Aihe: Keikan äänittäminen
1 2
Skebaristi
21.02.2017 12:24:15

Danko: Esim. Zoom H2n? Toimii tarvittaessa pattereillakin, niin välttää piuhojen vedon.

Tuo olisi ainakin ideatasolla kätevä, mutta liekkö äänenlaatu millainen? Kokemusta on bändikaverin alemman hintaluokan Zoom H1 -nauhurista, jonka äänenlaatu on mielestäni aivan karsea. Hirveää alapäämuhjua ja yläpäät puuttuu täysin.
oksatboys
21.02.2017 13:07:47

Skebaristi: Tuo olisi ainakin ideatasolla kätevä, mutta liekkö äänenlaatu millainen? Kokemusta on bändikaverin alemman hintaluokan Zoom H1 -nauhurista, jonka äänenlaatu on mielestäni aivan karsea. Hirveää alapäämuhjua ja yläpäät puuttuu täysin.

Sitten siinä yksilössä oli jotain vikaa. Mulla on ollut toi H1 ja muitakin malleja olen käyttänyt (H4n, H2) ja kaikissa laatu on ollut hyvä ja ilman ab-vertailua sanoisin että samantasoinen. Ihan pätevää laatua noilla saa kun mikkien vaste on bout tasainen.
Skebaristi
21.02.2017 13:41:24

oksatboys: Sitten siinä yksilössä oli jotain vikaa. Mulla on ollut toi H1 ja muitakin malleja olen käyttänyt (H4n, H2) ja kaikissa laatu on ollut hyvä ja ilman ab-vertailua sanoisin että samantasoinen. Ihan pätevää laatua noilla saa kun mikkien vaste on bout tasainen.

Mielenkiintoista, onhan tuo toki mahdollista. Miten tuollainen Zoom-nauhuri toimisi ihan vain mikkinä? Eli voiko tuota laitteessa olevaa kuulokeliitäntää käyttää äänittämiseen? Zoomista vetäisi piuhan mikserin stereosisäänmenoon, jossa varsinainen äänittäminen tapahtuisi. Täten myös Zoomin mikin poimima ääni menisi suoraan läppärin nauhoitussoftaan eikä sitä tarvitsisi erikseen yhdistää raitakohtaisen nauhoituksen päälle.
oksatboys
21.02.2017 15:14:39

Skebaristi:Eli voiko tuota laitteessa olevaa kuulokeliitäntää käyttää äänittämiseen?

Kameran kanssa olen tehnyt juuri noin. Samalla tavallahan se toimis äänittämisessäkin, tosin balansoimaton lähtöhän tuo on että tiiä sitten tuleeko pidemmillä piuhoilla ongelmia jos joutuu sellaisia käyttämään. Onhan tuohonkin ongelmaan toki ratkaisu jo keksitty :D
Sax-pappa
21.02.2017 16:20:52
oksatboys: Sitten siinä yksilössä oli jotain vikaa. Mulla on ollut toi H1 ja muitakin malleja olen käyttänyt (H4n, H2) ja kaikissa laatu on ollut hyvä ja ilman ab-vertailua sanoisin että samantasoinen. Ihan pätevää laatua noilla saa kun mikkien vaste on bout tasainen.

Minä olen H1:llä äänitellyt paljon monenlaista musiikkia ja olen hämmästellyt hyvää äänenlaatua ottaen huomioon, että koko laite maksaa vähemmän kuin yksi hyvä mikrofoni.
Henri Henri Olavi
21.02.2017 21:15:04
Skebaristi: Tuo olisi ainakin ideatasolla kätevä, mutta liekkö äänenlaatu millainen? Kokemusta on bändikaverin alemman hintaluokan Zoom H1 -nauhurista, jonka äänenlaatu on mielestäni aivan karsea. Hirveää alapäämuhjua ja yläpäät puuttuu täysin.

Jos ei ole jotain feelua laitteessa, niin uskoisin sijoitteluun paneutumalla tuonkin paranevan. Itselläni H4n ja sillä saa hyvin asemoituna oikein kelvollista ääntä talteen. Ei mitään huippua, mutta kelpoa.
K.F.S. is the Only Law
musamies
05.08.2017 15:52:22
xerxes: Joskus 70-luvulla homma hoitui neliraitaselle siten, että mikseristä 2 raitaa ja stereomikityksestä 2 raitaa. Saa sieltä mikseristä esmes ne vokaalit ja mahdolliset muut heikot äänilähteet kivasti ja pystyy nosteleen niitä paremmin kuuluviin.

Mulla meininki on sitten aika lähellä 70-lukua vieläkin paitsi sillä erolla, että digimikseri kun äänittää valitut raidat, niin on kotona hyvät mahdollisuudet luoda uusi miksaus, joka perustuu enempi stereomikitykseen. Siihen on helppo lisätä vielä jotain jälkikäteen.

Tuollaisella Superlux ORTF mikillä on päässyt jonkin verta harjoittelemaan:
https://www.thomann.de/fi/superlux_s502.htm

Homma vaikuttaa ihan lupaavalta ja nälkä kasvaa syödessä...

Mitähän mikkiä kannattas olla tollaisen kaveriksi jos rupeaisi pröystäilee oikein kolmella kanavalla äänitystarkoitukseen ja kolmas mikki olis joku hiukan fatimpaa ääntä tuottava, tulis mieleen vaikka joku RODE NTR nauhamikki, joskaan sitäkään fiitsi ihan soitellen sotaan lähteä tilailemaan? Tulis mieleen, että tämä olis kuin soittajien keskellä vanhan ajan laulumikki, johon ei laulettaisi ihan läheltä, samalla se poimisi akustisia soittimia.

Nyt kevyessä akustista muistuttavassa soitossa Superlux ORTF mikki on ollut keskellä jossain n. 2 metrin päässä ja se on ollut aika hyvä poimimaan vaikka akustisia kitaroita. Rupesi akustiset kitarat kuulostaa joltain kun niistä en laita piuhaa mikseriin kun niiden omat mikityssysteemit hanurista.

Mieleen tulis, että lisää tilaa saisi lisäämällä kauemmaksi vielä AB stereopari kondensaattorimikit.

Ennen vedeltiin kolmen mikin Decca Tree systeemillä ihan paremmissakin piireissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)