![]() 23.04.2008 10:13:08 | |
---|---|
Ihan karseeta paskaa koko artikkeli. No niin on. Tää nyt on ihan sama kun lehden taloussivulla jätettäisiin yksiköt pois. Jengi saisi arvailla onko kurssit kasvussa vai laskussa, mikä valuutta jne. "Nokia 85. eilen" "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." | |
![]() 30.04.2008 13:13:36 | |
Alan Garner, an oboist and English horn player who is the chairman of the players committee at the Royal Opera House, said that he and his colleagues had been told that they would have to wear earplugs during entire three-hour rehearsals and performances. Its like saying to a racing-car driver that they have to wear a blindfold, he said. -N.Y. Times La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins. | |
![]() 30.04.2008 13:39:43 | |
Eikä ole meinaan ainoa bändi; tuntuu oikeasti olevan monille kielimiehille vain käsittämätön asia että se PA on siellä sen takia että sitä lavasoundia voidaan vahvistaa ulospäin tarpeen mukaan. joo ei varmaan ole kenelläkään muulle tapahtunut sitä, että kitaraa ei nosteta sinne monitoreihin, vaikka luvataan=) Parisen kertaa joutunut vetämään, niin ettei ole kuullut juuri mitään soitostaan, kun on käsketty laskemaan vahvarista volaa ja sanottu, että laitetaan tulemaan monitoreista. Mutta joo liian kovaa soittamisessa ei mitään järkeä!! Yleensä ongelma meillä on ongelma peltien kanssa, vaikka meidän rumpali soittaa aika rauhallisella otteella. Teippaaminen auttaa(tästä täällä m.netissä aina mutistaan), kun ei ne lyö yli, niin voi tiputtaa kitarasta volaa aika reilusti. Paranee lavasoundit ja ulospäin soundi ja kaikilla kivaa... Viime keikalla huomasi eron, kun unohtui china teippaamatta ja crashit oli teipattu, löi china yli niin perkeleesti! | |
![]() 30.04.2008 19:40:58 (muokattu 30.04.2008 19:41:47) | |
joo ei varmaan ole kenelläkään muulle tapahtunut sitä, että kitaraa ei nosteta sinne monitoreihin, vaikka luvataan=) Parisen kertaa joutunut vetämään, niin ettei ole kuullut juuri mitään soitostaan, kun on käsketty laskemaan vahvarista volaa ja sanottu, että laitetaan tulemaan monitoreista. Mutta joo liian kovaa soittamisessa ei mitään järkeä!! Yleensä ongelma meillä on ongelma peltien kanssa, vaikka meidän rumpali soittaa aika rauhallisella otteella. Teippaaminen auttaa(tästä täällä m.netissä aina mutistaan), kun ei ne lyö yli, niin voi tiputtaa kitarasta volaa aika reilusti. Paranee lavasoundit ja ulospäin soundi ja kaikilla kivaa... Viime keikalla huomasi eron, kun unohtui china teippaamatta ja crashit oli teipattu, löi china yli niin perkeleesti! Ohuemmat pellit. Syttyy herkemmin eikä tarvitse takoa niin perkeleesti. Kaupanpäälle saa paremmat soundit. Joillakin rumpaleilla on balanssi kyllä ihan kateissa. Setissä täytyy olla se 22" china ja sitä taotaan hengen hädässä, mutta bassari/snare työskentelyn tasaisuus ja vola ei korreloi yhtään. Minusta. EDIT. Ja symbaaleja en teippaa. | |
![]() 01.05.2008 18:30:28 | |
Ohuemmat pellit. Syttyy herkemmin eikä tarvitse takoa niin perkeleesti. Kaupanpäälle saa paremmat soundit. Joillakin rumpaleilla on balanssi kyllä ihan kateissa. Setissä täytyy olla se 22" china ja sitä taotaan hengen hädässä, mutta bassari/snare työskentelyn tasaisuus ja vola ei korreloi yhtään. Minusta. Mulla on jotenkin sellainen näppituntuma, että tulppien tai muiden kuulosuojaimien kanssa soittaminen saa usein rumpalin balanssin vinoon. Kuulon suojaaminen on kyllä arvokas asia, mutta siinä on ongelmansa. Useimmat kuulosuojaimet vaimentavat korkeita taajuuksia tehokkaammin kuin matalia, jolloin rumpali lyö peltejä lujempaa saadakseen omiin korviinsa toimivan balanssin. Olen nähnyt, kuinka kuppisuojaimien kanssa soittaminen saa soittobalanssin vituralleen muutamassa viikossa. Kiinanpelti on muutenkin laite, jolla saa helposti tuhottua minkä tahansa musiikkiesityksen... Ja symbaaleja en teippaa. Suosittelen kuitenkin harkitsemaan pienissä tiloissa peltien demppaamista esim käsipyyhepaperilla (jos soittotekniikka ei salli hiljempaa lyömistä). Muistan kuitenkin tässä ihan hiljattain nähneeni konsertin, jossa yleisö tuli paikalle kuuntelemaan musiikkia eikä symbaaleja. Pienessä tilassa tilanne vielä kärjistyy siinä, että pellit vuotavat rajusti esim laulajan mikrofoniin, joka vaikeuttaa laulusoundin esiin saamista - tai ainakin samalla vahvistetaan symbaaleja ei-toivotun paljon. Toisaalta, samat ongelmat ovat esillä usein myös virvelin kohdalla. Usein "tumppu" soundi ei tunnu rumpalin korvaan parhaalta, mutta parantaa huomattavasti yleisön viihtyvyyttä ja miksaajan työtä. Ja uskokaa tai älkää, myös monet menestyneet ns. huippunimet tekevät kompromisseja näiden asioiden suhteen. Ammatilaiset tietävät, että kokonaisuus menee kuitenkin yksityiskohtien edelle. Vaikka se tarkoittaisi omasta osuudesta tinkimistä. Tämä pätee toki muihinkin kuin rumpaleihin. Artificiality is normal to the medium. | |
![]() 06.05.2008 00:17:34 | |
Mulla on jotenkin sellainen näppituntuma, että tulppien tai muiden kuulosuojaimien kanssa soittaminen saa usein rumpalin balanssin vinoon. Kuulon suojaaminen on kyllä arvokas asia, mutta siinä on ongelmansa. Useimmat kuulosuojaimet vaimentavat korkeita taajuuksia tehokkaammin kuin matalia, jolloin rumpali lyö peltejä lujempaa saadakseen omiin korviinsa toimivan balanssin. Jätetään nimet mainitsematta, mutta eräs monitorimiksaaja sai tarpeekseen rumpalin halonhakkaamisesta ja tuuttasi varoittamatta överit niin kovaa korvanappeihin, että hiljeni pellit huomattavasti parin iskun jälkeen. Muutaman keikan harjoittelun jälkeen jäivät ne asetukset sitten siihen kohtaan ja rumpujen edestä lähti pleksit kävelemään tarpeettomina. turkulainen | |
![]() 06.05.2008 00:53:04 | |
Jätetään nimet mainitsematta, mutta eräs monitorimiksaaja sai tarpeekseen rumpalin halonhakkaamisesta ja tuuttasi varoittamatta överit niin kovaa korvanappeihin, että hiljeni pellit huomattavasti parin iskun jälkeen. Skarppia toimintaa. Löytyy varmaan töitä tulevaisuudessakin noin taitavalle kaverille. | |
![]() 06.05.2008 11:26:18 (muokattu 06.05.2008 11:36:56) | |
Jätetään nimet mainitsematta, mutta eräs monitorimiksaaja sai tarpeekseen rumpalin halonhakkaamisesta ja tuuttasi varoittamatta överit niin kovaa korvanappeihin, että hiljeni pellit huomattavasti parin iskun jälkeen. Skarppia toimintaa. Löytyy varmaan töitä tulevaisuudessakin noin taitavalle kaverille. Itse olen harrastanut samaa studiossa. www.keikkapaikka.info | |
![]() 23.05.2008 20:04:13 | |
