Aihe: Kiva gate+kompura
1 2
Lennu
01.10.2011 15:41:07

hjunnila: Jeesh. Tuli sitten laitettua tuo Klarkin Square One ja nyt on yks pieni livesessio sen kanssa menty läpi. Kahteen linkitettyyn kompurakanavaan pistin groupin kautta kolme laulajaa ja toiset kaks kanavaa konffasin johtovirityksellä asiasta tehden gate -> kompura osastoksi cajonille. Vielä jäi 4 kanavaa pyöritteleen peukkuja. Varsin kiva maku jäi suuhun, eikä tossa ollut tietoakaan entisten DBX 266:n meiningistä "jarrulta se kuulostaa vaikka mitä tekisit". Ilmeisesti ton värkin RMS-kompurointi tekee aika ison osan tosta soundista. Vintage-moodi (=peak mode?) kuulosti vähän taas 266:lta, mutta en sitä kauheesti viitsinyt alkaa kesken vedon maistelemaan. Gate-osaston säätäminen oli helppoa kuin heinän teko verrattuna tohon mun aiempaan behringerin viritykseen. Tietty ois kiva jos sen sidechainin sais kuulumaan samasta kanavasta, eikä tarttis viritellä sitä erillistä solobussia käyttöön, kun se jäi nyt lähinnä semmoseksi "hups, nyt toimii, sormet irti".

Kiitoksia suositteluista. Tämon kiva vehjes ainakin tän pikkutestin perusteella.

Sitä mää en tosin tajua, että miksi solo bussissa on myös sisääntulo? Tuo vehjehän ei kait muokkaa siihen tulevaa signaalia mitenkään. Vai onko se vaan siksi, että solobussin voi kytkeä esim. cue-kulman syötön väliin?

Se jäi myös aika utuiseksi, että mitä hiton letkuja mun pitää tolle syöttää, mistä ja miksi, jos sitä haluaa käyttää de-esserinä? Mä tuijottelin sitä manuaalin kuvaa vartin, enkä tajunnut. Sidechain-osaston kyllä tajuan (esim. joku basarin mukaan pumppaava synajutska) mutta se de-esser-osasto oli jotenkin tosi epäselvästi esitetty.

Kytket vaan siitä napista sen päälle ja pyörittelet oikean taajuuden.
Musiikkinäytteessä tällä kertaa vakavahenkinen polkka.
aimotuska
01.10.2011 17:24:17
Lennu: Kytket vaan siitä napista sen päälle ja pyörittelet oikean taajuuden.

Niin no siis tälleenhän se tuntuis luontevimmalta, mut mä en tajua miksi siihen manuskassa sotkettiin ulkoista sidechainia, grouppauksia, direct outteja ja kananluita.
Ite oot ruma.
Sami_T
02.10.2011 04:54:42

hjunnila: Varsin kiva maku jäi suuhun, eikä tossa ollut tietoakaan entisten DBX 266:n meiningistä "jarrulta se kuulostaa vaikka mitä tekisit". Ilmeisesti ton värkin RMS-kompurointi tekee aika ison osan tosta soundista. Vintage-moodi (=peak mode?) kuulosti vähän taas 266:lta, mutta en sitä kauheesti viitsinyt alkaa kesken vedon maistelemaan.

Mä oon ollu vähän huomaavinani sellaista että jos vaihtaa tota moodia normaali->vintage tai normal->hard knee niin siinä kohtaa kannattaa miettiä attack-, release-, ratio- ja threshold-asiat ihan alusta asti. Sen verran iso ero niillä tuntuis olevan. Jos on hard knee- ja vintage-napit pohjassa ja ratio jotain 5:1 ja lyttää oikein tosissaan ja ehkä vielä vähän liian hätäisellä attack-ajalla niin lopputulos on just sitä 266-soundia.

