Aihe: Äänimiehen peukalosäännöt / Cheatsheet
1 2
Einherjar
01.02.2013 17:06:58 (muokattu 01.02.2013 17:08:21)
vhaivala: Mulle taas on kokemuksen myötä tullu sen hirveän ruuvaamisen ja säätämisen sijasta mielumminki taito ja uskallus olla korjaamatta asiaa joka ei oo rikki. Eli jos vaikka kitara kuulostaa hyvältä kun nostaa liu'un ylös, niin ei sitä tarvi alkaa eq:lla enää säätämään...

Näin.
Jos itse jotakin laminoitua lappua kaipaisin mikserille, niin siinä lukisi jotakin tyyliin "Elä korjaa, jos ei tarvi. Käy siirtämässä mikkiä". Sijoituspaikka eq:n nappien päällä, niin että sitä joutuu nostamaan pois edestä säädettäessä.
Monesti hyvin säädetyllä järjestelmällä pärjäilee melkeimpä suoralla kanava-eq:lla. Toki tyylilajista riippuu paljon.

edit: Tää on muuten hämärää tää default attack aika eri laitteissa. rolandilla on muistaakseni 30ms default attack. Sekään ei aina ole ihan paras lähtökohta.

Rolandin m400:sen kompura- ja gate-asetukset on kyllä defaulttina melkoisen pimeät.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
01.02.2013 17:39:18

Jaava: Tää on vähän kakspiipunen juttu. Periaatteessa mä olen vastaan tämmösiä papereita. Toisaalta on tullut (omalla kohdalla ja muiden kanssa) huomattua, että aloittelija ei välttämättä kertakaikkiaan tiedä, miten sen soundin saisi paremmaksi.

Aloittelijat on asia erikseen. He voivat vaikka hetken hyötyäkin "peruspikabasic- ohjeistuksesta". Yhdelle aloittelijalle taannoin vastasin näin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10896074#p10896074

Ammattilaiset sit on asia erikseen. Mun leipäduuni on harvinaisen kaukana äänimaailmasta, mut mä en sitä tosiaankaan tee millään laminoiduilla muistilapuilla tai pikaohjeilla. Lähtökohta on se, et mä tunnen alani ja osaan käyttää työkalujani. Jos näin ei olis, niin miks mulle pitäis maksaa liksaa?
One kind of music only - the good kind
Katti
01.02.2013 18:35:38
rintapek: Lähtökohta on se, et mä tunnen alani ja osaan käyttää työkalujani. Jos näin ei olis, niin miks mulle pitäis maksaa liksaa?

Otahan plussa, samoin kuin Torvinen ja Häivälä...
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
NeliX4
01.02.2013 22:37:50 (muokattu 01.02.2013 22:44:51)
En kyllä tiedä, mitä tämä on keltään pois?

esim. Kuukausien rystyssääntö on ihan naurettavien amatöörien hommaa, kun pro:t muistaa ne ulkoa. Kesäaika -muistisääntö on naurettava. Luulis, että ammattiautolijat muistavat kaikkien autojen pulttijaot ulkoa.

Lentäjät vasta nulikoita ovatkin, kun lukevat paperista, että mitkä pitää olla tsekattuna ennen lähtöä. Eihän ne ole sitä lentämistä harjoitellut yhtään, ku kaverin lentokonetta vaan lainaavat. ... btw. eikös se joku ranskalainen lentokone pudonnut Atlanttiin sillä välin, kun ohjaajat etsivät manuaalia hanskalokerosta.

Käykää nyt hyvät lapsukaiset katsomassa Googlesta mikä on Cheat Sheet, ennen kuin alatte itkeä ääneen: http://images.google.com/?q=cheat+sheet

---

Kiitti vaan avuliaimmille taas kaikista hyvistä vinkeistä!

