jabajee 28.02.2015 12:08:58 | |
---|
Hollmi-5:
Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa... |
Veepee 19.03.2015 18:45:19 | |
---|
Saattapi tulla hyvin väärään ketjuun, mutta kysynpä silti. Allen&Heathin Dante-kortin omistajia huhuilen vuokrausmielessä, löytyykö täältä? Saa ilmoittautua myös pikaviesteillä. Kun tulee vanhaksi on yhä vaikeampaa liikuttaa ruumiinjäseniä ja erottaa niitä toisistaan. |
Pauli Lappalainen 04.04.2015 10:28:01 | |
---|
En viitsi omaa ketjua aloittaa, mutta mikähän mahtaa olla nykyään kuuminta hottia valettujen kuulosuojainten ja korvamonitorien maailmassa? Ostakaa jotain.
Jos hinta ei miellytä, niin tee tarjous. |
Einherjar 04.04.2015 12:54:02 | |
---|
Pauli Lappalainen: En viitsi omaa ketjua aloittaa, mutta mikähän mahtaa olla nykyään kuuminta hottia valettujen kuulosuojainten ja korvamonitorien maailmassa? Ainakin tuo JH audio tuntuu olevan suosiossa: http://www.jhaudio.com/ "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
Drumpaul 04.04.2015 14:03:45 | |
---|
En hirveästi miksaushommista tiedä joten seuraavanlainen kysymys: jos on tarvis mikittää rumpusetti keikalle kokonaan eli tässä tapauksessa 2 overia, snare, basari ja 2 tomia ja mikserissä ei kanavat riitä niin miten toimitaan? Erillinen pikkumikseri? Ja miten liitetään? Yleensä en moista mikitystä tarvitse mutta jos joskus....kiitos vastauksista jo etukäteen. Auttakaa noviisia :) |
dewil 04.04.2015 15:56:16 | |
---|
Toimitaan siten, että hommataan isompi mikseri. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
Drumpaul 04.04.2015 19:49:44 | |
---|
dewil: Toimitaan siten, että hommataan isompi mikseri. Näin minä arvelinkin. |
xerxes 05.04.2015 11:29:03 | |
---|
dewil: Toimitaan siten, että hommataan isompi mikseri. Tai mietitään, että onko pakko kaikki mikittää. Jos vaikka bassari ja yksi overi riittää. Jos nimittäin ei normaalisti tarvitse, niin voipi olla turhan työteliästä silloin harvoin. Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. |
anapena 05.04.2015 13:40:01 (muokattu 05.04.2015 13:45:42) | |
---|
Drumpaul: Erillinen pikkumikseri? Ja miten liitetään? Teoriassa pikkumikserin ulostulon voi kytkeä seuraavan mikserin linjasisäänmenoon, mutta käytännössä se on vähän sellanen soppa, varsinkin amatöörille. Isompia mikserinrohjakkeita saa käytettynä sen verran halvalla. Itse pidän minimalismista rumpumikkien suhteen keikalla, toki omat keikat ovatkin sellaista pikkupaikoissa puuhastelua. Jos nyt vielä mietitään tilannetta, amatöörirumpali missä lie soittotilassa, halvat mikit sijoitettuna sinne päin, säädöt jotenkin, kaikki kanavat koko ajan auki. Onhan siinä ilmeinen riski saada vähän mössöä aikaiseksi:) Kuin että basarissa on yksi mikki ja toinen siinä setin päällä hiukan rumpalin päätä korkeammalla. Toki noiden sijoittelussa pitää myös olla huolellinen. Istu ja pala! |
Einherjar 05.04.2015 14:13:05 | |
---|
xerxes: ...Jos vaikka bassari ja yksi overi riittää... Kyllä overi on se, minkä yleensä viimeisenä joutuu availemaan keikoilla. Basari, snare ja tomit tulee aukaistua huomattavasti useammin. Peltejä tarvii harvemmin yhtään lisää. Äänitettäessä sitten eri meiningit ja jatsihommissa. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
