcp server. Jompikumpi noista kahdesta ensimmäisestä pitäisi siis valita. Jos valitsen dhcp:n, homma ei toimi. Jos valitsen staticin niin silloin pitää kirjoittaa ip-osoite, aliverkon peite ja yhdyskäytävä. Tässä kohtaa tulee ongelma että mistä haen nämä osoitteet että voisin kokeilla tätä static-vaihtoehtoa?

Kiitos taas avustanne, kyllä on erikoinen homma etten saa tätä nyt toimimaan vaikka muutkin näköjään Expressiä onnistuneesti käyttää tämän aparaatin kanssa.

Painin juurikin tämän saman asian kanssa.

Behringerin opasvideossa muistutetaan, että x air editissä pitää olla dhcp valittuna jos käytetään ethernetiä.

Mutta airport express ottaa resetin jälkeen siihen yhteyden, mutta sitten kun testaa laitteiden uudelleen käynnistämisen jälkeen niin ei sitten perkeles millään.

Osaisko joku auttaa tässä asiassa vähän niinkuin perusteellisesti. Löytyy kyllä Huawein reititinkin, mutta air express sopisi niin pirun kivasti samaan räkkiin behringerin kanssa.

Molemmat laitteet on päivitetty viimeisimpiin softiinsa.

Pieni kytkinkin löytyy. Mites sen asentaminen tuohon air expressing ja xr18 väliin? Vaatiiko konffausta? ja jos laitan tietokoneen myös verkkokaapelilla kiinni, niin laitanko kytkimeen vai reitittimeen?
sepisti
02.07.2020 20:49:27
alli95: Painin juurikin tämän saman asian kanssa.

Behringerin opasvideossa muistutetaan, että x air editissä pitää olla dhcp valittuna jos käytetään ethernetiä.

Mutta airport express ottaa resetin jälkeen siihen yhteyden, mutta sitten kun testaa laitteiden uudelleen käynnistämisen jälkeen niin ei sitten perkeles millään.

Osaisko joku auttaa tässä asiassa vähän niinkuin perusteellisesti. Löytyy kyllä Huawein reititinkin, mutta air express sopisi niin pirun kivasti samaan räkkiin behringerin kanssa.

Molemmat laitteet on päivitetty viimeisimpiin softiinsa.

Pieni kytkinkin löytyy. Mites sen asentaminen tuohon air expressing ja xr18 väliin? Vaatiiko konffausta? ja jos laitan tietokoneen myös verkkokaapelilla kiinni, niin laitanko kytkimeen vai reitittimeen?

Ootko käynyt Expressin asetukset muuttamassa DHCP only -asentoon? En nyt suoraan muista ulkoa miten tuon homman aikanaan ratkaisin, mutta aluksi mullakin oli sama ongelma laitteiden uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Sen pystyi kiertämään käyttämällä XR:n ethernet-nappulan toisessa asennossa, mutta näinhän sen ei ole tarkoitus toimia. Kannattaa myös käydä kertomassa reitittmelle, että sitä käytetään ilman internet-yhteyttä. En muista vaikuttiko tämä sinänsä mihinkään muuhun kuin siihen, että palaako Expressin kyljessä keltainen vai vihreä valo.
sepisti
02.07.2020 20:52:17
Kytkimeen laitat kiinni sekä koneen, että reitittimen omilla piuhoillaan. Muuta vaihtoehtoa ei edes ole, koska Expressissä on vain yksi LAN-portti. Mun kytkinmen kanssa ei tarvinnut konffausta.
alli95
04.07.2020 15:50:13
sepisti: Ootko käynyt Expressin asetukset muuttamassa DHCP only -asentoon? En nyt suoraan muista ulkoa miten tuon homman aikanaan ratkaisin, mutta aluksi mullakin oli sama ongelma laitteiden uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Sen pystyi kiertämään käyttämällä XR:n ethernet-nappulan toisessa asennossa, mutta näinhän sen ei ole tarkoitus toimia. Kannattaa myös käydä kertomassa reitittmelle, että sitä käytetään ilman internet-yhteyttä. En muista vaikuttiko tämä sinänsä mihinkään muuhun kuin siihen, että palaako Expressin kyljessä keltainen vai vihreä valo.

