Aihe: LED-kannut
1 2 3 4 59 10 11 12 1315 16 17 18 19
Khimil
12.09.2006 22:12:07

Minkälaisissa eurolukemissa esim tuon chamsysin systeemin kanssa liikutaan. Esim PC wingin kanssa?
I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times
isojussi
12.09.2006 22:38:03
....Lopputuloksena sanoisin, että mun mielestä tiski ei kertakaikkiaan ole tähän käyttöön soveltuva. Kunhan kokeiltiin, onneks T-kaupassa on palautusoikeus... Nyt ollaan taas paljon viisaampia tiskin suhteen!

Mä oon lukenu sen käyttiksen moneen kertaan, ja uskon vahvasti, että mun käyttöön just passeli peli.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
isojussi
13.09.2006 00:14:02
Noni - nyt opn pantu tilaukseen 8 kpl LedPar56:sia Showteckeja kotimaasta, jotta on varmasti sitten versioo 3.

Ohjeimeksi tulee toi Stairville, koska se on mun käyttöön käypä.
valoville
13.09.2006 09:50:29
ChamSys MagicQ PC Wing maksaa hieman alle 2000 euroa (03/2006), lisäksi tarvitaan tietysti PC.
Marzi
13.09.2006 14:35:22

ChamSys MagicQ PC Wing maksaa hieman alle 2000 euroa (03/2006), lisäksi tarvitaan tietysti PC.

Softa on ilmainen ja ladattavissa osoitteesta chamsys.co.uk

Halvimmalla pääsee, esim. Enttecin open usb-dmx -palikan kanssa, yksi universe ulos. Se ei kuulemma ole ollut vkain mahdollinen systeemi, joten tyypi käyttelee sitä Enttecin Pro:n kanssa. 512-kanavaisen PC-vehkeen saa ajoon alle 150€. Värkki tukee n. 10 kpl eri usb-palikoita.

Jos virtuaalirullien naputtelu hiirellä ei ole este, niin Miniwingillä pääsee liukuihin käsiksi halvimmalla.

Pcwing on sit se eka, missä on programmer-rullia. Sillä on jo mukavampi vääntää. Kaksi universea ulos.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
aimotuska
13.09.2006 15:14:54
Softa on ilmainen ja ladattavissa osoitteesta chamsys.co.uk

Otin ja testasin Linux-versiota vähän aikaa.

...siis HYI HELvete... Miksi ne pitää aina yrittää saada matkimaan jotain fscking hardistiskin ulkonäköä, kun niistä tulee aina a) paskan näköisiä, b) vielä paskempia käytettävyydeltään?

Tossa on rikottu varmaan kaikkia mahdollisia sääntöjä ja neuvoja, mitä UI-suunnittelusta on olemassa. Toimiihan se tietysti syylärikin pyykkilautana, kun tarpeeksi kauan äheltää ja saa aivopestyä koko ammattikunnan tiettyyn ajattelumalliin...

Mä en tiedä, käyttäiskö mun QLC:tä kukaan ammatti-ihminen, mutta ei mua silti hävetä sen kanssa pätkääkään. Kyllähän sitä tietty käyttää useampikin ihminen keskieurooppaa myöten, mut en mä tiedä onko ne ammattilaisia tai onko niitä kymmenen vai miljoona. Silti.

Jos olisin ollu tekemässä tota chamsysin hirvitystä, niin keinuttelisin itteäni varmaan joka ilta itkien uneen hyräillen jotain sairasta lastenlaulua. :)
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Marzi
13.09.2006 22:39:13 (muokattu 14.09.2006 00:50:46)

Otin ja testasin Linux-versiota vähän aikaa.
...siis HYI HELvete...

a) makuasia b) miten niin? Sä et vaan osaa. :P

Toimiihan se tietysti syylärikin pyykkilautana, kun tarpeeksi kauan äheltää ja saa aivopestyä koko ammattikunnan tiettyyn ajattelumalliin...

Niinkun vaikka hog-logiikkaan? Sitähän tuossa on haettu. :D

Mä en tiedä, käyttäiskö mun QLC:tä kukaan ammatti-ihminen

En tiedä, käyttääkö? Toi Q-light ei ainakaan kauhan hankalalta näytä, varmaan on paljon ominaisuuksia. Toiset tykkää jostain light-jockeysta, mä syljen päälle. Ei sovellu mulle. Onneksi on monenmoista tarjolla, niin voi valita itselleen sopivimmat työkalut.

Jos olisin ollu tekemässä tota chamsysin hirvitystä, niin keinuttelisin itteäni varmaan joka ilta itkien uneen hyräillen jotain sairasta lastenlaulua. :)

Onneksi et ole ollut, niin ei tartte.

EDIT1: Mä en saa tuota Qlightia edes asennettua. En vaan osaa. :P

EDIT2: tutustuin tuohon systeemiin manuaaliteitse ja mikäs tuossa, hyvältä näyttää. Mutta mulle taas uuden ohjelmointilogiikan opettelu ei ole just nyt kiinnostava asia. Varmaan tolla taittaa shown kun shown. Kunhan ajurit laitteille löytyy/vääntää. Mut mä diggaan, että wing ja softa on samalta valmistajalta, sillon ne toimii paremmin kimpassa. Noilta löytyy ajureitakin huru mykke ja fixturen editointi on helppoa. Ei pitäis joutua pulaan.

Sitäpaitti, avaa softa, paina ctrl ja klikkaa ruudulta palettes. Tulee hyvin samantyyppinen näkymä kuin QLC:ssä. Et on noi pos/col/beam siinä hollilla.

Sitä en muuten tsekannu, että oliks tossa QLC:ssä touch-näyttötuki? Jos pitää leipoo lennosta, niin hiiri on turhan hidas siihen.

Tossa Chamsysissä on valittavissa 4 modea katsella ruutua, reduced jos käyttää visualiseria, normal on se iso,missä liu-ut näkyy, touch on touchnäyttömode ja maxi lienee maxiwingille omin, koska laudassa on kaikki samat nappulat kuin valmistajan oikeissa tiskeissä.

Sisäinen help on kanssa kiva, vaikken oo pahemmin tarvinnu. Tuon saa haltuun nopeasti, jos on edes vähäistä hog- tai edes frog -kokemusta

Lisäksi, nuo alkaa yleistyä. Toivottavasti jossain vaiheessa törmää niihin isompiin tiskeihin yleisemmin Suomessakin. Nyt niitä on vasta muutama, parilla oon vetänytkin. Pc-wingejä löytyy jo melkein joka pitäjästä.

EDIT3: Lisättäköön nyt vielä selvennys. Chamsys EI ole pelkkä softa, vaan myös ihan oikeiden valotiskien valmistaja. Tiskien softa on toki sen ydin, mutta ei ainoa asia. Softa näyttää valotiskiltä, koska se on silleen havainnollisempi valmistajan muiden laitteiden kanssa.

Chamsys MaqicQ pc on usb-palikan tai wingien kanssa toimiva pc-valosofta, mutta _myös_ offline editor Chamsysin MQ-sarjan tiskeille (MQ50, MQ100, MQ200, MQ300) ja itsessään pc:lle. Capture tai Wysiwyg on tuettuja, ja pre-cue onnistuu yhdelläkin koneella (jaettu ruutu, tai split screen).

Kaikilla vehkeillä tehdyt showt ovat keskenään käypiä, ts. niissä on sama softa. Samaa ideaahan MA käyttää. Tiskien koko vaihtuu, mutta softa on sama. Jos pc:n kanssa haluaisi oikein porsastella, saisi siitä maxiwingin ja 2kpl lisäplaybackwingien ( eli näiden: http://chamsys.co.uk/gfx/MagicQ%20Playback%20Wing.JPG ) kanssa saman kokoisen fyysisiltä ominaisuuksiltaan kuin MQ300 joka siis näyttää tältä:
http://chamsys.co.uk/gfx/MagicQ%20MQ300.JPG

Eri asia, onko järkeä laajentaa noilla noin pirusti, mutta _mahdollista_ on. Tuoteperhe on aika kattava. QLC:hän on pelkkä softa.

8:lla wingillä riittää melkein minne tahansa. 24x8 subia + tiskin omat 10 subia=tarpeeksi playbackejä minne hyvänsä.

Kyllä tulee edittiä, editin perään. Sorry...
isojussi
14.09.2006 00:28:56
Mun on pakko todeta tähän väliin, että kun ohjaan itse tsydeemiä esiintyessäni, on ohjaimen oltava nopea ja helppo käyttää.

Musta on niin, jos koko ajan on yhdellä napinpainalluksella saatavana 8 sceneä tai 6 chasea. Pankkia ehtii vaihtaa biisien välissä.
Marzi
14.09.2006 00:50:05

Mun on pakko todeta tähän väliin, että kun ohjaan itse tsydeemiä esiintyessäni, on ohjaimen oltava nopea ja helppo käyttää.

Helppous on käyttäjän kädessä. Kun osaa vehkeensä, asiat tapahtuu. Opettelu vie aikana, laitteessa kun laitteessa. Sen verran eroja eri valmistajien vehkeiden välillä kuitenkin on, että termeissämenee sekaisin. Ja jokaisessa on pikkuisen omia jippoja, vaikka ohjelmointi ylipäätään onkin aika yhtenäistä. Loppupeleissä.

Musta on niin, jos koko ajan on yhdellä napinpainalluksella saatavana 8 sceneä tai 6 chasea. Pankkia ehtii vaihtaa biisien välissä.

Sä joudut ohjelmoida ne sinne kumminkin etukäteen, kuten kaikissa muissakin vehkeissä. Mikään ei tee sinne asioita valmiiksi automaattisesti. Tossahan on se 10 cuestackia, jotka toimii joko chasena tai listana chaseja, esimerkiksi. Niihin nyt voi reccailla mitä vaan. tiski tarjoaa.

Hmm. Mutta.
Eipä pidä _tavallaan_ ihan paikkaansa. Kun lataan esim martin mac500 mode4:sen ajurin Chamsysiin, saan valmiit paletit goboista ja väreistä, nimettynä, lisäksi macroista löytyy esim. lamp on -macro ja positiopalettiin tulee muutama peruspositio, joista on helppo lähteä leipomaan. Esim center-positio kääntää koneet niin, että ne on keskellä x ja y -akseleita. Mikä tarkoittaa, että niissä on maksimiliikkumavara joka suuntaan. Siitä on helppo käännellä ne minne huvittaa ja recata omat positiot palettiin tai suoraan cueksi.

Mut ei se ihan valmista kamaa toki ole, työkalut vaan levitettynä valmiiksi.

Kyllä sitä onkin monta tuskaista tuntia tullut käytettyä ennemmin erinäisten tiskien kanssa pelkästään siihen, että saa nuo peruslähtökohdat esiin ja ohjelmoitavaksi. Frogilla on tullut paljon väännettuä. Siinä ei mitään autopalettes-toimintoa edes ole.
otto_t
14.09.2006 03:49:04
Kyllä sitä onkin monta tuskaista tuntia tullut käytettyä ennemmin erinäisten tiskien kanssa pelkästään siihen, että saa nuo peruslähtökohdat esiin ja ohjelmoitavaksi. Frogilla on tullut paljon väännettuä. Siinä ei mitään autopalettes-toimintoa edes ole.

Ja plus se, että pelataan pelkillä dmx arvoilla. Joskus on ollut hieman työlästä hakea jotain tiettyä juttua kun naputusaikaa on ollut puoli tuntia. Toki, jos itse jaksaa vääntää niin saahan ne arvot nimettyä fixture editorin kautta, tosin eipä tähän mennessä ole siihen ollut vielä kertaakaan motivaatiota. Ja Frogissa tahtoo välillä kirjastot olla vähän "sinnepäin" tehtyjä.

Mutta jos Frogin kanssa liikkeellä on niin sen offline editori säästää kyllä kummasti aikaa, vaikka manuaaleista arvot joutuu lunttaamaan. Se palettejen kasaaminen Frogilla kun on kohtalaisen hidasta.

Ja asiaan liittyen, mielestäni on aika turhaa lähteä vertailemaan jotain Stairvillen valo-ohjainta tohon Chamsysiin. Pyörivät kumminkin sen verran eri kokoluokan kisoissa.
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com | www.myspace.com/clayskinmusic
Marzi
14.09.2006 03:58:01

Mutta jos Frogin kanssa liikkeellä on niin sen offline editori säästää kyllä kummasti aikaa, vaikka manuaaleista arvot joutuu lunttaamaan. Se palettejen kasaaminen Frogilla kun on kohtalaisen hidasta.

=pain in the ass.

Ja asiaan liittyen, mielestäni on aika turhaa lähteä vertailemaan jotain Stairvillen valo-ohjainta tohon Chamsysiin. Pyörivät kumminkin sen verran eri kokoluokan kisoissa.

En mä verrannu silleen. Mähän mainitsin, että itse en moisella pärjäisi, koska ominaisuudet loppuu, mutta se ei tarkoita, etteikö joku muu pärjäisi. Puhutaan eri hintaluokista kuitenkin, vaikka halvimmillaan saakin tosi halvalla dmx:ää koneesta.

Mees tsekkaan bänditoiminta-osaston livebändin valaisu -ketju. Nöyrä yritys tehdä vihdoinkin valohahmoille jotain käyttistä.
aimotuska
14.09.2006 08:47:10 (muokattu 14.09.2006 08:50:02)
a) makuasia b) miten niin? Sä et vaan osaa. :P

Juu, ehdottomasti kyllä, molempiin :) Mut pointti onkin siinä, että mikä on kynnys lähteä opetteleen softaa?

Niinkun vaikka hog-logiikkaan? Sitähän tuossa on haettu. :D

Jooh... mut se on vaan niin jotenkin järjenvastaista, että tehdään joku fiksattu leiska, pistetään kesäharjoittelija-graafikko piirtään nappeja ja muuta kivaa ja konvertoidaan
softa sulautetusta järjestelmästä (=tiski) suoraan PC:lle mahdollisimman vähillä kustannuksilla. Öh...

En tiedä, käyttääkö?

Sepä se, kun mäkään en tiedä :) On tuolla meililistalla jokunen jannu, jotka pyörittää jotain teatterivalaistusta.

Toiset tykkää jostain light-jockeysta, mä syljen päälle. Ei sovellu mulle. Onneksi on monenmoista tarjolla, niin voi valita itselleen sopivimmat työkalut.

No tää on kyllä totta ja ihan hyvä pointti.

EDIT1: Mä en saa tuota Qlightia edes asennettua. En vaan osaa. :P

Johkin debian-systeemiin (ubuntu esim.) se on suht helppo tökkiä kun voi pistää pakettina sisään.

EDIT2: tutustuin tuohon systeemiin manuaaliteitse ja mikäs tuossa, hyvältä näyttää. Mutta mulle taas uuden ohjelmointilogiikan opettelu ei ole just nyt kiinnostava asia. Varmaan tolla taittaa shown kun shown. Kunhan ajurit laitteille löytyy/vääntää.

Tosta ajureista täytyy myöntää, että se on toisinaan tuottanu pientä ongelmaa. Nääs kun tuo softa tehtiin alunperin DMX4Linux-ajurirajapinnalle, jonka ylläpitäjä on viettäny hiljaiseloa viimeset pari vuotta.. No tehtiin semmonen USBDMX-ajuri, jolla ajelee ainakin Peperonia ja Entteciä.

Mut mä diggaan, että wing ja softa on samalta valmistajalta, sillon ne toimii paremmin kimpassa. Noilta löytyy ajureitakin huru mykke ja fixturen editointi on helppoa. Ei pitäis joutua pulaan.

Joo, siis täähän on yks selkee ero kaupallisen toimittajan ja open source-projektin välillä. Me vaan ei pystytä tekeen kokonaisjärjestelmää, vaan voidaan korkeintaan kertoa, että hommaa se ja se ja se, niin juttu pelittää.

E: Tarkoitus olis varmaan meillekin alkaa tekeen omia ajureita, kun ei tuosta D4L-hommasta tuu oikein mitään. Mut fixtureja voi luoda & editoida QLC:lläkin (dce).

Sitä en muuten tsekannu, että oliks tossa QLC:ssä touch-näyttötuki? Jos pitää leipoo lennosta, niin hiiri on turhan hidas siihen.

Mikäpä jottei. Jos vaan saat äksään touchituen niin sehän toimii siinä missä mikä tahansa muukin softa.
simiha
14.09.2006 10:53:29 (muokattu 14.09.2006 10:54:36)
Einherjar:
Eikös tuossa ole joystickin vasemmalla puolella fade-merkkinen liuku? Kaiken järjen mukaan sillä pitäisi saada ainakin scenet feidaamaan keskenään ja liukuvat vaihdot chaseihin.

isojussi:
Oliko se tilanteesta toiseen feidaus ainoo puute?

Sori, en oo ehtiny kirjottelemaan... Enkä testailemaan. Koitan tänään muistaa hakea treenikselta mikkijohdon, niin saan taas valot välkkymään. Muistaakseni fade-liu'ulla sai kyllä liukuvat vaihdot chaseihin, mutta ei sceneihin.

isojussi:
No minkä ohjaimen aattelit niille hommata?

Behringeriä on harkittu ja noihin Showteceihin pitäs ehtiä tutustumaan lähemmin jossain vaiheessa (esim. Light Jockey 24).

EDIT: tää ledikeskustelu on näköjään vähän karannu käsistä... :)
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
isojussi
14.09.2006 13:31:44
tää ledikeskustelu on näköjään vähän karannu käsistä... :)

Sasse. Toisaalta on ihan hauskaakin, kun jotkut on niin eri maailmoissa.
Marzi
14.09.2006 13:54:12 (muokattu 14.09.2006 14:03:35)

Miten niin off-topic? :D

pistetään kesäharjoittelija-graafikko piirtään nappeja ja muuta kivaa ja konvertoidaan softa sulautetusta järjestelmästä (=tiski) suoraan PC:lle mahdollisimman vähillä kustannuksilla. Öh...

Onkohan tuossa nyt kyse ihan siitä. Mun mielestä on kätevää, kun softa tuntuu ja näyttää samalta kuin tiski, ts. ovat yhtä. Sitäpaitti, noiden isommat tiskit liikkuu kumminkin vähän isommissa euroissa, mutta softa käy kaikkiin. Mun mielestä se on järkevää. Tuota voi verrata suoraan hog-perheeseen. HogPC toimii samalla tavalla kuin Chamsysin PC-hommat. Voit laajentaa systeemiä apuwingeillä tarpeen tullen ja softa on offline editor "oikeille" tiskeille. Erona on vain hinta.

Hog on vanhempi "brändi", markkina-asemansa ansainnut (vaikka onkin mun mielestä Sikakallis. :D sallinette sanaleikin) Chamsys on uudempi yrittäjä, joka tarjoaa suunnilleen samoja asioita kuin Hog, mutta ei ole vielä vallannut markkinoita. Halvempi hinta houkuttaa tuoteperheen pariin myös tulwevaisuuden tekijöitä, jotka voivat aikanaa päivittää itsensä oikean tiskin taakse, jos tarvetta ilmenee. Silti ohjelmointityö ei mene hukkaan, vaikka kalusto vaihtuukin.

Ja mä en käsitä, miksei sillä Sialla saa hallittua efektin nopeutta faderilla. Ei se nyt voi olla niin vaikea ohjelmoitava.

Johkin debian-systeemiin (ubuntu esim.) se on suht helppo tökkiä kun voi pistää pakettina sisään.

Olen tyhmä roudari, myönnän. Nyt en ymmärrä sanaakaan. :D
aimotuska
15.09.2006 09:44:53 (muokattu 15.09.2006 09:45:59)
Miten niin off-topic? :D

Mun mielestä liiallinen off-topic narina on monesti ihan turhaa sormien lämmittelyä. Keskustelut kehittyy ja kun m.netissä ei voi vaihtaa topiccia usenetin tyyliin, niin sitten puhutaan vähitellen tuulilasinpyyhmikistä kaasuiskariketjussa.

Onkohan tuossa nyt kyse ihan siitä. Mun mielestä on kätevää, kun softa tuntuu ja näyttää samalta kuin tiski, ts. ovat yhtä.

Tavallaan joo, mutta silti se on minusta PC:n hukkaan heittämistä, kun pääpaino asetetaan lookille (jonka päivitys näyttää vievän ihan kiitettävästi koneen tehoja -> tehovaatimukset kasvaa pelkästään surkean UI:n päivitysrutiinin vuoksi), joka on fyysisestä tiskistä näytölle siirryttäessä aina enemmän tai vähemmän aneeminen.

