Aihe: Bassosoundi keikoilla, festareille ym. tapahtumissa
1 2 3
Esp
18.07.2010 01:27:57

Johnny Buzz:
Ai niin ja Crashillä oli viime kesänä jäähyväiskeikalla todella timangit bassosoundit. Ei tietoakaan jyräävästä meiningistä vaan erottelevaa ja tasapainoista soundia. Tämä vielä päälavalla, joten aika hyvä benchmark siihen, että kyllä toi homma on mahdollista saada toimimaan isollakin lavalla.

Isollahan tuo nyt yleensä on helpompaa, kuten tässä on ehkä rivien välistä saattanut pystyä lukemaan, paino tietysti sanalla yleensä. Kuten tuossa myös todettiin, ei noita fysiikan lakeja miten ääni käyttäytyy ole vielä pystynyt mikään laite tai ihminen kumoamaan. Sitä odotellessa.

Yleinen ongelma on myös miksaajien ja varmasti myös joidenkin basistien mieltymys hymy-eq -soundiin. Se basson todellinen luonne löytyy kuitenkin sieltä ala-middlestä ja middlestä. Itse olen ottanut tavaksi jokaisella isommalla keikalla huomauttaa miksaajalle, että ei sitten hymy-eq:ta kiitos.

Onko siinä sitten ongelmaa, jos kyseinen soundi on basistin oma mieltymys ja tukee bändin soundia? Harvempi yleisön edustaja on tullut sinne (jonkun mielestä) jumalaista bassosoundia kuuntelemaan. Tosiaan jos jotain soundimieltymystä itsellä on, niin siitä on hyvä kertoa miksaajalle, koska vaikka ns. "palveluammatti" on kyseessä, ei miksaajat siinä missä kukaan muukaan, ole kehittäneet taitoa lukea ajatuksia. Kyllähän sen usein näkee bändin naamasta, jos jokin mättää, mutta hienoa olisi kuulla etukäteen, että mitä haetaan.

Ja mitä rantasaunaan tulee, niin kyllä siitä kaapista saa helposti ulos erottelevaa soundia enkä itse näe sen ongelmaksi ollenkaan alapäävoittoisuutta.

Kyllä, siitä saa myös perkeleellisen metelin monen kymmenen metrin päähän. Olenpa itsekin kokeillut eräässäkin useamman tuhatta vetävässä paikassa, kuinka basson kanavan liukua liikuttamalla soundi ei pahemmin muuttunut, eikä volakaan isommin. Rantasauna oli silloin lavalla, ja PA oli riittävän iso.
Täh?!?
miffe
21.07.2010 01:12:39
santtus: Ymmärrän perustelusi B2:sen kanssa, mutta täytyy ihan vakavasti kysyä, että jos se on mielestäsi yksi huonoimmista suppasista, mihin vertaat sitä? Mikä siis on se kultainen joukko suppaskaiuttimia, joka vetää pitkää kaulaa siihen?

En ole hän, jolta kysytään, enkä pidä kyseistä komoottia edes huonona (futaa infra-moodissa helvatan hyvin), mutta yksinuottiselta se kuulostaa esim. hyviin torvilootiin verrattuna.
turkulainen
santtus
22.07.2010 19:30:24
B2 on kuitenkin tehty d&b:n järjestelmiin ja useimmiten se ei toimi ainoana suppaskaiuttimena. Ymmärtääkseni se on alunalkaen toiminut C sarjassa C4 subin jatkeena ja samaten nykyään Q-sarjan kanssa.

Mä diggailen aina ihmisiä, jotka harrastaa internet provoamista jopa jonkinlaisten perustelujen kanssa, mutta eivät ole valmiita jatkamaan juttua loppuun saakka. B2 on jo tietynikäinen tuote ja muista huippumerkkien vanhemmista sarjoista esim lacousticin SB218:kaan ei ilmeisesti pärjää heidän nykyiselle Sb28:lleen, eli kehitys menee eteenpäin. Mun mielestä on aina hauskaa löytää uusia hyviä kaiuttimia, joten siksi olin kiinnostunut kuulemaan mahtavista huippusuppasista. Ilmeisesti _Pasi_ ei kuitenkaan tähän huutoon halunnut vastata.
miffe
25.07.2010 01:42:46
santtus: B2 on kuitenkin tehty d&b:n järjestelmiin ja useimmiten se ei toimi ainoana suppaskaiuttimena. Ymmärtääkseni se on alunalkaen toiminut C sarjassa C4 subin jatkeena ja samaten nykyään Q-sarjan kanssa.