Kiitos vinkeistä. Kokeilen näitä ja myös tuon kytkimen kanssa.
alli95
08.07.2020 23:37:09
sepisti: Kytkimeen laitat kiinni sekä koneen, että reitittimen omilla piuhoillaan. Muuta vaihtoehtoa ei edes ole, koska Expressissä on vain yksi LAN-portti. Mun kytkinmen kanssa ei tarvinnut konffausta.

Laitoin air expressin ja koneen väliin kytkimen. Ja nyt pelaa ja käynnistyksen jälkeen behringer löytää air expressin wifin samantien.
Kytkin ei vaatinut mitään konffausta.

Expressissa verkon asetuksena dchp ja nat, koska jos yritän käyttää ainoastaan dchp:tä, niin pyytää jotain verkko-osoitteita, joista mulla ei ole hajuakaan.

Nyt tuntuu siis pelaavan, joten kiitokset erinomaisista vinkeistä.
alli95
10.07.2020 11:17:38
Treenis olosuhteissa bändin rumpalilla ja laulajalla on langallinen IEM monitorina.

Tähän käytetään rumpalille auxit 1 ja 2, laulajalle 3 ja 4.

Saako noihin linkitettyihin auxeihin erikseen insertoitua xr18 plugareina olevia limittereitä?

Jos tämä turvallisuustoimi on mahdollinen niin miten tämä tapahtuisi käytännössä?
Einherjar
10.07.2020 11:39:10
alli95: Saako noihin linkitettyihin auxeihin erikseen insertoitua xr18 plugareina olevia limittereitä?

Jos tämä turvallisuustoimi on mahdollinen niin miten tämä tapahtuisi käytännössä?

Nyt pitää muistaa, ettei tuo limitteri estä yleensä mitenkään kiertoa korvissa. Se kyllä poimii paukahdukset pois, mutta muihin kun (normaalisti) klippaaviin ääniin se ei koske.

Sen saa sinne valitsemalla efektislottiin limitterin, tökkäämällä insertin päälle ja valitsemalla kanavaksi esim. bus1:sen ja bus2:sen. Sitten tökkää ne vieressä olevat nappulat pinkiksi ja alkaa säätämään.

Jokseenkin samaa voi tehdä myös sen bus:in asetuksista. Valitsee kompuran, vääntää ration maksimiin (siitä tulee limitteri), kneen nollaan, atakin nollaan ja varmistaa filterin olevan pois päältä. Loput asetukset sitten maun mukaan.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
alli95
05.08.2020 14:26:54
Einherjar: Nyt pitää muistaa, ettei tuo limitteri estä yleensä mitenkään kiertoa korvissa. Se kyllä poimii paukahdukset pois, mutta muihin kun (normaalisti) klippaaviin ääniin se ei koske.

Sen saa sinne valitsemalla efektislottiin limitterin, tökkäämällä insertin päälle ja valitsemalla kanavaksi esim. bus1:sen ja bus2:sen. Sitten tökkää ne vieressä olevat nappulat pinkiksi ja alkaa säätämään.

Jokseenkin samaa voi tehdä myös sen bus:in asetuksista. Valitsee kompuran, vääntää ration maksimiin (siitä tulee limitteri), kneen nollaan, atakin nollaan ja varmistaa filterin olevan pois päältä. Loput asetukset sitten maun mukaan.

Kiitos kokeilen noin.

Toinen kysymys miten laitan asetukset:

Laitan pysyvämmin Windows läppärin treenikselle xairin kaveriksi. Kytkimestä vaan johto läppärin Ethernet porttiin niin ei olla vain langattomasti yhteydessä? Samalla läppärillä hoidan treenien tallentamisen studio One Pro:hon?
jussikani
09.09.2020 22:20:12
Toivottavasti kysymykseni aiheesta ei mene ketjun aiheesta liikaa sivuun..
Mut...onko kellään kokemuksia budjettiluokan kopioista Beta Gear ja Leicozic. Tuntuu että mitään kirjoituksia tai kokemuksia laitteista, vain verkkokauppojen mainoksia ja promoja. Eikö kukaam muka ole niitä ostanut vai eikö hyvää kelloa soiteta?
basisti1971
08.10.2020 15:57:01
Moi.

jussikani: Toivottavasti kysymykseni aiheesta ei mene ketjun aiheesta liikaa sivuun..
Mut...onko kellään kokemuksia budjettiluokan kopioista Beta Gear ja Leicozic. Tuntuu että mitään kirjoituksia tai kokemuksia laitteista, vain verkkokauppojen mainoksia ja promoja. Eikö kukaam muka ole niitä ostanut vai eikö hyvää kelloa soiteta?

