Aihe: PA-kamojen huolto
1 2 3
nannne
07.11.2012 00:46:40

eetuss: Tähän on myös sellainen ihan käytännön huoli olemassa, että mulla on mennyt lyhyen ajan sisällä (n. 10kk) kolme elementtiä Martin Audio S18:sta. Kaikissa kartio ehjä, joten puhekela ilmeisesti hajalla. Mietin yhtenä teoreettisena selityksenä sokerijuomaa.

Kelat kuumana roudattu ja magneetti sökönä?
Sami_T
07.11.2012 00:53:26 (muokattu 07.11.2012 00:54:18)

eetuss: Tähän on myös sellainen ihan käytännön huoli olemassa, että mulla on mennyt lyhyen ajan sisällä (n. 10kk) kolme elementtiä Martin Audio S18:sta. Kaikissa kartio ehjä, joten puhekela ilmeisesti hajalla. Mietin yhtenä teoreettisena selityksenä sokerijuomaa.

Kyllä mä luulen että se on nyt vaan "not enough rig for the gig"-ilmiö mikä ne subbarit tappaa. Millä päätteillä ja prosessoinnilla sä ajat noita?
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Mikseli
18.11.2012 13:38:22
En oo varma sopiiko tää tänne, mutta kysytään kuitenkin. Kävi tossa reeniksellä sillee että PA-vahvistimiin tuli volyymia turhan paljon, alkoi rätisemään hieman ja käryn haju leijali, jonka jälkeen äkkiä mikseri kiinni. Tämän jälkeen ei enää minkäänlaista elonmerkkiä niistä kahdesta vahvistimesta, joita käytimme. Kyseessähän oli jo lopettu sarja Peaveyn corby 112he malliset vahvistimet(passiivi). Mikäköhän syynä ja onko mitään tehtävissä?
rintapek
18.11.2012 14:48:20

Mikseli: En oo varma sopiiko tää tänne, mutta kysytään kuitenkin. Kävi tossa reeniksellä sillee että PA-vahvistimiin tuli volyymia turhan paljon, alkoi rätisemään hieman ja käryn haju leijali, jonka jälkeen äkkiä mikseri kiinni. Tämän jälkeen ei enää minkäänlaista elonmerkkiä niistä kahdesta vahvistimesta, joita käytimme. Kyseessähän oli jo lopettu sarja Peaveyn corby 112he malliset vahvistimet(passiivi). Mikäköhän syynä ja onko mitään tehtävissä?

Nuo on kaiuttimet.
Katsokaapa ihan ensin, että käyttämänne kaiutinjohdot ovat ehjät.
Onko mikserivahvistimessanne vielä eloa?
One kind of music only - the good kind
Mikseli
18.11.2012 20:48:54
rintapek: Nuo on kaiuttimet.
Katsokaapa ihan ensin, että käyttämänne kaiutinjohdot ovat ehjät.
Onko mikserivahvistimessanne vielä eloa?

Termit hallussa(ko)!
Joo kyllä toimi kun laitettiin toinen varastosta löytyvä kaiutin kiinni. Katsottiin kaiuttimen sisälle ja oli kaikki johdot ja liitännät kunnossa.
Roadari
19.11.2012 10:47:52
Joskus aikoinaan ainakin Martinilta sai ostaa recovery paint nimellä samaa maalia kuin millä kaiuttimet oli uusina läästitty. Tätä möhnää me sitten liuotin höyryissä tahrittiin kaiuttiimiin (ja itseemme) ja taas oli skobet firmakisakelpoiset. Vieläkö joku harrastaa tämmöistä?
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
RautiSa
19.11.2012 12:45:39

Roadari: Joskus aikoinaan ainakin Martinilta sai ostaa recovery paint nimellä samaa maalia kuin millä kaiuttimet oli uusina läästitty. Tätä möhnää me sitten liuotin höyryissä tahrittiin kaiuttiimiin (ja itseemme) ja taas oli skobet firmakisakelpoiset. Vieläkö joku harrastaa tämmöistä?