Gate-osaston säätäminen oli helppoa kuin heinän teko verrattuna tohon mun aiempaan behringerin viritykseen. Tietty ois kiva jos sen sidechainin sais kuulumaan samasta kanavasta, eikä tarttis viritellä sitä erillistä solobussia käyttöön, kun se jäi nyt lähinnä semmoseksi "hups, nyt toimii, sormet irti".

Luetaanpas sitä manuaalia:

SOLO switch with yellow LED: Enabling the SOLO switch with SIP disabled, sends post-filter side chain audio to the solo bus output. If EXT KEY switch is enabled, the solo signal will be sourced from the EXT KEY input jack instead of the input signal.

Ja sitten se olennainen kohta:

Please be aware that if you enable the SOLO switch with SIP enabled, the side chain signal is routed directly to the output.

En oo tota kokeillu elävässä elämässä mutta kyllä toi aika yksiselitteisesti antaisi ymmärtää että nyt sieltä kanavasta kuuluu se mitä se gate "kuulee" sen mukaan mitä oot siitä SQ1:n naamataulussa olevasta frequency-nappulasta kääntäny.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
aimotuska
02.10.2011 07:59:33
Sami_T: Mä oon ollu vähän huomaavinani sellaista että jos vaihtaa tota moodia normaali->vintage tai normal->hard knee niin siinä kohtaa kannattaa miettiä attack-, release-, ratio- ja threshold-asiat ihan alusta asti. Sen verran iso ero niillä tuntuis olevan. Jos on hard knee- ja vintage-napit pohjassa ja ratio jotain 5:1 ja lyttää oikein tosissaan ja ehkä vielä vähän liian hätäisellä attack-ajalla niin lopputulos on just sitä 266-soundia.

Joo, se alkaa tosiaan haukkaamaan soundia paljon ahnaammin vintage-moodilla ja luonnollisesti käsi vilahti välittömästi ratio-napille. Atakin olin pistänyt jo valmiiksi suht löysälle ja sen kyllä huomasi tolla vehkeellä ihan selkeesti, mitä käy sanojen ekoille tavuille kun sen vetää liian kireälle. 266:lla tuntui olevan aivan sama mitä tekee, niin suttua ja jarrua tulee.

Please be aware that if you enable the SOLO switch with SIP enabled, the side chain signal is routed directly to the output.

Ah joo, tätä vartenhan se punanen pikkunappi siellä reunassa olikin. Sitä en ehtinytkään vielä näpyttelemään. hjuuu.. Pitääpä ottaa testiin ens kerralla.
Ite oot ruma.
pharaox
05.10.2011 11:22:45 (muokattu 05.10.2011 11:24:09)
Mä olen kerran saanut testata tuota presonus acp-88 compressor/limiter/gatea. 8kanavaa Ja noin 100e tulee kanavalle hinnaksi. sain yllättävän helposti pelaamaan omaa makuani tyydyttävästi! Että tollaisen vois kyllä vaikka ostaakkin!
digillä pärjää ja analogilla korjataan.
aimotuska
22.02.2012 17:20:45
Huom! Olet kirjoittamassa yli 140 päivää vanhaan ketjuun!

Haist ite.

Kun tossa Square Onessa nyt on "ainoastaan" ne XLR-liittimet persiissä, niin kuinkas ihmiset on tottuneet kuljettaan signaalia siitä noihin tavallisten kuolevaisten plugi-insertteihin? Mä tein sitä varten oman inserttiviuhkan, missä on toisessa päässä XLR:t ja toisessa plugit. Onko muilla jotain toisenlaista vinkkiä, millä saman asian vois hoitaa? Tuntuu vaan toisinaan vähän haljulta olla yhden viuhkan varassa -- vaikka niin kai se on esmes kaukokaapelinkin kans.
Ite oot ruma.
Pauli Lappalainen
22.02.2012 19:29:45
Tee toinen viuhka varalle.

