![]() 28.01.2015 00:53:48 | |
---|---|
rintapek: Se uunoa uteloittaa, että jos kyseessä on "syventävää estetiikkaa", niin mikä pitäis olla lähtötaso? Minkä tyyppinen olis ohjelmarunko? Entäs toteutus? Bändiä tuskin on paikalla?, joten vissiin raaalla moniraitatallenteella siin mennään ja ihmetellään mikserin vaikutusmahdollisuuksia? Oheislaitteet? Mulla hunppa on toistaiseksi loppunut, joten en just ainakaan ny kurssejakaan kaipaa, mut pikkupojan uteliaisuus on vielä tallella. Moi, hyvä kysymys! Tehdään nyt alkuun 2 kurssia. Molemmat aluksi pääkaupunkiseudulla, lisäksi on järjestettävissä helposti samat kurssit missä päin Suomea tahansa, mikäli saadaan kerättyä tarpeeksi osallistujia. 1. Äänentoiston peruskurssi (2pv, maaliskuussa TBA) - Tämän kurssin aikana käymme läpi koko ääniketjun, äänilähteestä kaiuttimeen. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, nyt saat vastauksen mieltäsi askarruttaneisiin kysymyksiin. - Saat parasta mahdollista tietoa eri laitteiden käytöstä. Konkreettisesti. Bändiä ei oteta meuhkaamaan, mutta monikanavaäänitys on auttamassa meitä eri laitteiden toiminnan selventämisessä. - Tarkoitus on lisäksi auttaa myös mahdollisten omien kamojen käyttämisessä, kertoa parannusehdotuksia niihin (jos tarvetta) ja auttaa alalla eteenpäin. Tulemme tekemään tämän henkilökohtaisesti kurssin jälkeen. Samaan hintaan. - Tämä kurssi on tarkoitettu kaikille äänentoistoalan haasteissa toimiville henkilöille. Olet sitten itsekseen humppakuution kanssa keikkaileva pitkän linjan roudari, aloitteleva tuleva supermiksaaja, basisti jolla on paku ja pikku-PA, tai muuten vain äänentoistosta kiinnostunut, niin tästä on juuri Sinulle hyötyä. - Tämän kurssin käytyä saat lisäksi mukavan alennuksen seuraavasta kurssista! 2. Miksausestetiikka ja elämä kiertueella (2pv, maalis-huhtikuu TBA) - Tämän kurssin aikana käydään läpi miten suhtautua miksaajan näkökulmasta bändiin/puhujaan/whatnot, eri tilanteissa, erilaisilla kalustoilla. Pizzerian nurkasta stadionille. - Käydään tarkemmin läpi erityyppisten oheislaitteiden soundia ja käyttöä (comp/gate/fx/PA viritys/jne), keskitytään selviämään kireiden aikataulujen puitteissa nykypäivän haasteista ja tekemään Sinusta entistä parempi miksaaja. - Tämä kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti FOH-miksaajille, mutta esimerkiksi nykypäivänä monitorimiksaajiltakin vaaditaan in-ear miksaamisessa näkemystä soundillisesti, joten hyötyä on tästäkin! :) Laitan loppuviikosta ilmoittautumiskaavakkeet, kun saan päivät ja tilan varmistettua. Palataan! -Terttu "kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?" | |
![]() 29.01.2015 18:05:18 | |
Terttu: Moi, -Terttu Toihan vaikuttaa paremmalta kuin luulinkaan, enkä kyl hetkeäkään epäilly et kurssissa olis mitään vikaakaan. Mä näen ton tyyppiselle kurssille hirveesti tarvetta, mut maksuhalukkuudesta en o niinkään varma. Syystä jota en ymmärrä, niin se "oman soittimen" ulkopuolinen "tekniikka" on kaikissa harrastehuttubändeissäni aina jääny pääasiassa mun vastuulleni. Ei siksi, että osaisin vaan kenties siksi, että en arastele ja jonkunhan se pitää hoitaa. Aika monasti vitutti. Tohon vielä jos saat upotettua "virheitä", kuten vastavaiheiset subit, liian hiljainen laulu, ylenpalttinen efektointi, klaustrofobinen kompressointi jne ja miltä ne pahimmillaan kuulostaa ja miten ne korjataan, niin rahapulastani huolimatta harkitsen osallistumista. | |
