Aihe: Eripituiset kaiutinkaapelit
1 2
aimotuska
13.01.2009 19:13:24
Se vaan on yleisölle (ja miksaajalle) mukavampi, että nappuloita käännellään siellä, missä yleisö on. Sieltä lavan sivusta show kuulostaa aika lailla erilaiselta.

Eikö kannattais vetää romut keskelle?
cozmo
13.01.2009 21:21:12

Toinen nyrkkisääntö voisi olla tehosuhteiden esittäminen desibeleinä.

Ääni tälle:P Tuo hurjalta kuulostava 45% on desibeleinä hiukan alle 3 dB. Ei sillä desibeli on mielestäni tässä tapauksessa lähes yhtä vaikea yksikkö kuin prosentti.
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
lurkki
13.01.2009 21:56:08 (muokattu 13.01.2009 21:59:20)
Ääni tälle:P Tuo hurjalta kuulostava 45% on desibeleinä hiukan alle 3 dB. Ei sillä desibeli on mielestäni tässä tapauksessa lähes yhtä vaikea yksikkö kuin prosentti.

Näinpähän on, mutta logaritmisten käsitteiden kanssa prosenttilukuja ei vaan voi soveltaa mitenkään luontevasti.

esim:
Otetaan toinen 30m (yht 60m) pätkä samaa kaapelia ja "häviö" on jo 90%, siihenhän tuo kaavio viittaa, ei sitä oikein muutenkaan voi lukea.
Mut oikeesti ei se äänitaso ole laskenut kuin neljänteen osaan, 6dB:tä...

Ja sitten kun se olisi vähentynyt 1000%, se aistittaisiin puolta heikompana.

e. mä en tiedä voiko luvusta vähentää tuhatta prossaa, lopputuloksen ollessa edelleen positiivinen. Matemaatikot?
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
cozmo
14.01.2009 15:09:06

Näinpähän on, mutta logaritmisten käsitteiden kanssa prosenttilukuja ei vaan voi soveltaa mitenkään luontevasti.

esim:
Otetaan toinen 30m (yht 60m) pätkä samaa kaapelia ja "häviö" on jo 90%, siihenhän tuo kaavio viittaa, ei sitä oikein muutenkaan voi lukea.

Ja sitten kun se olisi vähentynyt 1000%, se aistittaisiin puolta heikompana.

e. mä en tiedä voiko luvusta vähentää tuhatta prossaa, lopputuloksen ollessa edelleen positiivinen. Matemaatikot?

Ymmärrän pointtisi:P Repesinkin :) 1000% tarkottaisi siis negatiivista tehoa, eli siis kaiuttimet alkaisivat ohjaamaan päätettä ja pääte muuttaisi ko. tehon lämmöksi... No niin...

Mutta vastauksena kysymykseen, ei voi. Teho voi pienentyä esimerkiksi tuhannesosaan mikä on sitten 0,1 %.

Oliko se niin, että 70% 18 -vuotiaista ei hallitse prosenttilaskuja?

Sitten takaisin asiaan vielä. Olen kyllä sitä mieltä, että desiBelit, prosentit, watit jne. ovat kaikki lähes hyödyttömiä tällaisessa keskustelussa.
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
miffe
14.01.2009 20:37:11
lurkki Kelaa. Järjestelmässä on esim 40A sulake, voiko koko vedon hoitaa yksisäikeisellä kytkentäjohdolla?

Voi, jos se on tarpeeksi vahvaa touvia. Mulla on tuolla 20 sentin pätkä 120mm2 letkua, jossa vain yksi säie (asennuskamaa) ja siitä saa vetää vaikka 250 ampeeria läpi.

stnprkl Osataanko me nyt tehdä ero kaiutinkaapelin ja sähkökaapelin välillä?

Sähkö on sähköä, tuli se sitten töpselistä tai vahvistimen persiistä. Kaiken kukkuraksi vahvistimen persiistä tulee monesti suurempi virta kuin kuin, mitä se vekotin seinästä hörppää.

