![]() 05.08.2008 12:30:38 | |
---|---|
Kuuluisia viimeisiä sanoja... "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." | |
![]() 05.08.2008 13:33:39 | |
Kuuluisia viimeisiä sanoja... Joo, sen verran mutua ja melko varmaa luuloa liikkeellä että ihmetyttää miten nämä tyypit on edelleen hengissä. Näiden kaikkien säännösten ja ohjeiden tarkoitus ei ole haitata harrastustoimintaa vaan varmistaa henkilöturvallisuus! Jos harrastajalta itseltään menee henki niin voi voi... Mutta jos joku ulkopuolinen kuolee sen takia että joku harrastelija on tehnyt omia, säännösten vastaisia kytkentöjä... Vastuukysymykset selvitetään sitten käräjillä. Sähköliikkeillä on muuten erikseen nimetty sähkötöiden johtaja jonka toimenkuvaan kuuluu varmistaa että asentajilla on riittävä osaaminen ja että voimassaolevia määräyksiä noudatetaan. Ja jos jotain menee v***tuiksi niin vankilaan lähtijä on valmiiksi nimetty. Timppa Ruma ja tyhmä sähköinsinööri | |
![]() 05.08.2008 14:07:34 | |
Näiden kaikkien säännösten ja ohjeiden tarkoitus ei ole haitata harrastustoimintaa vaan varmistaa henkilöturvallisuus! Jos harrastajalta itseltään menee henki niin voi voi... Mutta jos joku ulkopuolinen kuolee sen takia että joku harrastelija on tehnyt omia, säännösten vastaisia kytkentöjä... Aamen!!! Tarvittaessa voi sitten musamieskin lähteä huuliharpun ostoon... Roadari vielä rumempi ja tyhmempi sähköasentaja "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." | |
![]() 05.08.2008 18:47:27 | |
Meikäläinen on todellinen tee se itse mies :D Tänä päivänä on käynyt niin, että huolellista ja osaavaa sertifikaatit omaavaa ammattilaista ei ole aina helposti saatavilla varsinkaan jos on kysymys harrastemittakaavan projekteista eikä vaikka raskaasta teollisuudesta. Vistsi, että olikin hankalan takana. Hakutulos n:o 3 googlella: Hakusanalla "sähköasennuksia" löytyi 4210 yritystä 32 toimialalta. http://www.suomenyritykset.fi/pikah … t.php?hakusanat=S%E4hk%F6asennuksia Olen sitä mieltä, että tee se itse periaatteella voi syntyä jopa parempi lopputulos koska homma on mahdollista tehdä huolella eikä aina ole tarvista valita halvimpia mahdollisia komponentteja. Vähän kun tässä? http://keskustelu.suomi24.fi/show.f … 00406&posting=22000000028293583 1.Yksivaiheisen jatkojohdon korjaus ja teko. Eli et siis SAA tehdä voimavirtaletkuja, vaihtajia, kääntäjiä, tai mitään muutakaan itse. Nämä hommat pitää jättää ammattilaisille. Mitäs sit KUN sattuu jotain? Voi tulla aika kallis lasku meinaan. Linnahommatkin vissiin kiinnostaa? No yhyy. | |
![]() 05.08.2008 20:16:33 (muokattu 05.08.2008 20:18:24) | |
Kuulostas vähän siltä, että kaupunkilaiset kirjoittelee sähköasennuksista... Allekirjoittaneelta löytys 11 kw maatalouden yleismoottori Strömberg, joka nytkin satunnaisessa käytössä ja meinasin, että sen kunto pitäs tarkistaa ja mikäli kunto vaikuttaa muuten olevan ok, moottori on hyvä laakeroida uudelleen sillä se taitaa olla peräisin 1960 luvun puolelta ja laakerit mielestäni ääntää hiukan epänormaalilla tavalla jos pyörittelee ilman kiilahihnoja. Budjetti olis jotain max. 100 euroa ja mieluummin vähemmänkin koska käytettyjä voi ostaa jo tuosta hinnasta alkaen. Uuden ostaminen ei tule kyseeseen kalliin hinnan takia. Näinköhän kuitenkaan mikään ammattifirma rupeaa tuollaista hommaa tuohon hintaan tekemään ja kanniskelemaan 120 kiloa painavaa moottoria