![]() 30.01.2015 12:22:16 | |
rintapek: Toihan vaikuttaa paremmalta kuin luulinkaan, enkä kyl hetkeäkään epäilly et kurssissa olis mitään vikaakaan. Mä näen ton tyyppiselle kurssille hirveesti tarvetta, mut maksuhalukkuudesta en o niinkään varma. Syystä jota en ymmärrä, niin se "oman soittimen" ulkopuolinen "tekniikka" on kaikissa harrastehuttubändeissäni aina jääny pääasiassa mun vastuulleni. Ei siksi, että osaisin vaan kenties siksi, että en arastele ja jonkunhan se pitää hoitaa. Aika monasti vitutti. Tohon vielä jos saat upotettua "virheitä", kuten vastavaiheiset subit, liian hiljainen laulu, ylenpalttinen efektointi, klaustrofobinen kompressointi jne ja miltä ne pahimmillaan kuulostaa ja miten ne korjataan, niin rahapulastani huolimatta harkitsen osallistumista. Kiitos palautteesta! Mainitsemasi "virheet" tullaan takuuvarmasti käsittelemään läpi. Maksuhalukkuus on aina juttu, jota pitää varmasti pohtia. Hinnat eivät kuitenkaan missään tapauksessa ole pilviä hipova, kulut pitää kattaa ja työtähän tämäkin vaatii. Mä mietin minkä verran olisin itse valmis maksamaan tullakseni paremmaksi, on sitten kyse kokkaamisesta, golfista tai äänentoistosta. 2 ekaa toivetta tulee maksamaan niin paljon, että taidan pysytellä vakavammin edelleen viimeisen parissa. :) "kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?" | |
![]() 01.02.2015 16:17:27 | |
Ohh mitähän toi FOH tarkoitaa ja sit toi TBA | |
![]() 01.02.2015 18:35:54 | |
töräytän: Ohh mitähän toi FOH tarkoitaa ja sit toi TBA FOH = front of the house, elikkäs se mikseri millä tehään saliääni. TBA = to be announced = ilmoitetaan kun ilmoitetaan. Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt. | |
![]() 02.02.2015 17:14:22 | |
Voi että! Jos olisi viikonloppuna nämä tälläiset jutut, niin pääsisin paikalle! Työelämä estää osallistumisen. | |
![]() 02.02.2015 20:57:38 (muokattu 03.02.2015 00:20:05) | |
Helpmii: Voi että! Jos olisi viikonloppuna nämä tälläiset jutut, niin pääsisin paikalle! Työelämä estää osallistumisen. Syy lienee selkeä miksi viikonloput on hankalia. :) Just a face in the crowd. | |
![]() 02.02.2015 22:10:33 | |
Helpmii: Voi että! Jos olisi viikonloppuna nämä tälläiset jutut, niin pääsisin paikalle! Työelämä estää osallistumisen. Mä yritän säätää jonkun vkonlopun itselleni vapaaksi. Tässä näitä juuri säädetään, pahoittelut etten vielä pysty laittamaan tarkkoja päiviä. "kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?" | |
![]() 03.02.2015 09:17:47 | |
ferodoz: Syy lienee selkeä miksi viikonloput on hankalia. :) Tuo ensimmäinen osa jonka kohderyhmänä on selkeästi harrasttelijat ja näinollen päivätöissä tai koulussa arkipäivänsä viettävät olisi ehkä parempi saada viikonlopulle osallistujamäärän maksimoimiseksi. Kakkosryhmä taas on enempi ammattireiskoja joille lienee arkipäivät helpommin vapaana. | |
![]() 08.02.2015 17:09:22 | |
Tein uuden aiheen, josta pääsee ilmoittautumaan ensimmäiseen Äänentoiston perusteet-kurssille. Tervetuloa! http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=226613& www.audiokurssit.fi "kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?" | |
![]() 11.02.2015 22:42:21 | |