Ei vaan, noinhan se on tehtävä, ellei halua puukottaa joko värkkiä tai pöytää.
Kallekorvola
22.02.2012 22:11:04
hjunnila: Haist ite.

Kun tossa Square Onessa nyt on "ainoastaan" ne XLR-liittimet persiissä, niin kuinkas ihmiset on tottuneet kuljettaan signaalia siitä noihin tavallisten kuolevaisten plugi-insertteihin? Mä tein sitä varten oman inserttiviuhkan, missä on toisessa päässä XLR:t ja toisessa plugit. Onko muilla jotain toisenlaista vinkkiä, millä saman asian vois hoitaa? Tuntuu vaan toisinaan vähän haljulta olla yhden viuhkan varassa -- vaikka niin kai se on esmes kaukokaapelinkin kans.

Mä näin joskus vuosia sit jossain (älä kysy missä, kun en kuitenkaan muista) ison kasan sellasia varta vasten tota hommaa varten kolvattuja Y-adaptereita, joilla balansoitu viuhka muutettiin balansoimattomiin inserttipisteisiin sopivaksi.

Itse tekisin toisen viuhkan tollaselle koneelle, koska irtoadapterinipun mukana roudaaminen tuntuu toista viuhkaa työläämmältä ajatukselta.
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
aimotuska
23.02.2012 07:44:52
Itse tekisin toisen viuhkan tollaselle koneelle, koska irtoadapterinipun mukana roudaaminen tuntuu toista viuhkaa työläämmältä ajatukselta.

Jees, näinpä mäkin sen aattelin. Mietinpähän vaan, että josko jollain olis ollut kivoja kokemuksia jostain adapteroinnista mikä ei oo itsellä tullu mieleenkään, mutta näyttää tosiaan siltä että se optimaalisin ratkaisu on tällä hetkellä käytössä.
Ite oot ruma.
Rouda-setä
23.02.2012 08:44:35
hjunnila: Jees, näinpä mäkin sen aattelin. Mietinpähän vaan, että josko jollain olis ollut kivoja kokemuksia jostain adapteroinnista mikä ei oo itsellä tullu mieleenkään, mutta näyttää tosiaan siltä että se optimaalisin ratkaisu on tällä hetkellä käytössä.

Mä oon ostanut nipun kumpiakin:

http://www.thomann.de/fi/cordial_cfy_03_vgg.htm

http://www.thomann.de/fi/cordial_adapterkabel_klinkeklinke.htm
Katti
23.02.2012 11:35:36
hjunnila: Jees, näinpä mäkin sen aattelin. Mietinpähän vaan, että josko jollain olis ollut kivoja kokemuksia jostain adapteroinnista mikä ei oo itsellä tullu mieleenkään, mutta näyttää tosiaan siltä että se optimaalisin ratkaisu on tällä hetkellä käytössä.

Jos vain ja ainoastaan oman pöydän kanssa meinaat käyttää ni toihan on aika selkee homma tehdä just semmonen viuhka, joka sattuu ja osuu...

...mutta jos meinaat kantaa omaa räkkiä mukana siinä toivossa et kytket sen muihin pöytiin, niin homma menee samoin tein aika eriksi...

Pöytiä kun on balansoimattomilla, ja balansoiduilla plugi inserteillä, balansoiduilla XLR-inserteillä ja sitten vielä Soundcraftin maailmaa, jossa tip ja ring on justiin toisin päin kuin 4R:n sääntö, jota muut noudattaa, antais olettaa...

Sillon ku itse vielä analogiräkkien kanssa kuljin itse mulla oli kaks eri viuhkaa, joissa oli multsari toisessa päässä ja räkin kyljessä multsari liityntä siinä powercon-liitynnän vieressä. Sitten riippuen pöydästä valitsin oikean viuhkan (4R:n mukainen balansoitu XLR-viuhka tai Soundcraftin mukainen balansoimaton plugiviuhka) ja sit tarpeen mukaan sinne XLR-viuhkan päähän plugi-XLR adapteri (joita siis oli tommonen Y-adapteri, joka yhdistää kaksi XLR:ää yhdeksi "stereo"plugiksi (balansoimaton), tai ihan normi XLR-plugiadapteri)...