vaan on otetettava "lusikka kauniisti käteen" eli ruuvarit ja muut työkalut kauniisti omaan käteen, irroiteltava voimavirtapiuhat, avata ja tutkia moottori ja laakeroida se. Viimetalvena tuli laakeroitua uudelleen pesukone ja kone hyrrää taas hyvin. Ammattifirma olisi ottanut hommasta todennäköisesti niin paljon, ettei sitä olisi kannattanut tehdä. Sama se on noitten vanhojen sähkösoitinten kanssa. Paskaaks ne ketään ammattilaista kiinnostaa, vaan jos meinaa pitää kunnossa on tinakolvi otettava omaan käteen. Itselle on kyllä mieluisampaa hommaa kytkeä vaikka voimavirtalaitteita kuin tinailla jotain pikkunippeleitä. | |
![]() 05.08.2008 20:25:42 | |
Kuulostas vähän siltä, että kaupunkilaiset kirjoittelee sähköasennuksista.... Kaupunkilaiset, ammattilaiset, mitä näitä nyt on. Tosiasia nyt vaan sattuu olemaan niin että voimavirtahommat vaatii paprun osaamisesta. Sitten jos ja KUN jotain tapahtuu ja syyksi paljastuu viallinen voimavirtakytkentä, jonka hahmo X on itse omin pikku kätösin tehnyt niin korvausvelvollisuus on melko yksiselitteinen kaikissa oikeusasteissa. heikkovirta-asennukset ja kolvailut on juttu erikseen. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 05.08.2008 20:34:03 | |
Kaupunkilaiset, ammattilaiset, mitä näitä nyt on. Tosiasia nyt vaan sattuu olemaan niin että voimavirtahommat vaatii paprun osaamisesta. Viimekesänä oli tapetilla hiekkapuhalluksessa käytettävän paineistetun hiekkapuhalluspaineastian teko. Ammattilaiset tuntuivat arkailevan hommaa tai pitävän sitä liian huonosti tuottavana. Tein siis laitteen itse, hoidin koeponnistuksen vedellä yli 25 bar:illa, tärkeimmät saumat hitsasi paras hitsari mikä oli kiinnostunut asiasta ja itse hitsasin loput. Itse on tullut tekniikkatöissä aloiteltua vastaten useampi satahenkisen työpaikan tietojärjestelmistä. Ammattilaisena toimimisessa on se ero, ettei halua sekaantua ollenkaan epävarman tuntuisiin kuvioihin tai ottaa pientä riskiä. Hommia tulee tehtyä tylsällä mutta turvallisella tavalla. Harrastukseksi voi suunnitella tai tehdä jotain sellaisia laitteitakin tai teknisiä järjestelmiä, jotka sisältää pienen epäonnistumisen riskin. | |
![]() 05.08.2008 20:51:30 (muokattu 05.08.2008 20:52:16) | |
Viimekesänä oli tapetilla hiekkapuhalluksessa käytettävän paineistetun hiekkapuhalluspaineastian teko. Ammattilaiset tuntuivat arkailevan hommaa tai pitävän sitä liian huonosti tuottavana. Tein siis laitteen itse, hoidin koeponnistuksen vedellä yli 25 bar:illa, tärkeimmät saumat hitsasi paras hitsari mikä oli kiinnostunut asiasta ja itse hitsasin loput. Itse on tullut tekniikkatöissä aloiteltua vastaten useampi satahenkisen työpaikan tietojärjestelmistä. Ammattilaisena toimimisessa on se ero, ettei halua sekaantua ollenkaan epävarman tuntuisiin kuvioihin tai ottaa pientä riskiä. Hommia tulee tehtyä tylsällä mutta turvallisella tavalla. Harrastukseksi voi suunnitella tai tehdä jotain sellaisia laitteitakin tai teknisiä järjestelmiä, jotka sisältää pienen epäonnistumisen riskin. Ei nyt OIKEESTI sotketa hiekkapuhalluslaitteita ja sähkölaitteita. Sähkölaitteita korjaa ja asentaa VAIN ja AINOASTAAN riittävän ammattipätevyyden ja tarvittavat luvat omaava henkilö. Ei noita sähköturvallisuusmääräyksiä/sähkölakia ole tehty ihan vaan fiiliksellä. Kyl siel on ihan oikeasti asiaa takana miksi ne on tehty. Ja hyvä että ne Suomessa ovat juuri niin tiukat kuin ovat, meillä on kuitenkin erittäin hyvät tilastot sähkötapaturmista jo useamman kymmenen vuoden ajalta. Ja mikäli en kovin väärin muista, niin suurin osa ellei viime aikoina jopa kaikki kuolemaan johtaneet sähkötapaturmat ovat osuneet vain ja ainoastaan EI-ammattilaisten kohdalle. Jokainen voi tykönään pohtia, miksi näin. terveisin Toinen sähköasentaja varustettuna useamman vuoden työkokemuksella sähköasennuksista 12V-110kV välisiltä jännitteiltä. Nykyinen äänentoiston sekatyömies. Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa... | |
![]() 05.08.2008 20:52:04 | |
Sama kai se on, jos itsesi tapat kytkennöilläsi tai vaikket tappaisikaan, jos ne tulee puhtaasti omaan henkilökohtaiseen käyttöön ja ettei niiden kytkentöjen kanssa pääse kukaan muu pelaamaan. Toivottavasti Musamies tarkoitit nyt tällaisia. Noi sähköhommat on oikeasti olennaisia ja esim. meillä duunissa on kerran vuoteen kertauskoulutus aiheesta 1500V. VR:llä todella kovan luokan ammattilaisiakin taitaa yks vuoteen joko kuolla tai vammautua vakavasti noiden sähköjen kanssa pelatessa. Vaikka vehkeet olisivatkin kunnossa. Pojat vain välillä tuppaavat oikomaan noissa hommissa. Tosin viimeisin kuollut taitaa olla oikoradalta, kun piirustukset eivät vastanneet kytkentöjä. Toisaalta, sen jätkän velvollisuus olisi silti ollut katkaista sähköt koko pömpelistä. Mutta ei muistanut, jaksanut tai "ehtinyt" ja virhe piirustuksessa koitui kaverin kohtaloksi. Em. stoori on aika vahvasti mun muistikuvien pohjalla, joten voi olla ettei se keissi ihan noin mennyt mutta kuiteskin. Rummut nurin ja nussimaan! | |
![]() 05.08.2008 21:01:59 | |
Kaikilla aloilla on tapahtunut voimakas professionalisoitumisen kehitys ja tilanne mennyt siihen suuntaan, että ihmiset ei meinaa osata hoitaa omia lapsiaan ilman "ammattilaisen" apua. Lailliseksi ja hyväksyttäväksi tekemiseksi on jäänyt kännissä istuminen baarissa. Lehtiä kun lukee niin vaikuttaa riskialttiimmalta kuin sähköasennukset. Eipä tarvi laittaa rahoja erilisiin extreme harrastuksiin kun on pientä haastetta arkisissa askereissa. Sama kai se on, jos itsesi tapat kytkennöilläsi tai vaikket tappaisikaan, jos ne tulee puhtaasti omaan henkilökohtaiseen käyttöön ja ettei niiden kytkentöjen kanssa pääse kukaan muu pelaamaan. Aika pitkälle tämänlainen on ajatus. Ajatellaan vaikka kenttäsahuria, joka itse ylläpitää sahaa, tekee sähkötöitä ja rassaa muutenkin tekniikkaa - on mahdollisesti tehnyt ja suunnitellut sahan itse. Eipä sitä sahaa muut mene sormeilemaankaan. PS: Tuli hiljattain ostettua myös Bahcon uudet putkipihdit... | |
![]() 05.08.2008 21:48:25 (muokattu 05.08.2008 21:51:50) | |
Enneko ketju kääntyy Musamiehen tuleviin putkiremontteihin, ni kuis moni täällä tunnustaa, että sulakkeita on keikalla poksunu ja mistä syystä? Itte en muista, että keikan aikana koskaan, mut saundtsekissä kahdesti. Toisella kerralla syy oli viallinen valaisinrunko. Oikari. Oli kymmenkunta samanmoista valaisinta ja totesin, et ajanmyötä kaikkiin tulee sama vika. Poistin käytöstä. Toisella kerralla vika oli johdossa. Kaiutinpiuhan pää vissiin oli roudatessa saanu siipeensä. Ja oikari ihan kunnon savun kera. Silloiset kajarit tai mikserivaffari eivät kuitenkaan tapauksesta kärsineet. (edit: niin ei henkilövahinkoja myöskään) Eli noi on ihan omia mokia. Viallisella kalustolla ei sais vetää. Puolustuksekseni