![]() 18.06.2010 23:47:51 | |
---|---|
Teijo K.: Soittaminen ja laulaminen on kaksi aika eri asiaa. Turha sotkea niitä toisiinsa missään mielessä. Kylhän ne ainakin miksauksessa toisiinsa sotketaan... Luulisi, että laulu olisi kiinnostavinta kuulla yhtä makeana kuin se yleisöllekin menee. | |
![]() 19.06.2010 04:21:11 | |
Luulisi, että laulu olisi kiinnostavinta kuulla yhtä makeana kuin se yleisöllekin menee. Luulisi, että laulaja haluaisi muodostaa parhaan mahdollisen äänen menemään sinne yleisölle. Jos monitorisoundi kuorrutetaan tanakalla kaikumössöllä, niin aika moni laulaja "veltostuu", kun monitorisoundista tulee anteeksiantavampi. Toki jonkinlainen kompromissi on mahdollista, joillekin se fiiliskaiku vain pitää olla olemassa.. katellaan... | |
![]() 19.06.2010 10:44:40 | |
duane: Luulisi, että laulaja haluaisi muodostaa parhaan mahdollisen äänen menemään sinne yleisölle. Jos monitorisoundi kuorrutetaan tanakalla kaikumössöllä, niin aika moni laulaja "veltostuu", kun monitorisoundista tulee anteeksiantavampi. Toki jonkinlainen kompromissi on mahdollista, joillekin se fiiliskaiku vain pitää olla olemassa.. Juuri tämä. Se kiipparin soundi ei "veltostu", vaikka sihen miten lisäisi monitorointiin kaikua. Koska laulusoundi muodostuu suoraan siinä laulajassa, puhutaan täysin eri asioista joita ei kannata sotkea toisiinsa. Äänen muodostuksen kannalta. Huonot vitsit erikseen toki. | |
![]() 19.06.2010 11:14:45 | |
Muistan taas (juttu numero 213), kun tuttu tavarantoimittaja kerran pohti, mitä virolainen laulajatar oikeen tahtoi, kun se toitotti että "kusa mi kaja?" tms. Niin kaikuahan se tahtosi monitoriinsa. My life is like an Opel-highway. | |
![]() 19.06.2010 13:36:45 | |
No laitetaanko sitä kaikua ylipäätänsä mihinkään soittimeen/lauluun sinne monitoriin? www.valoakansalle.webs.com | |
![]() 19.06.2010 13:53:46 | |
Henri93: No laitetaanko sitä kaikua ylipäätänsä mihinkään soittimeen/lauluun sinne monitoriin? Silloin kun mä oon ollut puikoissa, tai mun bändit lauteilla, niin ei. Ainoa poikkeus on, jos kuivaa signaalia ei tule ylipäätään ulos mistään. Synat ja efektoitu kitarasoundi lähinnä. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel | |
![]() 19.06.2010 20:58:00 | |
Henri93: No laitetaanko sitä kaikua ylipäätänsä mihinkään soittimeen/lauluun sinne monitoriin? Laitetaan jos näin halutaan, jos ei haluta niin sit ei laiteta. Monitorointi on niin monien asioiden summa et siinä ei oikeesti oo vain yhtä ja ainoo oikeeta tapaa tehä sitä. Kuten niin monta kertaa aiemmin todettu tällä samalla foorumilla niin kaikki riippuu kaikesta. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 19.06.2010 21:22:18 | |
IMO: Paskemmilla kamoilla ja / tai hentoäänisen laulajan / osaamattoman laulajan / kovaäänisen lavabändin kanssa kandee tosta monitorikaiusta olla huolissaan sit kun laulaja on muuten tyytyväinen monitorointiin. Kuulee hyvin & soundista ei ole tarvinnut tinkiä muuten tippaakaan. Tosin, täähän on täysin turha kommentti, koska kaikilla toki on bändi balanssissa ja sopivalla lavavolalla. Ja kaikki osaa laulaa niin että ääntäkin tulee hyvässä hallinnassa ja vieläpä mikkiin. I ain't gonna work on Maggie's farm no more | |
![]() 19.06.2010 22:05:06 | |
Eikös osa vetele edelleen ihan kahdella sopivasti sijoitetulla laulukaapilla, josta tulee myös kaikua jos sellainen on laitteistossa. Tätä menetelmää on tullut myös itse hyödynnettyä eikä ole tullut mieleenkään, että kaiku pitäisi ottaa pois. | |