Terttu: Tein uuden aiheen, josta pääsee ilmoittautumaan ensimmäiseen Äänentoiston perusteet-kurssille. Tervetuloa! http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=226613& www.audiokurssit.fi non niih... tätä mä juuri pelkäsinkin. Hyvä ideä mutta taas rahastetaan niin maan perusteellisesti ettei varmaankaan opetuksesta saa katetta niin paljon että keikat lisääntys ja saisi hillot takaisin. Hinta pitäs olla ennemin 20 egee kuin 200 € | |
![]() 11.02.2015 23:14:39 (muokattu 12.02.2015 12:08:13) | |
töräytän: non niih... tätä mä juuri pelkäsinkin. Hyvä ideä mutta taas rahastetaan niin maan perusteellisesti ettei varmaankaan opetuksesta saa katetta niin paljon että keikat lisääntys ja saisi hillot takaisin. Hinta pitäs olla ennemin 20 egee kuin 200 € Sulla on selkeästi hinnoittelu pielessä. Tosin näyttää noita kaljapalkalla keikalle postailemaan lähteviä vieläkin. Ja, mitä suositummaksi artisti tulee, on alihintaan itseään tyrkyttäviä jonoksi asti. Ja tavaksi näyttäisi nyt tietyissä piireissä tulleen, että keikkamyyjä sivuuttaa artistin mielipiteen kokonaan. Nähtävästi seuraavaksi lähdetään kasvattamaan ohjelmatoimistojen siivuja, joten muusta täytyy säästää viimeiseen asti. entinen turkulainen | |
![]() 12.02.2015 00:05:36 (muokattu 12.02.2015 00:05:50) | |
töräytän: non niih... tätä mä juuri pelkäsinkin. Hyvä ideä mutta taas rahastetaan niin maan perusteellisesti ettei varmaankaan opetuksesta saa katetta niin paljon että keikat lisääntys ja saisi hillot takaisin. Hinta pitäs olla ennemin 20 egee kuin 200 € Peruisitko itse keikat ja lähtisit vetämään kurssia tällä hinnalla? Sisältäen tietysti opetusmateriaalin hankkimisen, tilat, laitteet jne. Et niin. Just a face in the crowd. | |
![]() 12.02.2015 11:38:15 | |
töräytän: non niih... tätä mä juuri pelkäsinkin. Hyvä ideä mutta taas rahastetaan niin maan perusteellisesti ettei varmaankaan opetuksesta saa katetta niin paljon että keikat lisääntys ja saisi hillot takaisin. Hinta pitäs olla ennemin 20 egee kuin 200 € 20e on varmaankin vitsi? Duunin puolesta olen tottunut näkemään kurssihinnat normaalisti tuhansissaa euroissa ja siihen nähden tämähän on itseasiassa edullista. Jokatapauksessa rahastuksesta puhuminen on mielestäni jo vähän vittuilua. | |
![]() 12.02.2015 11:57:00 | |
töräytän: Hinta pitäs olla ennemin 20 egee kuin 200 € Minusta hinta on sisältöön nähden hyvinkin kohtuullinen. Yleensä kahden päivän teknisen kurssin veroton hinta on reilusti yli 1000€. | |
![]() 12.02.2015 13:49:19 | |
miffe: Sulla on selkeästi hinnoittelu pielessä. Tosin näyttää noita kaljapalkalla keikalle postailemaan lähteviä vieläkin. Ja, mitä suositummaksi artisti tulee, on alihintaan itseään tyrkyttäviä jonoksi asti. Ja tavaksi näyttäisi nyt tietyissä piireissä tulleen, että keikkamyyjä sivuuttaa artistin mielipiteen kokonaan. Nähtävästi seuraavaksi lähdetään kasvattamaan ohjelmatoimistojen siivuja, joten muusta täytyy säästää viimeiseen asti. Itsellä on sellainen kokemus koulutuksista, että mitä suurempi hinta on, sen enempi koulutukseen osallistumisesta päättää sinne haluava itse. Jos hinta on todella pieni osallistujan osalta tai sitä ei ole ollenkaan, silloin saattaa olla, että joku muu päättää koska maksajakin on ehkä silloin muualla. | |
![]() 14.02.2015 02:12:32 | |