Kyllähän tuota tulee välillä warnex-hommia harrastettua. Klubirundin jäljiltä tuppaa ainakin subbareiden kulmista oleen maalit senverta lähteny että ihan hyvää tekee vähän paikkailla.
eetuss
21.11.2012 16:04:10

Sami_T: Kyllä mä luulen että se on nyt vaan "not enough rig for the gig"-ilmiö mikä ne subbarit tappaa. Millä päätteillä ja prosessoinnilla sä ajat noita?

Hienoa että niin monet vielä luulee.

QSC PLX2 3602 sillattuna per puoli. Martin Ääni ilmoittaa webbisivuillaan piikkitehonkestoksi 3000W@4ohm. Ruotsista tulleen prujun mukaan se on ihan jotain muuta. Meni tuotevastuuhommaksi.
Ei se tästä..
KariS
21.11.2012 17:12:12

eetuss: QSC PLX2 3602 sillattuna per puoli. Martin Ääni ilmoittaa webbisivuillaan piikkitehonkestoksi 3000W@4ohm. Ruotsista tulleen prujun mukaan se on ihan jotain muuta. Meni tuotevastuuhommaksi.

Outoa. Mä ajan samoilla vahvistimilla subeja, joitten piikkikesto on 1600W eikä ongelmia keston kanssa ole ollut (JBL MRX518). Noh, lyhyttä piikkiä (2h) luvataan 2000W, mutta silti... ja väliin on vedetty kovaakin...

Pari tarkentavaa kysymystä, jos sopii...

Kaksi vai neljä S18? Kuinka alas sä yrität puhalluttaa noita subeja? Eli missä asennossa sulla on alapään leikkuri subeille? Alle 40hz tuuppaa energiaa kartioihin aika lailla ilman, että se kykenee tekemään muuta kuin lämpöä noiden subien kelassa. Eli noi ei vaan (aikakaan yks/puoli) mee kauhean alas...

Mikä prosessori/jakari? Onko master EQ minkälaisella smileyllä? Limitterit? Kuinka kuumana ajat mikseriltä prossulle/jakarille? Klippaako missään?

Yksi tuhon siemen kylvetään, jos vehkeet vedetään kylminä ja kosteina tulille ja kovaan ajoon saman tien. Talvisaikaan autosta otettuna ajelen hetken taustamusaa pikku volyymillä, ei kelat takertele kosteina, jos sattuisivat olemaan turvoksissa... Näillä uudemmilla ei taida olla enää sama kirous, kun joskus kauan sitten pahvikelojen kanssa.

Et kerro, onko hajonnut bändien kanssa vai purkitetulla musalla. Sillä helvetin Dj -kanttiaaltopärinällä saa ihan kaiken rikki, varsinkin kun joku puupää ajaa infra-sub efektejä nupit kaakossa...

Ja jos subiin joku mehut kaataa ajossa, niin kyllä se mehu sieltä poistuu aika vikkelään... vetoa odotellessa on eri asia.

Mutta jos tuotteen speksit on persiillään, niin sitten on eri asia... Onnea taistoon!

/Kari
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
_Pasi_
21.11.2012 20:07:32
eetuss: Hienoa että niin monet vielä luulee.

QSC PLX2 3602 sillattuna per puoli. Martin Ääni ilmoittaa webbisivuillaan piikkitehonkestoksi 3000W@4ohm. Ruotsista tulleen prujun mukaan se on ihan jotain muuta. Meni tuotevastuuhommaksi.

Siis normi Blackline S18?

No eikä edes lupaa: http://www.martin-audio.com/archive … roducts/datasheets/S18datasheet.pdf

500W AES jatkuvana ja 2000W piikkinä. Noi piikkitehot voi varsinkin subbasis aika usein unohtaa, ei reflexipurkissa pysy elementti liikeratansa rajoissa kovinkaan usein noilla tehoilla.
eetuss
22.11.2012 09:07:36

Tämä nyt meni aika offtopikiksi, kun kysymys oli kamojen huollosta.