...nois adaptereis kannattaa sit suosia semmoisia "itsetehtyjä", joissa on hieman kaapelia liittimien välissä, koska kaikkialle ei semmoiset metallimöllykät sovi.

Mut siis toi oli sillon joskus aikoinaan ja toimi mulle. Ei välttämättä oo se paras nykytietämyksen mukaan (en tiiä, kun en nykyään käytä), mutta oli paras johon itse päädyin aikoinaan.
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
aimotuska
26.02.2012 22:09:56
Vielä ois yks melko omituinen juttu ton kompuran kanssa. Mulla on siis mikserissä balansoimattomat insertit ja tein myöskin mun viuhkasta sen mukaisen (sivu 22: http://www.ktsquareone.com/downloads/SQ1_dynamics_Op_manual_2010.zip ). Eli tip -> XLRM 2, ring -> XLRF 2, sleeve -> XLRM/F 3. Ykköspinni ei oo kytketty, mutta eikös se tarkoita vaan sitä että mulla ei oo vain sitä suojakuorta ton kaapelin ympärillä, koska sitä ei oo toisesta päästä kytketty mihinkään...

No joka tapauksessa, jos joku plugi ei oo kytketty tiskiin ja mä avaan tosta kompurasta ko. kanavan gainin +15dB huiteille, se vehje alkaa ikäänkuin soida itsekseen. Kanavan input level ledit singahtaa 0 - +6dB tienoille ja vähän randomilla saattaa jostain toisestakin kanavasta syttyä 1 tai 2 inputtilediä. Mitään ei tietenkään kuulu, koska ko. kanavat ei oo kytketty mihinkään, mut jotenkin vaikuttaa varsin omituiselta käytökseltä. Onkohan tää mun yksilö ihan terve?

Piuhassa itsessään ei oo mitään vikaa, mä oon mittaillut sen eessuntaas ja se on speksien mukainen. Mut jos input tai output-piuhan ottaa irti, tuo ilmiö häipyy. Oisko siinä jotain tekemistä sen kanssa, että inputin ja outputin kylmät karvat on plugiliittimen sleeven kautta yhdessä? Onko tossa kyseessä joku ihmeen piuhojen kautta tapahtuva kierto vai mikä ihme on kyseessä? Laitteethan on lisäksi maadoitettuja, eli mikserin ja kompuran välinen signaalimaa tulis pistorasiasta ja kompuran output on kytketty suoralla piuhalla (sieltä inserttiplugin sleevestä) laitteen inputtiin.
Ite oot ruma.
Sami_T
26.02.2012 22:36:42 (muokattu 27.02.2012 00:36:44)

hjunnila: Vielä ois yks melko omituinen juttu ton kompuran kanssa. Mulla on siis mikserissä balansoimattomat insertit ja tein myöskin mun viuhkasta sen mukaisen (sivu 22: http://www.ktsquareone.com/downloads/SQ1_dynamics_Op_manual_2010.zip ). Eli tip -> XLRM 2, ring -> XLRF 2, sleeve -> XLRM/F 3. Ykköspinni ei oo kytketty, mutta eikös se tarkoita vaan sitä että mulla ei oo vain sitä suojakuorta ton kaapelin ympärillä, koska sitä ei oo toisesta päästä kytketty mihinkään...

No joka tapauksessa, jos joku plugi ei oo kytketty tiskiin ja mä avaan tosta kompurasta ko. kanavan gainin +15dB huiteille, se vehje alkaa ikäänkuin soida itsekseen. Kanavan input level ledit singahtaa 0 - +6dB tienoille ja vähän randomilla saattaa jostain toisestakin kanavasta syttyä 1 tai 2 inputtilediä. Mitään ei tietenkään kuulu, koska ko. kanavat ei oo kytketty mihinkään, mut jotenkin vaikuttaa varsin omituiselta käytökseltä. Onkohan tää mun yksilö ihan terve?

Kyllähän tuo vähän oudolta kuulostaa. Mutta miks ihmeessä 15 dB gainia?

Mä lähtisin purkamaan tota jotenkin niin että syöttäsin linjatasoista signaalia vaikka mikserin auxista sinne kompuraan sisään ja palauttaisin johonkin kanavaan. Ja testata siinä vaikka levymusalla kaikki kahdeksan kanavaa läpi että ne tekee sitä mitä pitääkin, kontrollit ja mittaroinnit toimii jne.

Ja sitten seuraavaks insertistä sisään ja kanavaan takaisin. Ja niin edelleen. Niin kun etenee palikka kerrallaan niin kyllä se vika sieltä löytyy.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
KariS
27.02.2012 08:42:07 (muokattu 27.02.2012 08:59:34)

hjunnila: Vielä ois yks melko omituinen juttu ton kompuran kanssa. Mulla on siis mikserissä balansoimattomat insertit ja tein myöskin mun viuhkasta sen mukaisen (sivu 22: http://www.ktsquareone.com/downloads/SQ1_dynamics_Op_manual_2010.zip ). Eli tip -> XLRM 2, ring -> XLRF 2, sleeve -> XLRM/F 3. Ykköspinni ei oo kytketty, mutta eikös se tarkoita vaan sitä että mulla ei oo vain sitä suojakuorta ton kaapelin ympärillä, koska sitä ei oo toisesta päästä kytketty mihinkään...

Mitä se haittaisi, jos kytkisi sen suojan ykköspinneihin? Käsittääkseni toiminnallisuuteen ei mitenkään, mutta suojaisi signaalia ulkoisilta RF -häiriöiltä ja sellaisilta...

Just my 2 cents...

/Kari

EDIT: Kävin kattomassa tuon manuskan, niinhän siinä on opastettukin.... sleevet ykköspinniin... samoin näytetään pari sivua aiemmin pinikuvassa... (manuaali luetaan vaan viimeisessä hädässä :-) )

Vai enkö ymmärtänyt jotain oikein kysymyksessä?
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
Pauli Lappalainen
27.02.2012 09:52:57
Minä tekisin tuon piuhan näin:

Tip -> XLRM2, sleeve -> XLRM1+3, jotta laitteen sisäänmenon toinen puoli ei jää kellumaan ja keräämään häiriöitä.

Ring -> XLRF2, sleeve -> XLRF 1, tästä voi jättää pinnin 3 irti jos on elektronisesti balansoitu ulostulo, jos muuntajat niin sitten pin 1+3 yhteen.
aimotuska
27.02.2012 10:28:35 (muokattu 27.02.2012 10:29:12)
Pauli Lappalainen: Minä tekisin tuon piuhan näin:

Tip -> XLRM2, sleeve -> XLRM1+3, jotta laitteen sisäänmenon toinen puoli ei jää kellumaan ja keräämään häiriöitä.

Ring -> XLRF2, sleeve -> XLRF 1, tästä voi jättää pinnin 3 irti jos on elektronisesti balansoitu ulostulo, jos muuntajat niin sitten pin 1+3 yhteen.

Tää on käynyt mielessä mullakin, että vetäis vaan tylysti kylmät karvat maihin ykkösen kautta, mutta ei oo ollut uskallusta ja aikaa lähtä testaileen sitä, koska tossa manuskassa kovasti painotetaan mm. sivulla 20, että ykköskarvaa ei sitten kytketä balansoimattomissa systeemeissä. Kiitoksia neuvosta, ehkä se sitten kuitenkin täytyy testata vielä tälleen. Mikä on muuten syy tohon, että XLRF:stä jätetään elektronisesti balansoidussa (jollainen tuo klark näyttää olevan) kolmospinni irti? Onko se osastoa ihan sama vai oisko ihan parempikin jättää se mieluummin irti?
Ite oot ruma.
Pauli Lappalainen
27.02.2012 10:40:32
hjunnila: Tää on käynyt mielessä mullakin, että vetäis vaan tylysti kylmät karvat maihin ykkösen kautta, mutta ei oo ollut uskallusta ja aikaa lähtä testaileen sitä, koska tossa manuskassa kovasti painotetaan mm. sivulla 20, että ykköskarvaa ei sitten kytketä balansoimattomissa systeemeissä. Kiitoksia neuvosta, ehkä se sitten kuitenkin täytyy testata vielä tälleen. Mikä on muuten syy tohon, että XLRF:stä jätetään elektronisesti balansoidussa (jollainen tuo klark näyttää olevan) kolmospinni irti? Onko se osastoa ihan sama vai oisko ihan parempikin jättää se mieluummin irti?

Tuo lähdön pin 3 kytkeminen tai kytkemättä jättäminen kun mennään balansoimattomaan sisäänmenoon rippuu ihan värkin ulostulokytkennästä.
Jotkut lähtövahvistinkytkennät kestävät oikosulun ja jotkut menevät ihan kyykkyyn. Itse jätän tuon pääsääntöisesti kytkemättä, mutta jos halutaan tehdä yleiskäyttöistä piuhaa, joka toimii muuntaja-, ground compensated ja elektronisesti balansoiduissa lähdoissä, niin silloin pinnit 1 ja 3 yhteen.

Tapauskohtaista kuitenkin.
KariS
27.02.2012 11:07:45 (muokattu 27.02.2012 11:26:41)

hjunnila: Tää on käynyt mielessä mullakin, että vetäis vaan tylysti kylmät karvat maihin ykkösen kautta, mutta ei oo ollut uskallusta ja aikaa lähtä testaileen sitä, koska tossa manuskassa kovasti painotetaan mm. sivulla 20, että ykköskarvaa ei sitten kytketä balansoimattomissa systeemeissä. Kiitoksia neuvosta, ehkä se sitten kuitenkin täytyy testata vielä tälleen. Mikä on muuten syy tohon, että XLRF:stä jätetään elektronisesti balansoidussa (jollainen tuo klark näyttää olevan) kolmospinni irti? Onko se osastoa ihan sama vai oisko ihan parempikin jättää se mieluummin irti?

Nyt mulla vetää hiukan ohi ymmärryksen? Mutta mistä kohdalta...?? Oon varmaan liian suoraviivainen... :-)

Eli jos ymmärrän oikein, niin: Halutaan balansoimaton kytkentä. XLR:issä kakkonen on kuuma, eli siihen tip sendistä ja ring returnista. Kolmonen on signaalin kylmä, eli se plugien sleeveihin.

Jotta kaapelin screen tekee jotain, niin maadoitetaan se toisesta päästään XLR:n ykkösiin. Tällä päästään noista matalista brummeista eroon...

Mutta: sitä screeniä EI saa kytkeä MIHINKÄÄN plugipäässä. Ei edes yhteen. Muuten ollaan kuusessa (ehkä)... Ja se vedonpoistaja tuppaa yleensä puhkomaan kaapelin kuoren, eli tarkkana siinä kohdin.

Olisiko näin? Ei yhdistellä ykköstä ja kolmosta, kun valmistaja ei niin halua tehtävän. Otetaan vaan screenille maa Klarkin päästä ja hukataan häiriöt sinne...

Musta toi Klarkin kuva pdf:n sivulla 22 on ihan yksiselitteinen. Ja sivulla 20 sanotaan "not connected at UNBALANCED END" eli plugin päässä ei kytketä.

/Kari

EDIT: Korjasin typon... ja lisäsin smileyn...
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)