Liekö tuo kuitenkin tehty jo F-sarjan jatkeeksi. Ammoisina aikoina oli B1 (2x 15") ja se oli bueno tiettyyn pisteeseen asti, mutta eihän semmosella refleksilootalla ihmeitä tehnyt.
turkulainen
multipaavo
25.07.2010 19:49:43 (muokattu 25.07.2010 19:50:12)

santtus: esim lacousticin SB218:kaan ei ilmeisesti pärjää heidän nykyiselle Sb28:lleen, eli kehitys menee eteenpäin.

Suurin muutos SB218:n ja SB28N välillä on refleksiputkissa, joiden suuaukot on muotoiltu "torvimaisiksi" 218:a riivaavien virtausäänien tappamiseksi. Muistelisin, (ny ei jaksa tarkistaa faktoja) että SB28 on myös dB:n kaksi herkempi ja taisipa se mennä jopa pari herziä alemmaskin. Mutta toden totta, kehitys kehittyy.

Mä kutsun B2:sta sumutorveksi :D
Infra modessa muiden bassokaiuttimien kera se pelaa ihan ok, mutta ainoana subsuttimena sen kanssa eläminen on vähän niin ja näin.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
_Pasi_
25.07.2010 21:46:12
santtus: B2 on kuitenkin tehty d&b:n järjestelmiin ja useimmiten se ei toimi ainoana suppaskaiuttimena. Ymmärtääkseni se on alunalkaen toiminut C sarjassa C4 subin jatkeena ja samaten nykyään Q-sarjan kanssa.

Mä diggailen aina ihmisiä, jotka harrastaa internet provoamista jopa jonkinlaisten perustelujen kanssa, mutta eivät ole valmiita jatkamaan juttua loppuun saakka. B2 on jo tietynikäinen tuote ja muista huippumerkkien vanhemmista sarjoista esim lacousticin SB218:kaan ei ilmeisesti pärjää heidän nykyiselle Sb28:lleen, eli kehitys menee eteenpäin. Mun mielestä on aina hauskaa löytää uusia hyviä kaiuttimia, joten siksi olin kiinnostunut kuulemaan mahtavista huippusuppasista. Ilmeisesti _Pasi_ ei kuitenkaan tähän huutoon halunnut vastata.

Kyl se vastailee kunhan mestoille aina valilla ehtii. B2 tehtiin 90-luvun alkupuoliskolla F-sarjan tarpeisiin eika sita ole taidettu sen jalkeen sen kummemin muutella. Mittailin sita tuossa parisen viikkoa sitten, eika nyt mitaan mullistavaa loytynyt. Onhan se herkka, kuten kaikki kapealle viritetyt bandpass vehkeet on, mut siihen se jaa. Myos inframoodissa. Ei sen infra ole viela infraa nahnytkaan, tosin livemusan tarpeisiin ihan riittavan alas se menee, noin 32 hertsin nurkkaan mika on bassolle alin taajuus mihin noita soittimia viritellaan ja mihin ne pystyy. Konemusat on sit asia erikseen. Fyysinen laatu jattaa myos hitusen toivomisen varaa. Suurin ongelma kapealle viritetylla bandpass kotelolla on tarkkuuden puute. Eraalta toiselta foorumilta lainattu mielipide B2:sesta kertoo:

"The great thing about the B2 is, as the bass is so slow and ponderous, you can still hear it long after the same kick / impulse has stopped from the main system.

To lots of people this makes it sound loud, deep and impressive. To me it simply sounds detached.

