Aihe: Korvamonitoreista..
1 2 3
stnprkl
09.06.2008 23:42:27
Kertokaas miten te kuuntelette popparille menevää soppaa ?
Itse tuossa hämmästelin kun kuuntelin sekä mikseristä lähtevää, että vastaanottimesta ulostulevaa signaalia omilla kuulokkeilla, eikä artisti oikein tunnistanut ääntään. Tässä nyt sitten tietenkin on se ero että kuulokkeet ja napit on eri asia totaalisesti, eli onko siihen oikein mitään keinoja kun tunkee samanlaiset napit korviin ?

Yleensä pidän ihan oikeita korvamonitoriluureja päässä ja jos mahdollista niin hoidan oman kuuntelun omalla langattomalla vastaanottimella jotta ollaan oikeasti samanlaisen kuuntelun perässä lun artismikin.

Esmes nyt noiden goottien kanssa kun kaikki on napeissa niin mulla on oma langaton iem-järjestelmä kytketty tiskin solo-outteihin, jotta oon oikeasti samanlaisen kuuntelun perässä kun bändikin.

Kulmilla jos mennään niin mulla on siinä vieressä samanlainen pönttö kun lauteillakin kytkettynä jälleen siihen tiskin solo-outtiin.
Viltsu audiokantaja
rintapek
10.06.2008 01:39:32

Kertokaas miten te kuuntelette popparille menevää soppaa ??

Mä olen amatööri, mut kai tää amatööreistä tarttee aloittaa?
Jokainen tahtoo mitä tahtoo, mä en sitä voi toteuttaa.

Monesti vaikka voisinkin, mut ko aina se vain on niin, että kaikki tahtoo hieman lisää kaikkea. **skat, sanon mä. Bändilläni ko on aktiivipömpelit käytössä, niin etupää kuuntelee sitä, mitä yleisölle tarjotaan. Siinä on kaikille kaikkea.
One kind of music only - the good kind
Marzi
10.06.2008 02:18:12

Taitaa olla pari paukkua takana? :D
No yhyy.
pitk
10.06.2008 09:47:48

Yleensä pidän ihan oikeita korvamonitoriluureja päässä ja jos mahdollista niin hoidan oman kuuntelun omalla langattomalla vastaanottimella jotta ollaan oikeasti samanlaisen kuuntelun perässä lun artismikin.

Ja mielellään vielä samanlaisia, kuin poptoimihenkilöllä. Mulla on tällä hetkellä snadi ongelma toisen solistin kanssa, kun vanhat napit (jotkut halvimman sarjan Senkut) olikin paremmant kuin uudet (UE5). Napit on totaalisen erilaiset ja vielä päivittäin selkeästi eri lailla korvissa, eikä allekirjoittaneella ole oikein mahdollisuuksia oikeasti tietää, mitä siellä tapahtuu. Nappien paremmuudesta kysymys on todennäköisesti nappien piuhoista, jotka Senkuissa on joustavat ja UE:ssa ne pitää taivutella korvan yli. Tämä ei sitten artistista tuntunut hyvältä, joten palasi vanhoihin.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
lasal
10.06.2008 14:27:55 (muokattu 10.06.2008 14:30:13)
... Ettei vahingossa oo jääny joku efekti auki johonkin, auxi auki itteensä, joku ylimääräinen mikki auki jossain jne. jne. jne.

Niin joo ja ootko muuten ite kuunnellu niitä pakkeja,

Etukuuntelut (Vic Firth- eli keskinkertaisilla luureilla kuunneltuna) ja oheisnauhoitukset (monin eri tavoin kuunneltuina) ovat ok

Lavalla käyttävät kolmea nappityyppiä, joista yhtä löytyy itseltänikin, mutta a) en (onneksi) laula ja b) livetilanteen arviointi on etukäteen melko mahdoton

Nyt on hakusessa jonkin "vakavasti otettavan" valmistajan herkät avonapit
lasal
10.06.2008 14:48:04 (muokattu 10.06.2008 14:49:05)
... Mulla on tällä hetkellä snadi ongelma toisen solistin kanssa, kun vanhat napit (jotkut halvimman sarjan Senkut) olikin paremmant kuin uudet (UE5). Napit on totaalisen erilaiset ja vielä päivittäin selkeästi eri lailla korvissa.