Ajattelin, jos joviaaleilta ammattilaisilta löytyis vielä hyviä vinkkejä esim. mikä vois olla esim, 01V/LS9/M7/SD9:n joku hyvä kaiku tms. knoppeja, jotka säästää aikaa soundchekissä ja kiertää pahimmat kompastuskivet. Voinhan noita omastakin muistista repäistä, mutta parempi niitä olis porukassa pohtia. Kaiken maailman vintagekamaa on keikkapaikat täynnä ja esim. kehäketuilta varmaan löytyy kokemusta/knopit Turun klubin PA:n virittämiseen, jota talon miksaaja ei "huomaa" kertoa.

Voisko hyvä cheat sheet sisältää vaikka listan, tsekkaa nämä vielä 10 minuuttia ennen setin alkua tai Suomen keikkapaikkojen sudenkuopat + lottovoittajaratkaisut tms. ... muista kysyä nämä asiat keikkapaikalta, kun lähdetään keikalle.

Hyvää vauhtia tää etenee ja näemmä rivien väleistä voin lukea, että sedät oikeasti käyttävät vastaavia muistisääntöja ja parhaita käytäntöjä töissään. Hyvää duunia!
pitk
01.02.2013 23:02:47

Mikserille vois laminoida lapun, että "vedä paremmin" ;-)

Sellanen tarkistusjärjestys keikalle lähtiessä mulla on tapana, että käyn äänilaitteiston signaalireittiä myöten läpi elikäs seuraavasti:

Sähköt
Mikkitelineet
Mikit
Mikkipiuhat
Lavahaut
Lavarasia
---
Tässä kohdass splitataan, käyn ensin keulassa
---
Kaukokaapeli
Kaukokaapelin viuhkat
Mikseri
Miserin PSU
FX/Insert viuhkat
FX/insert-räkki
Tarpeelliset medialähteet ja niiden kaapeplointi
Master-viuhkat
Master eq ja -dynamiikat
Prosessori
Paluukaapeli
Päätevahvistimet
Kaiutinpiuhat
Kaiuttimet
Kaiutintelineet
---
Palataan lavarasialle ja seurataan monitorimaailmaa
---
Monitoriviuhkat
Mon mikseri
Mon mix PSU
Mon eq insert-viuhkat
Mon eq:t
Syöttöviuhkat päätteille
Päätteet
Kaappipiuhat
Monitorit

Ja lopuksi:
Kaikenkarvaiset adapterit
Langattomien patterit, antennit yms tarvikkeet.

Tälleen läpikäymällä on aika harvoin jäänyt mitään ottamatta mukaan.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
finnbasist
01.02.2013 23:18:19
Ja plussaa ropisee:)
"Miksaaja, tää monitori kohisee, käännänkö mää tätä isommalle?"
Guido
01.02.2013 23:24:58
Mä monitoripäässä tsekkaan luureilla että just ennen vedon alkua että mikkikanavista tulee matskua, ja di-kanavista ei muuta kuin pientä suhinaa.
pitk
01.02.2013 23:41:55

Guido: Mä monitoripäässä tsekkaan luureilla että just ennen vedon alkua että mikkikanavista tulee matskua, ja di-kanavista ei muuta kuin pientä suhinaa.

Jos on mahdollisuus langattomiin IEMeihin monitoriukkona, käyn rapsuttamassa kaikki kanavat läpi ennen vetoa ja samalla linjakamat tulee tsekattua. Myöskin totean kulmien olevan hengissä. Aika paljon kivempaa kuin todeta jonkun olevan mykkä kun eka biisi soi.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Katti
02.02.2013 12:02:52
pitk: Jos on mahdollisuus langattomiin IEMeihin monitoriukkona, käyn rapsuttamassa kaikki kanavat läpi ennen vetoa ja samalla linjakamat tulee tsekattua. Myöskin totean kulmien olevan hengissä. Aika paljon kivempaa kuin todeta jonkun olevan mykkä kun eka biisi soi.

Pitk.