The problem gets worse when you hear B2's supporting non D&B systems - recently at the gig i went to in birmingham, they were using a hang of approx 24 martin line array per side ( sorry, cant remeber the model) with a dozen B2's a side. I was sitting 2 rows infront of the mix position, dead centre.
No integration, no accuracy, very fuzzy and annoying to listen to. The sub was arriving after the bass from the arrays. Subs were positioned directly underneath the hangs.

But, im clearly in the minority, it seems that most sound engineers have plenty of reverance for the B2....but there not for me."

Siina samalla tulee syita esille itse aiheeseen, eli miksi bassosoundi kusee keikalla.

Jaa, etta mika on parempi? No tarkkuudelsta puhuttaessa lahes mika tahansa torivkuormitteinen komero. Esim. Funktion Onen 2x18" torvi.

Refleksien puolella on monenmoista purnukkaa tarjolla joiden paremmuutta on hankala mitata kun yksi tykkaa yhdesta ja toinen toisesta soundista mutta melkoisen moni, kuten vaikkapa Martin Audion WS218X parjaa soundillisesti B2:selle mainiosti, mutta ei herkkyydessa. Sitakin pukkaa vaivaamaan yksinuottisen oloinen sointi virityksesta johtuen mutta toisto on kuitenkin tarkempi.

Sit jos mennaan ihan puhtaasti laatuun ja unohdetaan suuri herkkyys ja suihkumoottoria hipovat aanenpaineet niin eraalta brittivalmistajalta on tulossa hifimman puoleinen subbanen joka on todellinen infra-subbanen. Alarajataajuus 23Hz -3dB 130dB jatkuvalla paineella. Niita vaan tuskin Suomessa koskaan nahdaan, eika merkki ole "rock-uskottava" tai "yleisesti hyvaksytty" vaikka laadullisesti parjaa hyvinkin pitkalle sokkotesteissa. Mm. Nexon PS-15 ja PS-10 havisivat testin.

Etta tammosta talla kertaa, mieli avoimena ja uusia tuulia tutkiessa ja juurtuneita kasityksia kyseenalaistaessa.
santtus
26.07.2010 00:22:06
Kiitoksia.

Kerro ihmeessä lisää siitä brittimerkistä. Pienempienkin brittifirmojen tuotteita kuten EM Acousticin Quake suppasia löytyy Suomesta, joten en olisi lopulta niinkään hämmästynyt, jos niitä Suomeen tulisi.

Festarikokoisten settien suppashommat ovat hämmästyttävän vaikeita asioita. Ensinnäkin mielipiteitä niiden tasosta suhteessa yläkertoihin, soundista yms. on monia. Lisäksi hommaan vaikuttavat erilaiset konfiguraatiomahdollisuudet (LR, arc, lennätys, groundstack...), käytettävissä oleva kaiutinmäärä (useimmiten liittyy rahaan), katettava alue, kaiuttimien ajastaminen suhteessa toisiinsa, viritykseen käytettävissä oleva aika ja työkalut ja tärkeimpänä kaikesta setin virityksestä vastuussa olevan henkilön tietotaito edellä olevista asioista.

Pitkällä kokemuksella ja ammattitaidolla huonommastakin järjestelmästä saa enemmän irti ja vastaavasti hyvin suunniteltu kaiutinjärjestelmä helpottaa huomattavasti hyvään lopputulokseen pääsemisessä. Näitä yhdistelmällä päästään useimmiten hyvään lopputulokseen. Silti hommassa on niin monta muuttujaa, että festarin bassosoundin arvioiminen tuntematta siihen vaikuttaneita tekijöitä ei ole mikään helppo homma.
santtus
26.07.2010 00:34:21
Ja sanottakoon vielä, että en missään nimessä ole väittämässä B2:sta maailman parhaaksi suppaseksi tai mitenkään yleiskäyttöiseksi. Ennemminkin arvostan d&b:tä hyvien kokonaisjärjestelmien suunnittelijana. Siksi tuo Martin / B2 yhdistelmä ei toimi mielestäni hyvänä esimerkkinä sillä tuollainen käyttö ei missään nimessä ole ollut tarkoituksena B2:sta suunniteltaessa.