Mielenkiintoista :-) Joo, netissä joku kertoili soundin vaihtelevan kovasti kun (avo)nappeja kääntelee ja siirtelee korvissa
_ _ _

Slightly offtopic: VAROKAA noita sekopäisiä nappien speksejä:
- herkkyys dB/milliwatti tai
- herkkyys dB/voltti luurissa tai
- maksimiäänenpaine tehonkeston puitteissa

Teknisistä syistä arvostan herkkiä nappeja, mielluummin ohmimäärä yli 16

Sopivasi Senkun MX 400 ja MX 500 ovat 32-ohmisia ja herkkyys 125 dB/V josta laskin muistaakseni 110 dB/mW (eli tulos aika sama kuin 112 dB/mW:n 16-ohmisella) ... Uskaltaisikohan noita ostaa (ja laulajattaret haukkuvat napit lyttyn?)

(Epäherkin vastaantullut on ollut 82 dB/mW, herkimmät 112 dB/mW ... Tämähän merkitsee kuulovaurion vaaraa ... jota torjun diodileikkureilla tai etuvastuksilla, joilla (linja)vahvistin ei pysty syöttämään nappeihin liikaa)
stnprkl
10.06.2008 23:15:49 (muokattu 10.06.2008 23:18:13)
Vähän takapakkia nyt.

Onko tarve vaan joillekkin luureille joilla homma hoituu jotenkin vai onko pyrkimys oikeasti monitoroida jotain.

Edes etäisesti avonaiset luurit on livenä monitorikäytössä lähinnä ongelmien syy, ei missään nimessä ratkaisu.
Kunnon napit mitkä saa päähän tukevasti kiinni on ainoa keino lähteä tekemään minkään näköistä korvamonitoriratkaisua yhtään järkevästi.

Koska mitä enemmän luurit vuotaa sen lujemmalle ne täytyy laittaa ja koko korvamonitori-idea vesittyy täysin.

Ja vielä tohon sun ongelmaas eli yksittäisiä kanavia kuunnellen sä et välttämättä sitä vikaa löydä, vaan sun pitää kuunnella sitä valmista miksausta ja vaikka yksitellen kanavia pois tiputtaen kuunnella koska helpottaa. Ja tota liveolosuhteiden ennakoimista kutsutaan myös soundcheckiksi.

Edit: ja siihen lähtöpäähän kannattaa laittaa vaikka limitteri tai kompura keulille ei mitään vastuspyydystä. Vastus jarruttaa tasaisesti koko ajan, kompura/limitteri jarruttaa vaan piikkejä.
Viltsu audiokantaja
pitk
11.06.2008 00:29:13 (muokattu 11.06.2008 00:30:51)

Edes etäisesti avonaiset luurit on livenä monitorikäytössä lähinnä ongelmien syy, ei missään nimessä ratkaisu.
Kunnon napit mitkä saa päähän tukevasti kiinni on ainoa keino lähteä tekemään minkään näköistä korvamonitoriratkaisua yhtään järkevästi.

Näinhän sen _pitäisi_ olla.

Koska mitä enemmän luurit vuotaa sen lujemmalle ne täytyy laittaa ja koko korvamonitori-idea vesittyy täysin.

Osittain kyllä... mutta: Jotkut diggaa vuotoa korvanlämmittimissä. Olen tavannut aikasen montakin kyseisenlaista tapausta. Ensimmäiset tulivat vastaan, kun yritin tajota Shuren E-1siä Garwoodin nappien tilalle. Ei kelvannut orkesterin kahdelle puhaltajalle, eikä rumpalille. Vaikka ykkösten soundi oli silloin parasta, mitä irtoaa. He halusivat vuotona lavasoundin ja omat korviin.

Artistilla taas oli valut, joissa Sonyn kalleimmat napit. Tosin valut söivät yläpään; oli pakko laittaa lähtöön parametrikorjain, jossa buustattiin koko yläkertaa balttia 15 dB.

Joskus kyseisessä vuototilanteessa joutuu polttamaan joka paikkaa punaisella. Vaikka yrittää esittää pop-henkilölle, että tämä ei ehkä ole kuitenkaan paras vaihtoehto (tai et-sä-tajuu-täs-ei-oo-enään-mitään-järkeä...), silti moisella mennään. Aika paljon fiiliskysymys usein.

Edit: ja siihen lähtöpäähän kannattaa laittaa vaikka limitteri tai kompura keulille ei mitään vastuspyydystä. Vastus jarruttaa tasaisesti koko ajan, kompura/limitteri jarruttaa vaan piikkejä.