musamies: Itsellä on sellainen kokemus koulutuksista, että mitä suurempi hinta on, sen enempi koulutukseen osallistumisesta päättää sinne haluava itse. Jos hinta on todella pieni osallistujan osalta tai sitä ei ole ollenkaan, silloin saattaa olla, että joku muu päättää koska maksajakin on ehkä silloin muualla. No jos maksaja löytyy esim työnantaja.. niin hinnalla ei väliä. Mutta jos pitää omasta pussista laittaa niin ainakin moni opiskelija ja työtön tai osa-aika duunari miettii kyllä vaikka mieluilisikin saada lisää oppia. | |
![]() 14.02.2015 16:42:14 (muokattu 14.02.2015 16:46:45) | |
töräytän: No jos maksaja löytyy esim työnantaja.. niin hinnalla ei väliä. Mutta jos pitää omasta pussista laittaa niin ainakin moni opiskelija ja työtön tai osa-aika duunari miettii kyllä vaikka mieluilisikin saada lisää oppia. Juuri tulin kotia maksullisesta koulutuksesta. Koska itsellä on sekä kokemuksia maksullisista, että itselle maksuttomista, melkeen yleistäisin, että maksullisissa homma pelaa paremmin - paitsi maksuttomissakin voi pelata silloin jos koulutus perustuu johonkin asemaan. Maksullisten koulutusten hyvä puoli on, että niihin on yleensä hakeutunut sellaista porukkaa, joka on motivoitunutta. Itseä muutenkin tympii työttömien tai duunarien suhtaututuminen kulttuuriharrastuksiin. Itse saan paljon helpommin mukaan kaveriksi musiikkirientoihin vaikka entisen teollisuusjohtajan tai nykyisen professorin, mutta kukaan työtön ei viitsi uhrautua opetellakseen samoja juttuja. Ehkä isoissa kaupungeissa voi olla parempi tilanne. | |
![]() 14.02.2015 17:38:42 | |
musamies: Itseä muutenkin tympii työttömien tai duunarien suhtaututuminen kulttuuriharrastuksiin. Itse saan paljon helpommin mukaan kaveriksi musiikkirientoihin vaikka entisen teollisuusjohtajan tai nykyisen professorin, mutta kukaan työtön ei viitsi uhrautua opetellakseen samoja juttuja. Ehkä isoissa kaupungeissa voi olla parempi tilanne. Muaki tympii, ettei ole nyt työttömänä mahkuja laittaa tonnisotalla rahaa uusiin kamoihin. Eikä oo varaa ees mihinkään treenipaikkaankaan. Mun 'oma huone' on tälllä hetkellä pieni varasto portaitten alla. Ei ees mahu sinne rumpusettiä kasaamaan. Oletkos itte laittanu kaikki tulot musajuttuihin? Vai ootko ostanu sillä ihan ruokaaki? Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. | |
![]() 14.02.2015 17:48:51 (muokattu 14.02.2015 17:49:40) | |
xerxes: Muaki tympii, ettei ole nyt työttömänä mahkuja laittaa tonnisotalla rahaa uusiin kamoihin. Eikä oo varaa ees mihinkään treenipaikkaankaan. Mun 'oma huone' on tälllä hetkellä pieni varasto portaitten alla. Ei ees mahu sinne rumpusettiä kasaamaan. Oletkos itte laittanu kaikki tulot musajuttuihin? Vai ootko ostanu sillä ihan ruokaaki? Mä olen nähny musajutut yhtenä vaihtoehtona, jota voi touhuta vaihtelevassa työ- ja rahatilanteessa. Tympivää on lähinnä se kun pelkästään "hyväosaisia" kiinnostaa olla messissä, vaikka mahdollisuus on olemassa muillekin. Näen siis musatouhut yhtenä mahdollisuutena tulotasosta riippumatta. Ymmärrän kyllä hyvin, että kaikilla ei ole samat vaihtoehdot kuin upporikkaalla Nallella. Mielestäni taide ja kulttuuri ovat siinä mielessä hienoja asioita, että ne on aika demokraattisesti kaikkien ulottuvilla. Musiikissa kuitenkin on jotain mahdollisuuksia positiiviseen aktiivisuuteen varsinkin jos ammattitaitoa on. Ammattitaitoa voi hankkia jos on tarpeeksi motivaatiota. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)