Kyseessä on S18+, jonka spekseissä seisoo 3000W. Käytän niitä vaihdellen yksi tai kaksi subia per puoli. Mielestäni niitä on hajoillut ainoastaan kun vedetään yksillä subeilla. Ekat meni DJ-keikalla. Kummatkin subit päästi ne kuuluisat "käyttösavut" ulos.

Viimeksi elementti meni syyskuussa. Laitoin maahantuojalle raporttia ja maahantuoja välitti infon eteenpäin Ruotsiin. Ruotsista väitettiin että olen ajanut kaappeja liian pienillä päätteillä. No väitin kovasti vastaan, jonka jälkeen väittivät että olen ajanut niitä liian isoilla päätteillä. Mukana sain prujun, jossa speksit oli n. puolet siitä mitä webbimatsku ilmoittaa.

Maahantuoja laittoi asian Ruotsin jakelijalle tuotevastuukysymyksenä, koska valmistajan omat speksit vaihtelivat niin paljon jakelijan spekseistä.
Ei se tästä..
Mikseli
26.11.2012 19:15:28
En oo varma sopiiko tää tänne, mutta kysytään kuitenkin. Kävi tossa reeniksellä sillee että PA-vahvistimiin tuli volyymia turhan paljon, alkoi rätisemään hieman ja käryn haju leijali, jonka jälkeen äkkiä mikseri kiinni. Tämän jälkeen ei enää minkäänlaista elonmerkkiä niistä kahdesta vahvistimesta, joita käytimme. Kyseessähän oli jo lopettu sarja Peaveyn corby 112he malliset vahvistimet(passiivi). Mikäköhän syynä ja onko mitään tehtävissä?
Mikseli: Termit hallussa(ko)!
Joo kyllä toimi kun laitettiin toinen varastosta löytyvä kaiutin kiinni. Katsottiin kaiuttimen sisälle ja oli kaikki johdot ja liitännät kunnossa.

Onnistuiskohan korjaus tämmösellä? http://www.thomann.de/fi/peavey_15088_sps_replacement_kit.htm
Sami_T
27.11.2012 01:32:18 (muokattu 27.11.2012 02:37:19)

eetuss: Kyseessä on S18+, jonka spekseissä seisoo 3000W. Käytän niitä vaihdellen yksi tai kaksi subia per puoli. Mielestäni niitä on hajoillut ainoastaan kun vedetään yksillä subeilla. Ekat meni DJ-keikalla. Kummatkin subit päästi ne kuuluisat "käyttösavut" ulos.

Joo kyllä sulla on nyt toi "not enough rig for the gig" kyseessä.

2 kpl 1x18" subbaria DJ-keikalle ei oo kovin paljoa. Tuplaa määrän niin nykyisellä dubstepin kulta-aikakaudella sekään ei oo vielä kovin paljoa.

Noin vertailun vuoksi, mulla on yleensä tollasissa 300-500 hengen DJ-vetoisissa tansseissa 4 kpl näitä:

http://www.electrovoice.com/product.php?id=370

Ja noi saa kauraa 2100 W / 4 ohm per komero.

Jatkossa varmaan viedään 6 kpl noita subeja, noi on vaan ihan vittu hulluja noi DJ-joukahaiset =)

Mitään limittereitä ja kompuroita tms. ei oikein voi käyttää kun ne vaan vetää niitä vasten ja lopputulos on se että signaali muuttuu sellaseks että sitten paikat ainakin hajoo. Tarvii vaan olla riittävästi rautaa rajalla jos tollasia kisoja tekee. Niin ja riittävä monitorikattaus subeilla että ne sepät saa sinne lavalle fiiliksen "että nyt tulee lujaa" niin silloin ne soittelee vähän siistimmin. Toinen hyväks havaittu "limitteri" on meikäläisen valloittava persoona joka ilmestyy siihen DJ:n viereen että "kuulepas nyt". Ulkkareihin tuokaan ei aina auta.