Esimerkiksi nuo lab.gruppenin fp+ 13000 ja PLM 14000 tuuppaavat kahteen ohmiin tapissa ajettaessa lähes 60 ampeerin tehollisarvon edestä. Verkkovirrassa tämä tarkoittaisi 16mm2 kaapelointia.
turkulainen
miffe
14.01.2009 20:39:52
esim:

Kyl mun mielestä se on jo 10dB laskenut tuossa vaiheessa. 90% pois -> 10% jäljellä. Ja kyllä tossa kuulee eron ihan kuka vaan, jos toisella puolella on lyhyt touvi.
turkulainen
lurkki
14.01.2009 21:12:08 (muokattu 14.01.2009 21:25:16)
Kyl mun mielestä se on jo 10dB laskenut tuossa vaiheessa. 90% pois -> 10% jäljellä. Ja kyllä tossa kuulee eron ihan kuka vaan, jos toisella puolella on lyhyt touvi.

Näinkö on? Paljonko jää jäljelle jos puolesta otetaan puolet pois?
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
miffe
14.01.2009 21:32:37
Näinkö on? Paljonko jää jäljelle jos puolesta otetaan puolet pois?

Jos alkuperäisestä otetaan puolet pois ja sitten siitä vielä puolet, on lopputuloksena neljäsosa, eli 6dB. Mutta silloin ei ole häviöksi mennyt kuin 75% eikä väitetty 90%.
turkulainen
pwc
14.01.2009 21:37:47
Nämä desibelit on näköjään aina niin vaikeita asioita, kun pitäisi sisäistää teho, intensiteetti, intensiteettitaso, prosentit ja vielä logaritmit... Ja sitten vielä kaiken hyvän lisäksi pitäisi ymmärtää, miten ne numeroiden muutokset sitten tuntuu ihmisen osalta.

Ei ole helppoa, ei.
rintapek
14.01.2009 22:49:39

aina niin vaikeita asioita, kun pitäisi sisäistää teho, intensiteetti, intensiteettitaso, prosentit ja vielä logaritmit... Ja sitten vielä kaiken hyvän lisäksi pitäisi ymmärtää, .
...Ei ole helppoa, ei.

Ei ole ei. Mut kaiutinkaapelia on helppo jatkaa. Jos aina vaan kuulostaa hyvältä, niin ei siinä logaritmeja tartte miettiä? Moni asia selviää kokeilemalla.
One kind of music only - the good kind
eetuss
15.01.2009 21:23:17

Eikö kannattais vetää romut keskelle?

Ilmeisesti kannattaa opetella myös miksaamaan bändin takana. Kävin pistokeikalla Kalliolaisessa baarissa ja kuultuani että etupää on laitettava takapuolelle, ei voinut kuin toljottaa haavi auki. Paikan kaveri reagoi ilmeeseeni sanomalla: "Täällä on sellainen tapa, ettei vähene asikaspaikat.".
Ei se tästä..
aimotuska
16.01.2009 07:47:01
Ilmeisesti kannattaa opetella myös miksaamaan bändin takana. Kävin pistokeikalla Kalliolaisessa baarissa ja kuultuani että etupää on laitettava takapuolelle, ei voinut kuin toljottaa haavi auki. Paikan kaveri reagoi ilmeeseeni sanomalla: "Täällä on sellainen tapa, ettei vähene asikaspaikat.".

Niin...no... vaikka miksaaja kiskookin kaljaa kahden normiasiakkaan verran illassa, niin ainahan sinne mahtuu se yks normiasiakas lisää, jos miksaaja kiskoo takahuoneen puolella. Reilukerho kokoontuu jälleen.
dmls
16.01.2009 14:13:22
Itsellä on tullut kerran miksattua viereisestä huoneesta. Oli eräs punk-klubi ja järjestäjä suositteli laittamaan "etupään" viereiseen huoneeseen, kuulemma punkkarit innostuu välillä vähän pogoilemaan rivakammin. Nooh, menihän se niinkin, punkkarit vaan huus et kovemmalle kovemmalle. Yöllä sit roudauksen yhteydessä löydettiin mm. hammas lattialta. Pukn.
eetuss
17.01.2009 14:10:27

Niin...no... vaikka miksaaja kiskookin kaljaa kahden normiasiakkaan verran illassa, niin ainahan sinne mahtuu se yks normiasiakas lisää, jos miksaaja kiskoo takahuoneen puolella. Reilukerho kokoontuu jälleen.