ny sanon, et noi ny oli tehdasvalmistetta kaikki, eikä mitään vikaa päältäpäin voinu havaita, ennenko poksahti. Noit muita sähköhäiriöitä sit on satunnaisesti. Ei o keikka eikä kaksi, ko jokin keittiössä jaksottaisesti käyvä laite, oli ny vatkain tai jääkaappi aiheuttaa hurinoita. Bändin omat letkut on kunnossa ja niissä ei o mitään omia virityksiä. Mut jokusen kerran keikkapaikalla on joutunu kattomaan mistä rasiasta sen bändin tarvitseman vähäisenkin sähkön uskaltaa ottaa. Toi Musamies ei o ainoa DIY- sähkäri tässä maassa, eikä taida olla edes siitä pahimmasta päästä. One kind of music only - the good kind | |
![]() 05.08.2008 22:39:42 | |
Enneko ketju kääntyy Musamiehen tuleviin putkiremontteihin, ni kuis moni täällä tunnustaa, että sulakkeita on keikalla poksunu ja mistä syystä? Itte en muista, että keikan aikana koskaan, mut saundtsekissä kahdesti. Toisella kerralla syy oli viallinen valaisinrunko. Oikari. Oli kymmenkunta samanmoista valaisinta ja totesin, et ajanmyötä kaikkiin tulee sama vika. Poistin käytöstä. Toisella kerralla vika oli johdossa. Kaiutinpiuhan pää vissiin oli roudatessa saanu siipeensä. Ja oikari ihan kunnon savun kera. Silloiset kajarit tai mikserivaffari eivät kuitenkaan tapauksesta kärsineet. (edit: niin ei henkilövahinkoja myöskään) Eli noi on ihan omia mokia. Viallisella kalustolla ei sais vetää. Puolustuksekseni ny sanon, et noi ny oli tehdasvalmistetta kaikki, eikä mitään vikaa päältäpäin voinu havaita, ennenko poksahti. Noit muita sähköhäiriöitä sit on satunnaisesti. Ei o keikka eikä kaksi, ko jokin keittiössä jaksottaisesti käyvä laite, oli ny vatkain tai jääkaappi aiheuttaa hurinoita. Bändin omat letkut on kunnossa ja niissä ei o mitään omia virityksiä. Mut jokusen kerran keikkapaikalla on joutunu kattomaan mistä rasiasta sen bändin tarvitseman vähäisenkin sähkön uskaltaa ottaa. Toi Musamies ei o ainoa DIY- sähkäri tässä maassa, eikä taida olla edes siitä pahimmasta päästä. Edellisen kerran kun on paukkunu sulakkeet keikan aikana (tai siis vaihdon aikana ei enää keikalla) kaks kertaa tänä kesänä. Ekalla kerralla oli festarin vehkeisiin päässy vesi väärään paikkaan ja koko lava pimeäksi. Jätkät etti kastuneen sukon ja poistivat järjestelmästä jolloinka saatiin checki alta pois ja keikka käyntiin. vettä tuli muuten ihan saatanasti sen illan aikana taivaalta. Toinen kerta oli kun ameriikan kitaratechi halus laittaa yhden nallin taakse liikaa kuormaa, kaks kertaa nostin sulakkeen takas ylös ennen kun kaveri usko et yks niistä sen omista päätteistä pitää laittaa eri vaiheen perään. Ja sit noilla klubikeikoilla vedellään yleensä poikkeuksetta kaikki kamat omien keskusten läpi eli jos ei talon sähköissä oo kaikki kunnossa niin viimeistään omat vikavirtasuojat pelastaa . Viltsu
audiokantaja | |
![]() 06.08.2008 09:16:24 | |
Enneko ketju kääntyy Musamiehen tuleviin putkiremontteihin, ni kuis moni täällä tunnustaa, että sulakkeita on keikalla poksunu ja mistä syystä? Hmm... yhden kerran muistan vuosia sitten kun oli 10A nallin takana 6x500W + 2x300W valoa. 