... bändi Tavstialla soi saliin ehkä 104dba, mikä on sekin vielä aika lujaa. Mun tavoite rock henkisessä musisoinnissa olis pysytellä alle 104:ssä PA:n kanssa. Onx' järkee nostaa edes yli 90:n (dBAhidas)? Kuulijana kokeilin kerran 95:een miksatussa konsertissa, kokeilkaapa itsekin: musan ajaksi tulppa _vain_toiseen_korvaan_. Sitten välispiikkien ajaksi tulppa pois ja huomaa, että tulppaamaton korva ei ekaan varttituntiin kuule juuri mitään Siis volan noustessa korva vähentää herkkyyttään! Lisädesibeleistä "hyöty" ei ehkä ihan plusmiinusnolla, mutta turhalta tuntuu... Itse miksaan kirkkopuolella, jossa ylistysmusa pyrkii melkoisiin desibeleihin. Nyt monivuotinen taistelu on voiton puolella: sähkörummut, bändillä korvanapit, muutamat limitterit. 85dBAhidas ylärajana luon voimakkuuden tuntua subbarilla ja subharmoonisilla. Ne eivät ärsytä herkkäkorvaisia eivätkä liikaa näy dBA-lukemissa :-) | |
![]() 23.05.2008 20:19:31 | |
Täällä kun on puhuttu paljon näistä desibelimittareista, niin.. mistä niitä saa? Kuinka merkittäviä eroja on eri hintaluokkien laitteiden välillä - puhutaanko hiuksenhienoista eroista vai onko niillä oikeasti paljon merkitystä? | |
![]() 23.05.2008 21:49:08 (muokattu 23.05.2008 21:51:21) | |
Täällä kun on puhuttu paljon näistä desibelimittareista, niin.. mistä niitä saa? Kuinka merkittäviä eroja on eri hintaluokkien laitteiden välillä - puhutaanko hiuksenhienoista eroista vai onko niillä oikeasti paljon merkitystä? Mulla on itsellä Radioshackin perusmittari, Suomesta ostin ja makso muistaakseni 99 euroa, nyt tosin dollarin kurssin laskettua vois saada halvemmallakin. Ja nyt näytti jenkkilässä olevan 49 dollaria. Perusmittailuihin toimii ihan ok, manuaali muistaakseni lupas +-3 dB tarkkuutta eli mitään virallisia mittauksia tolla ei todellakaan tehdä, mutta itse kukin voi tiskin takana vähän kattella suuntaa et missä mennään. Edit: siis tämmönen http://audio.keskipiste.com/arvostelut/radioshack_splmeter.htm Viltsu
audiokantaja | |
![]() 23.05.2008 22:41:58 (muokattu 23.05.2008 23:06:31) | |
Mulla on itsellä Radioshackin perusmittari No sitten minäkin kehtaan: IVIE IE-30A; kalibroitu Bruelin vehjeksillä. Meinasin kirjoittaa että ei mene nykyisiin spekseihin .. mutta meneehän. IEC 651 nyt ainakin. Virallista totuutta vaativiin jutuihin löytyy Neutrik ja oma "koneenkäyttäjä" "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." | |
![]() 24.05.2008 02:33:00 (muokattu 24.05.2008 02:36:04) | |
miffe: Jätetään nimet mainitsematta, mutta eräs monitorimiksaaja sai tarpeekseen rumpalin halonhakkaamisesta ja tuuttasi varoittamatta överit niin kovaa korvanappeihin, että hiljeni pellit huomattavasti parin iskun jälkeen. Muutaman keikan harjoittelun jälkeen jäivät ne asetukset sitten siihen kohtaan ja rumpujen edestä lähti pleksit kävelemään tarpeettomina. ahjteam: Itse olen harrastanut samaa studiossa. Mahtavuutta. Mulle kun tekisitte saman tempun, niin teillä olisi kropassa todennäköisesti todella vähän ehjiä niveliä liukujen liikutteluun mun "harrastelun" jälkeen. Jollekin random-äänijätkälle ei kuulu oikeesti paskaakaan, mitä se orkka siellä lavalla tai varsinkaan studiossa touhuaa. Asioista pitää toki sanoa ja antaa ankaraakin palautetta, mutta kuten raflaavasti ylempänä kirjoitin, mielenosoituksellisella toiminnalla ja rumpalin kuulon vakavasti vaarantavalla asialla spedeily aiheuttaisi mun puolelta aika voimakkaat fyysiset toimenpiteet. Tässä nähdään taas se perustavaa laatua oleva väärinajattelu äänimiesten taholta, jota jo legendaarisessa "paskat miksaajat"-ketjussakin arvostelin. Edit. Ja mitä tulee itse asiaan, Marko "Iltalehti-julkkis" Tetri kiteytti asiaa aika hyvin. Noin niin kuin yleisön ja ammattimaisuuden kannalta. Rumpalin sen sijaan on aika hankala niellä noita keinoja, koska soundi menee ihan vituiksi. Se vaatii rumpalilta aika ammattimaista ja nöyrääkin asennetta ja sitä ei monella ole. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että keikkaa ei pitäisi tehdä paikoissa jossa se ei onnistu. Toisaalta suurimman osan orkestereista arkipäivään kuuluu paikat, joissa edes hyvä rumpali ei voi soittaa rokkia, kuten rokkia soitetaan. Rummut nurin ja nussimaan! | |
![]() 24.05.2008 10:39:18 (muokattu 24.05.2008 10:39:39) | |
joo ei varmaan ole kenelläkään muulle tapahtunut sitä, että kitaraa ei nosteta sinne monitoreihin, vaikka luvataan=) Parisen kertaa joutunut vetämään, niin ettei ole kuullut juuri mitään soitostaan, kun on käsketty laskemaan vahvarista volaa ja sanottu, että laitetaan tulemaan monitoreista. Mua vituttaa eniten keikalla se, että sitä omaa kitaraa ei saa millään sinne monitoriin, saa aina useampaan otteeseen sanoa, että "laita nyt vittu sitä kitaraa monitoriin". Jos ei tule, ennen keikkaa tempaisen nupin täysille. Ekan biisin jälkeen tilanne katsotaan uudelleen. Toimi helvetin hyvin, nykysin ei tartte ku vihjata asiasta, rupee monitoristakin kuulu jotain... | |
![]() 24.05.2008 12:14:20 | |
...äänenpaine putoaa tuon 6 dB:tä kun matka kaksinkertaistuu. Mutta, vain silloin kun kyseessä on "pistemäinen" lähde ja palloaalto. Ja sisätiloissa ns. kaikusäteen ulkopuolella äänentaso on kutakuinkin vakio, siis valtaosa äänestä on heijastuksia. | |
![]() 24.05.2008 15:12:51 | |
Moro Olen kanssa vakaasti sitä mieltä, että mielenosoitukselliset ratkaisut ei kuulu ammattitoimintaan. Olipa kyse sitten rumpalin mielenosoituksellisesta peltien pahoinpitelystä taikka kitaristin "volat täysille nupista, ni oppivat laittaa monitoriin kitaraa.." taikka äänijäbälän tuottamista äkkinäisistä mielenosoitus balanssinyrjähdyksistä. Nuo mitkään ei vaan kuulu hommaan, ikävä kyllä niitä näkee ja kuulee. Sen sijaan hommaan kuuluu: Tilannetaju, tullaan tonteille, esittäydytään, jutellaan mukavia, tsekataan minkälainen tilaisuus, minkälainen mesta, miten tila soi, miten tila ja tilaisuus sietää volyymiä...Sit säädetään oma saundi ja volyymi tilanteeseen sopivaksi ja varmistetaan vielä oma kuuntelu niin, jotta kuulee joka tapauksessa pakollisen, eli suuntaillaan oma kaappi niin, että kuulee itsensä. Backlinen saundin, balanssin ja volyymin säätö tilanteen mukaiseksi on meinaan ihan kaikki kaikessa livehommassa. Sit aletaan jossain kohtaa tsekkailee bändin kanssa saundeja ja huomataan et siellä onkin kokemattomampi ääniporukka hanoissa, eikä kaikki meinaa taittua.. No monitoritkin saattaa sillon olla vaikka huonompi laatuisia ja ehkä huonommassa vireessäkin. Laulu saattaapi olla kiertoherkkä ja skitta kuulosta enempi sirkkelimasiinalta. No sillon tilannetajua taas kaivataan. Muusikko on tehny hyvän pohjatyön ja kuulee edes ittensä ja pyytelee vähän maltillisemmin tekniikalta, jolloin hekin suoriutuvat ja luultavasti oppivat lisää. Edellä mainittu toimii tietty myös toisinpäin. Pro tekniikka porukka tonteilla ja paikalle saapuu enempi semi-pro tai täys harrastelija esiintyjä. Sillon tekniikan jampat joutuu antaa kokemattomammille soittajille ehdotuksia kokonaisuuden parantamiseksi. Ja noi mitkään aiemmat jutut ei välttämättä ole sidoksissa muusikon, laulajan, tekniikkahemmon kokemukseen. Tilannetajun pettämisiä ja huonoja päiviä sattuu kyllä kokeneillekin. Eli kun huomataan, että joukkuekaverilla ei homma jostain syystä taitu, niin herneen voi vetää pois nekusta ja koittaa paikkailla tilannetta omalla toiminnalla ja jeesata toista. Silloin joukkue voi selvitä pahalta vaikuttavasta tilanteesta aika lievin tappioin. Ongelmanahan näissä on, jotta noi egot, vähän isommatkin, pitäs jättää jonnekin narikan perukoille ennen ku aletaan keikkahommaa veistää. -Esa- | |
![]() 02.06.2008 20:43:40 | |
Moro Olen kanssa vakaasti sitä mieltä, että mielenosoitukselliset ratkaisut ei kuulu ammattitoimintaan. Olipa kyse sitten rumpalin mielenosoituksellisesta peltien pahoinpitelystä taikka kitaristin "volat täysille nupista, ni oppivat laittaa monitoriin kitaraa.." Multa vaan loppuu huumorin- tai tilannetaju siinä vaiheessa, kun miksaajalle asiasta toista kymmentä kertaa mainitsee, eikä mitään tapahdu. Toisaalta, mä en oo ammattilainen, joten mun ei tartte käyttäytyä ammattimaisesta. HAAHAA! | |
![]() 03.06.2008 03:51:13 (muokattu 03.06.2008 04:03:33) | |
Toisaalta, mä en oo ammattilainen, joten mun ei tartte käyttäytyä ammattimaisesta. HAAHAA! Vaihda miksaaja sellaiseen jolle kertasanominen riittää. On se kumma kun ei oo koskaan tarttenu piipittää kellekkään moneen kertaan mistään tälläisistä asioista. Ei, vaikka ois kuinka ollu kiire ja outoja teknikkoja. Ja sit kun on itse miksaajan palkanmaksaja (eikä talo tai kaupunki tai festivaali tai muu vastaava) ja tehdään hommia koko ajan kimpassa, niin asioista tulee oikeasti puhuttua siellä tsekissä, eikä netissä joskus vuoden päästä. Toki, ei kukaan voi kaikkea osata straight from mommas ass, mutta nykyään on paljon vaikeampi olla täysin tietämätön. Intterwebbi on sen verran pullollaan kaikkea aiheeseen liittyvää, että on omaa noloutta jos ei ota asioista yhtään selvää. Ja aiempaan liittyen, meilläpäin on tapana puhua asioista ja tuollainen miksaajan fiksuuden osoitus kun varoittamaton tuuttaus korvaan aiheuttisi vain yhden asian. Välittömät potkut. Tuo on aika törkeä luottamuksen rikkominen. Lavaseppä, joka vastaa mun kuuntelusta ja mun keikan onnistumisesta ei todellakaan tee tuollaisia asioita. Monitoriseppä ei myöskään päätä, mitä mun kuuntelu sisältää, vaan minä. Etukäteen asiasta puhumalla ja kokeilemalla asia on aivan eri, mutta lennosta tolleen ei vaan tehdä. Ainakaan mun leivissä ja voin kertoa, ettei monen muunkaan. Hävetkää. No yhyy. | |
![]() 03.06.2008 14:38:00 | |
Vaihda miksaaja sellaiseen jolle kertasanominen riittää. Jep, keikan alkuun tunti ja ennen sitä uus miksaaja. Onnistuu herra tähtistaralta. niin asioista tulee oikeasti puhuttua siellä tsekissä, eikä netissä joskus vuoden päästä. Tilanne oli sillä kertaa se, että tämä uuno ei tehnyt asian eteen yhtään mitään, vaikka tsekattiin kahteen otteeseen ja sanoin monesti asiasta vielä ennen keikkaa. Oli vielä olevinaan "talon miksaaja". | |
![]() 03.06.2008 15:02:25 | |
saa aina useampaan otteeseen sanoa, että "laita nyt vittu sitä kitaraa monitoriin". Jos sä tulisit mulle esittämään asian noin, niin luultavasti hakisin koko monitorin pois. Sitä saa mitä tilaa, tai sattuu tulemaan. Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)