---

Martin Audion speksi sanoo S18+:sta jotta

RECOMMENDED AMPLIFIER 600W-1500W into 4 ohms

Frequency response measured 1 metre on axis shall be
40Hz-120Hz _3dB

Jos sulla on PLX3602 sillattuna per yksi subbari niin se on aivan liikaa. Jos sulla on PLX3602 sillattuna per kaks subbaria niin sitten ollaan vähän yläkanttiin (1800 W per komero) mutta kuitenkin ihan hyvin tonteilla.

Martin Audion speksi on vähän jännä, noi on 8 ohmin komeroita mutta vahvistinsuositukset onkin sitten speksattu 4 ohmiin.

Tässä pitää muistaa se että se päätteen vaihtaminen ei kuitenkaan auta mitään. Nyt ne sun subbarit kuolee kun ne saa liikaa höökiä. Jos vaihdat "oikean" kokoisen päätteen mutta jos se DJ-joukahainen ajelee edelleen samalla volalla niin se pääte klippaa ja taas ne subbarit kuolee, vieläpä luultavasti vähän nopeemmin. Eli suomeksi sanottuna sulla on yksinkertaisesti liian pieni PA.

Toi mitä joku sano 40 Hz HPF:sta on erittäin järkevää ja noin kannattaa perus-kyläläis-DJ-vedoissa tehdä. Sitten on muutamia niitä tiedostavampia DJ:ta mitkä honaa ja rupee kitisemään kun niiden "taide" ei mee ihan sinne kellariin asti (no, ne kitisee tollasesta S18+-kattauksesta tai munkin kalustosta joka tapauksessa).

Pasi tossa kirjotti että sitä piikkiwattilukemaa ei kauheesti kannata tuijotella, oon samaa mieltä.

EM Nordicilla voi olla eri paikoisssa kaikenlaista speksiä, ne on copypastettu sinne johonkin joskus aikoinaan ja saattaa olla vanhan S18:n speksi, uuden S18+:n speksi tai jotain siltä väliltä tai jonkun kokonaan eri laitteen speksi. Ehkä jopa täysin hatusta vedetty speksi. Tukkurin saattaminen "edesvastuuseen" voipi olla pikkusen hankalaa. Tietenkin saattaa olla että siellä jollakulla on hyvää tahtoa ja ne sulle sitten uudet elementit jostain hommaa tai kalvottaa ne vanhat.

Kyllä se äänentoistomaailmassa on mun nähdäkseni valmistajan speksi mitä sepän pitäis tuijottaa ja tuo materiaali mitä Martin Audion sivuilta löytyy on mun nähdäkseni aika yksiselitteistä. Aina voi laittaa myös mailin sinne ja kysyä.

---

Se että onko noissa äänenpaineissa enää mitään järkeä on sitten oma kysymyksensä. Mutta esim. mulle noi levynpyörittäjät maksaa siitä että on "hyvä vetää", ne saa mistä ne maksaa ja voivat tehdä sitten mun nähdäkseni omissa kisoissaan ihan mitä niitä lystää.

Ja jos eetuss yhtään lohduttaa niin oon multakin hajonnu takavuosina noita 18" elementtejä vino pino (juurikin kuvaamallasi tavalla) että et sä ihan yksin tän ongelmas kanssa oo.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
eetuss
27.11.2012 23:48:20

Joo. Onneksi not enought rig for the gig riippuu edelleen siitä kuin iso on gig.

Toi mun setti kasattiin maahantuojalla. Ja ne valistajan luvut on mun mielestä kaikkea muuta kuin yksiselitteisiä: niinkuin itse huomasit niin vahvistinsuositus on 4 ohmille, vaikka kaiutin on 8ohminen. Lisäksi tosiaan aluksi väittivät että mulla on liian pienet päätteet, joten eipä ne nyt ihan kartalla ole.