3300W > 2300W. Sulakkeen päällä olis paistanu makkarat, mutta se ei kumma kyllä poksahtanut. Toinen kerta kun sulake meni, oli semmonen, että monnariräkki oli täynnä yamahan päätteitä, joista oli kaikista virtanapit pohjassa. Kun pisti räkkiin virrat, ne imaisi koko 16A kaistan verran virtsaa ja naps. Ratkaisuna oli, että pantiin vehkeet yksitellen päälle. Omasta tai muiden pöljäilystä, väärin tehdyistä sähköistä tai muusta ketjussa poristuista jutuista ei oo ikinä menny mitään sököksi, eikä oo nallitkaan paukkuneet noiden kahden jutun lisäksi. Ei mullakaan mitään lupaa ole, mutta enpä oo toisaalta 16A kolmivaiheletkua isompaa sähköä ikinä tehnytkään. Eikä liene tarviskaan, kun kaupasta saa valmiina kaiken muun valmiiksi hyväksyttynä. Nukkuuhan tuota vähän paremmin, kun ei tarvi olla itte vastuussa ihan kaikesta. Paenu sinä helevettihin siitä! | |
![]() 06.08.2008 09:49:20 | |
Kuulostas vähän siltä, että kaupunkilaiset kirjoittelee sähköasennuksista... Jep. Olen pahoillani. Muutan maalle ja minusta tulee hyvä ihminen. Kaikilla aloilla on tapahtunut voimakas professionalisoitumisen kehitys... Sähköpuolella kehitys on ollut itseasiassa päinvastaista, nykyään maallikko saa tehdä enemmän kuin esim 80-luvulla. Tuolloin tosin tehtiin enemmän itse ja se näkyy myös Tukesin tilastoissa. http://212.226.167.8/fi/Palvelut/Re … -hissit-rekisterit/sahkotapaturmat/ Harrastukseksi voi suunnitella tai tehdä jotain sellaisia laitteitakin tai teknisiä järjestelmiä, jotka sisältää pienen epäonnistumisen riskin. Juuri näin, mutta kun hengenvaaraa ei oikein voi pitää PIENENÄ riskinä. Et Musamies ehkä arvosta omaa henkeäsi, mutta entäs omat/naapurin lapset? Mahtaa henkinen hyvinvointi kärsiä kolauksen jos naapurin Ville 5v heittää henkensä sinun pienen epäonnistumisen takia. | |
![]() 06.08.2008 11:22:04 (muokattu 06.08.2008 11:38:25) | |
Keskustelusta tulee mieleen Kummelissa ollut juttu sähkösäätäjistä: "Hei! Olen Jakke. Minä olen Sepi." Ja sitten tapahtuu jotain tämänkaltaista. "11.3.2003 Sähkölaitosasentajat rakensivat uutta 20 kV paikallisjakelulinjaa, joka ylittää vanhan pj-avojohdon. Pylvääseen kiivennyt asentaja joutui kosketuksiin vanhan linjan jännitteisten johtimien kanssa. Mies sai sähköiskun ja putosi maahan. Mies todettiin kuolleeksi." Monessa työssä kiire ja hosuminen lisää riskiä. Harrastuksessa tai omatarvekytkennöissä on se hyvä puoli, että ei ole tarvetta pitää kiirettä ja voi jättää tekemättä sellaisen homman, joka rupee vaikuttamaan vaikealta tai riskialttiilta. Juuri näin, mutta kun hengenvaaraa ei oikein voi pitää PIENENÄ riskinä. Et Musamies ehkä arvosta omaa henkeäsi, mutta entäs omat/naapurin lapset? Mahtaa henkinen hyvinvointi kärsiä kolauksen jos naapurin Ville 5v heittää henkensä sinun pienen epäonnistumisen takia. Liikenteessä on tämänlainen tilanne, että varomattomuudella aiheutetaan hengenvaaraa muille. Toisaalta jos on laajasti perehtynyt eri alojen tekniikkaan, huomaa laitevikoja ja mahdollisia riskejä helpoimmin kuin sellainen, joka ei itse ole tehnyt niin monipuolisesti erilaisia askareita. Voi siis omatoimisuutta käyttää myöskin riskien ja hengenvaaran vähentämiseen. mutta enpä oo toisaalta 16A kolmivaiheletkua isompaa sähköä ikinä tehnytkään. Eikä liene tarviskaan, kun kaupasta saa valmiina kaiken muun valmiiksi hyväksyttynä. Kaupassa myytävät jatkoroikat on usein tehty kustannuksia säästäen ja kaapeli on ohutta. Itse tekemällä voi kustannuksista säästää käyttämällä käytettyjä tai ylimääräiseksi jääneitä tarvikkeita ja tehdä mitoituksen varman päälle. Minun tekemä jatkoroikka moottorin pyörittelyyn oli niin paksua ellei vähän paksumpaakin kuin 32 A liittimiin mahtuu. Elikkäs taisi