![]() 10.02.2009 21:32:45 | |
---|---|
Niin no onhan nuita kitara duuoja pilvinpimein suomen maassa. Joitaki hyviä jopa akkari piano juttujaki, mut sitähän tässä ei nyt haettu vaan koko perus bändiä ilman basistia!!!!! Jon Spencer Blues Explosion, White Stripes. Noissa tosin on lähdetty siitä et sitä basistia ei oo eikä oo yritetty korvata basistia. Jos korvaamaan lähtee niin baritonikitara on kokeilemisen arvonen juttu. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 10.02.2009 21:35:54 | |
Jos se PA sinne on roudattu, niin minkä h-vetin takia niiden bassokamojen tarvii olla tarpeettoman lujalla? Mä ole todistanu tilanteita, joissa isoissa ulkoilmakekkereissä on jäänyt vähintääkin riittävä PA vaisuksi, kun se basso on tunkenut sieltä rantasaunaseinästä suoraan ja kaikkiin mikkeihin vuotona. Ei kiva. Niin ja olen minä ollut isossa teltassa miksaustiskin äärellä, kun basisti alkoi veivata lavalla. Se tiski alkoi tärisemään, eikä PA:sta tullut vielä mitään. Tämä on kyllä totta. Toisaalta yhtä järjettöntä on kuunnella kapakkikeikalla miksaajan valitusta siitä, että "laita pienemmälle, että saan auki PA:sta", basistilla rantasauna ja Pa luokkaa paljon vähemmän kaiutinpinta-alaa http://nikolaasonen.blogspot.com
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." | |
![]() 10.02.2009 22:20:36 (muokattu 10.02.2009 22:21:06) | |
Jeps, pitää varmaan ruveta etsimään bassotaiteiliaa tai sitten arpoa toinen kitaristi basson varteen :D kiitoksia vastauksista Yarr! Shiver mi timber! | |
![]() 10.02.2009 22:26:06 | |
Tämä on kyllä totta. Toisaalta yhtä järjettöntä on kuunnella kapakkikeikalla miksaajan valitusta siitä, että "laita pienemmälle, että saan auki PA:sta", basistilla rantasauna ja Pa luokkaa paljon vähemmän kaiutinpinta-alaa Totta kyllä mutta mielestäni noissa olosuhteissa on usein myös niin että se basso puskee sieltä kaiken muun päälle ja miksaaja yrittää vinkata että "laita basso pienemmälle, saan sitä kyllä PA:sta tarvittaessa". Monestikaan basisti ei itse edes kuule kunnolla omaa soittoaan vaikka se möyryää lavalta ihan järjettömänä puurona. Kertoo vain siitä että sieltä bassosta tulee monesti muutakin kuin jalkoväliä. Yksi syy lisää ajaa sitä PA:han. Musatyyli tietenkin vaikuttaa paljon tähänkin. Ei se tästä.. | |
![]() 10.02.2009 22:37:13 | |
Totta kyllä mutta mielestäni noissa olosuhteissa on usein myös niin että se basso puskee sieltä kaiken muun päälle ja miksaaja yrittää vinkata että "laita basso pienemmälle, saan sitä kyllä PA:sta tarvittaessa". Ihan just ja jep. Kaipa se yleisökin tahtoo jotain muutakin kuulla, kuin bassoa. One kind of music only - the good kind | |
![]() 11.02.2009 03:49:23 | |
Monestikaan basisti ei itse edes kuule kunnolla omaa soittoaan vaikka se möyryää lavalta ihan järjettömänä puurona. Monesti nämä basistit luulevat, että ihminen kuuntelee perseellään, eivätkä nosta/kallista kaappia korvaa kohden. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 11.02.2009 09:50:47 | |
Monesti nämä basistit luulevat, että ihminen kuuntelee perseellään, eivätkä nosta/kallista kaappia korvaa kohden. Bassoa kuunnellaan perseellä. Kun ne heiluu takarivissäkin niin silloin on tarpeeks lujaa. | |
![]() 11.02.2009 11:27:46 (muokattu 11.02.2009 14:35:25) | |
Bassoa kuunnellaan perseellä. Kun ne heiluu takarivissäkin niin silloin on tarpeeks lujaa. Juuri näin. :-D Bassotaajuudet kulkee paremmin ilmassa kuin korkeammat äänet, ja siksi voi vaikuttaa siltä että basso on liian luja kun seisoo kaukana lavalta. Tärkeintä on minusta kuitenkin että balanssi on hyvä juuri lavan edessä eikä backstagessa tai 200 m lavalta. Basistina rakastan sitä tunnetta kun on isot kamat perseen takana jotta sitä bassosoundia ei vaan kuulu vaan myös tuntuu. Kun seisotaan lähellä rumpalia ja kitaravahvistimet huutaa korvilleen, tarvitaan vähän volaa. Itselläni pumpasin viime keikalla 250W 410-kaappiin, ja äänini oli hyvässä balanssissa kitaran kanssa. Kitaristilla oli käytössä 25W Mesa-Boogie vahvistimensa ja