Noh. Samapa tuo. "Hyvä" että on kohtalotovereita. Maahantuoja selvittelee mitä niille on tapahtunut ja sillävälin yritän välttää ajamasta täysillä noita. Onneksi on nykyaikaiset päätteet ja vielä prossu välissä niin tuo klippausongelma ei liene syynä.
Ei se tästä..
Örkinrumilus
28.11.2012 00:06:34
Ihan täysin eri kokemuspohjalta kirjottelen kuin esim. Sami T, mutta kyllä noita Nexoja joita itse ajelen (ps10/ls500 + nxamp) on tolla kokoonpanolla saatu piikitettyä rikki, vaikka prossun asetukset on tehtaan sedän noille komooteille säätämät. Tietysti riippuu siitä että kuka sitä signaalia sinne päätteelle syöttää.

-örkki-
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
Sami_T
28.11.2012 02:40:48 (muokattu 28.11.2012 02:47:30)

eetuss: luvut on mun mielestä kaikkea muuta kuin yksiselitteisiä: niinkuin itse huomasit niin vahvistinsuositus on 4 ohmille, vaikka kaiutin on 8ohminen

Joo toi on vähän hassu tapa speksata mutta ei se muuta sitä asiaa yhtään mihinkään ja mun nähdäkseni toi vahvistinsuositus pysyy edelleen yksiselitteisenä.

Martin suosittaa S18+:lle vahvistinta mistä irtoaa 600-1500 W 4 ohmiin, siihen meidän varmaan pitäis ja olis syytä uskoa.

Sillattu PLX3602 mitä oot välillä käyttäny juurikin yhdelle subbarille antaa 3600 W 4 ohmiin.

Niin kun tota rupeaa meikäläisen heikohkolla matikalla tulkitsemaan niin ero on... ööö... huomattava. Tarkemmin kun pohtii niin yli kaksinkertainen.

Niin tuota noin niin.
Sami_T
28.11.2012 03:15:28 (muokattu 28.11.2012 03:43:48)

Örkinrumilus: Nexoja joita itse ajelen (ps10/ls500 + nxamp) on tolla kokoonpanolla saatu piikitettyä rikki

Kaikenhan saa rikki kun oikein yrittää.

Mulla on sellanen muistikuva että jossain joku mulle selvitti että "old school" pikku-Nexojen (PS8/PS10) suojaus analogi-TD-prossuilla ei oo yhtä "hienostunut" kuin isompien/uudempien vehkeiden suojaus NX-digitaaliprossuilla tai NXAMPilla. Tai tuo lukee jo ihan suoraan sen PS8/PS10 TD:n manuaalissakin (että ihan kaikkea se ei tee).

Jos ajaa pikku-Nexoja NXAMPilla niin sen NXAMPin mukaantulo ei lisää siihen toiminnallisuuteen eikä suojaukseen yhtään mitään, se NXAMP vaan apinoi TD-prossun toiminnallisuutta, johtuen siitä että Nexolla on kai tähdätty siihen että jos on TD:ta ja NX:aa järjestelmässä sekaisin niin kaikki mööpelit soi suunnilleen samalla tavalla ja lineaarisesti. Tai whatever. Mitä varten NXAMPillakin ajettuna noi PS8:t/PS10:t ja niiden kanssa toimivaks tarkoitetut subbarit (LS400/500) pystyy suht helposti höyrystämään taivaan tuuliin jos oikein tosissaan rupeaa ajelemaan tietynlaisella materiaalilla päin punaisia.

Sitten kun siirrytään isompiin/uudempiin Nexoihin niin niihinkin on edelleen olemassa TD-analogiprossuja mutta jos NXAMPillla pistelee menemään niin NXAMPissa on jo ihan omat presetit mitkä ei enää edes yritä jäljitellä sitä TD:ta vaan ottaa siitä NXAMPista kaiken ilon irti (myös siellä suojauspuolella). Ja siinä kohtaa tarvitaankin jo vähän tuimempaa ajoa että vehkeet kiurahtaa.

Eli siis esimerkkinä että jos on tolpannokassa pari S1230:aa ja siinä lattialla pötköttää pari RS15:aa niin jos niitä ajelee Geo S TD-prossulla tai NXAMPilla niin puhutaan kokonaan eri asioista (myös soundipuolella) ja se NXAMP vie tässä kohtaa voiton kotiin.

