Aihe: Savukoneen käyttö abc?
1 2
Marzi
31.03.2013 16:51:34

eetuss: Koko tämä ketju olis voinu olla tyhjentävä vastaus: kysy talon väeltä, ne tietää. Jos ei tiedä, älä käytä savuja.

Simppeliä ja juuri näin. Paikoissa on eri käytäntöjä ja niillä mennään. Kysy aina talolta lupa ennen kuin kärytät, myös kasatessa tai soundcheckissä ennen valojen suuntausta.

Osassa saa silmukat kiinni kriittisiltä alueilta, osassa joutuu ottaa koko salista, osassa ei saa ottaa pois, koska menisi samalla koko talosta hälyt. Joskus tulee vastaan paikkoja, joissa on nimenomaan väärän tyyppiset hälyttimet väärässä paikassa, esim lavan päällä. Toisissa mestoissa on kellosysteemi, jolla hälyt saa tietyksi aikaa pois, mutta eivät unohdu sitten pois päältä. Ja onneksi suurimmassa osassa paikoista on tehostesavua ja -utua sietävät paloilmaisimet. Keikan aikana tila on joka tapauksessa parhaiten vartioitu, joten en mä ainakaan neä minkäänlaista ongelmaa siinä, että hälyt on silloin pois päältä.

Moni tila, jossa livemusaa veivataan, ei oo alunperin suunniteltu kys. asiaan. Enkä tarkoita nyt mitään rokkiklubiksi muutettuna mestoja, vaan vaikka virastotalon aulaa, johon on tilattu bilebändi pikkujouluihin. Saattaa olla hankalaa hatsin kanssa. Varsinkin kun savu tuppaa kulkeentumaan mihin sattuu.

Oon saanut palokunnan kypäräpäät 15 häikäisyvuoden aikana useamman kerran pihaan ja lavalle astikin, mutta ei ole tullut laskua koskaan. Eikä ole lynkattu talon puolesta, koska "minähän kysyin, että saako käyttää savua vai ei"? ;)

Pahinta mitä voi sattua tehostesavua käytettäessä on se, että paikallisella pirkolla p***u jäätyy kun joutuu hälytyksen jälkeen pihalle pakkaseen seisomaan, ja jää sitten se pipari siltä saamatta.
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Kefiiri
31.03.2013 18:35:18 (muokattu 31.03.2013 18:35:34)
Koko savuhomma on maailman väsynein temppu. Tilalla voisi vaihteeksi kokeilla vaikka grillimakkaran käryä.
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
Marzi
31.03.2013 18:53:15

Kefiiri: Koko savuhomma on maailman väsynein temppu. Tilalla voisi vaihteeksi kokeilla vaikka grillimakkaran käryä.

Se värjää valkoisen kiilan siniseksi, ei hyvä. :)
LHU
31.03.2013 22:16:53
Kefiiri: Koko savuhomma on maailman väsynein temppu. Tilalla voisi vaihteeksi kokeilla vaikka grillimakkaran käryä.

Savutehosteen käyttöhän on uusinta uutta, etten sanoi hoteista hoteinta, kysy vaikka Vatikaanista.
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
Henri93
01.04.2013 16:20:08

Ja ainahan voi ostaa matala/jää savukoneen jolloin savu leijailee lattiaa pitkin eikä aiheuta häiriötä ?!?!?
www.suomenhappeninki.fi
Katti
02.04.2013 21:59:02
Henri93: Ja ainahan voi ostaa matala/jää savukoneen jolloin savu leijailee lattiaa pitkin eikä aiheuta häiriötä ?!?!?

Tarkoitat varmaan hiilihappojäällä tuotettua "usvaa"? Ei ole mitenkään hirmuisen kivaa ainetta noin niinkuin pitkän päälle, kun tuppaa syrjäyttämään hapen...

OK, mikään ei kyllä syty palamaan, mutta voi tuo tajuntakin (ehkä jopa henki) karata ihmisiltä hapen puutteen vuoksi... ...noista kun kuitenkaan ei ole mitään hyötyä jos se siellä baarin lattialla pyörii, vaan lavallehan se pitäisi saada, joka taas on sen verran korkeammalla, että sieltä tuleva hiilihappohöögä alkaa aiheuttamaan jos jonninmoista yleisön edustajissa jotka siinä edessä sen uhreiksi jää...
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
rintapek
03.04.2013 00:20:43

Marzi: Simppeliä ja juuri näin. Paikoissa on eri käytäntöjä ja niillä mennään. Kysy aina talolta lupa ennen kuin kärytät, myös ...

Asia on mun mielestä hyvin simppeli. Ja epäilemättä ihan samaa mieltä ollaan.