Koko korvahässäkkä on enemmän henkilökohtaista, kuin mikään muu monitorointi. Joku diggaa sielutonta kompurointia, toiset ei halua lainkaa. Olen jopa törmännyt tilanteeseen, että artisti kysyy tsekissä, että "onks täällä joku kompura?" Ei ollut. Oli pattereiden tilalla akut. Sittemmin käytettiin pattereita.

Pitk.
Kalkutan Konepaja
lasal
11.06.2008 04:59:07 (muokattu 11.06.2008 09:51:14)
Vähän takapakkia nyt...

Ok, kerrataan:
- lavametelisäikeessä kerrotusti meillä (kirkko) maksimi SPL on 85
- jo pitkään on tässä säikeessä kerrotusti ollut (monona) avonappeja ja yhtä nappia (mm. koska eivät halua eristäytyä)
- toisten laulut ja musiikit kuuluvat aina ok, oma laulu kahdella napilla ei (liekö syy että oma kuuluu nappien lisäksi suusta-korvaan ja pään luiden kautta ja nämä kolme riitelevät?)
- valmista kuulokemiksausta siis arvion aux-etukuunteluin
- jos solisti kuulee vaikkapa pään luittensa kautta ei miksaaja tätä voi simuloida :)
- lyhyet soundcheckit harmillisesti kuluvat musiikkidetaljeihin
- vastukset viritän niin että herkinkään kuuloke ei voi antaa kuulolle vaarallisia desibelejä (tiedän, virtaohjattu syöttö ei ole parasta hifiä), kompressoreja (6 kpl) käytän vain FOH

vielä lyhyemmin: on toiminut syksystä 2006 asti monona avokuulokkein ja/tai yhdellä napilla, haluaisin erottuvuutta parantaa kaksinappisesti stereolla, mutta puolet porukasta kokee kaksinappisuuden pilaavan oman laulun soundin napeissa

Edit:miksi stereo?

http://mixonline.com/mag/audio_inear_monitors/ (tähän viitataan muilla webbisivuilla)

- "erotteluherkkyys 10 dB parempi"
- eli pienempi voimakkuus riittää ja silti eri äänet erottuvat
(- detalji-tutkimustulos: yhtä nappia soitetaan n. 6 dB kovempaa kuin kahta)
miffe
13.06.2008 20:54:39
Mua kiinnostaa käyttökokemukset shure / sennheiser malleista. Mieluiten tietysti tälläkin hetkellä markkinoilla olevista, esim sennheiser EW 300 iem.

Tämmöisenä pikkudetaljina voisin mainita, että näköjään toimii valmistajien järjestelmät aika hyvin ristiin.

Jaa, miten niin..?

Tossa vieressä on Shuren PSM600 lähettimiä kiinni bändin (Tera) omassa monitoritiskissä ja mä vakoilen niitä täs talon monttulaudalla (Oulun lähetysjuhlat, Nuorten konsertti jäähallissa) Senkun EW300 langattomien vastaanottimella.

On muuten kiitettävästi sähköä täs mestassa. Oulun Energian Areena on paikan nimi, joten syytäkin on :)
turkulainen
rintapek
13.06.2008 20:59:30

Taitaa olla pari paukkua takana? :D

Elä vähättele. Pariko vain?

Vaan kyllä mä kuuntelen kovastikin sitä, mitä yleisölle tarjoan. Monitorointi on toinen juttu. Jos jätkät tahtoo hieman kaikkea, niin mä järjestän heille hieman kaikkea. Nou proplem. Tekniikka on mun murhe.
One kind of music only - the good kind
aimotuska
14.06.2008 01:13:57
On muuten kiitettävästi sähköä täs mestassa. Oulun Energian Areena on paikan nimi, joten syytäkin on :)

*offtopic 100%*

Teepäs Lumina Polarikselle huomenna hyvät soundit. Saatan vaikka tulla kuunteleen... Menee meikäläisen osaamisesta tuon kokoluokan bakkanaalit sen verta yli, että annan homman suosiolla ammattilaiselle. Varaan itselleni oikeuden haukkua saundit ihan paskaksi siitä huolimatta ;)
Paenu sinä helevettihin siitä!
Pieni rumpalipoika
14.06.2008 01:31:15

Artistilla taas oli valut, joissa Sonyn kalleimmat napit. Tosin valut söivät yläpään; oli pakko laittaa lähtöön parametrikorjain, jossa buustattiin koko yläkertaa balttia 15 dB.