Nyt voi kyllä olla että puhun ihan höpöjä ja en oo kerenny ottaa NXAMP load v3:sta haltuun, siellä voi olla taas asiat ihan eri tavalla. Ojentakaa viisaammat jos/kun aihetta on.
rintapek
28.11.2012 07:12:30

Mikseli: Onnistuiskohan korjaus tämmösellä? http://www.thomann.de/fi/peavey_15088_sps_replacement_kit.htm

Kun ei tiedä mikä on rikki, niin ei osaa sanoa mitä pitäis korjata?
rintapek
28.11.2012 09:07:55

Sami_T:

Niin kun tota rupeaa meikäläisen heikohkolla matikalla tulkitsemaan niin ero on... ööö... huomattava. Tarkemmin kun pohtii niin yli kaksinkertainen.

Niin tuota noin niin.

Mä olen täs ny ihan väärässä sarjassa. Mut mulla on hämärä muistikuva, et ikäänkuin joskus nuoruudessani olisin ruokkinu hyvin pientä laulukamaläjää vahvaimella, joka tuuppaa yli 3x, mitä ämyrien perseessä luki. Mut mun tietääkseni sekä vahvain, että ämyrit on tänäpänäkin ehjät ja käytössä?

Joo, mä olen liian kevytsarjalainen. Neljännesvuosisadan olen vääntäny huttua ja hömppää harrastepohjalta. Mun vaikkukorvani silti on kertovinaan jotain. Ne kertoo, et tapettimusa ja dingelidongeli ko päättyy ja pändi kiipeää lauteille, ni se saapi näkyä ja kuulua. Ja mun vaikkukorvani kestää aikamoista äänenpainetta ja sietää ns. raskastakin musiikkia. Mä oikeesti kuuntelen muutakin ko LailaKinnusta ja OlaviVirtaa.

Ny ei puhuta edes stressiklubin kamojen laadusta tai määrästä, koska se on ihan pomminvarmaa, et niilläkin saa kuulovaurioita aikaiseksi, jos huvittaa.

Stressiklubi toisinaan vetää sitä hömppää ihan stan kovaa. Jos stressiklubin jälkeen jatkaa DJ, ni silloin mopo lähes aina karkaa käsistä. Jos se vetää omilla tai talon kamoilla, ni selväpäisellä ei o muuta vaihtoehtoa ko häipyä ja nopeasti..

Toisinaan DJ vetää settiään stressiklubin kamojen läpi. Silloin mulla on siellä "jarru" , joka sanoo et yleisön korvia tai stressiklubin kamoja ei rikota.
Edes stressiklubin jäsenet ei uskalla kiivetä runpujakkaralle "säätämään".

Noist onneksi selviää tervehenkisellä niska- perseotteella.
Örkinrumilus
28.11.2012 12:07:24
Sitten kun siirrytään isompiin/uudempiin Nexoihin niin niihinkin on edelleen olemassa TD-analogiprossuja mutta jos NXAMPillla pistelee menemään niin NXAMPissa on jo ihan omat presetit mitkä ei enää edes yritä jäljitellä sitä TD:ta vaan ottaa siitä NXAMPista kaiken ilon irti (myös siellä suojauspuolella).

Itseasiassa kun tuo pääte hommattiin niin kerrottiin että myös juurikin noille meitin purkeille sieltä päätteestä löytyvät presetit jotka hyödyntävät nxampin koko prosessointitekniikkaa. Tiedä sitten, voisin varmistaa hedcomilta tuon.

Sitä vaan tuossa edellisessä postissa hain takaa että ei siihen, olkoon vaikka kuinka laadukas, prosessori + pääte komboon kannata ihan sokeena luottaa jos sielä käskevässä päässä on just vaikka se dubstep-dj jolle mikään ei vaan riitä. Ei se tekniikka loputtomiin asti saa komootteja suojeltua jos kokoajan ajetaan rumasti päin limitteriä.

-Örkki-
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)