![]() 09.07.2009 00:40:34 | |
---|---|
Ton asetuksen muutaminen vaan muttaa aika paljon tapaa miten asioita pitää ja voi ohjelmoida, kannattaa kokeilla kummasta tyylistä ite enempi tykkää. Ite vedän toi päällä, oon jotenkin tottunut siihen että kun esim värit/gobot etc ajaa programmerista, niin clear palauttaa kaiken valkoiseksi ja auki äärimmäisen rasittavaa, kun positiot nollaantuu joka kerta kun painaa clear. Mahdoton ajaa jos tekee paljon asioita programmerilla playbackien päälle. En suosittele. :) Liikaa on tarpeeksi. Tarpeeksi on liian vähän. | |
![]() 11.07.2009 00:14:47 | |
En nyt nopialla selaamisella hokannu. Elikkäs toi execute ruutu. Olin yhillä festareilla bändin mukana ja sielä valomiehellä oli kaikki kama tossa execute ikkunassa elikkäs miten toi toimii ja saa taas linkittää jos asiaa on jossaki jo poristu :D. Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua | |
![]() 11.07.2009 10:02:17 | |
Sinne executeen saa tavaraa ihan copy-napilla paleteista. Manuaalia kannattaa vilkaista, jos ei muuten aukea. | |
![]() 11.07.2009 11:08:12 | |
Itse en oo juurikaan käyttänyt eikä oo softaa tässä käsillä, mutta muistaakseni homma meni niin että ensin piti määritellä siihen ikkunaan ruudukon koko, jonka jälkeen siihen voi tallennella asioita kuten mihin tahansa paletti-ikkunaan, ainoana erona se että siihen saa tallennettua mitä tahansa. | |
![]() 11.07.2009 13:30:56 | |
Nyt sain ton toimimaan. Jotenki oudosti toi koon säätäminen kummiski, ku ei anna tiettyä pistettä isompaa tehä. Eli sain 200/400 kokosia nappeja tehtyä, mut en esim 400/600. Mikisköhän näin ku noin pieniä näppejä on aika hankala touch screenillä käyttää? Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua | |
![]() 11.07.2009 16:00:31 | |
öö, kumpaa kokoa muutat, siellä taitaa olla kaksi erillistä asetusta, ruudun koko (en tiedä pitäisikö toimia) ja grid size. Jälkimmäiseen kun laittaa vaikka 5/5 niin saa 25 nappia | |
![]() 11.07.2009 23:36:14 | |
Ja kun kerran nyt innostuin ton treenaamisesta niin jatketaan kysymys linjalla :D. Luin ton pika oppaan pari kertaa läpi mutta jäi vieläki auki, että jos haluun just tolla hoggi tyylillä tehä listan jossa on esim circle, pan, til efektit. Sitten haluun go/stop napeilla valita sieltä efektin ja faderilla tai flashilla ajella ne kehiin niin miten tää toteutetaan? Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua | |
![]() 19.08.2009 22:05:16 | |
Yleisistä vinkeistä oli puhetta, voi olla että tää on joilleikkin ihan rutiinia mutta itellä tuli ensimmäistä kertaa äsken vastaan (ja aiheutti isohkon halun lyödä itseään otsaan, sen verran monta kertaa noita on käsin naputellut keikoilla) Making a chase of colours is very easy: - select your group of heads - goto the colour window - position the cursor on the first color palet - keep the SHIFT button pushed - select all the other colours with the cursor keys - Press COPY - select the Playback where you want to store them - chase is made lähde oli siis chamsys-foorumi belgiasta, tuntuu olevan kohtuuaktiivinen keskustelualue aiheesta: http://www.chamsys.be/forum/viewtopic.php?f=4&t=563 ja sama toki toimi cuelistille, pitää vaan käydä muuttamassa erikseen playbackin asetuksista. | |
![]() 19.08.2009 22:46:50 | |