Laita nyt edes muutama linkki noihin "budjettiluokan" laitteisiin, koska ne mitkä noilla brändeillä itse löysin (koska vertailin vaihtoehtoja kunnes päädyin X Air XR18:n T-Kaupasta), maksoivat 10-20% enemmän kuin Behkun vastaava.

Vastaava, siksikin koska näyttivät tismalleen samoista tehtaista tulleilta laitteilta (mitä todennäköisesti ovatkin), jälleenmyyjä- ja jälkimarkkinointiketju vain on toinen.

Vaikka digimiksereiden kanssa käytännössä neitseellinen olenkin (musakamojen kanssa en ainakaan tunne olevani ;)), ainakaan itse en keksi mitään hyvää syytä valita digimikseriä merkittömänä ja käytännössä takuutta, ellei hinta ole ~1/2 vastaavasta tunnetumman brändin alla myytävästä.
Enkä välttämättä silloinkaan kun kyse on muutaman satasen laitteesta jonka pitäisi oikeasti toimia silloin kun on tarvis.

T:Samuli
Vilhelmus
25.04.2021 22:36:57

Moro. Välillä kysymys, kun meni aivot tänään treeneissä solmuun. Todennäköisesti sangen tyhmä sellainen, mutta joku vastannee lonkalta, mikä helpottaisi.

Oma XR18 on ollut lähinnä keikkakäytössä ja käytetyt efektit (lähinnä laulukaiku ja -delay) ovat tulleet paitsi ulos masterista, myös auxeista korvamonitoreihin. Sanoohan sananlasku, että jos paskaan laittaa kaiun, saa kaiutettua paskaa.

Samasta templatesta tuli väännettyä nyt uutena asiana toisen bändin treeneihin kuuntelut joka äijälle. Masteri oli kiinni, kun kaiuttimia ei tarvittu. Ja myöskään siis kanavakohtaisia liukuja ei tarvinnut avata, kun korviin asiat tuli auxien kautta.

Efetejä ei kuitenkaan saatu korviin. Paitsi avaamalla kanavaliukuja(!?). Mistäs säädöstä tää on kiinni? Jos nyt vaan sais avattua auxikohtaisesti korviin efektejä koskematta kanavaliuikuihin.
Jäätävä mänkkinen.
Pauli Lappalainen
25.04.2021 22:47:10
Vilhelmus: Moro. Välillä kysymys, kun meni aivot tänään treeneissä solmuun. Todennäköisesti sangen tyhmä sellainen, mutta joku vastannee lonkalta, mikä helpottaisi.

Oma XR18 on ollut lähinnä keikkakäytössä ja käytetyt efektit (lähinnä laulukaiku ja -delay) ovat tulleet paitsi ulos masterista, myös auxeista korvamonitoreihin. Sanoohan sananlasku, että jos paskaan laittaa kaiun, saa kaiutettua paskaa.

Samasta templatesta tuli väännettyä nyt uutena asiana toisen bändin treeneihin kuuntelut joka äijälle. Masteri oli kiinni, kun kaiuttimia ei tarvittu. Ja myöskään siis kanavakohtaisia liukuja ei tarvinnut avata, kun korviin asiat tuli auxien kautta.

Efetejä ei kuitenkaan saatu korviin. Paitsi avaamalla kanavaliukuja(!?). Mistäs säädöstä tää on kiinni? Jos nyt vaan sais avattua auxikohtaisesti korviin efektejä koskematta kanavaliuikuihin.

Laita efektien auxit PRE-fadeksi, ne lienevät oletuksena post-fade
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)