Katti 05.04.2015 21:41:23 | |
---|
Einherjar: Kyllä overi on se, minkä yleensä viimeisenä joutuu availemaan keikoilla. Basari, snare ja tomit tulee aukaistua huomattavasti useammin. Peltejä tarvii harvemmin yhtään lisää. Äänitettäessä sitten eri meiningit ja jatsihommissa. Tääkin nyt taas on näitä "totuuksia"... Aika usein huomaan avaavani overit pienissäkin paikoissa, ja ihan rock-bändien kanssa... Niillä ei haeta painetta vaan sundia... Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa... |
Drumpaul 06.04.2015 07:44:54 | |
---|
xerxes: Tai mietitään, että onko pakko kaikki mikittää. Jos vaikka bassari ja yksi overi riittää. Jos nimittäin ei normaalisti tarvitse, niin voipi olla turhan työteliästä silloin harvoin. Joo yleensä on menty yhdellä overilla ja basarimikillä, joskus virvelimikki lisäksi. Edelliselle keikalle ei mikitetty ollenkaan. Kysmys olikin että Jos... |
ferodoz 06.04.2015 13:17:06 | |
---|
Katti: Tääkin nyt taas on näitä "totuuksia"... Aika usein huomaan avaavani overit pienissäkin paikoissa, ja ihan rock-bändien kanssa... Niillä ei haeta painetta vaan sundia... Muuten allekirjoitan täysin, mutta pieni tarkennus omaan toimintatapaani. Eli jos mulla on overit tuplana setin päällä, niin sitten ne on aina auki enemmän tai vähemmän. Lähinnä sen takia että koko setti kuulostais tulevan leveämmältä alueelta ja kuulostais siltä niinkuin se koko setti tulis peeaasta läpi. Luonnollisuus my ass. :D Just a face in the crowd. |
xerxes 07.04.2015 09:05:44 | |
---|
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. |
Einherjar 07.04.2015 15:11:17 (muokattu 07.04.2015 15:20:57) | |
---|
Katti: Tääkin nyt taas on näitä "totuuksia"... Aika usein huomaan avaavani overit pienissäkin paikoissa, ja ihan rock-bändien kanssa... Niillä ei haeta painetta vaan sundia... No toki sitten, jos on stereona, niin sitten minäkin saatan hakea kihinän levennystä. Yhdellä tuskin tarvii aukaista. Isot paikat sitten erikseen. edit: xerxes: Tuossa aiheeseen liittyvää juttua rapakon takaa... Tuossa puhutaan äänittämisestä. Sinänsä kyllä rummustoa pitäisi ajatella "yhtenä" äänilähteenä, mutta käytännössä tuollaisen studiossa käytettävän huonemikitys-mentaliteetin voi unohtaa livenä. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
Niq 07.04.2015 16:00:52 | |
---|
Jos kyse on harrastajatouhusta, niin kannattaa mennä tilanteen mukaan. Rummut läjään, rumpali soittaa ja miksauksesta vastaava kuuntelee että mikä elementti hukkuu tilaan ja mikä ei. Yleensä ne pellit ja virveli moikaa läpi ilman mikitystäkin, kun ei mistään isoista areenoista harrastelijatasolla puhuta. Mut se riippuu paljon soittajastakin. Omassa bändissä on sellainen rumpali, että virveli on pakko mikittää aina missä vaan, kun hän tuppaa soittamaan sitä sen verran hiljaisella tatsilla. Mutta taas jos itse soitan, niin eipä ole baaria löytynyt, jossa ei miksaaja olisi pyytänyt lyömään virveliä hiljempaa. :) Ensimmäisenä tosiaan tinkisin toisesta overista ja sen jälkeen joko toisestakin overista, tai virvelistä, riippuen tilasta ja soittajasta. |
xerxes 08.04.2015 13:26:50 | |
---|