Olen tyhmä roudari, myönnän. Nyt en ymmärrä sanaakaan. :D

Siis se on Linux-softa. :)
http://www.debian.org/CD/
http://www.ubuntu.com/download
Khimil
18.09.2006 23:35:50

Edelleen offtopic-linjalla kysyisin vähän tuosta chamsysistä etenkin Marzilta kun kerran käyttäjä on.. Eli mistä hankit omasi, saako noita Suomesta jostain vai pitääkö tilata maailmalta? Jos jossain on varsinaisia hintatietoja nähtävillä niin ne rokkaisi, koska joku miniwing tai vastaava vaikuttaisi hyvinkin sopivalta. Usb-boksihan olisi halpa ratkaisu mutta jonkun chamsysin oman härvelin kanssahan homma pelaa varmasti heti paremmin ja lisäksi saa ne liu'ut yms mukaan ilman mitään ylimääräistä säätämistä.
I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times
Marzi
19.09.2006 05:07:58 (muokattu 19.09.2006 05:11:12)

Eli mistä hankit omasi, saako noita Suomesta jostain vai pitääkö tilata maailmalta?

http://www2.welldone.fi/

Jos jossain on varsinaisia hintatietoja nähtävillä niin ne rokkaisi, koska joku miniwing tai vastaava vaikuttaisi hyvinkin sopivalta.

En tiedä onko missään näkyvissä. Soita hepuille ennen kuin hinnat pompsahtaa pilviin, numerot on yhteystiedot-sivuilla. Ja emailit kans jos se on mukavampi tapa.

Usb-boksihan olisi halpa ratkaisu mutta jonkun chamsysin oman härvelin kanssahan homma pelaa varmasti heti paremmin ja lisäksi saa ne liu'ut yms mukaan ilman mitään ylimääräistä säätämistä.

Juu näin on. Sen usbipalikan voi sitten ottaa backupiksi reissuun. Itse ajattelin ottaa reissuun usb-palikan ja usb-tikulle softan. jos lauta kyykkää, mennään usb-palikalla, jos kone kyykkää, miksaaja menettää Smaart-mittaläppärinsä valotaiteelle siksi illaksi. Isompaan kisaan(eli jos houstaan) ajattelin ottaa molemmat kannettavat koneeni ja pitää niitä rinnakkaisvalmiudessa koko ajan. usb-tikulla aina ajantasainen showdata backup-koneseen ja jos kone kyykähtäisi, usb-piuha nopeasti pääkoneesta toiseen ja show jatkuu.

"oh yes, we are back'd up."
isojussi
19.09.2006 09:48:45
....Sä joudut ohjelmoida ne sinne kumminkin etukäteen, kuten kaikissa muissakin vehkeissä. ....

EIHÄN!!!

No kai mä nyt sen tiedän.
DSM
19.09.2006 10:54:58 (muokattu 19.09.2006 10:55:51)

...Eli mistä hankit omasi, saako noita Suomesta jostain vai pitääkö tilata maailmalta? Jos jossain on varsinaisia hintatietoja nähtävillä niin ne rokkaisi, koska joku miniwing tai vastaava vaikuttaisi hyvinkin sopivalta. Usb-boksihan olisi halpa ratkaisu mutta jonkun chamsysin oman härvelin kanssahan homma pelaa varmasti heti paremmin ja lisäksi saa ne liu'ut yms mukaan ilman mitään ylimääräistä säätämistä.

eli ota vaan weldoneen yhteyttä ja kysy päivän hinnat...

Pakko kuitenkin kertoo omista kokemuksista. Ostin Daslightin usb mokkulan kun ajattelin että saan sillä tehtyy vaikka mitä. Hyvin äkkiä alkoi kuitenkin kaipaamaan enemmän "säätö" mahdollisuuksia mitä tuo ei ollenkaan tarjonnut. En ollut kokenut kunnon valo-ohjaimia koskaan (joidenkin mielestä en vieläkään) ja koitin kysellä täältä apua hankintaan kun tarjolla oli Chamsys pc-wing ja fat-frog.

Mielipiteitä tuli puolesta ja vastaan, etupäässä koin palautteen "pc-vimpaimia" kohtaan negatiivisena. Kuitenkin positiivisesti luottaen tulevaisuuteen, ostin silti chamsyssin koska frogista on aika ajanut ohi ja koin, ettei siinä olisi tulevaa ajatellen riittävästi vaihtoehtoja kuitenkaan.

Chamsyssiä rassanneena täytyy sanoa, että suht simppelisti pystyy homman ottamaan haltuun paikassa kun paikassa kunhan vaan lauta tulee ensin tutuksi. Käytettävyys on ihan toista luokkaa kuin daslightilla !!!

Budjetti tietenkin voi asiaa rajoittaa huomattavastikkin... :( niin se oli itselläänkin rajoitteena ettei ostanut kaksatasta chamsyssiö saman tien.
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)