Henri93: Ja kun kerran nyt innostuin ton treenaamisesta niin jatketaan kysymys linjalla :D. Luin ton pika oppaan pari kertaa läpi mutta jäi vieläki auki, että jos haluun just tolla hoggi tyylillä tehä listan jossa on esim circle, pan, til efektit. Sitten haluun go/stop napeilla valita sieltä efektin ja faderilla tai flashilla ajella ne kehiin niin miten tää toteutetaan? Valitte sillä stopilla niin ei lähes supattaan ennen aikojaan ja lähetä flashilla tai faderilla. tsekkaa optionsista, että flash ja fader on sekä go että release ja varmista activate/release -osastolta, että release resets to first step on NO. Faderiin voi laittaa optionsista koon tai nopeuden. Tähän ei Hog pysty. :P Liikaa on tarpeeksi. Tarpeeksi on liian vähän. | |
![]() 20.08.2009 22:05:36 | |
Joo pienellä ränkkäämisellähän toi löyty just kaks päivää sitten :D. Mutta kiitoksia vielä ja noi settingsit pitää sekata kyl. Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua | |
![]() 04.12.2009 19:59:04 | |
Tässä nyt oon kaikenlaisia manuaaleja koittanu lukea ja ettiä, mutta ei oo vielä selvinny asia. Joten, kysytäänpä täällä. Miten onnistuu järkevimmin hallita valoja kun olisi muuvareita, skannereita, ledi-kannuja, blindereita, par-kannuja ja sitte etu- ja takavalo hallittavana? Olen tehnyt liu'uista mastereita esim led master, mov master, blind master jne.. Tässä hommassa vain alkaa nyt käymään liu'ut vähiin... Onnistuuko laittaa esim. valojen masterit omalle sivulleen ja toisella sivulla olisi sitten esim. ledien, muuvareiden sekä skannereiden värit, gobot, rotatet jne. Tapoja kun on monia ja kaikilla omansa... kaikki ehdotukset ovat tervetulleita! | |
![]() 04.12.2009 20:54:05 | |
valonas: Olen tehnyt liu'uista mastereita esim led master, mov master, blind master jne.. Tässä hommassa vain alkaa nyt käymään liu'ut vähiin... Onnistuuko laittaa esim. valojen masterit omalle sivulleen ja toisella sivulla olisi sitten esim. ledien, muuvareiden sekä skannereiden värit, gobot, rotatet jne. Onko värit, gobot yms pakko laittaa liukujen taakse? Jos vaan on kosketusnäyttö käytössä, tykkään itse käyttää exec-ikkunaa. Siitä vaan näppäilee mitä tahtoo ja liu'ulle intensiteetti. | |
![]() 04.12.2009 22:01:07 | |
pwc: Onko värit, gobot yms pakko laittaa liukujen taakse? Jos vaan on kosketusnäyttö käytössä, tykkään itse käyttää exec-ikkunaa. Siitä vaan näppäilee mitä tahtoo ja liu'ulle intensiteetti. Kosketusnäyttöä ei ole vielä olemassa (tulossa joskus ens vuonna). Kuinkas tuolla järjestelyllä sitten onnistuu tehdä fx-ajoja liikkuvilla? esim. diamond, lift, jne, koska se ei toimi niin, että klikkaa haluamaansa fx:ää johon tulee se default speed mukaan jne. (eli yhtäkkiä liikkuvat tekee omaa showta, ennen kuin ehtii itse väliin.) :) Olen itse tehnyt niin efektejä esim. ledeillä niin, että on olemassa erikseen led master ja sitten fx liuku tai sitten blinder master ja sen fx-liuku. Molemmissa on intensiteetti säädetävissä liu'ulla... tämä on muuten ihan hyvä, mutta liu'ut loppuu nopeeta. | |
![]() 04.12.2009 22:03:18 (muokattu 04.12.2009 22:05:55) | |
Tuli sitten tuplana viesti. | |
![]() 04.12.2009 22:16:23 | |