Sama toimintatapa on meikäläisellä... Jos nyt ei ihan firmakisa ole kyseessä niin kukaan juuri koskaan edes huomaa, että käy kopsuttelemassa asiat läpi, vaikka olis kulmamonitoritkin käytössä, kunhan ei hurjastelemaan rupea.

Firmakisoissa on sit monesti tehty sama yhteistyössä esim valomiehen kanssa, että hää on käyny naputtelemassa, ja itse kuuntelen luureilla ja etupään seppä kuuntelee samalla, et kaikki tulee ja rallattaa...

...jos oon yksin, niin sillon on vaan kuunneltava luureilla, et joka putkesta tulee jotain järkevää :)
Katti
02.02.2013 12:16:51
NeliX4:Ajattelin, jos joviaaleilta ammattilaisilta löytyis vielä hyviä vinkkejä esim. mikä vois olla esim, 01V/LS9/M7/SD9:n joku hyvä kaiku tms. knoppeja, jotka säästää aikaa soundchekissä ja kiertää pahimmat kompastuskivet. Voinhan noita omastakin muistista repäistä, mutta parempi niitä olis porukassa pohtia.

Niin, no... täähän on melkolailla makukysymys, ja jos multa kysyt niin Yamahan näkemyksistä on ainoastaan instrumenttiefekteiksi (rummut jne.). Jos ei oo pakko, niin en käyttäis laulussa lainkaan... ...valitettavasti usein on pakko...

Midakset on, varsinkin uuden softan kanssa sitten jo ihan erimaailmasta, samoin kuin DiGiCot...

Kaikkein helpoiten noiden digibulsien kanssa pääsee maaliin, jos vaivautuu tekemään semmoisen perussetupin omalle muistitikulle mitä sit kärrää mukanaan. Mulla on sekä FOH että MON setupit olemassa miltei kaikille Yamahan tuotteille (01V:lle ei oo, ku sitä ei onneksi paljon seminaareja lukuunottamatta tuu enää vastaan, paitsi joskus Flipperillä :) ), SD8:lle ja 9:lle sekä Midaksen Pro-sarjalle.

Tarkoitus olis rakentaa samat Avidille ja iLivelle, niitä vaan on niin paljon vähemmän kävellyt toistaiseksi vastaan etten ole vaivautunut, mutta nyt kun noi iLivet ainakin on yleistyneet, pitää varmaan tehdä toi...

...ja sit ku se talon seppä sanoo että sen M7:aan/LS9:iin ei saa ajaa omaa sceneä sisään, kun se jyrää sen pöydän kaikki presetit, voi ottaa StudioManagerin (ilmaissofta Yamahan sivuilta) auki ja upottaa siihen talon fiiluun sen oman scenen... ...kait ny kaikilla miltei ainakin läppäri on jo nykyaikana mukana?
...jos joku ei tiedä miten toi käy näppärästi ilman että kytkee edes läppäriä pöytään, voi laittaa mulle privaviestiä ni kerron...

Midaksien ja DiGiCojen kanssa en ole näihin selityksiin törmännyt :)

NeliX4: Kaiken maailman vintagekamaa on keikkapaikat täynnä ja esim. kehäketuilta varmaan löytyy kokemusta/knopit Turun klubin PA:n virittämiseen, jota talon miksaaja ei "huomaa" kertoa.

Tää voiskin olla tavallaan ihan aiheellinen juttu. Mut tää on mun mielestäni aika eri asia kuin mitä on aiemmin keskusteltu.

Tämmöistä ketjua, jossa olis noi yleisimmät juottolat, joissa käytetään yleensä talon kamoja, tai ainakin osaa talon kamoista, voisinkin kompata ja jopa tuottaa sisältöä...

Sähköt yms on mun mielestä jo ainakin tavallaan esillä täällä: http://muusikoiden.net/keskustelu/45
Locrian
13.02.2013 18:59:00
Mä tykkään esim. Digidesignin tiskeistä ku niissä on suoraan tehtaalta muistissa kaikki kanavapresetit per soitin.
Niinpä niin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)