Jos paikalla on ammattilaiset ja sovitut käytännöt, niin ihan niiden mukaan. Toisaalta, mä voin silti ihmetellä sitä, et ihan yleisönä ollessa en tykkää lainkaan, jos saan tietää et hälyt on kytkettynä pois päältä. Jos tuopin saaminen tiskiltä kestää puolituntia, niin kauanko menee ohjata tuhat päätä ulos? Saan kummastella. Jos toi on standardi, niin jotain on päin persettä.

Ihan tohon originaalikysymykseen vastasin ja mulla on harrastehumppaajan näkökanta, joka sanoo, et hälyihin ei bändi koske. Koskaan.
One kind of music only - the good kind
Humpe
03.04.2013 19:29:54

Marzi: Simppeliä ja juuri näin. Paikoissa on eri käytäntöjä ja niillä mennään. Kysy aina talolta lupa ennen kuin kärytät, myös kasatessa tai soundcheckissä ennen valojen suuntausta.

Osassa saa silmukat kiinni kriittisiltä alueilta, osassa joutuu ottaa koko salista, osassa ei saa ottaa pois, koska menisi samalla koko talosta hälyt. Joskus tulee vastaan paikkoja, joissa on nimenomaan väärän tyyppiset hälyttimet väärässä paikassa, esim lavan päällä. Toisissa mestoissa on kellosysteemi, jolla hälyt saa tietyksi aikaa pois, mutta eivät unohdu sitten pois päältä. Ja onneksi suurimmassa osassa paikoista on tehostesavua ja -utua sietävät paloilmaisimet. Keikan aikana tila on joka tapauksessa parhaiten vartioitu, joten en mä ainakaan neä minkäänlaista ongelmaa siinä, että hälyt on silloin pois päältä.

Moni tila, jossa livemusaa veivataan, ei oo alunperin suunniteltu kys. asiaan. Enkä tarkoita nyt mitään rokkiklubiksi muutettuna mestoja, vaan vaikka virastotalon aulaa, johon on tilattu bilebändi pikkujouluihin. Saattaa olla hankalaa hatsin kanssa. Varsinkin kun savu tuppaa kulkeentumaan mihin sattuu.

Oon saanut palokunnan kypäräpäät 15 häikäisyvuoden aikana useamman kerran pihaan ja lavalle astikin, mutta ei ole tullut laskua koskaan. Eikä ole lynkattu talon puolesta, koska "minähän kysyin, että saako käyttää savua vai ei"? ;)

Pahinta mitä voi sattua tehostesavua käytettäessä on se, että paikallisella pirkolla p***u jäätyy kun joutuu hälytyksen jälkeen pihalle pakkaseen seisomaan, ja jää sitten se pipari siltä saamatta.

komppaan tätä ja amttimies ei häkelly siitä että ei saa savua käyttää vaan hoitaa silti keikkan tyylillä
Valoa ja ääntä Seinäjoelta http://dorkadesig.suntuubi.com
Henri93
04.04.2013 00:02:21

Katti: Tarkoitat varmaan hiilihappojäällä tuotettua "usvaa"? Ei ole mitenkään hirmuisen kivaa ainetta noin niinkuin pitkän päälle, kun tuppaa syrjäyttämään hapen...

OK, mikään ei kyllä syty palamaan, mutta voi tuo tajuntakin (ehkä jopa henki) karata ihmisiltä hapen puutteen vuoksi... ...noista kun kuitenkaan ei ole mitään hyötyä jos se siellä baarin lattialla pyörii, vaan lavallehan se pitäisi saada, joka taas on sen verran korkeammalla, että sieltä tuleva hiilihappohöögä alkaa aiheuttamaan jos jonninmoista yleisön edustajissa jotka siinä edessä sen uhreiksi jää...

Toi mdg:n ice fogi kone on hieman kätevämpi mut joskus rahojen puutteessa on hiilihappokki ollu vaihtoehto :). Ei nuihin kyl kuitenkaan ainakaan ihan helpolla kuole mut taju voi kyl lähteä jos sammuu lattialle :).
www.suomenhappeninki.fi
Marzi
04.04.2013 15:37:36

Humpe: komppaan tätä ja amttimies ei häkelly siitä että ei saa savua käyttää vaan hoitaa silti keikkan tyylillä

Juu, eipä oo tarvinnut koskaan keikkaa sen takia perua, ettei saa käyttää savua. Valokuvista tulee monesti parempia niillä keikoilla, kun ei ole hatsia pilaamassa kuvien kontrastia.
pitk
04.04.2013 20:15:08

Humpe: komppaan tätä ja amttimies ei häkelly siitä että ei saa savua käyttää vaan hoitaa silti keikkan tyylillä

Ei se varsin häkeltymisestä ole kiinni. Jos setti on suunniteltu savun kanssa toimivaksi, niin muu lähestyminen on vaan haikeempaa. Ei sillä, etteikö ilman höyryäkin hyvää jälkeä saa aikaan, mutta...
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Marzi
04.04.2013 22:08:09

pitk: Ei se varsin häkeltymisestä ole kiinni. Jos setti on suunniteltu savun kanssa toimivaksi, niin muu lähestyminen on vaan haikeempaa. Ei sillä, etteikö ilman höyryäkin hyvää jälkeä saa aikaan, mutta...