![]() 19.06.2010 22:13:55 | |
musamies: Eikös osa vetele edelleen ihan kahdella sopivasti sijoitetulla laulukaapilla, josta tulee myös kaikua jos sellainen on laitteistossa. Tätä menetelmää on tullut myös itse hyödynnettyä eikä ole tullut mieleenkään, että kaiku pitäisi ottaa pois. Eikös osa vetele ihan oikeilla monitoreilla ja sit niil on PA erikseen ja molemmissa näissä omat kaiut, jos sellaiset on tahdottu mukaan ottaa. Tälleen mä oon tottunu tekeen. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 19.06.2010 22:36:26 | |
musamies: Eikös osa vetele edelleen ihan kahdella sopivasti sijoitetulla laulukaapilla, josta tulee myös kaikua jos sellainen on laitteistossa. Tätä menetelmää on tullut myös itse hyödynnettyä eikä ole tullut mieleenkään, että kaiku pitäisi ottaa pois. Varmaan vetelee. Nyt puhuttiin kuitenkin monitoroinnista. I ain't gonna work on Maggie's farm no more | |
![]() 19.06.2010 23:40:15 | |
stnprkl: Eikös osa vetele ihan oikeilla monitoreilla ja sit niil on PA erikseen ja molemmissa näissä omat kaiut, jos sellaiset on tahdottu mukaan ottaa. Tälleen mä oon tottunu tekeen. Joo ihan hyvä tietää toi ku mää oon tähän asti eläny pitkälti siinä käsityksessä, että se kaiku vaan pilaa laulaja suoritusta, mutta jotku ilmeisesti kuitenki haluaa. Onko ihmisillä tietoa, että miten sit korvanapeissa. Onko niissä yleensä kaikua soittajan/laulajan omassa äänessä? Tai ku siinähän pyritään tekemään mahollisimman "normaalin" kuuloiset soundit. "Vähän kaikkea ja omaa viel vähän enemmän" perjaateella. Tietenki tämä riippuu varmaan pitkälti myös tapauksesta. Mut ite en oo pahemmin nappeja miksaillu niin kiinnostais vähän tietää :). -Hensu www.valoakansalle.webs.com | |
![]() 19.06.2010 23:44:13 | |
Henri93: Joo ihan hyvä tietää toi ku mää oon tähän asti eläny pitkälti siinä käsityksessä, että se kaiku vaan pilaa laulaja suoritusta, mutta jotku ilmeisesti kuitenki haluaa. Onko ihmisillä tietoa, että miten sit korvanapeissa. Onko niissä yleensä kaikua soittajan/laulajan omassa äänessä? Tai ku siinähän pyritään tekemään mahollisimman "normaalin" kuuloiset soundit. "Vähän kaikkea ja omaa viel vähän enemmän" perjaateella. Tietenki tämä riippuu varmaan pitkälti myös tapauksesta. Mut ite en oo pahemmin nappeja miksaillu niin kiinnostais vähän tietää :). -Hensu Jotku diggaa jotku ei, toisilla se on jopa päivästä kiinni millon sitä kaikua halutaan ja millon ei :) Toiset taas sanoo et ilman ei voi vetää ikinä missään tilanteessa. Omille työnantajille annan yleensä laitteiston niin salliessa kaikua solistille omaan lauluunsa (näillä kavereilla se ei siis oo elinehto vaan kiva bonus sillon kun on). Tekee siitä mukavamman kuunnella kun ei oo täysin kuiva soundi. Yleisömikit omalla osallaan jeesaa myös siinä. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 20.06.2010 00:22:47 (muokattu 20.06.2010 00:38:31) | |
Eli... jos moni tykkää laittaa kaiun päälle mikäli on kaksi kaiutinta vaikka bändin takana, miten tilanne yhtäkkiä muuttuu jos nämä kaiuttimet on vaikka aux:illa säädettäväksi kytketty, sijoittelu vähän erilainen ja yleisölle omat kaiuttimet? Toiset taas sanoo et ilman ei voi vetää ikinä missään tilanteessa. Ainakin kaveri, jonka päätyö on tanssikeikkailu haluaa nimenomaan kaiun niin, että kuulee sitä itsekin. Olen niitä, jotka on miksannut pääasiassa lavalta käsin koska on tullut samalla myös soitettua. Minun näkökulmasta homma toimii niin, että yrittää tehdä äänestä hyvänkuuloisen lavalla - tadaa - jos homma kuulostaa hyvältä lavalla, se on helppo saada kuulostamaan hyvältä myös yleisölle. Samalla pystyy arvioimaan minkälainen kaiku tilanteeseen sopii. näillä kavereilla se ei siis oo elinehto vaan kiva bonus sillon kun on Minun mielestä taas se oikee maailmanluokan saundi irtoaa vain kaikujen kera :D Ite kun soitan kiippareita, homma menee niitten kohdalla pikemminkin niin päin, että ainoastaan valintaa tehdään sillä akselilla miten paljon ja minkä tyyppistä kaikua ja delayta on. Rhodesi kun oli aikaisemmin soittopelini, siihen olin varta vasten hankkinut jousikaiun. Jos itte olisin laulaja, mikkini ja kaikuni olisi huippuluokkaa - en edes neuvottelisi onko kaikua monitorissa! | |
![]() 20.06.2010 01:39:56 | |
musamies: ... Lupasin etten kirjottelis tänne yleiselle puolelle vähään aikaan mutta niin vaan tuli sanat syötyä. Ihan mielenkiinnosta, voitko musamies laittaa jotain keikkakalenteria näkyville. Oon jo jonkin aikaa seurannut näitä sun kirjotuksia täällä ja mua oikeasti kiinnostais tulla katsomaan sun keikkaa. Ei oo tarkotus mitenkään kyseenalaistaa sun toimintatapoja, mutta ois vaan mukava päästä näkemään ja ennenkaikkea kuulemaan käytännössä näitä sun näkemyksiä asioista. we call it music - they call the cops | |
![]() 20.06.2010 07:20:05 (muokattu 20.06.2010 07:30:03) | |
musamies: Eli... jos moni tykkää laittaa kaiun päälle mikäli on kaksi kaiutinta vaikka bändin takana, miten tilanne yhtäkkiä muuttuu jos nämä kaiuttimet on vaikka aux:illa säädettäväksi kytketty, sijoittelu vähän erilainen ja yleisölle omat kaiuttimet? Tilanne muuttuu sikäli et sit otetaan myös toinen mikseri ja toinen miksaaja jne. Eli se lava ja PA ovat kaksi ns. itsenäistä äänijärjestelmää ja toisen tarkoitus on ainoastaan muusikoiden monitorointi kun taas toisen ainoa funktio on tuottaa haluttu äänenpaine ja soundi yleisölle. Ainakin kaveri, jonka päätyö on tanssikeikkailu haluaa nimenomaan kaiun niin, että kuulee sitä itsekin. Juurikin tanssipuolen kavereista tossa kohden puhuin :) Olen niitä, jotka on miksannut pääasiassa lavalta käsin koska on tullut samalla myös soitettua. Minun näkökulmasta homma toimii niin, että yrittää tehdä äänestä hyvänkuuloisen lavalla - tadaa - jos homma kuulostaa hyvältä lavalla, se on helppo saada kuulostamaan hyvältä myös yleisölle. Samalla pystyy arvioimaan minkälainen kaiku tilanteeseen sopii. Olen niitä, jotka miksaa pääasiassa lavalta pelkkiä monitoreja koska se on mun työ. "Minun näkökulmasta homma toimii niin, että yrittää tehdä äänestä hyvänkuuloisen lavalla" ja tähän mä pyrin lähinnä vuosien saatossa opittujen taitojen avulla. Eli tunnen aika monen eri muusikon mieltymykset ja näillä tiedoin pystyn myös tuntemattomalle jampalle arpomaan suhteellisen hyvin jo jonkunmoisen kuuntelun ilman et se kaveri on vielä tullu kertomaan toiveitaan. Ja juuri tästä kokemuksesta johtuen mä tiedän aika tarkkaan minkä tyyppisen kaiun tilanne vaatii, jos vaatii ollenkaan :) Minun mielestä taas se oikee maailmanluokan saundi irtoaa vain kaikujen kera :D Ite kun soitan kiippareita, homma menee niitten kohdalla pikemminkin niin päin, että ainoastaan valintaa tehdään sillä akselilla miten paljon ja minkä tyyppistä kaikua ja delayta on. Rhodesi kun oli aikaisemmin soittopelini, siihen olin varta vasten hankkinut jousikaiun. No niin, niin no. Kaikki riippuu kaikesta, joskus