valonas: Kosketusnäyttöä ei ole vielä olemassa (tulossa joskus ens vuonna). Kuinkas tuolla järjestelyllä sitten onnistuu tehdä fx-ajoja liikkuvilla? esim. diamond, lift, jne, koska se ei toimi niin, että klikkaa haluamaansa fx:ää johon tulee se default speed mukaan jne. (eli yhtäkkiä liikkuvat tekee omaa showta, ennen kuin ehtii itse väliin.) :) Olen itse tehnyt niin efektejä esim. ledeillä niin, että on olemassa erikseen led master ja sitten fx liuku tai sitten blinder master ja sen fx-liuku. Molemmissa on intensiteetti säädetävissä liu'ulla... tämä on muuten ihan hyvä, mutta liu'ut loppuu nopeeta. Vähemmän on tullut valopuolella tehtyä hommia, mutta muistaakseni liikkuvilla olen varannut yhden liun efektille, jolloin go-napilla valitaan haluttu efekti (circle, lift, pan...) ja itse liulla sitten efektin koko/nopeus (löytyy asetuksista joku vipu tälle). Liun ollessa alhaalla siis efekti ei ole päällä, vaan se alkaa vasta kun liuku napataan ylemmäs. Mitä ylempänä, sitä nopeammin ja/tai isompaa liikettä lamput tekevät. Kieltämättä noissa kymmenen liukua tuppaa loppumaan kesken, jos on paljon erilaisia lamppuja. | |
![]() 04.12.2009 22:26:42 | |
pwc: Vähemmän on tullut valopuolella tehtyä hommia, mutta muistaakseni liikkuvilla olen varannut yhden liun efektille, jolloin go-napilla valitaan haluttu efekti (circle, lift, pan...) ja itse liulla sitten efektin koko/nopeus (löytyy asetuksista joku vipu tälle). Liun ollessa alhaalla siis efekti ei ole päällä, vaan se alkaa vasta kun liuku napataan ylemmäs. Mitä ylempänä, sitä nopeammin ja/tai isompaa liikettä lamput tekevät. Kieltämättä noissa kymmenen liukua tuppaa loppumaan kesken, jos on paljon erilaisia lamppuja. Jep.. Mietin vaan, että kuinka saisin hyödynnettyä noita sivuja, mutta taitaa olla turha toivo mun tapauksessa..? Sivuthan palvelee enemmän silloin kun tehdään niistä vaikka musiikkikappalekohtaisia. Olin vain jostakin lukevinani, että hehkut voisi olla eri sivulla kuin liikkuvat/ledit... Mutta kun liuku on ylhäällä, on se luonnollisesti aktiivisena ja tällöin kun hyppää toiselle sivulle, ei saman liu'un alla olevia tilanteita voi hallita (kuvitellaan että 1. sivulla on liikkuvan master ja 2. sivulla värit saman liu'un alla.....) | |
![]() 04.12.2009 22:37:54 | |
pwc: Vähemmän on tullut valopuolella tehtyä hommia, mutta muistaakseni liikkuvilla olen varannut yhden liun efektille, jolloin go-napilla valitaan haluttu efekti (circle, lift, pan...) ja itse liulla sitten efektin koko/nopeus (löytyy asetuksista joku vipu tälle). Jep, toimii! Samaa taktiikkaa kannattanee käyttää myös int/väri-meiningeissä, eli liuku määrää heittimen kirkkautta ja go-napilla valitaan väri. Nuo sivut sopii esim eri biiseille, cue stackin asetuksista kun laittaa niin että halutut systeemit releasaa sivua vaihtaessa ja uuden sivun activoituu niin värit ym halutut asiat vaihtuu suoriltaan oikein. Ja kun nimeää sivut biisien mukaan niin voi tallentaa settilistan tekstitiedostoksi ja tehdä keikkakohtaiset muutokset siihen vaikka notepadillä ja ladata takaisin niin on sivut oikeassa järjestyksessä joka keikalla.. Lisää vaan hanaa ni hyvä tulee! | |
![]() 01.01.2010 22:40:59 | |
Vähän nyt yleisesti tosta ystävämme Sysin käyttöpinnasta ja sitten siitä Execistä. Tässä tovin erinäisiä yleisiä valopöytäsuosikkeja käyttäneenä erilaisissa tilaisuuksissa erilaisilla setupeilla on tullut aika selkeä linja mitä tehdä tiskin kanssa milloinkin. Mulla homma lähtee aina siitä että mitä milloinki tarvitaan. En ole aikohin ohjelmoinut "kaiken varalta" kuutta miljoonaa erilaista palettia tai efektiä. Aikoinaan niin tuli tehtyä ja hymyilyttää kun nuorempien teknikoiden ajopinnat pursuaa kaikkea pientä säätöä ja hässäkkää. Sitten ihmetellään miksi aika loppuu kesken ja miksi ei 10 faderia riitä hallitsemaan 4 liikkuvan settiä parilla parripuomilla. Vanha kunnon K.I.S.S. sanonta käy tähänkin. Oon parikin rundia tehnyt pelkällä