Siis tarkoitatko nyt, että ne valut nimenomaan söivät ne yläpäät? Vai tarkoitatko, että kun valuihin laittaa napit, tulee siitä suljettu kombinaatio joka tietty syö aika paljon kaikkea, etenkin yläpäätä...

Mistään Sonyn napeista ei ole kokemusta, mutta noin yleisesti useampia nappeja valettujen kanssa testanneena, on lähinnä sitä yläpäätä pitänyt jarrutella ettei hajoa pää.

Itsekin ehkä mieluiten haluaisin korvamonitoroinnilta sekä vuotavaa soundia, että sitä korvamonitorointia, mutta käytännössähän tuo on aika toivoton yhdistelmä. Se vuoto vaan toisi varmuutta siihen omaan tatsiin. Se nappeihin ajettu on kuitenkin aina hieman "keinotekoisen" tuntuista. Pakko tosin myöntää, etten ole systemaattisesti korvamonitorointia käyttänyt koskaan lukuunottamatta studioreissuja. Mutta sama kela siinä pääpiirteittän tietysti on.
Rummut nurin ja nussimaan!
miffe
14.06.2008 11:43:25
Teepäs Lumina Polarikselle huomenna hyvät soundit. Saatan vaikka tulla kuunteleen... Menee meikäläisen osaamisesta tuon kokoluokan bakkanaalit sen verta yli, että annan homman suosiolla ammattilaiselle. Varaan itselleni oikeuden haukkua saundit ihan paskaksi siitä huolimatta ;)

Siinähän menet lavalle toikkelehtimaan. Toisaalta onhan mulla tos cue-kulma, josta voi noita ryhmien miksauksia kuunnella.

Aikataulussa on muuten varattuna tasan viisi minuuttia bändin backlinen kasaamiseen. Jepjep...
turkulainen
pitk
14.06.2008 14:56:02

Siis tarkoitatko nyt, että ne valut nimenomaan söivät ne yläpäät? Vai tarkoitatko, että kun valuihin laittaa napit, tulee siitä suljettu kombinaatio joka tietty syö aika paljon kaikkea, etenkin yläpäätä...

En ole varma, oliko syy valujen vai kombinaation. Valuja en tietenkään itse voinut kokeilla, mutta näin toimittiin. Kyseessä taisi olla jotenkin Garwoodin speksien mukaan tehdyt valut ja muistan, että jollain muullakin oli samantyyppistä hommaa niiden kanssa. Tämä tapahtui kymmenisen vuotta sitten ja kyseessä oli Sonyn normaalit nappikuulokkeet, ei varsinaiset in ear-systeemit, joita nykyään käytettän. E1:t tulivat muutama vuosi tuon jälkeen.
Kalkutan Konepaja
lasal
12.07.2008 16:54:20 (muokattu 13.07.2008 12:37:55)
... Jotkut diggaa vuotoa korvanlämmittimissä. Olen tavannut aikasen montakin kyseisenlaista tapausta. Ensimmäiset tulivat vastaan, kun yritin tajota Shuren E-1siä Garwoodin nappien tilalle. Ei kelvannut orkesterin kahdelle puhaltajalle, eikä rumpalille. Vaikka ykkösten soundi oli silloin parasta, mitä irtoaa. He halusivat vuotona lavasoundin ja omat korviin.

kaksi keikkaa ennen kesätaukoa meni hyvin uudella systeemilläni: passiivimikserillä (vastusverkoin) korviin
- sterona kokomiksaus plus kaiku (Phonic minimikseristä, haettu roskiksesta!)
- sekä monona keskelle aux'ista pääosin omaa ääntä, joskus muutakin

kuulokkeina herkät (112 dB/mW) 32 ohmiset avonapit, toimii kun SPL-raja on 85 dB(A)hidas, käytössä sähkörummut ja kitarat di-boksein pöytään ... lavameteli jää aika alas (pääasia kuitenkin, että ei ole yleisölle asti kuuluvia kiiloja)
Rml
25.07.2008 10:31:14

Onko kellään kokemusta tästä
http://www.thomann.de/de/the_tbone_iem_100_800_mhz.htm

pakko kysäistä, tietenkin hinta perusteena, tämänkun saisi 500€ neljällä vastaanottimella... ja halpa on hyvää? Samaan hintaluokkaan ei varmaa muut lafkat kykene?
LHU
25.07.2008 11:02:21
pakko kysäistä, tietenkin hinta perusteena, tämänkun saisi 500€ neljällä vastaanottimella... ja halpa on hyvää? Samaan hintaluokkaan ei varmaa muut lafkat kykene?

Menee aavistuksen OT:ksi mutta keskiviikkona törmäsin tilanteeseen kun laulaja oli ostanut Elvis-mikin ( http://www.thomann.de/fi/the_tbone_gm55_elvis_mikro.htm ), hinta vajaat 50. Mikki toimi noin tunnin, loppukeikka 58:lla. Et sellaista laatua, jokainenhan tosin itse päättää mihin rahansa sijoittaa...
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
aimotuska
25.07.2008 12:06:34
Mikki toimi noin tunnin

Vissiin sekin tajusi, että The King is dead?

Missäs se takki...
Paenu sinä helevettihin siitä!
villekauhanen
26.07.2008 14:49:15

Myönnän heti kärkeen että kokemusta ko. laitteesta ei ole mutta uskon vahvasti että on hinta-laatusuhteeltaan hyvä. Eli varmasti on markkinoiden huonoin langaton korvamonitori jos on myös halvin.

Etsi ennemmin joku käytetty ammattipeli tai sitten säästät rahaa ja vedät piuhallisella korvamonitoroinnilla kunnes on varaa ostaa toimiva ratkaisu.

MIKÄÄN ei pilaa soittajan fiilistä niinkuin huono monitorointi ja huono langaton korvamonitori on paras tapa pilata artistin ja sitä kautta kaikkien fiilis.

Noin 85% ihmisistä jotka täällä kyselee halvoista korvamonitoreista on lähtenyt ratkomaan äänentoistoratkaisujaan aivan väärästä päästä.

Useimmiten parempi monitorointi saadaan aikaiseksi pienellä oikein sijoitetulla (=lähellä kuuntelijaa) monitorikaiuttimella tai langallisella kuuntelulla.

Ammattivehkeissäkin langattoman ja langallisen soundi ero on edelleen aivan järjetön langallisen eduksi. En ikinä laittaisi artistille langatonta korvamonitoria ellei se olisi AIVAN välttämätöntä artistin hyvinvoinnin tai esityksen kannalta.

Puhumattakaan luotettavuus ja kustannuskysymyksistä.

Nykyään käytettävässä langattomassa teknologiassa rajattu taajuusvaste yhdistettynä olemattomaan dynamikka alueeseen tuottaa melkolailla käyttökelvotonta äänentoistoa ammattilaitteissakin. Joissain halvemmissa langattomissa joita eri bändien mukana on tullut vastaan olen kuullut aivan uskomattomattoman surkeaa "äänentoistoa".

Monesti hyvä monitorimiksaaja pystyisi operoimaan näitä halvempia laitteita niin että näiden puutteiden aiheuttamat ongelmat pystyttäisiin minimoimaan, mutta useimmitenhan tilanne on se että niillä jotka käyttävät halvimpia korvamonitoreita ei myöskään ole hyvää monitorimiksaajaa eikä käytössä ole stereokuunteluita ja kaikuja jotka ovat mielestäni välttämättömiä jotta rajatun taajuusvasteen ja dynamiikan aiheuttamat ongelmat äänikuvassa saadaan minimoitua.

Sitten toinen mikä kanssa tuntuu nykyään olevan enenevissä määrin aloittelevilla bändeillä ja miksaajilla ongelmana on että yritetään monimutkaistaa asioita turhaan. Mietitään kaikkia monimutkaisia monitorointi yms ratkaisuja mutta bändissä kukaan ei osaa kuunnella muita eikä bändi soi minkäälaisessa balanssissa. Vähän sellanen 2000-luvun meininki, haetaan digitaalisia ratkaisuja analogisiin ongelmiin.

Korvamonitoreita on alusta alkaen pidetty jotenkin maagisina ongelman poistajina, mutta mun kokemuksen mukaan korvamonitorit yleensä lisäävät työtä/laitteita/ongelmia/artistin stressiä melkein enemmän kuin poistavat niitä. Mutta liian usein olen nähnyt Lepakolla, Tavastialla ja Nosturilla pettyneitä muusikoita kun kalliit maagiset korvamonitorit eivät automaattisesti muuttaneetkaan esiintymiskokemusta orgastiseksi kaksituntiseksi. Onnistunut korvamonitorointi vaatii myös mielestäni monitorimiksaajalta paljon enemmän kokemusta, paneutumista ja bändin tuntemista kuin perinteinen kaiutinmonitorointi.

No menipä taas jaaritteluksi mut aihehan oli "korvamonitoreista" eikä "onko markkinoiden halvin laite X myös paras?"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)