olla jotain 16 neliöistä. Harvasta kaupasta löytyy valmiiksi tehtynä 6 neliöistä paksumpaa jos sitäkään. Enneko ketju kääntyy Musamiehen tuleviin putkiremontteihin, ni kuis moni täällä tunnustaa, että sulakkeita on keikalla poksunu ja mistä syystä? Ei ole keikalla mennyt sulakkeita. Pölhöimmästä päästä mitä on tapahtunut, nuorena autoilijana jäi akku kiinnittämättä autosta kunnolla ja tuli riittävän iso töyssy - akku iski napansa auton konepeltiin ja koko rotisko meinasi palaa. Iso osa konetilassa olleista johdoista meni pilalle ja savu oli aikamoinen. Jännitettä oli vain se vähän reilu 12 volttia mitä akussa on. | |
![]() 06.08.2008 11:37:17 | |
Minun tekemä jatkoroikka moottorin pyörittelyyn oli niin paksua ellei vähän paksumpaakin kuin 32 A liittimiin mahtuu. Eli vedonpoisto on jätetty tekemättä. "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." | |
![]() 06.08.2008 11:40:50 (muokattu 06.08.2008 11:57:53) | |
Eli vedonpoisto on jätetty tekemättä. En tiedä minkälaisia vedenpoistosysteemejä olet piuhoihin värkkäillyt, meikäläinen ei kuitenkaan uskaltaisi voimavirtapiuhoja vedessä käyttää. Pahoittelut, että tuli veto tulkittua vedeksi. Aikaisemmassa keskustelussa voimavirtapiuhat lojui vesilätäkössä, joten siitä saattoi vesi tulla ensimmäisenä mieleen. | |
![]() 06.08.2008 11:44:23 | |
En tiedä minkälaisia vedenpoistosysteemejä olet piuhoihin värkkäillyt, meikäläinen ei kuitenkaan uskaltaisi voimavirtapiuhoja vedessä käyttää. HOHO! oliks tää tässä? "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." | |
![]() 06.08.2008 11:46:16 | |
En tiedä minkälaisia vedenpoistosysteemejä olet piuhoihin värkkäillyt, meikäläinen ei kuitenkaan uskaltaisi voimavirtapiuhoja vedessä käyttää. Lukihäiriö? Anyway, Tukesin listalta tää on mun suosikki: 15.8.2002 Eläkeläismies oli valmistanut pistotulpasta, sähköjohdosta ja kahdesta ruuvimeisselistä myyränkarkotuslaitteen, jossa toinen meisseli oli kytketty vaihejohtimeen ja toinen nollajohtimeen. Tuntemattomasta syystä hän oli tarttunut jännitteisiin meisseleihin tai paljaisiin johtimiin silloin, kun pistotulppa oli kytkettynä pistorasiaan. Mies sai sähköiskun, jonka aiheuttamiin vammoihin hän kuoli myöhemmin sairaalassa Darwin oli sittenkin oikeassa :-). | |
![]() 06.08.2008 11:51:49 (muokattu 06.08.2008 11:56:19) | |
HOHO! oliks tää tässä? Näyttää olevan ABB:n taajuusmuutajan käyttöohjeessa ABB:n pojat neuvoneet minkä paksuisia kaapeleita ja sulakekokoja kannattaa käyttää. Mitä hyötyä reilusti mitoitetusta johdosta on jos et pysty sitä käyttämään vaikka sen takia kun laitat niin isot liittimet, ettet voi niitä mihinkään stöpseliin tökätä? Osa myytävistä liittimistä on niin pienellä johdon reiällä varustettuja, että niihin ei saa menemään kuin melko vaatimattomia kaapeleita. Osa taas vähän isommalla. 63 A ja sitä suurempien liittimien ongelma on, että niitä on melko harvassa paikassa käytössä. Vanha Strömbergin neliliittiminen 40 A liitin oli hyvä moottorin pyörittelyyn, mutta se on poistunut lähes kokonaan käytöstä. Lukihäiriö? Niinpä taisi tulla. Mieleen muistui keskustelu, jossa 32 piuha lojui vesilätäkössä ja kirjoittajat oli huolissaan vedestä. Itse tekemällä on oppinut kuitenkin, että liittimissä on eroja. Toiseen menee paksumpi piuha ja toiseen ei vaikka kumpaankin myydään 32 A liittiminä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)