läppäri-wing osastolla ja useamman sitten touchscreen paketilla. On riittäny 10 liukuakin ja on tullut aika nopeaksi tämä haluttujen pintojen tekeminen. Ajan mukaan kehittyy oma tyyli tehdä asioita joka perustuu siihen että homma hoituu nopeasti, on jonkun näköinen koko ajan, eikä aiheuta enempiä harmaita hiuksia. Kompromissia pitää tehdä kun ei ole kalustoa jolla tehdä. Toisaalta nyt kun kattaukset heittokeikkoihin voi olla pahimmillaan 50 liikkuvan juttuja ja aikaa ei ole paljon niin silloin on se oman pinnan tunteminen tärkeää. Tietää mitä tarvii mihinkin ja miten sillä pärjää. Muutaman kerran erehdyin ohjelmoimaan semmosen joogauspinnan isolle setille että meinas mennä kaikki päin kärryä kun ei kädet riittäny. Mulla on kehittyny semmonen nyrkkisääntö nykyään että otti keikasta valokuvan milloin tahansa niin pitäs näyttää hyvältä. Sitä kannattaa miettiä ja vaikka testata kännykän automaattikameralla lavan etuosasta jossa jengi on ja nauttii. Turha niitä hienoja pyörityksiä on ilmassa vääntää jos bändi on pimeässä. Tiedän tämän hyvin koska tein näin vuosia :o) No, executivesta. Mie olen tiukoissa paikoissa ohjelmoinu siten että oon napannu execciin etuvalot joko paletteina tai cueina eri intensiteeteillä ja pari gobotusta (hidas+prisma ja nopee normikiila) sen jälkeen perusvärit joita tulee käytettyä ja sopii musaan. Liu'ut käytän tehokkaasti liikkuvien kontrollointiin koska ne sitä tarvii. Parrit saa kyllä kahteen liukuun esim toiseen värit ja toiseen open white. Liikkuvien kontrolliu'ut on mulla hyvinki pitkälti ensin pari intensiteettiliukua sitten strobefx, positiolista ja fx lista. Näillä pääsee jo melkoseen showhun käsiksi ja tohon jäi muuten vielä kolme liukua tyhjää. Tällä onnistuu ilman touchscreeniäkin ja hiirellä kerkiää vielä. Eräs kollega veti vuosia pelkällä Lightjockeyllä ja näppiksellä ihan fiiliksissä, se oli hullua. Tämä ei ole pahakhan. Noin jos omasta Sysistä tykkää oikein paljon ja roudaa sitä mukana niin semmonen on aina hyvä keino että ajelee ihan rauhassa omalla wingillä liikkuvia ja käyttää sitten talon tiskiä tai jotain muuta kökkökonetta parrien ajeluun. Näin saa julmetusti pelitilaa. Varsinki touchsceeniä käytettäessä tilanne vastaa jo ison tiskin ajopintaa kun on toinen tiski parreille. Ei se parri siitä sysillä kovin hienommaksi muutu. Se menee päälle ja pois. Olettaen että se on väritetty ja suunnattu hyvin ja tilanteeseen sopivaksi. Toinen homma on se että omalla tiskillä aina ohjelmoi nopeampaa muppalot. Näin aikaa jää paljon moneen muuhun oheistoimintaan. Toivottavasti ei nyt ollu aivan hirviätä sheebaa ja vastasi johonki. Niin joo. Suurin ammattisalaisuus on että pitää aina käsittelyssä olevan tiskin manuaalia vessassa. Tulee luettua ja opittua. Parhautta :oD | |
![]() 11.02.2012 22:36:45 | |
Vielä ois yks ongelma ratkaistavaksi: Löytyykö ohjelmasta Mac 250 Washeille (6 kappaletta) efektiä, jolla saisi kaikki vilkkumaan samanaikaisesti, kun itse olen vielä kokematon ja kaikkia samaan aikaan vilkuttavaa pulsea en ole löytänyt. | |
![]() 12.02.2012 02:32:20 | |
Bassoilija63: Vielä ois yks ongelma ratkaistavaksi: Löytyykö ohjelmasta Mac 250 Washeille (6 kappaletta) efektiä, jolla saisi kaikki vilkkumaan samanaikaisesti, kun itse olen vielä kokematon ja kaikkia samaan aikaan vilkuttavaa pulsea en ole löytänyt. Dimmerchase ja a-rullalla arvoksi 0%. Tarpeeksi on aivan liian vähän. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)