Lähinnä menin tarttumaan varsin raflaavaan "B2 on yksi huonoimmista subbasista mita vastaan on tullut" -lainaukseen. Jos se tosiaan on tilanne, toivoisin itse olevani yhtä onnellisessa tilanteessa. :)
Sami_T
26.07.2010 05:41:50 (muokattu 26.07.2010 05:45:12)

_Pasi_: Eraalta toiselta foorumilta lainattu mielipide

_Pasi_: eraalta brittivalmistajalta on tulossa hifimman puoleinen subbanen

_Pasi_: laadullisesti parjaa hyvinkin pitkalle sokkotesteissa. Mm. Nexon PS-15 ja PS-10 havisivat testin.

Miltä foorumilta? Onko linkkiä? Mielellään lukisin että mitä muuta samassa threadissa on kirjoitettu.

Onko mitään syytä olla kirjoittamatta sitä että miltä brittivalmistajalta? Kun tuskin tuo mikään salaisuus on.

Mun nähdäkseni PS15 tai PS10 ei liity tähän bassokeskusteluun yhtään mitenkään. Ja jos unohdetaan se niin voisko kirjoittaa että missä sokkotestissä.

Kun tossa sun kirjoituksessa nyt heitellään ilmaan vähän kaikenlaista mutta lähteet on hämärän peitossa.
samitorvinen.blogspot.com
Sami_T
26.07.2010 07:03:15

Jos palataan takaisin siihen mistä tämä keskustelu lähti niin threadin aloittajahan ihmettelee sitä että miksi keikoilla basso ei kuulosta bassolta.

Arvelisin että keskustelun aloittajan "tavoitesoundi" on sellainen mitä tyypillisistä bassokamoista tulee ulos soittajalle itselleen. Ja tämä on myös se että miten itse miellän että miltä sähköbasso instrumenttina kuulostaa.

Sitä mä jo tossa aikaisemmin analysoin että miksi tuo homma ei aina toteudu. Eli joko se on enemmän/vähemmän hankalaa (mihin on eri syitä) tai sitten ei edes haluta että basso kuulostaa siltä mitä kanavaan tulee (mihin siihenkin on eri syitä).

Jos puhutaan festariolosuhteista ja tavoitteena olisi tehdä "oikeaa" bassosoundia niin kyllä mun mielestä on rohkeaa syyttää PA:ta siitä että homma ei toimi.

Bassosoundista kun keskustellaan niin pitäisi muistaa se että sieltä subbariosastolta tulee ainoastaan ne aivan alimmat taajuudet. Niin onhan se tietenkin mukavaa jos on sellainen järjestelmä millä ne saadaan toistettua mahdollisimman hyvin ja tasaisesti ympäriinsä. Mutta se basson ominaissoundi tulee jostain ihan muualta kuin subbareista.

Kyllä mä nyt väittäisin että jos soittajalla on homma hallussa ja on joku mikä hyvänsä jotenkuten riittävä ja ehjä ja jonkinlaisessa vireessä oleva suomalainen festari-PA niin sieltä pystyy virpomaan ulos sellaista soundia mihin tämän ketjun aloittaja olisi jo jollain muotoa tyytyväinen.

Siis tottakai poikkeuksiakin on (siis sellaisia järjestelmiä mistä ei vaan kertakaikkiaan lähde, mutta yleensä niistä ei sitten lähde bassosoundin lisäksi mitään muutakaan)

Kuitenkin. Jos muusikko valittaa bassosoundia ja selityksenä ruvetaan osoittelemaan jotain lavan alla olevaa komoottia niin ollaan mun mielestä vähän hakoteillä.
pfl
27.07.2010 16:32:02
Itse haluaisin kuulla jonkun festarisetin alakerran hoidettavan BL Acousticsin Lab sub / USB midbasso -kombolla, joka omaan korvaan on jotakuinkin puhtainta ja nopeinta bassoa mitä olen kuullut. Pasille nämä taitavat olla ainakin jotakuinkin tuttuja laitteita.