siihen kuuluvan 212 kaapin. Useimmiten käytän toki kaksi kaappia, jotta saisin tehot ylös viiteensataan wattiin. Myös silloin äänet ovat olleet hyvässä balanssissa. Kitaristi ei ole koskaan valittanut siitä, että soittaisin liian lujaa vaikka yleensä output-potikkani osoittaa kaakkoon. Päinvastoin, hän on selvästi pariin otteeseen ainakin sanonut että on hyvä kun "en astu hänen varpaitten päälle", eikä hän astu minun varpaitteni päälle. Hän soittaa eniten keskiääniä ja diskanttia kun minä taas keskityn bassotaajuuksiin. Pidän enemmän siitä, että vahvistimeni pystyy pumppaamaan riittävästi ääntä, kun se, että minun olisi pakko luottaa PA:n subbariin ja monitoreihin. Bassovahvistimeni takia bändini selviää ilman subbaria melkein kaikilla keikoilla. Harvoin tulee valituksia että sottaisimme liian lujaa. Miksiköhän johtuu? Emme laita mitään turhaa PA:n läpi. Sinne menee laulut ja koskettimet, ehkä bassorumpu. Se riittää meille. Ennen vanhan, vanhassa bändissä saimme jatkuvasti kuulla että soitimme liian lujaa. Olen melko varma että se johtui siitä, että kaikki meni silloin PA:n läpi vaikkei tarpeellista olisi ollutkaan. Ja ihmiset tanssii... :-) Joka biisissä. | |
![]() 11.02.2009 11:43:53 | |
Basistina rakastan sitä tunnetta kun on isot kamat perseen takana jota sitä bassoa ei vaan kuulu vaan myös tuntuu. Hmmm. Tasan yhden kerran kävi niin, että siinä bassoämyrin tulilinjalla olikin laulaja. Ei käy toista kertaa. Laulaja nimittäin ilmoitti (ihan sanatarkasti en muista) jokseenkin siten, että jatkossa bassokamat vaikka ripustetaan kattoon, mut niitä ei laiteta ainakaan hänen selkänsä taakse. One kind of music only - the good kind | |
![]() 11.02.2009 14:44:25 | |
Hmmm. Tasan yhden kerran kävi niin, että siinä bassoämyrin tulilinjalla olikin laulaja. Ei käy toista kertaa. Laulaja nimittäin ilmoitti (ihan sanatarkasti en muista) jokseenkin siten, että jatkossa bassokamat vaikka ripustetaan kattoon, mut niitä ei laiteta ainakaan hänen selkänsä taakse. Heh, itse olen samalla myös laulaja, joten minulla ei ole tuota ongelmaa. :) Pidän kuitenkin aina huolta siitä, ettei basso tai muut instrumentit peitä monitorista tuleva lauluäänini, koska mikäli en kuule itseäni tarpeeksi hyvin, laulan helposti väärällä tavalla (liian kovaa) ja siitä ääni kärsii. | |
![]() 11.02.2009 15:37:23 | |
Monesti nämä basistit luulevat, että ihminen kuuntelee perseellään, eivätkä nosta/kallista kaappia korvaa kohden. Tästä tulikin mieleen sattumus vuosituhannen alusta. Basisti tiedusteli Eastwayn äänihenkilöltä, löytyisikö mahdollisesti jotain casea tms., jolla bassokaappia voisi nostaa hieman korkeammalle. Äänihenkilö osoitti välittömästi, että tarvittava äänipuolen tietous on hankittu ja omaksuttu vastaamalla basistille terävästi: "ai sulla on suuntaava basso?" Oli kyllä muutenkin surkuhupaisa tapahtuma tyhjälle kentälle. Ko. talon monitorimies viihdyttikin itseään sitten esiintymisten aikana katsomalla matkatelevisiota nappulan vääntelyn lomassa. Lahdessahan tämäkin tapahtuma oli, siellä nää tapahtumajärjestelyt on perinteisesti kuosissa. :) | |
![]() 11.02.2009 16:50:13 | |
Tästä tulikin mieleen sattumus vuosituhannen alusta. Basisti tiedusteli Eastwayn äänihenkilöltä, löytyisikö mahdollisesti jotain casea tms., jolla bassokaappia voisi nostaa hieman korkeammalle. Äänihenkilö osoitti välittömästi, että tarvittava äänipuolen tietous on hankittu ja omaksuttu vastaamalla basistille terävästi: "ai sulla on suuntaava basso?" Oli kyllä muutenkin surkuhupaisa tapahtuma tyhjälle kentälle. Ko. talon monitorimies viihdyttikin itseään sitten esiintymisten aikana katsomalla matkatelevisiota nappulan vääntelyn lomassa. Lahdessahan tämäkin tapahtuma oli, siellä nää tapahtumajärjestelyt on perinteisesti kuosissa. :) Koskas tää tapahtu? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Saatan tuntea hahmon oikein hyvinkin. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 11.02.2009 21:52:39 | |