Joo siis yleensähän meikäläisten läsnäolo kasvattaa oluen myyntiä, paitsi tietyissä tapauksissa ne kaljat on kaupasta raahattu.

Koska kysymyksessä on kuitenkin vakava off-topikki niin miksi ne paikanpitäjät ölisee niistä asiakaspaikoista? Onko niillä joku virallinen status vai onko se joku ravintola-alalla opetettu tapa saada äänimies juomaan lisää kaljaa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen (mielestäni) sivistyneesti pyytänyt poistamaan pöytiä että yleisö mahtuu tanssahtelemaan ja vastaus on ollut kiukkuinen EI, koska asiakaspaikat vähenee. Sitten yleisö tulee huutelemaan että mitä vi***ttua nuo pöydät tuossa tekee, ei mahdu tanssimaan!
Ei se tästä..
Einherjar
17.01.2009 20:35:40
Itsellä on tullut kerran miksattua viereisestä huoneesta. Oli eräs punk-klubi ja järjestäjä suositteli....

Ha! Villinä arvauksena voisin sanoa, että tämä keikka on ollut Joensuun Teatteriklubilla. Sinne on tullut raahattua pönttöä jos jokunen kerta.
Joskus kokeilivat punk-klubin alkuaikoina laittaa etupäätä sinne "salin" puolelle, mutta kuulemma ei oikein kerinnyt miksaamaan. Piti lähinnä pitää pistettä pystyssä ja töniä pahimpia urpoja pois.
Sen jälkeen se lavan vieressä ollut huone tuntuikin ihan hyvältä paikalta.
Kyllä silti siinäkin paikassa ja sillä etupään sijoituksella ollaan ihan kelpoa ääntä tehty. Välillä tosin on ollut aika epätoivoista kuulla mistään mitään.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
miffe
17.01.2009 23:27:05
Kyllä silti siinäkin paikassa ja sillä etupään sijoituksella ollaan ihan kelpoa ääntä tehty. Välillä tosin on ollut aika epätoivoista kuulla mistään mitään.

Kerran siellä miksatessa istui joku itävaltalainen naispuolinen vaihto-opiskelija osittain mun bulsan päällä, kun ei jengi meinannut mahtua sisään. Etkös sinä ollut silloinkin paikalla?

Onkohan kukaan muuten vetänyt siellä lujempaa kuin silloin mentiin..? :)
turkulainen
Einherjar
18.01.2009 01:51:37
Kerran siellä miksatessa istui joku itävaltalainen naispuolinen vaihto-opiskelija osittain mun bulsan päällä, kun ei jengi meinannut mahtua sisään. Etkös sinä ollut silloinkin paikalla?

Juu. Minä olin vahtimassa ja toista bändiä tein siinä ohessa.
Sillä kertaa oli vuorossa niitä "rauhallisia" vetoja, kun etupään jopa pystyi etupuolelle kasaamaan.

Onkohan kukaan muuten vetänyt siellä lujempaa kuin silloin mentiin..? :)

Joo. Hurmos Titsor -klubin ensimmäinen keikka, jossa oli United Underworld ja Defuse. Silloin mentiin helvetin lujaa, mutta bändiä ja soundeja kehuttiin kovasti jälkeenpäin.
Lavalta tuli lujaa, mutta backline sohotteli sopivasti ja lavalla oli kuitenkin soundi kohdallaan.
Parin ensimmäisen biisin jälkeen mittasin "etupäässä" tasaista 117dB.tä ja sen jälkeen laittelin mittarin suosiolla pois. Vaati kyllä kovasti pyörittelyä, jotta voluumin saisi pysymään edes jotenkin aisoissa. Tsekin jälkeen piti varalta varoitella lipunmyyjiä, että tietävät asiakkaita informoida korvatulppien oletettavasta tarpeesta.
Järki siinä oli kuitenkin aikamoisella koetuksella, kun niin lujaa piti ajaa. Pää sanoo että "hiljempaa", mutta korva sanoo "nyt on hyvä balanssi"
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)