http://www.bl-acoustics.fi/

Hönöt saivat juuri valmiiksi uusia kaappeja, joten tällä hetkellä heillä on käytettävissä 10 subitorvea ja 10 yläbassoa hoitavaa kaistanpäästötorvea.
Verrattuna moneen ratkaisuun mitä isoilla kesteillä kuulee, uskoisin tuon läjän tuottavan ihan eritavalla puhdasta ääntä myös livetoiminnassa.
Sami_T
27.07.2010 20:52:23 (muokattu 27.07.2010 21:07:12)

pfl: Itse haluaisin kuulla jonkun festarisetin alakerran hoidettavan BL Acousticsin Lab sub / USB midbasso -kombolla, joka omaan korvaan on jotakuinkin puhtainta ja nopeinta bassoa mitä olen kuullut. Pasille nämä taitavat olla ainakin jotakuinkin tuttuja laitteita.

http://www.bl-acoustics.fi/

Hönöt saivat juuri valmiiksi uusia kaappeja, joten tällä hetkellä heillä on käytettävissä 10 subitorvea ja 10 yläbassoa hoitavaa kaistanpäästötorvea.
Verrattuna moneen ratkaisuun mitä isoilla kesteillä kuulee, uskoisin tuon läjän tuottavan ihan eritavalla puhdasta ääntä myös livetoiminnassa.

Mitä varten noiden nettisivuilla hyppää heti silmille B-laitteita ja kasa hippejä joraamassa jossain puskassa.

No kuitenkin, noita Lab Subeja ja USB-purkkeja nyt voi rakennella kuka hyvänsä. USB on uudempi juttu, Lab Sub taas on ollu olemassa iät ja ajat ja jos vaan pärjää sen koon ja painon kanssa niin mikäs siinä, pitäisi olla ihan kelpo peli.

Mutta ei noissa nyt mitään ihmeellistä kyllä ole. Konemusiikki-DIY-joukahaisten keskuudessa tuntuu olevan suosittu juttu mitä oon tota PSW:n Lab Sub-foorumia joskus lueskellut.

Jos ei jollekulle ole Lab Sub tuttu niin tässä vähän linkkejä:

LAB Subwoofer Project Documentation Page - drawings, photos, specs and more:
http://www.prosoundweb.com/article/ … age_drawings_photos_specs_and_more/

PSW Sound Reinforcement Forums: LAB Subwoofer:
http://srforums.prosoundweb.com/index.php/f/3/0/

USB Bass Bin:
http://www.freespeakerplans.com/usb.html
markotetri
27.07.2010 23:38:23
Mä haluan sanoa äkkiä tähän aiheeseen pari juttua:

1. Jos popparinpirulaiset sovittaisivat kappaleet niin, etteivät kitarat, kiipparit ja muut soittimet kilpailisi tilasta basson kanssa, olisi basson soundi paljon helpompi tuoda esiin. Kyllä, yksittäisenä soundina, kun muut eivät ole häiritsemässä, bassosta on melkoisen helppo saada aikaan juuri sellainen soundi kuin halutaan. Muun musiikin seasta sen nyanssien esiin kaivaminen on useimmiten käytännössä mahdotonta.

2. Pikkasen korpee kun nippelitietäjät kertovat, minkätyyppinen subikomootti on teoriassa parempi kuin toinen. Kyllä, niillä on käytännössäkin eroja, mutta useilla kommentoijilla ei tunnu olevan juurikaan käytännön kokemusta asiasta, ainakaan kovin laajalta alueelta.

Käykääpä juipit ensin tekemässä muutamia kymmeniä keikkoja erilaisilla isoilla festariPA-ratkaisuilla ja menkääpä useita kertoja suunnittelemaan, rakentamaan, mittaamaan ja virittämään suuritehoinen äänentoistojärjestelmä niistä palikoista mitä satutte saamaan, ja tulkaa sitten kertomaan mikä olisi paras ratkaisu. Ei teoriassa, vaan käytännössä.
Artificiality is normal to the medium.
pfl
28.07.2010 02:27:02
Tietenkin noita voi rakennella kuka hyvänsä, sehän se pointti noitten suunnittelijoilla on ollutkin, tilanne nyt vain on sellainen että ainoat jotka täälläpäin noita ovat vaivautuneet tekemään ovat juurikin tuon kyseisen lafkan heput. Lab on myös tosiaan jo ollut olemassa hyvän aikaa, mutta meikäläisen korvaan se on kyllä helposti sieltä laadukkaammasta päästä subikaappeja, suosittelen joskus kokeilemaan. Varsinkin naitettuna yhteen USB:n kanssa toimii todella mässysti.
musamies
28.07.2010 10:08:42
Eilen tuli oltua testaamassa ulkona omatekoisia subeja ja mukana kuvioissa oli minun vanha HIFI 100/1 jakosuodin tällä kertaa tarkoituksena, ettemme käytä siltakytkentää ohmien takia.