Einherjar: Tuossa puhutaan äänittämisestä. Sinänsä kyllä rummustoa pitäisi ajatella "yhtenä" äänilähteenä, mutta käytännössä tuollaisen studiossa käytettävän huonemikitys-mentaliteetin voi unohtaa livenä. Että tuo on täysin käyttökelvotonta? Tuskin. Ideoita voi ottaa kaikesta ja kaikkialta. Ja myös pitää. Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. |
ferodoz 08.04.2015 14:59:08 | |
---|
Yksi bändi jota oon tehnyt, halusi yleisömikkien lisäksi lavalle tilamikit. Ei niitä tietenkään eteenpäin ajettu, mutta kuunteluihin teki kuulemma hyvän lisän. Eli kylläpä tollasiakin ratkaisuja on nähty. Just a face in the crowd. |
Niq 08.04.2015 15:24:00 | |
---|
ferodoz: Yksi bändi jota oon tehnyt, halusi yleisömikkien lisäksi lavalle tilamikit. Ei niitä tietenkään eteenpäin ajettu, mutta kuunteluihin teki kuulemma hyvän lisän. Eli kylläpä tollasiakin ratkaisuja on nähty. Mä oon käyttänyt suht laadukasta laajakalvoista konkkaa livenä nappaamassa itselle korvamonitoriin omaa rumpusettiä suoraan omaan mikseriin. Tuli treenattua tuon kanssa aika paljon ja sen jälkeen kaikki muut vaihtoehdot kuulosti paskalta. Joten Oktava MK319 ständiin samaan paikkaan kuin treenikselläkin ja avot. :D |
Einherjar 09.04.2015 14:17:41 (muokattu 09.04.2015 14:19:42) | |
---|
xerxes: Että tuo on täysin käyttökelvotonta? Tuo on sinun tulkinta. Tuossa artikkelissa puhutaan nimenomaan siitä, miten rummut on yksi instrumentti tilassa ja miten muutamalla mikillä pitäisi vangita sekä tila, että instrumentti. Puhutaan pallokuvioisista mikeistä ja isojen tilojen heijasteiden vangitsemisesta. Totta on, että studiohommissa se on ihan oivallista ajattelua ja monesti itsekin käytän tuota bd-sn-oh-tila -akselia pääasialliseen soundin muodostamiseen (esim. tomimikkejä voi käyttää pelkkään efektointiin, jos sitä tarvii). Pelkillä yksittäismikeillä saa ehkä parempaa erottelua, mutta se ajaa setin levälleen äänikentässä. Ei se minusta silti käänny ihan hirveän hyvin live-ajatteluun. Siitä kertoo jo tuolla artikkelissakin mainitut varoitukset vuotoäänistä. Isommissa paikoissa voi olla, että parilla mikillä saa todella hyvää soundia, kun siitä lavavuodosta ei tarvi hirveästi huolehtia. Pienessä paikoissa taasen todella harvoin tarvii rumpuja samassa balanssissa ja luonnollisella soundilla lujemmalle. On tarvetta lähinnä poimia yksittäisiä elementtejä siitä balanssista isommalle ja voimistaa esim. pelkkiä pönttöjen alakertoja nostamatta kokonaisvoluumia hirveästi. Ei silloin sillä pelkällä bd+over -kokoonpanolla hirveästi mitään tee. Lavalta vuotaviin pelteihin ei mielellään lisää yhtään enempää peltien soundia (oli ne overit sitten tummaksi eq:tettu, niin vuotoa tulee lisää tummempana), jos sitä ei tarvi. Monella mikillä kontrolli säilyy niin vuotojen, kun sen itse kontrolloitavan asian soundin suhteen huomattavasti paremmin hallinnassa. Kannattaa tsekata ne "luonnollista soundia" levyllä käyttävät bändit livenä. Esim. White stripesiltä löytyy yksittäismikitetyt pöntöt ihan siinä missä muillakin. vaikka levyllä on "luomua". ferodoz: Yksi bändi jota oon tehnyt, halusi yleisömikkien lisäksi lavalle tilamikit. Ei niitä tietenkään eteenpäin ajettu, mutta kuunteluihin teki kuulemma hyvän lisän. Eli kylläpä tollasiakin ratkaisuja on nähty. Jännä lähestymistapa. Tämä menee kyllä testiin jo ihan mielenkiinnosta. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |