| Aihe: Basso mikserin linjatason liitäntään.  1 2 | |
|---|---|
|  aimotuska 17.09.2010 08:50:48 (muokattu 17.09.2010 08:51:56) | |
| Rocklady:  Piuha kiinni ja menoksi, jos toimii, niin mikä ettei. Näin se tahtoo olla useammassa kuin yhdessä tilanteessa kun äänen kans tuuskataan. E: Ei, en sano, että ihan joka asiaa pitää mennä vaan tuurilla kokeilemaan ;) Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli. | |
|  Sami_T 17.09.2010 09:37:14 | |
| Rocklady: Onhan maailman sivu passoja vedetty suoraan pöytään Juu, mutta mikkikanavaan. Tässä puhutaan eri asiasta. Piuha kiinni ja menoksi, jos toimii, niin mikä ettei. Juu kyllä sitä aina kokeilla voi. samitorvinen.blogspot.com | |
|  Rocklady 17.09.2010 09:40:14 | |
| Sami_T: Juu, mutta mikkikanavaan. Tässä puhutaan eri asiasta. Ei kun linja (line) reikään. Plugi piuhalla pöydän input-jakkiin. Juu kyllä sitä aina kokeilla voi. On kokeiltu satoja kertoja ja näin se vaan menee. | |
|  Sami_T 17.09.2010 12:24:16 | |
| Omat kokemukset tästä aiheesta on vaihdellu väliltä "ei tuu mitään" - "välttävä". Ne kerrat kun oon itse joutunu kytkemään jotain suoraan pöytään on ollu livetilanteita missä on ollu joku pieni hohhoijaa-mikseri lavalla ja on tilattu pari puhemikkiä ja sitten kuitenkin jostain on tupsahtanu poppareita mitkä on ruvennu pystyttämään kaiken maailman vehkeitä siihen lauteelle ja ruvennu ojentelemaan niitä plugipäitä. Ja DI-boksit on jossain muualla (kun ei oo ollu aavistustakaan että sellaisia tarvisi olla mukana). Niin on noi keikat saatu vedettyä siinä mielessä että jotain sinne yleisölle on toistettu ja rahanikin oon saanu mutta toivottavasti ei oo ollu ketään tuttuja kuulemassa. Toinen tilanne on se että kun on lähteny tekemään jollain 01V:lla tai pienellä MixWizardilla trio-bändiä mikä ei sitten ookaan ollu trio. Eli on loppunu mikkietusella varustetut kanavat kesken. Niin tällöin jos mikseri on ollu lauteilla oon tuupannu tavarat suoraan line inputtiin. Jos on ollu etupää niin oon laittanu ensin DI-boksin, kuskannu tavaran etupäähän ja siellä vetäny XLR-plugi-adapterilla sen kaman line inputtiin. Tyypillisesti tän kohtelun on saanu osakseen juurikin basso ja kiipparit. MixWizardin sillä mallilla missä on kahdeksan mikkietusta (12:2?) niin kun kytki basson suoraan niihin stereokanaviin niin siitä ei tullu yhtään mitään. Kun käänsi gainin täysille ja nosti vielä masteriakin reilusti niin jotain räpinää sieltä kuului mutta taustakohina oli sitä luokkaa että ei sillä kehdannu vetää. 01V:n kanssa on joskus loppunu ne vehkeen 12 ränniä kesken eikä oo ollu ADAT-etusta käytettävissä niin oon tuupannu basson sinne kanaviin 13-16. Niin gaini riittää eikä oo ollu häiriötä mutta jotenkin on todella etäisen kuuloinen se basso. Lisäksi ei tuu niitä alimpia taajuuksia ja ne basson ylä-äänetkin on vähän hukassa. Jotenkin on vielä tullu sellainen fiilis että osa dynaamikasta on hävinny johonkin. Radikaalilla eq:n käytöllä tosta selvittiin mutta kyllä se aika tumpun kuuloista oli. Yleisölle luultavasti meni kuitenkin 99-prosenttisesti täydestä. Akkaria oon joskus yrittäny pistää line inputtiin niin siitä ei oo tullu millään vehkeellä yhtään mitään, kuulostaa parhaimmillaankin kanteleelta. Varmaan on sellaisiakin soitin-mikseri-yhdistelmiä millä toi hommaa toimii niin hyvin että se on oikeasti käyttökelpoinen. Mutta kuitenkin. Tässä taas päästään taas jälleen kerran siihen että mitä _voi_ tehdä vs miten tehdään oikein. Ja onko riittävä taso se että "no hei siitä tulee ääntä" vai onko sillä soundillakin jotain merkitystä. Ja jos on niin kuinka paljon. samitorvinen.blogspot.com | |
|  Henri93 17.09.2010 18:28:31 | |
| HYVÄT IHMISET! Ei asiasta tarvi tehdä aina niin hankalaa :). Basso mikserin linjataso liitäntään. Onnistuuko tuo aktiivisella DI-boxilla, vai pitääkö olla jonkin sortin etuaste? Kyseessä treenikämppänauhoittelu ja mikkikanavat ovat kortilla. Tarkoitus on jakaa signaali bassovahvistimeen ja mixeriin. Basson voit lyödä suoraan mikseriin, mutta jos haluat sen haaroittaa bassovahvistimeen tarvit jonku haaroittajan esim. di-boxin tai plugi splitterin. Monesti ratkaisuna on lyödä basso di-boxiin ja siitä xlr:n äänityskoneeseen ja plugilla bassovahvistimeen. Tätä käytetään niin livenä kuin studiossakin. Joskus siihen soundiin haetaan muutaki kuin "puhdasta" basson soundia. Silloin käyetään erillaisia etuasteita yms. Mutta monesti hyvän tuloksen saa kun lyö sen basson di-boxin läpi. Myös di-boxi voi muokata basson soundia parempaan tai pahempaan suuntaan. Ite en ole huomannut tämmöstä, mutta kuullut. http://www.thomann.de/fi/behringer_di100_ultra_di.htm Tuossa on toi boxi mitä tarvit. Sen lisäksi tolle boxille pitää syöttää virtaa joko phantomilla tai patterilla. Noita löytyy yleensä jokaisesta musakaupasta :). -Hensu www.valoakansalle.webs.com | |
|  rintapek 17.09.2010 19:30:00 | |
| Henri93:  Basson voit lyödä suoraan mikseriin, mutta jos haluat sen haaroittaa bassovahvistimeen tarvit jonku haaroittajan esim. di-boxin tai plugi splitterin. Monesti ratkaisuna on lyödä basso di-boxiin ja siitä xlr:n äänityskoneeseen ja plugilla bassovahvistimeen. Ongelmahan oli siinä, et mikkikanavat on vähissä. Eli oikea ongelma on se, et mikseri on liian pieni. Jos siellä reenikämpällä useamminkin meinaa bändiä äänitellä, ni kannattaako tos nyt kovasti rahoja tärvätä laitteeseen, jolla saa basson splitattua linjatuloon ja omaan comboon? Vai kandeisko suoraan päivittää mikseri pykälää suurempaan. Tai äänittää rummut vähän vähemmillä mikeillä, että bassollekin piisais ihkaoma kanava? One kind of music only - the good kind | |
|  Henri93 17.09.2010 21:30:44 | |
| No miten tämmönen toimis http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/bassdriverdi.html ? Mää oon tosta lyöny suoraan mikseriin sun muualle. Tossa on vielä noi padit et saa säädettyä, et tulee varmasti riittävän hiljaa tai lujaa :).Tossa on vielä hyvä soundi, koska toihan on niinku etuaste pedaali. Monesti studiossa suosittu vehje. Ite ajelen tosta yleensä suoraan päätevahvistimeen ja sieltä kaappiin, koska tykkään ton soundista enemmän ku monien päätevahvistimien. Onhan toi tietenki kallis, mut on se maksanu ittensä takas moneen otteeseen. -Hensu www.valoakansalle.webs.com | |
|  himppe 17.09.2010 22:09:46 (muokattu 17.09.2010 22:11:23) | |
| Jos pedaalilinjalle lähdetään, tää on kans kova vaihtoehto: http://www.thomann.de/fi/tech_21_vt_basscharacter_series.htm Soundivalikoima on mun mielestä jopa parempi kuin BDDI:ssä. Ulostulo on linjatasoinen joten tuolla signaalin voi halutessaan tuupata tuosta suoraan päätteelle ja siitä kaapille. BDDI taas tarjoaa monipuolisemmat kytkentävaihtoehdot (efektoitu signaali XLR:stä ja plugista, kuiva signaali plugista ja näiden yhdistelmät). Edit: toi boksi ei taida purra tähän caseen kun signaalia ei saa jaettua kahtia. Jatkakaa. | |
|  piivei 22.09.2010 12:46:12 | |
| kyllä ihan ehdottomasti kannattaa di boxin kautta soittaa sekä aktiivi että passiivibasso jos otetaan suoraan tiskiin. en osaa selittää mistä johtuu mutta soundista tulee paljon ohuempi ja vaikuttaa että jotain siitä signaalista jää välille muuten. | |
|  McLeach 21.05.2018 12:12:16 | |
| Vanha on, kyllä! Mutta joo kaverin markbassin nupista löytyy line out xlr-liittimellä. Onko järkevin tapa lyödä tuo pöytään suoraan line inniiin adapterilla (koska plugi input) vai diboksilla mikkietuseen? Ei ymmarra. Olen törmännyt ennen aina plugiliitännällä varustettuihin line outteihin tai sitten xlr- direct outteihin... | |
|  sepisti 21.05.2018 23:58:51 | |
| McLeach: Vanha on, kyllä! Mutta joo kaverin markbassin nupista löytyy line out xlr-liittimellä. Onko järkevin tapa lyödä tuo pöytään suoraan line inniiin adapterilla (koska plugi input) vai diboksilla mikkietuseen? Ei ymmarra. Olen törmännyt ennen aina plugiliitännällä varustettuihin line outteihin tai sitten xlr- direct outteihin... Mikä Markku? No, olen 99% varma, että toi on sama kaikissa niissä... Eli xlr-line out on se DI-ulostulo siinä vahvistimessa. Vedät vaan tavallisella xlr-mikkipiuhalla suoraan mikseriin ja annat palaa. https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo | |
|  anapena 22.05.2018 10:04:49 | |
| sepisti: Mikä Markku? No, olen 99% varma, että toi on sama kaikissa niissä... Eli xlr-line out on se DI-ulostulo siinä vahvistimessa. Vedät vaan tavallisella xlr-mikkipiuhalla suoraan mikseriin ja annat palaa. On siinä se, että mikkiliitäntään voi tulla liikaa, voi joutua jarruttamaan lähtöpäässä. Sikäli linja/plugiliitäntä on huolettomampi. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
|  dewil 22.05.2018 11:15:10 | |
| Se on yleensä nimenomaan linjalähtö. Jos tulee liian kuumaa kamaa, niin pädi päälle mikseristä. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
|  McLeach 22.05.2018 13:01:35 | |
| En muista tähän hätään mallia, mutta manuaalissakaan ei mainittu mitään direct outista. Ainoastaan line out. | |
|  anapena 22.05.2018 15:06:33 | |
| Plugiadapteri vois olla mallia stereoplugi(trs), niin pysyy balansoituna. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
|  sepisti 22.05.2018 19:52:01 | |
| McLeach: En muista tähän hätään mallia, mutta manuaalissakaan ei mainittu mitään direct outista. Ainoastaan line out. Lainaus Markun sivuilta Other features, already appreciated by Little Mark users... ... and pre/post EQ switch for the XLR DI output. Mä voin toki olla väärässäkin, mutta DI-ulostulon tarkoitus lienee tuottaa balansoitua signaalia. Linjatasoista ja balansoitua sieltä xlr-liittimestä noissa Markuissa tulee. Suurimmassa osassa Markkuja on line out -signaalin tason säätämiselle oma potikka, josta voi jarruttaa, jos mikserin etunen menee ruvelle. Jos kyseessä on vanhempi laitos, potikkaa ei välttämättä ole, mutta sellaisenkin vahvistimen kanssa vedettiin monta vuotta suoraan xlr:llä A&H:n 16:2- tai B:n X32-tiskiin ilman ongelmia. Ei muuta kun kovaa ajoa vaan :) https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo | |
|  musamies 01.06.2018 16:00:47 | |
| Henri93: HYVÄT IHMISET! Ei asiasta tarvi tehdä aina niin hankalaa :). Basson voit lyödä suoraan mikseriin, mutta jos haluat sen haaroittaa bassovahvistimeen tarvit jonku haaroittajan esim. di-boxin tai plugi splitterin. Kyllähän bassovahvistimen voi kytkeä myös niin, että laittaa piuhan eka mikseriin ja siitä AUX:illa bassovahvistimeen samanlailla kuin muihinkin monitoreihin. | |
| ‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›  1 2 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)