täysin kuiva soundi toimii helvetin hyvin joko efektinä tai presettinä. Juu siinä oot ihan oikeessa et huttuu ei voi vetää ilman kaikua :) Jos itte olisin laulaja, mikkini ja kaikuni olisi huippuluokkaa - en edes neuvottelisi onko kaikua monitorissa! Kun itse olen miksaaja niin tarjoan sille artistille mikkiä ja kaikua mikä on huippuluokkaa, kuka ny paskoilla kamoilla haluaa vetää. Ja kuten sanottu joskus se kaiku on monitorissa, joskus ei. Kaikki ihmiset kun ei oo niinkun sinä eli kaikki ei soita tanssimusaa ja miksaa itse itseään lauteilta. EDIT: Ja mä en siis tarkota et sun metodit olis jotenkin vääriä tossa mitä sä teet vaan lähinnä mun pointti on se et noi sun tavat toimia ei myöskään toimi kaikille ja koko aikaa. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 20.06.2010 10:56:55 (muokattu 21.06.2010 00:21:11) | |
EDIT: Ja mä en siis tarkota et sun metodit olis jotenkin vääriä tossa mitä sä teet vaan lähinnä mun pointti Täl hetkellä en aktiivisesti tee äänentoistorakentamista vaan museohommaa. Jos sinne jotain äänentoistoa ja musiikkitoimintaa tulee, tekniikan on tarkoitus olla mahdollisimman huomaamaton. Kiinnostava muuten vaan pysyä kärryillä äänentoistoasioiden kehityksestä vaikka muut tekee ihan erilaisia juttuja mitä mä! Kaikki ihmiset kun ei oo niinkun sinä eli kaikki ei soita tanssimusaa ja miksaa itse itseään lauteilta. Ei meikäläisellä mitään tiettyä genreä ole. Tarkotus, että pystyy soittaa monenlaista musaa. Enemmän sytyttää kaikki vanha musa, mutta tekniikassa kiinnostaa uudet ratkaisut siinä missä vanhatkin. mua oikeasti kiinnostais tulla katsomaan sun keikkaa. Homma toimii niin päin, että olen pikemminkin säestäjä ja vaikka sinä voit toimia huomion keskipisteenä laulajana. | |
![]() 22.06.2010 14:12:35 | |
musamies: Homma toimii niin päin, että olen pikemminkin säestäjä ja vaikka sinä voit toimia huomion keskipisteenä laulajana. Kerro nyt vaan ihan yksinkertaisesti että missä sut voi nähdä keikalla, ihan sama mikä sun "rooli" siellä on. Päivämäärä ja paikkakunta, ei sen kummempaa, me ollaan sun faneja. | |
![]() 22.06.2010 17:35:00 (muokattu 22.06.2010 17:54:07) | |
Ehkä liikkuvan kuvan kuvaustekniikka tulee ulottuville ja tulevaisuudessa pääsette fanittamaan Youtuben välityksellä... Pidetään porukalla peukkuja kun kerran yllättäviä fanejakin on! Ihan heti välittömästi en pysty järjestämään muuta tutustumismahdollisuutta kuin tuon Grazys bändin Desireen, jossa olen vierailevana softaplugarin midi taustasoittajana. http://www.grazys.net/media.php Sauraavaksi treeneissä käydään läpi todennäköisesti Toivo Kärkeä. PS: Ei muuten mitään hajua onko tullut nähtyä ketään tästä ketjusta keikalla kun porukka on puoli-anonyymisti keskustelemassa. | |
![]() 22.06.2010 18:59:33 | |
musamies:Homma toimii niin päin, että olen pikemminkin säestäjä ja vaikka sinä voit toimia huomion keskipisteenä laulajana. Täh enhän minä halunnu itseäni tulla keikalle katsomaan vaan sua. Ja jos haluttais, niin kyllä mun säestäjät ois varmaan vähän eri tyyppejä, ei millään pahalla. Mua oot saattanut nähdäkin joskus keikoilla. Mutta et kuitenkaan esiintymässä, sillä niistä ajoista on (onneksi) piiiitkä pitkä aika. Mutta ei sillä mitään väliä ole vaikket olisikaan nähnyt, koska tuskin kukaan muutenkaan tulee pelkän teknisen toteutuksen takia keikalle. Kollegoja lukuunottamatta. we call it music - they call the cops | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)