Saattaa lasershown kanssa hieman pistää hatuttamaan.
Katti
05.04.2013 10:49:43
Henri93: Toi mdg:n ice fogi kone on hieman kätevämpi mut joskus rahojen puutteessa on hiilihappokki ollu vaihtoehto :). Ei nuihin kyl kuitenkaan ainakaan ihan helpolla kuole mut taju voi kyl lähteä jos sammuu lattialle :).

Mitäs luulet tuon MDG:n höögan olevan?
Ice Fog käyttää joko tuota samaa hiilidioksidia, mikä sen"usvan" tuottaa silloin kuin kuivajää (hiilihappojää) sulaa. Tai vaihtoehtoisesti typpeä, mikä ei ole sen terveellisempää...

En siis sano ettei noita voisi käyttää. Ilman muuta ja ovat hienoja efektejä, sekä turvallisia oikein käytettyinä.

Kuitenkin ehkä sinne perusjuottolaan laittaisin ihan normi usvaa ennemmin. Ja jos talo sanoo ettei saa käyttää, niin sit ei käytetä, ei edes sitä hiilihappo tai typpipohjaista...
Örkinrumilus
05.04.2013 17:21:37
Tai vaihtoehtoisesti typpeä, mikä ei ole sen terveellisempää...

Niin, onhan hyoneilmassakin vaan 78% typpea..

Sorisori, pakko oli :p
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
Katti
05.04.2013 21:53:01
Örkinrumilus: Niin, onhan hyoneilmassakin vaan 78% typpea..

Sorisori, pakko oli :p

:) Arvasin et joku tähän puuttuu...

...näin sukelluskortin omaavana voin sanoa että typen osuuden kovastikin noustessa tuosta alkavat ongelmat...

Vaikka sukeltajan tauti ei olekaan ilman typen määrästä (suoranaisesti) johtuvaa, ei silti ihmisen elimistö oikein tykkää kun typpipitoisuus nousee riittävästi :)

... ja joo, joo... ei noilla vehkeillä (MDG:n Ice Fogilla tms.) sitä pitoisuutta kylläkään saa nousemaan edes yrittämällä niin ylös että se normaaliolosuhteissa olisi vaarallista :)
eetuss
08.04.2013 17:12:19

rintapek: Asia on mun mielestä hyvin simppeli. Ja epäilemättä ihan samaa mieltä ollaan.

Jos paikalla on ammattilaiset ja sovitut käytännöt, niin ihan niiden mukaan. Toisaalta, mä voin silti ihmetellä sitä, et ihan yleisönä ollessa en tykkää lainkaan, jos saan tietää et hälyt on kytkettynä pois päältä. Jos tuopin saaminen tiskiltä kestää puolituntia, niin kauanko menee ohjata tuhat päätä ulos? Saan kummastella. Jos toi on standardi, niin jotain on päin persettä.

Ihan tohon originaalikysymykseen vastasin ja mulla on harrastehumppaajan näkökanta, joka sanoo, et hälyihin ei bändi koske. Koskaan.

Sä kyllä mun mielestä vastasit kysyjälle, että hälyjä ei koskaan saa kukaan missään tilanteessa otta pois, joka oli täysin väärää informaatiota kysyjälle. Edelleen.

OT:

Mä oon monesti eri mieltä talon käytäntöjen kanssa. Mun mielestä olis esim. tosi kivaa jos tytöt ja pojat tulis blokkaamaan ne tuopit ja pullot sieltä lavalta heti ekana, että saisi rauhassa esitellä persekuruaan tanssilattialle.

Toinen asia on noi järkkärit. Juuri männäviikonloppuna yhdeltä bilettäjältä vei jallu ihan totaalisesti jalat alta. Tyyppi löi päänsä lattiaan. Järkkäri kun vain katteli vierestä, niin oli pakko mennä itse katsomaan että kävikö pahasti. Myöhemmin samainen kuulapää nosti valoneidin puserosta seinälle, kun tämä oli menossa huoneeseensa.
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)