Homma meni reisille kun ei päästy kätevästi vaihtamaan subbareiden vaihetta ja erottamaan yläpäiden ja subien taajuuskaistoja riittävästi toisistaan. Yllättäen yläpäät ja subit söivätkin toisensa bassotaajuuksia vaikka subbarit ja yläpäät toistivat ääntä yksin ihan hyvin.

Kajarit toimi kuitenkin hyvin yhdessä jos ne kytki suoraan toisiinsa samalla johdolla, mutta suodin sotki tilanteen. Aiomme kokeilla asiaa uudemman kerran oliko Alto merkkisellä jakarilla.

Hyvä, ettei menty testaamaan johonkin keikalle laitteita olettaen, että ne toimii heittämällä hyvin yhdessä.
Einherjar
28.07.2010 12:26:44
musamies: Eilen tuli oltua testaamassa ulkona omatekoisia subeja ja mukana kuvioissa oli minun vanha HIFI 100/1 jakosuodin.....

Ei tämä kyllä nyt mahda liittyä asiaan kovin hirveästi...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Tomppis2
28.07.2010 12:36:03

Einherjar: Ei tämä kyllä nyt mahda liittyä asiaan kovin hirveästi...

Ulkona = festareilla:-)
MJ
28.07.2010 16:48:19
Tää keskustelu alkaa meneen tosi noloksi..

Varsinkin festareilla kyllä riippuu aika paljoki missä istuskelet sitä musaa kuuntelemassa.
Ellei sitten ole fiksusti laitettu niitä subeja sinne, että tulee muuallekki ku sinne koppiin.
JA kyllä musta ainaki basso kuulostaa aika oudolta ku jätetään se alakerta kokonaan siitä pois.
Sitä kai moni yrittää myös nuilla festareilla kompensoida, että vejellään sitä alakertaa herkummin keskelle, että sivuillekki tulis jotain.. Aika harva siinä keskellä kuitenki joraa...
Mutta helppohan se on siellä teltan takana 1.5 promillen kännissä mussuttaa että ite tekisin paremmin. Taustoja sen paremmin tietämättä.. Kantsii mennä ens kerralla kysyyn jos joku kuulostaa paskalta, että miksi? Se miksaajaki saattaa arvostaa. Jos oot asiallinen meinaan.
rintapek
28.07.2010 17:18:04

Einherjar: Ei tämä kyllä nyt mahda liittyä asiaan kovin hirveästi...

Kui niin? Bassosaundi keikalla. Ei kaikki keikat o festareita. Yleisöä sitä on paikalla pienemmiskin tilaisuuksissa.
One kind of music only - the good kind
musamies
28.07.2010 18:44:33 (muokattu 28.07.2010 18:47:03)
rintapek: Kui niin? Bassosaundi keikalla. Ei kaikki keikat o festareita. Yleisöä sitä on paikalla pienemmiskin tilaisuuksissa.

Kyl kyseinen suodin on ollut mukana vaikka minkälaisilla keikoilla ja nimenomaan sellaiseen käyttöön laitteita ollaan kasaamassa. Juurikin kyse on nyt nimenomaan bassosaundista.

Otsikossa lukee: "Bassosoundi keikoilla, festareille ym. tapahtumissa"
Täällä päin ei juurikaan ole festareita, mutta sensijaan keikkoja ja tapahtumia on. Suodin on ollut sellaisissa mukana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)