Koskas tää tapahtu? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Saatan tuntea hahmon oikein hyvinkin. Heh, sinäkö se olit? :) Millos ne Ahteen kekkerit nyt oli, 2003 tahi jotakin sinne päin. | |
![]() 11.02.2009 22:09:38 | |
Heh, itse olen samalla myös laulaja, joten minulla ei ole tuota ongelmaa. Mitään ongelmaa ei ole, jos volumet on kurissa. Sit menee ihan miten vaan. Jos ne ei o kurissa, ni sit siinä lavalla ei just muuta kuulu, kuin skitta/basso/runmut, mut ei just muuta. Kuka tinkii siitä witun hyvästä/ maailman parhaasta saundista? Lienee jokseenkin varmaa, että kukaan ei ehdoin tahdoin hae paskaa saundia kenenkään kustannuksella. Mun stressiklubin basisti ihan hiljattain otti stemmalaulumikin nenänsä alle. Ny pari keikkaa ollaan tuohon malliin vedetty, niin minust ne bassokamat kummasti siirtyivät perseen takaa mikkilinjan etupuolelle. Ihan vaan tämmöinen ulkopualinen huamio, mut näin siinä näköjään kävi. Sattuman tai korvan sanelema juttu. One kind of music only - the good kind | |
![]() 11.02.2009 23:07:34 (muokattu 11.02.2009 23:10:57) | |
Heh, sinäkö se olit? :) Millos ne Ahteen kekkerit nyt oli, 2003 tahi jotakin sinne päin. Mä olin keulilla niissä juhlissa ;) Edit: Noilla juhlilla muuten perustettiin "Suomen erikoisfestivaalien liitto" Viltsu
audiokantaja | |
![]() 11.02.2009 23:26:28 | |
Mä olin keulilla niissä juhlissa ;) Edit: Noilla juhlilla muuten perustettiin "Suomen erikoisfestivaalien liitto" Se oli kyllä huikea viikonloppu, kun Tahkolta (tässäkin tais olla Ahteella näpit pelissä) tuli seuraavaksi päiväksi Lahteen. Molemmissa tapahtumissa suht massiiviset esiintymistekniset puitteet, ja käytännössä EI KETÄÄN mestoilla. Eräskin bändi innosti Tahkolla keikkaa seuranneita: "no niin Pietsu, käsiä ilmaan!" :D Kukas siellä Lahden lavapäässä oli? | |
![]() 11.02.2009 23:35:35 | |
Se oli kyllä huikea viikonloppu, kun Tahkolta (tässäkin tais olla Ahteella näpit pelissä) tuli seuraavaksi päiväksi Lahteen. Molemmissa tapahtumissa suht massiiviset esiintymistekniset puitteet, ja käytännössä EI KETÄÄN mestoilla. Eräskin bändi innosti Tahkolla keikkaa seuranneita: "no niin Pietsu, käsiä ilmaan!" :D Kukas siellä Lahden lavapäässä oli? Erikoisjuhlat oli juu. Tais juhlien suurin yleisö olla Tomas Ledinillä 700, kentälle kuitenkin mahtu se reilu 4000. Asko oli lavalla Viltsu
audiokantaja | |
![]() 12.02.2009 00:22:03 (muokattu 12.02.2009 00:22:33) | |
Erikoisjuhlat oli juu. Tais juhlien suurin yleisö olla Tomas Ledinillä 700, Mun keski- ikäisten kaljamahojen stressiklubin maksimiyleisö on korkeintaan pualet tuosta. Onneksi ei just kummempaa tartte miettiä. Niinko semmoisia ihmeellisyyksiä kuin basso PA:sta tai monitorointi. Jos paikalla on ollu nimiesiintyjä, niin aina olen ollut samaan tapaan kusi sukassa. Osaanko/ pystynkö/ kelpaanko? En osaa, en pysty, enkä kelpaa, mut aina saapi tuoda omat vehkeet paikalle? Noita ei o koskaan näkyny, mut eipä ole meitinkään kamoista pahaa sanaa kuulunut? One kind of music only - the good kind | |
![]() 12.02.2009 13:35:27 | |
Monesti nämä basistit luulevat, että ihminen kuuntelee perseellään, eivätkä nosta/kallista kaappia korvaa kohden. Niin ja joillain basisteilla on vaan niin paskat kamat että sieltä ei OIKEASTI tule kuin sitä helvetin muminaa - ei munaa eikä persettä, pelkkää paskaa. ;D Joo. Mie laitan aina oletuksena rumpalille bassoa lujaa. Sanoo sitten jos ei halua. Jos ei sano, oma moka. Ei se tästä.. | |
![]() 13.02.2009 00:16:19 | |
Äänihenkilö osoitti välittömästi, että tarvittava äänipuolen tietous on hankittu ja omaksuttu vastaamalla basistille terävästi: "ai sulla on suuntaava basso?" Tommoseen voi mulkata rumasti takas ja käskee siirtelemään päätä siinä rantasaunan edessä. Ne korvan erottelun (mm. nuotin tunnistamiseen) vaikuttavat taajuudet, kun tuppaavat olemaan vähemmän ympärisäteileviä. Ja muutenkin se interferenssin aiheuttama suuntakuvio on noissa vehkeissä sellanen, että teknokraattia hirvittää pahemman kerran. turkulainen | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)